Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 29 aug 2022, 13:24 Met tarieven van juli, die in de VREG test zitten tot eind augustus (1>31/8), zal het eerder €7-8K zijn:
gas: €5K
Die €10.000 sprak over 'energie'. Dus ook de benzine en diesel mag je niet vergeten te tellen. Voor veel gezinnen is dit toch al snel richting €150 à 200/maand.
heist_175 schreef: 29 aug 2022, 13:43 De zwarte zondagen (wisselweekends) waren niet minder zwart dit jaar als voordien.
De luchthavens kunnen de toevloed aan toeristen niet aan.
Als je op reis kan gaan, zal je toch niet al teveel problemen hebben met de energiefactuur, denk ik dan?
Ik vrees dat velen nog niet beseffen wat er afkomt...
De afrekeningen moeten nog in de bus vallen.

Los daarvan, het probleem op de luchthavens was niet zozeer door een hoger aantal reizigers, maar door een tekort aan personeel.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Vorige week een koppel op tv over de duurdere wintervakanties.
Maar de skivakantie laten we niet vallen omdat dat duurder is.
6.000 euro voor gezin van 4, maar dat compenseren we door iets goedkopere zomervakantie.
Denk dat die hun eindafrekening ook nog moest komen.

Dat terzijde, maar inderdaad, als de naft erbij komt, ja, dan is de 10.000 euro in dat geval er snel.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

cadsite schreef: 29 aug 2022, 14:04 Die €10.000 sprak over 'energie'. Dus ook de benzine en diesel mag je niet vergeten te tellen. Voor veel gezinnen is dit toch al snel richting €150 à 200/maand.
Boterhammekes zijn ook "energie", dus - toegegeven: iet of wat op flessen getrokken - zouden die ook meegeteld moeten worden.
https://www.energiafed.be/nl/maximumprijzen/evolutie
Dat is gestegen, maar toch niet zoals gas of elektriciteit.
Ik heb ook geen weet van "standaardvolumes" aan diesel of benzine die verbruikt worden door gezinnen? En begin de firmawagens er maar eens uit te filteren enzo.
heist_175 schreef: 29 aug 2022, 13:43 De zwarte zondagen (wisselweekends) waren niet minder zwart dit jaar als voordien.
De luchthavens kunnen de toevloed aan toeristen niet aan.
Als je op reis kan gaan, zal je toch niet al teveel problemen hebben met de energiefactuur, denk ik dan?
Ik vrees dat velen nog niet beseffen wat er afkomt...
Als je het nu nog niet beseft, leef je toch echt in dromenland!?
Je kan toch niet naast de berichten over ontploffende prijzen naast kijken?
Los daarvan, het probleem op de luchthavens was niet zozeer door een hoger aantal reizigers, maar door een tekort aan personeel.
Als zowat het ganse land plots €7-8K meer kwijt is (verloren, verpatst aan potentaten, weg uit de economie) aan energie per jaar, zou je toch denken dat er als eerste gesnoeid wordt in pietluttigheden?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb nog steeds geen impact maar ik ben een grote uitzondering.

Vraag me wel af wat de prijs zal doen hier.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 29 aug 2022, 14:23 Als je het nu nog niet beseft, leef je toch echt in dromenland!?
Je begaat een kapitale fout. Je bekijkt je eigen kennis en kunde en veronderstelt dat het merendeel dat ook heeft.
Niet dus...
heist_175 schreef: 29 aug 2022, 14:23 zou je toch denken dat er als eerste gesnoeid wordt in pietluttigheden?
Zou je denken of zou je willen?
Achter mij is een nieuwe sociale woonwijk gezet. De auto's die daar voor de deur staan kan ik niet betalen. Het formaat TV dat ik daar zie door de ramen zie ik enkel daar.

Mijn idee is ook, snoei in uitgaven en tracht de inkomsten op te trekken, maar dat is niet de reflex van de massa.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mijn inkomsten kan ik niet verhogen(medische redenen)

Maar ik snij alvast veel op mijn toekomstige uitgaven.
Dat zou de insteek moeten zijn als je geen schulden hebt

Ik koop ook niets op afbetaling.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Te Koop forum

Velen zullen het pas echt realiseren als ze de rekening ontvangen. Mensen zijn nu eenmaal goed in het negeren van problemen, het is één van de populairste vormen om om te gaan met problemen, doe alsof ze niet bestaan. De tweede in de rangschikking is geef de schuld aan een ander.

