Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
@CCatalyst
Beide giganten hebben inderdaad bijtijds het zinkende EU schip verlaten! Misschien zijn er nu kwade geesten die gewag maken van enige "voorkennis"...
Beide giganten hebben inderdaad bijtijds het zinkende EU schip verlaten! Misschien zijn er nu kwade geesten die gewag maken van enige "voorkennis"...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat is dan per definitie een koele tot koude winter. Stormen en wateroverlast komen altijd van het zuidwesten aka van over zee en brengen dus relatief warme lucht in de winter. Extreme februaristormen schudden de atmosfeer dooreen waardoor de kaarten opnieuw geschud worden voor de zomer, zonder riskeer je dat het patroon van de winter zich doorzet naar de zomer (zoals vorig jaar eigenlijk).ivob schreef: 01 sep 2022, 14:46 Ik hoop vooral op een herfst en winter zonder overdreven stormen en wateroverlast.
Sluit aan bij het vorige, maar zo'n "ouderwetse" winter zou de EU het meeste kosten inzake energie. Het vlees-noch-vis/kwakkelweer met non-stop stratus en regelmatig regen is onze "normale" natseizoen winter in het nieuwe klimaat en bespaart flink op energiekosten (weliswaar niet op gezondheidszorg voor het aantal extra depressies).ivob schreef: 01 sep 2022, 14:46En wat betreft de temperatuur, persoonlijk, liever een zonnige koude winter dan dat kwakkelweer (zacht en grijs) van afgelopen winter.
Het lijkt iig dat we dit weekend stilaan al beginnen aan het natseizoen, huidige kaarten tekenen opnieuw voor een winter stijl "nieuw klimaat" (grijs zacht) alhoewel het nog te vroeg is om te weten of ze al definitief geschud zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 sep 2022, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat zijn mensen die zich informeren via sociale media. Ze bedoelen dat ze vooral video's doorscrollen zonder einde.
Mentaal breken? De covid-crisis had een grotere impact mentaal en desondanks is de nood voor meer psychologische hulp ook nog niet echt doorgedrongen bij de meerderheid. Zelfs als er een paar honderd mensen elk jaar doodgereden worden dan geven we geen kick, ze zullen misschien wel breken maar who cares... straks een herhaling van de kampioenen!
Mentaal breken? De covid-crisis had een grotere impact mentaal en desondanks is de nood voor meer psychologische hulp ook nog niet echt doorgedrongen bij de meerderheid. Zelfs als er een paar honderd mensen elk jaar doodgereden worden dan geven we geen kick, ze zullen misschien wel breken maar who cares... straks een herhaling van de kampioenen!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dan moeten we ook geen sociale onrust vrezen.woutervh schreef: 01 sep 2022, 14:50 Als je geen fora volgt, en u niet wat verdiept in zaken, hoor je gewoon af en toe eens wat waaien. De diepte ontgaat u volledig.
Mensen die blijkbaar geen fora volgen, geen kranten lezen, geen nieuwsmedia volgen niet met buren, vrienden, werkmakkers in discussie gaan hebben ook geen flauw benul wanneer en waarom ze voor iets op straat moeten komen.
Geef morgen echter één nieuwsflits dat de overheid beslist heeft dat vanaf volgende maand iedereen zijn facturen zullen betaald worden door de overheid en ze hebben het allemaal geweten.
Toegevoegd na 5 minuten 18 seconden:
Het was dan ook een persoonlijke wens en wensen komen niet altijd uit.CCatalyst schreef: 01 sep 2022, 14:56 Sluit aan bij het vorige, maar zo'n "ouderwetse" winter zou de EU het meeste kosten inzake energie. Het vlees-noch-vis/kwakkelweer met non-stop stratus en regelmatig regen is onze "normale" natseizoen winter in het nieuwe klimaat en bespaart flink op energiekosten (weliswaar niet op gezondheidszorg voor het aantal extra depressies).
Van wat de EU wenst lig ik al lang niet meer wakker na de zoveelste crisis die halfbakken en eenzijdig wordt aangepakt.
Om in 2008 de banken te redden was er de hoogste urgentie en waren er in no time ongelimiteerde budgetten beschikbaar om hun hachje te redden.
Overigens ook niets op tegen dat een nat seizoen eindelijk doorzet. Nog een 14 dagen van dit vervelend weer en ik zou plan B anders al moeten inzetten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Als mensen daar ineens €12000 gaan mogen leggen ipv gebruikelijke €2000 zullen er wel enkele een "krakske" krijgen (als ze het er al gaan kunnen leggen). Impact op persoonlijk vlak IMHO groter dan corona
-
- Elite Poster
Het kan precies niet op.
De ene dag 5000 €, dan 10.000 € en nu al 12.000 €. Komt blijkbaar geen einde aan het drama opbod?
Soit, alles hangt er natuurlijk vanaf wat de positie is van diegenen die zo'n "krak" gaan krijgen en met hoeveel ze zijn.
De gele hesjes kregen ook een opstoot om daarna terug weg te deemsteren.
Heb je daar, buiten het opbod in de media, betrouwbare cijfers van? Wie, wat, hoeveel, waar?
Het zal dan toch al de middenklasse moeten zijn die op straat komt. De groep die een sociaal tarief krijgt heeft weinig last van de stijgende gasprijzen en ook minder van de hogere e-prijzen. Die hebben dus al teveel te verliezen om keet te schoppen. Diegenen die al gewoon waren om voor zichzelf te zorgen en aan de bovenkant van de ladder staan kan he tof weinig schelen of hebben nog meer te verliezen.
Of gaan het de zelfstandigen zijn waar iedereen last van heeft als ze het werk neerleggen? Maar die zijn dan ook het eenvoudigst letterlijk uit te hongeren want geen werk geen inkomen en dat is deze groep ook niet echt gewend.
