Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

woutervh schreef: 05 sep 2022, 00:07 Mooie voorbeelden om eens bij na te denken eigenlijk.
Afghanistan: de Russen zijn er eerst binnengevallen. Op dat moment heeft de VS al Qaida en ieder die tegen de slechte Rus wilde vechten gesteund, ook met wapens en opleiding. Na 9/11 heeft de VS dan zelf datzelfde Afghanistan binnengevallen, maar dan wel als de goeie.
Met de kennis van achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk om te oordelen, en let op, die kennis is ook maar die van vandaag, wie weet hoe we er binnen 10 jaar over denken.

Het alternatief is dus iedereen maar laten doen, maar dan krijg je dus puur het recht van de sterkste, hadden de Amerikanen zo geredeneerd, dan waren we nu lid van het Groot-Arische Derde Rijk.

Maar ik had nog een extra bedenking bij zij (Ivob) die zeggen dat we maar moeten zwichten voor de Russische dreigementen om daar zelf beter van te worden (gasprijzen).
Rusland probeert dus Europa af te persen: stop met Oekraïne wapens te bezorgen of we draaien de gaskraan (volledig) dicht.
We weten echter allemaal wat er gebeurt als je afgeperst wordt, en je begint met betalen.
Dan stopt het natuurlijk niet meer.
Vandaag zijn dan de eisen om geen wapens meer te leveren, morgen komen daar dan eisen bij om de sancties te laten vallen, bij een volgend punt dat Rusland nauw aan het hart ligt kunnen ze ook weer dat dreigement bovenhalen, want dat had de vorige keer ook al gewerkt.
Echt geen slimme tactiek, tenzij je Rusland in de kaart wilt spelen, dan is het ideaal...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

boulder schreef: 05 sep 2022, 08:19 Met de kennis van achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk om te oordelen, en let op, die kennis is ook maar die van vandaag, wie weet hoe we er binnen 10 jaar over denken.
Dat klopt 100%.
Achteraf is het makkelijk oordelen omdat je weet wat hoe verlopen is. Dat maakt het ook extra gevaarlijk om op het moment zelf te oordelen en kant te kiezen. Wie weet hoe het achteraf uit draait? Wie zegt dat uw oordeel nu correct is?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Grappig, een argument voor onderhandelde oplossing of stoppen met bloedvergieten is verwijzen dat we allemaal Nazi's zouden zijn indien we dit tijdens WOII hadden gedaan :)

Dat is nu net het punt. Oekraïne vecht net omdat ze onder het juk van Rusland uit willen, zij worden gesteund door landen die dit systeem ook niet willen. Vrijheid en verworvenheden krijg je niet gratis en dat betekent inderdaad dat je soms wel moet vechten ook al ben je voorstander van een vredevolle situatie. Je kiest er ook niet altijd voor want het is de agressor die aanvalt en u verplicht op te komen voor uzelf.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 320 keer

boulder schreef: 04 sep 2022, 20:38 Met andere woorden, laat de Russen gewoon hun zin doen.
En toch maar beweren niet aan de kant van de Russen te staan, maar elk punt die je aanbrengt is in hun voordeel.
Het is niet omdat jij in jouw wereld graag mensen van etiketten voorziet en in hokjes wil duwen om de wereld begrijpelijker te maken
dat je dit moet extrapoleren naar anderen.
Al ooit gehoord van "niet betrokken in een conflicht"?, neutraliteit?
En het is niet omdat jouw uitgangspunt is dat de vijand van de vijand je vriend is - en omgekeerd - dat dit voor mij ook zou moeten opgaan.
Omdat Zelensky en Oekraïne niet tot mijn vriendenkring behoren kan dat, volgens mijn principes, even goed opgaan voor Putin en zijn land. Het is niet omdat ik Zelensky en co niet mag dat Putin dan bij voorbaat mijn vriend moet zijn. Integendeel zelfs.
En de Russen moeten in Oekraïne niet gewoon hun zin doen. Ze mogen zich met alle middelen verzetten tegen een inval in eigen land. Zoals ieder ander land dat mag doen.
Maar dat betekent nog niet dat ik (we) ieder land dat door wie dan ook wordt aangevallen automatisch met alle beschikbare middelen zou moeten gaan steunen tot het einde. Laat staan elke aanvaller/agressor achtervolgen vernietigen gewoon omdat hun een ander land binnenvielen. Dan zitten we gewoon altijd in een wereldomvattend conflict.
Het verschil is dat ik daar zeer terughoudend in ben (geworden).
En jij blijkbaar graag een keuze maakt welk slachtoffer van een aanval je wel wil steunen, welke niet en dan nog de ene agressor als bevriende macht beschouwt en gewoon de andere agressor als vijand.
Dat is zo'n gratuite bewering die je doet.
De oorlog in Bosnië, daar lag ik ook van wakker.
De Taliban in Afghanistan ook.
Gratuite?
Kan je eens verduidelijken waarom je wakker ligt van het lot bv. de Taliban?
Omdat ze het slachtoffer waren van een Russische inval?
Omdat ze met de wapens die ze toen aangeleverd kregen door o.a. de US later diezelfde "bevriende macht" gingen bekampen?
Het eerste stadium van hetzelfde scenario in Oekraïne dus.
Niet zeveren, je argument was dat er met onderhandelingen geen doden vallen.
Er zijn duizenden acties die je kunt doen zonder dat er doden vallen.
Dat wil niet zeggen dat ze iets opleveren om de oorlog te beëindigen op een manier dat hij binnen 5 jaar niet terugkeert.
Welke van die duizenden acties zijn er dan die momenteel worden uitgevoerd waarbij geen doden vallen en iets opleveren?

Van mij mogen die "duizenden" acties, waaronder onderhandelen, ook steeds benut worden hoor.
Blijkbaar gaat het bij jou over 999 acties (alle duizend minus onderhandelen).
Je verwart bondgenoten met vrienden.
De Russen waren bondgenoten omdat we eenzelfde gemeenschappelijke vijand hadden: nazi-Duitsland.
Dat het geen vrienden waren, mocht algauw blijken toen ze Oost-Duitsland de communistische dictatuur induwden, en een muur bouwden.
Dat is een goede.
Jij verwart het een met het ander.
Oekraïne is onze bondgenoot niet maar blijkbaar wel "vriend" genoeg om er wapens aan te blijven leveren om op afstand onze oorlog uit te vechten? Was Oekraïne onze bondgenoot had ik er geen probleem mee gehad ze mee te gaan verdedigen. Net zoals met elk ander Nato land dat slachtoffer zou zijn van een agressor. Dat is nu net het verschil. Oekraïne was en is geen lid van de nato en de EU en daar waren heel goede redenen voor.
En het Westen gaat ervoor zorgen dat dat Oekraïne is en niet Rusland.
Echt? Dromen en realiteit zijn twee verschillende zaken hoor.
Het westen gaat heus heel Rusland niet van de kaart vegen zodat het voor eens en altijd ophoudt te bestaan zodat ze later niet meer terug kunnen komen zonder er zelf langdurig de gevolgen van te dragen. Dat is iets voor films. Geen realiteit.
Een tijdelijke militaire "overwinning" van Oekraïne dient niet noodzakelijk (veel) langer stand te houden dan een onderhandelde oplossing of een staakt het vuren bij een vastgelegde demarcatiegrens. In bv. Korea is dat al decennia lang het geval. Door geen van beide partijen uiteindelijk geëindigd op een militaire overwinning, het westen na aanvankelijk oprukken tot het uiterste noorden teruggeslagen over de 38ste breedetegraad en dan iedereen eieren voor zijn geld kiezen en die lijn met een gewapend "vrede" in stand houden. Serieus wat grondverlies voor het westen. In Vietnam was het nog erger. Na wisselende militaire sucessen (in de film al meer in het voordeel van de ander) en vele nutteloze doden later "de goeden" met de staart tussen de benen op de loop. In Afghanistan idem. De vijand van de vijand werd de te steunen bondgenoot die aanvankelijk van het nodige wapentuig en militair advies moest voorzien worden om voor de zoveelste keer, in dezelfde proxi-oorlog, de vijand van de vijand het leven zuur te maken en vele nutteloze doden later, zich met o.a. het wapentuig van het westen tegen de eerdere bondgenoot te keren en hem buiten te jassen.