Voor de rest is er veel verschil tussen inkomens. Er zijn genoeg Belgen die wel tegen die extra kosten kunnen en dat zijn ook meestal degenen die het geld hadden om zich er deels tegen te beschermen. Het zijn telkens weer de groep met de laagste inkomens die de grootste klap zullen krijgen. Dat zijn ook eerder mensen die niet meermaals op verlof gaan.

En iedereen heeft impact want energie is nodig voor alles. Dus onrechtstreeks krijg je de rekening gepresenteerd, is het niet via duurdere verwarming of brandstof dan is het wel via andere consumptie.

Ik moet lachen als ik terugdenk aan de opmerkingen als je enkele jaren vroeg om maatregelen tegen de klimaatverandering, onbetaalbaar zei men toen. Nu is het betaalbaar :bang:
Laatst gewijzigd door Dizzy 29 aug 2022, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dat is zeker zo.

Wat ook is dat klimaatopwarming er al meer dan 20 jaar zat aan te komen.
Nu hebben we de impact van de droogte, vorig jaar overstromingen. Dat is allemaal geld die weg is uit de economie en die misschien kon voorkomen worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: 29 aug 2022, 14:48 Wat ook is dat klimaatopwarming er al meer dan 20 jaar zat aan te komen.
Een paar decennia gemist?

Toegevoegd na 6 minuten 55 seconden:
boonpwnz schreef: 29 aug 2022, 14:32 Ik heb nog steeds geen impact maar ik ben een grote uitzondering.

Vraag me wel af wat de prijs zal doen hier.
Je bent heus niet alleen hoor. Ik ken tientallen mensen die geen grote negatieve impact hebben van de duurder wordende energieprijzen.
Tot zelfs het omgekeerde effect toe.
Maar daar zijn de anderen uiteraard niets mee. Die zullen dan moeten wachten op de oplossingen geboden door de overheden zoals het opstarten van nieuwe kerncentrales binnenkort (de newspeak voor een periode van 10 - 15 jaar), het in gebruik nemen van nucleaire centrales die nucelaire waste verbranden (ook iets voor binnenkort in de newspeak traditei), het kunnen implementeren van een mini nucleaire centrale in de eigen tuin (in tegenstelling tot zonnepanelen, die eigen opwekking al bij een steeds groter wordende groep consumenten mogelijk maken, een uit de hand gelopen fantasie van zwevers), het trachten van alle 27 leden van de EU tot een gezamenlijk akkoord te brengen over de plafonering van de energieprijzen binnen de EU, het plaatsen van zonnepanelen op daken van consumenten met een sociaal tarief in de hoop dat die allemaal eigenaar zijn van hun dak, nationaliseren of regionaliseren van de bestaande kerncentrales (maar eerst ze proberen langer open te houden) , ......, vul de verdere opties zelf maar in naar wens.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

cadsite schreef: 29 aug 2022, 14:39 Je begaat een kapitale fout. Je bekijkt je eigen kennis en kunde en veronderstelt dat het merendeel dat ook heeft.
Niet dus...
Ik wil gerust geloven dat de gemiddelde UB'er beter op de hoogte is, maar media staan toch bol van de meldingen over ontspoorde prijzen?
En zelfs als je naar de wappies luistert, kan je toch niet om de hogere facturen heen?
heist_175 schreef: 29 aug 2022, 14:23 zou je toch denken dat er als eerste gesnoeid wordt in pietluttigheden?
Zou je denken of zou je willen?
Beide :).
Morgen bij het OCMW, vandaag nog aan de Franse rivièra.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 29 aug 2022, 12:04 Als je geen PV's hebt, is dat wel ongeveer de prijs per kWh per maand.
Nuance: en wie proactief gehandeld heeft (of zoals sommigen het zouden omschrijven: altijd geluk heeft) en een energiecontract had afgesloten met een e-leverancier die produceert met HE. Of beiden.

Een crisis bestrijd je beter in alle rust proactief voor ze er effectief aankomt.
Net zoals problemen met de watervoorziening.
Niet wanneer je geen kant meer uitkan.
Maar dat is alleen weggelegd voor wie geluk heeft.