Blijft een middengroep over die gewoon geen ervaring heeft om met keet hun rechten op te eisen en ook wel wat te verliezen heeft.
Blijven nog de usual suspects over die in alles en nog wat een reden zien om keet te schoppen. Is bijna een beroepsbezigheid.
Maar dat zijn we na corona ook al gewoon.
De ene dag 5000 €, dan 10.000 € en nu al 12.000 €. Komt blijkbaar geen einde aan het drama opbod?
Soit, alles hangt er natuurlijk vanaf wat de positie is van diegenen die zo'n "krak" gaan krijgen en met hoeveel ze zijn.
De gele hesjes kregen ook een opstoot om daarna terug weg te deemsteren.
Heb je daar, buiten het opbod in de media, betrouwbare cijfers van? Wie, wat, hoeveel, waar?
Het zal dan toch al de middenklasse moeten zijn die op straat komt. De groep die een sociaal tarief krijgt heeft weinig last van de stijgende gasprijzen en ook minder van de hogere e-prijzen. Die hebben dus al teveel te verliezen om keet te schoppen. Diegenen die al gewoon waren om voor zichzelf te zorgen en aan de bovenkant van de ladder staan kan he tof weinig schelen of hebben nog meer te verliezen.
Of gaan het de zelfstandigen zijn waar iedereen last van heeft als ze het werk neerleggen? Maar die zijn dan ook het eenvoudigst letterlijk uit te hongeren want geen werk geen inkomen en dat is deze groep ook niet echt gewend.
Blijft een middengroep over die gewoon geen ervaring heeft om met keet hun rechten op te eisen en ook wel wat te verliezen heeft.
Blijven nog de usual suspects over die in alles en nog wat een reden zien om keet te schoppen. Is bijna een beroepsbezigheid.
Maar dat zijn we na corona ook al gewoon.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Geen opbod, hangt gewoon van situatie af. Onlangs wat zitten rekenen met de vaste tarieven van luminus. Vroeger 0.098 cent/kwh, nu 0.60 cent/kwh, dus x6
Dus iemand die "gewend" was van €1000 voor energie te betalen, betaalt nu €6000
€2000 => €12000
€3000 => €18000
En wie denk je dat dat sociaal tarief betaalt? Als de ene €1000 netto overheeft op het einde van de maand met sociaal tarief, en de middenklasser €1000 netto over heeft na alles volle pot betaald te hebben... Misschien gaan we beter allemaal in Delhaize werken
Dus iemand die "gewend" was van €1000 voor energie te betalen, betaalt nu €6000
€2000 => €12000
€3000 => €18000
En wie denk je dat dat sociaal tarief betaalt? Als de ene €1000 netto overheeft op het einde van de maand met sociaal tarief, en de middenklasser €1000 netto over heeft na alles volle pot betaald te hebben... Misschien gaan we beter allemaal in Delhaize werken
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
Een aantal.ivob schreef: 01 sep 2022, 16:05 Heb je daar, buiten het opbod in de media, betrouwbare cijfers van? Wie, wat, hoeveel, waar?
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat stroom tot een jaar geleden ongeveer €0,30/kWh koste. Als ik nu op de VREG kijk wat een verbruik van 3500kWh kost kom ik uit op ongeveer €0,95 cent.
Een verschil van €2275.
Ik heb een vast contract voor gas afgesloten in maart. Energiecomponent €10,05/kWh. Als je datzelfde contract nu afgaat betaal je €33,35/kWh.
Ruim x3 dus. Ik zat aan een voorschot van €90. Aan het huidige tarief zou dat dus *3.3 zijn, dus €300.
Een verschil van €2520.
Samen toch al €4800.
OK, allemaal raprap gerekend, maar het zal er geen €3000 naast zitten.
-
- Elite Poster
Niemand zal ontkennen noch tegenspreken dat het er "een aantal" zijn.
Het punt is of er genoeg zijn die daarvoor en op straat willen komen om gehoord te worden en of ze met genoeg zijn om overtuigend iets over te brengen om verandering teweeg te brengen voor die middengroep die tussen de twee stoelen terecht komt.
Gezien jij blijkbaar in deze situatie zit ben je dan bereid om herhaaldelijk daarvoor de straat op te gaan om keet te schoppen tot er iets wijzigt in je voordeel of ga je gewoon ondergaan of welke andere opties overweeg je?
Of vanaf welk punt (5000, 10000, 12000,....?) komt de switch?
Wanneer je nog een voordeliger contract hebt dat je nog even uit de wind zet ga je dan eerder mee de straat op om diegenen te ondersteunen die het wel al nodig hebben of wacht je af tot het voor jezelf niet meer te dragen is?
Toegevoegd na 7 minuten 2 seconden:
Maar als ik jouw bijdrage lees ben jij er daar één van?
Dus jij gaat een tegenbetoging organiseren (of gewoon eraan deelnemen) om te reageren tegen het sociaal tarief zodat je als middenklasser zelf meer zou overhouden dan wie van dat sociaal tarief kan "genieten"?
De overheid zal het graag lezen. Verdeel en heers. Zo oud als er centraal bestuurde staten zijn.
Het punt is of er genoeg zijn die daarvoor en op straat willen komen om gehoord te worden en of ze met genoeg zijn om overtuigend iets over te brengen om verandering teweeg te brengen voor die middengroep die tussen de twee stoelen terecht komt.
Gezien jij blijkbaar in deze situatie zit ben je dan bereid om herhaaldelijk daarvoor de straat op te gaan om keet te schoppen tot er iets wijzigt in je voordeel of ga je gewoon ondergaan of welke andere opties overweeg je?
Of vanaf welk punt (5000, 10000, 12000,....?) komt de switch?
