Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Die 17 is in de zomer he. Ik heb hem nu bijna een jaar en overall kom ik ergens rond de 20 kWh/100km uit, op basis van verbruiksindicatie van de auto. Op AC laden zorgt voor een verlies van ongeveer 10%.
Ik heb trouwens nooit echt begrepen waarom een dual motor meer moet verbruiken dan een single motor. Als je 120 rijdt en daar pakweg 24kW vermogen voor nodig hebt, maakt het dan uit of twee motoren elk 12kW leveren of één er 24 levert? De tweede motor weegt wel wat extra, maar gewicht maakt nu ook niet ZO veel uit; het is vooral luchtweerstand die het verbruik bepaalt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Er zal waarschijnlijk altijd wat verlies aan efficiëntie zijn en als je dat vermenigvuldigt met 2 dan heb je dus meer verlies. Het is vergelijkbaar met onze staatsstructuur, kap alles in stukjes en dan kosten de stukjes telkens samen ook meer geld voor minder :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

SpecialK schreef:Die 17 is in de zomer he. Ik heb hem nu bijna een jaar en overall kom ik ergens rond de 20 kWh/100km uit, op basis van verbruiksindicatie van de auto. Op AC laden zorgt voor een verlies van ongeveer 10%.
Ik heb trouwens nooit echt begrepen waarom een dual motor meer moet verbruiken dan een single motor. Als je 120 rijdt en daar pakweg 24kW vermogen voor nodig hebt, maakt het dan uit of twee motoren elk 12kW leveren of één er 24 levert? De tweede motor weegt wel wat extra, maar gewicht maakt nu ook niet ZO veel uit; het is vooral luchtweerstand die het verbruik bepaalt.
Elke motor combinatie heeft verliezen welke eerst overbrugd moeten worden vooraleer die motor een nuttige bijdrage kan leveren
Met 2 motoren heb je 2 keer die verliezen
Daarnaast heb je nog de dynamise verliezen waar jij aan dacht die niet uitmaken of je nu 1 of 2 motoren hebt
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

SpecialK schreef:Die 17 is in de zomer he. Ik heb hem nu bijna een jaar en overall kom ik ergens rond de 20 kWh/100km uit, op basis van verbruiksindicatie van de auto. Op AC laden zorgt voor een verlies van ongeveer 10%.
Ok, dat over meer seizoenen gemeten verbruik kan ik dan bevestigen.
Ik ken er met een Polestar, maar met een uitgesproken sportieve rechtervoet, die van zo'n gemiddeld verbruik alleen maar kunnen dromen.

Uit bijna alle test blijkt dat de versie met single motor voordeliger in verbruik is. Oorzaak, zie hiervoor.
Dual motor heeft dan weer andere voordelen.

Naast luchtweerstand is ook de aangehouden snelheid en rijstijl een doorslaggevende factor.
Onze EV wordt door 5 bestuurders gebruikt. De verschillen in verbruik zijn significant.
Zelf rij ik altijd in ecomodus en zelden harder dan 100 km/uur. En het grootste deel zijn geen autosnelwegkm's.
Andere bestuurders rijden voor een groot deel wel op de autosnelweg maar dan hoofdzakelijk in de spits wat de snelheid weer beperkt.
Zelf merk ik dat, bij onze EV, het omsalg van zuinig naar stijgend verbruik rond de 90 km/uur ligt.

Eerder werd er al opgemerkt dat VW problemen had met het produceren van EV's zonder issues.
Dat blijkt ook uit de recente tests.
Bv. hier een korte algemene vergelijkende test tussen 2 familiale EV's:
VW heeft uiteraard niet alleen softwareproblemen met zijn elektrische voertuigen. Goede autobouwers, maar de software hadden ze beter van in het begin uitbesteed voor wie daar in thuis is.

