Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Klopt inderdaad dat je niet altijd geluk kunt hebben en dus soms moet aanvaarden dat je pech hebt. That's life, het steekt wat af tegenover een leven van goden en Messi.
In welke mand je je eieren ook gelegd hebt, er zal serieus met de manden gegooid worden en dan zal er wel eens een eitje sneuvelen. Zij met de meeste eieren zullen er nog het beste uit komen, statistisch gezien dan, heeft niets met geluk te maken.
In welke mand je je eieren ook gelegd hebt, er zal serieus met de manden gegooid worden en dan zal er wel eens een eitje sneuvelen. Zij met de meeste eieren zullen er nog het beste uit komen, statistisch gezien dan, heeft niets met geluk te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Je mag alles zeggen wat je wilt maar wat Trump in gang heeft gezet zien we hier nog steeds meer. We willen ons als westen meer en meer gaan isoleren. Ja er is een oorlog maar als dit het waard is om zoveel leed te veroorzaken dan weet ik het niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Prijs bij Ecopower ongeveer X3 vanaf november. Gelukkig ook de prijs voor injectie X3, van 6,4 cent naar 20 cent per kWh. Mijn ruim 4100 kWh die ik sinds medio mei geïnjecteerd heb is dus aan die miezerige 6,4 cent. En tegen november zal er nog makkelijk 1000 kWh bij komen. Ecopower (en anderen) worden slapend rijk.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tjah, een ultratamme bevolking die zich zonder verzet laat pluimen, en politici die maanden en maanden dralen alvorens in actie te schieten (en vervolgens nog herkozen worden ook), je moet al bijzonder integer van karakter zijn om hier niet van te profiteren als de gelegenheid zich aanbiedt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Wacht maar tot het echt begint te vriezen en de mensen het niet meer kunnen betalen. Mensen die voorheen prima de maand konden rondkomen. Het is aan de politiek om dringend in actie te schieten om drama's te vermijden. Alles hangt af hoe snel en effectief ze maatregelen kunnen nemen EN hoe streng de winter zal worden. Voor dat eerste falen ze al grandioos. Ik hoop op een gewone, rustige winter maar ik vrees meer en meer voor zware sociale onrusten tot anarchistische situaties die we nog nooit in ons leven hebben gezien in onze beschaafde westerse wereld.
Wie het laatste lacht, het beste lacht. En neen, dat zijn niet de speculanten, aandeelhouders van energiebedrijven of de politici hier. Neen, dat is Putin. Wij (excuseer, correctie, onze compleet imbeciele politici) met onze grote mond in het voorjaar met al de sancties...... Kijk, waar we verdomme nu staan. We betalen het meeste voor energie in heel de wereld. Wij (nee, die imbeciele politici) hebben zichzelf zwaar in de voet geschoten.
Ik hoop dat ze dat wel ooit gaan beseffen want het ziet er voor hen niet goed uit als het hier verkeerd loopt.
Wie het laatste lacht, het beste lacht. En neen, dat zijn niet de speculanten, aandeelhouders van energiebedrijven of de politici hier. Neen, dat is Putin. Wij (excuseer, correctie, onze compleet imbeciele politici) met onze grote mond in het voorjaar met al de sancties...... Kijk, waar we verdomme nu staan. We betalen het meeste voor energie in heel de wereld. Wij (nee, die imbeciele politici) hebben zichzelf zwaar in de voet geschoten.
Ik hoop dat ze dat wel ooit gaan beseffen want het ziet er voor hen niet goed uit als het hier verkeerd loopt.
-
- Elite Poster
Hier sociale woonwijk waar veel mensen huren. Alleen zijn de huurprijzen alles behalve sociaal. Buren betalen tot wel 700 euro per maand. Bejaarde overbuur, in de 70, vertelde maanden geleden dat voorschot voor gas en stroom van 80 euro per maand was gestegen naar 147. Ondertussen zijn de prijzen nog gigantisch gestegen. Ik voorspel sociale bloedbaden. Af en toe maak ik mijn bejaarde overbuur dan maar blij met zelf geteelde groenten uit mijn tuin. Het is een druppel op een hete plaat maar beter dan niks.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik begrijp het niet, er is vandaag dus beslist om het verminderde BTW tarief van 6% te verlengen tot maart volgende jaar dus ik kijk net opnieuw naar "Aanbevolen Voorschotbedrag'' bij Eneco en dat is vergeleken met gisteren met meer dan 100€ verhoogt.
Op enkele euro's na zou ik nu maandelijks 600€ moeten betalen.
En ik ben een alleenstaande die echt wel zuinig is met energie, hier gaan drama's van komen ben ik zeker van.
Op enkele euro's na zou ik nu maandelijks 600€ moeten betalen.
En ik ben een alleenstaande die echt wel zuinig is met energie, hier gaan drama's van komen ben ik zeker van.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
In tegenstelling tot het (recente) verleden maken BTW en netkosten nu niet meer de meerderheid van een energiefactuur uit maar de energiecomponent - op de vrije markt - zelf. We zitten dus nu in een scenario dat de prijs is wat een zot er voor wil geven en dat de eindklanten daarvan de rekening betalen.
En inderdaad, wanneer je nu optelt wat een gemiddelde huurwoning in Vlaanderen kost en naar welk niveau de totale energiekosten stijgen blijft er voor een (steeds groter wordend) deel van de werkende klasse na het betalen van die kosten nog maar weinig over. Zeker bij éénverdieners.
