Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef: Niet iedereen gaat zo denken/het aanvoelen. Maar het zal toch wel een aanzienlijk deel van de mensen die wel zo denken of het aanvoelen zoals ik. Het gaat zeker stimuleren vaker de auto te gebruiken. Logisch ook.
Het is niet omdat je iets zelf hebt dat je weinig kost dat je het daarom zelf meer moet gaan gebruiken.
Gebruik je salarisauto alleen voor wat noodzakelijk is en deel hem, als voorbeeld, met andere familieleden.
Ten eerste stijgt het efficiënt gebruik van de auto dan en ten tweede verminder je er de productie van andere auto's mee en onnodig gebruik van een auto omdat het toch niets extra kost doet de druk op de openbare weg verminderen.
Het kost alleen wat meer moeite van alle betrokken partijen. Maar het is niet omdat iets niet vanzelfsprekend is of niet al te gemakkelijk dat het niet zou kunnen werken.
De overheid doet, zolang ze het rekeningrijden niet durft invoeren, met zo'n houding natuurlijk extra nadeel want je draagt maar eenmaal bij terwijl verschillende gezinnen voor dezelfde bijdrage er gebruik van kunnen maken. Met rekeningrijden zou je altijd bijdragen wanneer de auto in het verkeer is.
tom35 schreef:Wat die tco betreft, dat is net een argument om weg te blijven van een ev, net het tegenovergestelde van wat met dit topic wil bereikt worden...
Ik denk dat dit het doel van dit topic helemaal niet was.
TS vroeg als niet EV-rijder alleen naar ervaringen van EV-rijders. Niet meer, niet minder.
Als jarenlange EV-rijder zou ik het op dit ogenblik en in Vlaanderen niemand aanraden om privé met een EV te gaan rijden.
Cadsite schreef:Ik denk dat velen die een tankkaart hebben vergeten zijn hoeveel tanken eigenlijk kost.
En dan zou je eens moeten weten dat een laadpaal op kosten van de werkgever niet alleen niets kost maar zelfs nog cash geld erbovenop geeft. :-D Een elektrische salarisauto is in veel gevallen dus nog voordeliger dan een ICE salarisauto.
Laatst gewijzigd door ivob 30 jul 2022, 10:26, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef:
WalterB1 schreef: Niet iedereen gaat zo denken/het aanvoelen. Maar het zal toch wel een aanzienlijk deel van de mensen die wel zo denken of het aanvoelen zoals ik. Het gaat zeker stimuleren vaker de auto te gebruiken. Logisch ook.
Het is niet omdat je iets zelf hebt dat je weinig kost dat je het daarom zelf meer moet gaan gebruiken.
Gebruik je salarisauto alleen voor wat noodzakelijk is en deel hem, als voorbeeld, met andere familieleden.
Ten eerste stijgt het efficiënt gebruik van de auto dan en ten tweede verminder je er de productie van andere auto's mee en onnodig gebruik van een auto omdat het toch niets extra kost doet de druk op de openbare weg verminderen.
Het kost alleen wat meer moeite van alle betrokken partijen. Maar het is niet omdat iets niet vanzelfsprekend is of niet al te gemakkelijk dat het niet zou kunnen werken.
De overheid doet, zolang ze het rekeningrijden niet durft invoeren, met zo'n houding natuurlijk extra nadeel want je draagt maar eenmaal bij terwijl verschillende gezinnen voor dezelfde bijdrage er gebruik van kunnen maken. Met rekeningrijden zou je altijd bijdragen wanneer de auto in het verkeer is.
Tom35 schreef:Wat die tco betreft, dat is net een argument om weg te blijven van een ev, net het tegenovergestelde van wat met dit topic wil bereikt worden...
Ik denk dat dit het doel van dit topic helemaal niet was.
TS vroeg als niet EV-rijder alleen naar ervaringen van EV-rijders. Niet meer, niet minder.
Als jarenlange EV-rijder zou ik het op dit ogenblik en in Vlaanderen niemand aanraden om privé met een EV te gaan rijden.[/quote]

Te gek voor woorden, een salariswagen gaan delen in de familie... Moeten ze er dan nog voor betalen ook, want ik krijg die niet gratis, ik laat alle maanden 650e loon vallen en betaal er vaa op.. Trouwens als je dat doet ga je wss nog miserie krijgen met de verzekering ook, allesinds bij ons mag de salariswagen enkel gedeeld worden met inwonende familieleden, 21+ en een volwaardig rijbewijs
Wat die overheid betreft, het feit dat de 'belasting zo hoog ligt is de oorzaak van de salariswagen, neem dat weg en er is geen enkel bedrijf dat die miserie er nog bij pakt.. Maar meer dan de helft van je index afgeven aan de overheid, dan reken ik nog niets e gemeentebelastingen, daar zit het eigenlijke probleem... Al de rest is bs die er bij getrokken wordt om dat te verdoezelen.
Vraag me af wat er nog allemaal gaat bij gesleurd worden...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee ze moeten er niet voor betalen.
En laden in de Benelux moeten ze ook niet betalen.
Ik moet niet noodzakelijk iets extra verdienen aan familieleden.
En wij zelf hebben er ook geen nadeel van. Het loon blijft even hoog en de persoonlijke VAA stijgt er niet door.
Het is, zoals ik schreef, de overheid die er extra inkomsten door derft maar daar lig ik ook niet wakker van want het is dezelfde overheid die al die fiscale koterijen op poten zet. Dat je daar al dan niet gebruik van wenst te maken is een persoonlijke keuze.

En neen, je krijgt er geen last door met de verzekeringsMij. Een salarisauto, de onze toch en altijd geweest, is , normaliter omnium verzekerd.
Het is niet de verzekeraar die, net als bij een privé verzekerde auto, het gebruik van bestuurders beperkt maar meestal de car policy van het betrokken bedrijf. En om dat open te breken bestaan er loononderhandelingen.
Informeren = weten.

Voor wie veel loon krijgt, en dus realtief veel belastingen betaalt, zijn er fiscale koterijen genoeg om ook dat zo laag mogelijk te houden.
Ik heb nog nooit in mijn leven bij de jaarlijkse eindafrekening loon moeten teruggeven aan de belastingen. Altijd omgekeerd.
En ik geef ook niet de helft van de brutondexstijgingen terug af. Laat staan meer dan de helft. Dan scheelt er iets aan je individueel budgetbeheer.