Wanneer je nog een voordeliger contract hebt dat je nog even uit de wind zet ga je dan eerder mee de straat op om diegenen te ondersteunen die het wel al nodig hebben of wacht je af tot het voor jezelf niet meer te dragen is?
Toegevoegd na 7 minuten 2 seconden:
Geen idee daarom dat ik het vraag.woutervh schreef: 01 sep 2022, 16:15 En wie denk je dat dat sociaal tarief betaalt? Als de ene €1000 netto overheeft op het einde van de maand met sociaal tarief, en de middenklasser €1000 netto over heeft na alles volle pot betaald te hebben... Misschien gaan we beter allemaal in Delhaize werken
Maar als ik jouw bijdrage lees ben jij er daar één van?
Dus jij gaat een tegenbetoging organiseren (of gewoon eraan deelnemen) om te reageren tegen het sociaal tarief zodat je als middenklasser zelf meer zou overhouden dan wie van dat sociaal tarief kan "genieten"?
De overheid zal het graag lezen. Verdeel en heers. Zo oud als er centraal bestuurde staten zijn.
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
Neenee, je leest verkeerd.
Ik zit daar gelukkig niet bij. Ik heb een terugdraaiende teller en PV die ruim mijn verbruik dekt. Ik betaal dus enkel het prosumententarief.
Ik heb in maart een vast contract voor gas, dus ook daar geen noemenswaardige stijging.
Hout heb ik ook voldoende voor de winter en op mijn werk ligt er nog een mooie stapel dat ik gratis kan verzagen en in mijn garage stapelen.
Maar ik heb gewoon even raprap gerekend wat sommigen zullen tegenkomen.
En wat betreft het sociaal tarief.
Het pikt soms wel als je ziet wat je allemaal in je schoot geworpen krijgt eenmaal je onder een punt zakt. Dat is echt wel veel.
Sociaal tarief op energie, water, telecom, vakantieparticipatie, verhoogde schooltoelage,...
Echt bemoedigend om erna weer meer inkomen te genereren is dat niet.
Maar hé, ik ben niet jaloers hoor. Ik ga liever wat extra werken om erna echt wat over te houden en me wat luxe kan permiteren.
Ik zit daar gelukkig niet bij. Ik heb een terugdraaiende teller en PV die ruim mijn verbruik dekt. Ik betaal dus enkel het prosumententarief.
Ik heb in maart een vast contract voor gas, dus ook daar geen noemenswaardige stijging.
Hout heb ik ook voldoende voor de winter en op mijn werk ligt er nog een mooie stapel dat ik gratis kan verzagen en in mijn garage stapelen.
Maar ik heb gewoon even raprap gerekend wat sommigen zullen tegenkomen.
En wat betreft het sociaal tarief.
Het pikt soms wel als je ziet wat je allemaal in je schoot geworpen krijgt eenmaal je onder een punt zakt. Dat is echt wel veel.
Sociaal tarief op energie, water, telecom, vakantieparticipatie, verhoogde schooltoelage,...
Echt bemoedigend om erna weer meer inkomen te genereren is dat niet.
Maar hé, ik ben niet jaloers hoor. Ik ga liever wat extra werken om erna echt wat over te houden en me wat luxe kan permiteren.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 14 keer
En vergeet de huurders niet, die Jan Jambon deze ochtend nog mooi een f* you vinger gaf.
In die categorie gaat ook de woonkost omhoog met de inflatie, zomaar, zonder reden.
Ik kijk al uit naar de indexatie in PC200: 8-10% erbij. Feesje
!
In die categorie gaat ook de woonkost omhoog met de inflatie, zomaar, zonder reden.
Ik kijk al uit naar de indexatie in PC200: 8-10% erbij. Feesje

-
- Elite Poster
Netto?heist_175 schreef: 01 sep 2022, 16:49 Ik kijk al uit naar de indexatie in PC200: 8-10% erbij. Feesje![]()
!
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Ik kan niets vergelijken met hoe ik woon. En dat maakt dat ik me beter niet moei in dit topic.
Ook net ontdekt dat ik vanaf de versoepele de regels geen sociaal tarief meer heb. Dat moest ik zelf ontdekken stond niet op de brief van de fod.
Maar waarom ik vroeger wel recht had op sociaal tarief en nu niet meer is voer voor een ander topic. Maar eerlijk ik snap de regering wel dat werken moet lonen maar als je ziek bent en dan dit meemaakt dan denk je toch 2x na of je nog zelfs wil werken zeker met de opties die ik heb.
Ook net ontdekt dat ik vanaf de versoepele de regels geen sociaal tarief meer heb. Dat moest ik zelf ontdekken stond niet op de brief van de fod.
Maar waarom ik vroeger wel recht had op sociaal tarief en nu niet meer is voer voor een ander topic. Maar eerlijk ik snap de regering wel dat werken moet lonen maar als je ziek bent en dan dit meemaakt dan denk je toch 2x na of je nog zelfs wil werken zeker met de opties die ik heb.
-
- Elite Poster
Inderdaad.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 16:49 En vergeet de huurders niet, die Jan Jambon deze ochtend nog mooi een f* you vinger gaf.
Wanneer je een modaal verbljf huurt aan 800 €/maand en je valt tevens in de categorie van 12.000 €/jaar energierekeningen moet je netto al (als alleenstaande) 1800 € opbrengen om alleen wonen en energie te bekostigen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Oef, al eenjte minder die de straat op gaat.

Toegevoegd na 2 minuten 12 seconden:
Beperkt feestje dus.

Alhoewel, procenten zeggen weinig. 10% bruto van heel veel maakt netto nog ruimschoots genoeg voor een feestje.
Met 10% van bijna niets spring je ook niet ver.
Maar dat werd al eens in het lang en breed toegelicht.