Het westen zou beter eens leren zich in de eerste plaats met de problemen van de eigen bevolking bezig te houden en hun middelen daar inzetten om het eigen leven te verbeteren en andere volkeren hun eigen ding laten doen ipv zich bij herhaling te bemoeien met alles en iedereen ten gunste van eigen gewin en daar keer op keer levens voor op te offeren zonder blijvend resultaat.
Het kan mij geen zier schelen wat de Russen ervan vinden, ze voelen het wel aan den lijve als hun tank omver geblazen wordt...
Dat het je geen zier kan schelen wat er op een ander gebeurt is al duidelijk. Toch zolang het dient om je eigen achterdeur te beschermen en je vooral de eigen handen daarbij niet rechtstreeks vuil moet maken.
Wat is dan je gezever over vechten om zijn tanende populariteit aan te pakken?
Je eigen woorden alweer vergeten?
Nope. Hij spant daar anderen telkens weer voor zijn karretje. Dat is het probleem.
Nu ja, uiteraard niet voor iedereen een probleem. Je krijgt wel altijd een deel mee in zo'n uitzichtloos verhaal want die denken dat het leven een spannende film is. Toch zolang ze van het voordeel van het op afstand mogen bekijken en beoordelen kunnen genieten.
Zoniet was het al lang over geweest met zijn (toen niet bestaande) populariteit.
Ik zit in de eerste plaats in met de Oekraîners, maar het is duidelijk dat uw steun de andere kant opgaat...
Nee, dat maak jij ervan. Keer op keer.
Mijn steun gaat naar geen van de twee kanten uit want in se is het een pot nat.
Blijkbaart komt dat omdat jij gewoon niet kan begrijpen dat er nog andere beelden en levensopvattingen bestaan dan "wie mijn vriend niet is is mijn vijand". Fundamenteel zwart/wit denken dus.

Toegevoegd na 5 minuten 1 seconde:
on4bam schreef: 04 sep 2022, 20:42 En weer draai je de boel om. Wapens leveren = bad.. geef eens een voorbeeld van wat je een onderhandelde vrede in Oekraïne beschouwd. Ik ga er van uit dat je gretig grondgebied aan de Russen cadeau doet want "gewoon" terugtrekken zal in hun plaatje niet passen. En die onderhandelde vrede zou dan na een paar jaar zo veel kunnen waard zijn als het vodje papier waar op getekend werd, zoals de vorige onderhandelde verdragen.
Excuseer maar ik ben geen betrokken partij en zit niet aan de onderhandelingstafel.
Gewoon terugtrekken is idd meestal geen optie bij een onderhandelde oplossing. Dan is het geven en nemen. Niet eenzijdig opleggen.

Best mogelijk dat een onderhandelde vrede niet voor eeuwig standhoudt. De geschiedenisboeken staan er vol van.
Net zoals een militaire overwinning, en al zeker niet eentje met volledige vernedering van de tegenstander tot gevolg, een garantie is voor een blijvende status quo.
Het enige verschil is dat er bij het eerste minder burgerslachtoffers vallen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1186 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als Rusland nu niet gestopt wordt, gaan ze gewoon verder. Ook naar Estland/Letland/Litouwen en Polen.
Kijk maar naar hoeveel "gestolde" conflicten er rond de USSR Rusland zijn: telkens komt Poetin zich wat moeien en de lokale bevolking kl*ten.
En hoe meer Poetin zich als klootzak gedraagt, hoe meer de bevolking toch liever naar EU/US kijkt, hoe het ook kan en beter.

@Afghanistan en US wapens
Ik denk dat die nachtmerrie (aangevallen worden met eigen wapens) maakt dat de US niet teveel wapens in 1 keer levert.
In de politiek is een week een eeuwigheid, in een oorlog evenzeer. Morgen "valt Poetin uit het raam", of morgen overlijdt Zelensky. Dan heb je plots een héél andere situatie.
Geleverde wapens krijg je natuurlijk niet zomaar terug, dus sporadisch leveren maakt dat Oekraïne nergens een grote stock heeft, die ooit tegen iets anders aangewend kan worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 05 sep 2022, 08:19 Maar ik had nog een extra bedenking bij zij (Ivob) die zeggen dat we maar moeten zwichten voor de Russische dreigementen om daar zelf beter van te worden (gasprijzen).
Als er tot nu toe iemand beter wordt van de stijgende gasprijzen zal het Rusland wel zijn. Niet de EU.
En de US heeft er ook helemaal geen last van. Integendeel. Eindelijk is het economisch gunstig om via vervuilende fracking hun schaliegas aan de "getroffenen" te slijten.

Best grappig dat punt dat je wil scoren. Persoonlijk is de gasprijs voor mij al helemaal geen argument. Ik heb er persoonlijk totaal geen last van.
Daarvoor moet je welke oorlog niet laten en welke dictatorieel regime elders ter wereld niet aan de macht houden. Integendeel.
Voor mezelf mag Rusland, net zolas het voorbije decennia al het geval was, al zijn gas bij zich houden en er in stikken. Idem voor de olie van de onderdrukkers uit het Midden-Oosten en het schaliegas van de US. Het punt dat je daar ad hominem wou scoren is er dus geen.
Ik word financieel net beter van stijgende energieprijzen.
Op dat vlak ben ik dus al niet "afpersbaar".
Dat "zij" had je dus beter niet laten volgen door mijn naam :nono: maar beter gericht aan diegenen die wel daardoor afpersbaar zijn. :idea:

Toegevoegd na 12 minuten 12 seconden:
Dizzy schreef: 05 sep 2022, 11:56 Dat is nu net het punt. Oekraïne vecht net omdat ze onder het juk van Rusland uit willen, zij worden gesteund door landen die dit systeem ook niet willen. Vrijheid en verworvenheden krijg je niet gratis en dat betekent inderdaad dat je soms wel moet vechten ook al ben je voorstander van een vredevolle situatie. Je kiest er ook niet altijd voor want het is de agressor die aanvalt en u verplicht op te komen voor uzelf.
Klinkt mooi als eindrede in één of andere film maar zo werkt het in de realiteit uiteraard niet.
Blijkbaar ook nog nooit gehoord van geopolitieke belangen en de nooit aflatende proxi-oorlogen die daar de gevolgen van zijn?
En ook - uit angst voor lijfbehoud? - kritiekloos mee in het verhaaltje van "de agressor" die jou aanvalt en als het nu niet is dan wel morgen dus "Uncle Sam needs you now!". :beerchug:
Ze lachen zich daar een bult met de EU. Na de drogreden van de massavernietigingswapens in Irak trappen ze er in Europa weer in. Om je te bescheuren.

Soit, als jullie daar nu een klein beetje door willen "verliezen" mij niet gelaten hoor. Doe maar rustig verder en onderga met "opgeheven schouders" van op afstand de gevolgen.
Laatst gewijzigd door ivob 05 sep 2022, 14:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Als Rusland zoals nu niets levert, dan wint deze ook niets... In tegendeel vrees ik zelfs.

Ik vrees alleen dat niets doen zoals ivob voor stelt ook niet de juiste oplossing is. Het is misschien nu dan weinig bloedvergieten en dan beginnen ze met de burgerbevolking/dissidenten langzaam uit te moorden. Dat klinkt natuurlijk beter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik stel helemaal niet voor om "niets te doen".
En ik pretendeer helemaal niet de "juiste oplossing" te hebben. Gewoon een andere mogelijkheid overwegen dan ongenuanceerd "slaat dood den vijand". Maar blijkbaar zijn er veel al te ver heen om dat nog te kunnen lezen en zit het probleem eerder bij hen dat ze pretenderen de enige juiste werkende oplossing te hebben. Allee symbolisch dan want veel last hebben ze van hun eigen oplossing niet. De last is voor een ander ver van hun bed.

Ik kan verkeerd zijn ingelicht maar tot op heden zijn er nog altijd veel meer burgerslachtoffers aan de kant van Oekraïne dan aan Russische zijde? Burgerschaderapport idem?
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Meh, meteen einde discussie voor mij. :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 05 sep 2022, 14:26
Dizzy schreef: 05 sep 2022, 11:56 Dat is nu net het punt. Oekraïne vecht net omdat ze onder het juk van Rusland uit willen, zij worden gesteund door landen die dit systeem ook niet willen. Vrijheid en verworvenheden krijg je niet gratis en dat betekent inderdaad dat je soms wel moet vechten ook al ben je voorstander van een vredevolle situatie. Je kiest er ook niet altijd voor want het is de agressor die aanvalt en u verplicht op te komen voor uzelf.
Klinkt mooi als eindrede in één of andere film maar zo werkt het in de realiteit uiteraard niet.

En ook - uit angst voor lijfbehoud? - kritiekloos mee in het verhaaltje van "de agressor" die jou aanvalt en als het nu niet is dan wel morgen dus "Uncle Sam needs you now!". :beerchug:
Ze lachen zich daar een bult met de EU. Na de drogreden van de massavernietigingswapens in Irak trappen ze er in Europa weer in. Om je te bescheuren.

