Mijn positieve ervaring van de dag - dit maakt mijn dag goed!
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
En tegelijk leuk en leerrijk 

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Twee dagen geleden nog eens tonic gemaakt. Wat smaakt die (in combinatie met gin) toch een pak beter dan al die dure merken zoals fevertree, fentimans, 1724, Thomas Henry, Franklin... Dat zorgt er uiteraard voor dat mijn ginvoorraad vlug uitgeput raakt.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Here you gotdemeyer schreef:Hmmm.. Recept/methode hiervoor zou me wel interesseren...Jack Daniels schreef:Twee dagen geleden nog eens tonic gemaakt.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
Een startrecept
1/4 kopje cinchona bast of cinchona poeder
1 pluk citroengras
5 à 10 Theelepels Jamaicaanse “peper”
3 kopjes water
1 kopke suiker
1 soeplepel citroenzuur
1 theelepel zout
Alles hangt af van de kwaliteit van de ingrediënten
De bast kan je moeilijker vinden maar is beter dan het poeder
Jamaicaanse “peper” is een 1/1 gemalen mengsel van kaneel met kruidnagel
Citroenzuur is afhankelijk van de verkoper nog gemengd met andere zaken (antiklonter etc)
1/4 kopje cinchona bast of cinchona poeder
1 pluk citroengras
5 à 10 Theelepels Jamaicaanse “peper”
3 kopjes water
1 kopke suiker
1 soeplepel citroenzuur
1 theelepel zout
Alles hangt af van de kwaliteit van de ingrediënten
Citroenzuur is afhankelijk van de verkoper nog gemengd met andere zaken (antiklonter etc)
-
- Elite Poster
Paar dingen recht zetten. De bast kan je niet vinden in België (hier vind je alleen maar poeder) maar wel bij verschillende online winkels in NL. Ik koop die bij voordeelkruiden.nl, zak van 1 kilo met stukjes schors kost daar 22,50 euro.Tom2000 schreef:Alles hangt af van de kwaliteit van de ingrediënten
https://voordeelkruiden.nl/kinabast/
Jamaicapeper is GEEN gemalen mengsel, dat zijn gedroogde bruine onrijpe bessen ter grootte van een erwt, afkomstig van de "pimenta dioica". Die koop je bv bij desmecht.com in Brussel.
https://www.desmecht.com/nl/shop/desmec ... al-de-50g/
Citroenzuur: samenstelling wordt niet bepaald door de verkoper. Als ik mij niet vergis is er in België slechts 1 producent van citroenzuur. Of er nog iets anders in zit behalve citroenzuur durf ik niet beweren want in mijn pot met citroenzuur liggen meerdere klonters. Zou dus niet durven beweren dat er antiklonter middel in zit. Het ziet er identiek uit als kristalsuiker maar is zo zuur als de pest.
Gebruik stukjes gedroogd citroengras die je nog even verbrijzelt in een vijzel om het aroma vrij te maken. En verbrijzel meteen de jamaicapeper mee in de vijzel. Dan komen er ook veel meer aroma's vrij. Ik heb een foto toegevoegd van de pot all spice berries/jamaicapeper/pimentkorrels die ik in de kast heb staan, pot van 400 gram. Of ga naar de markt in anderlecht (abattoirs) op zondagmorgen. Staat een heel groot kraam die uitsluitend kruiden verkopen. Kans is groot dat je daar alles gaat vinden, staat vlakbij het kippenkraam van Jaspaer.
- Bijlagen
-
- IMG_20220814_091754.jpg
- (41.9 KiB) Nog niet gedownload
-
- Member
Wij kopen kinabast en vers citroengras hier bij de Indiër die een restaurant heeft.
Die Indische mevrouw heeft ons de tip gegeven om kaneel met kruidnagel te mengen in plaats van de echte Jamaica peperbolletjes te gebruiken.
Ik ga er van uit dat Indiërs wel iets van kruiden kennen?!
Citroenzuur halen we bij een groothandel in voedingswaren en die heeft enkele verschillende merken staan, geen enkel van België
Bedenk trouwens dat anti klontermiddel op zich geen probleem is, zit ook in al het zout dat je gebruikt!, maar wel een verschil kan maken hoeveel je gaat toevoegen.
Enige dat ik wou meegeven is dat je zelf moet experimenteren met de verhouding,
Want naargelang je grondstoffen kan de verhouding aangepast worden tot de ideale smaak
Die Indische mevrouw heeft ons de tip gegeven om kaneel met kruidnagel te mengen in plaats van de echte Jamaica peperbolletjes te gebruiken.
Ik ga er van uit dat Indiërs wel iets van kruiden kennen?!
Citroenzuur halen we bij een groothandel in voedingswaren en die heeft enkele verschillende merken staan, geen enkel van België
Bedenk trouwens dat anti klontermiddel op zich geen probleem is, zit ook in al het zout dat je gebruikt!, maar wel een verschil kan maken hoeveel je gaat toevoegen.
Enige dat ik wou meegeven is dat je zelf moet experimenteren met de verhouding,
Want naargelang je grondstoffen kan de verhouding aangepast worden tot de ideale smaak
-
- Elite Poster
De verhoudingen uit het YT filmpje zijn quasi perfect voor mij. Ik doe er iets minder cinchona in omdat het anders te bitter is. Ooit waren mijn verhoudingen zo goed dat die in combinatie met Gin Mare voor mij zowat de perfecte GT qua smaak was. Alleen kun je nooit identiek dezelfde smaak reproduceren. Elke batch is net iets anders omdat je wat te veel van dit gebruikt of wat te weinig van dat. Ik maak er trouwens ijsblokjes van. Heb ik siroop nodig, zet ik een trechter op de fles, daarin paar ijsblokjes en wachten tot de siroop in de fles gesmolten is. Bewaar je die siroop in een fles op kamertemperatuur dan vormt er zich na verloop van tijd een film op de vloeistof.
Indiërs kennen misschien wel iets van kruiden maar dat betekent daarom niet dat ze iets kennen van tonic maken.
Indiërs kennen misschien wel iets van kruiden maar dat betekent daarom niet dat ze iets kennen van tonic maken.
-
- Member
Een beetje geschiedenis:Jack Daniels schreef: Indiërs kennen misschien wel iets van kruiden maar dat betekent daarom niet dat ze iets kennen van tonic maken.
India is zowat de bakermat van Gin Tonic
Het is er ontstaan tijdens de bezetting door het Britse leger
En daar kan geen enkele gin tonic van winnenDIBO schreef:1,5l Magnum 18 jaar oude ambachtelijke Geuze van de '3 fonteinen'

