Brengt DLM nog verbetering?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Ouders recent verhuisd naar een service flat. Scarlet Loco mee laten verhuizen. De snelheid echter is echt om te huilen.
Is er een verbetering te verwachten via DLM? De verbinding is nog maar enkele dagen opgeleverd.

Code: Selecteer alles

Device:                        B-Box 3v+ Sagem
Downstream current bit rate:   12,063 kbps
Upstream current bit rate:     1,044 kbps

Downstream max bit rate:       30,531 kbps
Upstream max bit rate:         5,224 kbps

Downstream attenuation:        22.4 dB
Downstream noise margin:       16.8 dB
Upstream noise margin:         15.5 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            943 m
Raar is dat het gebouw(25j ouder dan het huidige gebouw van de ouders) letterlijk 10m er naast ook aangesloten op dezelfde wijkcentrale, maar met vectoring, kortere afstand, etc.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Vectoring is blijkbaar niet actief en de modem tool geeft aan dat de ROP niet compatibel is. Dat zou zeer slecht nieuws zijn als je nog een snelheidsverhoging verwacht. Ik weet niet hoe betrouwbaar die info is.

Check eens via https://proximus.be/internetsnelheid
Normaalgezien moet je de maximumsnelheid die daar wordt aangegeven kunnen halen.
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

De gegevens zijn via de Bbox3 tool opgehaald.

Proximus snelheidstest:
Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie
15,4 Mbps download - 2,9 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
11,2 Mbps download - 1 Mbps upload

Lijntest.be
Te verwachten downloadsnelheid: 12Mbps (minimum 12Mbps)
Te verwachten uploadsnelheid: 1Mbps (minimum 1Mbps)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Slecht nieuws dus. ROP zonder vectoring.
Geen verhoging. 15,4 Mbps is maximum.
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

uhu, dacht ik al. Effe bericht gestuurd naar de klantendienst om te zien of zij nog iets kunnen doen. Anders wordt het Tadaam of Orange Internet.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Had proximus niet een gratis optie voor trage lijnen die over 4G de snelheid verhoogde (dit werkte als een soort trunc dacht ik) geen idee of ze dit nog aanbieden en wat de minimum snelheid was om hiervoor in aanmerking te komen.

een snelheid van 15mbit is volgens dit topic niet voldoende om in aanmerking te komen.
https://nl.forum.proximus.be/archieven- ... odem-47256
12mbit misschien wel ? Hopelijk weet je meer via de klanten dienst....

Verder kan het ook zijn dat ze je lijn nog op een andere rop kunnen aansluiten (zal er wat vanaf hangen)

Als laatste optie om toch op VDSL te blijven (en niet duurder uit te zijn met Orange of Telenet)
een overeenkomst maken met de eigenaar van dat gebouw 10m verderop om daar de scarlet aansluiting te laten plaatsen (met het adres van de service flat als Billings adres) en dan via wifi werken (eventueel met 2 gelinkte AP's) als een kabel leggen te lastig is...
Greetz cyberbug

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

thepretorian schreef:Is er een verbetering te verwachten via DLM? De verbinding is nog maar enkele dagen opgeleverd.

Device:                        B-Box 3v+ Sagem
Downstream current bit rate:   12,063 kbps
Upstream current bit rate:     1,044 kbps
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            943 m
Ja, toch wel ...
  • zoals @raf1 als schreef: je hebt pech om op een oude Ikanos ROP te zitten (waarschijnlijk aangesloten op de centrale).
  • gezien je nieuwe lijn start op 12/1, betekent dit dat je in "zone 4" zit (klopt ook ongeveer met de geschatte afstand).
  • zoals je kan zien in deze tabel start een lijn in zone 4 op 12/1, en kan DLM deze verder verhogen tot max. 20/4.
  • gezien je lijnwaarden (attainable bit rate 30/5), zal 20/4 er wellicht wel inzitten.
thepretorian schreef:Raar is dat het gebouw(25j ouder dan het huidige gebouw van de ouders) letterlijk 10m er naast ook aangesloten op dezelfde wijkcentrale, maar met vectoring, kortere afstand, etc.
Deze opmerking begrijp ik niet. Een andere aansluiting op dezelfde ROP (Ikanos?) kan onmogelijk vectoring hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

De buren in het andere oudere gebouw hebben een 60/15 profiel na DLM en vectoring. Terwijl beide gebouwen op dezelfde verkaveling zitten.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

thepretorian schreef:Terwijl beide gebouwen op dezelfde verkaveling zitten.
tja, dat is helemaal geen garantie. Al zelf meegemaakt dat met 10m verschil (overkant straat), een andere kabel, andere ROP en andere snelheden worden gehaald.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wat is hun verbruik van internet?
Eventueel flybox indien het niet veel is, lekker goedkoop.