Toegevoegd na 7 minuten 32 seconden:
svermassen schreef: 29 aug 2022, 13:30 Maar iemand met een pensioen, zo ken ik er wel wat, komen hoe dan ook in de problemen. :bang:
Hangt van hun pensioen af en wat ze tijdens hun werkend leven opzij hebben kunnen zetten.
Er zijn er bv. die maandelijks netto een hoger pensioen hebben dan diegenen die nu niet pensioengerechtigd zijn en werken (of niet werken).
Iemand die pensioengerechtigd is heeft ook een ruimere marge om maatregelen te nemen (de meerderheid heeft een eigen huis of zit in een verzorginsinstelling, kan besparen op hun uitgaven door minder horeca- reisuitgaven te doen en terug te grijpen naar de basics, minder afbetalingen, geen kinderlast meer (al zijn daar ook uitzonderingen op, kan voor een minimale prijs en zonder tijdsdruk zich nog altijd verplaatsen met het OV,...).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Moet wel zeggen ik vind het schrijnend dat ik meer verdien dan het pensioen van mijn grootouders samen. Het nadeel van zelfstandigen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 29 aug 2022, 15:17 Nuance: en wie proactief gehandeld heeft (of zoals sommigen het zouden omschrijven: altijd geluk heeft) en een energiecontract had afgesloten met een e-leverancier die produceert met HE. Of beiden.

Een crisis bestrijd je beter in alle rust proactief voor ze er effectief aankomt.
Net zoals problemen met de watervoorziening.
Niet wanneer je geen kant meer uitkan.
Maar dat is alleen weggelegd voor wie geluk heeft.
Over welke sommigen heb je het, waar spreken zij dan over personen die altijd geluk hebben? Juist.

Je kan best arrogant/fier paraderen met uw keuzes als je dat nodig hebt maar als je er ook nog wat fantasie moet bijsleuren wordt het toch wat potsierlijk en kleintjes.

Er zijn genoeg mensen die ook een contract hebben met groene energie en toch zijn de prijzen ook daarvan gestegen. Ook is het een feit dat niet iedereen bij uw leverancier kan aansluiten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 29 aug 2022, 14:04 Ik vrees dat velen nog niet beseffen wat er afkomt...
De afrekeningen moeten nog in de bus vallen.
Die kijken dan allemaal nooit naar de journaals?
Je hoort en ziet tegenwoordig niets anders meer.
Dat niet iedereen de VRT news apps volgt kan ik nog begrijpen maar wat je daar door de dag zit passeren komt meestal gewoon, bijna letterlijk, in de avondjournaals terug.
Je moet toch al heel lang en in een heel ver land op vakantie geweest zijn om nu nog van toeten noch blazen te weten. Iets met 5 tot 10 winters enz. ?

Toegevoegd na 3 minuten 51 seconden:
heist_175 schreef: 29 aug 2022, 14:23 Ik vrees dat velen nog niet beseffen wat er afkomt...
Als je het nu nog niet beseft, leef je toch echt in dromenland!?
[/quote]
Het is niet omdat je dat allemaal leest dat het ook doordringt.
Zelfs hier op UB kan je posts vinden van leden die denken dat het één winter doorbijten is en volgend jaar allemaal terug genormaliseerd zal worden. Of dat "binnenkort" het langer openhouden van bestaande en opleveren van nieuwe kerncentrales een garantie is voor een toekomst zonder energiezorgen. Enz. Je moet echt niet ver gaan zoeken naar die dromers hoor. :nono:

Toegevoegd na 1 minuut 58 seconden:
cadsite schreef: 29 aug 2022, 14:39 Zou je denken of zou je willen?
Achter mij is een nieuwe sociale woonwijk gezet. De auto's die daar voor de deur staan kan ik niet betalen. Het formaat TV dat ik daar zie door de ramen zie ik enkel daar.

Mijn idee is ook, snoei in uitgaven en tracht de inkomsten op te trekken, maar dat is niet de reflex van de massa.
Wat is dan het probleem? Eigen keuzes met eigen gevolgen.
Waarschijnlijk hebben ze al een andere oplossing voor hun problemen? Nog even wachten en gewoon op "de goei" stemmen en alle problemen zijn voor een grote meerderheid van de baan. Dus liever in 2023 dan in 2024 naar de stembus.
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Radio, tv, gazet, Internet.
Iemand die daar niets van meegekregen heeft snap ik gewoon niet.

