wat formaat is er groter vob of mkv

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer

Hi
Wat formaat is er groter vob of mkv
Indien mkv of mpeg4 kleiner is hoe omzetten?
al vast bedankt voor het antwoord
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 757 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Net als .mp4 bestanden zijn dat zijn allebei "containers" voor audio/video/ondertitels/... dus een beetje zoals de kaft van een boek die niks met de tekst van het boek te maken heeft maar wel gebruikt wordt om die tekst te bundelen en er een herkenbaar "boek" van te maken. De grootte van de inhoud hangt vooral af van de codecs (en gebruikte instellingen) waarmee audio en video gecomprimeerd zijn.

Het hangt een beetje af van wat je met die mediabestanden wil doen om te kunnen zeggen wat je best gebruikt. Bijvoorbeeld, mkv is flexibeler dan mp4, geloof ik, maar als de bestanden bedoeld zijn om door een smart tv gelezen te worden, dan gaat die tv misschien geen mkv formaat herkennen. Voor oude tv's is een mp4 misschien al onherkenbaar door het formaat, of door de gebruikte encodering van de inhoud.

Aangezien je van vob spreekt, neem ik aan dat je een dvd wil omzetten naar een bestand op je computer? Daar zijn vele programmas voor maar je kijkt beter eerst eens naar welke video en audio codec je het best kan gebruiken -- ook qua tijd die nodig is om te comprimeren, bijvoorbeeld. Als je enkel het formaat wil omzetten zonder de inhoud te comprimeren, kan je de audio/videostream gewoon kopiëren naar een andere container -- dit heet "remuxen". Op videohelp.com kan je allerlei tooltjes vinden als je wil experimenteren.

Als het enkel op PC moet werken en liefst zo klein mogelijke bestanden, zou ik de h265 videocodec voorstellen met Xmedia Recode of Handbrake als encoder. Audio encodering is wat persoonlijker omdat het bij je setup moet passen -- voldoet simpele stereo of liever meerdere kanalen, etc.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”