Persoonlijk dus geen enkele reden tot klagen.
Je kan over alles en nog wat klagen waarvan je denkt nadeel te hebben maar je kan voor dezelfde moeite zoveel mogelijk de voordelen van een systeem benutten.
Het is maar hoe je het leven bekijkt.
Belasting betalen blijft in de meeste gevallen een luxe probleem. En al zeker voor wie er veel moet betalen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

tom35 schreef:Bwa maar om dat voordeel vd auto te gebruiken moet je er wel nutteloze tijd in steken.

Studies tonen veel aan, maar vooral waar ze voor bedoeld zijn..ik heb trouwens ook een gsm van het werk.. Denk je nu echt dat ik een hele dag lig te bellen en rond te rijden omdat ik denk iets te missen..

Wat die tco betreft, dat is net een argument om weg te blijven van een ev, net het tegenovergestelde van wat met dit topic wil bereikt worden...
Men gebruikt de wagen gewoon sneller, gewoon omdat die er is en weinig kost. Het is bij alles zo, als je de kosten van iets niet moet betalen sta je gewoon minder stil bij het gebruik en de kosten die anderen hebben, waarom zou je?

Je hoeft niet eens al de studies te geloven, kijk maar naar de getuigenissen hier van al die leugenaars :lol: Iedereen kent genoeg volk die hun voordeel wel intenser gebruiken. Dat is zoals gezegd gewoon logisch en geen verwijt.

Als je een GSM hebt en je moet er niet voor betalen zal je inderdaad hem sneller gebruiken en bvb meer data verbruiken want dat kost u niets. Als de rekening wel oploopt, zal je je gebruik aanpassen. Die nood aan aanpassen is er niet als je geen gevolgen hebt van gebruik. Dat was vroeger met internet ook zo. Je moest per minuut betalen, dus timede ik het gebruik. Nu is het forfaitair en hoef je daar geen rekening meer mee te houden, denk je nu dat het gebruik niet steeg door die verandering?

Er zijn er anders hier die EV's net verdedigen met TCO argumenten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Het is en blijft eenvoudig .. op dit moment ... qua TCO berekening toch:

1. Rijd je minder dan 25000km/jaar én koop je je wagen particulier ==> Koop géén EV, een PHEV is eventueel nog te overwegen afhankelijk van het model.
2. Rijd je meer dan 25000km/jaar én koop je je wagen particulier ===> EV is mogelijk voordeliger (enkel correct indien je vergelijkt met een ICE boven de 25k EUR)
3. Koop/lease je je wagen professioneel (als werknemer of zaakvoerder) ==> Koop een EV

Ik ben zelf, zeer tevreden, BEV bezitter/rijder, maar ik geef toe ... als particulier moet je toch al zeer vermogend zijn om een degelijke BEV aan te schaffen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef:[
Denk je nu echt dat ik een hele dag lig te bellen en rond te rijden omdat ik denk iets te missen..
Het is niet omdat je omdat je een salarisauto en GSM van de werkgever hebt dat je daar alleen zelf mee moet gaan rondrijden of alleen maar meer moet mee gaan bellen zonder dat het nodig is.
Je kan daar ook veel creaitever ee omgaan. Het delen van een salarisauto/EV heb ik al aangehaald. Hoe meer er (door anderen) mee gereden wordt hoe meer cash dat dit genereert. Zonder dat je daat zelf je tijd onnodig moet insteken.
Idem voor een GSM. Meer bellen is niet nodig maar je kan de belwaarde, ze is toch aanwezig, ook gebruiken om parkeerplaatsen mee te belaten of ritten van het openbaar vervoer, internet op 4G wanneer geen wifi beschikbaar, enz.
Gewoon creatief mee omgaan.
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Gewoon ... profiteren tot je erbij neervalt zodat je het boegbeeld bent van de reden waarom men bezitters van salariswagens 'profiteurs' noemt :bang:

Als werkgever ... ik zou dat toch niet zo fijn vinden eerlijk gezegd... (ook al begrijp ik de achterliggende methodiek wel).
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Ik denk dat in de carpolicy van veel bedrijven gewoonweg verboden wordt, dat is bij ons alleszins het geval.
Alleen personen op hetzelfde adres mogen ermee rijden. In alle andere gevallen moet je zelf in de auto aanwezig zijn, als bestuurder of passagier, anders mogen anderen er niet mee rijden.

En zaken zoals parkeren worden gewoon doorgerekend aan de persoon.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Gewoon ... profiteren tot je erbij neervalt zodat je het boegbeeld bent van de reden waarom men bezitters van salariswagens 'profiteurs' noemt :bang:

Als werkgever ... ik zou dat toch niet zo fijn vinden eerlijk gezegd... (ook al begrijp ik de achterliggende methodiek wel).
Het is aan de werkgever om voordelen al dan niet toe te kennen.
Het is aan de werknemer om de toegekende voordelen te gebruiken (of niet).
Wanneer de werkgever die voordelen niet wil gunnen aan de specifieke werknemer moet hij ze niet of in mindere mate toekennen.
Met profiteren heeft dat niets te maken. Gewoon willen geven en willen nemen.
Een relatie werkgever/werknemer is een professionele relatie. Geen vriendendienst of vrijwilligerswerk.
Ik neem aan dat wanneer jij een voordeel krijgt toegekend van bv. de fiscus je dit ook integraal aanvaardt en dan niet gaat zeggen: "jamaar dat is niet eerlijk voor de andere belastingsbetalers en de staatskas zit er al niet goed voor. Dus laat maar zitten deze keer"?

Toch een klein misverstand rechtzetten: ik bezit geen salariswagen. Het is een leasewagen dus niet in bezit.
Ik ben alleen een gebruiker van een lease/salariswagen zonder rechten als werknemer op wat dan ook.
Een boegbeeld van wie of wat dan ook zal voor mij in deze dus ook niet weggelegd zijn.

Ik ken ook heel weinig mensen met een salarisauto die dat profiteren noemen. Het is gewoon een wettelijk onderddeel van het loon.
Meestal vind men "profiteren" iets dat een ander doet wat je zelf niet kan.
In plaats van daar afgunstig op te zijn kan je die energie dan beter steken in het verkrijgen van dezelfde vermeende voordelen of je eigen rekening eens maken. Misschien is deze, na vergelijk, dan zelfs gunstiger dan de vermeende voordelen die je bij een ander ziet?
sky schreef:Ik denk dat in de carpolicy van veel bedrijven gewoonweg verboden wordt, dat is bij ons alleszins het geval.
Alleen personen op hetzelfde adres mogen ermee rijden. In alle andere gevallen moet je zelf in de auto aanwezig zijn, als bestuurder of passagier, anders mogen anderen er niet mee rijden.

