Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

fluppie schreef: 02 sep 2022, 10:50 echt?? indien Putin met 100 000 soldaten en 10 000 tanks aan de poolse grens komt te staan
[...]
Dus ja het zal Oekraine steunen zijn tot en met en met alle gevolgen van zeer dure onbetaalbare energy erbij dat of in een loop van een AK 45 gaan kijken aan de grens met Polen
Een commentaar zo absurd en verstoken van de werkelijkheid dat je je afvraagt of het grap is. Deze schiet volledig voorbij aan wat er de voorbije decenia is gebeurd. Sinds de val van de Sovjet-Unie, de belofte van geen oostwaartse NAVO-expansie.

Rusland kan Polen nu al laten kijken in de loop van een AK-47 (geen AK-45!). Al eens een landkaart erbij genomen? Kaliningrad en Wit-Rusland grenzen beiden aan Polen dus als "Putin" heel haar leger aan de Poolse grens wil stationeren kan het dat in een handomdraai doen. Een inval in Polen (of eender welke NAVO-lidstaat) resulteert in het inroepen van artikel 5 wat resulteert in MAD dus game over voor IEDEREEN. Rusland gaat met andere woorden de NAVO niet aanvallen tenzij het land zelf rechtstreeks en onmiskenbaar wordt aangevallen en haar voortbestaan hierbij bedreigt wordt. De natie die als eerste kernbommen zou gebruiken zou dezelfde zijn als die dat dit in het verleden al eens 2x op dichtbevolkte steden heeft gedaan.

Ik steun Oekraine niet en ben ook niet bereid om ALLE gevolgen erbij te nemen. De vraag is eigenlijk of gij bereid zijt om al de maatschappelijke gevolgen te dragen die gaan volgen uit de economische depressie waar we op af stevenen... op basis van waanbeelden die je hier zelf aandraagt. Gevolgen als massale werkloosheid, honger, stroompannes, geen verwarming, openbare diensten die volledig stil komen te liggen, zwaar toegenomen criminaliteit, ... .

Niet dat ik de Hongaarse overheid genegen ben maar die denkt ten minste aan haar eigen burgers.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

gumibear schreef: 02 sep 2022, 13:56Rusland gaat met andere woorden de NAVO niet aanvallen tenzij het land zelf rechtstreeks en onmiskenbaar wordt aangevallen en haar voortbestaan hierbij bedreigt wordt.
Is het nu net niet dat excuus dat Rusland gebruikt voor het meermaals binnenvallen van Oekraïne? Rusland wordt zogezegd bedreigd en moet wel agressor worden want de nazi's staan aan hun deur. Dat ze daarvoor deels zelf nazi's inhuren zien ze dan weer door de vingers :lol:

Opnieuw, Rusland is eerder de bedreiging vandaar dat een aantal landen nu eerder bij de NATO wil oftewel het omgekeerde van wat Putin wou bereiken. Er is een reden waarom landen zich afscheurden en niemand bij het grote Rusland WIL horen.

Het is zoals de man die klaagt dat al zijn vrouwen gaan lopen maar het is uiteraard de schuld van alle vrouwen, allemaal hoeren :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

https://businessam.be/werk-niet-te-veel ... el-belgie/

En ivm onze buurlanden zijn we helemaal niet gewapend om die "perverse" energiekost op te hoesten!!!

Maar het begint schijnbaar te dagen ook (Bank of America) dat Europa dreigt overspoeld te worden door "alle plagen van Egypte"...
Laatst gewijzigd door wied 02 sep 2022, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 02 sep 2022, 14:12 allemaal hoeren :)
En daar kwam Dizzy andermaal aangezoemd... ik dacht dat het minder dan 10 minuten ging zijn maar het zijn er toch nog 16 geworden... :eek:
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

gumibear schreef: 02 sep 2022, 14:27En daar kwam Dizzy andermaal aangezoemd... ik dacht dat het minder dan 10 minuten ging zijn maar het zijn er toch nog 16 geworden... :eek:
Kan je ook ipv op de persoon op de boodschap reageren of blijft het bij dit?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

gumibear schreef: 02 sep 2022, 13:56 de belofte van geen oostwaartse NAVO-expansie
Oeps, die belofte was er niet.
Poetin verzint dat en sommigen geloven het nog ook :).

En was je misschien vergeten dat er een akkoord was (geen belofte, maar op papier) dat Rusland geen inval zou plegen in Oekraïne, als Oekraïne de kernkoppen zou opgeven?
Daar veegt Poetin vrolijk zijn gat aan af. Dus ook akkoorden op papier zijn voor Poetin niets waard.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

En om het bericht van heist te staven

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/31 ... ng-van-de/
heist_175
Moderator
Moderator

