Nu wil men dat aantal nog vergroten.
Alé, nog efkes en we hebben dat allemaal...

Je moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als dit aan dit tempo nog 2 jaar en drie maanden zou doorgaan.silencer schreef: 04 sep 2022, 18:08 Op vregtest nieuwe prijzen:
32c/kw voor gas
&82c/kw voor electriciteit (piek)
=> Dat kan niemand met een normaal loon nog betalen (met 2 lukt dat mss nog).
Ik heb een vast contract voor 3j (nog 2j, 3maand en veel zonnepanelen), maar wat erna ?
Warmtepomp is tegen dan geen optie meer aan de huidige prijzen?
Niet allemaal want iemand moet die rekening tenslotte betalen. Is het nu niet dan later wel.cadsite schreef: 04 sep 2022, 18:08 1/5 heeft nu het sociale tarief. Als we over zo'n aantallen spreken vind ik het al compleet geschift. Ik dacht dat dit soort maatregelen noodmaatregelen waren.
Nu wil men dat aantal nog vergroten.
Alé, nog efkes en we hebben dat allemaal...![]()
Bron: FluviusWat is het standaard tarief?
Wanneer je klant bent bij Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas rekenen we het standaard tarief aan. De overheid legt deze tarieven vast. Dit tarief is iets duurder dan de gemiddelde tarieven van de commerciële energieleveranciers.
Bekijk het standaard tarief van Fluvius.
Heb je geen schulden meer bij Fluvius? Doe dan zeker de V-test bij VREG en ga na of je bij de commerciële energieleveranciers een goedkoper energietarief kan krijgen. Wil je minder betalen voor je energie? Ga dan aan de slag met deze energietips en verbruik minder energie.
Niet als je samenwoont. Moest mijn vriendin alleen wonen krijgt ze het sociaal tarief. Nu woont ze samen met mij en krijgt ze dat sociaal tarief niet omdat mijn inkomen meegeteld wordt.boonpwnz schreef: 04 sep 2022, 20:03 Is niet alleen laag inkomen trouwens. Als je een handicap hebt en je krijgt een tegemoetkoming dan heb je ook recht op sociaal tarief. Bv met een integratietegemoetkoming vermoed ik niet dat er een inkomensgrens is tenzij je over de limiet zit van meer dan 65000 euro aan arbeidsinkomen.
Met uw PV zit je toch grotendeels ingedekt tegen zotte prijzen?silencer schreef: 04 sep 2022, 18:08 Op vregtest nieuwe prijzen:
32c/kw voor gas
&82c/kw voor electriciteit (piek)
=> Dat kan niemand met een normaal loon nog betalen (met 2 lukt dat mss nog).
Ik heb een vast contract voor 3j (nog 2j, 3maand en veel zonnepanelen), maar wat erna ?
Overschat je de mogelijkheden van de verschillende overheden niet?boulder schreef: 03 sep 2022, 14:12 Een Pano gezien over spiking (02/03/2022), en daarna een over energieprijzen die stijgen (09/03/2022).
Over dat tweede thema is het opvallend hoe dat meer dan 6 maanden geleden is, en hoe weinig maatregelen er ondertussen genomen zijn om daar ook iets aan te verhelpen.
Zo gek is dat mechanisme anders niet. De totstandkoming van dat mechnanisme is dan ook niet "en stoemelings" gebeurd.Het krankzinnige systeem van Europa waarbij we elektriciteit kopen aan de prijs van de duurste bron (gas), moet dringend aangepakt worden.
Ben ook wel benieuwd of iemand hierop kan antwoorden. Kan alleen zeggen dat de omvormer dit aan kan (gezien de onze destijds veel te 'klein' geselecteerd is om minder prosumenten tarief te betalen, waardoor deze op zonnige dagen in de middag aftopt). Vraag mij ook af als deze omvormer defect gaat, ik deze kan vervangen door een 'groter' exemplaar of dit problemen gaat geven met nieuwe keuring/premie/etc...woutervh schreef: 05 sep 2022, 10:58 Dit weekend een discussie gehad zonder echte uitkomst. Misschien weet hier iemand het antwoord? Ik heb een gekeurde zonnepaneel installatie met een 4kw omvormer. Nu is het zo dat deze enkel in juni/juli aftopt. De rest van het jaar heb ik dus nog marge. Nu had ik het idee om gewoon wat zonnepanelen bij te plaatsen om de input op te krikken en zo de omvormer langer op zijn max te houden. Is een herkeuring dan nodig? De omvormer blijft gelijk en aan de elektrische huisinstallatie zelf verandert er niets...
