Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Inderdaad ivob, want we weten allemaal dat de verenigde staten deze oorlog begonnen is/s
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Deze oorlog is niet gedaan!! iedereen moet daar rekening mee houden,in ieder geval de laatste dagen waren de Russen echt koud gepakt en hebben zeer veel terrein/materieel/munitie en manschappen (ik zou wel eens willen weten hoeveel soldaten)verloren,dat het zeeer vlug moet gegaan zijn zien we inderdaad aan de hopen munitie die eigenlijk heel gemakkelijk kunnen vernietigd worden bij een terugtrekking dat is niet gebeurd omdat er ineens zoveel soldaten on the run waren dat men bang was dat door die ontploffingen teveel eigen manschappen te treffen en te hinderen ..
Vandaag moet je er rekening mee houden dat de Russen er alles gaan aan doen om de vooruitgang nu te stoppen,of gewoon een nieuwe linie bouwen om Oekraine tegen te houden,het zal nu afwachten zijn wat voor een effecten deze Blitskrieg van Oekraine zal hebben op de bevoorrading van de Russen in de Donbas bijv. en verder
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

ivob schreef: 11 sep 2022, 08:22 Even nuanceren naar de realiteit:

De EU-landen moeten maximaal wapens leveren aan Oekraïne stonden erbij en keken er naar zodat ze de strategie kunnen afwerken. nog meer de speelbal worden van de US en hun wapenindustrie. Er zijn nu geen excuses meer om het allemaal aan de VS over te laten.
Allez, toch nog iets gevonden om te bekritiseren, vooral niets zeggen over hoe Rusland op zijn bek gaat...

Toegevoegd na 10 minuten 51 seconden:
fluppie schreef: 11 sep 2022, 09:05 Deze oorlog is niet gedaan!!
Het is nog niet gedaan, maar dit is echt wel een zware klap die Rusland toegebracht is.
Er zitten 25.000 Russische soldaten vast in de regio rond Kherson, waar Oekraïne de bruggen vernietigd heeft, in dat gebied begint Oekraïne ook gebied te veroveren trouwens....
Rond Izum zouden er nog eens 10.000 krijgsgevangenen genomen zijn.
Dat zijn 35.000 soldaten die niet kunnen meespelen....
Izum was het aanvoercentrum, en dat is nu in handen van Oekraïne, dat heel veel munitie in handen krijgt, inclusief tanks, die de Russen in allerijl achtergelaten hebben.
In Rusland zelf durven ze niets zeggen over hoe ze op hun bek gegaan zijn, daar heet het dat de soldaten zich gehergroepeerd hebben, alsof je bij een hergroepering al je materiaal achterlaat :lol:
Nu zou je kunnen zeggen: de Russen kunnen dezelfde tactiek spelen als de Oekraïners: schijnaanvallen doen op één punt en dan massaal aanvallen op een andere plaats, maar herinner je dat de verliezen bij een aanval normaal gezien vele malen groter zijn dan bij de verdediging.
Dat wil zeggen dat ze enorm veel manschappen nodig hebben, en laat er nu net 35.000 man compleet onbruikbaar zijn, en ze zaten al zo krap bij kanonnenvlees.
Een algemene mobilisatie dan maar?
In principe zou dat kunnen, maar als Poetin nu al zo zwaar onder vuur komt te liggen, dan gaat dit er niet op verbeteren als hij de oorlog uitroept.
Er was al een bericht dat locale bestuurders in Sint-Petersburg het aftreden van Poetin eisten, dat krijgt nu navolging...
https://www.hln.be/buitenland/russische ... &auth_rd=1
Darth Vader krijgt het moeilijk...

Ik heb een boekentip voor Poetin, de grote Russische schrijver Dostojevski heeft daar een boek geschreven waarvan de titel op zijn lijf geschreven lijkt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door boulder 11 sep 2022, 11:20, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Door de snelle vooruitgang zouden ook Oekrainsche strijders uit Mariopol bevrijd zijn,ik weet niet de aantallen en of dat bericht ook de waarheid is,maar het zou natuurlijk wel kunnen.
Die zullen heel wsl. eerst een maand verlof krijgen om te bekomen van alles wat hen is aangedaan.