Ik ken er genoeg rond de 70-80, die niets aan de kant gezet hebben tijdens hun leven.
Bedoel daarmee pensioensparen, lange termijnsparen, ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 29 aug 2022, 15:29 Moet wel zeggen ik vind het schrijnend dat ik meer verdien dan het pensioen van mijn grootouders samen. Het nadeel van zelfstandigen.
Je bedoelt het nadeel van zelfstandigen die tijdens hun actieve carrière er voor gekozen hebben minder af te dragen voor hun pensioen en/of zelf minder te beleggen?
Niets mis mee maar andere keuzes hebben altijd andere gevolgen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Toch even opmerken dat we al snel conclusies trekken over anderen. Mensen zouden hun geld verspillen aan luxe. Dat komt vaker terug in bepaalde middens. Een wagen voor de deur betekent niet dat deze betaald is, voor hetzelfde geld staat morgen de deurwaarder voor de deur. Een grote TV is daarom nog geen dure, aldi verkoopt ze ook. Bovendien is voor sommigen TV de enige betaalbare ontspanning. Ik lees hier ook over een UB-er die het niet breed heeft maar toch een top-gamePC wil. Die mens zal daar wel veel tijd en plezier in steken en wie ben ik om hem dan te gaan bashen?

Eigen keuzes, eigen gevolgen klopt en onderschrijf ikzelf ook MAAR wel met het besef dat veel zaken geen eigen keuzes zijn. Iemand die bvb na een scheiding alleen zit met een kind op een huurappartement moet je niet komen afzeiken over ZP of eigen keuzes. Sommigen hebben blijkbaar echter een continue streling van hun ego nodig om zich goed te voelen, anderen neerhalen maakt daar helaas deel van uit.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 29 aug 2022, 15:30Ook is het een feit dat niet iedereen bij uw leverancier kan aansluiten.
Maar het kon wel tot een klein jaar geleden.
Los daarvan, mezelf zwaar op de schouders tikken omdat ik in 2008 de keuze maakte om naar ecopower over te stappen is ook niet bepaald juist.
We moeten daar eerlijk in zijn, hetgeen nu gebeurt kon niet voorzien zijn. Het is een kwestie van (on)geluk.

Oh, en die auto's? Neen, dat is niet de deurwaarder.
Grote TV van den aldi? Tsja, is dat dan een betere keuze? Ik kan evengoed kijken op de kleine 2dehands TV die me amper €40 heeft gekost.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cadsite schreef: 29 aug 2022, 15:53
Dizzy schreef: 29 aug 2022, 15:30Ook is het een feit dat niet iedereen bij uw leverancier kan aansluiten.
Maar het kon wel tot een klein jaar geleden.
Los daarvan, jezelf zwaar op de schouders tikken omdat ik in 2008 de keuze maakte om naar ecopower over te stappen is ook niet bepaald juist.
We moeten daar eerlijk in zijn, hetgeen nu gebeurt kon niet voorzien zijn. Het is een kwestie van geluk.

Oh, en die auto's? Neen, dat is niet de deurwaarder.
Grote TV van den aldi? Tsja, is dat dan een betere keuze? Ik kan evengoed kijken op de kleine 2dehands TV die me amper €40 heeft gekost.
Wat ik eerder bedoelde was dat het praktisch niet kan dat heel België bij deze aanbieder aansluit. Maar soit, let op met het gebruik van het woord geluk :lol:

Ik wou zeggen is dat morgen de deurwaarder naast die wagen kan geparkeerd staan :)

Iedereen heeft een ander kijkgedrag en uitgavenpatroon, ik heb zelf ook uitgaven die anderen gek zullen vinden terwijl ik bvb geen bal geef over met welke wagen ik rij. Je kan iedereen wel op iets pakken ook al is er in se niets verkeerd aan. Zo lees je ook vaak dat mensen die arm zijn nog een hond hebben. Dat beest is vaak het enige contact dat ze hebben, wie zijn wij dan om daarop kritiek te geven? Ik denk dan eens aan Walking in my shoes van Depeche Mode :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Van mij mag iedereen uitgeven wat ze willen, als het hun eigen geld is.
Maar als iemand zo weinig inkomen heeft zodat ze een woning, gesubsidieerd door de gemeenschap, moeten krijgen, dan vind ik inderdaad dat hier meer dan een gewoon engagement tegenover mag staan.
Als je kan huren aan amper €200 voor een nieuwbouw appartement dan vind ik inderdaad niet dat je dat als een 'gegeven' mag beschouwen, maar dat je die periode moet gebruiken om er financieel weer bovenop te geraken zodat je weg kan van die hulpfase.
Maar voor velen is dat 'gegoven is gegoven'.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Het puntje van zelfstandigen geld niet voor iedereen hoor.
De luxe tijdens hun carrière onder druk van de boekhouder.