En zaken zoals parkeren worden gewoon doorgerekend aan de persoon.
Je moet dat niet denken, standaard is dat inderdaad meestal het geval.
Vandaar mijn veel eerdere opmerking dat het tijdens de jaarlijkse loononderhandeling aan de mondigheid van de werknemer en de appreciatie van de werkgever voor zijn werknemer ligt in hoeverre dat dit gepersonaliseerd uitgebreid kan worden.
Ik schreef ook helemaal niet dat het betalen van parkeergeld onderdeel is van de carpolicy van een salarisauto.
Wel dat je met een (bedrijfs) smartphone kan betalen voor parkeren en sommige diensten voor het openbaar vervoer. Maak je gebruik van dit betalingssysteem gaat dit af van de bel/abo waarde verrekend via de provider. Net hetzelfde als je gewoon zou bellen met de smartphone.
Het zijn dus twee zaken die losstaan van elkaar maar wel gelijktijdig deel kunnen uitmaken van de toegekende extra voordelen.
Sol Invictus!
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 28 keer

ivob schreef: Wel dat je met een (bedrijfs) smartphone kan betalen voor parkeren en sommige diensten voor het openbaar vervoer. Maak je gebruik van dit betalingssysteem gaat dit af van de bel/abo waarde verrekend via de provider. Net hetzelfde als je gewoon zou bellen met de smartphone.
Hangt opnieuw af van de instellingen door werkgever. Vroeger kon dat bij ons, nu al enkele jaren niet meer. Enkel de smskost wordt bij ons vergoed (wat ook niet zou moeten, want speciaal betaalnummer), de kost van de parkeersessie krijg ik afzonderlijk via split billing eind van de maand, rechtstreeks aan de provider te betalen.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

En als je iemand met het voertuig laat rijden die er eigenlijk niet mee mag rijden dan sta je daar als er iets zou gebeuren.

Toen ik een studentenjob had mocht ik de camionette mee naar huis nemen omdat ik geen auto had. Had pas een paar maanden een rijbewijs. Ik leende toen die camionette uit aan iemand die al jaren een rijbewijs had en een auto. Om iets groot verplaatsen. Daar was een ongeval mee. Bocht was te kort genomen en heeft serieus tegen een andere auto gezeten.

In die omstandigheden kon ik niet anders dan de schuld op mij nemen officieel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hakki schreef: Hangt opnieuw af van de instellingen door werkgever. Vroeger kon dat bij ons, nu al enkele jaren niet meer. Enkel de smskost wordt bij ons vergoed (wat ook niet zou moeten, want speciaal betaalnummer), de kost van de parkeersessie krijg ik afzonderlijk via split billing eind van de maand, rechtstreeks aan de provider te betalen.
Yep, ieder moet zijn eigen rekening maken want een algemene regel is er niet.
WalterB1 schreef:En als je iemand met het voertuig laat rijden die er eigenlijk niet mee mag rijden dan sta je daar als er iets zou gebeuren.
Het is dan ook helemaal niet de bedoeling noch het punt om iemand met welk voertuig dan ook te laten rijden die er niet toe gemachtigd is.
En een salarisauto heeft al helemaal niets te maken met een studentenjob en de kuren die men in die tijd heeft uitgehaald. :-)
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ivob schreef: Je kan daar ook veel creaitever ee omgaan. Het delen van een salarisauto/EV heb ik al aangehaald. Hoe meer er (door anderen) mee gereden wordt hoe meer cash dat dit genereert. Zonder dat je daat zelf je tijd onnodig moet insteken.
Idem voor een GSM. Meer bellen is niet nodig maar je kan de belwaarde, ze is toch aanwezig, ook gebruiken om parkeerplaatsen mee te belaten of ritten van het openbaar vervoer, internet op 4G wanneer geen wifi beschikbaar, enz.
Gewoon creatief mee omgaan.
Ivo , je probeert je er weer uit te lullen hè. Je stelt toch duidelijk voor om anderen met je wagen te laten rijden als je er zelf niet mee rijdt zodat je maximale winst kan halen. Dat is niet je voordeel gebruiken maar misbruiken, zelfs de fiscus maakt dat onderscheid hoor :-)

Als zelfstandige is het inderdaad de kunst om de grijze zone te bewaren tussen voordeel en kunst, maar jouw voorstel vind ik zelfs als zelfstandige een brug te ver eigenlijk. Net zoals het gebruiken van belwaarde van je GSM .. dat is imho ook eerder misbruiken dan gebruiken.

Het is niet omdat iets kan, dat het mag of deontologisch correct is om het te doen.
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: Ivo , je probeert je er weer uit te lullen hè. Je stelt toch duidelijk voor om anderen met je wagen te laten rijden als je er zelf niet mee rijdt zodat je maximale winst kan halen. Dat is niet je voordeel gebruiken maar misbruiken, zelfs de fiscus maakt dat onderscheid hoor :-)
Dat dit volgens jouw deontologie niet kan heeft er niets mee te maken.
Wanneer werkgever, werknemer en fiscus het over het gebruik, en de overeengekomen uitbreidingen, eens zijn is er, voor mij niets aan de hand.
Dat zijn de enige betrokken partijen die overeen moeten komen. Wanneer alle betrokken partijen het over iets eens zijn is er geen misbruik.
Dat een ander zich daar deontologisch niet in kan vinden is het persoonlijk probleem van die ander. Hun is immers geen betrokken partij.
Dat hij naar eigen deontologie en overeenkomsten wenst te handelen betekent nog niet dat dit ook voor een ander moet opgaan. Die hebben zich alleen te houden aan de overeenkomst tussen de betrokken partijen.
Met er zich uitlullen heeft dat niets te maken. Eerder met het al gekende thema: "wat voor mij niet kan of wat ik niet voor mezelf kan bekomen kan ook niet opgaan voor een ander". Dat is al meermaals een verkeerd uitgangspunt gebleken.
Ik heb ook nergens voorgesteld "anderen" met de salarisauto" te laten rijden. Maar wel "andere familileden". Dat is iets heel anders.
De veralgemening "anderen" heb jij er van gemaakt. Cfr. mijn onderschrift. Daar ben ik niet verantwoordelijk voor.

