Wil ik best geloven.
Maar maak daar dan een gedegen studie van: wie, wat, waar, hoeveel oorzaken, mogelijke oplossingen,.....
Wanneer je dat niet weet zijn alle komende maatregelen, als ze al komen, blind genomen en waarschijnlijk op termijn ook weer contraproductief. Je maakt er wel een gedegen empathische indruk mee op je omgeving. Dat is toch al iets. Maar wie het echt nodig is schiet er meestal geen knijt mee op.
Met aan de lopende band uitspraken van "de modale Belg dit en dat,...", "indien de gasprijzen in 2023 even hoog zijn dan gisteren.....", "ik ken ook iemand die moeilijk kan rondkomen", "ik verdien meer dan gepensioneerden", we gaan collectief verarmen,.... schiet je uiteraard ook geen knijt op. Je kan er wel mooi clickbaits mee verzamelen.
En het wordt nu wel heel eenzijdig belicht. Met media (cfr. VRT) vragen als "wie heeft er last van de stijgende energieprijzen, geef ons je verhaal,...." moet je dan ook niet verwonderd zijn dat je alleen een respons krijgt van wie daar last van heeft en niet van wie er voordeel aan heeft. Ieder verhaal heeft altijd winnaars en verliezers.
Nog maar heel kort geleden stonden de fora bv. vol met PV-bezitters die, naar aanleiding van de verplichte digitale meter, hun zonnepanelen van hun dak gingen sleuren wegens niet meer rendabel.

Iemand vinden die dat daadwereklijk gedaan heeft (maar zij die de daad bij het woord voegen worden idd steeds zeldzamer) zou nu pas een mooi verhaal opleveren.

Waarschijnlijk zijn diegenen die dezelfde overheden toen voor rotte vis uitscholden nu bij de eersten om te willen dat deze overheden de problemen per direct en voor iedereen oplossen. Als het persoonlijk goed gaat de persoonlijke winst. Wanneer het slecht gaat aan de gemeenschap om het op te lossen. Idem voor de horeca en al die zelfstandigheden die van de coronamaatregelen genoten hebben.
Ik wacht nog altijd op een doorrekening van de BTW daling en andere voordelen in de consumentenprijzen van de horeca.