Bij een hergroepering laat men geen munitie achter voor de vijand,men laat die in de lucht gaan,ook word alle rollend materiaal (die men niet kan meenemen) gewoon vernietigd alsook alle bruggen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een andere reden waarom de Russen zoveel smadelijke nederlagen lijden, is door hun achterlijke manier van oorlogvoeren.
Waar de Oekraïeners veel beslissingen overlaten aan locale strijders, mogen de Russische soldaten niets beslissen tenzij het van hogerhand komt.
Vandaar dat ze dan ook voortdurend generaals dicht bij de troepen op het slagveld moeten brengen, waarna die gemakkelijk gedood of gewond raken.
Het Russische leger stelt niet veel meer voor, niet op technologisch gebied, met hun raketten die keer op keer falen, en hun verouderde tanks, maar ook op organisatorisch gebied is het een dikke nul.
Rusland teerde nog op hun imago van de 2e wereldoorlog om de rest van de wereld schrik aan te jagen, maar behalve hun kernwapens schiet er niet veel meer van over.
Het is duidelijk dat de NAVO hen vele malen overklast.

En natuurlijk, niet vergeten, de Russen hebben alleen wat vage leugentjes als motivatie om te vechten ("denazificatie", "de Donbas bevrijden"), terwijl de Oekraïeners vechten voor hun vaderland, en om niet in de klauwen van de wrede dictator Poetin te vallen.
De motivatie om te strijden ligt dan ook bijzonder laag aan Russische kant.

Ik heb hier trouwens wat amusante memes gevonden, en kijk eens aan, ze hebben mij gecopieerd...

Afbeelding
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 643 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Het begint sommige "talking heads" toch al wat te dagen op de Russische TV. Ze geven toe dat ze dit niet verwacht hadden, stamelen wat over terugtrekken en hergroeperen.
Als ze, wat rest van hun manschappen, ook nog eens moeten herbevoorraden (ze lieten zeer veel materiaal achter), dan heeft Oekraïne een serieuze hap uit het Russische leger genomen. Het achtergelaten materiaal zal er ook wel voor zorgen dat de Oekraïners minder moeten bevoorraad worden. De vraag blijft of ze dit lang kunnen volhouden gezien het front nu langer wordt en er altijd Russen kunnen achtergebleven zijn die dus nu achter de linies zitten.
Ik ga er van uit dat de westerse satellieten en informatie wel voldoende zullen zijn om dat risico te beperken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 595 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

De enige realiteit die telt is dat Rusland serieus klappen krijgt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

sommige Russische eenheden worden bedreigd met omsingeling,het is bijzonder moeilijk om daar dan nog uit te geraken,in WO2 is er een Duitse SS Divisie (De Wiking divisie) erin geslaagd om door te breken naar Polen dit samen met restanten van andere Duitse eenheden (die wisten dat dit hun enige kans was) maar eenmaal erdoor hadden ze geen enkel voertuig meer in hun bezit alles was totaal vernield.
omsingeling betekend totale vernietiging of overgave.

Men begint aan oekrainse zijde ook te vermoeden dat het gevangen nemen van die zeer hooggeplaatste officier grote gevolgen heeft,en de Russen daardoor nog meer ontregelt zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fluppie schreef: 11 sep 2022, 12:58 Men begint aan oekrainse zijde ook te vermoeden dat het gevangen nemen van die zeer hooggeplaatste officier grote gevolgen heeft,en de Russen daardoor nog meer ontregelt zijn.
Is het nu al helemaal zeker dat hij het wel degelijk is?

Ondertussen zouden de Russen zich ook al uit het Noorden van de oblast teruggetrokken hebben (Kosatscha Lopan).
Volgens deze video zijn ze zelfs de grens overgestoken en eens een toerke gaan doen in Belgorot (Rusland zelf dus...)
Er zitten nog interessante stukken in.
Lyzychancsk (geen idee hoe je het schrijft) zou ook al bevrijd zijn, en de slag zou nu om Sverodonyetsk gaan.
Waar Zelensky bij zijn bevolking bleef is het hoofd van de zelfuitgeroepen maffiarepublieken naar Rusland gevlucht, en wou die bandiet rap ontslag nemen, de lafaard...
Het centrum van Moskou zou afgesloten zijn.
Heeft Poetin schrik voor een volksopstand of wat zit daarachter.
Dan een Russische kolonel die in zijn kont geschoten werd (doet mij aan Forrest Gump denken) :-D

Het lijkt erop dat de Oekraïners in geen tijd heel die oblast in handen krijgen. :beerchug:
Dan kunnen ze de volgende oblast denazificeren.
En ondertussen zitten die 25.000 soldaten daar nog altijd mooi vast in de regio rond Kherson :P