Een andere invalshoek die een drietal transitieproblemen gelijktijdig wil aanpakken, de retrofit EV:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De reden van het zelf willen maken van de software is de angst bij de traditionele bouwers van de techbedrijven. Ze weten ook dat auto's meer en meer computers worden met wieltjes onder. De software wordt daarom veel belangrijker in de ervaring, zeker als we naar zelfrijdende wagens evolueren. Ze willen dus de touwtjes zelf in handen houden en ervaring opdoen maar dat kost dus tijd en kinderziektes.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:De reden van het zelf willen maken van de software is de angst bij de traditionele bouwers van de techbedrijven. Ze weten ook dat auto's meer en meer computers worden met wieltjes onder. De software wordt daarom veel belangrijker in de ervaring, zeker als we naar zelfrijdende wagens evolueren. Ze willen dus de touwtjes zelf in handen houden en ervaring opdoen maar dat kost dus tijd en kinderziektes.
Ik vermoed dat je eerder de oorzaak moet zoeken bij de dieselgate waar ze aangeleverde software hebben gebruikt maar contractueel de volledige verantwoordelijkheid hebben moeten dragen.
Waarom zou je anders vanaf scratch beginnen en het warm water willen uitvinden.
Paniekvoetbal dus
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is toch wat ik zeg, ze willen controle over de software. Trouwens dat dat gesjoemel er toevallig en zonder medeweten zou inzitten betwijfel ik sterk :lol:

Als je dan geen ervaring had hiermee moet je wel from scratch beginnen. Dat kost echter niet alleen veel geld maar ook tijd. De paniek is eerder door het te snel willen uitbrengen van modellen die niet klaar zijn. De investeringen moeten dan weer terugverdiend worden wat de prijs van de wagens verhoogt.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Allez ...het begint te dagen het besef dat de "vroem vroems "er nog langer gaan zijn dan voorzien :lol:

https://m.gva.be/cnt/dmf20220822_95671019

Steeds meer elektrische bedrijfswagens, maar er dreigen ook problemen: “ Eigenlijk zijn we er niet op voorzien "

meer...
Laatst gewijzigd door Matt555 22 aug 2022, 19:22, in totaal 4 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Betaalmuur. Dat we eigenlijk niet voorzien zijn op veel meer EV's is het enige dat je kan lezen. Inform us.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Dizzy schreef: 22 aug 2022, 19:19 Betaalmuur. Dat we eigenlijk niet voorzien zijn op veel meer EV's is het enige dat je kan lezen. Inform us.
Betaalmuur jaja..maar blijkbaar is mijn muurtje dan toch iets lager ...of niet welkom nieuws misschien :lol:

Beetje meer was zichtbaar v.mij ,niet voor Dizzy blijkbaar

Particulieren staan nog steeds twijfelachtig tegenover de elektrische wagen. Nochtans blijkt uit een onderzoek van leasingmaatschappij Arval dat zeven op de tien populairste bedrijfswagens volledig elektrisch zijn. Kan een werkgever zijn werknemers dan dwingen om voor elektrisch of hybride te kiezen?
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat stukje is nauwelijks nieuws te noemen.
Bij leasing gaat het veel meer over TCO dan bij particulieren.
En niet vergeten dat EV's ondertussen fiscaal wel bevoordeeld worden tov ICE.

Hoe bedrijven dat aanpakken...
Alles gaat prima als de werknemers ergens "rustig" wonen: eigen oprit, eigen garage, ... en een koophuis.
Bij huurwoningen, gesloten bebouwing en/of geen oprit/garage, appartementen, ... is het miserie.

Voorlopig zijn hybrides nog toegelaten, hoor ik bij ons en bij enkele andere bedrijven, maar dat is niet eeuwig natuurlijk.