Ik betwist nergens dat er voor jou, of bij uitbreiding voor wie dan ook, andere voorwaarden van toepassing zijn.
En dat wat ik beschrijf niet mag is iets dat jij er van maakt. Het is niet omdat in jouw firma iets niet kan of niet toegelaten is dat dit dan niet kan en mag bij een andere.
Je moet me dan toch wel erg onderschatten dat ik zo dom zou zijn om in detail te gaan uitleggen dat iets kan wat niet mag. :nono: :roll:
Ik vel in mijn vrije tijd ook geen oordeel over wat een zelfstandige moet laten of hoe hij tewerk moet gaan. Dat moet hij voor zichzelf uitmaken.
Iemand die vindt dat hij beter zelfstandige was geworden moet dat dan maar doen en aan den lijve de voor- en nadelen ondervinden. En dat gaat voor zowat iedere beroepscategorie op.
En zo heb ik vandaag toch ook weer wat bijgeleerd: een zelfstandige die binnen de grenzen van het wettelijke tegen winstmaximalisatie is. :-D
Sol Invictus!
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

De nieuwe car policy is net gelanceerd hier op het bedrijf.

Mijn huidige ICE wagen had ik toch al verlengd, en kan ik nu op mijn gemakje eens bekijken.

Laadpaal, twijfelachtig of dat gaat, zit op het oude 3x230V net, denk niet dat een scheidingstransfo in de prijs inzit :D
Slimme laadkabel ,staat enkel bij de PHEV dat deze door het bedrijf zal aangekocht worden indien een laadpaal niet kan. Voor de EV is het dan de afspraak om op het werk te laden en publieke laadpalen, en dit na goedkeuring van het bedrijf.

Maar ik wil eventueel ook voor een EV een slimme laadkabel, die staat toch heel de nacht stil, genoeg om wat te rijden indien nodig.

Enfin we zullen zien :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Kan je de laadpaal dan niet op éénfase aansluiten?
Meestal is dat om thuis te laden ruim voldoende.
Sol Invictus!
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Als ik geen neuter nodig heb kan dat inderdaad :)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ivob., profiteurs en kantensnijders zijn voor mij even erg als een vakbond. Heb er echt een hekel aan, ze verpesten het voor de rest door enkel naar zichzelf te kijken en praten dat dan ook goed omdat ze niet verplicht zijn rekening te houden met een ander. En de fiscus is er helemaal niet mee akkoord dat jij winstmaximalisatie doet door andere (familieleden) met jouw wagen te laten rijden. Het moment dat jij daar ‘winst’ uit haalt is het al niet meer ok hoor. Dat ze je er niet op pakken wil niet zeggen dat ze het goedkeuren, trust me .. I know ;-(

Egoïsten en narcissisten zeggen trouwens bijna net hetzelfde.
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mag het een beetje meer zijn?
Polestar 3: vanaf 88.000€
Ik zal me haasten om er eentje te bestellen, NOT.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Ivob., profiteurs en kantensnijders zijn voor mij even erg als een vakbond. Heb er echt een hekel aan, ze verpesten het voor de rest door enkel naar zichzelf te kijken en praten dat dan ook goed omdat ze niet verplicht zijn rekening te houden met een ander. En de fiscus is er helemaal niet mee akkoord dat jij winstmaximalisatie doet door andere (familieleden) met jouw wagen te laten rijden. Het moment dat jij daar ‘winst’ uit haalt is het al niet meer ok hoor. Dat ze je er niet op pakken wil niet zeggen dat ze het goedkeuren, trust me .. I know ;-(
You know nothing at all. :-D
Ik heb al jaren geen eigen wagen meer dus niemand rijdt met mijn wagen.
Integendeel, ik rij al jaren met de wagen van anderen. :P

1. Het is de werkgever, die de gebruiksvoorwaarden duidelijk moet stipuleren in de carpolicy. Het maakt deel uit van de arbeidsovereenkomst.
Misbruik en "profitariaat" is er alleen wanneer de arbeidsovereenkomst door de belanghebbenden partijen geschonden wordt. En dat is in het geval dat ik hier aanhaal niet het geval. In de arbeidsovereenkomst wordt duidelijk omschreven wie er met de salarisauto mag rijden.
Werkgever en werknemer zijn het over de uitbreiding van de standaard car policy immers op voorhand eens geraakt.
2. Verzekeringsgewijs eveneens geen issue. Een auto is voor de verzekering, ongeacht de bestuurder, altijd minimaal BA verzekerd. Een leasewagen
is zelfs, hier toch, omnium verzekerd. Wel kan de verzekerings/leaseMij, bij uitbreiding van de standaard voorziene gebruikers, aan de werkgever eventueel een hogere bijdrage vragen. Maar ook dan is dat een beslissing vrij te nemen door de werknemer. En afhankelijk welke status de werkgever als klant van de leaseMij heeft en het % uitzonderingen op de algemene regel.
3. De fiscus bepaald de VAA aan de hand van welbepaalde parameters. Het aantal bestuurders van een voertuig valt daar niet onder.
Dat valt onder punt 1.
4. Een groot bedrijf met eigen juristen en boekhouders sluit ook eerst de nodige sluitende rulings af met de fiscus wat kan en niet kan. Daar vallen bv. ook de voorwaarden van de vergoeding voor het thuisladen/carpolicy onder. Is dat bv. het gemiddelde voor kleinverbruikers volgens de officiële CREG tabellen waarbij de laadkosten niet op forfaitaire basis worden aangerekend maar individueel op basis van een MID kWh teller is er ook daar geen fiscaal probleem. Welk contract de werknemer thuis zelf afsluit met een energieleverancier staat daar volkomen los van.

Je nijdigheid is dus gewoon persoonlijk en heeft daarbuiten geen grond. Of gewoon gebaseerd op eigen ervaringen en niet op de kennis van de carpolicy en ruling afgesloten door andere bedrijven dan het jouwe.

Waarom je het noodzakelijk vndt er de vakbond bij te sleuren is me een raadsel maar als het je dag kleurt en je daardoor wat stoom kan aflaten mij niet gelaten. Dat je blijkbaar een hekel aan mij hebt en dat moet luchten is je ook gegund. Hopelijk deed het deugd. :beerchug:
Maar een goed georganiseerde en goed geadviseerde werkgever weet, hoe groot zijn bedrijf ook is, perfect, indien niet gewenst, hoe hij een vakbond uit zijn bedrijf moet weghouden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MichelJ schreef:Als ik geen neuter nodig heb kan dat inderdaad

Alleen specifieke merken en modellen hebben een neuterdetectie nodig om te kunnen laden.
Kies je zo'n model kan je niet zonder transfo. Maar waarom zou je daar voor kiezen?
Sol Invictus!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

En weer tracht je jezelf eruit te leuteren door er een andere zaak van te maken. JIJ stelt zonder schroom voor dat je anderen met je wagen moet laten rijden voor winst maximalisatie. JIJ stelt voor om de GSM die je van je werkgever hebt gekregen te misbruiken door het belkrediet te gebruiken waar het niet voor bedoeld is.

