Het prijsmechanisme is de hoofdreden waarom de energieprijs in Europa de hoogste is van de wereld, het is de reden waarom Putin kan spelen met de EU, ook met landen die niet of amper afhankelijk zijn van Rusland zoals ons land. Dat is iets waar EU politici controle over hebben, wat ze kunnen veranderen en wat onmiddellijk de prijs significant zou doen dalen als men de inbreng van elke energiebron apart zou gebruiken (waarmee ik niet zeg dat het goedkoop gaat worden), maar de lobbyisten betalen heel veel geld om het mechanisme te houden zoals het is, wellicht uit het besef dat als ze over een enorm geprivilegeerde luxepositie beschikken die ze nooit zouden terugkrijgen als ze het verliezen.wied schreef: 22 aug 2022, 22:14 Dat is alvast één element van het perverse dollar-spel. En denken dat onze (belgische) politici bij dit spel enige inbreng hebben is fout!
Noem mij nog eens 1 markt waar de duurste leveranciers van allemaal de prijs van een goed eenzijdig bepaalt? Dat de Europese burger niet tegen zo'n perversie opkomt en liever z'n spaargeld laat leegroven door >600 EUR/MW te betalen, zelfs als men de burger vlakaf in zijn gezicht uitlacht dat hij dankzij het EU-mechanisme nog talloze moeilijke winters tegemoet zal gaan terwijl men dit even goed met één decreetwijziging zou kunnen voorkomen, dat snap ik echt niet.