Het verbaast mij dan weer dat de overheden de urgentie van dit probleem blijkbaar nog altijd niet echt inzien en rustig de tijd nemen om te overleggen en nadien nog eens te overleggen om te bekijken wat er gedaan zou kunnen worden.
Blijkbaar begrijpen ze een gezondheidsvirus (en dan nog) beter dan een economisch virus.
Wat betreft de voorschotten kan ik alleen maar aanraden je werkelijke energieverbruik te kennen en dit te laten doorrekenen in de voorschotten en geen bank te spelen voor de leverancier en eerst meer te betalen dan verschuldigd om daarna weken te moeten wchten op terugbetaling. Al wordt dat met de dag moeilijker. Hierop zou de overheid wel al dringend kunnen ingrijpen. Nee, liever met de banken gaan onderhandelen om uitstel van betaling voor hypotheekleningen te geven dan in te grijpen op één van de oorzaken van het probleem zelf.
En inderdaad, wanneer je nu optelt wat een gemiddelde huurwoning in Vlaanderen kost en naar welk niveau de totale energiekosten stijgen blijft er voor een (steeds groter wordend) deel van de werkende klasse na het betalen van die kosten nog maar weinig over. Zeker bij éénverdieners.
Het verbaast mij dan weer dat de overheden de urgentie van dit probleem blijkbaar nog altijd niet echt inzien en rustig de tijd nemen om te overleggen en nadien nog eens te overleggen om te bekijken wat er gedaan zou kunnen worden.
Blijkbaar begrijpen ze een gezondheidsvirus (en dan nog) beter dan een economisch virus.
Wat betreft de voorschotten kan ik alleen maar aanraden je werkelijke energieverbruik te kennen en dit te laten doorrekenen in de voorschotten en geen bank te spelen voor de leverancier en eerst meer te betalen dan verschuldigd om daarna weken te moeten wchten op terugbetaling. Al wordt dat met de dag moeilijker. Hierop zou de overheid wel al dringend kunnen ingrijpen. Nee, liever met de banken gaan onderhandelen om uitstel van betaling voor hypotheekleningen te geven dan in te grijpen op één van de oorzaken van het probleem zelf.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Een gezondheidsvirus als Corona kan je ook veel makkelijker onder controle krijgen dan een inflatiespook. Maar juist dat zou moeten de doorslag geven om meteen drastisch in te grijpen.
Uiteindelijk alles wat we nu investeren in isolatie betaalt zich toch terug. Als je als overheid alles verlaagd in temperaturen etc. Ik hoorde gisteren Paul D'hoore zeggen dat 1 graad lager bij verwarming en 1 graad hoger bij airco al 17% energiebesparing geeft. Dan moet je toch niet meer overleggen? En hij vond het ook raar dat deze maatregelen geen jaar geleden al werden genomen
Ik zou er geen probleem van hebben om meer met een trui rond te lopen. Uiteindelijk is de goedkoopste energie degene die we niet verbruiken.
Uiteindelijk alles wat we nu investeren in isolatie betaalt zich toch terug. Als je als overheid alles verlaagd in temperaturen etc. Ik hoorde gisteren Paul D'hoore zeggen dat 1 graad lager bij verwarming en 1 graad hoger bij airco al 17% energiebesparing geeft. Dan moet je toch niet meer overleggen? En hij vond het ook raar dat deze maatregelen geen jaar geleden al werden genomen

Ik zou er geen probleem van hebben om meer met een trui rond te lopen. Uiteindelijk is de goedkoopste energie degene die we niet verbruiken.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 14 keer
@ evidente maatregelen
Er was een werkgroep, vergelijkbaar met GEMS tijdens corona, die met redelijke voorstellen kwam. Als die voorstellen omgezet waren in de praktijk, was de energievraag in de lente+zomer verlaagd, waardoor de prijs vermoedelijk lager gelegen zou hebben.
Alle voorstellen werden door zowat alle partijen meteen weggelachen. Tja...
Niet vergeten dat de vraag naar gas in de zomer extra aangevuurd werd door de wettelijke verplichting om de gasvoorraden op peil te hebben tegen de winter. Er was dus een gigantische en niet flexibele vraag en een gelimiteerd aanbod.
Ondertussen staat de TTF op €235, komende van €330 enkele dagen geleden (-30%).
En zij die roepen op politici: wat is uw voorstel? Iedereen aan het sociaal tarief en dus alle kosten voor de overheid (wij allemaal dus), zonder enige incentive bij de burger om zuinig te zijn? Of gewoon, zoals de 2 extreemste partijen in BE, terug vriendjes worden met Poetin en de Oekraïners laten afslachten?
Er was een werkgroep, vergelijkbaar met GEMS tijdens corona, die met redelijke voorstellen kwam. Als die voorstellen omgezet waren in de praktijk, was de energievraag in de lente+zomer verlaagd, waardoor de prijs vermoedelijk lager gelegen zou hebben.
Alle voorstellen werden door zowat alle partijen meteen weggelachen. Tja...
Niet vergeten dat de vraag naar gas in de zomer extra aangevuurd werd door de wettelijke verplichting om de gasvoorraden op peil te hebben tegen de winter. Er was dus een gigantische en niet flexibele vraag en een gelimiteerd aanbod.
Ondertussen staat de TTF op €235, komende van €330 enkele dagen geleden (-30%).
En zij die roepen op politici: wat is uw voorstel? Iedereen aan het sociaal tarief en dus alle kosten voor de overheid (wij allemaal dus), zonder enige incentive bij de burger om zuinig te zijn? Of gewoon, zoals de 2 extreemste partijen in BE, terug vriendjes worden met Poetin en de Oekraïners laten afslachten?
