Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat mijn argumentatie betreft kan ik stellen dat jij die telkenmale omvormt opdat ze past in jouw gedachtengoed.
't Ja,...

En dan ratel je verder... :lol:

Afin, feitelijk faal jij iedere dag met jouw boodschap hé.
Ze zal nooit meer in vervulling gaan.

En zo kom je tot een contradictie: een feilbare mens die stelt dat mensen feilbaar zijn. En dan stelt dat zijn versie "juist" is. 8)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 1 keer

Terecht toch? "Sponsor Of Terrorism" vind ik trouwens nog te zacht uitgedrukt.
Ik heb de genocide vanaf het begin via verschillende kanalen trachten te volgen en ik heb teveel gruwelijkheden gelezen en foto's en video's gezien.
De oorlog in Oekraine zal stoppen, dit jaar of volgend jaar wie zal het zeggen.
Maar alvast mijn afkeer voor het regime in Rusland zal nooit meer verdwijnen, ik denk dat er generaties gaan nodig zijn om dit een plaats te geven.
Het is dat ik hier nog verplichtingen heb maar moest ik die niet hebben ik zou naar ginder gaan om te helpen, en ik weet dat allebei m'n volwassen kinderen voldoende hebben aan 1 woord en ze gaan mee. Niet om te vechten maar om mensen die het nodig hebben bij te staan.
Er zijn nu reeds duizenden vrijwilligers vanuit de hele wereld naar Oekraine vertrokken om humanitaire hulp te bieden, al denk ik niet dat dit uitgebreid in het 19u nieuws te zien zal zijn.

Toegevoegd na 5 minuten 55 seconden:
Dizzy schreef: 16 aug 2022, 16:03On-topic: de aanwezigheid van een grote kerncentrale in een oorlogszone is zeer verontrustend, dat is niet alleen mijn mening maar ook deze van de IAEA en 42 landen.
Niet de aanwezigheid van maar hetgene wat de agressor ermee doet is datgene wat de wereld zorgen moet baren.
Maar terroristen misbruiken dan ook alles waar ze hun hand op kunnen legen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Mijn argumentatie aanpassen zodat ze past bij degenen met wie ik het oneens ben, lijkt me vreemd... maar het zal aan mij liggen.

Nog wat verder op de persoonlijke toer gaan is ook niet verrassend, noch geeft het blijk van sterke argumentatie.

Welke is mijn boodschap dan? Ik post hier over van alles, bvb over het nieuwe UB en dat is vandaag al in vervulling gegaan. Mijn grote boodschap hou ik voor het kleinste kamertje.

Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik ook feilbaar ben, soms gebruik ik zelfs een verkeerd woord. Mijn versie is dus niet juist omdat het mijn versie is maar gewoon wat op de man spelen overtuigt me niet om aan mijn versie te twijfelen, integendeel. Wie wil stellen dat kerncentrales in oorlogszones geen probleem vormen mag dat van mij, maar ik hoef het daar niet mee eens te zijn.

Bovendien wens ik toch eens te wijzen op het feit dat men mij verwijt anti-kernenergie te zijn maar iemand die hier topic na topic aanmaakt om de liefde voor zijn kernenergie te betuigen met steeds dezelfde prentjes is dan weer niet fanatiek. Vreemd. Als ik op het risico wijs van deze technologie in de oorlog waarover deze topic gaat, ben ik off-topic, maar als er hier iemand volledig persoonlijk EN off-topic gaat, is het weer geen probleem. Vreemd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy… kan het niet laten. Maar dat de aanwezigheid van die kerncentrale in een Oorlogszone verontrustend is, zal iedereen wel vinden hè. Alleen jij vindt dat het probleem ontstaan is omdat daar een kerncentrale gebouwd is … niet omdat Rusland die aanvalt/bezet ?

Afijn .. over je laatste zin zijn we het dan toch eens, de motivatie erachter verschilt alleen wat :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik vind ook dat de strijdende partijen daar schuld treffen maar ze kunnen er niets mee doen als het er niet is. Het is zoals met wapens in huis. Op zich kan je dat verantwoorden maar je weet ook dat als er wapens in huis zijn de stap naar wapenmisbruik of een ongeval niet zo ver weg is. Wie twijfelt zoekt maar eens op google naar shootings usa.