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220826_97737544
reeks Zieners
‘Dit lijkt op een nieuwe Koude Oorlog. En hij dreigt veel erger te worden dan de vorige’
Mary Elise Sarotte schreef het referentiewerk over de gecontesteerde Navo-uitbreiding in de jaren 90.
Poetin deelde uw interesse wél. Hij zegt al jaren dat de Amerikanen beloofden dat de Navo niet uitgebreid zou worden. Heeft hij een punt?
‘Poetin doet aan cherrypicking. Hij verwijst naar wat de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken James Baker in februari 1990 tegen Michail Gorbatsjov zei. Baker vroeg Gorbatsjov of hij met de eenmaking van West- en Oost-Duitsland kon instemmen als de Navo “not one inch eastward” zou opschuiven. Lange tijd hebben de Ameri­kanen dat verhaal ontkend. De officiële mythe was dat de uitbreiding van de Navo tijdens de gesprekken over de Duitse eenmaking nooit aan bod was gekomen. Daar klopt niets van. Tijdens mijn onderzoek ben ik op zes verschillende sets van documenten gebotst die dat bewijzen, ­inclusief de handgeschreven notities van Baker zelf.’
‘Maar daarom heeft Poetin nog geen gelijk. Bij dat verhaal over ­Bakers woorden passen immers ­belangrijke kanttekeningen. Hij sprak die woorden heel vroeg in de onderhandelingen uit. Al heel snel kozen de VS voor een compleet ­andere koers. En nog belangrijker: het verdrag dat Moskou uiteindelijk ondertekende en ratificeerde, liet wel degelijk een uitbreiding van de Navo in oostelijke richting toe. Ze kregen in ruil zelfs belangrijke ­financiële steun van de Duitsers.’
Zoals ik al zei: "oeps, er was geen belofte".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

gumibear schreef: 02 sep 2022, 13:56 Ik steun Oekraine niet en ben ook niet bereid om ALLE gevolgen erbij te nemen. De vraag is eigenlijk of gij bereid zijt om al de maatschappelijke gevolgen te dragen die gaan volgen uit de economische depressie waar we op af stevenen... op basis van waanbeelden die je hier zelf aandraagt. Gevolgen als massale werkloosheid, honger, stroompannes, geen verwarming, openbare diensten die volledig stil komen te liggen, zwaar toegenomen criminaliteit, ... .

Niet dat ik de Hongaarse overheid genegen ben maar die denkt ten minste aan haar eigen burgers.
Wie wat wel of niet steunt is in een democratie niet relevant want we leggen ons neer bij de meerderheid.
De echte vraag is hoe lang en tegen welke kost een meerderheid achter de gevolgen wil blijven staan.
Ook deze keer waren "de jongens en meisjes" niet voor kerstmis terug thuis.
En hoe langer een conflict duurt en hoe dichter de echte gevolgen aan den lijve ondervonden worden hoe meer de aanvankelijke samenhang afbrokkelt.
On topic: de vooruitzichten voor de variabele e-prijzen voor november stijgen al richting + 1 €/kWh.
Eens kijken hoe sterk de overtuigingen nog zijn als de meerderheid van de lopende energiecontracten beginnen te vervallen en vernieuwd moeten worden en of de meerderheid bereid is dan met zijn allen Spartaans door te bijten. En wanneer diegenen die er (nog) geen last van hebben meer steun moeten gaan afdragen aan diegenen die het al niet meer kunnen dragen zal de steun nog verder afnemen.

Toegevoegd na 3 minuten 32 seconden:
Dizzy schreef: 02 sep 2022, 14:32 Kan je ook ipv op de persoon op de boodschap reageren of blijft het bij dit?
Was die "boodschap" dan geen whatsaboutisme?
Wat heeft het vermeende gedrag van mannen tov vrouwen en vermeende hoeren nog met de energieprijzen die sneller dan verwacht duurder worden te maken?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

@heist_175

Die belofte was er wel degelijk, maar mondeling...

Dat werd bevestigd door Marc Eyskens en Willy Claes (VRT, de afspraak of terzake)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gelukkig klopt dit niet. We leggen ons niet zomaar neer bij de meerderheid want democratie voorziet ook mogelijkheden tot protest en actie voeren, daarnaast is er ook oppositie.

Dat verworvenheden en voordelen niet gratis zijn is niets nieuws, alles heeft een prijs. De ene zet principes al sneller aan de kant dan een ander maar hier heeft de EU vrij snel en eensgezind gekozen voor verzet en steun aan Oekraïne. De bevolking was daar met meerderheid mee akkoord. Dat heeft inderdaad een prijs. Men vergeet daarbij dat niet reageren ook een keuze is en dus ook een prijs heeft.

In feite worden we gechanteerd door de partij met wie we een handelsrelatie hadden. Mijn persoonlijke reactie als dit gebeurt is dat ik dat soort handelaars laat staan zo gauw ik kan. Ook als dat mij mogelijk een financieel nadeel oplevert op KT.

De boodschap was geen whataboutisme of een poging tot afleiding van het hoofdonderwerp maar eerder een vergelijking ter verduidelijking.

Ik stelde dat Putin best eens in eigen boezem kijkt en zich afvraagt waarom al die landen afscheuren en niet terug willen. Die situatie is vergelijkbaar met een man wiens vrouwen gaan lopen terwijl hij zelf de fout bij de dames in kwestie legt. Het gedrag van Putin is rechtstreeks de oorzaak van de huidige crisis en prijsstijgingen en dus is de vermelding ook nog eens perfect on topic.