-
- Elite Poster
Nee, dat vragen we niet om allemaal het sociaal tarief te geven.
Uiteindelijk moet je komen tot een aanpak die invloed heeft op die maandelijkse prijs zonder de prijs te beïnvloeden. Dan nog kan je de prijs aanpassen maar je moet vooral focussen op hoe breng je het totale verbruik naar beneden. Dat is de enige effectieve maatregel die ook duurzaam is.
Uiteindelijk moet je komen tot een aanpak die invloed heeft op die maandelijkse prijs zonder de prijs te beïnvloeden. Dan nog kan je de prijs aanpassen maar je moet vooral focussen op hoe breng je het totale verbruik naar beneden. Dat is de enige effectieve maatregel die ook duurzaam is.
- Dizzy
- Elite Poster
Het belangrijkste dat men kan doen is ingrijpen op het mechanisme dat deze gekke prijzen veroorzaakt. Ja, er is vraag en aanbod maar het feit dat de duurste component de prijs bepaalt kan niet oneindig blijven bestaan. Hier moet een rem op komen zodat de energiebronnen waar er geen schaarste voor is hun gewone prijs krijgen. Geen afschaffing van het systeem dus maar een aanpassing om excessen/misbruiken te vermijden.
Tweede punt zijn de overwinsten. Het is duidelijk dat sommigen ongelooflijk profiteren en zelfs invloed uitoefenen op het bovenstaande perfide systeem. Dat moet aangepakt worden. Helaas heeft de vorige regering de mogelijkheden hiervoor al sterk beperkt.
De overheid (nationaal) kan weinig doen in dit mondiaal gegeven. Energiebesparing promoten en inzetten op vermijden van verbruik lijkt me nog het beste maar dan zullen ook onpopulaire maatregelen opnieuw opduiken zoals bvb snelheidsbeperking. Ook hier botsen we ook weer op foute beleidskeuzes uit het verleden oa het kapotmaken van OV en te weinig inzetten op HE.
Jammer dat sommigen hun vrijheid en verworvenheden liever op de brandstapel gooien om toch maar goedkoper te kunnen stoken. Deze crisis toont maar één ding, we hebben veel te lang getalmd met de transitie weg van fossiele brandstoffen en dan ben je kwetsbaar om in situaties te komen waarbij er geen goede keuzes meer zijn. De zwaksten zullen, zoals altijd, weer de grootste slachtoffers zijn. Het was allemaal te duur en te weinig draagvlak... nu zien we wat duur is. Zoals vaak blijkt goedkoop op termijn eerder duurkoop te zijn.
Tweede punt zijn de overwinsten. Het is duidelijk dat sommigen ongelooflijk profiteren en zelfs invloed uitoefenen op het bovenstaande perfide systeem. Dat moet aangepakt worden. Helaas heeft de vorige regering de mogelijkheden hiervoor al sterk beperkt.
De overheid (nationaal) kan weinig doen in dit mondiaal gegeven. Energiebesparing promoten en inzetten op vermijden van verbruik lijkt me nog het beste maar dan zullen ook onpopulaire maatregelen opnieuw opduiken zoals bvb snelheidsbeperking. Ook hier botsen we ook weer op foute beleidskeuzes uit het verleden oa het kapotmaken van OV en te weinig inzetten op HE.
Jammer dat sommigen hun vrijheid en verworvenheden liever op de brandstapel gooien om toch maar goedkoper te kunnen stoken. Deze crisis toont maar één ding, we hebben veel te lang getalmd met de transitie weg van fossiele brandstoffen en dan ben je kwetsbaar om in situaties te komen waarbij er geen goede keuzes meer zijn. De zwaksten zullen, zoals altijd, weer de grootste slachtoffers zijn. Het was allemaal te duur en te weinig draagvlak... nu zien we wat duur is. Zoals vaak blijkt goedkoop op termijn eerder duurkoop te zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Hoe bedoel je?? dat men bijv. Rusland zijn zin moet geven en betalen in Roebels???boonpwnz schreef: 31 aug 2022, 20:24 Je mag alles zeggen wat je wilt maar wat Trump in gang heeft gezet zien we hier nog steeds meer. We willen ons als westen meer en meer gaan isoleren. Ja er is een oorlog maar als dit het waard is om zoveel leed te veroorzaken dan weet ik het niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Wat zijn wij als gezin ermee dat de openbare gebouwen op 19°C komen te staan? Ja, de overheid zal (misschien) minder verbruiken. Maar de prijs voor ons blijft evenveel. En de illusie dat de belastingen daardoor zullen zakken, zal ik ook maar niet maken.boonpwnz schreef: 01 sep 2022, 08:33 Uiteindelijk alles wat we nu investeren in isolatie betaalt zich toch terug. Als je als overheid alles verlaagd in temperaturen etc. Ik hoorde gisteren Paul D'hoore zeggen dat 1 graad lager bij verwarming en 1 graad hoger bij airco al 17% energiebesparing geeft. Dan moet je toch niet meer overleggen? En hij vond het ook raar dat deze maatregelen geen jaar geleden al werden genomen

[Sarcasme]
Maar het probleem zal binnen de kortste keren zichzelf oplossen. Hernieuwbare energie kost immers niets, waardoor deze bedrijven momenteel gigantische winsten maken, die ze opnieuw gaan investeren in meer hernieuwbare energie. Binnen de kortste keren zijn we af van de gas en kerncentrales!