Ik denk dat de Poetin gezinden het nu vooral over de olie- en gasprijzen gaan hebben.
Het verhaaltje dat de Oekraïeners snel moeten onderhandelen, omdat zij anders de dood ingestuurd worden, begint wat aan geloofwaardigheid te verliezen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Het kunnen interessante dagen worden in Moskou dat dit weekend zijn 875ste verjaardag viert.
Vraag is of feesten kunnen uitdraaien op opstanden.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Iets zegt me dat Amerikaanse inlichtingen en strategische leveringen nog altijd top van deze wereld zijn, en hier dan ook hopelijk het verschil maken
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De kaart van het slagveld die Paul Veteran Army Combat ondertussen presenteert is hallucinant.
De Russen vluchten gewoon massaal weg voor de Oekraïeners, het is een massale ineenstorting van de Russische verdeding.
Quasi heel de oblast is in handen van Oekraïne, en de Russen die anders redelijk goed zijn in het steeds maar vinden van nieuwe spin, weten gewoon niet hoe ze dit nog kunnen verkopen aan hun eigen mensen.
Prachtig gewoon.
Tijd om de idioot af te zetten.

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 767 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het straffe van Paul z'n verhaal is het vermoeden dat het speerpunt van de aanval zou bestaan uit slechts 15 tanks.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

wel, daarmee waren ze begonnen, maar ondertussen zijn het er 50 aangezien ze telkens nieuwe tanks blijken te vinden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, in de video van Artur zie je beelden van zo'n grote colonne die ze vinden. Die zullen natuurlijk niet onmiddellijk inzetbaar zijn want de Russen houden van boobytraps op de raarste plaatsen.
Veel werk voor de ontmijners dus.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 11 sep 2022, 18:10 Het straffe van Paul z'n verhaal is het vermoeden dat het speerpunt van de aanval zou bestaan uit slechts 15 tanks.
Ja, dat zeker.
Maar ik blijf de vooruitgang die ze op hoop en al een week boeken ongelofelijk vinden, zeker als je dat dan vergelijkt met wat de Russen daarvoor behaalden.
Het was zoeken op de kaart voor een paar 100 meter, of soms eens een kilometer die ze innamen, en nu gaat met dat honderden kilometers per dag voor de Oekraïeners, en de Russen vluchten gewoon, en laten alles achter.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Dat is ook de reden waarom ik denk dat die Luitenand-Kolonel een grote rol speelt eigenlijk wachte iedereen op zijn bevelen (wat normaal is in het russisch leger,men heeft daar eigenlijk geen onder officieren)terwijl hij in een veld ligt,op zijn buik terwijl men hem verzorgt omdat hij achteraan in de ....euch bil geschoten is ..Ik denk dat men daar nog wel wat info kan buitmaken want zo iemand heeft over het algemeen wel wat info bij zich .
Ondertussen zou er in Rusland ook iets aan het bewegen zijn,en Putin laat alles afsluiten in Moskou lijkt mij zeer belangrijk te zijn om te volgen dit.

In het filmpje van Boulder,6 uur geleden is er ook te zien een soort verzamelplaats of een soort fille van tanks en andere gepantserde voertuigen zeker honderden die daar gewoon staan,ik denk dat de ontmijning dienst werk zal hebben en het Oekrains leger een nieuwe eenheid zal moeten maken,een met emmers verf die deze voertuigen dan allen kunnen overschilderen.

Toegevoegd na 14 minuten 21 seconden:
bollegijs schreef: 11 sep 2022, 17:36 Iets zegt me dat Amerikaanse inlichtingen en strategische leveringen nog altijd top van deze wereld zijn, en hier dan ook hopelijk het verschil maken
oef gelukkig maar,U mag gerust zijn dat bijv. China/N-Koera/Iran ook mee zit te kijken,en die hebben redelijk wat Russisch leger materiaal in hun bezit .
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heel grappig daarstraks in 1 van de vele verse filmpjes.
Komt een groepje Oekrainers een verlaten Russische tank tegen, iedereen blij, "yes, yes, an extra tank for us".
Gaan ze de hoek om staan daar nog meerdere achtergelaten Russische tanks. "Yihaa.... everybody has his own tank" 🤣🤣🤣 Het was een vruchtbare zondag. ☺
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De Russen vluchten nu ook weg uit Svatove, stad in Luhansk (staat op cnn.com) en een belangrijke hub geweest voor de Russen...
We mogen echt van een instorting van de Russische troepen spreken.
In VTM Nieuws vond Housen het allemaal nog niet belangrijk genoeg om van een doorbraak te spreken.
Dat is dezelfde die van heel veel slachtoffers aan Oekraïense kant gewag maakte.
Ik stel mijn vragen bij dergelijke experts, en ik ben blijkbaar niet de enige...