Mondeling? Voor Putin tellen zelfs beloftes op papier niet maar men moet wel met zijn mondelinge beloftes rekening houden?
heist_175
Moderator
Moderator

wied schreef: 02 sep 2022, 15:20 @heist_175
Die belofte was er wel degelijk, maar mondeling...
Dat werd bevestigd door Marc Eyskens en Willy Claes (VRT, de afspraak of terzake)
Zie enkele posts hier boven: er is sprake van geweest, maar finaal is er iets anders oveereengekomen, inclusief betalingen van DE naar RU.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Gorbachov heeft zich door Reagan in 't zak laten zetten... dat is een simpel aantoonbaar feit :-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een heel klein stukje uit een opinie van Carl Devos wel betalend artikel
Nogal wat kandidaten in de Wetstraat vrezen dat ze daar bij de eerstkomende verkiezing ook een prijs zullen voor betalen. Een hoge. Belgische politici moeten ondertussen op hun blote knieën bidden dat Europa een oplossing brengt. Van henzelf kan die niet komen. Daarvoor zijn ze te veel met zichzelf en elkaar bezig.
In 2024 wordt de rekening gemaakt en beter zal het niet worden, anders dat wel maar beter? :nono:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 02 sep 2022, 09:37Op één detail na: uiteraard kan je , naar best vermogen en uiteraard niet iedereen, de andere mensen helpen. Zeker als de overheid daarin faalt.
Doe ik hoor, en nee niet door Sinterklaas te spelen en kwistig met bankbiljetten in het rond te strooien
maar wel door bv. familie en collega's aan te spreken om te kijken of ze uberhaupt op de hoogte zijn van die naderende zwarte winter.
En ja ik heb al verschillende mensen hun ogen open zien vallen nadat ze eerst argwanend m'n betoog hadden aanhoord tot ze uiteindelijk zelf gingen inloggen op de pagina van hun leverancier.

Wat me verder wel fel tegen de borst stuit zijn de recente uitlatingen van Jambon en Demir.
Zo neerbuigend tegenover huurders en andere ongelukkigen, ik denk niet dat ze beseffen dat 2024 wel es achter de hoek kan liggen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ikzelf vind niet dat je altijd de keuze hebt tussen huurder of koper zijn. Maargoed dat is mijn mening.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Just in: Rusland zal Nord Stream 1 gesloten houden voor onbepaalde duur. Zogezegd "technische problemen" ontdekt bij het "onderhoud".
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef: 02 sep 2022, 19:07 Ikzelf vind niet dat je altijd de keuze hebt tussen huurder of koper zijn. Maar goed dat is mijn mening.
300% gelijk, ik ben trouwens zowel huurder als eigenaar maar soit. Mensen hebben niet alles zomaar voor het grijpen in het leven.
Als de politiek dat niet beseft dan is er iets mis met onze politiek(ers)

Mijn 2 bruin bollekes... ;-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 02 sep 2022, 20:11 300% gelijk, ik ben trouwens zowel huurder als eigenaar maar soit. Mensen hebben niet alles zomaar voor het grijpen in het leven.
Als de politiek dat niet beseft dan is er iets mis met onze politiek(ers)

Mijn 2 bruin bollekes... ;-)
Vandaar dat ik zeg dat het nogal heel gemakkelijk is om de gevolgen van oorlog "met rechte schouders te dragen" of "uit persoonlijke principes" te ondergaan "om erger" te voorkomen.
Daar heeft iemand die al op de rand zat weinig aan maar ze zijn wel de eerste die de gevolgen van de "principes" van anderen dragen.

En tussen iets beseffen en goed doen voor iedereen ligt een heel diep water.
Doe je iets voor de ene snij je in het vlees van de andere (ook al is dat vlees veel dikker).
Ik kan me de reacties al voorstellen wanneer een manmoedig politicus zou beslissen dat we allemaal uit principe achter Oekraïne gaan staan, uit principe geen enkele energievorm meer importeren vanuit een land met een twijfelachtig regime en dat al wie meer dan een inkomen boven de minimumlevensstandaard heeft dan een "oorloges- en energiebijdrage" zal moeten betalen om de sociaal zwakkeren te ondersteunen. Je krijgt nu al reacties dat werken niet loont.
Een balans zoeken waarbij niemand zich benadeeld voelt is zowat de moeilijkste oefening die er is.
En reis eens de wereld rond. Dan besef je hopelijk dat - ook al kan het hier veel efficiënter en krachtdadiger - we het hier al bij al nog niet zo slecht hebben. Ook zij die helemaal onderaan bengelen (in vergelijking met dezelfde sociale ladder in andere landen).
Ons indexsysteem, toch ook een verwezenlijking van politici, is uniek in de wereld. In gidsland NL (aan wie sommige politici zich zonder slag of stoot willen overgeven) ligt de inflatie trouwens nog veel hoger. In Brexitland is de sociale toestand onder de mediaan NIET verbeterd na het verlaten van de EU.