Punt is dat je niet kan weten waar en wanneer de volgende oorlogen zullen plaatsvinden en dus heb je een risico. Met materiaal dat duizenden jaren schadelijk blijft zit je dan met een gigantisch probleem. In oorlogen zal men grijpen naar alle mogelijke middelen, zeker als men in het nauw zit. Een centrale als deze is dan ineens een wapen. Zelfs als ze niet dienen om kernwapens te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Duitsland wou aan Oekraine 2700 Strela luchtafweer raketten geven,die dingen komen nog v/d DDR en zijn nog gemaakt door de Sovjets nu blijkt dat een deel van die raketten gewoon niet werken als dat ook zo een beetje de toon is in Rusland dan gaan er nog meer problemen opduiken voor Putin als hij ook ouder oorlogsmateriaal gaat inzetten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 6 keer

Stel u voor dat Poetin een kernwapen afschiet... en het ontploft niet. :lol:

De feilbare mens. 8)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 16 aug 2022, 16:57dan gaan er nog meer problemen opduiken voor Putin als hij ook ouder oorlogsmateriaal gaat inzetten.
Onlangs werden een heleboel T-62 tanks op treinwagons geladen en richting Oekraine gestuurd.
Deze tanks gingen in productie in het gezegende jaar 1962. Hoever zouden ze nog in de tijd kunnen reizen?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

DarkV schreef: 16 aug 2022, 12:15 Ondertussen heeft Oekraine weeral twee aanslagen uitgevoerd op de Krim... een groot munitie depot (en als gevolg ervan ook een spoorlijn in de buurt) en een transformator station. Volgens de "objectieve en waarheidsgetrouwe" verslaggeving van de Russen was men weer onvoorzichtig met een sigaret :-D

Voilà, nu is die gelobotiseerde toch terechtgekomen.
Delen ervan kunnen afgehaald worden aan de Rode Kruispost...

Toegevoegd na 5 minuten 2 seconden:
Dizzy schreef: 16 aug 2022, 16:27 Als ik op het risico wijs van deze technologie in de oorlog waarover deze topic gaat, ben ik off-topic, maar als er hier iemand volledig persoonlijk EN off-topic gaat, is het weer geen probleem. Vreemd.
Ik vind integendeel, dat jij zowat in elk topic off-topic gaat, en daar zowat carte blanche voor krijgt.
Er zijn forums waar dat niet zou pakken.

Toegevoegd na 2 minuten 29 seconden:
Petrikske schreef: 16 aug 2022, 17:53
fluppie schreef: 16 aug 2022, 16:57dan gaan er nog meer problemen opduiken voor Putin als hij ook ouder oorlogsmateriaal gaat inzetten.
Onlangs werden een heleboel T-62 tanks op treinwagons geladen en richting Oekraine gestuurd.
Deze tanks gingen in productie in het gezegende jaar 1962. Hoever zouden ze nog in de tijd kunnen reizen?
Ze kunnen nog verder terug, hoor.
Ze hebben al flèchettes ingezet, een wapen dat stamt uit Wereldoorlog 1!

https://www.economist.com/the-economist ... in-ukraine

Binnenkort komen ze misschien met katapulten en stormrammen af.

Volgens deze video zijn er ook strijders van die maffiarepubliekjes die weigeren te vechten.
Hun boodschap is: wij hebben onze oblast 'bevrijd', die andere is niet voor ons.
https://www.youtube.com/watch?v=58T7LARU6NA
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ordon schreef: 16 aug 2022, 17:04 Stel u voor dat Poetin een kernwapen afschiet... en het ontploft niet. :lol:

De feilbare mens. 8)
:lol:

Dat zou inderdaad heel grappig zijn, eigenlijk eerder om te ontploffen. Tot je beseft dat Putin meer dan 1 kernwapen heeft. Het is zoals Russische (what's in a name) roulette. Blij zijn omdat je het eerste shot overleefd hebt, om dan te beseffen dat je nog 4 pogingen te gaan hebt. Spannend!!!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

Blijkbaar zijn er weer een groot aantal Russische gevechtsvliegtuigen spontaan in de vlammen opgegaan in Gvardeyskoye, centrum van de Krim (al blijft het in de reguliere pers nog stil).