Zijn er trouwens recent veranderingen in de belastingschalen/afhoudingen gebeurd?
Deze maand kwam er hier netto 27 € bij maar is uiteraard geen indexaanopassing want die moeten nog komen. Of iets gemist?
edit: gevonden. Geen feestje.

Laatst gewijzigd door ivob 01 sep 2022, 17:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220830_95788579
Als mijn bruto 10% omhoog gaat, volgt mijn netto met iets soortgelijks.Sectoren waar het loon éénmaal per jaar wordt geïndexeerd, stevenen af op een indexering van meer dan 10 procent in januari 2023. Dat berekende HR-dienstverlener SD Worx, na de publicatie van het inflatiecijfer voor augustus. Het gaat onder meer om het grootste paritair comité voor de bedienden (PC 200), goed voor zo’n 400.000 mensen.
Alleen mijn firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques en bonus niet. Dus hoe "netto" is het dan?
-
- Elite Poster
Maakt niet uit.
Geen procenten maar centen.
Geen procenten maar centen.

Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Ik ben in een pak landen geweest waar de toestand een pak erger is dan hier en waar men nog een traditie heeft van opstanden maar ook daar weinig animo voor protesten/revoluties. Ja, een dag wat stenen smijten en de volgende dag gewoon weer aan het werk, zo gaat dat. Ik zat ooit in Z-Amerika en plots was er een staking van de politie. Er werd op de president geschoten. Ik dacht toen ook van nu gaan we wat beleven maar de volgende dag was het allemaal voor te lachen en ging het leven gewoon verder.
Neen, iedereen gaat gewoon een pak meer betalen en hopen dat het snel keert. Politici zullen van deze crisis gebruik maken om weer een aantal zaken door te drukken, never waste a good crisis, en dat is het dan weer. Op naar de volgende crisis.
Ook opvallend dat mensen jaloers zijn op het sociaal tarief. Men stelt het haast voor alsof je te benijden bent als je in aanmerking komt. De oplossing is eenvoudig, neem ontslag en stoot al uw inkomsten af en je valt vanzelf in die categorie waardoor je van al die geweldige voordelen kan genieten. Zelf ga ik gewoon door met mijn positie en gun ik anderen hun fantastische voordelen. Ik kan de mijne ook appreciëren.
Neen, iedereen gaat gewoon een pak meer betalen en hopen dat het snel keert. Politici zullen van deze crisis gebruik maken om weer een aantal zaken door te drukken, never waste a good crisis, en dat is het dan weer. Op naar de volgende crisis.
Ook opvallend dat mensen jaloers zijn op het sociaal tarief. Men stelt het haast voor alsof je te benijden bent als je in aanmerking komt. De oplossing is eenvoudig, neem ontslag en stoot al uw inkomsten af en je valt vanzelf in die categorie waardoor je van al die geweldige voordelen kan genieten. Zelf ga ik gewoon door met mijn positie en gun ik anderen hun fantastische voordelen. Ik kan de mijne ook appreciëren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Verneem net van mijn huidige partner dat dat bij haar eveneens het geval is.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 17:04 Als mijn bruto 10% omhoog gaat, volgt mijn netto met iets soortgelijks.
Kunnen we in januari direct narekenen hoeveel er netto van overbljft.

Meerdere indexsprongen per jaar zijn uiteraard ietsje voordeliger (een borrelnootje extra op het feestje) want dan heb je een cumulerend effect op de sprongen.
[/quote]
Alleen mijn firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques en bonus niet. Dus hoe "netto" is het dan?
[/quote]
Toch niet moeilijk. Dat heeft in het totale pakket allemaal een tegenwoorde in €.
Optellen bij je brutoloon en dan het verschil maken met je nettoloon na indexatie en je hebt de %'en.
Uiteraard niet vergeten de eindafrekening (bijbetalen of terugtrekken) niet in rekening te brengen om het helemaal correct voor te stellen.
Probleem is dat voor een deel van de mensen die nettoverhoging niet zal volstaan om de verhoging van de energierekening te compenseren. Laat staan de rest (huur, voeding,...).
Sol Invictus!
- cadsite
- userbase crew
Ik voel me hier aangesproken, ondanks dat ik zei dat ik het niet hoef.Dizzy schreef: 01 sep 2022, 19:14Ook opvallend dat mensen jaloers zijn op het sociaal tarief. Men stelt het haast voor alsof je te benijden bent als je in aanmerking komt.
Wel blijf ik er bij dat de grens tussen een héél laag inkomen met vele voordelen en een heel laag inkomen zonder voordelen eentje is die voorkomt dat mensen aan het werk gaan.
Mijn ex heeft jaren in een inloophuis gewerkt. Je wilt niet weten hoeveel mensen daar letterlijk zeiden dat ze bewust werkloos bleven omdat gaan werken hen veel geld zou kosten. Geen 'van horen zeggen', maar met de voeten in 't veld gezien en meegemaakt.
Neen, ik ben niet jaloers, en neen, ik neem het hen niet kwalijk.
Maar ja, het systeem errond is rot en fout.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Ik weet dat vele van mijn 'soortgenoten' niet willen gaan werken omdat het verschil veel te klein is. En ook daarbij vermelden dat vrijwilligerswerk veel minder stressy is dan een betaalde job.
Maar het ergste als je een handicap hebt en je werkt is langdurig ziek worden. Dan wordt je voor de overheid gezien als een grootverdiener en mag je bepaalde voordelen niet meer hebben
Maar het ergste als je een handicap hebt en je werkt is langdurig ziek worden. Dan wordt je voor de overheid gezien als een grootverdiener en mag je bepaalde voordelen niet meer hebben

- Dizzy
- Elite Poster
Tja, dat is het eeuwige probleem van waar de grens te trekken. Die wordt vaak niet getrokken op de beste plaats maar op de plaats waarvoor er budget is.