https://www.humo.be/meningen/ik-heb-mij ... ~b746645e/
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ondertussen op de Russische TV... De toon is alvast heel anders dan in de vorige maanden.
Twitter: https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1569070513909022720
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik had al langer m'n twijfels over hem, maar ik geloof dan ook eerder mensen die op militair gebied wel een staat van dienst kunnen voorleggen.
Maar misschien moet de staatsveiligheid hem eens onder de loupe nemen nu.
Als je fier moet zijn om met de Russen te hebben samen gewerkt te hebben dan is er toch iets mis.
Het is immers al keer op keer bewezen dat wanneer een hoge officier een kogel in z'n achterste krijgt dat het ganse Russische offensief op z'n gat valt. 😆

Toegevoegd na 9 minuten 3 seconden:
on4bam schreef: 11 sep 2022, 23:26 Ondertussen op de Russische TV... De toon is alvast heel anders dan in de vorige maanden.
Ongelooflijk, sommige lijken echt helemaal verdwaald in de meeste dwaze oorlogsretoriek.

"We moeten nog beginnen" ,je moet maar durven als je vermoedelijk al meer dan 50.000 soldaten hebt verloren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 11 sep 2022, 23:37 "We moeten nog beginnen" ,je moet maar durven als je vermoedelijk al meer dan 50.000 soldaten hebt verloren.
Yep, en dan zouden ze mij met de vinger wijzen dat ik niet genoeg inzit met de slachtoffers.
Wat een verachtelijke gasten op die Russische TV, hoe iemand na 6 maanden nog altijd het verhaaltje van de "nazi's" kan blijven uitkramen en zichzelf au sérieux nemen...
Maar je ziet dat ze de kijkers proberen warm te maken voor een algemene mobilisatie.
Ze hebben meer kanonnenvlees nodig.
Ik denk toch dat dit gaat falen.
In 'De Morgen' stond een artikel over de situatie, en ze onderscheiden twee strekkingen in Rusland: diegenen die weinig bezig zijn met de oorlog, deze gaan ze niet kunnen winnen voor de algemene mobilisatie.
En dan zijn er nog de haviken, maar die zijn woedend omdat ze zien hoe slecht het Kremlin die oorlog wel aanpakt.
Die willen koppen zien rollen, wat ze niet willen is een algemene mobilisatie om dezelfde noodlottige strategie verder te zetten.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Petrikske schreef: 11 sep 2022, 23:37 Ongelooflijk, sommige lijken echt helemaal verdwaald in de meeste dwaze oorlogsretoriek.
Ze spreken nu toch al over een oorlog i.p.v. "speciale operatie" en er was toch stevige tegenspraak. In hoe verre de man nog zal gevraagd worden op TV nadat hij woorden als "onderhandelingen" in de mond nam is natuurlijk de vraag. Hopelijk valt hij niet uit een raam de volgende dagen. De eerste maanden was er alvast nooit iemand die het officiële standpunt tegensprak en dat lijkt nu toch al een beetje te veranderen.

Grappige content bij een reactie op één van de Oekraïne tweets "Russia is now the number one weapons supplier to Ukraine". Funny cause it's true met al die achtergelaten wapens en voertuigen. Er was zelfs een spiegelnieuwe, nog verpakte, Orlan drone bij.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ja ik moest ook lachen toen ik dat las.

Nieuwe video van Denys staat online,

Die mens lacht elke dag een beetje meer, in deze video tegen het einde een Russisch document waarin staat dat de Russen bijna 50.000 zijn verloren en dat er meer geld moet worden vrij gemaakt want de voorspelling is dat ze richting 8000 doden/maand zullen gaan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 776 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef: 11 sep 2022, 09:33 Allez, toch nog iets gevonden om te bekritiseren, vooral niets zeggen over hoe Rusland op zijn bek gaat...
Zeg dat tegen de burgerbevolking die nu, winter is coming, deels zonder stroom zit.
En dat zal, spijtig genoeg, niet de laatste tegenslag zijn. In een oorlog zijn er aan het front en bij de burgers nooit winnaars. Alleen zij die meer en minder verliezen. De echte winnaars zitten nooit aan de frontlinie en halen, ver van dat front, alleen profijt uit het leed van anderen.