Soit, als jullie daar nu een klein beetje door willen "verliezen" mij niet gelaten hoor. Doe maar rustig verder en onderga met "opgeheven schouders" van op afstand de gevolgen.
Zo werkt het wel en zo zal het altijd werken, laat je je doen dan krijg je op je kop. No pain, no gain is een kortere versie. Er zijn geen verworvenheden die we zomaar cadeau gekregen hebben, altijd is er strijd voor moeten geleverd worden.

Rusland is hier overduidelijk en bij herhaling de agressor. Het is Rusland dat Oekraïne nu opnieuw aanvalt. Het is ook datzelfde Rusland dat al meermaals aangegeven heeft dat de plannen verder gaan dan Oekraïne. Het is ook niet dat het bij woorden blijft, neen de agressie is erbij.

En wat zouden we winnen met Rusland te laten doen? Ja, wat goedkopere energie op KT maar wat op LT? We weten nu dat Rusland niet te vertrouwen is op gebied van handel en misschien is dat wel de grote winst op LT. Meer drive om voor HE te gaan is er nooit geweest.
En ik pretendeer helemaal niet de "juiste oplossing" te hebben. Gewoon een andere mogelijkheid overwegen dan ongenuanceerd "slaat dood den vijand". Maar blijkbaar zijn er veel al te ver heen om dat nog te kunnen lezen en zit het probleem eerder bij hen dat ze pretenderen de enige juiste werkende oplossing te hebben. Allee symbolisch dan want veel last hebben ze van hun eigen oplossing niet. De last is voor een ander ver van hun bed.
Uw andere mogelijkheid is al meer dan overwogen, ze is nl al toegepast maar ze liep op niets uit... omdat de agressor opnieuw toesloeg. Rusland dacht eerder "slaat dood den vijand", het zijn toch maar nazi's. Oekraïne verdedigt zich, zoals iedereen die aangevallen wordt en figuurlijk kloten aan zijn lijf heeft dat zou doen.

Ik ben ook niet voor oorlog en ik denk weinigen hier maar als je aangevallen wordt moet je wel reageren. Je kan dan kruipen of vechten. Toegeven heeft niet gewerkt dus probeert men nu te vechten. Jij kiest echter steevast de kant van de agressor want daar komt onderhandelen feitelijk op neer. Toegeven aan de agressor zodat hij kan consolideren. Het is zo klaar als een klontje dat Putin pas zal onderhandelen als hij daartoe verplicht wordt... omdat hij niet meer verder kan. Die toestand kan je niet krijgen als je blijft achteruit stappen. Dus ook uw "oplossing" zal oorlog en strijd betekenen, enkel leg je je al neer bij het resultaat.

En ook de zogenaamde symbolische last klopt niet want de crisis hier inzake energie is direct gelinkt aan de agressie en onbetrouwbaarheid van Rusland. Landen trekken hun lessen en bouwen de banden met deze onbetrouwbare partner logischerwijze af. In uw redenering zouden ze beter zwijgen of wapens aan Rusland leveren zodat wij ver van Oekraïne warm kunnen wachten op de verdere opmars van Rusland. Strak plan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 05 sep 2022, 15:25 We weten nu dat Rusland niet te vertrouwen is op gebied van handel
Dizzy schreef: 05 sep 2022, 15:25 onbetrouwbaarheid van Rusland
Je hebt dat nu al een paar keer geschreven. Kun je eigenlijk eens duiden waar en wanneer Rusland niet te vertrouwen is/was op gebied van handel?

Edit: en dan heb ik het niet over de tegensancties op onze sancties hé
heist_175
Moderator
Moderator

woutervh schreef: 05 sep 2022, 15:42Je hebt dat nu al een paar keer geschreven. Kun je eigenlijk eens duiden waar en wanneer Rusland niet te vertrouwen is/was op gebied van handel?
Heb je gemist dat Rusland vertikt om gas uit te voeren via NS1?
Ik heb de contracten niet zelf gezien, maar je hoeft niet per sé helderziend te zijn om te concluderen dat ze hun contractuele verplichtingen niet nakomen.

Er zijn 7 compressors, waarvan er 5 in gebruik kunnen zijn. Er zijn dus permanent 2 reservecompressoren beschikbaar.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 05 sep 2022, 15:45
woutervh schreef: 05 sep 2022, 15:42Je hebt dat nu al een paar keer geschreven. Kun je eigenlijk eens duiden waar en wanneer Rusland niet te vertrouwen is/was op gebied van handel?
Heb je gemist dat Rusland vertikt om gas uit te voeren via NS1?
Ik heb de contracten niet zelf gezien, maar je hoeft niet per sé helderziend te zijn om te concluderen dat ze hun contractuele verplichtingen niet nakomen.

Er zijn 7 compressors, waarvan er 5 in gebruik kunnen zijn. Er zijn dus permanent 2 reservecompressoren beschikbaar.
Je meent dit echt? Heb je gemist dat wij Rusland proberen kapot sanctioneren? Je mag al blij zijn dat ze uberhaubt nog iets in die pijpleidingen duwen.

Het lijkt me eerder dat Rusland een heel loyale handelspartner is. Uiteraard op voorwaarde dat die partner ook een even loyale partner is. Vraag maar aan India, China, Turkije zelfs (luchtverdediging geleverd nadat Turkije zelf een Russische jager uit de lucht gehaald heeft), Hongarije, Syrië, VS (zonder Soyuz zaten er al jaren geen Amerikanen meer in de ruimte), ...
heist_175
Moderator
Moderator

woutervh schreef: 05 sep 2022, 15:52Je mag al blij zijn dat ze uberhaubt nog iets in die pijpleidingen duwen.
Dat doen ze toch in de eerste plaats om Poetin blij te maken, niet ons :).
Reken maar eens uit hoeveel miljarden er zo al naar Rusland verhuisd zijn, daar kan Poetin veel paleizen mee laten bouwen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Uiteraard.
Met een gasprijs x10 moeten ze maar 10% van de oorspronkelijke capaciteit insteken om dezelfde (geldelijke) winst te hebben. En ze houden meer gas over. En ze brengen ons in de problemen.
Maar nog steeds is het straf dat wij verwachten dat zij blijven leveren terwijl wij ze trachten kapot te sanctioneren. Ook wij hebben al heel wat contractjes eenzijdig opgezegd hoor intussen.
Los daarvan zie ik nog steeds niet waar Rusland een onbetrouwbare handelspartner blijkt te zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ohhhh zo erg, die agressieve Rusjes kapotsanctioneren... terwijl zij rustig andere landen kapot kunnen bombarderen :roll:

En onbetrouwbaar? Je bent blijkbaar een beetje geïndoctrineerd door de propaganda of neem je al die excuses om niet te leveren echt ernstig.

Rusland ontvangt nu nog een hogere prijs maar wel voor steeds minder contracten, die ze toch niet respecteren. Op langere termijn zullen hun inkomsten hierdoor echter sterk dalen. Ja, ze kunnen nog aan een ander proberen verkopen maar die zijn ook niet achterlijk en zullen niet de volle prijs willen betalen. Rusland heeft gewoon zijn beste klanten het huis uit gejaagd. Niet erg want het waren toch allemaal Nazi's of LGBTQ-ers :lol:

Ondertussen is ook de laatste reactor van de bedreigde kerncentrale uitgeschakeld.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik lees hier en daar dat ze die gas-putten niet zomaar kunnen dichtdraaien men moet m.a.w. en altijd een redelijke hoeveelheid gas laten doorstromen ....die nu via fakkels word verbrand wat een verspilling toch wel.
Er komt een moment dat de gasprijs terug zal dalen,als blijkt dat de EU de winter goed doorstaan heeft bijv.
Laat ons hopen dat samenwerking en vooruitgang dit kunnen stoppen,het is de moment voor de EU aan zijn burgers te tonen wat de EU nu echt kan,en wat het waard is dan zullen de burgers die instelling ook meer beginnen te waarderen dit is een gigantische uitdaging.
Laatst gewijzigd door fluppie 05 sep 2022, 16:46, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een teken van betrouwbaarheid, ipv uw klanten te bedienen nog liever opfakkelen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 05 sep 2022, 16:19 Ohhhh zo erg, die agressieve Rusjes kapotsanctioneren... terwijl zij rustig andere landen kapot kunnen bombarderen

En onbetrouwbaar? Je bent blijkbaar een beetje geïndoctrineerd door de propaganda of neem je al die excuses om niet te leveren echt ernstig.
Het gaat helemaal niet over "Ohhhh zo erg", maar gewoon over het feit dat je toch niet kunt verwachten dat zij mooi hun "contracten" nakomen wanneer wij dat ook niet doen bij hen (cfr sancties).

