Gelukkig ontsnappen ze daar in Rusland totaal aanwied schreef:DarkV schrijft ...de harde ongemakkelijke waarheid...
...dat wij (het westen) een erg hypocriete samenleving zijn!?

Gelukkig ontsnappen ze daar in Rusland totaal aanwied schreef:DarkV schrijft ...de harde ongemakkelijke waarheid...
...dat wij (het westen) een erg hypocriete samenleving zijn!?
Gelukkig hebben we nog Adolf Poetin, zijn troepen mogen castreren, verkrachten, verminken, alles mag, dat is pas moraliteit...gumibear schreef:De VS geeft geen f*ck om moraliteit laat staan Europa.
Grappig filmpje met enkele overeenkomsten maar uit mijn kindertijd weet ik nog hoe Tom er meestal vanaf kwamJack Daniels schreef:Voor de woke meute. Het conflict in Oekraïne eenvoudig uitgelegd aan de hand van een Tom en Jerry cartoon
Anders verstaan ze het toch niet.
@fluppiefluppie schreef:Eerste vrouwelijke Russische kolonel omgekomen in Oekraïn
De eerste vrouwelijke Russische kolonel zou omgekomen zijn in Oekraïne. Dat melden verschillende buitenlandse media. Ze stierf bij een raketaanval.
Vandaag om 07:59
Olga Kachura (52) stond in Rusland bekend als de “wolvin” van president Vladimir Poetin. Ze werd in Oekraïne geboren, maar stapte over naar Russische zijde bij de annexatie van de Krim. Ze was luitenant-kolonel en zou in het verleden in pro-Russische media gezegd hebben dat ze plezier haalt uit het doden van Oekraïners. Ze is de 97ste Russische kolonel die gedood werd in de oorlog in Oekraïne en daarmee ook de eerste vrouwelijke kolonel die omkomt.
.../...
het aantal hooggeplaatste militairen die in oekraine omkomen zijn al met heel wat,het aantal loopt op tot boven de 90 volgens dit art.
bronon4bam schreef:Blijkbaar maken de wapenlevering het wat gemakkelijker voor Oekraïne. Wat de Russen al veilig beschouwen en waar toeristen aan het Zwarte zee strand liggen wordt nu geëvacueerd nadat op een luchtmachtbasis zware ontploffingen te zien waren.
Uitleg van de Oekraïners: 15 precisie raketten afgevuurd op de Krim.
Uitleg van de Russen: Ongelukje met bommen maar er zijn geen vliegtuigen beschadigd en niemand geraakte gewond.
bron https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... gle.com%2FBovendien, terwijl menigeen in Europa denkt dat deze oorlog de terugkeer van Amerika op het wereldtoneel markeert, zien Chinese intellectuelen het als een nadere bevestiging van het begin van een post-Amerikaanse wereld. In hun ogen heeft het einde van de Amerikaanse alleenheerschappij een vacuüm gecreëerd dat nu door Rusland wordt opgevuld.
Waar westerlingen een aanval op de op regels gebaseerde orde zien, zien mijn Chinese vrienden de opkomst van een meer pluralistische wereld – een waarin het eind van de Amerikaanse alleenheerschappij andere regionale en subregionale projecten mogelijk maakt. Hun argument is dat het de op regels gebaseerde orde altijd heeft ontbroken aan legitimiteit: westerse machten hebben die regels vastgesteld en hebben er nooit veel been in gezien om ze te veranderen als het hun zo uitkwam (zoals in Kosovo en Irak).
Vanuit deze argumenten kom ik op de analogie met het Midden-Oosten. Mijn Chinese gesprekspartner beschouwt de situatie in Oekraïne niet als een aanvalsoorlog tussen soevereine landen, maar eerder als een herschikking van postkoloniale grenzen bij het eind van de westerse alleenheerschappij. Net zoals in het Midden-Oosten landen vraagtekens zetten bij de grenzen die het Westen na de Eerste Wereldoorlog daar heeft getrokken.