Eventueel Telenet het goedkoopste abbo met limiet indien ze weinig verbruiken anders best Orange.

Jammer van de vdsl die minder is.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

Gemiddeld rond de 400GB per maand door dat ze enkel nog streamen (geen kabeltv meer). De Flybox zal jammer genoeg niet genoeg zijn. Er blijft enkel nog Tadaam en Orange internet over.

De optie om in het andere gebouw een verbinding aan te vragen en door te stralen lukt ook niet.
Ik wacht nog op een reactie van Scarlet. Als Tadaam(ontvangst?) en Orange niet lukt laat ik hun overschakelen naar Edpnet VDSL XS zodat ze toch wat kunnen besparen per maand tegen dezelfde snelheid als nu.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

thepretorian schreef:De buren in het andere oudere gebouw hebben een 60/15 profiel na DLM en vectoring. Terwijl beide gebouwen op dezelfde verkaveling zitten.
60/15 na DLM wil zeggen: zone 3 + vectoring
Onze conclusies dat je op een oude ROP zit is alléén gebaseerd op de resultaten van de modem tool.
Als je aan een FritzBox zou geraken, en deze eventjes op de lijn kan zetten (PPPoE zelfs niet nodig, gewoon even laten syncen), dan zouden we jou beter info kunnen geven (vb welke ROP).

Als je toch op dezelfde ROP zit als het andere gebouw - zoals je vermoedt - dan zal vectoring actief worden, en kan DLM de snelheid nog verhogen naar 60/10 (zone 4).

PS. De 10meter verschil kan wel het verschil uitmaken tussen zone 3 en zone 4 als je "op het randje" zit :oops: .

Indien niet, dan moet je nog wat geduld oefenen op DLM, en zal je héél waarschijnlijk op 20/4 terecht komen.
Met een "onbeperkt" 20/4 abonnement kunnen je ouders probleemloos streamen.
thepretorian schreef:Als Tadaam(ontvangst?) en Orange niet lukt laat ik hun overschakelen naar Edpnet VDSL XS zodat ze toch wat kunnen besparen per maand tegen dezelfde snelheid als nu.
Dan krijg je maximaal 20/2 (waarmee ook te streaman valt, gezien onbeperkt volume).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

20/2 werkt gewoon goed voor netflix streamen vraagt amper wat
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Gegarandeerde (minimale) snelheid = 12/1 (LP 304) is vdsl2 non vectorised
De aansluiting is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk rechtstreeks op vdsl2 non vectorised apparatuur de centrale (LEX)
Indien in het ander gebouw snelheden van 60/15 gehaald worden, is mogelijkerwijze dit deel van het gebouw anders aangesloten (via een nabijgelegen straatkast of Proximus-transmissieapparatuur in het gebouw zelf, mogelijks ondertussen eventueel volzet)

Rekening houdende met de voorhanden noise margin is een verhoging door DLM normalerwijze nog mogelijk, in hoerrre dit meer dan 16.5/3 (LP279) kan zijn valt af te wachten

Streaming in HD is in principe perfect mogelijk met deze snelheden
Apparatuur van het type vdsl2 non vectorised wordt vanaf S2.2022 vervangen en wordt conform de bestaande regulering inzake info aan de OLOs in principe pas na 6 maand operationeel
Info wat waar wanneer juist vervangen wordt is evenwel niet publiekelijk voor de gewone gebruiker beschikbaar

P.S.
Op een afstand van < 1000 m zou normaal een minimum gegarandeerde snelheid van 16.5/2 moeten gehaald worden (LP281), blijkbaar laat de kwaliteit van de distributiekabel dit niet meer toe (ouderdom distributoiekabel, uitgevoerde reparaties, diameter koperparen, ....)
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

Bedankt Philippe_d en M_016 voor het uitgebreide uitleg en info.

Ik heb ondertussen reactie gehad van Scarlet en zij vinden dit inderdaad ook wat aan de lage kant. Een dossier is geopend bij Proximus voor opvolging door Scarlet.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

M_016 schreef:Rekening houdende met de voorhanden noise margin is een verhoging door DLM normalerwijze nog mogelijk, in hoerrre dit meer dan 16.5/3 (LP279) kan zijn valt af te wachten
Ik wil jouw "inside" kennis niet in twijfel trekken, maar is dat niet wat zéér pessimistisch?

Rekening houdende met de lijnwaarden (attainable 30.5/5) en de noise margin (16.8/15.5) ben ik toch wat optimistischer en denk dat 20/4 binnen de mogelijkheden ligt (geen idee welk LP profiel dat is) :-) .