Ken er genoeg die echt vies moeten werken om rond te komen hoor.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bij zelfstandigen is er inderdaad een andere berekening op basis van aangiften. Als uw zaak niet genoeg opbrengt dan moet je op langere termijn misschien bekijken of het wel interessant is om nog verder te gaan met de activiteit. Uiteindelijk moet de zaak genoeg draaien om uzelf en uw gezin te onderhouden EN om een spaarpotje te hebben bij pensioen. Als de zaak niet goed genoeg draait komt er immers weinig in de pot.

Sommige zelfstandigen bezuinigen dan door hun sociale bijdragen niet meer te betalen waardoor ze geen recht meer hebben op de ziekteverzekering met alle gevolgen vandien. Het klopt dat veel zelfstandigen keihard werken maar dat ze daardoor net niet willen toegeven dat hun zaak niet genoeg opbrengt. Nog harder werken kan niet en ze zijn te fier om te stoppen. Met de energiecrisis zal het slagveld nog groter worden want als uw bedrijf ook erg veel energie nodig heeft dan ben je helemaal de klos. Daar komt nog bij dat de consumenten de vinger op de knip houden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 29 aug 2022, 15:53 We moeten daar eerlijk in zijn, hetgeen nu gebeurt kon niet voorzien zijn. Het is een kwestie van (on)geluk.
Of een volgehouden levensvisie.
Kiezen voor Ecopower en het systeem er achter is niet altijd kiezen voor de goedkoopste prijs maar kan een deel van een levenshouding zijn. En zoals je zegt, iedereen heeft 30 jaar de tijd gehad om daar voor te kiezen en proactief te handelen door eerst wat meer te betalen dan wat volgens de waan van de dag gangbaar was.
"Geluk" kan je trouwens ook omschrijven als "tevreden zijn met de (huidige) leefomstandigheden".
Vanuit die invalshoek komt de verdienste dan ook aan jezelf toe.
Toegegeven, het wordt meer misbruikt om de eigen ontevredenheid mee goed te praten als de schuld van anderen die altijd "meer geluk hebben" dan de ongelukkigen.

Toegevoegd na 5 minuten 32 seconden:
svermassen schreef: 29 aug 2022, 16:07 Het puntje van zelfstandigen geld niet voor iedereen hoor.
De luxe tijdens hun carrière onder druk van de boekhouder.

Ken er genoeg die echt vies moeten werken om rond te komen hoor.
Dat gaat uiteraard voor alles en iedereen op.
Geen twee situaties zijn idem. Voor hetzelfde geld zijn er tig tegenvoorbeelden te geven.
Wanneer je je leven laat leiden door je boekhouder is dat ook je eigen verdienste.
Net zoals op afbetaling willen uitpakken met uiterlijk vertoon.
Wanneer iedereen zou leven volgens wat er binnenkwam zouden veel problemen al voorkomen zijn voordat ze begonnen.
Diegenen met echt ongeluk zouden dan ook meer kunnen krijgen uit de gemeenschap.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Net zoals het argument "de horeca zit vol" of "de winkelstraten lopen vol" zo erg is de financiële crisis niet. Het is de groep mensen die NIET op reis gaat en NIET gaat shoppen en uit eten die groter wordt.
Er is nog steeds een groot deel van de mensen die genoeg reserve hebben voor wat extra (reis, restaurant, luxe..) maar dat deel wordt wel kleiner.