Tuurlijk geloof ik die excuses niet. Ik zeg net dat ik het al straf vind dat ze nog gas in die pijpleiding duwen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Contract is contract in zaken. Uw zaak ginder sluiten is een eigen keuze.

Het is enkel zoals al gezegd door anderen omdat ze het OOK nodig hebben.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De tijd is toch veel veranderd,tot een goed jaar geleden geloofde niemand dat Russen ooit de Nordstream One zouden dichtdraaien,omdat er dan ook geen inkomsten waren dan.
In de tijd v/d Sovjets moet ik toch zeggen dat het gas rijkelijk vloeide en dat ondanks bijna een kern oorlog (meeste zullen het hier niet meer weten maar de Cuba crisis was echt wel op het randje) maar doorheen die crisissen en boycots/sancties over en weer bleef het gas en ook de olie altijd heel gewoon stromen alsof er niets aan de hand was,toen was de situatie dat de USSR (De Sovjets) tot in Berlijn stonden dus nog heeel wat anders dan nu.
In Belgie/Nederland was er toen ook nog verplichte legerdienst waardoor iedereen de ernst van de situatie nog beter kon inschatten een groot deel v/d Belgen waren verplicht hun legerdienst te doen in Duitse kazernes,en met het idee dat de Sovjets op een bepaald moment hun grens in Berlijn zouden overschrijden(men stond dus permanent paraat om een aanval te beantwoorden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Het is niet omdat jij in jouw wereld graag mensen van etiketten voorziet en in hokjes wil duwen om de wereld begrijpelijker te maken
dat je dit moet extrapoleren naar anderen.
Ik zie gewoon van in het begin dat elk standpunt jij inneemt, op maat geschreven is van wat Rusland wil.
Rusland wil nu zo snel mogelijk een staakt-het-vuren, want ze zijn aan het einde van hun Latijn, hun moraal staat laag, en de Oekraïeners winnen grondgebied terug.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Al ooit gehoord van "niet betrokken in een conflicht"?, neutraliteit?
Waarom zou Europa neutraal moeten zijn als een land aan hun achterdeur aangevallen wordt?
De buurlanden van Oekraïne zijn NAVO landen.
En waarom zou ik mij moeten verantwoorden omdat ik WEL inzit met een land op een paar uur van hier?
Opnieuw is je standpunt op maat van Rusland geschreven: we moeten alemaal zo egoïstisch zijn dat we Oekraïne gewoon laten bloeden.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 En het is niet omdat jouw uitgangspunt is dat de vijand van de vijand je vriend is - en omgekeerd - dat dit voor mij ook zou moeten opgaan.
Omdat Zelensky en Oekraïne niet tot mijn vriendenkring behoren kan dat, volgens mijn principes, even goed opgaan voor Putin en zijn land. Het is niet omdat ik Zelensky en co niet mag dat Putin dan bij voorbaat mijn vriend moet zijn. Integendeel zelfs.
Alsof Oekraïne gelijk is aan Zelensky en omgekeerd.
Oekraïne is 100 keer meer een democratie dan Rusland, het idee dat Zelensky en Poetin dus gewoon voor elkaar inwisselbaar zijn, is de zoveelste verdraaiing.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04En de Russen moeten in Oekraïne niet gewoon hun zin doen. Ze mogen zich met alle middelen verzetten tegen een inval in eigen land.
Nu lijkt het alsof de Oekraïeners Rusland zijn binnengevallen, in plaats van omgekeerd.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04Maar dat betekent nog niet dat ik (we) ieder land dat door wie dan ook wordt aangevallen automatisch met alle beschikbare middelen zou moeten gaan steunen tot het einde.
We doen dat niet voor ieder land, dus je vehraaltje stelt niets voor.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04En jij blijkbaar graag een keuze maakt welk slachtoffer van een aanval je wel wil steunen, welke niet en dan nog de ene agressor als bevriende macht beschouwt en gewoon de andere agressor als vijand.
De leugen is dat Oekraïne hier de agressor zou zijn, zij zijn het slachtoffer van Poetin, en verdedigen zich, niets anders.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04Kan je eens verduidelijken waarom je wakker ligt van het lot bv. de Taliban?
Ik bedoelde de bevolking die te lijden heeft onder de moslimfundamentalisten van de Taliban, niet de Taliban zelf, die mogen van mij creperen.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Van mij mogen die "duizenden" acties, waaronder onderhandelen, ook steeds benut worden hoor.
Je kunt precies niet lezen.
Duizenden acties die geen doden kosten, maar ook geen zier oplossen, zoals jouw onderhandelen met een leugennatie als Rusland.
We zien nu nog eens wat een leugenaars het zijn, nu ze na maanden komedie eindelijk toegeven dat ze gewoon geen gas meer geven om druk te zetten, alle voorbije leugens van technische problemen waren dus alleen maar dat.
En met dat soort leugenaars wil jij dus dat er onderhandeld wordt?

ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Oekraïne is onze bondgenoot niet maar blijkbaar wel "vriend" genoeg om er wapens aan te blijven leveren om op afstand onze oorlog uit te vechten?
Ze zijn wel onze bondgenoot, ze staan zelfs aan te schuiven om tot de EU toe te treden.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Was Oekraïne onze bondgenoot had ik er geen probleem mee gehad ze mee te gaan verdedigen. Net zoals met elk ander Nato land dat slachtoffer zou zijn van een agressor.
Dus nu verwar je al bondgenoot met NAVO lid.
En u dan maar uitgeven voor de grote specialist...
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Dat is nu net het verschil. Oekraïne was en is geen lid van de nato en de EU en daar waren heel goede redenen voor.
Schrik voor de reactie van dictator Poetin, dat lijkt mij niet zo'n goede reden...
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Het westen gaat heus heel Rusland niet van de kaart vegen zodat het voor eens en altijd ophoudt te bestaan zodat ze later niet meer terug kunnen komen zonder er zelf langdurig de gevolgen van te dragen.
We kunnen ze wel zo doen bloeden dat de zin om terug te komen serieus vermindert...
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Het westen zou beter eens leren zich in de eerste plaats met de problemen van de eigen bevolking bezig te houden en hun middelen daar inzetten om het eigen leven te verbeteren en andere volkeren hun eigen ding laten doen
Precies alsof die volkeren eensgezind hetzelfde doel nastreven.
Maar het zou Rusland inderdaad goed uitkomen mochten wij in het Westen totaal afzijdig zijn, dus is dat ook weer wat Ivob bepleit...
En Rusland die Oekraîne binnenvalt is precies geen moeien dan?
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Dat het je geen zier kan schelen wat er op een ander gebeurt is al duidelijk.
Dat was nu toch net jouw stelling?
Je had niets met Oekraïne, dus mochten ze maar creperen van jou.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Toch zolang het dient om je eigen achterdeur te beschermen en je vooral de eigen handen daarbij niet rechtstreeks vuil moet maken.
Jij vindt het zelfs OK dat ze je achterdeur instampen, zo lamlendig ben je bezig.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Nope. Hij spant daar anderen telkens weer voor zijn karretje. Dat is het probleem.
Opnieuw, dat komt Rusland natuurlijk heel slecht uit, zonder die Westerse hulp zou Oekraïne gemakkelijk onder de voet gelopen zijn.
Dus is Ivob kwaad dat het Westen Oekraïne helpt.
Maar dat is altijd toevallig dat jouw standpunt in het belang van Rusland is...
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Nu ja, uiteraard niet voor iedereen een probleem. Je krijgt wel altijd een deel mee in zo'n uitzichtloos verhaal want die denken dat het leven een spannende film is.
Het wordt inderdaad zo stilaan uitzichtloos voor die idioot in het Kremlin.
Goed verdiend.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Mijn steun gaat naar geen van de twee kanten uit want in se is het een pot nat.
Iedereen die nog geleefd heeft in de tijd van de Muur van Berlijn, die nog gezien heeft hoe Rusland de vrijheid van haar burgers de nek omgewrongen heeft, die met tanks over betogers walste, weet dat het niet één pot nat is. :nono:
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Excuseer maar ik ben geen betrokken partij en zit niet aan de onderhandelingstafel.
Gewoon terugtrekken is idd meestal geen optie bij een onderhandelde oplossing. Dan is het geven en nemen. Niet eenzijdig opleggen.
En welk stuk van Rusland gaat Rusland "geven"?
Wat jij geven en nemen noemt is in het geval van Rusland zoals een dief die een klein deeltje van de buit teruggeeft.
Helemaal geen geven en nemen dus.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Best mogelijk dat een onderhandelde vrede niet voor eeuwig standhoudt. De geschiedenisboeken staan er vol van.
Vandaar dat het beter is van Rusland eerst zeer hard te verzwakken.
ivob schreef: 05 sep 2022, 14:04 Best grappig dat punt dat je wil scoren. Persoonlijk is de gasprijs voor mij al helemaal geen argument
Voila, ik heb het over de gasprijs die voor ONS een probleem is, ONS = de burgers in het algemeen, en Ivob maakt er direct een punt van dat hij PERSOONLIJK er niet onder lijdt, en er zelfs nog beter van wordt.
Tja, zo egoïstisch denk ik niet.