Anderzijds ken ik ook veel mensen die makkelijk zich zouden kunnen laten terugvallen maar het niet doen omdat ze teveel eergevoel daarvoor hebben. Dat er omgekeerd ook zo'n gevallen bestaan zal ik niet ontkennen maar jaloers erop zijn zal me niet snel overkomen. Uiteindelijk moet je elke dag ook nog in de spiegel kijken.
Ik ben zelf van nul begonnen en heb steeds hulp geweigerd, zelfs van mijn ouders. Volwassen worden betekent op eigen benen staan en zelf iets opbouwen geeft nog altijd grote voldoening. Ik ben er blij mee en ik besef dat ik beter af ben dan veel anderen. Ik concentreer me op mijn leven en hoe ik dat kan verbeteren, anderen zal ik helpen maar jaloers zijn zie ik eerder als een zwakte, net zoals arrogantie. Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg
Anderzijds ken ik ook veel mensen die makkelijk zich zouden kunnen laten terugvallen maar het niet doen omdat ze teveel eergevoel daarvoor hebben. Dat er omgekeerd ook zo'n gevallen bestaan zal ik niet ontkennen maar jaloers erop zijn zal me niet snel overkomen. Uiteindelijk moet je elke dag ook nog in de spiegel kijken.
Ik ben zelf van nul begonnen en heb steeds hulp geweigerd, zelfs van mijn ouders. Volwassen worden betekent op eigen benen staan en zelf iets opbouwen geeft nog altijd grote voldoening. Ik ben er blij mee en ik besef dat ik beter af ben dan veel anderen. Ik concentreer me op mijn leven en hoe ik dat kan verbeteren, anderen zal ik helpen maar jaloers zijn zie ik eerder als een zwakte, net zoals arrogantie. Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg

- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Oh maar ik lever m'n bijdrage met rechte schouders hoor, ik werk aan 80% en wil zelfs afschalen naar 50% vanaf 2023ivob schreef: 01 sep 2022, 11:01 Toegevoegd na 2 minuten 3 seconden:Tja, als men kiest voor oorlog of steun aan een oorlog moet men uiteraard ook bereid zijn een deel van de gevolgen ervan te dragen. Ook al zijn die nog iets minder erg dan de rechtstreekse slachtoffers van die oorlog.Petrikske schreef: 01 sep 2022, 00:24 En ik ben een alleenstaande die echt wel zuinig is met energie, hier gaan drama's van komen ben ik zeker van.
Voor de een komen de gevolgen al wat vroeger dan de ander en wegen zwaarder of minder zwaar door.
Maar ik leef redelijk Spartaans en heb toch elke dag m'n Duveltje.

Dus ja ik kan huishuur betalen + maandelijks 500€ energie, het is niet fijn maar ik ga er geen boterham minder door eten.
Maar ik ben geen 'ik, ik, ik' persoon, ik kijk verder dan m'n neus lang is.
Ik kijk dus ook naar die broze gepensioneerde die echt wel warmte nodig heeft om niet in onderkoeling te gaan (bij een oud en broos persoon kan dit blijkbaar al bij 21 graden)
Ik kijk ook naar die kleine zelfstandige die moet knokken voor z'n dagelijks brood...
Daarstraks gehoord van een bakker in NL, voor de crisis jaarlijks ongeveer 30.000€ energiekosten, raming nu gaat reeds boven de 300.000€
Hoelang gaan jullie zondagochtend nog naar de warme bakker kunnen?
Ik sta trouwens nooit in de rij op zondagochtend, ik leef immers... Spartaans.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
We hebben gezien wat er gebeurd als er schakels wegvallen in de keten. Bij de bakkers zal je het prijsverschil direct zien omdat ze zelf de facturen elke maand zien verhogen. Maar bijvoorbeeld daarnet in het nieuws dat bierbrouwerijen, watermerken, varkenskwekerijen in nauwe schoentjes komen omdat er het CO2-gas te duur staat omdat er tekorten zijn. CO2 zou een restproduct zijn bij het maken van ammoniak en dat staat op een lager pitje omdat het gas zo duur staat....
https://www.hln.be/melle/vrees-voor-ver ... ~a2a3ccd6/
Wel betalend artikel maar je kan het ook bekijken op het recente VTM journaal van 19u.
Die energieprijzen zijn de komende maanden misschien het minste van onze zorgen.
Edit: extra bron gevonden: https://www.tijd.be/ondernemen/chemie/t ... 10423.html
https://www.hln.be/melle/vrees-voor-ver ... ~a2a3ccd6/
Wel betalend artikel maar je kan het ook bekijken op het recente VTM journaal van 19u.
Die energieprijzen zijn de komende maanden misschien het minste van onze zorgen.
Edit: extra bron gevonden: https://www.tijd.be/ondernemen/chemie/t ... 10423.html
- heist_175
- Moderator
Dat was vorig jaar al een probleem: in de UK raakten varkens & kalkoenen niet geslacht (deels door tekort aan personeel) door het gebrek aan CO2 om de dieren te bedwelmen. Het zal er zeker niet makkelijker op geworden zijn.
@watermerken
Drinkwater wordt in een leiding tot bij u thuis gebracht, waarom zou je dan nog zelf naar de supermarkt rijden.
En de prijs van leidingdrinkwater is echt niet x5 gegaan.
@watermerken
Drinkwater wordt in een leiding tot bij u thuis gebracht, waarom zou je dan nog zelf naar de supermarkt rijden.
En de prijs van leidingdrinkwater is echt niet x5 gegaan.