Hier trouwens de data van Arval: https://www.fleet.be/top-10-vaakst-best ... zinemotor/
TOP 10 bestelde wagens Arval 2022
Mercedes EQA
VW Golf Benzine
BMW iX3
Audi Q4 e-tron
Volvo XC40 PHEV
KIA EV6
Volvo XC40 BEV
Hyundai Tucson PHEV
Mercedes EQB
VW ID4
TOP 10 bestelde full electric Arval 2022
Mercedes EQA
BMW iX3
Q4 e-tron
KIA EV6
Volvo XC40
Mercedes EQB
VW ID4
VW ID3
Skoda Enyaq
Q4 SB e-tron
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 22 aug 2022, 19:33
Particulieren staan nog steeds twijfelachtig tegenover de elektrische wagen. Nochtans blijkt uit een onderzoek van leasingmaatschappij Arval dat zeven op de tien populairste bedrijfswagens volledig elektrisch zijn. Kan een werkgever zijn werknemers dan dwingen om voor elektrisch of hybride te kiezen?
Neen, dat kan hij niet.
Hij kan ze zelfs niet dwingen te kiezen voor een bedrijfswagen.
Maar een werknemer die zijn rekening maakt weet wel wat hij daarna moet kiezen.
Het verband met particulieren ontgaat me voorlopig.

Toegevoegd na 5 minuten 38 seconden:
heist_175 schreef: 22 aug 2022, 19:47 Hoe bedrijven dat aanpakken...
Alles gaat prima als de werknemers ergens "rustig" wonen: eigen oprit, eigen garage, ... en een koophuis.
Bij huurwoningen, gesloten bebouwing en/of geen oprit/garage, appartementen, ... is het miserie.
Het hangt ook van de werkgever en zijn policy af.
Wanneer deze investeert in laadpalen (fiscaal recupereerbaar) op zijn parking is de miserie weer wat kleiner.
Waar in 2019 er 6 laadpalen stonden op de bedrijvenparking van het bedrijf dat onze BEV mogelijk maakt (trouwens ook via Arval) zijn er in 2022 al 50 operationeel en is men deze week bezig de volgende 30 in gebruik te nemen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ook wij investeren volop in laad infrastructuur en zonnepanelen (zo'n grote schotel vol met panelen die met de zon meedraaien is toch wel iets raars om op je dak te hebben, maar effectief is het wel). Op het kantoor hebben we een (pak) meer zonneproductie dan dat we verbruiken (en dat is met volle racks, airco én laadpalen).

Onze werknemers hebben allemaal ofwel een PHEV (BMW 330e break) ofwel rijden ze nog met een bijna einde lease. Nieuwe keuzes zijn beperkt tot PHEV en BEV, afhankelijk van de keuze van de werknemer.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niet welkom nieuws? Ik ben altijd al kritisch geweest voor EV's ook al ben in in principe voorstander van de omschakeling.

Dat het vooral bedrijfswagens zijn zegt eigenlijk al genoeg, als je de prijs naast deze wagens zet wordt het nog duidelijker waar het probleem zit.

Bedrijven spelen ook een rol. Bij mijn vriendin op het werk, 2 laadpalen. Deze mogen echter niet gebruikt worden door de 2 werknemers met een EV :bang: Het is enkel voor bezoekers.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor alles is een oplossing.
Je moet het alleen willen zien en buiten de platgetreden paden durven stappen.
Wanneer je bv. geen gebruik kan maken van een salarisauto is het in Vlaanderen voor de meeste mensen niet echt een probleem om de verplaatsingen met een elektrische (cargo) fiets te doen. De range van min. 100 km is voor de meeste pendelaars ruim voldoende om een enkele afstand van 50 km te overbruggen. Kan je opladen aan ieder gewoon stopcontact in huis, neemt weinig plaats in en verbruikt bovendien maar een 800 Wh/100 km (wanneer je zelf niet al te veel wil bijtrappen, zoniet verhoogt de range nog en daalt het verbruik verder). Kost bovendien maar een fractie van een vierwielig blik en heeft nauwelijks onderhoud nodig.
Spijtig genoeg besteden veel mensen meer tijd in het zoeken naar problemen dan in het zoeken naar oplossingen en zijn ze redelijk allergisch om de behaalde status quo te verlaten.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt gelijk Ivob over naar alternatieven durven kijken maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om de nadelen van die alternatieven OOK te bekijken. Hoeveel zien een rit van 50 km echt zitten en hoeveel zijn zelfs bekwaam om dat te doen? Daar komt nog bij dat het weer ook een rol speelt en dat is nog altijd geen zaak van vrije keuze helaas.