Dat je het dan ineens omdraait is wel straf … het gaat me dan ook helemaal niet om wat jij doet. WEL dat je met veel woorden steeds vanalles komt vertellen, maar als men je erover aanspreekt blijf je draaien tot je eruit geraakt. Dat van die vakbond had je zelfs niet moeten op reageren, dat was een woord ter illustratie van MIJN mening en totaal irrelevant in deze.

Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet uit, ik zal je enkele lange posts besparen en reageren zoals jij altijd doet: Jij hebt gereageerd vanuit jouw situatie en die is mogelijk niet toepasselijk voor iedereen. Maar misschien zijn er toch wel anderen waarvoor het relevant is, dus is het toch goed geweest om jouw insteek te geven. Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen keuzes, net zoals jij dat doet. Toevallig heb jij na vele jaren onderzoek en wat geluk, gemerkt dat jouw keuze voor jouw situatie de beste was.

Amen

Narcisten slapen ook altijd op 2 oren …
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:...…
Je zou beter mijn onderschrift eens beter lezen. Bespaart je tijd.

Ik moet helemaal niets en een ander nog minder. Dat is blijkbaar jouw uitgangspunt maar zeker niet het mijne.
Ieder handelt naar zijn behoeften en binnen de werksfeer uiteraard in de eerste plaatst naar hun specifieke arbeidsovereenkomst.
Een ander moet helemaal niet met de salarisauto rijden die ik ook gebruik. Ze mogen hem, indien ze dit willen en binnen de specifieke arbeidsovereenkomst, gebruiken. Dat jij dit misbruik noemt is gewoon je eigen mening ontsproten uit je eigen fantasie want je hebt geen kennis van de specifieke arbeidsovereenkomst. En wanneer men ze je met hand en tand nader uitlegt blijf je in je eigen situatie steken en van daaruit gewoon verder redeneren. Dat is dus louter jouw specifiek probleem.
Momenteel gebruiken in mijn situatie vijf gezinnen , het mijne inbegrepen, één elektrische salarisauto. Naar productiekost, inzetmaximalisatie, milieu lijkt me dat alleen maar voordelen op te leveren. En Ingeschreven op vijf verschillende adressen (als dat nog niet duidelijk was). Allen opgenomen in de desbetreffende arbeidsovereenkomst (voor als dat je nog niet duidelijk was). Ik stel hoe ik er gebruik van maak en hoe het met de betrokken werkgever overeengekomen is.
De een vindt salarisautodelen te gek voor woorden want het is zijn loon. Een ander, mezelf incluis, heeft er die bijkomende moeite voor over. Dat maakt iedereen maar voor zichzelf uit. Gewoon een andere benadering van hetzelfde vertrekpunt.
Een ander is vrij hetzelfde trachten te bekomen of het te laten. Iedereen is, voor mij toch voor mensen zoals jij blijkt dat wel een probleem te zijn, vrij in zijn handelen en wanneer hun niet dezelfde voordelen kunnen bekomen of de moeite er niet voor willen doen er niet aan te beginnen. Voor zij die nog niet wisten dat dit wel kon (wij zijn hier heus geen uitzondering op de regel en uiteraard ook niet de meerderheid) misschien een idee om hun arbeidsomstandigheden opnieuw te onderhandelen? Je kan pas iets vragen wanneer je beseft dat het tot de mogelijkheden behoort. Zoals je zelf nu al meermaals hebt aangegeven kende je deze mogelijkheden blijkbaar ook nog niet?
Wat als zelfstandige te begrijpen is. Je zit dan niet in de situatie van werknemer. Je hebt dus een totaal ander uitgangspunt. Maar dat maakt de uitgangspunten van een ander daarom nog niet minder valabel.
Moeilijk is dat niet de begrijpen.
Anderen, daarbuiten, moeten en mogen dit niet met de ons toegewezen salarisauto want ze behoren niet tot mijn familie. Dat heb ik nooit beweerd. Maar het moet ze daarom niet weerhouden hetzelfde trachten te bekomen voor hun eigen familie.
Daarin verschillen we blijkbaar. Ik geef aan wat voor mezelf mogelijk is en misschien kan er hier en daar dan elders een lichtje gaan branden en kan een ander zijn mogelijkheden dan ook uitbreiden. Jij gaat blijkbaar uit van het tegengestelde? Mensen weerhouden iets van een ander te leren en te berusten in hun situatie want ze zouden maar eens iets moeten leren en bekomen wat niet voor jou opgaat?
En uit frustratie dan ook nog eindigen met het uitdelen van etiketten? Gekende strategie hier. Blijkbaar besmettelijk.

Je bent ook niet verplicht om te blijven reageren op wat ik schrijf. Het is tenslotte ook maar mijn mening en mijn handelen.
Jij hebt daar blijkbaar een probleem mee. Dus het is jouw probleem en niet het mijne.

Uiteraard reageer ik overwegend vanuit mijn situatie en schrijf ik mijn mening neer. Ik heb niet de pretentie de aangeduide spreekbuis van janneke en mieke te zijn. Die illusie laat ik aan anderen over. Dat zouden beter meer mensen doen. Hun eigen mening en ervaringen delen en niet lopen toeteren wat ze denken dat anderen graag horen om er bij te kunnen horen.
En dat anderen hun situatie en handelen niet altijd van toepassing is op mezelf moet je mij niet bij herhaling vertellen. Dat is gewoon de evidentie zelve. Je vertelt dus niets nieuws. Daar had je echt niet tot na middernacht je slaap voor moeten laten.
En wat mijn slaapmethode betreft kan ik je geruststellen: ik slaap nooit op 2 oren. Lijkt me redelijk ingewikkeld. Maar ook dat is een persoonlijke mening en ervaring. Laat niemand dat er van weerhouden het wel zo te proberen.

En je moet me helemaal niets besparen. Ik zal zelf wel bepalen op wat en wie ik reageer en met welke mening en op welke wijze. Daar heb ik geen probleem mee.

Dat jij vindt dat mijn huidge situatie het gevolg is van geluk en toeval is ook maar een persoonlijke mening niet gebaseerd op feiten.
Ik kan me nl. niet herinneren dat we elkaar persoonlijk kennen.
Ik kan alleen maar hopen dat je als zelfstandige je bedrijf en de bedrijfsresultaten niet overlaat aan het geluk en toeval. Want dan zou je wel eens aan de verkeerde kant van de statistieken terecht kunnen komen.