"De EU" bestaat niet. Dat is een vereniging van 27 landen die het meestal eerst over iets eens moeten worden voor het kan opgelegd worden aan de EU-leden en dan negeren sommigen, wanneer het hen beter uitkomt, ook nog eens.wied schreef: 04 sep 2022, 20:34 @ivob
Voor zover ik kan beoordelen doet Duitsland 2 belangrijke dingen:
1. de EU dwingen om de prijszetting te herzien
2. de perverse prijsstijgingen te compenseren via belastingaangifte
Ik ken de details van die regeling totaal niet, maar zijn er ook correcties voor mensen die al 100% elektrisch zijn? Ik denk hier aan mensen met bv een WP?Pengu schreef: 05 sep 2022, 12:46 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220905_93524368
Lager tarief voor het basisverbruik, alles daarboven is de marktprijs. Half juni voorgesteld maar zoals je ziet, het was vakantietijd...
Schuldig verzuim noem ik dat. Het land is aan het bloeden. Ze moeten stoppen met vingerwijzen naar elkaar want anders gaan politiekers graag geschoten wild worden deze winter. De incompetentie van die bende is gewoon een slechte soap.
Details zijn er nog niet maar het principe is wel duidelijk. Het zorgt ervoor dat mensen minder zullen verbruiken. En de rijken profiteren hier niet van mee, integendeel. Als ze willen verbruiken zullen ze betalen.Vaganzza schreef: 05 sep 2022, 13:17 Ik ken de details van die regeling totaal niet, maar zijn er ook correcties voor mensen die al 100% elektrisch zijn? Ik denk hier aan mensen met bv een WP?
Voor mensen met huurwoningen die slecht geïsoleerd zijn zou je het "basispakket" kunnen vergroten naar gelang het energielabel van de woning. De eigenaren van die bepaalde energielabels (bv hoger dan B) kunnen dan bijvoorbeeld boetes opgelegd krijgen indien ze geen investeringen doen aan hun eigendom.svermassen schreef: 05 sep 2022, 13:57 Maar daar het probleem weer, je gaat mensen in slecht geïnsoleerde huurwoningen pijn doen.
En daar zal het geen oplossing bieden dus.
The devil is in the detail.Pengu schreef: 05 sep 2022, 14:02Details zijn er nog niet maar het principe is wel duidelijk. Het zorgt ervoor dat mensen minder zullen verbruiken. En de rijken profiteren hier niet van mee, integendeel. Als ze willen verbruiken zullen ze betalen.Vaganzza schreef: 05 sep 2022, 13:17 Ik ken de details van die regeling totaal niet, maar zijn er ook correcties voor mensen die al 100% elektrisch zijn? Ik denk hier aan mensen met bv een WP?
Als je de beste incentive om minder te verbruiken, namelijk de kost, wegneemt, dan zal het zelfs "op termijn" niet goed zijn voor het klimaat.Hoe dat dan moet voor mensen met zonnepanelen en warmtepompen, geen idee. Maar het systeem moet eerlijker en dat is al een goed begin. En het is op termijn goed voor het klimaat.
Ah, dus hoe slechter de woning, hoe groter het basispakket?Voor mensen met huurwoningen die slecht geïsoleerd zijn zou je het "basispakket" kunnen vergroten naar gelang het energielabel van de woning. De eigenaren van die bepaalde energielabels (bv hoger dan B) kunnen dan bijvoorbeeld boetes opgelegd krijgen indien ze geen investeringen doen aan hun eigendom.svermassen schreef: 05 sep 2022, 13:57 Maar daar het probleem weer, je gaat mensen in slecht geïnsoleerde huurwoningen pijn doen.
En daar zal het geen oplossing bieden dus.