Een elektrische (cargo)fiets is dus goed en voor sommige mensen en situaties een valabel alternatief maar soms ook niet. Een alternatief dus voor een al bij al beperkte groep van jonge mensen in een stadsomgeving bij goed weer. Een wagen is voor veel meer mensen bruikbaar in meer situaties.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk.
Het is slechts een alternatief voor ieder normaal gezonde volwassene die niet bang is van een druppel regen en het initiatief neemt om zich te kleden naargelang de weersomstandigheden.
Dat dit voor sommigen te moeilijk is omdat "ze het niet zien zitten" is ook juist.

Een beperkte groep jonge mensen die alleen geschikt zijn om zich met een elektrische fiets zich te verplaatsen? :oops:
Uitsluitend in een stedelijke omgeving? :nono: In welk land woon jij dan? Wanneer ik in Vlaanderen 40-50 km over een fietsostrade rij kom ik langs talloze dorpen en zeker al langs drie steden. :roll:
Of bedoelde je dat Vlaanderen eigenlijk als geheel niet meer dan een metropool van een paar miljoen inwoners is? In dat geval heb je uiteraard gelijk dat de e-fiets er een uitstekend middel is om je meestal vlugger te verplaatsen dan met een auto.

Zoals ik al schreef: tig mogelijkheden om (niet bestaande) problemen te zoeken om het "niet te zien zitten" en weinig lef om naar oplossingen te zoeken.
Laatst gewijzigd door ivob 23 aug 2022, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt gelijk, in België valt maar een druppel regen en is het weer voorspelbaar.

Je zegt het trouwens tegen de verkeerde want bibi gaat dagelijks met de fiets naar het station, ook als het regenachtig is maar dus niet bij stortbuien. Het valt me op dat er dan maar weinig mensen nog fietsen. De volgende keer als ik u zie zal ik wuiven :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Geen probleem , ik wuif dan wel terug.
Zoals je kan lezen ben ik van een zeldzame stortbui en zelfs sneeuwbui nog niet gestorven (komt op eenzelfde traject in Vlaanderen inderdaad maar max. een 10 keer per jaar voor. Iedere regelmatige fietser kan dat bevestigen).
Het leven zal eerder verkort worden door de uitlaatgassen van die fossiele autozitters dan van het fietsen door weer en wind.
Soit, ik hou je en gelijkgezinden niet tegen je budget in wat dan ook te investeren. Indien je niet kan leven zonder een vierwielig blik is ook dat je gegund. Maar dan niet komen klagen dat het binnenkort onbetaalbaar wordt want er zijn, voor wie echt wil, voldoende goedkopere alternatieven.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat valt inderdaad mee maar je hebt er niets aan als je dan ergens moet zijn. Trouwens, fietsen in de regen is wel degelijk gevaarlijker. Je ziet zelf minder en je bent ook minder zichtbaar. Zelf ben ik ooit door een ijsplek onder een bus geschoven, de chauffeur had dat niet opgemerkt maar gelukkig anderen wel want hij wou doorrijden!

Een kennis is deze week overleden door een insectenbeet tijdens een fietstochtje. Dit is zeer uitzonderlijk en hij was niet op de hoogte van zijn allergie maar je moet maar pech hebben. Dit is uiteraard geen reden om niet te fietsen want te voet kon hij dat ook voor hebben.

Nogmaals, ik heb een fiets en gebruik deze zowat dagelijks. Ik heb geen tweede wagen, de enige wagen wordt vooral door mijn partner gebruikt (woon/werk). Ik hecht geen belang aan een wagen maar ik versta dat mijn situatie niet die van iedereen is.