Hopelijk heb je nu goed geslapen en heb je nog iets relevant over het rijden met EV te vertellen. Uiteraard, je eigen uitgangspunt getrouw, alleen als het voor iedereen van toepassing is. :-D

Mijn standpunt, uit eigen ervaring, niet te laten of te nemen, is in deze nogal duidelijk:
- Kan je elektrisch rijden met een salarisauto en krijg je daarbij een eigen thuislaadpaal en laad(multi)kaart is het een no brainer om het wel te
doen. .
- Dien je een vierwieler met eigen middelen aan te kopen is het al iets moeilijker:
- kan je thuisladen en dien je voortdurend niet meer dan een 300 km per dag te rijden en was je toch van plan een nieuwe wagen te kopen en
past het in je budget dan zou ik er toch serieus over nadenken.
- kan je niet thuisladen en ben je afhankelijk van openbare laadpalen maar heb je dringend een nieuwe wagen nodig zou ik zeer goed gaan
rekenen.
- Kan je nog enkele jaren verder met je huidige wagen begin er dan niet aan.
- Heb je het budget niet of wil je geen tienduizenden euro spenderen aan een auto is het ook een no brainer om het niet te doen.

Gewoon mijn mening en ervaring na twee elektrische auto's over meerdere jaren in gebruik te hebben.
Een mening die voor iedereen vrij is aan te passen naar eigen situatie en omstandigheden.
En wat betreft sasuke, on topic zijn we het blijkbaar vrij eens.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

ivob schreef:Nee ze moeten er niet voor betalen.
En laden in de Benelux moeten ze ook niet betalen.
Ik moet niet noodzakelijk iets extra verdienen aan familieleden.
En wij zelf hebben er ook geen nadeel van. Het loon blijft even hoog en de persoonlijke VAA stijgt er niet door.
Het is, zoals ik schreef, de overheid die er extra inkomsten door derft maar daar lig ik ook niet wakker van want het is dezelfde overheid die al die fiscale koterijen op poten zet. Dat je daar al dan niet gebruik van wenst te maken is een persoonlijke keuze.

En neen, je krijgt er geen last door met de verzekeringsMij. Een salarisauto, de onze toch en altijd geweest, is , normaliter omnium verzekerd.
Het is niet de verzekeraar die, net als bij een privé verzekerde auto, het gebruik van bestuurders beperkt maar meestal de car policy van het betrokken bedrijf. En om dat open te breken bestaan er loononderhandelingen.
Informeren = weten.

Voor wie veel loon krijgt, en dus realtief veel belastingen betaalt, zijn er fiscale koterijen genoeg om ook dat zo laag mogelijk te houden.
Ik heb nog nooit in mijn leven bij de jaarlijkse eindafrekening loon moeten teruggeven aan de belastingen. Altijd omgekeerd.
En ik geef ook niet de helft van de brutondexstijgingen terug af. Laat staan meer dan de helft. Dan scheelt er iets aan je individueel budgetbeheer.

Persoonlijk dus geen enkele reden tot klagen.
Je kan over alles en nog wat klagen waarvan je denkt nadeel te hebben maar je kan voor dezelfde moeite zoveel mogelijk de voordelen van een systeem benutten.
Het is maar hoe je het leven bekijkt.
Belasting betalen blijft in de meeste gevallen een luxe probleem. En al zeker voor wie er veel moet betalen.
Elders lees ik als het over gemaakte kms rijden gaat je je eigen situatie niet mag gebruiken om te weerspiegelen naar anderen maar hier zie ik het je zelf doen..
Bij ons is het heel duidelijk dat ik de wagen niet mag delen met personen buiten het gezin straffer, alleen met inwonende gezinsleden is mogelijk, staat heel duidelijk in ons contract maw een zus of broer of weet ik wie even met mijn wagen laten rijden mag niet. We zijn omnium verzekerd uiteraard maar Total loss zit er niet in, dwz dat het bedrijf dat dan mag ophoesten. Daarnaast verzorg ik die wagen als mijn eigen goed, ik houd die proper, is geen botsauto, ga niet over drempels en vluchtheuvels over vlammen alsof het een race is.. Kortom na 4 j ziet die wagen er nog heel goed, zelfs bijna nieuw uit. Ik hoor van collega's dat dit bij anderen helemaal het tegenovergestelde is en dat wagens die 6m oud zijn soms niet meer herkenbaar zijn let scheuren in zetelbekleding een vuilnisbelt id wagen en blutsen vana hier tot in Tokyo.. ..
Bij de 3wagens die ik ondertussen al ingeleverd heb heb ik nog nooit zelf schade dienen te betalen na keuring door de lease bij inlevering..
Ondertussen heb ik op 10j 2 keer iets voorgehad, 1 keer tegen gereden en doorgereden, 1 keer dat ze er achterin zijn ingereden.. Eerlijk ik vind dit niet leuk zoiets te moeten doorgeven... Het is en blijft altijd een lastige..
Idem met boetes.. Dat zijn de makkelijkste te ontwijken belasting trouwens door niet te zot te doen..
Samengevat doe ik dus niet aan autodelen, ik deel ook mijn tankkaart niet hoewel ik 30k km mag rijden en daarvoor tanken en van de 15-18kkm die ik op jaarbasis doe er 3500km op eigen kost zijn want de tankkaart beperkt hier zich tot België, niet de Benelux.. In weze staat dit gelijk aan diefstal en is instant c4..

Wat die koterij betreft, die is er inderdaad maar is en blijft beperkt voor een werknemer als je in een groot bedrijf werkt.. De mogelijkheden zijn er zeker in het cafetariaplan maar beperkt tot max 15% van mijn salaris wat voor het hele bedrijf geldt. Op zich zou dit bij mij gerust hoger mogen zijn maar aangezien alle arbeiders ook kunnen genieten van dit systeem en leasewagen is dit beperkt en maar goed ook eigenlijk. Je moet daar met gezond verstand kunnen mee omgaan. Ik zie trouwens ook niet oneindig veel mogelijkheden om anders loon te laten uitbetalen.
Wat de index betreft, hoe zou je überhaupt die +50% belasting kunnen ontwijken als je bij de beter betaalden hoort..Die zit automatisch in de hoogste belastingsschaal en met 13.7% sz en 50% zit je dus aan meer dan 50%. Ja ik krijg ook terug via de belastingsbrief maar mijn gemiddelde aanslagvoet is en blijft hoog met net iets meer dan 40%.
Als je als werknemer daar vanonder wilt moet je werkgever mee zijn en kom je sowieso in de grijze zone terecht.. Als zelfstandige is dit een ander verhaal natuurlijk maar ik spreek over een werknemer van een bedrijf xyz waar je zelf geen zaakvoerder of eigenaar van bent..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef:
Elders lees ik als het over gemaakte kms rijden gaat je je eigen situatie niet mag gebruiken om te weerspiegelen naar anderen maar hier zie ik het je zelf doen..
Toch even nuanceren: van mij mag iedereen zich spiegelen aan mijn situatie en uitgangspunten. Net zoals ik, wanneer het me gepast lijkt, spiegel en leer van de uitgangspunten van een ander. Maar dat moet niet. In geen van de 2 richtingen. Er is een groot verschil tussen moeten en vrijblijvend mogen.
Bij ons is het heel duidelijk dat ik de wagen niet mag delen met personen buiten het gezin straffer, alleen met inwonende gezinsleden is mogelijk, staat heel duidelijk in ons contract maw een zus of broer of weet ik wie even met mijn wagen laten rijden mag niet.