Toegevoegd na 19 minuten 30 seconden:
woutervh schreef: 05 sep 2022, 15:42 Je hebt dat nu al een paar keer geschreven. Kun je eigenlijk eens duiden waar en wanneer Rusland niet te vertrouwen is/was op gebied van handel?

Edit: en dan heb ik het niet over de tegensancties op onze sancties hé
Ze waren toch al maanden aan het beweren dat die NS1 over "technische problemen" ging?
Vandaag geven de leugenaars toe dat het om tegenmaatregelen tegen de sancties gaat.

Maar nog eens, wie toegeeft aan de chantage van Rusland zal in de toekomst ook chanteerbaar blijven.
Dat hoeft niet altijd over deze oorlog te gaan, Rusland kan dan om het even wat eisen met als dreigement dat anders de gaskraan dichtgaat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 05 sep 2022, 17:01 De tijd is toch veel veranderd,tot een goed jaar geleden geloofde niemand dat Russen ooit de Nordstream One zouden dichtdraaien,omdat er dan ook geen inkomsten waren dan.
Wie dat zegt getuigt van weinig geopolitiek inzicht want gas is is sowieso niet hun grootste bron van inkomsten. Dat is olie.

Feit is wel dat Putin eigenhandig de reputatie van Rusland als (betrouwbare) energieleverancier, die ze decennia lang heeft opgebouwd met talloze lucratieve contracten tot gevolg, compleet vernield heeft. Wie nu nog gas/olie koopt, koopt dat omdat het niet anders kan, maar is volop bezig met over te schakelen naar andere leveranciers. Op termijn is Rusland de grote verliezer, hoewel Putin het wellicht niet meer zal meemaken.

En je zegt een jaar geleden eh... telt deze post van 22 november 2020 inzake Nord Stream? Ongelofelijk dat de federale regering met Tinne VdS voorop ons toen nog bijna volledig afhankelijk wilden maakten van gas.

Afbeelding
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: 05 sep 2022, 23:49

Ongelofelijk dat de federale regering met Tinne VdS voorop ons toen nog bijna volledig afhankelijk wilden maakten van gas.
Niet 100 bruggen verder gaan he.

Het plan van de gascentrales is afkomstig van de MR, met Marghem aan kop, in de vorige regering Michel.
Zelfs de partij van Tine was daar niet eens bij betrokken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 05 sep 2022, 23:49 En je zegt een jaar geleden eh... telt deze post van 22 november 2020 inzake Nord Stream? Ongelofelijk dat de federale regering met Tinne VdS voorop ons toen nog bijna volledig afhankelijk wilden maakten van gas.
Voor zover ik weet zijn de plannen nog niet veranderd...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 06 sep 2022, 08:19 Voor zover ik weet zijn de plannen nog niet veranderd...
Bepaalde kerncentrales blijven langer open dan het oorspronkelijke plan voorzag + vergunningen gascentrales zijn AFAIK nog steeds niet in orde.
Belgissschenaap schreef: 06 sep 2022, 08:15Het plan van de gascentrales is afkomstig van de MR, met Marghem aan kop, in de vorige regering Michel.
Zelfs de partij van Tine was daar niet eens bij betrokken.
Ze heeft wel de concrete uitvoering proberen te regelen van dat plan waar velen al langer dan vorig jaar twijfels bij hadden. De realiteit heeft haar ondertussen al ingehaald.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Als het dichtdraaien van Nordstream 1 niet zo belangrijk is voor de Russische inkomsten dan is men in Europa niet goed bezig,men wil nl. een max. prijs ook voor gas afspreken zodat de Russen de gaskraan echt toedraaien(daar hebben ze ook mee gedreigd bij bepaling v/e max.prijs) en dan kijken wie het langst uitzingt.
Ongeveer hetzelfde wil men trouwens ook doen met de olieprijs maar dat zal niet zo eenvoudig zijn met de Opec wrsl word die maatregel nog een tijd vooruit geschoven/

Vrij belangrijk en volgens mij ook wel doenbaar is de ontkoppeling van de gas en olie prijs,plus een verandering op welke manier de gasprijzen moeten berekent worden.

Wat ik echt niet wist ging over die gas rezerves,die zijn nu bij ieder EU land bijna voor 90% gevuld,toch zijn er enorme verschillen zo heeft Duitsland rezerve voor 80 dagen,en Belgie die heeft een rezerve voor ....9 dagen het is maar een weetje,maar vrij belangrijk om te weten vind ik.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

En Letland 313 dagen. EU solidariteit !

We hebben wel grote LNG tanks in Zeebrugge waar we uit kunnen stelen/gebruiken...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 06 sep 2022, 08:42 Bepaalde kerncentrales blijven langer open dan het oorspronkelijke plan voorzag + vergunningen gascentrales zijn AFAIK nog steeds niet in orde.
2 reactoren sluiten sowieso binnenkort, en er wordt bekeken of 2 andere kunnen open blijven. Nog niets is zeker.
En inderdaad, de vergunningen van nieuwe gascentrales zijn ook nog niet in orde
Eigenlijk is de malaise compleet...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, 20 jaar niets doen en dan als de tijd op is geconfronteerd worden met een onverwachte crisis.

Het is zelfs nog erger want de verlenging van de 2 nieuwste kerncentrales is ook nog niet rond, integendeel. Zelfs indien dit rond raakt is het zeer de vraag hoe lang ze uit zullen liggen.

Weet je nog die uitleg dat de omslag onbetaalbaar zou zijn, nu is het betaalbaar he :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 06 sep 2022, 08:48 Als het dichtdraaien van Nordstream 1 niet zo belangrijk is voor de Russische inkomsten dan is men in Europa niet goed bezig,men wil nl. een max. prijs ook voor gas afspreken zodat de Russen de gaskraan echt toedraaien(daar hebben ze ook mee gedreigd bij bepaling v/e max.prijs) en dan kijken wie het langst uitzingt.
Hoe dat in de toekomst zal evolueren en of Rusland ook effectief voet bij stuk zal houden zullen we nog wel zien. Maar ik denk dat de EU er praktisch gezien vanuit mag (en moet) gaan dat de Russische gaskraan nog lang dicht zal blijven. Zelfs als men ze straks weer een beetje opendraait zal dat maar duren tot ze weer op hun tenen getrapt zijn van het een of het ander.

Een terugkeer naar 100% capaciteit van Nord Stream 1 zit er volgens mij nooit meer in, waarom zou Rusland dit nog doen als ze evenveel of meer kunnen verdienen met minder gas te sturen en artificiele schaarste te creëren. Dat betekent dat een terugkeer naar de gasprijzen van 2-3 jaar geleden er dus ook niet snel zal inzitten, alsook dat Nord Stream 2 wellicht nooit in gebruik genomen zal worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 06 sep 2022, 09:10 En Letland 313 dagen. EU solidariteit !

We hebben wel grote LNG tanks in Zeebrugge waar we uit kunnen stelen/gebruiken...
De gasvoorraad van België is één van de laagste in de EU, zo'n 8 dagen. Elders tot 10 keer meer.
Als doorvoerland (want produceren doen we niks, nul, nada, niente, sero, sero, sero) gas gaan gebruiken van andere bestemmelingen, laat staan stelen? Betrouwbare handelspartner. :roll:

Toegevoegd na 3 minuten 43 seconden:
woutervh schreef: 06 sep 2022, 09:18 2 reactoren sluiten sowieso binnenkort, en er wordt bekeken of 2 andere kunnen open blijven. Nog niets is zeker.
En inderdaad, de vergunningen van nieuwe gascentrales zijn ook nog niet in orde
Eigenlijk is de malaise compleet...
En zo hoeven de principîële voorstanders van gas noch nucleair zelf helemaal niets te doen om hun principes te behouden.
De voorstanders van fossiel en nucleair doen dat wel voor hen.
En zeg nu niet dat dit niet binnen de lijn van de verwachtingen lag. Het omgekeerde, alles vlugger dan voorzien op de rails krijgen, zou eerder verbazingwekkend zijn. Het kan nog altijd. We zullen het wel horen in de septemberverklaring.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Wordt dat hier alweer een nieuw energie topic?