Een wagen en een fiets zijn soms een alternatief maar soms ook niet. Moest ik elke dag 50km doen dan zou ik mij eerlijk gezegd toch ook eens bedenken over een alternatief voor mijn fiets.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je bent hier een mooi voorbeeld van het aanhalen van tig voorbeelden om anderen een excuus te geven om iets niet te moeten doen.
Tot het aanhalen van fietsers aangevallen door insecten. :thumbs:
Wat is het probleem? iedereen kiest het vervoermiddel naar keuze en draagt de gevolgen van die keuze.
Denk je op de fiets te sterven aan een insectenbeet of onverhoeds onder een bus te glijden, dan kies je toch gewoon voor de immer veilige auto.
Het punt is dan ook niet dat iets pas een oplossing is wanneer iedereen het kan doen maar eerder dat er voor veel mensen heus wel andere mogelijkheden zijn dan diegene die ze nu zien. Uiteraard ga je je twee keer bedenken wanneer je iedere dag 50 km enkel WW moet doen.
Maar 50 km H/T WW-verkeer, en al zeker met een elektriche fiets, behoort voor veel meer tot de mogelijkheden (en dat is nog altijd de meerderheid van de forenzen) dan diegenen die het nu benutten.
Maar nogmaals, geen probleem met diegenen die alleen problemen zien (waarschijnlijk dan nog veroorzaakt door "de anderen") ipv naar een eigen gepaste oplossing te zoeken. Ze doen het zich alleen maar zelf aan. :beerchug:
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ik durf wedden dat niet 1 % van de bevolking bereid is om 40 km heen met een elektrische fiets te doen. Dat is niet enkel fysiek een uitdaging maar ook een tijdsverlies. Met de auto doe je daar zo'n 50 minuten over, met de fiets 2u / 2u15.

De elektrische fiets is een goed alternatief voor de meeste gezonde mensen tot ongeveer 10 - 15 km heen. Op voorwaarde dat je geen kinderen moet naar de kribbe brengen, dat je je boodschappen niet onderweg wil doen, dat het weer stabiel is, ... Zelf gebruik ik die ook in die omstandigheden, ik gebruik ook de metro en ook de auto in functie van wat ik het meest gepast vind. Ik woon ook in Brussel dat hierop is aangepast.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord.
Er is nl. een groot verschil waartoe een bevolking bereid is en wat de mogelijke oplossingen zijn.
Tijdverlies? Nou, ik ken genoeg mensen die voor alles en nog wat de auto nemen en dan (met de auto) 's avonds naar de fitness rijden om daar een paar uur "de conditie bij te spijkeren". Zeer relatief dus dat tijdverlies.
Het is niet omdat maar 1% van de bevolking tot iets bereid is dat er maar voor 1% van diezelfde bevolking een ander mogelijk alternatief is.
Dat zijn twee totaal verschillende zaken.
En waar komt die 40 km enkel vandaan? De meeste autoforenzen rijden voor hun WW niet 40 km enkel maar max. 50 km H/T, dat is dus 25 km enkel.
Toevallig zondagavond naar Het Rot op linkeroever gereden (off topic, overigens een uitstekende voorstelling). Dat was met de e-fiets 40 km enkel. Nam 1 uur 35 minuten in beslag. Na de voorstelling kiest 90% dan om nog een uurtje in de zomerbar te blijven "hangen". Wij rijden gewoon terug naar huis met de fiets. Straffe gasten die vanaf linkeroever (iets met deels afgesloten Kennedytunnel) daarna die 40 km in 35 minuten met de auto overbruggen. Tot zover de "tijdsbesparing". Geen beperking van mogelijkheden. Gewoon andere keuzes.
En wie in Vlaanderen moet er 10-15 km rijden om dagelijkse boodschappen te doen?
Ik heb, als niet stadsbewoner, in een straal van 2 tot 6 km de keuze uit zowat alle merken warenhuizen. En dat doen we idd ook met de e-fiets met een bagagedrager voor het stuur en achteraan en 2 ruime waterdichte fietstassen. 30 kg laden is geen probleem en met een e-fiets vraagt dat niet meer inspanningen noch een lagere snelheid. Alleen wat meer vermogen uit de accu.
En wij zijn idd nog gezond. Misschien omdat we niet alles met de auto doen? En een e-fiets om een afstand van 10-15 km te overbruggen? Echt? Wanneer we de tijd hebben doen we dat te voet. Zoniet met de fiets en over die afstand naar het centrum van de stad met minder tijdverlies dan met een auto. Dus allesbehalve fysiek jonge stadsbewoners. Eerder het tegendeel.