Ik betwist ook nergens de arbeidsvoorwaarden die elders van toepassing zijn.
Ik kan wel de vraag stellen of je de mogelijkheid al overwogen hebt om met je werkgever te onderhandelen of de standaard voorwaarden, afhankelijk van je relatie met de werkgever en wat hij overheeft voor je capaciteiten, niet persoonlijk aangepast kunnen worden.
Vanaf een bepaald niveau heeft het in Vlaanderen/België inderdaad nog weinig zin om gewoon loonsopslag te geven. Dan kan je beter, werkgever en werknemer tot een akkoord komen om fiscaal te gaan optimaliseren.
Ik schreef al eerder dat ik het persoonlijk een grap vindt dat de overheid enerzijds arbeid overmatig belast en anderzijds alles in het werk stelt
om dat nadien terug onderuit te halen. Als de overheid dat een normale werkwijze vindt heb je als werknemer, zolang het systeem niet grondig herzien wordt, de keuze om daar in te berusten en te ondergaan of er in mee te stappen en alles wat is toegelaten eruit te halen.
Moet niet maar mag wel.
Wie dat niet deontologisch vindt moet er dan maar in berusten. De overheid zal hen dankbaar zijn en heeft dan ook geen incentive om ook maar iets te veranderen. Berustende burgers zijn een droom voor iedere overheid.

Heb je die behoefte niet dan moet het uiteraard niet gevraagd worden door de werknemer.
Heb je de behoefte wel, bv. om je elders wonende kinderen de kost van een eigen auto te besparen zonder dat je daar zelf al te veel last van hebt,
ga je nooit weten of je contract kan aangepast worden als je deze vraag tijdens loonsonderhandelingen niet op tafel legt. Een neen heb je al. Een ja krijg je alleen als je er zelf om vraagt. Zonder vraag van de werknemer is er voor de werkgever geen incentive om standaarden te personaliseren.
Samengevat doe ik dus niet aan autodelen, ik deel ook mijn tankkaart niet hoewel ik 30k km mag rijden en daarvoor tanken en van de 15-18kkm die ik op jaarbasis doe er 3500km op eigen kost zijn want de tankkaart beperkt hier zich tot België, niet de Benelux.. In weze staat dit gelijk aan diefstal en is instant c4..
Het is je goed recht om geen uitbreiding op de standaard policy te vragen en geen voorstander van autodelen te zijn.
Net zoals een ander dat anders ziet en daarover wel wenst te onderhandelen.
Niemand spreekt hier over het delen van een tank/laadkaart en tegen de voorwaarden van een carpolicy in te gaan.
Het punt dat ik wil maken is dat je altijd kan proberen de standaard car policy voorwaarden te laten personaliseren. Wat je niet vraagt krijg je al zeker niet. En wanneer je werkgever je (deels) geeft van wat je vraagt is er ook geen sprake van misbruik, laat staan diefstal.
De tijd, toch in bepaalde sectoren, dat werkgevers de werknemers naar hun pijpen konden laten dansen is nu wel al even voorbij. Er is meer vraag naar (gekwalificeerde) werkkrachten dan er beschikbaar zijn. Dat opent nu eens extra opportuniteiten voor de werknemers. Aan de werknemer om daar al dan niet gebruik van te willen maken. Ben je tevreden met je huiidge situatie is daar niets mis mee. Wil je zelf vooruit en er meer uithalen ook niet. Alles aan toeval en geluk overlaten is ook een optie.
Wat die koterij betreft, die is er inderdaad maar is en blijft beperkt voor een werknemer als je in een groot bedrijf werkt.. De mogelijkheden zijn er zeker in het cafetariaplan maar beperkt tot max 15% van mijn salaris wat voor het hele bedrijf geldt. Op zich zou dit bij mij gerust hoger mogen zijn maar aangezien alle arbeiders ook kunnen genieten van dit systeem en leasewagen is dit beperkt en maar goed ook eigenlijk. Je moet daar met gezond verstand kunnen mee omgaan. Ik zie trouwens ook niet oneindig veel mogelijkheden om anders loon te laten uitbetalen.
Wat de index betreft, hoe zou je überhaupt die +50% belasting kunnen ontwijken als je bij de beter betaalden hoort..Die zit automatisch in de hoogste belastingsschaal en met 13.7% sz en 50% zit je dus aan meer dan 50%. Ja ik krijg ook terug via de belastingsbrief maar mijn gemiddelde aanslagvoet is en blijft hoog met net iets meer dan 40%.
Als je als werknemer daar vanonder wilt moet je werkgever mee zijn en kom je sowieso in de grijze zone terecht.. Als zelfstandige is dit een ander verhaal natuurlijk maar ik spreek over een werknemer van een bedrijf xyz waar je zelf geen zaakvoerder of eigenaar van bent..
Tja als jij in de gemiddelde aanslagvoet van 40% zit dan is dat, volgens mijn mening, een luxeprobleem.
Zelf schommel ik altijd rond de 27% en mijn huidige partner ergens rond de 32%. Beiden hebben we, als ik de statistieken mag geloven, een bovengemiddeld netto vast inkomen (andere inkomsten tel ik niet mee want deze zitten niet allemaal in de belastingbrief en tellen dus niet mee voor de gemiddelde aanslagvoet. Zelf vinden we dat we met dit loon geen enkele reden hebben tot klagen over wat dan ook. Er gaat hier immers nooit meer buiten dan er binnen komt.
Met een gemiddelde aanslagvoet van 40% kan ik dan alleen maar veronderstellen dat het netto besteedbaar inkomen dan nog hoger ligt.
Die 40% is dan gewoon een first world luxe probleem.

En voor er weer misverstanden opduiken: ik heb niets tegen de federale overheid. Alles kan beter maar in meer gevallen nog veel slechter. Onze Vlaemsche overheid is daar een mooi voorbeeld van.