@ivob Benieuwd wat er in het onderhandelde vredesakkoord zal staan wat betreft de gasleveringen. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 05 sep 2022, 23:25 We doen dat niet voor ieder land, dus je vehraaltje stelt niets voor.
Inderdaad en dat is het punt.
Maar volledig doordrongen van de propaganda heb je zelfs dat niet meer door.
Ik bedoelde de bevolking die te lijden heeft onder de moslimfundamentalisten van de Taliban, niet de Taliban zelf, die mogen van mij creperen.
Wat jij bedoelt daar ligt geen enkele grootmacht van wakker.
Zie voorgaande punt en wat je al meermaals, ook door anderen, aan je verstand is proberen te brengen:
De Taliban werd eerst gesteund met de wapens van het westen omdat ze dan in de proxi-oorlog het leven van de Russen konden zuur maken zonder dat de US, toch niet voor het oog van de camera's, rechtstreeks betrokken was. Op het einde ontplofte die steun in hun eigen gezicht en was de eerdere bondgenoot plots de vijand die "mocht creperen". De bevolking die de Taliban niet steunt uiteraard in de feiten als eerste.
Wat doe je veronderstellen dat in Oekraïne zich niet hetzelfde scenario herhaalt? Omdat de Oekraïners van nature zo'n doetjes zijn die door de van nature slechte Russen worden aangevallen?
En met dat soort leugenaars wil jij dus dat er onderhandeld wordt?
Ja, waarom niet? Omdat Boulder en co alleen maar in termen van "vriend of vijand" kunnen denken? :nono:
Als je alle landen en politici die al een of meerdere leugens hebben verteld (om er eentje uit te pikken, welke grootmacht had als reden om een land "gerechtvaardigd" binnen te vallen wegens de aantoonbare aanwezigheid van massavernietigingswapens?) daarom uitsluit van elke poging tot onderhandelingen ga je op het einde daar mooi in je eentje staan blinken. De last standing (zelfverklaarde) hero?
Ze zijn wel onze bondgenoot, ze staan zelfs aan te schuiven om tot de EU toe te treden.
Nope.
Voor de Russissche inval waren ze lid van de Nato noch de EU. Nu nog altijd niet.
Uiteraard willen ze nu een paraplu en komt dat in de proxi-oorlog goed uit om hen die wortel voor te blijven houden.
Met schrik voor Putin heeft dat dus al niets te maken want dat was de situatie al voor de inval.
Ze voldoen, voor en na de inval, niet aan de voorwaarden om toe te kunnen treden. Er was dus een reden dat ze nog geen lid waren.
Dat hadden ze aan zichzelf te danken. Niet aan Putin.
Net zoals Turkije (waarvan de huidige leiders ook niet vies zijn van een leugen meer of minder) al lang kandidaat is om de EU binnen te treden. Een nato land dat trouwens niet vies is om dreigende oorlogstaal te uiten tegen een ander EU lid.
Net zoals de huidige leiders van Hongarije, nog zo'n voormalig oostblokland, de EU (mis)gebruiken als het hen goed uitkomt en wanneer dat niet zo is er lak aan hebben. Nog een land waar de leiders niet kijken op een leugen voor eigen bestwil meer of minder

Ja Boulder, geopolitiek en prox-oorlogen zitten iets ingewikkelder in elkaar dan je kan begrijpen na het bekijken van een docu of film.
Als dat je criteria is, de leiders van een land die liegen, sta je wel heel alleen in de wereld of je principes zijn heel buigzaam volgens de waan van de dag en dus helemaal geen principes.
En het klinkt wel heel raar van iemand die zichzelf als fan van het Vlaams Blok in de markt zet. Precies of er door die partijleiding ook niet het een en ander bij elkaar gelogen wordt.
We kunnen ze wel zo doen bloeden dat de zin om terug te komen serieus vermindert...
Echt?
Lees er (als één van de vele voorbeelden) nog eens het einde van WOI en de aanzet tot WOII op na. :roll:
Of in jouw geval, speel nog eens een docu uit je archief hierover af.
Maar het zou Rusland inderdaad goed uitkomen mochten wij in het Westen totaal afzijdig zijn, dus is dat ook weer wat Ivob bepleit...
En Rusland die Oekraîne binnenvalt is precies geen moeien dan?
Nope.
Ik schrijf nergens dat we totaal afzijdig moeten blijven. Dat maak jij ervan omdat je blijkbaar alleen in ongenuanceerde termen van "zij tegen wij" kan denken.
Je had niets met Oekraïne, dus mochten ze maar creperen van jou.
Nope.
Ze mogen zich van mij verdedigen tegen elke inval en agressor.
En ze mogen diegenen die niet deelnemen aan het conflict ook als neutrale onderhandelaar tussen de twee partijen laten bemiddelen en alle humanitaire hulp (op de twee fronten) toelaten.
Zoals in elk conflict in eerste instantie zou moeten gebeuren.
Jij bent het die een kant kiest en welke inwoners van landen wel mogen creperen en welke niet.
Jij vindt het zelfs OK dat ze je achterdeur instampen, zo lamlendig ben je bezig.
Nope. Je fantasie kent geen grenzen.
Er staat niemand aan mijn achterdeur. Jouw symbolische achterdeur is de mijne niet.
Wanneer er iemand aan mijn (symbolische) "achterdeur" staat zal ik deze trouwens, net als in het verleden, wel zelf verdedigen.
Jij kiest ervoor bang onder de tafel te gaan zitten en je achterdeur in de feiten door de verre buren te laten verdedigen.
Om dan vanonder de tafel te roepen dat er in het kot nog ergens een paar stokken liggen die ze mogen gebruiken om je achterdeur te verdedigen. Zonder verder aanstalten te maken om onder je tafel vandaan te komen. Makkelijk hoor vanonder je tafel anderen je achterdeur te laten verdedigen.
Dus is Ivob kwaad dat het Westen Oekraïne helpt.
Kwaad? Waarom zou ik kwaad zijn? Ik verkondig gewoon mijn mening over het conflict.
Maar dat is altijd toevallig dat jouw standpunt in het belang van Rusland is...
In de feiten is tot nu toe de houding van de EU nog altijd in het belang van Rusland, de US en andere dictatoriële regimes geweest.
Rusland verdient meer door minder gas te leveren, de US kan dat gat met schaliegas opvullen, andere dictators eveneens met gas en olie.
Er vallen meer burgerdoden in Oekraïne dan in Rusland.
In de EU dreigt de onderkant en de lagere middenklasse van de samenleving onderuit te gaan en schreeuwen de bedrijven moord en brand terwijl China rustig afwacht en zijn invoedssfeer verder uitbreidt ten nadele van o.a. de EU.
Dat is tot op heden, in de feiten, het resultaat van jouw standpunt.
Het wordt inderdaad zo stilaan uitzichtloos voor die idioot in het Kremlin.
Goed verdiend.
En jij blijft er nog altijd naïef van uitgaan dat met die ene idioot Rusland en de Russische mentaliteit van de aardbodem verdwijnt.
Een mentaliteit waarvan zelfs Oekraïne deels van doordrongen is.
Waneer de EU zo verder blijft zwalpen zal het eerder het lot van de EU zijn dat op termijn uitzichtloos wordt.
Een continent van zwalpende leugenachtige politici, met een leger zonder slagkracht en daarom genoodzaakt mee te blijven lopen aan de leiband van grootmachten, dat meer verbruikt dan het zelf kan produceren en stap voor stap uit zijn wingewesten wordt verdreven.
En welk stuk van Rusland gaat Rusland "geven"?
Wat jij geven en nemen noemt is in het geval van Rusland zoals een dief die een klein deeltje van de buit teruggeeft.
Helemaal geen geven en nemen dus.
Je begrijpt er inderdaad niets van. Je moet dat niet keer op keer herhalen.
De USA heeft, als voorbeeld, aan de onderhandelingstafel met de VC ook geen stuk van de US moeten afgeven hoor.
Ze hebben gewoon alle door de VC veroverd gebied, en meer, aan hun vijand gelaten. Afghanistan idem.
Tja, zo egoïstisch denk ik niet.
Uiteraard niet.
Je laat lin de feiten liever het echte vuile werk door anderen opknappen om daarna te kunnen juichen over het "behaalde" resultaat en te denken dat je tot de winnaars behoort.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er zijn geen winnaars in een oorlog, er zijn er gewoon die meer verliezen dan een ander maar dat maakt je nog geen winnaar.