-
- Elite Poster
Dat is het nu net.Petrikske schreef: 01 sep 2022, 21:25 Oh maar ik lever m'n bijdrage met rechte schouders hoor, ik werk aan 80% en wil zelfs afschalen naar 50% vanaf 2023
Maar ik leef redelijk Spartaans en heb toch elke dag m'n Duveltje.
Dus ja ik kan huishuur betalen + maandelijks 500€ energie, het is niet fijn maar ik ga er geen boterham minder door eten.
Maar ik ben geen 'ik, ik, ik' persoon, ik kijk verder dan m'n neus lang is.
Ik kijk dus ook naar die broze gepensioneerde die echt wel warmte nodig heeft om niet in onderkoeling te gaan (bij een oud en broos persoon kan dit blijkbaar al bij 21 graden)
Ik kijk ook naar die kleine zelfstandige die moet knokken voor z'n dagelijks brood...
Daarstraks gehoord van een bakker in NL, voor de crisis jaarlijks ongeveer 30.000€ energiekosten, raming nu gaat reeds boven de 300.000€
Hoelang gaan jullie zondagochtend nog naar de warme bakker kunnen?
Ik sta trouwens nooit in de rij op zondagochtend, ik leef immers... Spartaans.![]()
Het is heel gemakkelijk voor oorlog te kiezen en deze te propaganderen wanneer je de gevolgen zelf kan dragen en overwegend van op afstand kan overschouwen.
De anderen (en voor alle duidelijkheid daar behoor ik ook niet toe) dienen die gevolgen dan ook te ondergaan en hebben er niets aan dat je voorbij je neus medelevend naar "hen kijkt" terwijl je er zelf geen boterham minder voor moet eten.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat iedereen dan maar dezelfde Spartaanse levenwijze van "ik" moet volgen? Ook die dat nu al uit noodzaak moesten doen of jouw levenskeuze niet zien zitten en volgende winter wel tot de categorie hun huur, energierekening, ... niet meer kunnen betalen? Of besteed je de 20% vrijgekomen tijd letterlijk aan hen echt te helpen en bij te staan?
Niets mis mee met de keuze om Spartaans te leven want de gevolgen daarvan draag je alleen zelf.
Maar kiezen voor oorlog en deze laten duren heeft wel duidelijk verdere gevolgen dan alleen je eigen kringetje.
Wie trouwens maandelijks 500 € aan energie dient uit te geven en iedere dag Duvel drinkt leeft helemaal niet "Spartaans".
Die doet in woorden maar alsof.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 70 keer
Dat zegt ie toch helemaal niet ?ivob schreef: 02 sep 2022, 09:06 Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat iedereen dan maar dezelfde Spartaanse levenwijze van "ik" moet volgen? Ook die dat nu al uit noodzaak moesten doen of jouw levenskeuze niet zien zitten en volgende winter wel tot de categorie hun huur, energierekening, ... niet meer kunnen betalen?
-
- Elite Poster
Vandaar de vraag (zelfs meerdere vragen - ?) wat hij nu eigenlijk wel wil zeggen.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat ik wil zeggen is dat je kan proberen om je aan te passen aan de huidige situatie en niet zoals ik hier ergens las dat heel wat intelligente mensen er totaal geen benul van hebben welke richting we uitgaan en gewoon lustig verder leven zoals ze altijd al hebben gedaan tot ze op een gegeven moment dmv de eindafrekening op de feiten gedrukt worden.
Het deel van de maatschappij die voor een schier onmogelijke opdracht staan daar denk ik wel aan en dat vind ik erg.
En nee natuurlijk kan ik die mensen niet helpen, maar ik ben toch de mening toegedaan dat de overheid meer kan doen nu.
Tijdens corona werden de miljarden langs ramen en deuren naar buiten gesmeten.
Het deel van de maatschappij die voor een schier onmogelijke opdracht staan daar denk ik wel aan en dat vind ik erg.
En nee natuurlijk kan ik die mensen niet helpen, maar ik ben toch de mening toegedaan dat de overheid meer kan doen nu.
Tijdens corona werden de miljarden langs ramen en deuren naar buiten gesmeten.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Bijna volledig mee eens met die verduidelijking.
Op één detail na: uiteraard kan je , naar best vermogen en uiteraard niet iedereen, de andere mensen helpen. Zeker als de overheid daarin faalt.
Als je eerst goed voor jezelf zorgt, heb je daarna meer middelen en zeker tijd over om die daarna voor anderen in te zetten. Ook daar moet je niet altijd op de overheid wachten om het in jouw plaats te doen. (Zelf) handelen is altijd nuttiger dan er louter over na te denken en empathie mee te hebben.
Op één detail na: uiteraard kan je , naar best vermogen en uiteraard niet iedereen, de andere mensen helpen. Zeker als de overheid daarin faalt.
Als je eerst goed voor jezelf zorgt, heb je daarna meer middelen en zeker tijd over om die daarna voor anderen in te zetten. Ook daar moet je niet altijd op de overheid wachten om het in jouw plaats te doen. (Zelf) handelen is altijd nuttiger dan er louter over na te denken en empathie mee te hebben.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Maar zo denkt de overheid en zeker de politici ook, eerst goed voor onszelf zorgen want dan pas kunnen we goed voor andere zorgen 
Klinkt leuk maar is eigenlijk gewoon een aanvaardbare uitleg voor egoïsme. Het eerste deel wordt waargemaakt maar dan begint het meestal te slabakken.
Empathie is goed en al een begin van een oplossing, je hebt tenminste al door dat anderen mogelijk een groter probleem hebben dan jijzelf. Sommigen zullen dat ook omzetten in handelen/helpen, anderen zullen het als een kans zien om de onfortuinlijke nog een extra schop te geven en eigen verwezenlijkingen uit te stallen voor eigen eer en glorie. Een gebrek aan empathie laat toe om slachtoffers de schuld te geven van hun situatie waardoor het excuus om je er zelf niets van aan te trekken de cirkel compleet maakt.