Toegevoegd na 6 minuten 27 seconden:
svermassen schreef: 29 aug 2022, 15:39 Radio, tv, gazet, Internet.
Iemand die daar niets van meegekregen heeft snap ik gewoon niet.
Op het werk van de zoon zit er nochtans zo eentje. Weet niets van actualiteit, leest geen kranten en kijkt/luistert niet naar nieuwsuitzendingen. Het gaat om een twintiger in de IT. Net het soort mensen waarvan ik toch verwacht "mee" te zijn. Niet dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wil ik best geloven.
Maar maak daar dan een gedegen studie van: wie, wat, waar, hoeveel oorzaken, mogelijke oplossingen,.....
Wanneer je dat niet weet zijn alle komende maatregelen, als ze al komen, blind genomen en waarschijnlijk op termijn ook weer contraproductief. Je maakt er wel een gedegen empathische indruk mee op je omgeving. Dat is toch al iets. Maar wie het echt nodig is schiet er meestal geen knijt mee op.

Met aan de lopende band uitspraken van "de modale Belg dit en dat,...", "indien de gasprijzen in 2023 even hoog zijn dan gisteren.....", "ik ken ook iemand die moeilijk kan rondkomen", "ik verdien meer dan gepensioneerden", we gaan collectief verarmen,.... schiet je uiteraard ook geen knijt op. Je kan er wel mooi clickbaits mee verzamelen. :-D

En het wordt nu wel heel eenzijdig belicht. Met media (cfr. VRT) vragen als "wie heeft er last van de stijgende energieprijzen, geef ons je verhaal,...." moet je dan ook niet verwonderd zijn dat je alleen een respons krijgt van wie daar last van heeft en niet van wie er voordeel aan heeft. Ieder verhaal heeft altijd winnaars en verliezers.
Nog maar heel kort geleden stonden de fora bv. vol met PV-bezitters die, naar aanleiding van de verplichte digitale meter, hun zonnepanelen van hun dak gingen sleuren wegens niet meer rendabel. :roll: Iemand vinden die dat daadwereklijk gedaan heeft (maar zij die de daad bij het woord voegen worden idd steeds zeldzamer) zou nu pas een mooi verhaal opleveren. :-)
Waarschijnlijk zijn diegenen die dezelfde overheden toen voor rotte vis uitscholden nu bij de eersten om te willen dat deze overheden de problemen per direct en voor iedereen oplossen. Als het persoonlijk goed gaat de persoonlijke winst. Wanneer het slecht gaat aan de gemeenschap om het op te lossen. Idem voor de horeca en al die zelfstandigheden die van de coronamaatregelen genoten hebben.
Ik wacht nog altijd op een doorrekening van de BTW daling en andere voordelen in de consumentenprijzen van de horeca.
Sol Invictus!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb geen auto een bewuste keuze, niet altijd even makkelijk maar in deze tijden toch een grote besparing.
Dan telt inflatie al minder.

Sommige keuzes heb je zelf in de hand, andere keuzes niet. Maar je moet zo goed mogelijk gebruik maken van de keuzes die je zelf kan maken.
Wat mijn grootouders mis hebben gedaan of moesten anders aangepakt hebben dat weet ik niet. Dat zijn mijn zaken niet. Maar ze hebben een huis die afbetaalt is en dat helpt enorm.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is dus eenvoudig, volg de levensvisie van iemand die steevast goed kiest. Waarom al die diversiteit in meningen? gewoon achter zo'n keuze-goeroe aanlopen, de messias, de redder. Je moet wel voor 30 jaar vertrouwen hebben in zijn oordeel en niet teveel tegenpruttelen, dat geldt voor alle sektes. Dat bespaart u al zeker één ding, je hoeft het gepreek niet te ondergaan nadien. Waarom de meerderheid dat ook gewoon niet doet is een raadsel, allemaal te dom om te helpen donderen? Enkel zij die geloven in de messias zullen gered worden?
Sommige keuzes heb je zelf in de hand, andere keuzes niet. Maar je moet zo goed mogelijk gebruik maken van de keuzes die je zelf kan maken.
Wijze woorden, boonpwnz. Maar waarom heb je dan niet "gewoon"een huis gekocht? slechte keuze jongen. Maarvoor ketters als jij is er hoop. Volg de messias en ook jij zal gered worden. Je kan een spiegel offeren, dat zal de goeroe gunstig stemmen en dus uw kansen op geluk doen toenemen :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sommige keuzes maak je niet enkel omtrent geld maar ook omwille van zorgen.

Wat ik ermee wil zeggen is dat niet altijd geld de reden voor een keuze moet zijn. Dat je dan de gevolgen daarvan draagt dat is zeker.