Oekraïne vecht uit zichzelf, niemand heeft hen dat gevraagd of opgedragen. Ze krijgen steun omdat we beseffen dat de oorlog niet stopt bij Oekraïne zoals Rusland zelf al aangaf. Vorige ervaringen bevestigen dit.

Je kan lachen met helden in de ver van mijn bed show maar wat is wegkijken bij dezelfde ver van mijn bed show dan? Niet echt heldhaftiger, je kan er zelfs enige medeplichtigheid in zien of schuldig verzuim.

Er worden ook veel korte termijneffecten genomen als argument maar we kijken beter naar de langere termijn. De oorlog heeft nu nadelige gevolgen voor iedereen maar zal de relaties dooreenschudden en dat heeft grotere gevolgen op langere termijn. De relatie met Rusland zal herbekeken worden en sterk afgebouwd, dat is hun eigen schuld wegens onbetrouwbaar. De EU en zeker Duitsland hebben een kapitale fout begaan door veel te veel vertrouwen te hebben in de economische macht terwijl bij sommigen blijkbaar enkel de ideologie telt. Eigen bevolking en welvaart worden opgeofferd voor een ideologische voorbijgestreefd verzonnen verhaaltje dat ego-strelend is voor bepaalde machtshebbers.

Vandaag verscheen ook een stuk in DS over de frustraties van de Russische troepen na het offensief van Oekraïne.
Het Oekraïense offensief in de provincie Cherson boekt successen, blijkt uit Russische militaire getuigenissen. Die geven ook blijk van frustratie over de propaganda van het Kremlin en hogere militaire rangen.

De aanval verloopt over een frontlijn van liefst 240 kilometer, en aanvankelijk waren er relatief weinig Oekraïense bronnen over beschikbaar. Moskou repliceerde snel dat het Oekraïense offensief ‘miserabel was mislukt’. Ook Russische militaire bloggers hielden zich eind vorige week overwegend aan die officiële versie van de feiten. Oekraïne leed zware verliezen, klonk het.

Dit weekeinde veranderde de stemming onder die Russische ‘milbloggers’ dramatisch. ‘We dachten eerst dat de foto van ­Visokopilia een week geleden was genomen en pas nu was gepu­bliceerd om het moreel van het ­Oekraïense leger op te krikken’, schreef de populaire militaire blogsite Rybar zondag. ‘Nu hebben we bevestiging gekregen dat onze paratroepen zich vanochtend ­terugtrokken uit Visokopilia om omsingeling te vermijden.’ De blog noemt meteen nog twee dorpen, Olgino en Archangelsk, die ­‘minstens half’ onder Oekraïense controle staan.

Blogger Ilja Zacharov citeert via de Russische app Telegram ‘een vriend die net uit Oekraïne terug is’. ‘Onze televisieshows en het ­ministerie van Defensie zingen de lof van onze hardwerkende artillerie. Allemaal leugens. Onze vrijwilligers worden als kanonnenvoer naar de slachtbank gebracht, ­zonder steun van artillerie of luchtmacht. Ze krijgen machine­geweren, maar ze zien geen vijand – want hun artillerie werkt wel. ­Jongens, laat jullie niet vangen door de militaire overheid.’
Uit de getuigenissen spreekt frustratie, die concreet wordt gemaakt door feiten op het terrein te benoemen. ‘Onze artillerie bleef urenlang stil. Onze luchtmacht kunnen we hier vergeten’, meldde Telegramkanaal Grey Zone, dat banden heeft met het Russische huurlingenleger Wagner. ‘We ­hebben het offensief proberen ­tegen te houden, maar onze paratroepen en special forces hadden geen andere optie dan zich terug te trekken naar defensieve stellingen. Niet iedereen kon ontsnappen.’
Opmerkelijk is ook dat de militaire bloggers soms openlijk en ­concreet de propaganda uit ­Moskou tegenspreken. Zo meldde het Russische ministerie van ­Defensie vrijdag dat Oekraïne een ‘amfibische aanval met meer dan 250 Oekraïense special forces en buitenlandse huurlingen’ uit­voerde over de rivier Dnjepr, in de richting van de kerncentrale ­Enerhodar bij Zaporizja. ‘De ­aanval werd gestuit door vier ­SU-30-gevechtsvliegtuigen en twee ­Ka-52-gevechtshelikopters’, stelde het ministerie van Defensie in Moskou.

Dergelijk ‘nieuws’ past in de Russische propagandaverhalen dat Oekraïne zijn eigen kerncentrale wil opblazen, om Rusland verdacht te maken. Alleen maken al die wilde verhalen ook de echte Russische troepen aan het front nerveus, zo blijkt uit de reactie van Grey Zone: ‘Er was geen amfibische landing nabij Enerhodar’, schrijft het kanaal stellig. ‘Er was daar geen aanval, niet over water en niet uit de lucht.’
De Russische getuigenissen en Oekraïense video’s bevestigen het beeld van een langzaam maar gestaag knagen van het Oekraïense leger aan de Russische frontlijnen. Daarmee kan Oekraïne op termijn de Russische troepenmacht ten westen van de Dnjepr in tweeën snijden.

‘Het Oekraïense tegenoffensief maakt verifieerbare vooruitgang’, schreef ook het Amerikaanse Institute for the Study of War (ISW) maandag. ‘Die vooruitgang is substantieel genoeg om zelfs Russische militaire bloggers, die tot nu dicht tegen het Kremlin bleven aanschurken, tot meer realistisch commentaar aan te zetten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer

Het was een hele slimme zet van Oekraine om het stilzwijgen te bewaren aangaande hun offensief en de resultaten ervan.
Het weinige nieuws dat tot nu werd vrij gegeven laat wel zien dat de legertop van Oekraine geen domme dingen doen.
Door op heel wat plaatsen sporadische aanvallen uit te voeren weten de Russen amper waar ze eerst naartoe moeten.
Ook een aanval in het noorden waarbij ze zelfs de rivier moesten oversteken en Ozerne konden veroveren zal een stevige dreun zijn voor de Russen.
Is dit een groot offensief? Nee ik denk het niet want door plaatselijk veel mensen in te zetten loop je het risico om veel mensen te verliezen door artillery en mortiervuur van de Russen.
Bewijs hiervan zie je in deze video, een gans dorpje vernield terwijl er vermoedelijk niet eens militairen aanwezig waren.

Laatste videoblog van Denys (05/09) bevat details van de vorderingen.

Ik denk dat Oekraine de Russen gaat pogen uit te hongeren en dan hopen op een massale overgave omdat bij ze bij een rechtstreekse aanval op Cherson teveel soldaten zouden verliezen.

Het zal voor velen een harde winter worden, en als onze steun stopt zal het nog lang niet zeker zijn hoe dit gaat eindigen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dit toont nog maar eens aan dat je ook met een kleiner leger met veel minder materiaal je toch de vijand enorm kan treffen. Rusland kan deze oorlog niet winnen omdat ze enerzijds het materiaal niet hebben maar ook omdat ze de getrainde en vooral gemotiveerde en bereidwillige soldaten missen. De Oekraïners weten waarvoor ze vechten maar de Russen vragen zich eerder af wat ze daar komen doen. Zoals uit de verhalen van de soldaten blijkt kan propaganda ook maar zo ver gaan, na een tijd loop je de realiteit tegen het lijf of een kogel uit zijn geweer. Met hun gehuurde nazi-leger kunnen ze het ook niet bolwerken dus de vraag is of Poetin bereid is om meer volk op te roepen en dus ook meer weerstand op te wekken.

En het geld dat hij nu verdient versmost hij aan deze dure grap terwijl hij veel meer geld had kunnen overhouden met veel minder kosten door gewoon een betrouwbare handelspartner te zijn en tevreden te zijn met zijn laatste agressie-overwinning, de krim.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer

Het zal vooral aan het aan het materiaal gaan liggen denk ik, de Russen hebben immers nog steeds een groot overtal hierin.
En inderdaad krijgen de Russen meer problemen maar voorlopig stokt de aanvoer nog niet blijkbaar.
Maar blijkbaar als je als soldaat door de eerste 100 dagen van de oorlog kunt geraken word blijkbaar de kans op overleven alsmaar groter omdat
je meer en meer voorbereid en getraind geraakt op alles wat je tegen komt onderweg.
Voor de Russen word het daarentegen alsmaar moeilijker ook al gooien ze meer mensen in de strijd, maar die hebben amper tot geen training gehad
en wat met hun motivatie?
En niet vergeten dat de Russen ondertussen ook al veel problemen hebben om hun soldaten te betalen.
En als meer en meer mensen doorhebben wat de waarheid is en de centjes komen niet meer door terwijl ze in 1 of andere gracht liggen te bevriezen in hun zomeruniform dan kan het snel gaan.
Kans bestaat dus dat de Russen zich rond Cherson massaal zouden kunnen overgeven eenmaal het koud word en er niets van eten/munitie meer door komt.