Afwachten dus wat het wordt :wink: .
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 368 keer

Bericht

thepretorian schreef:De buren in het andere oudere gebouw hebben een 60/15 profiel na DLM en vectoring. Terwijl beide gebouwen op dezelfde verkaveling zitten.
Dit wil totaal niks zeggen. Ik ken situaties waar gebuur A 20/4 heeft en gebuur B 100/30 terwijl de ropkast vlak naast gebuur A staat. Hemel en aarde bewogen eind reactie proximus het is zo en als je niet tevreden bent is er nog kabel.

En ik weet wat ik nu ga zeggen velen raar gaan kijken maar ik heb nooit begrepen dat proximus zoveel klanten heeft, ze zijn in een pack op algemeen nog duurder of telenet en het gaat 10x traagerder in het beste geval
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

proximusboyke schreef: En ik weet wat ik nu ga zeggen velen raar gaan kijken...
Inderdaad, want volledig off-topic in deze technische discussie over DLM :oops:
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

@philippe_d
geen "inside"- kennis cfr beschikbare info op de website wholesales (en de toepasselijke regelgeving) :wink:
20/4 is inderdaad niet uitgesloten, noise margins beneden 10 dB - maar boven 6 dB - kunnen ook nog een "stabiele" verbinding opleveren,
ik moet niet verder kijken dan mijn lijn :angel:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
Bedankt: 123 keer

Bericht

proximusboyke schreef: 08 aug 2022, 17:18
Dit wil totaal niks zeggen. Ik ken situaties waar gebuur A 20/4 heeft en gebuur B 100/30 terwijl de ropkast vlak naast gebuur A staat. Hemel en aarde bewogen eind reactie proximus het is zo en als je niet tevreden bent is er nog kabel.
Dat kan 2 oorzaken hebben,
- ofwel is de binnenbekabeling van gebuur A niet in orde. (kan je checken door de bbox eens aan te sluiten op de plaats waar de lijn binnenkomt.)
- ofwel is gebuur A helemaal niet aangesloten op de ROP-kast naast zijn deur, maar een kast verderop.
thepretorian
Pro Member
Pro Member

Bericht

M_016 schreef: 08 aug 2022, 14:53 Op een afstand van < 1000 m zou normaal een minimum gegarandeerde snelheid van 16.5/2 moeten gehaald worden (LP281), blijkbaar laat de kwaliteit van de distributiekabel dit niet meer toe (ouderdom distributoiekabel, uitgevoerde reparaties, diameter koperparen, ....)
Even een update.
Klopt wat M_016 zei, momenteel een 16.5/2 profiel na een manuele start van TBF door de technieker vandaag.
Sync is wel omlaag gegaan naar 24.4/4.5 vergeleken 30.5/5.2 in het begin. Beter zal het niet worden werd er gezegd door technieker.
*Olivier*
Starter
Starter

Bericht

DLM/TBF gedaan op zaterdag 8/6. 10/6 krijg ik een DLM profile toegekend net als een status repair profile 'no' (die de eerste 8 dagen nog unknown was) Hoe lang moet ik wachten op de profile name, die nu nog unknown staat? Iemand enig idee?

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29.997 kbps
Upstream current bit rate:     1.404 kbps

Downstream max bit rate:       37.692 kbps
Upstream max bit rate:         2.064 kbps

Downstream attenuation:        29,6 dB

Downstream noise margin:       10,5 dB
Upstream noise margin:         7,5 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1010 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

*Olivier* schreef: 5 maanden geleden Hoe lang moet ik wachten op de profile name, die nu nog unknown staat? Iemand enig idee?
Eeuwig ...
Wat maakt het uit of de Profile Name unknown is of niet?
Dat is gewoon een informatie, die gebaseerd is op een lijstje van gekende profielen, dat dateert van toen het programma werd geschreven...
*Olivier*
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
*Olivier* schreef: 5 maanden geleden Hoe lang moet ik wachten op de profile name, die nu nog unknown staat? Iemand enig idee?
Eeuwig ...
Wat maakt het uit of de Profile Name unknown is of niet?
Dat is gewoon een informatie, die gebaseerd is op een lijstje van gekende profielen, dat dateert van toen het programma werd geschreven...
Eeuwig of niet. Het staat er voor iets op... En als ik het gebruik dan zag ik het graag verschijnen.

Toch bedankt voor je input en de moeite die je stak erin 🤔
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ter verduidelijking, Proximus verbetert nog steeds het VDSL-netwerk en introduceert mogelijks nieuwe profielen die de B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0 niet kent.
Dan staat er "unknown".