Wachten op de bevestiging (al zijn er reeds foto's te vinden).
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Dizzy schreef: 16 aug 2022, 16:48 Ik vind ook dat de strijdende partijen daar schuld treffen maar ze kunnen er niets mee doen als het er niet is. Het is zoals met wapens in huis. Op zich kan je dat verantwoorden maar je weet ook dat als er wapens in huis zijn de stap naar wapenmisbruik of een ongeval niet zo ver weg is. Wie twijfelt zoekt maar eens op google naar shootings usa.
Meh, niet mee eens. Het is niet omdat iedereen een auto heeft dat je er perse mensen mee gaat omver rijden. Er vallen immers veel meer doden in het verkeer dan door wapens. Zelfs in de USA.

Keukenmessen zijn veel gevaarlijker dan pakweg legale wapenbezitters.

Had men in Oekraïne geen wapens gehad dat was er al lang geen sprake meer van dat land.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 16 aug 2022, 22:51 Blijkbaar zijn er weer een groot aantal Russische gevechtsvliegtuigen spontaan in de vlammen opgegaan in Gvardeyskoye, centrum van de Krim (al blijft het in de reguliere pers nog stil).

Wachten op de bevestiging (al zijn er reeds foto's te vinden).
Laat ons hopen dat ze weer wat materiaal kwijt zijn.
Het doet vermoeden dat de verhaaltjes van de Russen over ontplofte Oekraïense depots met (munitie voor) Himaars ook echt alleen maar verhaaltjes zijn.
Ze zijn ook gestopt met het op het schenden van het rookverbod of ontploffende munitie te steken.
Nu erkennen ze dat er sabotage is.
Tot zover hun retoriek dat de Krim inwoners bij Moskou thuishoren.
Nu nog Poetin zelf opblazen.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1471 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

@fluppie je kan bedankjes geven in alle fora behalve bij maatschappelijke discussies. Dit is altijd zo geweest.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

SPR schreef: 16 aug 2022, 22:53
Dizzy schreef: 16 aug 2022, 16:48 Ik vind ook dat de strijdende partijen daar schuld treffen maar ze kunnen er niets mee doen als het er niet is. Het is zoals met wapens in huis. Op zich kan je dat verantwoorden maar je weet ook dat als er wapens in huis zijn de stap naar wapenmisbruik of een ongeval niet zo ver weg is. Wie twijfelt zoekt maar eens op google naar shootings usa.
Meh, niet mee eens. Het is niet omdat iedereen een auto heeft dat je er perse mensen mee gaat omver rijden. Er vallen immers veel meer doden in het verkeer dan door wapens. Zelfs in de USA.

Keukenmessen zijn veel gevaarlijker dan pakweg legale wapenbezitters.

Had men in Oekraïne geen wapens gehad dat was er al lang geen sprake meer van dat land.
Ik heb al eens aangehaald dat deze vergelijkingen niet opgaan omdat je met die voorbeelden geen duizenden mensen tegelijk kunt doden en het gevaar meerdere generaties langt blijft duren.

De verkeersdoden vergelijken met slachtoffers van wapens is trouwens ook niet geheel juist. Verkeer/mobiliteit is noodzakelijk, wapens zijn dat bij burgers zeer zelden. Een overmatig aantal wapens leidt tot drama's zoals we helaas elke dag opnieuw meemaken in de VS.

Een keukenmes is al helemaal niet gevaarlijk, het heeft nog nooit iemand aangevallen. Wel kan een mes gebruikt worden om iemand aan te vallen of te verwonden. Daarom bergen we messen ook op. Opnieuw, messen zijn noodzakelijke tools, wapens zijn dat niet.

Punt is dat men wapens best beperkt tot wie ze absoluut nodig heeft. En zelfs dan zijn strenge regels en beperkingen nodig. Politiemensen mogen bvb hun wapen naar huis meenemen ook al wordt dat afgeraden. Wat zien we, politiemensen beroven zichzelf van het leven met hun wapen of gebruiken het bij familiaal geweld. Zelf ken ik een agent die zijn wapen naar huis nam. Nadat zijn dochter zich van het leven benam met dat dienstwapen heeft ook zijn vrouw hem verlaten want ze kon hem niet meer verdragen na de dood van hun dochter. Zelf heb ik als klein kind ooit het jachtwapen van mijn vader gebruikt. Het lag hoog op een kast en de patronen lagen apart in een afgesloten lade, toch had ik beide kunnen vinden en gebruiken. Ik had een gat door de poort geschoten en een blauwe kaak eraan over gehouden maar voor hetzelfde geld had ik iemand afgeknald.