Klinkt leuk maar is eigenlijk gewoon een aanvaardbare uitleg voor egoïsme. Het eerste deel wordt waargemaakt maar dan begint het meestal te slabakken.
Empathie is goed en al een begin van een oplossing, je hebt tenminste al door dat anderen mogelijk een groter probleem hebben dan jijzelf. Sommigen zullen dat ook omzetten in handelen/helpen, anderen zullen het als een kans zien om de onfortuinlijke nog een extra schop te geven en eigen verwezenlijkingen uit te stallen voor eigen eer en glorie. Een gebrek aan empathie laat toe om slachtoffers de schuld te geven van hun situatie waardoor het excuus om je er zelf niets van aan te trekken de cirkel compleet maakt.
-
- Elite Poster
Je haalt het natuurlijk weer volledig uit zijn context.
Het punt was en is dat je de daad bij het woord moet voegen. Niet eerst goed voor jezelf zorgen en verder niks. Je laat dus (bewust) een deel van de volledige boodschap weg => eerst goed voor jezelf zorgen om daarmee middelen en tijd te genereren die je - in daad, niet in woorden, aan anderen kan besteden. Dat eerste is net hetzelfde als empathie voor alles en iedereen verkondigen maar er verder niets mee doen. Kretologie zonder daden. Je praat er alleen het eigen nietsdoen goed mee want je hebt er tenminste al aan gedacht en in gedachten in meegeleefd.
Zijn anderen, buiten diegenen die gedachten kunnen lezen, even weinig mee dan diegenen die alleen voor zichzelf zorgen en verder niks.
De eerste les voor iedere goede hulpverlener is eerst voor jezelf zorgen en dan pas voor de anderen. Niet eens in gedachten meeleven met diegenen die hulp nodig hebben omdat daarmee hun problemen al een begin van oplossing kennen. Het enige dat dat laatste bijbrengt is het verhogen van je gevoel van eigenwaarde. Buiten jezelf heeft niemand daar iets aan.
En de energieprijzen gaan, door je medeleven in gedachten, voor niemand dalen.
Overigens is de overheid het geheel van alle burgers en diegenen die de bestuursverantwoordelijkheid gekregen hebben zijn ook je medeburgers. En iedereen krijgt de kans om die verantwoordelijkheid, volgens eigen mogelijkheden en niveau, op te nemen en vooral uit te voeren.
Het punt was en is dat je de daad bij het woord moet voegen. Niet eerst goed voor jezelf zorgen en verder niks. Je laat dus (bewust) een deel van de volledige boodschap weg => eerst goed voor jezelf zorgen om daarmee middelen en tijd te genereren die je - in daad, niet in woorden, aan anderen kan besteden. Dat eerste is net hetzelfde als empathie voor alles en iedereen verkondigen maar er verder niets mee doen. Kretologie zonder daden. Je praat er alleen het eigen nietsdoen goed mee want je hebt er tenminste al aan gedacht en in gedachten in meegeleefd.

De eerste les voor iedere goede hulpverlener is eerst voor jezelf zorgen en dan pas voor de anderen. Niet eens in gedachten meeleven met diegenen die hulp nodig hebben omdat daarmee hun problemen al een begin van oplossing kennen. Het enige dat dat laatste bijbrengt is het verhogen van je gevoel van eigenwaarde. Buiten jezelf heeft niemand daar iets aan.
En de energieprijzen gaan, door je medeleven in gedachten, voor niemand dalen.
Overigens is de overheid het geheel van alle burgers en diegenen die de bestuursverantwoordelijkheid gekregen hebben zijn ook je medeburgers. En iedereen krijgt de kans om die verantwoordelijkheid, volgens eigen mogelijkheden en niveau, op te nemen en vooral uit te voeren.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Ik wijs gewoon op het verschil tussen praktijk en theorie. De theorie klopt inderdaad, dat betwist ik ook niet, maar in de realiteit loopt het meestal anders. Politici zijn daar een goed voorbeeld van. Ze pleiten voor langer werken maar hebben zelf bij een superkorte loopbaan een veel hoger pensioen.
Hulpverleners zijn een andere categorie, hun job is dan ook helpen. Zij kunnen hun taak ook niet vergeten want dan worden ze terecht op de vingers getikt of ontslagen.
De overheid zijn wij inderdaad allemaal en dus zijn de gebreken van de overheid ook de gebreken van de burgers. Probleem is dat eens verkozen een soort van geheugenverlies blijkt op te treden en men vooral nog bezig is met het eerste deel van de theorie. De rest van de tijd gaat naar herverkozen worden en dus eigenlijk ook voor zichzelf zorgen. Moet er toch een moeilijke keuze gemaakt worden dan frezel je over draagvlak en poef, weg is het keuzeprobleem.
Hulpverleners zijn een andere categorie, hun job is dan ook helpen. Zij kunnen hun taak ook niet vergeten want dan worden ze terecht op de vingers getikt of ontslagen.
De overheid zijn wij inderdaad allemaal en dus zijn de gebreken van de overheid ook de gebreken van de burgers. Probleem is dat eens verkozen een soort van geheugenverlies blijkt op te treden en men vooral nog bezig is met het eerste deel van de theorie. De rest van de tijd gaat naar herverkozen worden en dus eigenlijk ook voor zichzelf zorgen. Moet er toch een moeilijke keuze gemaakt worden dan frezel je over draagvlak en poef, weg is het keuzeprobleem.
-
- Elite Poster
Je moet niet leven volgens de realiteit van de anderen noch zitten te wijzen wat anderen wel of niet doen.
Meestal is dat gewoon een goedkope uitvlucht om zelf ook te verzaken aan daden.