Maar zoals geschreven: altijd tig redenen om eerst de problemen te zien en zelden de voor de hand liggende oplossingen.
Moeilijk kan ook hoor. En wat in het begin moeilijk en onoverkomelijk lijkt wordt na een tijd gewoon een vanzelfsprekendheid. Gewoon de eerste stap zetten en doen. Dat is voor velen het grootste probleem.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Die 40 km was geïnspireerd door jouw post hierboven.
De range van min. 100 km is voor de meeste pendelaars ruim voldoende om een enkele afstand van 50 km te overbruggen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

De EV's zijn momenteel veel te duur in privé aankoop voor de modale mens, 50km enkel met de fiets is voor een modaal gezin met kinderen niet doenbaar, tenzij je ze van 's morgen 06u tot 's avonds 18u in de opvang steekt. Al de rest heeft iedereen al 1000x gezegd.
We blijven in cirkels draaien.
ps: in de week stond hier een auto voor de deur van de garage met de prijs incl btw erop langs de straat, soort van reclame.
Skoda superb 46.200 incl btw. In ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor men een duidelijke afname in de verkoop zal zien.
Waar is de tijd dat je voor 500.000 BEF een vw golf kon kopen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 23 aug 2022, 12:52 Die 40 km was geïnspireerd door jouw post hierboven.
De range van min. 100 km is voor de meeste pendelaars ruim voldoende om een enkele afstand van 50 km te overbruggen.
Kleine verduidelijking dan: hiermee wou ik aangeven dat de range van een hedendaagse e-fiets ruim voldoende is om 50 km enkel (100 km H/T) te overbruggen. Niet dat iedereen dat daarom tenvolle moet benutten. Maar het kan, indien gewenst, wel.
Ik dacht dat de gemiddelde afstand WW-verkeer en het gemiddeld dagdagelijks autogebruik een gekend gegeven was.
Deze zit ruim onder de range van de mogelijkheden van een hedendaagse e-fiets en verbruikt, over dezelfde afstand, tot 15 keer minder elektriciteit dan een auto (laden overal mogelijk tot in je kantoor toe) en kost maar een fractie van de auto.
Dat zijn enkele van de voordelen die je tegen de nadelen moet afwegen.

Toegevoegd na 10 minuten 7 seconden:
sky schreef: 23 aug 2022, 12:56 Waar is de tijd dat je voor 500.000 BEF een vw golf kon kopen.
De tijd dat een gemiddeld loon ook dezelfde verhouding lager was?
Nieuwe auto's zijn in Vlaanderen altijd al voor een groot deel afhankelijk geweest van de salarismarkt.
Met als gevolg dat er hier altijd massaal goede tweedehandsauto's ter beschikking zijn geweest en minder aftandse wrakken rondreden dan in ander landen. Dat was dan een van de pluspunten van het systeem van salarisauto's. Ook voor wie daar geen recht op had.
Wil men dat afbouwen, en mijn niet gelaten, dan zal dat duidelijk een weerslag hebben op wie recht heeft op een salarisauto maar ook wie dat niet heeft. Men zal den langer met een privé aangekochte auto blijvenrondrijden en de beschikbaarheid op de tweedehandsmarkt zal inkrimpen en het aanbod verouderen.

Om op je punt terug te komen, wanneer een gegeven situatie wijzigt dan heb je de keuze daarin te blijven meegaan (in dit geval meer betalen voor een auto of een minder ruime auto aanschaffen die meer kost in gebruik) of naar meer betaalbare alternatieven te zoeken. Bij een gewijzigde situatie dien je je immers aan te passen of te ondergaan.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 23 aug 2022, 12:08 Je bent hier een mooi voorbeeld van het aanhalen van tig voorbeelden om anderen een excuus te geven om iets niet te moeten doen.
Ik geef anderen niets, iedereen kiest ZELF wat ze al dan niet doen. Ik doe eerder wat jij wil maar toch denk je me te moeten terechtwijzen omdat ik ook inzie dat anderen in andere situaties kunnen zitten en andere beoordelingen maken. Ik stel vast dat ik niet de enige ben die zich dat kan inbeelden.