@topic: Had men geen wapens dan zouden conflicten minder slachtoffers vragen omdat de strijd minder "efficiënt" zou zijn. Had Rusland geen wapens dan was het aanvallen van andere landen een pak moeilijker want dan had men meer soldaten nodig die willen vechten. Nu schieten ze van ver maar raketten af waarbij heel wat burgers ook getroffen worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ja @Dizzy, ja
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 17 aug 2022, 11:04 De verkeersdoden vergelijken met slachtoffers van wapens is trouwens ook niet geheel juist. Verkeer/mobiliteit is noodzakelijk, wapens zijn dat bij burgers zeer zelden.
Toen het jaren geleden over moslimterrorisme ging, gebruikte je dat zelf als argument.
Toen heette het dat de kans gedood te worden bij een aanslag door moslimterroristen veel kleiner was dan gedood te worden bij een verkeersongeval.
Je weigerde toen toe te geven dat het opzettelijk doden via een aanslag niet mag vergeleken worden met een ongeval...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 16 aug 2022, 23:32 Laat ons hopen dat ze weer wat materiaal kwijt zijn.

Tot zover hun retoriek dat de Krim inwoners bij Moskou thuishoren.
Tactisch een slimme beslissing van de Oekrainers om zoveel mogelijk munitie en zwaardere wapens te vernietigen en
ook om zoveel mogelijk officieren uit te schakelen, de Russen zijn immers nog steeds zwaar in overtal qua mensen en materiaal.
Nu zou er trouwens een Russisch command center in Lysychansk zijn ontploft, blijft als het ware niets meer over van dat gebouw.
Het hoeft verder ook niet te verbazen dat de LNR niet meer verder wil vechten, ze hebben hun eigen gebied in handen en verder hebben hebben ze niets.
Geen fatsoenlijke uniformen of wapens en blijkbaar worden ze ook niet betaald om als kanonnenvoer te fungeren.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 637 keer
Provider

Ondertussen is ook al ontdekt dat de Russische burgerluchtvaart "wat problemen" begint te krijgen. Een spikspliternieuwe A350 (geleverd op 24/2/22) staat ergens aan de grond en is al gekannibaliseerd voor onderdelen. Gelukkig was deze nog gekocht en betaald. Er zouden ook al veel andere vliegtuigen aan de grond blijven omdat onderdelen gebruikt worden om andere te onderhouden en herstellen. Gezien dit "onderhoud" niet officieel goedgekeurd is mogen deze vliegtuigen de grenzen van Rusland niet meer over wegens niet meer "certified"

Zowat overal in de bezette gebieden blijken posters op te duiken met een tekening van een ontploffing en coördinaten om zo de druk op te voeren en te laten weten dat de Russische basissen overal een doelwit zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat we nog iets gaan zien eenmaal het weer gaat omslaan en het land weer herschapen zal worden in modderpoelen.
En het blijft toch een raar volkje die Russen, nadat er een tijdje geleden een item in Russische media kwam over een nieuwe auto betaald met 'kistgeld'
(geld dat de familie krijgt nadat hun kind sneuvelde in een oorlog)
Zo zag ik deze week ook een bezorgde moeder, niet over haar ondertussen gevangen genomen zoon maar wel over z'n iphone 13 op afbetaling gekocht door z'n grootvader.

Menselijke levens blijken van niemandal waarde in het Moederland.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Petrikske schreef: 17 aug 2022, 14:22 Menselijke levens blijken van niemandal waarde in het Moederland.
Is dat niet in elke oorlog zo? Eigenlijk straf dat er al zo veel hogere officieren gesneuveld zijn dicht bij de frontlinies, gewoonlijk houden die zich op een veilige afstand.