Het gaat mijn vestand ook volledig te boven (ik weet het, ligt aan mezelf) dat sommigen (in woord) buitenlandse dictatoriële regimes veroordelen en buitenlandse regimes met een eng nazistisch geurtje en verleden met hand en tand verdedigen maar lokaal wel een oplossing zien in een partij als het Vlaams Blok. :bang:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Er zijn amper maatregelen die enkel voordelen bieden voor iedereen. Dat is net waarom politiek zo'n moeilijk vak is, je zal altijd mensen benadelen en die hebben meestal weinig oor voor het feit dat de meerderheid erbij wint. Bekijk de situatie van het project Ventilus om maar één voorbeeld te geven. 5 studies al geweest waarbij het overduidelijk is dat bovengronds de beste optie is. Uiteraard niet voor zij die er in de buurt wonen maar voor de overgrote meerderheid van de bevolking is deze piste de beste en goedkoopste. Toch tonen politici geen daadkracht en vervallen zij in uitstelgedrag met nogmaals een dure studie en tijdverlies voor iets dat toch moet gebeuren. Meer nog, sommige politici zetten hun burgers op tegen besluiten van hun eigen partij.

Voor de rest volg ik Ivob, kwaad zijn is goed en lucht op maar verbetert het ook iets? Stemmen op partijen die extreem zijn zal wel iets veranderen maar of het een verbetering is??? Wie denkt nu dat partijen die het land kapot willen het zullen verbeteren :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 03 sep 2022, 10:53

Voor de rest volg ik Ivob, kwaad zijn is goed en lucht op maar verbetert het ook iets? Stemmen op partijen die extreem zijn zal wel iets veranderen maar of het een verbetering is??? Wie denkt nu dat partijen die het land kapot willen het zullen verbeteren :bang:
Je kan hem alles verwijten maar hij heeft wel gelijk
Een samenwerking met N-VA is volgens Rousseau dus niet onmogelijk. “Uiteraard hebben we andere standpunten. Maar een regering vormen is niet alleen ideologie, maar ook rekenkunde. De kans is groot dat we niet rond N-VA kunnen als we extreemrechts uit de Vlaamse regering willen houden. Ik wil niet wakker worden in een Vlaanderen waarin een extreemrechtse partij met zulke foute figuren zal kunnen meebesturen. Ik wil niet dat mijn kinderen opgroeien in een extreemrechtse samenleving.”
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat BDW en Rousseau elkaar meer dan goed verstaan heb ik al meermaals gepost. BDW snapt ook wel dat het moeilijk wordt om met VB te regeren en de tegenstand enorm zal zijn, bovendien rollen beide partijen bijna continu over de straatstenen over zowat elk onderwerp. Na zijn grote blunder door te gaan lopen uit de eigen droomcoalitie zal hij deze fout niet willen herhalen. Merk op dat binnen NVA ook diverse strekkingen zijn en dat samenwerking met VB voor velen een brug te ver is. Dat enkele troonopvolgers al vertrokken zijn is een signaal hiervan.

Waarom ook al die postjes op het spel zetten als je gewoon een akkoordje kunt sluiten? Niets staat in marmer gekapt maar BDW zal zich nog wel herinneren dat hij lang gesprekken voerde met VB zonder resultaat en finaal dan ook nog uit de boot viel. Bart is liever kapitein dan stuurlui aan wal. Kapiteinen verdienen ook beter :)

Neen, men koopt een grote frigo en steekt daar de principes voor onbepaalde duur in en geniet verder van de privileges van de postjes. In Antwerpen heeft hij dat trouwens al gedaan en regeert hij ook met de sossen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Een Pano gezien over spiking (02/03/2022), en daarna een over energieprijzen die stijgen (09/03/2022).
Over dat tweede thema is het opvallend hoe dat meer dan 6 maanden geleden is, en hoe weinig maatregelen er ondertussen genomen zijn om daar ook iets aan te verhelpen.
Het krankzinnige systeem van Europa waarbij we elektriciteit kopen aan de prijs van de duurste bron (gas), moet dringend aangepakt worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De meeste mensen kijken blijkbaar niet naar Pano en andere actualiteitsprogramma's.
Ze hebben, zeker toen niet en blijkbaar 6 maanden later ook niet, geen flauw idee over energieprijzen en hoe ze tot stand komen.
Betalen, wat zeuren en verder.
Bij Jambers had je tenminste nog een idee wie ze zijn, wat ze doen en wat hen drijft.

Anderzijds, van de huidige generatie politici kunnen we meer en meer vaststellen dat ze maatregelen nemen op basis van de laatste Pano reportage.