Een massale overgave zou dan ook betekenen veel meer extra tanks en ander spul dat van kamp kan wisselen.

Fingers crossed..
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22 Inderdaad en dat is het punt.
Maar volledig doordrongen van de propaganda heb je zelfs dat niet meer door.
Is 't nu weer de zever dat we "niet eerlijk" bezig zijn omdat we niet in heel de wereld ingrijpen?
Geen enkel land doet dat, dus dat is geen probleem.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22 Wat jij bedoelt daar ligt geen enkele grootmacht van wakker.
Dat was dan ook de vraag niet, je vroeg waar IK wakker van lag.
Dus stop met heel de tijd de zaken te verdraaien.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22 Wat doe je veronderstellen dat in Oekraïne zich niet hetzelfde scenario herhaalt? Omdat de Oekraïners van nature zo'n doetjes zijn die door de van nature slechte Russen worden aangevallen?
Heb je iets in de geschiedenis van Oekraïne dat ze Europa aangevallen hebben?
De Russen hebben in elk geval doorheen hun geschiedenis voortdurend andere volkeren aangevallen, uw verhaaltje van "één pot nat" is dus enkel op propaganda van Russia Today gebaseerd.

ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22 Ja, waarom niet? Omdat Boulder en co alleen maar in termen van "vriend of vijand" kunnen denken?
Well, duh, een leugenaar liegt voortdurend, dus die akkoorden die je eventueel zou bereiken zijn nul de botten waard.
We hebben nog maar net gezien hoe ze technische moeilijkheden inriepen om dan maanden later toe te geven dat daar niets van aan was, en het gewoon een strafmaatregel was.
Ze liegen dus niet één keertje, maar voortdurend.
Met zo'n pipo's ga je niet onderhandelen.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22
Nope.
Nu ben je gewoon vlakaf aan het liegen.
Ze staan wel degelijk aan te schuiven om bij de EU toe te treden. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/23 ... ap-kansen/
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22 Voor de Russissche inval waren ze lid van de Nato noch de EU. Nu nog altijd niet.
Omdat de EU bang was voor de reactie van Rusland, niet omdat ze geen bondgenoot van ons zijn, anders zou Oekraïne niet als kandidaat-lid aanvaard zijn.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Ze voldoen, voor en na de inval, niet aan de voorwaarden om toe te kunnen treden.
Er is quasi geen enkel land dat bij zijn EU aanvraag onmiddellijk aan alle voorwaarden voldeed, alweer misleiding dus.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Net zoals Turkije (waarvan de huidige leiders ook niet vies zijn van een leugen meer of minder) al lang kandidaat is om de EU binnen te treden.
Turkije verknoeit het zelf met Erdogangster, dat kun je van Oekraïne niet zeggen, de EU leiders staan graag op de foto met Zelensky.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Een nato land dat trouwens niet vies is om dreigende oorlogstaal te uiten tegen een ander EU lid.
NATO en EU zijn nu ook al gelijk bij jou?
Wat voor rare conclusies ga je nog trekken?
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Ja Boulder, geopolitiek en prox-oorlogen zitten iets ingewikkelder in elkaar dan je kan begrijpen na het bekijken van een docu of film.
Ja, dan ga je nog veel moeten studeren, zodat je zo geen nonsens voor waar komt vertellen.

ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Echt?
Lees er (als één van de vele voorbeelden) nog eens het einde van WOI en de aanzet tot WOII op na. :roll:
Of in jouw geval, speel nog eens een docu uit je archief hierover af.
Heb je al eens gekeken hoe ze aan het blunderen zijn in die oorlog?
Zo sterk komen ze niet over.
Misschien eens wat minder propagandfilmpjes van RT bekijken.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Echt?
Ik schrijf nergens dat we totaal afzijdig moeten blijven. Dat maak jij ervan omdat je blijkbaar alleen in ongenuanceerde termen van "zij tegen wij" kan denken.
Je spreekt jezelf voortdurend tegen, je wou immers dat we neutraal zouden blijven.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Jij bent het die een kant kiest en welke inwoners van landen wel mogen creperen en welke niet.
Natuurlijk kies ik een kant, en niet de kant van de barbaren die Oekraïne binnengevallen zijn.
Ik ga niet neutraal blijven in een conflict waar het overduidelijk is wie de agressor is en wie het slachtoffer.
Wie dan zogezegd neutraal blijft, staat gewoon aan de kant van de agressor.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Er staat niemand aan mijn achterdeur. Jouw symbolische achterdeur is de mijne niet.
We zitten nochtans geografisch in dezelfde situatie, we leven beiden in Europa, en de Russen staan aan de achterdeur.
Als dat natuurlijk uw vriendjes zijn, is er voor u natuurlijk niets aan de hand.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Rusland verdient meer door minder gas te leveren, de US kan dat gat met schaliegas opvullen, andere dictators eveneens met gas en olie.
Maar hun economie krijgt het moeilijk, ze hebben nu zelfs moeite om chips te vinden voor hun 'precisiewapens'.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Er vallen meer burgerdoden in Oekraïne dan in Rusland.
Ja, en wat zou het zijn mochten we geen wapens leveren?
Nog 10 keer erger natuurlijk.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22In de EU dreigt de onderkant en de lagere middenklasse van de samenleving onderuit te gaan en schreeuwen de bedrijven moord en brand terwijl China rustig afwacht en zijn invoedssfeer verder uitbreidt ten nadele van o.a. de EU.
Dat is tot op heden, in de feiten, het resultaat van jouw standpunt.
Angst zaaien hoort inderdaad ook bij de Russische informatieoorlog, een rol die je hier voortreffelijk speelt.
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Een continent van zwalpende leugenachtige politici, met een leger zonder slagkracht
Het maakt niet veel uit voor jou, want ze mochten toch niet ingrijpen...
ivob schreef: 06 sep 2022, 12:22Je begrijpt er inderdaad niets van. Je moet dat niet keer op keer herhalen.
Ik begrijp het heel goed.
Jouw "geven en nemen" is gewoon demagogie.
De Russen geven helemaal niets aan de onderhandelingstafel, ze pakken alleen iets minder.

Toegevoegd na 5 minuten 49 seconden:
Dizzy schreef: 06 sep 2022, 14:49 Dit toont nog maar eens aan dat je ook met een kleiner leger met veel minder materiaal je toch de vijand enorm kan treffen. Rusland kan deze oorlog niet winnen omdat ze enerzijds het materiaal niet hebben maar ook omdat ze de getrainde en vooral gemotiveerde en bereidwillige soldaten missen. De Oekraïners weten waarvoor ze vechten maar de Russen vragen zich eerder af wat ze daar komen doen. Zoals uit de verhalen van de soldaten blijkt kan propaganda ook maar zo ver gaan, na een tijd loop je de realiteit tegen het lijf of een kogel uit zijn geweer. Met hun gehuurde nazi-leger kunnen ze het ook niet bolwerken dus de vraag is of Poetin bereid is om meer volk op te roepen en dus ook meer weerstand op te wekken.
Het heeft natuurlijk veel te maken met de steun die ze vanuit het Westen krijgen.
Materiaal is zeer belangrijk, maar het slim inzetten daarvan, waarvoor inlichtingen belangrijk zijn, is dat nog veel meer.
Kijk hoe de Russen peperdure kruisraketten kwijtspeelden om houten namaak HIMARS te vernietigen :banana:

Volgens de laatste video die ik gezien heb, zitten de Russen gewoon met zo weinig manschappen over een zo breed front dat ze het moeilijk krijgen.
De Oekraïners vallen op meerdere plaatsen tegelijk aan, en dan moeten de Russen wel ergens een bepaald punt kiezen dat ze willen verdedigen, waarna de Oekraïners een ander stuk land terug veroveren.

Wat ik mij ook afvraag: Rusland zit in de problemen met tekort aan troepen, gebrek aan motivatie, enz.
Is het niet het moment voor Moldavië om Transnistrië te heroveren?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Amerika heeft wat ze willen. Rusland in de tang en de EU betaalt ervoor.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”