[/Sarcasme]
-
- Elite Poster
Dat zeg ik niet. Maar het feit is wel dat we voor 1 land alles haast opgeven.fluppie schreef: 01 sep 2022, 10:28Hoe bedoel je?? dat men bijv. Rusland zijn zin moet geven en betalen in Roebels???boonpwnz schreef: 31 aug 2022, 20:24 Je mag alles zeggen wat je wilt maar wat Trump in gang heeft gezet zien we hier nog steeds meer. We willen ons als westen meer en meer gaan isoleren. Ja er is een oorlog maar als dit het waard is om zoveel leed te veroorzaken dan weet ik het niet.
en als de overheid minder verbruikt moet er minder gas gevraagd worden op de markten dus dan wordt het normaliter goedkoper

- Dizzy
- Elite Poster
Als de overheid bespaart moeten ze minder energie aankopen wat de vraag doet afnemen en dus een positieve invloed heeft op de prijs.woutervh schreef: 01 sep 2022, 10:32Wat zijn wij als gezin ermee dat de openbare gebouwen op 19°C komen te staan? Ja, de overheid zal (misschien) minder verbruiken. Maar de prijs voor ons blijft evenveel. En de illusie dat de belastingen daardoor zullen zakken, zal ik ook maar niet maken.![]()
[Sarcasme]
Maar het probleem zal binnen de kortste keren zichzelf oplossen. Hernieuwbare energie kost immers niets, waardoor deze bedrijven momenteel gigantische winsten maken, die ze opnieuw gaan investeren in meer hernieuwbare energie. Binnen de kortste keren zijn we af van de gas en kerncentrales!
[/Sarcasme]
HE is niet gratis zoals je insinueert maar brengt wel meer op in verhouding tot de kosten. Logisch dus dat men nu sneller schakelt naar HE. De mindere afhankelijkheid van agressors zoals Rusland kan dan weer een louterend effect hebben op de prijzen.
Een schip keren kost tijd maar dat betekent niet dat het niet nodig is en op termijn wel degelijk kan lonen.
-
- Elite Poster
Enig idee hoeveel gas er in de industrie en elektriciteitproductie gebruikt wordt? Die graad naar beneden zal het verschil niet maken.
Wanneer gaan we de Saudi's sanctioneren (Jemen)? De Israëli's (Palestina/Gaza)? De Fransen? (Libië) De Amerikanen? (Afghanistan/Irak/Vietnam) etc...
Ik ben zeker dat we nog een paar energieleveranciers op onze eigen zwarte lijst kunnen krijgen hoor
Wanneer gaan we de Saudi's sanctioneren (Jemen)? De Israëli's (Palestina/Gaza)? De Fransen? (Libië) De Amerikanen? (Afghanistan/Irak/Vietnam) etc...
Ik ben zeker dat we nog een paar energieleveranciers op onze eigen zwarte lijst kunnen krijgen hoor
- Dizzy
- Elite Poster
Elk beetje helpt...
En wat whataboutismes erbij sleuren gaat nog minder opleveren dan een graad lager verwarmen
En wat whataboutismes erbij sleuren gaat nog minder opleveren dan een graad lager verwarmen

-
- Elite Poster
Excuseer maar de overheid geeft al jaren premies voor isolatie e.a. maar de energie was relatief zo goedkoop dat op veel plaatsen er geen urgentie was om daar gebruik van te maken. Of waarom er gebruik van maken als de overheid het op zijn beloop laat om van een terugdraaiende teller - meestal met een nulverbruik tot gevolg - te blijven gebruik maken. Waarom dan geld steken in isolatie want het zijn de anderen die de rekening daarvan betalen. Gegoven is immers voor altijd gegegoven.boonpwnz schreef: 01 sep 2022, 08:33 Een gezondheidsvirus als Corona kan je ook veel makkelijker onder controle krijgen dan een inflatiespook. Maar juist dat zou moeten de doorslag geven om meteen drastisch in te grijpen.
Uiteindelijk alles wat we nu investeren in isolatie betaalt zich toch terug. Als je als overheid alles verlaagd in temperaturen etc. Ik hoorde gisteren Paul D'hoore zeggen dat 1 graad lager bij verwarming en 1 graad hoger bij airco al 17% energiebesparing geeft. Dan moet je toch niet meer overleggen? En hij vond het ook raar dat deze maatregelen geen jaar geleden al werden genomen![]()

Meestal komt men pas tot het besef dat men beter eerder gehandeld had als het al te laat is en iedereen op dezelfde kar wil springen.
Een graad lager levert trouwens rond de 7% energiebesparing op en geen 17%.
De overheid heeft ook nooit iemand belet om zelf maatregelen te nemen en zijn verwarming en SWW lager te zetten of zelf gebruik te maken van de premies om eerder te isoleren.
Wanneer de overheid de normen (nog eens) zou verstrengen is men er wel als de kippen bij om te beginnen zagen dat al die maatregelen bouwen onbetaalbaar maakt. Wie proactief investeert in zaken die de buren toch niet zien kan dezelfde dag immers minder feesten.
Wat nu ook weer opvalt is dat men in tijden dat het goed gaat blijkbaar niets van de overheid moet hebben en ze zich best met zo weinig mogelijk bemoeien want de markt reguleert zichzelf wel - de zelfstandigen en de bedrijven uiteraartd op de eerste plaats - en bij de eerste de beste tegenslag naar diezelfde overheid kijkt om de problemen op te lossen.