-
- Elite Poster
Je hebt gelijk Tom2000. Ik ben nooit te beroerd om mijn ongelijk toe te geven. 

- jphermans
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 109 keer
Awel bij mij ook. Na een dagje werken vandaag en eens thuisgekomen snel gekeken of UB al terug online was, vond ik het een aangename verrassing.
Internet via Mobile Vikings
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Toevallig opgemerkt dat de mobiele Airco die ik 2 jaar geleden gekocht heb WiFi ondersteund en zo vanop afstand met een app bediend kan worden. Toegegeven, de vermelding van WiFi in de model naam had mij al veel eerder moeten opvallen 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Afrekening HE juli 2022
Naast kosteloze energie zorgt het ook nog eens voor de betaling van een deel van de basisbehoeften.
Inmiddels bij de Oosterburen: "De Duitse overheid wil ruim 2 eurocent per kilowattuur op het gasverbruik van gezinnen gaan heffen".
Zelf investeren in HE bleek (ook daar) dan nog niet zo'n slecht idee.
Toegevoegd na 23 uren 59 minuten 18 seconden:
Zachte regen

Naast kosteloze energie zorgt het ook nog eens voor de betaling van een deel van de basisbehoeften.

Inmiddels bij de Oosterburen: "De Duitse overheid wil ruim 2 eurocent per kilowattuur op het gasverbruik van gezinnen gaan heffen".

Zelf investeren in HE bleek (ook daar) dan nog niet zo'n slecht idee.
Toegevoegd na 23 uren 59 minuten 18 seconden:
Zachte regen

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
- Bedankt: 120 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nice, Amazon leveringen altijd roll of the dish wanneer ze komen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Elite Poster
Mijn grootste respect voor mensen die bewijzen dat het, ook met tegenslag en een minder groot inkomen, ook kan:
De man, Boeckx Luc, had blijkbaar lichamelijk minder geluk dan de meesten onder ons en relatief gezien wel een erg modaal inkomen.
Proficiat Luc met je keuzes en zeker met de behaalde resultaten.

De man, Boeckx Luc, had blijkbaar lichamelijk minder geluk dan de meesten onder ons en relatief gezien wel een erg modaal inkomen.
Proficiat Luc met je keuzes en zeker met de behaalde resultaten.

Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
...de enige Luc Boeckx (jaja de voornaam vooraan
) die ik kan vinden is dokter...
maar toch proficiat zeker

maar toch proficiat zeker
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Het zal in Vlaanderen, net zoals Joe de Mannen, een uniek voorkomende naam zijn.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 79 keer
Ventilatortje van mijn synology RS815+ gaf altijd storing (viel uit). Nieuwe van noctua besteld en er nu ingestoken. Beslist dit 'on-the-fly' te doen om geen downtime te hebben. Tijdens het vervangen, valt me op dat de ventilator achteraan de lucht naar achter blaast, maar de 2 ventilatoren vooraan (tussen disks en print) naar voor. Deze zijn dus gemonteerd om naar voor te blazen wat nooit de bedoeling kan zijn aangezien ze elkaar tegenwerken. Heb ze nu allemaal naar achter geplaatst: CPU van 57° naar 42° en hdd's ook een graad of 5 frisser.
Is bij synology ooit op een maandagochtend in elkaar gestoken denk ik. Geluk dat ik het nu (na jaren) toch ontdek.
Is bij synology ooit op een maandagochtend in elkaar gestoken denk ik. Geluk dat ik het nu (na jaren) toch ontdek.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
@ivob
Is die privé persoon (blijkbaar) wel opgezet met een vernoeming en vermelding van zijn inkomen & gezondheid op een publiek forum?
Is die privé persoon (blijkbaar) wel opgezet met een vernoeming en vermelding van zijn inkomen & gezondheid op een publiek forum?
-
- Elite Poster
Dat moet je aan die privé persoon vragen. Hij heeft het zelf op een publiek toegankelijk forum gezet.
Ik kan in zijn plaats niet antwoorden.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... start=1080
https://www.egear.be/kwh-prijs-juli-2022/#comment-25020
Het is ook niet de dokter Luc Boeckx uit Geel waar hiervoor naar werd verwezen want beiden hebben een andere geboortedatum.
Ik kan in zijn plaats niet antwoorden.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... start=1080
https://www.egear.be/kwh-prijs-juli-2022/#comment-25020
Het is ook niet de dokter Luc Boeckx uit Geel waar hiervoor naar werd verwezen want beiden hebben een andere geboortedatum.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dus die info hadden we bij uw bericht moeten bijfantaseren om het te begrijpen...
Vraag trouwens eens aan Luk wat hij allemaal niet gedaan heeft maar wel had willen doen in al die jaren.
J.
Vraag trouwens eens aan Luk wat hij allemaal niet gedaan heeft maar wel had willen doen in al die jaren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Bijfantaseren?
Neen, in het energietopic van dit eigenste forum stond de bronlink al eerder.
In dit topic ging het gewoon over MIJN positieve ervaring van de dag (cfr. de topictitel).
Wanneer anderen daar dan hun frustratie van willen maken is dat iets voor een ander topic.
Dit topc gaat over de persoonlijke positieve ervaringen. Niet hoe anderen dezelfde positieve ervaring voor zichzelf inschatten. Dat kan dan best weer negaztief zijn en daar bestaat weer een ander topic voor de gefrustreerden van de dag voor.
Neen, in het energietopic van dit eigenste forum stond de bronlink al eerder.
In dit topic ging het gewoon over MIJN positieve ervaring van de dag (cfr. de topictitel).
Wanneer anderen daar dan hun frustratie van willen maken is dat iets voor een ander topic.