Niet iedereen heeft de behoefte een oorlogssituatie van op afstand te becommentariëren als was het een videogame. 8)
Blijkbaar weinig ervaring hoe een oorlog in real life aanvoelt? Dat is allesbehalve een game. Voor geen van de betrokken partijen.

Alleen voor de top ver van het front (in deze Zelansky en Putin en entourage, Biden en Xi en gelijkgestemden) en wat TV en YT kijkers die denken dat het leven een videogame is en vinden dat een oorlog iets is om "mee te lachen" omdat ze in een ver verleden een jaartje, of minder, "legerdienst" gedaan hebben.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ah, ga je nu weer die argumentatie toer op? Die arme burgers.Oekraine moet gewoon stopen met vechten, en alles vreedzaam ondergaan onder de bezetter zoals in Boetcha.

Sorry, maar je spelletje is een beetje te transparant om nog serieus genomen te worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 776 keer
Bedankt: 335 keer

Echt?
Nergens schrijf ik wat Oekraïne moet doen en laten. Dat moeten ze vooral zelf bepalen.
Het zijn eerder de bejubelaars van de oorlog die, uiteraard altijd van op veilige afstand, voorschrijven wat een ander moet doen om een oorlog te laten blijven duren. Want het levert toch zo'n leuke YT-beelden op. :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind dat we toch wel voorzichtig moeten blijven,Putin kan een veelvoud militairen halen die nu aan de grenzen met china zitten bijv.(en zeer goed zijn bewapend)ben niet zeker dat hij dat zal doen,omdat daar de olierijke gebieden liggen en ook China een grootmacht is die echt snakt naar energy (de kat bij de melk zetten??)Kazakstan zou het kind van de rekening kunnen zijn een extreem grondstoffen-rijk en Russisch gezind land.Eigenlijk rest Putin alleen mobilisatie dan kan hij een miljoen soldaten naar oekraine over brengen...een miljoen.Natuurlijk is het zo dat grote aantallen op een bepaald moment geen rol meer spelen als de staff en leiding niet zeer goed is je ziet ook op het Russisch filmpje dat men er begint aan te twijfelen of het Russisch leger wel welkom is bij de bevolking van Oekraine allee bij sommigen begint het licht te branden...

Volgens Denys Davidof zou Rusland zeker al 50 000 gedode soldaten hebben,dit zonder de manschappen uit die twee republieken (zouden er ook al 15 000 zijn) en anderen zoals gevangenen bijv.
Ik kijk wel uit naar de cijfers v/h oorlogs materiaal die Oekraine terug effectief zou kunnen gebruiken de munitie zal nu al gebruikt en uitgedeeld worden denk ik.

Er zou een hoge Para Trooper commando gedood zijn,een zekere Alexander ....Putin zou erg geschrokken zijn.
Laatst gewijzigd door fluppie 12 sep 2022, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

Xi heeft recent beslist om Kazakstan persoonlijk te bezoeken...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 12 sep 2022, 09:40 Eigenlijk rest Putin alleen mobilisatie dan kan hij een miljoen soldaten naar Oekraine over brengen...een miljoen.
Dat zou voor hem wel eens de doodssteek kunnen betekenen, begoede Russen staan echt niet te popelen om te gaan vechten in Oekraine.
Wat hij wel kan doen en blijkbaar is dat al bezig is een 'verdoken mobilisatie' ,blijft de vraag of de opgeroepenen zullen ingaan op de uitnodiging en
of ze bereidwillig naar Oekraine zullen gaan.

woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Provider

Wat hij ook kan doen is oprukken en alles à la Grozny aan gort schieten ipv de huidige (naar Russische normen) precisie-aanvallen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Goh, ik had de indruk dat ze daar al mee bezig waren, maar met himars die ze gebruiken voor de toevoer af te snijden en anti artillerie materiaal die nu instroomt in Oekraïne is dat ook lastiger geworden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer

Zou Poetin nog veel raketten overhebben dan?
De inzet van materiaal van 100-jaar oud doet toch het tegendeel vermoeden...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, dat zou pas een teken van absolute lafheid zijn, als je niet kan winnen alles gewoon vernietigen uit frustratie.

Mobilisatie zou nefast zijn voor Poetin's reputatie want de meeste Russen zijn zoals iemand hier zegt, juichen vanop afstand maar het vechten laten ze liever over aan armen uit afgelegen gebieden of ingehuurde nazi's.Velen zijn al spoorloos voor oproepingsbrieven hoorde ik van mensen ter plaatse.