Wat betreft Corona heb je het trouwens ook niet bij het rechte eind. Er was helemaal niets gemakkelijk aan om dat onder controle te krijgen. Over 2 weken start - voor de buitenstaanders - dat circus trouwens terug op. Benieuwd hoeveel er dan nog komen opdagen nu het niet meer zo zichtbaar aanwezig is.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
De overheid moet niet alles oplossen dat klopt, maar het zou hen sieren van een doordacht beleid te hanteren. Heel vaak is het fiscaal aspect iets wat ontraad om in te investeren. Hetzelfde kan gezegd worden over dat Europees prijsplafond, daar kan onze overheid niets mee doen maar het is wel een grote verlaging van de gevolgen die we nu ondervinden. Het ding is dat de overheid veel kan doen die niet altijd budgettair een impact heeft op korte termijn maar die op lange termijn wel zaken kan veranderen. Minder regelgeving, efficiëntere administratie, eenvoudigere procedures. Bedoel dat zijn misschien kleine dingen.
Omtrent Corona, daar was nooit een eengemaakte oplossing maar het feit is dat de overheid toen niet zo financiëel moest beslissen. Het virus was dusdanig onvoorspelbaar. Hier is het wel duidelijk wat het probleem is, iets eraan doen is mogelijks evenmoeilijk.
Ik wil gewoon zeggen dat we nu meer zelf in de hand hebben dan toen.
Omtrent Corona, daar was nooit een eengemaakte oplossing maar het feit is dat de overheid toen niet zo financiëel moest beslissen. Het virus was dusdanig onvoorspelbaar. Hier is het wel duidelijk wat het probleem is, iets eraan doen is mogelijks evenmoeilijk.
Ik wil gewoon zeggen dat we nu meer zelf in de hand hebben dan toen.
-
- Elite Poster
Daar ben je inderdaad niet veel mee.woutervh schreef: 01 sep 2022, 10:32 Wat zijn wij als gezin ermee dat de openbare gebouwen op 19°C komen te staan? Ja, de overheid zal (misschien) minder verbruiken. Maar de prijs voor ons blijft evenveel. En de illusie dat de belastingen daardoor zullen zakken, zal ik ook maar niet maken.![]()
Maar iedere graad verlaging - onderwerp van dit topic zijn de energieprijzen - dat je op je eigen woning toepast is wel een rechtstreekse besparing. Wat je niet moet uitgeven moet je al niet betalen noch belasting op betalen.
Zoals iemand al opmerkte in een ander topic: wanneer je effectief steun wenst te betuigen aan de rechtstreekse slachtoffers van een oorlog moet je ook bereid zijn om af en toe zelf verlies te nemen en mee te delen in de klappen.
Hoogst eigenaardig dan dat de grootste voorstanders van die steun gelijktijdig in dit topic zich benadeeld voelen door een van de gevolgen van die steun. Niets mis mee met de keuze voor die steun maar onderga dan ook manmoedig de gevolgen ervan.
Toegevoegd na 2 minuten 3 seconden:
Tja, als men kiest voor oorlog of steun aan een oorlog moet men uiteraard ook bereid zijn een deel van de gevolgen ervan te dragen. Ook al zijn die nog iets minder erg dan de rechtstreekse slachtoffers van die oorlog.Petrikske schreef: 01 sep 2022, 00:24 En ik ben een alleenstaande die echt wel zuinig is met energie, hier gaan drama's van komen ben ik zeker van.
Voor de een komen de gevolgen al wat vroeger dan de ander en wegen zwaarder of minder zwaar door.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik dacht even dat dit op mij sloeg, want dat klopt toch wel niet. Maar 'k ben meeivob schreef: 01 sep 2022, 11:01 Hoogst eigenaardig dan dat de grootste voorstanders van die steun gelijktijdig in dit topic zich benadeeld voelen door een van de gevolgen van die steun. Niets mis mee met de keuze voor die steun maar onderga dan ook manmoedig de gevolgen ervan.

Zo kun je alles afketsen, ik vraag me gewoon af waarom we ons collectief in de dieperik aan het storten zijn voor één specifiek geval. Terwijl andere blijkbaar geen probleem zijn. Gisteren heeft een vrouw in Saoudi Arabië 34 jaar cel gekregen omdat ze twitter gebruikt heeft. Maar dat zijn de goeie, hen leveren we wapens à volonté.Dizzy schreef: 01 sep 2022, 10:49 En wat whataboutismes erbij sleuren gaat nog minder opleveren dan een graad lager verwarmen
BTW: ik bedoel niet dat gas de oplossing is. We moeten van het gas af, maar liever op een gecontroleerde manier, met voor handen zijnde alternatieven. Langs de andere kant is the hard way soms ook de snelste weg naar alternatieven.
Laatst gewijzigd door woutervh 01 sep 2022, 11:41, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Correct.woutervh schreef: 01 sep 2022, 11:11 Ik dacht even dat dit op mij sloeg, want dat klopt toch wel niet. Maar 'k ben mee![]()
Het gevaar voor misverstanden zat erin daarom de duidelijke verwijzing erna.
Anderzijds schreef ik dan weer niets over whatsaboutismes. Ook totaal vreemd in mijn vocabulaire.
Waar heb ik dat geschreven?ivob schreef: 01 sep 2022, 10:50 En wat whataboutismes erbij sleuren gaat nog minder opleveren dan een graad lager verwarmen

Mee eens maar volledig off topic. Op gevaar af later terecht gewezen te worden door diezelfden die eerst off topic gaan toch maar een reactie hierop:woutervh schreef:Zo kun je alles afketsen, ik vraag me gewoon af waarom we ons collectief in de dieperik aan het storten zijn voor één specifiek geval. Terwijl andere blijkbaar geen probleem zijn. Gisteren heeft een vrouw in Saoudi Arabië 34 jaar cel gekregen omdat ze twitter gebruikt heeft. Maar dat zijn de goeie, hen leveren we wapens à volonté.