Maar ik kies ook voor men mentaal welzijn en dat is volgens vele een foute keuze. Maar in mijn uitzonderlijk geval is het beter.

En eerlijk als ik daarnaast beleg en genoeg spaar is het verschil niet zo groot. Maar dan moet ik nu actie nemen voor later.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Dizzy schreef: 30 aug 2022, 10:10 Het is dus eenvoudig, volg de levensvisie van iemand die steevast goed kiest...
Zo werkt het niet, wie gaat de 'juiste' keuze om te doen wat er moet gedaan worden, bv achter de vuilkar lopen(zonder afbreuk te doen aan die gasten die het doen)?

Als je 20 jaar geleden een woning renoveerde en je zou op een EPC B komen van 125kWh/m² was je toch niet slecht bezig, als je dan 200m² hebt zit je toch ook al direkt aan 25MWh.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 30 aug 2022, 10:23 Maar ik kies ook voor men mentaal welzijn en dat is volgens vele een foute keuze. Maar in mijn uitzonderlijk geval is het beter.
:thumbs:
Helemaal niets fout en uitzonderlijk aan.
Eerder the way to go: keuzes maken en volgen, ongeacht wat anderen er van denken, die voor jou het beste lijken en vooral waar jij je het beste bij voelt. Persoonlijk kon je dus geen betere keuze maken.
En iedereen die volwassen genoeg is om de gevolgen van zijn eigen keuzes te dragen, en desnoods bij te stellen, doet in se niets fout.

Toegevoegd na 6 minuten 22 seconden:
MichelJ schreef: 30 aug 2022, 10:30 Als je 20 jaar geleden een woning renoveerde en je zou op een EPC B komen van 125kWh/m² was je toch niet slecht bezig, als je dan 200m² hebt zit je toch ook al direkt aan 25MWh.
Een labeltje hier en een eitketje daar is ook maar wat het is hoor: een afspiegeling van de waan van de dag.
Gewoon nooit meer uitgeven dan er binnenkomt en je kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden en je zit al redelijk safe.

Het is ook niet omdat je een woonopp. van 200 m² hebt en een geschat verbruik van 125 kWh/m² dat je die volledige opp. 24/7 moet gaan verwarmen en gaan verlichten.
Vergelijk onze normen eens met de normen van het overgrote deel van de rest van de wereld.
Er is nog bijna niemand gestorven van zijn SWW NIET 24/7 op +65°C te houden noch om zijn leefruimte op 18°C ipv 23°C te verwarmen.
Er zit nog veel rek op het comfort dat we in dit bevoorrecht deel van de wereld als "normaal" zijn gaan beschouwen.
Dat bovennormaal comfortniveau zijn we gewoon geworden omdat energie al decennia lang aan veel te lage prijzen wordt verkocht zonder dat de echte kost aan de individuele verbruiker werd doorgerekend en de echte kost van onze levensstijl al jarenlang, in steeds hogere mate, wordt afgewenteld op de rest van de wereld die we dan ook nog eens met de nek aankijken.
Dat is gewoon de slinger van de geschiedenis: de ene keer slaat hij door naar de ene kant, de volgende keer is de andere zijde aan de beurt. Zelden hangt hij stil in het midden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 30 aug 2022, 11:11
boonpwnz schreef: 30 aug 2022, 10:23 Maar ik kies ook voor men mentaal welzijn en dat is volgens vele een foute keuze. Maar in mijn uitzonderlijk geval is het beter.
Helemaal niets fout en uitzonderlijk aan.
Eerder the way to go: keuzes maken en volgen, ongeacht wat anderen er van denken, die voor jou het beste lijken en vooral waar jij je het beste bij voelt. Persoonlijk kon je dus geen betere keuze maken.
En iedereen die volwassen genoeg is om de gevolgen van zijn eigen keuzes te dragen, en desnoods bij te stellen, doet in se niets fout.
Klopt, men doet inderdaad niets fout maar toch zijn er die vervelende opmerkingen van mensen die steevast menen anderen te moeten wijzen op hun foute keuzes en hun verantwoordelijkheid hierbij terwijl die er vaak niet is en de keuze vaak zelfs geen keuze is maar noodzaak. Dit helpt de mensen in problemen niet maar het streelt wel het ego van de vingerwijzers en daar is het tenslotte om te doen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben ook nen hele slimme, ik zit ook bij ecopower.
Wat een vooruitziendheid toch van mezelf.
Wat een goeie keuze!
Anticiperen voor de crisis noemt men dat.
Toch wreed jammer dat er zoveel volk fout kiest.
Jaaah nu moeten die maar leven met hun foute keuzes he.