Het verlies van materiaal telt ook dubbel. Niet alleen is Rusland dat materiaal kwijt, het kan nu ook tegen hen gebruikt worden.

Wat mij ook opviel was de enorme rij met vertrekkers uit de Russisch gezinde gebieden. Met hun nieuw Russisch paspoort stonden ze vast in de file naar moederland Rusland... waar ze blijkbaar niet vlot binnen kunnen.

Ook leuk om te zien hoe blij de mensen zijn die de Oekraïense troepen opnieuw hun land zien bevrijden, iets heel anders dan toen de Russen binnen vielen en hun pakjes naar huis stuurden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 12 sep 2022, 11:05 Ja, dat zou pas een teken van absolute lafheid zijn, als je niet kan winnen alles gewoon vernietigen uit frustratie.
Dus de Amerikanen hebben Dresden, Nagasaki, Hiroshima platgegooid uit frustratie? Of was het toch deel van de taktiek? Vietnam was inderdaad uit frustratie.
Laatst gewijzigd door woutervh 12 sep 2022, 11:17, in totaal 2 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Whataboutisme, dus voor u is iets dat voorheen slecht was nu ineens goed/verdedigbaar?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Scherm toch niet altijd zo snel met die term. Ik bedoelde gewoon dat dit heus niet enkel uit frustratie en lafheid wordt gebruikt. Ik praat er niets mee goed.

Oekraïne neigt inderdaad meer een meer het Vietnam voor de Russen te worden. Nu wachten tot de Russische hippy beweging opstaat. Make love, not war!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 12 sep 2022, 10:53 Goh, ik had de indruk dat ze daar al mee bezig waren, maar met himars die ze gebruiken voor de toevoer af te snijden en anti artillerie materiaal die nu instroomt in Oekraïne is dat ook lastiger geworden.
Daarom dat ze nu vanaf de zwarte zee kruisraketten afvuren.

Gisteren hebben ze daar een electriciteitscentrale geraakt.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

woutervh schreef: 12 sep 2022, 11:18 Scherm toch niet altijd zo snel met die term. Ik bedoelde gewoon dat dit heus niet enkel uit frustratie en lafheid wordt gebruikt. Ik praat er niets mee goed.

Oekraïne neigt inderdaad meer een meer het Vietnam voor de Russen te worden. Nu wachten tot de Russische hippy beweging opstaat. Make love, not war!

Tja, was een schoolvoorbeeld. Soms is het ook moeilijk om nog te volgen met al die bochten. Eerst moest met abosluut onderhandelen om slachtoffers te vermijden en nu komt men al af met "tactisch" alles platbombarderen :lol:

Dat Oekraïne een Vietnam voor de Russen kon worden heb ik van in het begin gezegd. Ze hebben gewoon geen leger om dat land bezet te houden, de snelle manier van vervangen van de machtspositie is faliekant mislukt en daarmee al heel hun oorlog. Rusland kan sinds toen al niet meer winnen. De vraag is nu, hoeveel verliezen ze nog willen offeren voor hun gezichtsverlies en ego van hun leider. Ik heb ook altijd gezegd dat de optie dat het Russische volk hun leider aan de kant schuift de beste optie is, het is een uitweg die buiten een geblutst ego weinig nadelen heeft. Het kan ook de gevolgen van dit fiasco versneld herstellen... te beginnen met royale levering van energie. Kort samengevat: Putin de pijp uit en gas de pijp in :lol:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 12 sep 2022, 11:32 Tja, was een schoolvoorbeeld. Soms is het ook moeilijk om nog te volgen met al die bochten. Eerst moest met abosluut onderhandelen om slachtoffers te vermijden en nu komt men al af met "tactisch" alles platbombarderen :lol:
Omdat je ook de moeite niet neemt om de ander te begrijpen.
Voor sommigen ben je of voor Putin en zijn brutale oorlog, of tegen Putin met alle middelen.
Er zijn er ook gewoon die tegen oorlog en nutteloos bloedvergieten zijn, los van wie/wat de oorzaak is.
Ja, ik hoop dat Putin zich helemaal terugtrekt => bloedvergieten vermijden
Ja, ik hoop dat Oekraïne en Rusland een oplossing onderhandelen => bloedvergieten vermijden
Ja, ik hoop dat Rusland niet Grozny style alles plat bombardeert => bloedvergieten vermijden

Heb je hem? Nee hé
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”