Uiteraard zijn er (individueel) al heel veel maatregelen genomen om daar iets aan te verhelpen: de installateurs van warmtepompen, zonnepanelen, batterijen, isolatie kunnen de vraag niet meer volgen en hebben zelfs al her en der een klantenstop moeten inlassen.
Zal binnen afzienbare tijd dan ook wel een docureeks over gemaakt worden.
Sol Invictus!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 03 sep 2022, 11:20 Bart is liever kapitein dan stuurlui aan wal. Kapiteinen verdienen ook beter :)
Helemaal niet mee eens.
Bart is liever kapitein op zijn eigen klein motoryacht "Den Calimero", al jaren aangemeerd in een Aantwaarps dok, want dan kan hij alles wat aan boord verkeerd gaat steken op de kapitein van de tanker in hetzelfde vaarwater.
Hij heeft ook al meermaals de kans voorbij laten gaan om kapitein van de tanker te worden en verstopt zich dan liever in de machinekamer waar hij aan de knoppen kan draaien en laat voor de schijn een ander bemanningslid dan kapitein spelen.

Uiteraard heeft hij persoonlijk al spijt dat zijn bemanning de vorige keer in volle zee de tanker heeft verlaten. Maar hij diende toen het advies van eerste stuurman en would be piraat "den pikzwarten Theo" te volgen om muiterij aan boord van het eigen schip te voorkomen. Voormalig eerste stuurman pikzwarten Theo heeft dat voorlopig wel moeten bekopen door te zakken in de pikorde ten gunste van een Turkse lichtmatroos.
En om als CEO van de NV "A" - waar hij blijkbaar tot voorzitter voor het leven verkozen is, tegen de eigen bedrijfsstatuten in, Putin kan er nog iets van leren - te voorkomen dat zijn lucratief bedrijf zou moeten opgesplitst worden in nieuwe bedrijven of het kaderpersoneel zou gaan soliciteren bij de concurentie. Weg een deel van de winst.

Benieuwd wie en wat hij de volgende vaart op sleeptouw kan nemen met zijn onderzeeër om de boel terug te gaan torpederen.
Nog meer benieuwd of die coalitie er wel zal in slagen om energieprijzen en inflatie onder controle te houden. Maar als rechts het op zijn eentje moet doen zit het er wel dik in dat de (gedeeltelijke) afschaffing van de indexering van de lonen het dan zal begeven. Ze steken niet onder stoelen of banken (de een al wat minder dan de andere) dat ze varen voor het upperdek met zeezicht en niet voor de toeristenklasse in het onderruim.

Toegevoegd na 3 uren 3 minuten 47 seconden:
CCatalyst schreef: 02 sep 2022, 19:07 Just in: Rusland zal Nord Stream 1 gesloten houden voor onbepaalde duur. Zogezegd "technische problemen" ontdekt bij het "onderhoud".
Tja, de EU toeteren dat ze een max. prijs gaan opleggen voor gas uit Rusland.
Daar komt dan, O verwondering, een tegenreactie op.
Het deksel op de neus werd dat vroeger genoemd.

Blijkbaar heeft de EU het Noors gas ook niet echt nodig?
Toch niet als ze nog geloven in de eigen vastgelegde doelstellingen:
https://www.demorgen.be/meningen/europa ... ~b0ae9a97/
ps. dit artikel vind je niet alleen in de "linkse" pers. :-D
Stof tot nadenken dat evengoed aangehaald kon worden in een topic over de energiemix (maar dat is zo uit elkaar gewaaid dat je het dan al tot drie keer toe zou moeten herhalen).

Het besluit gericht aan de EU leiders kan je trouwens ook op de lokale politiek en het individu toepassen: het hoofd koel houden en je door de waan van de dag niet laten afleiden van de uitgestippelde lange termijn strategie (je moet die dan wel hebben).
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt me verkeerd begrepen. Met stuurlui aan wal bedoelde ik in de oppositie. Dat is niet echt de bedoeling van BDW, hij wil macht om zijn ideeën uit te voeren of de indruk te geven dat hij dat doet.

Dat is inderdaad iets anders dan zelf de kapiteinspet op te zetten, dat kan je inderdaad uitbesteden zo kan je ook nog eens veel kritiek vermijden. Je neemt de eerste de beste Charles-Michel en laat die de pet dragen, een Waal als ondergeschikte is een leuke gedachte in die kringen. De federale premier als handpop van de burgemeester van Antwerpen. De eerste keer dat de pop niet volgde lag de droomcoalitie er. Dat dat net voor een losbrekend schandaal van Theo Toeteraar was kwam mooi uit.

Over zijn voorzitterschap laat ik de man graag zelf aan het woord:
marmer.jpg
marmer.jpg (10.12 KiB) 778 keer bekeken
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt me verkeerd begrepen.
Dat gebeurt wel meer. De zoveelste denkfout op rij. Heb er mee leren leven.