Dit topc gaat over de persoonlijke positieve ervaringen. Niet hoe anderen dezelfde positieve ervaring voor zichzelf inschatten. Dat kan dan best weer negaztief zijn en daar bestaat weer een ander topic voor de gefrustreerden van de dag voor.
Laatst gewijzigd door ivob 19 aug 2022, 18:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 17 keer
@Joe de Mannen Ik ga ook niet op vakantie, ook prioriteit om vaste kosten te verlagen dak/muren geisoleerd, zonnepanelen (2dehands in Nederland gaan halen met bestelwagen die ik heb kunnen lenen en zelf geinstalleerd) en een elektrische auto...
Zelf klinkeren ipv te laten doen, zelf kiezel uitgraven en afvoeren en dan terug los laten lossen om dan zelf uit te strijken.
Leven is keuzes... wil ik liever 30 jaar 1500 euro per maand af betalen of 20 jaar 1/3de van mijn loon als lening zodat tegen de tijd dat mijn dochter 18 een stuk extra inkomen beschikbaar wordt...
Heb ik spijt daarvan ? Neen. Schulden zijn een strop rond je nek.
Zelf klinkeren ipv te laten doen, zelf kiezel uitgraven en afvoeren en dan terug los laten lossen om dan zelf uit te strijken.
Leven is keuzes... wil ik liever 30 jaar 1500 euro per maand af betalen of 20 jaar 1/3de van mijn loon als lening zodat tegen de tijd dat mijn dochter 18 een stuk extra inkomen beschikbaar wordt...
Heb ik spijt daarvan ? Neen. Schulden zijn een strop rond je nek.
-
- Elite Poster
Volledig mee eens.
In het leven eerst de prioriteiten stellen om de vaste kosten zo laag mogelijk te houden (eigen woning verwerven, eigen energie opwekken en opslaan,......). Dus in het begin even de buikriem wat aantrekken om later er uitgebreid blijvend de vruchten van te plukken en volop van het leven te genieten.
Andere keuzes kunnen en mogen uiteraard ook. De gevolgen zijn dan iets anders. Niets mis mee. Iedere keuze heeft zijn specifieke gevolgen. Zijn eigen voor- en nadelen. Draag gewoon de gevolgen van de eigen keuzes. Meer moet het in het leven niet zijn.
In het leven eerst de prioriteiten stellen om de vaste kosten zo laag mogelijk te houden (eigen woning verwerven, eigen energie opwekken en opslaan,......). Dus in het begin even de buikriem wat aantrekken om later er uitgebreid blijvend de vruchten van te plukken en volop van het leven te genieten.
Andere keuzes kunnen en mogen uiteraard ook. De gevolgen zijn dan iets anders. Niets mis mee. Iedere keuze heeft zijn specifieke gevolgen. Zijn eigen voor- en nadelen. Draag gewoon de gevolgen van de eigen keuzes. Meer moet het in het leven niet zijn.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Uiteraard is het een keuze en is het bewonderenswaardig, en ik geloof gerust dat dat iemands dag goed kan maken, maar wat ivob niet lijkt te begrijpen is dat het geen zin heeft iets te delen als cruciale info ontbreekt. Maar die info moet je volgens hem maar gaan zoeken in al zijn berichten hier op het forum.
J.
J.
-
- Elite Poster
Niemand die vraagt dat je (negatief) reageert op het delen van een positieve persoonlijke ervaring. Dat is je eigen keuze.
Het is, in dit topic, niet meer dan dat. Een persoonlijke positieve ervaring (MIJN, weet je wel?) moet niet per definitie de positieve ervaring van jezelf of anderen zijn. Voor frustraties bestaat er een geëigend topic. Maak er naar eigen inzicht gebruik van.
Soit, de bronvermelding heb je nu ook in dit topic. Excuses dat ik te bondig was.
Je kan daar nu de vraag gaan stellen of het dokter Luc Boeckx is en of betrokkene zijn tekst en naam waarheidsgetoruw is of gewoon verzonnen. 
Je "probleem" met ivob zijn positieve ervaring van de dag is dus binnen de korste keren uitgeklaard. Als dat geen positieve ervaring is?
Het is, in dit topic, niet meer dan dat. Een persoonlijke positieve ervaring (MIJN, weet je wel?) moet niet per definitie de positieve ervaring van jezelf of anderen zijn. Voor frustraties bestaat er een geëigend topic. Maak er naar eigen inzicht gebruik van.
Soit, de bronvermelding heb je nu ook in dit topic. Excuses dat ik te bondig was.

Je "probleem" met ivob zijn positieve ervaring van de dag is dus binnen de korste keren uitgeklaard. Als dat geen positieve ervaring is?
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Proberen iets te schrijven zodat er reacties op komen?
Ok. We zullen er rekening mee houden.
Het staat iedereen vrij al dan niet, volgens eigen persoonlijkheid, te reageren. Tot in Thailand toe.
Daar heb ik niets op tegen.
Ok. We zullen er rekening mee houden.
Het staat iedereen vrij al dan niet, volgens eigen persoonlijkheid, te reageren. Tot in Thailand toe.
Daar heb ik niets op tegen.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Gisteren https://hetkunstuur.com/mechelen bezocht.
Zelden kan je topwerken van kunstenaars uit eigen regio - meestal dan nog uit privécollecties - zo rustig (max. 8 personen) en van zo kortbij op een rustige setting bezoeken.
Zelden kan je topwerken van kunstenaars uit eigen regio - meestal dan nog uit privécollecties - zo rustig (max. 8 personen) en van zo kortbij op een rustige setting bezoeken.

Sol Invictus!
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
Een enkele spinnendraad, strak gespannen tussen twee daken en met een lengte van zo'n 8 meter. Zelfs de nachtelijke bries had er nauwelijks effect op. Toch wel straffe beestjes, die spinnen.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Eindelijk een oplossing gevonden voor een probleem dat al 2 maand aansleept maar ik de tijd niet voor vond (prio) om eens in-depth te gaan debuggen. Happy me, happy customer 

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ikke gisteren ook, enkel spijtig dat het vuurwerk bij het Casino was afgelast. Verder leuke golven in de zee gisteren, zalig weertje en watertemperatuur was perfect.