Wat de Iphone betreft, ook gezien maar zoals altijd moet je je afvragen wat er waar is of in scene gezet. Veel van wat online komt is propaganda (van beide kanten) en het is nuttig om deze "fait-divers" niet altijd als waar te beschouwen.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat die voorbeelden, ook al blijft de geloofwaardigheid wankel, aantonen is eerder dat ook de Russen zo kapitalistisch zijn als degenen die ze het verwijten :)

Dat is trouwens iets dat ik in meer commilanden heb opgemerkt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 17 aug 2022, 14:43Is dat niet in elke oorlog zo? Eigenlijk straf dat er al zo veel hogere officieren gesneuveld zijn dicht bij de frontlinies, gewoonlijk houden die zich op een veilige afstand.
Wat de Iphone betreft, ook gezien maar zoals altijd moet je je afvragen wat er waar is of in scene gezet. Veel van wat online komt is propaganda (van beide kanten) en het is nuttig om deze "fait-divers" niet altijd als waar te beschouwen.
Nee ik denk het niet, als je kijkt naar de manier van oorlogsvoering die Oekraine hanteerd dan lijkt deze meer op zelfbehoud gericht te zijn en dat moeten ze eigenlijk ook wel omdat de Russen zwaar in overtal zijn.
Maar niet alleen zijn ze voorzichtiger om soldaten te verliezen ze doen ook hun uiterste best om de Russen zoveel mogelijk te ontregelen.
Voorbeeld daarvan is het opblazen van zoveel mogelijk command centers en munitie depots.
Ze maken immers dankbaar gebruik van de 'push' methode van de Russen oftewel de Russen duwen zoveel mogelijk materiaal en munitie dicht bij de frontlinie om er zo snel mogelijk gebruik van te kunnen maken. De Amerikanen gebruiken blijkbaar de 'pull' methode, en dit is alles meer in de achterhoede te houden en a la Amazon alles maar te leveren wanneer het nodig is. De 'pull' methode is voor de vijand veel moeilijker om te ontregelen natuurlijk.
Zeker als je weet dat goed uitgeruste en moderne legers zoals dat van de US, zich minder snel in het ootje zijn te nemen dankzij hun veelal superieure technologie.
Het grote aantal officieren dat sneuveld is echt wel een probleem voor de Russen omdat niemand zomaar het beslissingsrecht mag opnemen, maw de baas is de baas en als de baas er niet is dan doen we niets.
Terwijl in de meeste moderne legers de lagere rang onmiddellijk de bevoegdheid krijgt om beslissingen te nemen en om ondergeschikten aan te sturen.
Propaganda is voor mij meer wat op de officiele TV word uitgezonden en dat soort propaganda van de Russen is gewoon lachwekkend te noemen bij momenten.
Bij deze een propaganda filmpje van de LNR ontleed en best wel lachwekkend bij momenten. https://www.youtube.com/watch?v=C0pHtPdum8c
En ok het is 'maar' de LNR maar de reguliere strijdkrachten van Rusland zijn niet zoveel beter. Best getrainde en uitgeruste Russische troepen zijn bv Wagner, Kadyrov en verder ook nog wel goed getrainde Special Forces. (vraag is, hoeveel zijn er daar nog van in leven..)

Kistgeld voor auto uitgezonden op TV: https://www.youtube.com/watch?v=hGZKD9eBoZw (heel zielig vind ik het, propagandawaarde 0,0 voor mij)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die Kadyrov moet ook al heel wat manschappen missen,en die Special Forces daar zitten ervan een heel aantal al gevangen vergeet niet dat in het begin v/h conflict hun opdracht was de luchthavens rond Kiev veroveren,en te wachten tot de rest v/h leger er dan was,dat was een zeer zware mislukking en heeft men ook veel goed getrainde soldaten verloren.
Dat was de miskleun van Putin zijn blits krieg
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Misschien was het idee eerder van Zelensky zal wel eieren voor zijn geld kiezen en vluchten of zich overgeven in ruil voor zijn leven. Dat in combinatie met het andere foute idee dat de Oekraïners bloedbroeders waren die niet te veel verzet zouden vertonen. Dat had het eerste doel, de machtsoverdracht, heel snel kunnen laten gaan, waarna de speciale operatie al kon afgeblazen worden.

