Gebruik van geëncrypteerde communicatie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

In navolging van onderstaand artikel, gebruiken jullie geëncrypteerde communicatie?
Is dit een bewuste keuze?
Hoe belangrijk is deze mogelijkheid?
Wat zijn de bestaande opties en jullie ervaringen?
...

Ik ben benieuwd hoe jullie er over nadenken, als tech mensen en wat de ervaringen zijn met jullie omgevingen. Die mogelijks minder technologisch aangelegd zijn.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220810_94569591
Tiener uit VS aangeklaagd voor abortus nadat Facebook privégesprekken deelt met politie.

Een tiener uit Nebraska wordt strafrechtelijk vervolgd nadat de lokale politie toegang kreeg tot haar privéberichten op Facebook. Daaruit bleek dat de 17-jarige een abortus heeft ondergaan met hulp van haar moeder. Het gaat om een van de weinige bekende gevallen waarin Facebook informatie heeft doorgespeeld om de autoriteiten te helpen bij het vervolgen van een abortuszaak in de VS.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik vind dat een vreemd verhaal. De politie moet toch aanwijzingen gehad hebben vooraleer ze via een rechter aan een bevel zijn geraakt om de privécommunicatie (privé op FB, LOL) van een gebruiker te geraken.
Nu is er in deze wel een probleem gezien de abortus buiten de (toen) toegestane 20 weken gedaan werd.

Wat privé communicatie betreft, ik heb zeer lang geleden met een PGP plug-in gewerkt in Pegasus Mail. Ik ben daar mee gestopt omdat het gros van mijn contacten het te ingewikkeld vond. Ik ga er trouwens van uit dat de meeste geëncrypteerde communicatie, voor wie dat echt wil, niet lang geëncrypteerd blijft. Zelfs de ECC phones zijn gekraakt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Relativity
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik Signal voor gewone communicatie (zou betere encryptie hebben dan WhatsApp) en Tutanota om emails te verzenden en ontvangen die voorzien zijn van encryptie.

De Duitse privacywetten zijn strenger dan de onze en Tutanota is open source.
Ik ben al geruime tijd klant, gebruik ook de 2FA mogelijkheid en ben uiterst tevreden van hun service.

Een andere dienst die ook ook emailencryptie aanbied is Protonmail.

Geen enkele encryptie is 100% waterdicht maar het vraagt heel wat manuren en expertise om deze mailservers te kraken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Hoe geëncrypteerd de communicatie ook is, als de politie (of Mohammed Bin Salman) u écht wil hebben,
hacken ze "gewoon" uw GSM en "kijken" ze mee naar wat jij zelf ziet.
Als je ziet hoe fanatiek sommigen proberen om vrouwenrechten op te blazen, zie ik die groepen ook nog wel hacking ondernemen om hun absurde kruistocht verder te zetten.
Maar volgens verschillende Amerikaanse media ging de politie verder met het onderzoek nadat er een tip was binnengekomen via een vriendin van de tiener. Die zei dat ze had gezien hoe Celeste Burgess een abortuspil innam. Met een huiszoekingsbevel gericht aan Facebook kreeg de politie toegang tot de accounts van Celeste en Jessica Burgess.
In dit geval kon de politie een rechter overtuigen om een huiszoekingsbevel af te leveren. Met dat bevel moest FB wel volgen.
Volgens mij is Whatsapp echter wél E2E encrypted, waardoor berichten voor Facebook niet te lezen zijn. Bij berichten voor Facebook Messenger is die encryptie er (nog?) niet.

"Toevallig" kondigde Facebook niet zo lang nadien aan dat ze E2E encryptie aan het testen zijn:
https://tweakers.net/nieuws/199832/face ... migen.html

Bericht uit DeStandaard: 10/08, huiszoekingsbevel dateert van begin juli
Bericht van Tweakers: 11/08 (na online heibel over het feit dat Facebook de gegevens aan de politie verstrekte)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”