Gewoon zelf je ding doen. Dat is dan tenminste al één waarvan je zeker weet dat theorie en praktijk parallel lopen.
En niets of niemand wordt verhinderd vrijwillig hulpverlener te zijn naast de andere taken die hun voor zichzelf uitvoeren.
En zo eenvoudig je het leven van politici voorstelt is het in de praktijk ook niet.
Je zit nu eenmaal met een kiespublek dat in grote mate liever oordeelt op korte termijn woorden dan op lange termijn daden.
Hou je daar, spijtig genoeg, geen rekening mee zal je na een tijd zelf teleurgesteld er de brui aan moeten geven of door de anderen onder de mat geveegd worden. Of je blijft schipperen en laveren om toch nog een kleine steen te kunnen doen kantelen.
Meestal is dat gewoon een goedkope uitvlucht om zelf ook te verzaken aan daden.
Gewoon zelf je ding doen. Dat is dan tenminste al één waarvan je zeker weet dat theorie en praktijk parallel lopen.
En niets of niemand wordt verhinderd vrijwillig hulpverlener te zijn naast de andere taken die hun voor zichzelf uitvoeren.
En zo eenvoudig je het leven van politici voorstelt is het in de praktijk ook niet.
Je zit nu eenmaal met een kiespublek dat in grote mate liever oordeelt op korte termijn woorden dan op lange termijn daden.
Hou je daar, spijtig genoeg, geen rekening mee zal je na een tijd zelf teleurgesteld er de brui aan moeten geven of door de anderen onder de mat geveegd worden. Of je blijft schipperen en laveren om toch nog een kleine steen te kunnen doen kantelen.
Laatst gewijzigd door ivob 02 sep 2022, 10:55, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
De oorzaak van dit alles is Rusland die een buurland aanvalt.Sommige hier denken dat het opgelost zou zijn met Oelraine in de steek te laten,echt?? indien Putin met 100 000 soldaten en 10 000 tanks aan de poolse grens komt te staan,omdat men als in boter door de Oekrainse defentie heeft gesneden is er iemand hier die denkt dat hij dan gewoon stopt??
Zo naief mag men niet zijn(en men mag het ook nooit zover laten komen) vind ik en vergeet niet op dat moment zijn wij (NAVO) dan echt wel betrokken.
Dus ja het zal Oekraine steunen zijn tot en met en met alle gevolgen van zeer dure onbetaalbare energy erbij dat of in een loop van een AK 45 gaan kijken aan de grens met Polen en met het(zeer grote) risico dat ook wij gebombardeerd worden en Russische Para Troopers proberen Antwerpen lam te leggen.
Daar gaat het echt over.
Zo naief mag men niet zijn(en men mag het ook nooit zover laten komen) vind ik en vergeet niet op dat moment zijn wij (NAVO) dan echt wel betrokken.
Dus ja het zal Oekraine steunen zijn tot en met en met alle gevolgen van zeer dure onbetaalbare energy erbij dat of in een loop van een AK 45 gaan kijken aan de grens met Polen en met het(zeer grote) risico dat ook wij gebombardeerd worden en Russische Para Troopers proberen Antwerpen lam te leggen.
Daar gaat het echt over.
-
- Elite Poster
Het gaat er inderdaad over dat jij je dat blijkbaar hebt laten vertellen en dat zonder enig bewijs voor waar aanneemt.
Begin dan eerst eens na te denken waarom die "Russische paratroopers" in het verleden Antwerpen niet lam gelegd hebben (alhoewel het al een deel van onze binnenlandse problemen zou kunnen oplossen als ze de parking sparen) en wie er echt beter van wordt dat jij onbetaalbare energie moet blijven betalen en wie geen last heeft van die onbetaalbare energieprijzen.
Dan besef je misschien iets vlugger waar het "echt over gaat". Tip: Follow the money.
Begin dan eerst eens na te denken waarom die "Russische paratroopers" in het verleden Antwerpen niet lam gelegd hebben (alhoewel het al een deel van onze binnenlandse problemen zou kunnen oplossen als ze de parking sparen) en wie er echt beter van wordt dat jij onbetaalbare energie moet blijven betalen en wie geen last heeft van die onbetaalbare energieprijzen.
Dan besef je misschien iets vlugger waar het "echt over gaat". Tip: Follow the money.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Je moet inderdaad je eigen leven leiden maar bewust zijn van anderen is niet onnuttig. Empathie is net een aanzet om ook daadwerkelijk iets te doen terwijl het gebrek eraan een excuus is om niets te doen en weg te kijken.
Niemand verhindert ons om vrijwilliger te zijn, daarom ben ik het dan ook
Die arme politici toch. Uiteraard is ook het publiek deels schuldig aan de mentaliteit maar politici die durven belangrijke knopen door te hakken en tegen de stroom ingaan kunnen ook slagen. Kijk naar Gent waar enkel zwaar becommentarieerde beslissingen zijn genomen en de verantwoordelijken uiteindelijk de verkiezing wonnen. Als politieker heb je ook een keuze, voorrang aan eigenbelang of gaan voor algemeen belang. Het tweede heeft meer risico's maar maakt u wel een betere politieker. De keuze verraad het echte doel.
Niemand verhindert ons om vrijwilliger te zijn, daarom ben ik het dan ook

Die arme politici toch. Uiteraard is ook het publiek deels schuldig aan de mentaliteit maar politici die durven belangrijke knopen door te hakken en tegen de stroom ingaan kunnen ook slagen. Kijk naar Gent waar enkel zwaar becommentarieerde beslissingen zijn genomen en de verantwoordelijken uiteindelijk de verkiezing wonnen. Als politieker heb je ook een keuze, voorrang aan eigenbelang of gaan voor algemeen belang. Het tweede heeft meer risico's maar maakt u wel een betere politieker. De keuze verraad het echte doel.