Het feit dat Chinese waarnemers zo’n radicaal ander perspectief hebben, kan wellicht verklaren waarom het Westen geen bijna-universele steun heeft gekregen voor sancties tegen Rusland. In een tijd waarin het beleid van ‘baas-in-eigen-huis’ sterk in opkomst is, zou het ons niet moeten verwonderen dat andere regeringen Oekraïne niet zo belangrijk vinden. Waar wij een heldhaftige zelfverdediging van de op regels gebaseerde orde zien, zien anderen de laatste stuiptrekkingen van de Westerse alleenheerschappij in een wereld die hard op weg is om meerpolig te worden.
De korste afstand van de basis op de Krim tot niet bezet gebied lijkt me op het eerste gezicht toch nog steeds zo'n 200km.on4bam schreef:Een begin van een gamechanger blijkbaar gezien de afstand die binnen bereik van de Oekraïners ligt.
Die staat al lang op het programma. Ze hebben enkele dagen geleden de Antonovski brug blijkbaar ook nog eens aangevallen maar ik lees er niets van in het reguliere nieuws (enkel op een Telegram kanaal dat momenteel weer plots "leeg" is).on4bam schreef:Sommige optimisten hopen/denken dat de brug tussen Rusland en de Krim een volgend doelwit zou kunnen zijn.
Weinig vooruitgang... maar hoeveel Oekrainse slachtoffers heeft dit reeds geeist ? De Russen beschikken over veel meer kanonnenvlees dus dergelijke uitputtingsslag is niet noodzakelijk slecht voor hun (zeker aangezien ze constant artillerie gebruiken op stellingen die hier weinig kunnen tegen beginnen).on4bam schreef:Volgens de UK MOD hebben de Russen amper 10Km vooruitgang geboekt op een maand in de Donbas.
"Projecten"... is dat de nieuwe naam voor dictaturenWaar westerlingen een aanval op de op regels gebaseerde orde zien, zien mijn Chinese vrienden de opkomst van een meer pluralistische wereld – een waarin het eind van de Amerikaanse alleenheerschappij andere regionale en subregionale projecten mogelijk maakt.
Ja, dat heb ik in mijn opname van de BBC World Service van gisteravond ook gehoord: die referenda dienen om dan te kunnen zeggen dat Rusland zelf aangevallen wordt, en om met nucleaire vergelding te kunnen dreigen.1207 schreef:de Russen beschouwen de krim als Russisch grondgebied en dus als aanval op Rusland. Zit je snel in een nucleaire logica
Met de nepreferenda zullen de russen ook andere Oekraiense regio's onder de nucleaire paraplu willen steken.
Ik hecht daar weinig geloof aan, ze moesten natuurlijk iets van successen kunnen voorleggen als tegengewicht voor hun exploderende luchthaven.DarkV schreef:De Russen claimen trouwens een depot geraakt te hebben met 300 HIMARS raketten.
Zij ging er prat op in Russische media om zich te verkleden in Oekraïnse militaire uniformen, en op die manier soldaten te verrassen en doden. Ook soldaten die zich overgaven werden gewoon afgeknald. Aldus haarzelf in media.fluppie schreef:Eerste vrouwelijke Russische kolonel omgekomen in Oekraïn
De eerste vrouwelijke Russische kolonel zou omgekomen zijn in Oekraïne. Dat melden verschillende buitenlandse media. Ze stierf bij een raketaanval.
het aantal hooggeplaatste militairen die in oekraine omkomen zijn al met heel wat,het aantal loopt op tot boven de 90 volgens dit art.
Oorspronkelijke bewoners verdrijven om de leegstaande woningen nadien aan arme Russen te geven maakt het nog geen Rusland.1207 schreef:de Russen beschouwen de krim als Russisch grondgebied en dus als aanval op Rusland. Zit je snel in een nucleaire logica
Met de nepreferenda zullen de russen ook andere Oekraiense regio's onder de nucleaire paraplu willen steken.