On topic: als democratie hebben we blijkbaar gekozen om sommigen te steunen en anderen te negeren. Daar volgen dan blijkbaar gevolgen op, zoals voorthollende energieprijzen, die we in een democrtisch geheel, met zijn allen moeten dragen. En liefst in de eerste plaats zij die ongenuanceerd voorstander zijn van die steun en het uitroepen van een vijandbeeld waar niet meer mee in overleg kan gegaan worden. Wanneer je energie dan enerzijds voor een groot deel van die "vijand" moet komen en je anderzijds de prijzen van je energie laat bepalen door deze energie kan je toch niet verwonderd zijn dat negatieve gevolgen niet altijd een "ver van mijn bed show blijven"?
En, on topic, rechtstreeks op energie besparen, zoals de binnentemp. met een graad verlagen, levert wel degelijk rechstreeks een besparing op. In elk geval meer dan het gebruik van moeilijke woorden op een online forum.
Als men kiest voor oorlog moet men ook bereid zijn daar de negatieve gevolgen van te dragen. Wanneer men in een democratie wenst te leven moet men zich kunnen neerleggen bij de beslissingen van de meerderheid.
Zoals je al gemerkt zal hebben was ik ook totaal geen voorstander van de ongenuanceerde meningen tot het creëren van een eenzijdig vijandbeeld. Maar ik heb me, als overtuigd democraat, er maar bij neerglegd dat het zo zal zijn en neem de gevolgen er dan maar bij.
En zoals je zelf al in andere woorden besluit: oorlog brengt het slechtste in de mens naar boven maar ook het beste in technologisch vernuft. Op termijn zou het dan idd meer kunnen opleveren dan kosten.
Laatst gewijzigd door ivob 01 sep 2022, 12:08, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het einde van de miserie is bijlange nog niet in zicht
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt per 1 september met de leveringen aan Engie
https://www.nu.nl/economie/6220899/gazp ... engie.html
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt per 1 september met de leveringen aan Engie
- Dizzy
- Elite Poster
Zoals Ivob correct aangeeft hebben keuzes gevolgen en die gevolgen zijn voor degene die koos. In een democratie zit je met een meerderheid die beslist en dan moet je ook de gevolgen van dat systeem aanvaarden. Er zijn genoeg zaken die ik ook liever anders zie maar die ik toch aanvaard omdat de meerderheid dat blijkbaar wil. Dat maakt echter niet dat je kan proberen om democratisch een andere situatie te bekomen.
De oorlog is er nu eenmaal. Wij hebben deze niet gekozen noch zijn heel weinig er voorstander van. Je hebt dan de keuze om dat te laten passeren, weg te kijken en u neer te leggen of om voor de waarden waarvoor je staat op te komen met een reactie. De EU koos voor een reactie van steun voor Oekraïne.
Die reactie heeft gevolgen maar dat wisten we eigenlijk op voorhand. De gevolgen (aanvoer gas beperken) zijn trouwens eerder een aanwijzing dat de reactie juist was dan het omgekeerde. We kunnen nu wel besluiten dat vredevol handel drijven niet echt gewerkt heeft.
Zoals Ivob ook aanhaalt kan deze situatie op LT wel voordelen bieden want de afhankelijkheid van deze agressor en onbetrouwbare ex-handelspartner wordt afgebouwd en investeringen in alternatieven nemen toe. Zonder deze crisis zou dat veel langer geduurd hebben.
De oorlog is er nu eenmaal. Wij hebben deze niet gekozen noch zijn heel weinig er voorstander van. Je hebt dan de keuze om dat te laten passeren, weg te kijken en u neer te leggen of om voor de waarden waarvoor je staat op te komen met een reactie. De EU koos voor een reactie van steun voor Oekraïne.
Die reactie heeft gevolgen maar dat wisten we eigenlijk op voorhand. De gevolgen (aanvoer gas beperken) zijn trouwens eerder een aanwijzing dat de reactie juist was dan het omgekeerde. We kunnen nu wel besluiten dat vredevol handel drijven niet echt gewerkt heeft.
Zoals Ivob ook aanhaalt kan deze situatie op LT wel voordelen bieden want de afhankelijkheid van deze agressor en onbetrouwbare ex-handelspartner wordt afgebouwd en investeringen in alternatieven nemen toe. Zonder deze crisis zou dat veel langer geduurd hebben.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
Even terugkomen op het "we weten nu toch wel allemaal dat de tarieven extremen aannemen"?
Awel...
Deze middag met enkele collega's het erover gehad en ik kan je verzekeren, intelligente mensen die zowat uit de lucht vielen en lijkbleek wit weg trokken. Ze wisten wel dat er stijgingen waren, maar waren zich absoluut niet bewust van de factor.
Iemand die dacht dat zijn voorschat dat hij al jaren betaalt wel ongeveer zal volstaan om stroom via een variabel contract te betalen. Als we snel even rekenden blijkt dit zo'n €150/maand te weinig te zijn.
Als intelligente mensen met een normaal inkomen al zo fout zitten, dat belooft.
Wil je werkzekerheid? Ga solliciteren bij het OCMW, want die gaan niet weten waar te kruipen.
Awel...
Deze middag met enkele collega's het erover gehad en ik kan je verzekeren, intelligente mensen die zowat uit de lucht vielen en lijkbleek wit weg trokken. Ze wisten wel dat er stijgingen waren, maar waren zich absoluut niet bewust van de factor.