De enrgieprijzen worden ook niet meer dan verwacht duurder.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Deze keer geen denkfout, je bent dus wat te streng voor jezelf :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Zowat alle regeringen worden bang v/d reactie van hun bevolking mochten er verkiezingen van komen maar eigenlijk zitten we in een Oorlogs situatie ook al met corona,en nu zeker met Rusland en oekraine dit had niemand kunnen voorspellen het is dus vrij gemakkelijk voor de oppositie te kijken wat voor een onvoorziene gebeurtenissen en wat voor een fouten de regeringen in Europa maken want ja fouten worden er natuurlijk gemaakt het is dan ook de vraag of anderen het beter zouden kunnen in een zware cisis tijd terwijl echt niemand weet wat volgende weken zal brengen
Het zou ook best kunnen dat de energy prijzen stilaan zullen dalen mochten de EU landen hun rezerves voor 100 % gevuld krijgen en de strenge winter nog maanden uit blijft,maar vergis je niet die vooraden zijn eigenlijk maar een 20% van het verbruik en kunnen heel waarschijnlijk alleen gebruikt worden om particulieren niet in de kou te laten staan.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

fluppie schreef: 04 sep 2022, 12:02
Het zou ook best kunnen dat de energy prijzen stilaan zullen dalen mochten de EU landen hun rezerves voor 100 % gevuld krijgen en de strenge winter nog maanden uit blijft,maar vergis je niet die vooraden zijn eigenlijk maar een 20% van het verbruik en kunnen heel waarschijnlijk alleen gebruikt worden om particulieren niet in de kou te laten staan.
Ik schrok van wat die procenten van gevulde tanks echt betekenden. In veel gevallen is dat amper het verbruik van 8 tot 14 dagen. Stelt dus compleet niets voor. Als we daarop moeten rekenen zitten we hoe dan ook in de kou. Als het dan net -10 (of kouder) vriest zullen we in bed liggen klappertanden met 5 lagen kledij en alles van dons en overtrekken over ons heen. Terwijl het land gewoon stil ligt en we als burgers honger zullen hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Is situatie en individueel gebonden.
Het vriest in Vlaanderen nog zelden tot -10°C en al zeker niet kouder.
En in de ardennen zijn ze wel meer gewoon en daar al langer op voorzien.
De koudste buitentemperatuur die ik in centraal Vlaanderen sinds 2014 buiten gemeten heb was -8°C en dat is al een tijdje geleden.
En omdat het buiten vriest betekent het nog niet dat het daarom ook binnen in de slaapkamer vriest. Zeker niet wanneer je woning een klein beetje geïsoleerd is volgens normen van de 21ste eeuw.
Dan komt een normaal gezond volwassen persoon toe met één donsdeken van goede kwaliteit (uiteraard niet een synthetische would be "dons"deken. 5 lagen kledij en alles van dons en overtrekken over je heen zal ook niet al te comfortabel slapen.
Een beetje online drama is uiteraard altijd goed voor de clickbaits maar wanneer je teveel gaat overdrijven wordt het eerder lachwekkend dan realistisch.
Het zal een tijd(je) moelijker gaan, voor de een al wat meer dan de andere, maar om nu met zo'n dramatische scenario's op de proppen te komen (5 lagen kledij in bed, hongerwinter, volledige immobiliteit,.... los je ook niets op.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Begin je alvast maar in te lezen over vasoconstrictie / winterhanden / wintervoeten etc indien de temperatuur binnenshuis langdurig laag is.
Een gewaarschuwd man/vrouw... :wink:

Het gaat allicht weeral druk worden bij de huisartsen.

Met koude, stijve vingers typen, zal het aantal toetsaanslagen per minuut wel wat doen dalen. :lol:

Edit: typos.
Laatst gewijzigd door Ordon 04 sep 2022, 16:06, in totaal 3 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 03 sep 2022, 17:36 Over zijn voorzitterschap laat ik de man graag zelf aan het woord:
marmer.jpg
Blijkbaar heeft ie iets met "marmer"?
Al blijkt de ene marmeren zuil toch weer van een andere kwaliteit dan de andere:
Maar de partijen onderling, dat is gebroken tijdens de regeringsonderhandelingen van 2020. Als mensen aan tafel zitten, en discreet beloftes doen die in marmer gekapt zijn. Als mensen dan liegen en bedriegen en opnieuw een paarsgroene regering maken, dan breekt er iets. Met die partij kan ik mij daarover zetten, maar op persoonlijk vlak... Daar zijn dingen gedaan, daar zijn leugens uitgesproken, daar is ook gedrag geweest waarvan ik achteraf zeg: dat is nogal kras.
Bron VRT quote BDW in de 7de dag.

Dat lage en/of stabiele energieprijzen, centraal opgewekt, ook niet meer in marmer gekapt staan weten we inmiddels ook al.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 04 sep 2022, 14:08 Dat lage en/of stabiele energieprijzen, centraal opgewekt, ook niet meer in marmer gekapt staan weten we inmiddels ook al.
En wat insinueer jij? :think:

Alle windmolenparken en zonnepaneelparken afschaffen? :lol:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

ivob schreef: 04 sep 2022, 13:30 De koudste buitentemperatuur die ik in centraal Vlaanderen sinds 2014 buiten gemeten heb was -8°C en dat is al een tijdje geleden.
Als ik mij niet vergis heeft het in de winter van 2021 een week lang tegen de -10 gezeten. Dat was de eerste winter dat wij in ons huis wonen. Vandaar dat ik het mij herinner.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

De fossiele brandstoffen aan de kant schuiven zal een huzarenstuk worden.
Zoveel is wel duidelijk.