Ik heb dat al enkele keren aangeven. Nog voor de huidige escallatie van februari hadden ze (Frankijk en Duitsland) meer moeten aandringen op het naleven van de Minsk-akkoorden. Nu met een eunuch als Scholz is dat hopen op het onmogelijke. Duitsland is nog steeds de motor van de EU en kan niet zonder Russische energie. Ruwweg genomen krijgt (intussen kreeg) de EU voor een appel en ei allerhande grondstoffen uit Rusland en voerden wij allerhande luxeproduxen uit naar Rusland - win-win. In een ietwat slecht scenario had de EU een ambivalente houding kunnen aannemen zoals Turkije (in Syrië bijvoorbeeld). Dus oorlog voeren via wapenleveringen maar de economische activiteiten verderzetten. Echter koos de EU voor een rampscenario waar het ook de economische banden bijna tot niets herleidde waardoor onder meer onze energievoorziening voor de komende winter desastreus is. De enige oplossing is toenadering te zoeken met Rusland en de partitionering van Oekraiene gaat intussen de prijs daarvan zijn, althans het niet in de weg ervan staan. De aanleiding van de Russische inval was: het nakend Oekraiens offensief om Donbas en Lugansk terug onder Oekraiens gezag te brengen en het NAVO-lidmaatschap van Oekraiene.Sasuke schreef:@gumibear … ik zie steeds enkel en alleen maar negatieve reacties op recente feiten. Heb je ook een mening hoe de EU zich dan wel zou moeten gedragen t.o.v. dit conflict ? Denk je dat als we neutraal zouden zijn, de gasprijs niet omhoog had gegaan zoals nu ?
Naïviteit die verhuld wordt door welsprekendheid … het is iets van deze tijd heb ik de indruk.
Eerst en vooral zijn die opgesomde gruweldaden inherent aan elke oorlog en kan je daarom slecht deëscallatie bepleiten. Dat verhaal van die castratie zag ik recent voorbijkomen maar of het waar is? Stel dat het waar is waren het dan Russische troepen, Wagner-huurlingen of DPR of LNG-milities/soldaten? En had die dan echt iemand verkracht (niet dat verkrachting deze barbaarsheid rechtvaardigt)? Los daarvan is het een officieel gegeven dat Russische krijgsgevangen werden gecastreed in gevangenschap en pas dan werden omgeruild en dat is geen anecdotisch gegeven.boulder schreef:Gelukkig hebben we nog Adolf Poetin, zijn troepen mogen castreren, verkrachten, verminken, alles mag, dat is pas moraliteit...gumibear schreef:De VS geeft geen f*ck om moraliteit laat staan Europa.
Ze hebben zelfs die krijgsgevangenen vermoord en dan de schuld in de schoenen van Oekraïne geschoven.
veel liever 50 miljoen mensen in een dictatuur stekengumibear schreef:Dit is waar we het allemaal voor doen. 800 Miljoen euro Belgisch belastinggeld hier, 8 miljard euro Europees belastinggeld daar, geld om deze Oekraiense interpretatie van democratie in stand te houden.
Nog niet aanbelangt zal je bedoelen... of ga je wachten tot Poetin aan je voordeur staat ?gumibear schreef:Voor een proxy-oorlog tussen de VS en Rusland dat ons niet aanbelangt om een land dat ons niet aanbelangt.
En hadden we niet 50% van de Russen afhankelijk geweest maar 90%... we konden ons misschien zelf naar de slachtbank dragen nadiengumibear schreef:Indien de EU afzijdig was gebleven en daarbovenop Nord Stream 2 had opengedraaid was de gasprijs naar beneden gegaan. Dat is nu toch de evidentie zelve??
Dat vraagt ik me ook af als ik antwoorden lees zoals die van jou (al ga ik akkoord dat Oekrainiers ook geen heiligen zijn maar ze hebben tenminste geen oorlog gestart tegen een soeverein land).gumibear schreef:Ik vraag mij toch af hoe dat in sommige mensen hun hoofd loopt wanneer er data binnenstroomt
neit alleen dat, ze hebben zichzelf in een onmogelijk situatie gestokenon4bam schreef: Wat opvalt is dat de Russen dit niet konden voorkomen.
Met een grote drone kom je er niet, en een kleine kan slechts een beperkte hoeveelheid springstof dragen.Dizzy schreef:Ik las dat het via drones ook kon en dat men munitie viseerde die vlakbij de vliegtuigen was opgeslagen en zo een kettingreactie veroorzaakte.