Bij dat voorval met insecten heb ik duidelijk gezegd dat het GEEN reden was om niet te fietsen. Ik rij nog altijd met de fiets, vandaag nog en zelfs geen elektrische.
Wat is het probleem? iedereen kiest het vervoermiddel naar keuze en draagt de gevolgen van die keuze.
Inderdaad, het probleem is dat jij alweer doet alsof het enkel een keuze is terwijl heel wat mensen gewoon niet in staat zijn dit te doen.

Het klopt dat meer mensen zouden kunnen fietsen, dat is mijn punt ook niet, wel dat het geen oplossing is die zomaar copy paste op iedereen kan toegepast worden. Het is dus al bij al een beperkte oplossing.

Opnieuw verval je in je oude gewoontes om anderen hun foute keuzes te veroordelen terwijl het soms gewoon geen keuze is. Anderen haalden al aan dat er naast de fysieke kant er oa ook een tijdaspect is.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

*Edit: Mijn repliek was al 'tig keer aangehaald blijkbaar :-)

OnTopic: ... niks te melden, alles is al gezegd.
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 aug 2022, 13:25 Ik geef anderen niets, iedereen kiest ZELF wat ze al dan niet doen.
Mooie afsluiter want daar is alles mee gezegd.
En uit de keuzes die men zelf maakt volgen de gevolgen die men zelf draagt.
Ben je niet akoord met die gevolgen pas je beter de keuzes aan.

En ik kan me heel goed inbeelden dat er altijd situaties zijn waar je die keuzes niet allemaal kan maken.
Maar dat is iets helemaal anders dan dat een keuze pas kan gemaakt worden als ze opgaat voor iedereen.
Daarin verschillen we inderdaad grondig van mening.
Wanneer je alleen nog maar keuzes maakt die binnen het bereik of de goesting van iedereen vallen krijg je complete stilstand.
Dan zit je dus ongeveer in de situatie van de huidige generatie politici.
Laatst gewijzigd door ivob 23 aug 2022, 14:11, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Grotendeels juist maar te kort door de bocht want alweer wordt alles als een eenvoudige keuze voorgesteld... maar die discussie ga ik niet opnieuw voeren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nope.
Jij wil keuzes als iets "eenvoudig voor iedereen" voorstellen om doenbaar te zijn.
Mijn motto is altijd geweest dat "moeilijk" ook kan en geen reden moet zijn om van een keuze af te zien.
En al helemaal niet laten liggen omdat het niet voor iedereen van toepassing is.
Toch al enige vooruitgang: Dizzy die een discussie kan afsluiten. :thumbs:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nope.
Dat is toch wat jij doet, maak de juiste keuze en je bent klaar, zo eenvoudig is het. Ik zeg net het omgekeerde, het is NIET zo eenvoudig.

Moeilijk kan inderdaad vaak ook maar niet altijd.

Maar laat ons inderdaad terug naar EV-rijders switchen :thumbs:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 23 aug 2022, 12:31 En waar komt die 40 km enkel vandaan? De meeste autoforenzen rijden voor hun WW niet 40 km enkel maar max. 50 km H/T, dat is dus 25 km enkel.
Toevallig zondagavond naar Het Rot op linkeroever gereden (off topic, overigens een uitstekende voorstelling). Dat was met de e-fiets 40 km enkel. Nam 1 uur 35 minuten in beslag. Na de voorstelling kiest 90% dan om nog een uurtje in de zomerbar te blijven "hangen". Wij rijden gewoon terug naar huis met de fiets.
Zo kennen we onzen ivo weer :lol:
FietsRitje op een mooie zondagavond voor het plezier vergelijken met dagelijkse ww verplaatsing door weer en wind …

En het plezante deel van het uitstapje slaat hij dan nog over ook :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 aug 2022, 15:06 Moeilijk kan inderdaad vaak ook maar niet altijd.
Volledig mee eens.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Interessant artikel over de batterijen en de beperkte info die merken erover geven. Een zaak voor de EU.

https://www.hln.be/mobiliteit/voor-elek ... ~aad81b57/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

50% méér ongevallen met elektrische auto’s: niet door technologie, wel door onaangepast rijgedrag
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/25 ... to-s-test/

Ook het eerder aangehaalde probleem bij brand wordt aangehaald.