Lees eens het lange interview in De Tijd van Geert Van Poelvoorde (ArcelorMittal):
  • hij is de CEO van de Gentse fabriek
  • hij zit in het internationale directiecomité van ArcelorMittal
  • hij is de CEO van alle Europese activiteiten van de staalreus
Echt een aanrader, dat interview!!
Gratis te lezen momenteel.
Met heel concrete voorbeelden en cijfers.

Geert Van Poelvoorde (ArcelorMittal): ‘Europa dreigt zijn industrieel weefsel te verliezen’
Kunt u niet meteen overschakelen op waterstof?

Van Poelvoorde: ‘Waterstof zal er over vijf jaar nog niet zijn. En vergeet ook niet dat er geweldig veel elektriciteit nodig is om waterstof te maken. Als we die twee hoogovens hier achter ons vervangen door installaties die op waterstof draaien, hebben we op onze site vier nucleaire centrales nodig. We spreken over een kwart van het Belgische verbruik, alleen voor deze fabriek.’

En als je waterstof importeert?

Van Poelvoorde: ‘Waterstof kost 3 tot 4 euro per kilo. Als we hier even rendabel willen werken als tegen de klassieke aardgasprijzen, mag waterstof maar 1 tot 1,5 euro kosten. Het transport ervan uit Afrika kost al 1,20 dollar. Zelfs als ik het gratis krijg, liggen mijn kosten hoger dan de vroegere aardgasprijzen. Ik zit gewrongen: de hoogovens worden gedood door het emissierechtensysteem. Maar het alternatief is vandaag niet doenbaar.’
Bron: De Tijd
‘We hebben donderdag in Spanje de sluiting van een hoog- oven aangekondigd. We hebben deze morgen installaties stilgelegd in Bremen en in Hamburg. Deze namiddag gaan we de sluiting van een hoogoven in het Franse Duinkerke aankondigen. En het zal niet gedaan zijn.’

’De staalindustrie loopt een drietal maanden voor op de rest van de economie. We zien zeer vroeg wat er aan het gebeuren is. En we zien wel degelijk een recessie.’
Bron: De Tijd
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/04 ... atregelen/

Een regering die regeren wil zal het duitse voorbeeld moeten volgen! Na de oliecrisis (1973) hebben we nu de "energiecrisis", op muziek gezet door Big Oil e.a. bedenkers van slimme fintech instrumenten. Gek genoeg is vooral europa het slachtoffer hiervan, het wordt uitkijken dus naar 9 september...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Europa heeft toch al een papieren tijger: REPowerEU. :lol:

REPowerEU: Een plan om de afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen snel te verminderen en de groene transitie te bespoedigen
De Europese Commissie heeft vandaag het REPowerEU-plan gepresenteerd, in reactie op de beproevingen en de verstoring van de mondiale energiemarkt als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne. Het is om twee redenen urgent om het Europese energiesysteem om te vormen: om een einde te maken aan de afhankelijkheid van de EU van Russische fossiele brandstoffen, die worden gebruikt als economisch en politiek wapen en de Europese belastingbetaler jaarlijks bijna 100 miljard euro kosten, en om de klimaatcrisis aan te pakken.
Bron: Europese Commissie

Ge kunt u natuurlijk afvragen waarom ze die grote afhankelijkheid hebben laten ontstaan...

Hun hele REPowerEU "plan" staat hier: MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITE EN HET COMITE VAN DE REGIO'S

REPowerEU Plan

Intussen werd er al een voet en een onderbeen geamputeerd van het Europese economische en maatschappelijke weefsel...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 04 sep 2022, 14:46 Als ik mij niet vergis heeft het in de winter van 2021 een week lang tegen de -10 gezeten. Dat was de eerste winter dat wij in ons huis wonen. Vandaar dat ik het mij herinner.
Zoals ik zei hangt het van de individuele situatie af.
Ik betwist niet dat het ten huize van Vaganzza, of zijn herinnering, rond de -10°C zat.
Ik had het over de gemeten minimumtemperatuur op mijn locatie in een thermometerhut met geijkte meetapparatuur.

Ik verzamel al sinds 2014 alle meetbare data en sla deze op in een rekenblad.
Vandaar dat ik schreef dat het een individuele meting op locatie betreft.
In de ardennen zal het nog kouder geweest zijn en in de kempen waarschijnlijk ook.

Wat betreft de gemeten waarden (niet wat ik denk) op locatie voor 2022 (van 1/1 tot heden):
Laagste buientemp. betrof -5;2 °C dd 3/4 en dan was de max. temp voor dat etmaal 8°C.
De enige dag dat de gemiddelde etmaaltemp negatief was was op 10/1 en dat betrof - 0,8°C.
De langste periode dat de temperatuur eenmaal daags onder het vriespunt daalde was 13 dagen en dat was van 26/2 tot 10/3.
Tot op heden was er geen enkele dag dat zowel overdag als 's nachts er aanhouden een temperatuur onder het vriespunt gemeten werd.
Tot op heden werden er 1167 graaddagen opgetekend.
Meten = weten.