Tis dat ecopower bij de verhuis toen bijna de goedkoopste was, en ik er jarenlang niet naar gekeken heb, wegens de lage factuur dat ik er nog bij ben.

Maar nee, niewaar, het is echt wel mijn geweldige eigenschap om steeds tot op 10 cijfers na de komma de juiste keuzes te maken … bla bla …
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik heb ook gewoon dik chance dat ik mijn 2 aandelen van Wase Wind nooit weggedaan had (die leverden per jaar altijd 5,5% dividend op, veel meer dan een spaarboekje dus). Daardoor kon ik mij eerder dit jaar opnieuw aansluiten bij hen. Hun prijzen zijn nog altijd vaste prijzen rond de 10 cent/kWh afname. Injectie is uiteraard ook maar rond de 5 cent/kWh. Maar dat nemen we er graag bij uiteraard, zeker met onze WP... Aardgas hebben we niet meer en dat brengt nu wel op. Nooit gedacht dat de kans bestaat dat we de WP-kost toch nog min of meer kunnen inhalen tov aardgas.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Daar hebben wij pech nu.
In februari terug naar Ecopower willen gaan.
Ondanks dat we aandelen hebben, kunnen we niet tot het einde van het jaar.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ja, bij de ene is het een coöperantenstop (dus wel nog contract mogelijk als je al coöperant bent) en bij de andere is het een contractstop (helemaal geen nieuwe aansluitingen). Voor de meeste mensen komt dat natuurlijk op hetzelfde neer, maar voor een heel kleine groep (mezelf incl) is dat een wereld van verschil...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De (ijdele) hoop dat op het komende overlegcomité over de energiecrisis alle neuzen in één richting moeten staan en communautaire geschillen beter achterwege blijven wordt blijkbaar al bij voorbaat door één van de handpoppen van Bart DW de kop ingeslagen.
Vlaanderen beseft dat het in deze al veel gedaan heeft (sic) en wacht nu op federale voorstellen.
VRTNWS schreef:Volgens Zuhal Demir, Vlaams minister van Energie (N-VA), is het een slecht idee om hoge verwachtingen te creëren over het overlegcomité over de stijgende energieprijzen. "Op Vlaams niveau hebben we al veel gedaan, in tegenstelling tot de federale regering", zegt Demir. "Wij komen morgen dus niet plots met nieuwe voorstellen. Maar we zullen zien wat onze federale collega's te zeggen hebben. Ik heb zelfs nog geen agendapunten ontvangen."
Sol Invictus!
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

svermassen schreef: 30 aug 2022, 13:44 Daar hebben wij pech nu.
In februari terug naar Ecopower willen gaan.
Ondanks dat we aandelen hebben, kunnen we niet tot het einde van het jaar.
Ik ben in december bij ecopower gegaan, eerder toevallig dan vooruitziendheid..., maar ziedaar het mag wel eens meezitten.

Maar ook bij ecopower zijn de prijzen in stijgende lijn, dus heb ondertussen ook maar zonnepanelen besteld.
Wat de contractstop betreft, zolang de prijzen verder blijven stijgen zal die quasi zeker verlengd worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ze hebben inderdaad al veel gedaan in Vlaanderen, oa verklaren dat ze vandaag of nooit gaan beslissen over Ventilus om de namiddag af te sluiten.... met een uitstel van beslissing :)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Gray schreef: 30 aug 2022, 14:49 Maar ook bij ecopower zijn de prijzen in stijgende lijn
Hoezo?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster

Zuhal Demir is ook een lege doos ZONDER verstand.
We hebben onderandere al de renovatielening en bla bla voorzien.
Je moet toch dom zijn.
Dit zijn leningskosten en hoge energiekosten die elke maand van de rekening gaan.
En dus hebben sommige nog minder budget voor het noodzakelijke.
Ben eens benieuwd hoeveel daar gebruik van KUNNEN maken.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”