Iemand die dacht dat zijn voorschat dat hij al jaren betaalt wel ongeveer zal volstaan om stroom via een variabel contract te betalen. Als we snel even rekenden blijkt dit zo'n €150/maand te weinig te zijn.
Als intelligente mensen met een normaal inkomen al zo fout zitten, dat belooft.
Wil je werkzekerheid? Ga solliciteren bij het OCMW, want die gaan niet weten waar te kruipen.
- heist_175
- Moderator
Waar hebben die verbleven sinds vorig jaar oktober/november?cadsite schreef: 01 sep 2022, 13:48intelligente mensen die zowat uit de lucht vielen en lijkbleek wit weg trokken. Ze wisten wel dat er stijgingen waren, maar waren zich absoluut niet bewust van de factor.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
Die zijn daar niet mee bezig.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 13:55Waar hebben die verbleven sinds vorig jaar oktober/november?cadsite schreef: 01 sep 2022, 13:48intelligente mensen die zowat uit de lucht vielen en lijkbleek wit weg trokken. Ze wisten wel dat er stijgingen waren, maar waren zich absoluut niet bewust van de factor.
Heel eigenaardig, ik weet het, maar zo is het echt.
Ze kijken naar de stijgingen van mazout, benzine, diesel,... en dachten dat de stijging in die grootte orde zou zitten. Maar niet een x3 tot x4 zelfs.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 92 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Voor het gemak maar eventjes de ath gebruikt?
Over het eneco gadget die momenteel offline is, mijn aangeraden voorschot via de slider was zowat de prijs voor mijn jaarverbruik. Ik betaal dat met plezier
das een mooie spaarboek
Over het eneco gadget die momenteel offline is, mijn aangeraden voorschot via de slider was zowat de prijs voor mijn jaarverbruik. Ik betaal dat met plezier

-
- Elite Poster
Ik ook. Maar anderzijds zal het gevolg van zo'n winter zijn dat men er weer vanaf zal raken met niet de structurele ingrepen te doen die nodig zijn, aka uitstel van executie.
Maar geef me toch ook maar een zachte winter.
Not happening. Onze bevolking is veel te tam. En dat weten de politici en anderen die de bevolking kunnen pluimen ook.Pengu schreef: 31 aug 2022, 23:41maar ik vrees meer en meer voor zware sociale onrusten tot anarchistische situaties die we nog nooit in ons leven hebben gezien in onze beschaafde westerse wereld.
Het tij zal nog wel keren. Putin is de winnaar op korte termijn. Maar op lange termijn is hij enkel een verliezer.Pengu schreef: 31 aug 2022, 23:41Neen, dat is Putin. Wij (excuseer, correctie, onze compleet imbeciele politici) met onze grote mond in het voorjaar met al de sancties...... Kijk, waar we verdomme nu staan.
Dat we het meest betalen heeft maar 20% met Putin te maken, de andere 80% het prijsmechanisme dat de EU zelf uitgedacht heeft en waar Putin niets mee vandoen heeft.Pengu schreef: 31 aug 2022, 23:41We betalen het meeste voor energie in heel de wereld. Wij (nee, die imbeciele politici) hebben zichzelf zwaar in de voet geschoten.
Maar nee, veel kans dat ze nog herkozen raken ook, zelfs als dit totaal faliekant afloopt.Pengu schreef: 31 aug 2022, 23:41Ik hoop dat ze dat wel ooit gaan beseffen want het ziet er voor hen niet goed uit als het hier verkeerd loopt.
Betreft Frankrijk, maar dankzij kerncentrales zal dat hen deze winter niet zo'n parten spelen (+ gasvoorraden ook al goed gevuld).Jack Daniels schreef: 01 sep 2022, 11:36 Het einde van de miserie is bijlange nog niet in zicht
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 sep 2022, 14:02, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
Vandaar dat de futuresprijzen in FR al een veelvoud hoger liggen dan in BECCatalyst schreef: 01 sep 2022, 14:00 Betreft Frankrijk, maar dankzij kerncentrales zal dat hen deze winter niet zo'n parten spelen (+ gasvoorraden ook al goed gevuld).

-
- Elite Poster
Voor gas? Als Putin "contractueel" stopt met leveren, zoals hij vandaag deed mbt FR, zou ik dat idd verwachten.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 14:02 Vandaar dat de futuresprijzen in FR al een veelvoud hoger liggen dan in BE?
Wat zal de Franse burger daar van moeten betalen met kerncentrales die leveren in de plaats + gevulde voorraden + ingrepen overheid?
- Dizzy
- Elite Poster
Wat de Franse burger daarvan zal betalen? Alles.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/31-08 ... ON_1334631
Waarom spartelt die NL minister zo tegen!? Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat de wolfpack van Rutte het geliefkoosde Shell verdedigt. Zo ja, dan is het ditmaal erg makkelijk om "follow the money" te roepen...
Waarom spartelt die NL minister zo tegen!? Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat de wolfpack van Rutte het geliefkoosde Shell verdedigt. Zo ja, dan is het ditmaal erg makkelijk om "follow the money" te roepen...

Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Ik weet het zo nog niet. We zijn inderdaad tammer geworden en zullen niet zo snel op straat komen. Maar als gewoon leven overleven wordt omdat het gewoon onbetaalbaar is geworden dan denk ik dat we nog niet aan de nieuwe patatten zijn. Er zullen een pak mensen zijn die rationeel het overzicht niet meer kunnen bewaren en zullen overschakelen op overlevingsmodus. Dan zijn er ook nog minderheden waarvan we weten dat ze extreem gevaarlijk en bewapend zijn die elke onrust zullen gebruiken om eindelijk hun zin door te drukken. Denk bijvoorbeeld aan extreem rechtse/linkse organisaties of gewoon de buurten rond Brussel/Antwerpen waar de politie niet meer durft komen.CCatalyst schreef: 01 sep 2022, 14:00
Not happening. Onze bevolking is veel te tam. En dat weten de politici en anderen die de bevolking kunnen pluimen ook.Pengu schreef: 31 aug 2022, 23:41maar ik vrees meer en meer voor zware sociale onrusten tot anarchistische situaties die we nog nooit in ons leven hebben gezien in onze beschaafde westerse wereld.
Ik denk dat we echt wel onderschatten wat die meerkost voor energie teweeg kan brengen. Als mensen niets meer te verliezen hebben gebeuren vreemde dingen.
-
- Elite Poster
Die van vijf generaties verder dan.
Shell is Unilever achterna gegaan en heeft post-Brexit Nederland nochtans ingeruild voor het eerder geliefkoosde VK (ook al hebben die hun eigen petromultinational). Ze hebben zelfs zonder verpinken hun "Royal" titel daarvoor opgegeven. Geen idee wie die minister dus dient.wied schreef: 01 sep 2022, 14:21 Waarom spartelt die NL minister zo tegen!? Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat de wolfpack van Rutte het geliefkoosde Shell verdedigt. Zo ja, dan is het ditmaal erg makkelijk om "follow the money" te roepen...![]()
- Dizzy
- Elite Poster
Je vergeet wel dat die groepen al langer bestaan. Er is nooit naar mensen geluisterd die onderaan de ladder staan en dat zal ook niet snel gebeuren. De overgrote meerderheid zal gewoon snijden in de uitgaven en de vinger op de knip houden. Voor de rest scrollt men gewoon verder door de kattenvideo's maar dan over wifi. Als je mensen lang in hun kot kunt opsluiten dan is er nog veel mogelijk, dat weten we ondertussen.
Bewapende minderheden? Bedoel je Schild en vrienden? Die gast fret briochen in de pluche, die gaat heus niet bewegen, tenzij hij een nieuwe brioche gaat zoeken.
Mensen bewegen niet net omdat ze wel degelijk veel te verliezen hebben, hun bedrijfswagen, hun skivakantie, hun huis, hun job of hun vrije tijd om kattenvideo's te bekijken. De anderen daar heeft nog nooit iemand naar geluisterd.
Bewapende minderheden? Bedoel je Schild en vrienden? Die gast fret briochen in de pluche, die gaat heus niet bewegen, tenzij hij een nieuwe brioche gaat zoeken.
Mensen bewegen niet net omdat ze wel degelijk veel te verliezen hebben, hun bedrijfswagen, hun skivakantie, hun huis, hun job of hun vrije tijd om kattenvideo's te bekijken. De anderen daar heeft nog nooit iemand naar geluisterd.
-
- Elite Poster
Ik hoop vooral op een herfst en winter zonder overdreven stormen en wateroverlast.
En wat betreft de temperatuur, persoonlijk, liever een zonnige koude winter dan dat kwakkelweer (zacht en grijs) van afgelopen winter.
Toegevoegd na 2 minuten 38 seconden:
De Frande overheid doet gewoon een vestzak/broekzak operatie.CCatalyst schreef: 01 sep 2022, 14:04Voor gas? Als Putin "contractueel" stopt met leveren, zoals hij vandaag deed mbt FR, zou ik dat idd verwachten.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 14:02 Vandaar dat de futuresprijzen in FR al een veelvoud hoger liggen dan in BE?
Wat zal de Franse burger daar van moeten betalen met kerncentrales die leveren in de plaats + gevulde voorraden + ingrepen overheid?
De energieprijzen kunstmatig bevriezen en (later) wat ze zelf moet bijleggen terugvorderen via de belastingen (of elders minder investeren).
In se dus nog minder incentives om te besparen op energie.
Als, zoals @cadsite aanhaalt, veronderstelde intelligente mensen daar niet mee bezig zijn hoe kan je dan verwachten dat ze het einddoel van zo'n broekzak/vestzak al zouden begrijpen?
Was het trouwens hun eigen president niet die signalen gaf dat de vette jaren voorbij zijn? Ik denk niet dat hij het dan uitsluitend over België had.
Laatst gewijzigd door ivob 01 sep 2022, 14:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik verwacht ook drama's. Mensen die mentaal gaan breken gaan rare dingen doen. Als minister zou ik de winter niet gerust tegemoed gaan...
Als je geen fora volgt, en u niet wat verdiept in zaken, hoor je gewoon af en toe eens wat waaien. De diepte ontgaat u volledig.
Zo raar is het niet.cadsite schreef: 01 sep 2022, 13:57Die zijn daar niet mee bezig.heist_175 schreef: 01 sep 2022, 13:55Waar hebben die verbleven sinds vorig jaar oktober/november?cadsite schreef: 01 sep 2022, 13:48intelligente mensen die zowat uit de lucht vielen en lijkbleek wit weg trokken. Ze wisten wel dat er stijgingen waren, maar waren zich absoluut niet bewust van de factor.
Heel eigenaardig, ik weet het, maar zo is het echt.
Ze kijken naar de stijgingen van mazout, benzine, diesel,... en dachten dat de stijging in die grootte orde zou zitten. Maar niet een x3 tot x4 zelfs.
Als je geen fora volgt, en u niet wat verdiept in zaken, hoor je gewoon af en toe eens wat waaien. De diepte ontgaat u volledig.