Normaal situeren de koudste dagen zich niet op het einde van het jaar maar in het begin van het jaar.
Maar dat zullen we pas zeker weten op 31/12/22 om middernacht.

Niet dat een gemeten verschil in temp tussen -8 en -10°C binnenshuis zoveel zal schelen. Hoogstens een jas meer of minder voor zij die in een niet geïsoleerde huurwoning met enkel glas wonen. En hopelijk kunnen deze mensen dan van een sociaal tarief genieten (uit de gemeenschappelijke pot) waar voor een gemiddeld cumulatief verbruik van gas en elektro bij een modaal gezin de factuur dan 5 tot 6 keer lager is dan bij het laagste normaal tarief op de vrije markt (te betalen door zij die de gemeenschappelijke pot spekken).

Toegevoegd na 27 minuten 31 seconden:
wied schreef: 04 sep 2022, 15:12 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/04 ... atregelen/

Een regering die regeren wil zal het duitse voorbeeld moeten volgen! Na de oliecrisis (1973) hebben we nu de "energiecrisis", op muziek gezet door Big Oil e.a. bedenkers van slimme fintech instrumenten. Gek genoeg is vooral europa het slachtoffer hiervan, het wordt uitkijken dus naar 9 september...
Wel voorbeeld?
Een tegmoetmkomingske hier, een bijdrage daar?
Of zou je graag voor enkele tientallen euro per maand met het OV rondreizen door Duitsland?
Scheelt dat een jas in de slaapkamer?

Toegevoegd na 9 minuten 9 seconden:
ivob schreef: 04 sep 2022, 16:16
Vaganzza schreef: 04 sep 2022, 14:46 Als ik mij niet vergis heeft het in de winter van 2021 een week lang tegen de -10 gezeten. Dat was de eerste winter dat wij in ons huis wonen. Vandaar dat ik het mij herinner.
Zoals ik zei hangt het van de individuele situatie af.
Ik betwist niet dat het ten huize van Vaganzza, of zijn herinnering, rond de -10°C zat.
Ik had het over de gemeten minimumtemperatuur op mijn locatie in een thermometerhut met geijkte meetapparatuur.

Ik verzamel al sinds 2014 alle meetbare data en sla deze op in een rekenblad.
Vandaar dat ik schreef dat het een individuele meting op locatie betreft.
In de ardennen zal het nog kouder geweest zijn en in de kempen waarschijnlijk ook.

Wat betreft de gemeten waarden (niet wat ik denk) op locatie voor 2022 (van 1/1 tot heden):
Laagste buientemp. betrof -5;2 °C dd 3/4 en dan was de max. temp voor dat etmaal 8°C.
De enige dag dat de gemiddelde etmaaltemp negatief was was op 10/1 en dat betrof - 0,8°C.
De langste periode dat de temperatuur eenmaal daags onder het vriespunt daalde was 13 dagen en dat was van 26/2 tot 10/3.
Tot op heden was er geen enkele dag dat zowel overdag als 's nachts er aanhouden een temperatuur onder het vriespunt gemeten werd.
Tot op heden werden er 1167 graaddagen opgetekend.
Meten = weten.

Normaal situeren de koudste dagen zich niet op het einde van het jaar maar in het begin van het jaar.
Maar dat zullen we pas zeker weten op 31/12/22 om middernacht.

Voor wie me niet gelooft hier de gemiddelde minimum temp voor België 2021 volgens het KMI:
Dagelijkse min temp BE 2021.jpg
Niet dat een gemeten verschil in temp tussen -8 en -10°C binnenshuis zoveel zal schelen. Hoogstens een jas meer of minder voor zij die in een niet geïsoleerde huurwoning met enkel glas wonen. En hopelijk kunnen deze mensen dan van een sociaal tarief genieten (uit de gemeenschappelijke pot) waar voor een gemiddeld cumulatief verbruik van gas en elektro bij een modaal gezin de factuur dan 5 tot 6 keer lager is dan bij het laagste normaal tarief op de vrije markt (te betalen door zij die de gemeenschappelijke pot spekken).

Toegevoegd na 27 minuten 31 seconden:
wied schreef: 04 sep 2022, 15:12 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/04 ... atregelen/

Wel voorbeeld?
Een tegmoetmkomingske hier, een bijdrage daar?
Of zou je graag voor enkele tientallen euro per maand met het OV rondreizen door Duitsland?
Scheelt dat een jas in de slaapkamer?
Sol Invictus!
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Op vregtest nieuwe prijzen:

32c/kw voor gas
&82c/kw voor electriciteit (piek)
=> Dat kan niemand met een normaal loon nog betalen (met 2 lukt dat mss nog).
Ik heb een vast contract voor 3j (nog 2j, 3maand en veel zonnepanelen), maar wat erna ?

Warmtepomp is tegen dan geen optie meer aan de huidige prijzen?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”