Mensen met een WP van voor een bepaald jaar kregen een eenmalige premie.Vaganzza schreef: 05 sep 2022, 13:17 Ik ken de details van die regeling totaal niet, maar zijn er ook correcties voor mensen die al 100% elektrisch zijn? Ik denk hier aan mensen met bv een WP?
Nog nooit gehoord van het matheuseffect? Daar profiteren eerst diegenen van die het in feite niet echt nodig hebben.Pengu schreef: 05 sep 2022, 14:02 Details zijn er nog niet maar het principe is wel duidelijk. Het zorgt ervoor dat mensen minder zullen verbruiken. En de rijken profiteren hier niet van mee, integendeel. Als ze willen verbruiken zullen ze betalen.
Of beter hun huur niet meer mogen indexeren tot hun verhuurde woningen een bepaald energielabel bereiken.Voor mensen met huurwoningen die slecht geïsoleerd zijn zou je het "basispakket" kunnen vergroten naar gelang het energielabel van de woning. De eigenaren van die bepaalde energielabels (bv hoger dan B) kunnen dan bijvoorbeeld boetes opgelegd krijgen indien ze geen investeringen doen aan hun eigendom.
De slechte verhuurder bestraffen (zie eerder) en de goede (eventueel met premies voor verplichte isolatiemaatregelen en energiebesparend maatregelen: PV, WP,....) belonen.svermassen schreef: 05 sep 2022, 14:15 Ja, dus een complex verhaal.
Ga je de huurder straffen of de verhuurder?
Das gene simpele dus.
Nee maar dat is dan weer anders. Ik heb het over alleenstaanden.Jack Daniels schreef: 05 sep 2022, 05:54
Niet als je samenwoont. Moest mijn vriendin alleen wonen krijgt ze het sociaal tarief. Nu woont ze samen met mij en krijgt ze dat sociaal tarief niet omdat mijn inkomen meegeteld wordt.
ik denk niet dat momenteel "den bouw" verlegen zit over te weinig werk.heist_175 schreef: 05 sep 2022, 14:40 Stel u nu eens voor dat al die sukkelaars in een half rotte woning, wél toegang hadden tot een sociale woning.
Het geld staat geparkeerd, dus het "kost" ons niets meer. Het is enkel de minister (Diependaele, NVA) die vertikt om ze te (laten) bouwen door de beheerders.
Den bouw content, want veel werk.
De (federale) minister van energie content, want dat is weer een pak minder subsidies (sociaal tarief) die betaald moeten worden
De inwoners content, want dat zijn weer zorgen minder (woning & energiefactuur)
Maar het probleem is: de minister van sociale woningbouw malcontent, want sociale verhuur is niet zijn electoraat.
Heb jij de klaagzang van "de werkgevers" gemist danivob schreef: 05 sep 2022, 15:25 ik denk niet dat momenteel "den bouw" verlegen zit over te weinig werk.
Dit is een heel verrote maatregel stel U vriendin heeft eigenlijk recht op soc. tarief,maar nu woont ze samen met U weet U hoeveel Uw inkomen mag zijn ?/ dat zal ongeveer een 500 eur per maand zijn, m.a.w. als Uw inkomen meer is dan 6000 eur p/jaar is Uw vriendin aan soc. tarief gewoon kwijt. ... dus eigenlijk als u vriendin er een levensgezel erbij neemt is ze altijd haar soc. tarief kwijt ook van telecom bijv. en inderdaad ook energy.Jack Daniels schreef: 05 sep 2022, 05:54Niet als je samenwoont. Moest mijn vriendin alleen wonen krijgt ze het sociaal tarief. Nu woont ze samen met mij en krijgt ze dat sociaal tarief niet omdat mijn inkomen meegeteld wordt.boonpwnz schreef: 04 sep 2022, 20:03 Is niet alleen laag inkomen trouwens. Als je een handicap hebt en je krijgt een tegemoetkoming dan heb je ook recht op sociaal tarief. Bv met een integratietegemoetkoming vermoed ik niet dat er een inkomensgrens is tenzij je over de limiet zit van meer dan 65000 euro aan arbeidsinkomen.