Beide zaken zijn echter totaal anders uitgedraaid maar de Russen stonden daar nu rond Kiev. Dan zijn ze noodgedwongen terug moeten keren en proberen pakken wat ze kunnen krijgen.

Ik weet niet wie het allemaal bedacht heeft maar erg goed ingeschat is het toch niet.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Wat U beschrijft is wel gelukt in de Krim,samen met het langs de kant blijven staan van de NAVO,toen hebben oekrainse soldaten zich gewoon overgeven in de kazernes op de Krim en een veilige aftocht gekregen.
Daarmee heeft Putin eraan gedacht dat hetzelfde nog wel eens zou lukken,jaren nadien.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 17 aug 2022, 19:50 Die Kadyrov moet ook al heel wat manschappen missen,en die Special Forces daar zitten ervan een heel aantal al gevangen vergeet niet dat in het begin v/h conflict hun opdracht was de luchthavens rond Kiev veroveren,en te wachten tot de rest v/h leger er dan was,dat was een zeer zware mislukking en heeft men ook veel goed getrainde soldaten verloren.
De Slag om Hostomel airport inderdaad, het grootste vliegtuig van de wereld (Mriya) werd toen verwoest. https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Antonov_Airport
Kadyrov heeft blijkbaar nog een bataljon verse vrijwilligers gevonden. https://darik.news/en/kadyrov-sends-a-n ... raine.html
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vandaag in DS (betaalmuur) artikel over hoe de VS geprobeerd heeft om EU en Oekraïne zelf te overtuigen van de plannen van Rusland.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220817_97435096

Het is eigenlijk een reactie op een artikel in the Washington Post: https://www.washingtonpost.com/national ... ad-to-war/

Kortom, hetartikel bevestigd wat ik hierboven zei, het doel was een korte strijd waarbij men snel een Russischgezinde leiding kon installeren. De EU dacht men wel af te houden met de energiedreiging. De EU heeft te lang vertrouwen gehad in Rusland en de waarschuwingen te lang genegeerd.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

"Russische soldaat doorbreekt omerta met oorlogsdagboek en fileert Russisch leger: “Ik weiger deel uit te maken van deze waanzin”

"Pavel Filatyev (34) is zijn vaderland ontvlucht na het publiceren van een 141 pagina’s tellend document waarin hij zijn ervaringen aan de frontlinie beschrijft. De Russische soldaat doorbreekt hiermee dé omerta: “Wij, Russen, hebben niet het gevoel dat het goed is wat we doen. Waar hebben wij deze oorlog in godsnaam voor nodig?”

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a5526a6b/

Heel moedig van die kerel, laat ons hopen dat zijn verhaal anderen mag aansporen om er ook de brui aan te geven.
Mocht het een harde winter worden zie ik die Russen immers nog dood vriezen in hun loopgraven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er is weer een brandje geweest op de Krim vandaag.
De Ruzzen moeten dringend stoppen met roken, het is niet goed voor de gezondheid van hun militaire installaties.

https://www.youtube.com/watch?v=__1uJzdrJZQ
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Petrikske schreef: 18 aug 2022, 17:38 "Russische soldaat doorbreekt omerta met oorlogsdagboek en fileert Russisch leger: “Ik weiger deel uit te maken van deze waanzin”
Had het ook net gelezen.
Twitter: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1560022545356791810 Gezien de "successen" van het Russische leger lijkt mij het relaas wel redelijk correct te zijn.
Het geeft ook een beter beeld over de situaties waarbij ongewapende burgers in het begin de Russen konden verjagen. Veel animo was er niet om te vechten. Ondertussen zal de haat tegenover de Oekraïners om gesneuvelde comrads de vechtlust was opgekrikt hebben maar een deel van de Russische soldaten blijven een zootje ongeregeld met als voornaamste doel geen last te krijgen met oversten.
Het verklaart ook de vele plunderingen en diefstallen van spullen die ze thuis niet hebben of zich kunnen veroorloven.
Bye, Maurice
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen worden zware explosies gemeld in...

- Munitiedepot Belgorod (Rusland)
- Luchthaven Stary Oskol (Rusland)
- Wederom een militaire luchthaven op de Krim (Belbek nabij Sebastopol)
- Kertsj (De Krim) vlakbij de brug... luchtafweer zou gewerkt hebben, maar er was ook een explosie tot op 60km te voelen

Blijkbaar een productieve nacht voor de Oekrainers !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 18 aug 2022, 22:00 Ondertussen worden zware explosies gemeld in...