Ook goed nieuws, de goedkope Tesla is er... voor 49.990 EUR, daar kunt ge niet voor sukkelen.
https://www.hln.be/mobiliteit/goedkoper ... ~a8aa5929/
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 26 aug 2022, 16:13 50% méér ongevallen met elektrische auto’s: niet door technologie, wel door onaangepast rijgedrag
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/25 ... to-s-test/

Ook het eerder aangehaalde probleem bij brand wordt aangehaald.

Ook goed nieuws, de goedkope Tesla is er... voor 49.990 EUR, daar kunt ge niet voor sukkelen.
https://www.hln.be/mobiliteit/goedkoper ... ~a8aa5929/
Over de eerste uitspraak wil ik niet eens reageren, heeft an sich niks met EV's te maken. Dan hadden ze ook goed dezelfde opmerkingen over BMW M-series, Audi RS-series of dergelijke kunnen maken.

Over het 'brand' probleem onthoud ik vooral dat er elektrische wagens statistisch gezien dus niet meer in brand vliegen dan normale ICE wagens.

Die goedkopere tesla kost bij Tesla minimaal 50760 EUR ... volgens de reclame die ik vandaag heb ontvangen.
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Volgens mij zitten die andere wagens in de groep waarmee ze vergelijken. Ik had zo'n groot verschil niet verwacht al hoor ik wel van mensen die een EV bezitten dat het toch aanpassen is.

Het gaat dan ook niet over meer in brand vliegen, maar wel over wat voor problemen je hebt als ze in brand vliegen. Die problemen nemen toe naarmate het aandeel EV's toeneemt.

Ongehoord dat men dergelijke prijzen als goedkoop wil doen uitschijnen. Zo één wagen kost meer dan al mijn wagens die ik gehad heb bijeen :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 26 aug 2022, 17:44 Over het 'brand' probleem onthoud ik vooral dat er elektrische wagens statistisch gezien dus niet meer in brand vliegen dan normale ICE wagens.
Correct.
En in de nabije toekomst, wanneer men meer en meer overschakelt naar batterijen van een ander type, zal dat probleem (voor de brandweer) ook meer en meer afnemen. Maar met zo'n nieuws verzamel je uiteraard geen goedkope clickbaits.
Die goedkopere tesla kost bij Tesla minimaal 50760 EUR ... volgens de reclame die ik vandaag heb ontvangen.
Correct.
En, wanneer je een BEV wil, zijn er ook wel andere merken dan Tesla's.
Al lopen de wachttijden, voor een nieuwe naar keuze, daar tegenwoordig ook op tot meer dan een jaar.
Sol Invictus!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Inderdaad altijd die focus op Tesla.
Ik vind zelf dat Tesla glans verloren heeft.
Elon Musk is goed in beloven en hypes creëren. Cybertruck ??
Er zijn nog steeds kwaliteits issues en betrouwbaarheid is ook niet zo geweldig.
Beloven met een model 3 van 35000$.
En ze slaan maar op met hun full autonomous driving, die wordt in sneltijd duurder en duurder alsook de gewone kost die oploopt.
Model 3 begon aan 37000$ nu vanaf 48000$ dat is 30% stijging.

Ik vind Kia en Hyundai (zelfde bedrijf) zeer goed bezig.
Zijn volgens mij de beste EV auto's van een in origine autofabrikant.
De VW groep is ook niet slecht bezig met verkoop, maar in begin had de ID.3 software issues die zijn ook nog niet allemaal opgelost.

Als Toyota fan ben ik zeer teleurgesteld in hun BEV. De bZ4x bv.
Gezien hun elektrische ervaring met hybride sinds 1997 dus 25 jaar verwachtte ik dat ze minstens bij de top 5 zouden zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”