- Munitiedepot Belgorod (Rusland)
- Luchthaven Stary Oskol (Rusland)
- Wederom een militaire luchthaven op de Krim (Belbek nabij Sebastopol)
- Kertsj (De Krim) vlakbij de brug... luchtafweer zou gewerkt hebben, maar er was ook een explosie tot op 60km te voelen

Blijkbaar een productieve nacht voor de Oekrainers !
:beerchug: :bdaysmile: :banana:
Ik denk dat er special forces bezig zijn, en dat de Amerikanen die stiekem opgeleid hebben.
Dan nog wat inlichtingen delen en het is iedere avond vuurwerk bij de Ruzzen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 18 aug 2022, 22:00 - Wederom een militaire luchthaven op de Krim (Belbek nabij Sebastopol)
Blijkbaar waren hier 40 gevechtsvliegtuigen gestationeerd... dat zou pas een trofee zijn :banana:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Wow..als dat allemaal klopt. 🤜🏻🤛🏻
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voormalig Amerikaans legercommandant ziet overwinning voor Oekraïne als quasi onvermijdelijk, en pleit voor meer wapenleveringen.
https://www.youtube.com/watch?v=j_cH6mbmwfo
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik deel die man z'n standpunt, alleen moet er heel snel veel meer en beter komen.
Keertje 4 Himars, nog een keertje 4 Himars.... komop seg, het is geen achterbuurt die zich moet verdedigen hé.
Elke dag getalmd is meer onschuldige slachtoffers. (burgers)
Als het kouder word en weer gaat regenen (september) zou er eigenlijk een flinke tand moeten bijgestoken worden.
Als de Russen de raketten om de oren vliegen dan wil ik wel eens zien hoelang ze nog door willen gaan met hun rantsoenen die al 7 jaar vervallen zijn.
Ondertussen ondervinden ze ook meer en meer dat de lokale bevolking hen vijandig gezind is en geen schrik heeft om zelfs sabotagedaden te plegen.
En er vechten trouwens ook enkele bataljons van Wit-Rusland mee met de Oekrainers.
https://www.voanews.com/a/how-belarusia ... 12220.html
Hun volgende missie hebben ze reeds prijs gegeven, Lukashenko moet weg uit Wit-Rusland.

Het kan nog een hele tijd blijven branden in de regio vrees ik.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Petrikske schreef: 19 aug 2022, 23:39 Ik deel die man z'n standpunt, alleen moet er heel snel veel meer en beter komen.
Omgekeerd heeft men ook het materieel daarvoor nodig.

Op de EU kunnen ze minder en minder rekenen: de vijf grootste EU landen (waaronder Duitsland weer natuurlijk) + het VK hebben in de ganse maand juli welgeteld geen enkele beloftes voor bijkomend militair materiaal gedaan, en dat voor het eerst sinds de inval. Bovendien neemt de steun sinds april al gestaag af.

Is de EU de eerste opgever in deze oorlog - uit toenemende angst voor de reactie van Rus die het licht aanhoudt - of is het gewoon weer een zaakje van "de-Amerikaan-moet-het-maar-weer-doen" (om dan achteraf weer op diezelfde Amerikaan te bashen) of gewoon de EU politici die op hun 3 maanden zomervakantie vertrokken zijn en Oekraïne is wel het minste van hun zorgen?
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1471 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

Die énorme hoeveelheden munitie heeft gewoon ook niemand liggen behalve misschien Rusland zelf en China?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Goztow schreef: 20 aug 2022, 11:06 Die énorme hoeveelheden munitie heeft gewoon ook niemand liggen behalve misschien Rusland zelf en China?
We vergeten toch niet hoeveel wapenfabrikanten er zich binnen de grenzen van de EU bevinden? Je weet wel, die fabrikanten waarvoor we gerust een oogje dichtknijpen als ze exporteren naar minder vredelievende regimes?

Of heeft Oekraïne enkel recht op oud/vervallen materiaal dat we nog in stock hadden liggen ergens?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”