On topic: Fluvius, toch de netbeheerder, is het er niet mee eens dat met de huidige investeringen in het openbaar net kiezen voor een EV breed gaat kunnen volgehouden worden. En al zeker niet wanneer men thuis aan 22 kW wil gaan laden :!: Stof tot nadenken.
Alle info is te vinden in het investeringsplan van Fluvius 2019-2022
Laatst gewijzigd door ivob 30 jul 2022, 13:46, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Off-topic: hoe bereken je die aanslagvoet op basis van je aanslagbiljet (wat delen door wat)?
wimvg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Te Koop forum

NuKeM schreef:Off-topic: hoe bereken je die aanslagvoet op basis van je aanslagbiljet (wat delen door wat)?
Ik heb hem nu niet bij me, maar ik dacht dat dat ergens op je aanslagbiljet stond.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat moet je, wanneer je geduld hebt, niet eens zelf berekenen.
Het resultaat van je gemiddelde aanslagvoet wordt weergegeven in de berekeningsmodule van je belastingsaangifte.
Bij een gezamenlijke aangifte zelfs opgesplitst per persoon.
Toch als je ze digitaal indient.
eservices.minfin.fgov.be
login in your own name
Mijn aangifte/indienen aangifte/Mijn aangifte raadplegen/Mijn documenten/Acties/Berekenen/Detail van de berekening/resultaat van de berekening/Bedrag in uw voordeel-te betalen: Gemiddelde aanslagvoet (%).

Wanneer je het nog op papier indient en/of onmiddellijk voor de huidige laatste indiening wenst na te rekenen: het totale bedrag van de belastingen die je moet betalen delen door het belastbaar inkomen geeft als resultaat het gemiddelde tarief.
De gemiddelde aanslagvoet situeert zich voor de meeste inkomens tussen de 25 en 35% en is dus iets anders dan het progressief belastingstarief.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

on4bam schreef:Zoon heeft ook een bedrijfswagen (geen salariswagen) en heeft maar 28000Km op bijna 3 jaar. Ik ga er van uit dat er nog wel een groot aantal mensen niet "profiteren" omdat het "gratis" is.
Ik heb een privé wagen en rijd 6000km per jaar en 2000km met de fiets. Maar 28000 km is dus voor mij zelfs 'veel'. Waarmee ik niets wil zeggen natuurlijk.

Er zullen er zeker mensen zijn die er niet meer gebruik van maken, uiteraard, maar het omgekeerde is ook waar. Ik zou geen speed pedelec kopen van 6000 euro als ik een wagen en tankkaart van de werkgever had.

Hoorde gisteren nog iemand van de externe collega's stoefen dat hij binnenkort gratis reed, zijn auto van 2 jaar kon verkopen aan een hoge prijs om zijn huis te renoveren en dan kon hij en zijn vrouw overal 'gratis' naartoe. Gewoon omdat de firma hem er eentje ging geven. Och ja, hij zou dom zijn te weigeren. :)

We zullen wel zien hoe het loopt als iedereen EV wagens moet kopen en of er dan überhaupt nog goedkopere modellen zullen bestaan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 120 keer
Te Koop forum

Die Sono Sion ziet er inderdaad zeer goed uit. Tussen 25 en 30 000 euro met zonnepanelen.

Nadeel is wel dat hij gemaakt is om zo goedkoop te kunnen verkocht worden.
Hierdoor goedkoop plastiek en bijna geen opties.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef:
We zullen wel zien hoe het loopt als iedereen EV wagens moet kopen en of er dan überhaupt nog goedkopere modellen zullen bestaan.
Uiteraard moet niet iedereen een EV kopen.
Je bent zelfs niet verplicht een elektrische salarisauto te nemen. Alleen is dat, zeker vanaf 2026 en onder de nu geldende regelgeving, in dat geval economisch de beste optie.
De dag dat ik geen gebruik meer kan maken van een salarisauto zal deze niet vervangen worden door een privé aangekochte auto.
Het recht op gebruik van een salarisauto heeft me trouwens er ook niet van weerhouden alsnog twee elektrische fietsen aan te kopen. Wel niet voor de prijs van 6.000 €. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Trouwens in verscheidene bedrijven kan je als onderdeel van een cafetariaplan (en ook voor arbeiders) ook kiezen voor een speedpedelec.
Welliswaar zonder laadkaart. :-D
Abusimbal schreef:Nadeel is wel dat hij gemaakt is om zo goedkoop te kunnen verkocht worden.
Hierdoor goedkoop plastiek en bijna geen opties.
Hij gaat je er, toch als je je aan de verkeersregels houdt, niet minder snel van A naar B mee vervoeren.
Wanneer het een veruiterlijking van de status is kan je er idd beter van wegblijven.
Je kan beter ook kiezen voor een standaard goed uitgeruste auto dan een kale goedkope auto met tal van dure opties. In de wederverkoop zijn opties meestal maar een fractie van hun aankoopprijs meer waard.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Meer slecht nieuws: https://www.hln.be/nieuws/laadstationui ... ~aad9f588/

Dat zijn stevige prijsstijgingen maar dat wordt natuurlijk opgevangen door de EV's die steeds goedkoper worden :banana:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Ach, ze zijn al zo goedkoop dat ik er gisteren eentje gratis kreeg bij mijn koffiekoeken. :roll:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En omdat ze verwachten dat we minder auto’s zullen kopen mag je binnenkort voor al je opties maandelijks betalen.
Zetelverwaing: 39€/maand
Stuurverwarming: 19€/m
Internet: 30€/m
Gps: 20€/m
Zelfs voor radio zal je mogen betalen als je ze moet geloven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je krijgt er wel minder files voor in de plaats :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Meer files op de fiets-o-strades.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Yep, maar daar rijden de beslissingsnemers toch niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is ook waar.
Hun fiets hebben ze laten ontvreemden
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170214_02729752
En een vierwieler moet passen bij hun standing.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200221_04859484
Of ze zijn ook nog bang dat ze met de EV niet op vakantie kunnen.
https://www.fleet.be/minister-tommelein ... lvo-video/
Sol Invictus!
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat Tesla hun prijzen ook weer verhoogd heeft. 61cent per kw/u moeten betalen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat eerste bericht over de gestolen fiets is wel grappig en pijnlijk tegelijk. Fietsenstallingen zijn leuk maar wat toezicht en beveiliging zou ook niet misstaan.

Als ik zie wat voor dure fietsen er in Gent in de stalling staan dan zou ik het toch niet vertrouwen. Mijn fiets is met 3 sloten verankerd aan de rekken en de wielen zijn ook nog eens aan het frame beveiligd. En dat is een fiets van ongeveer 10 jaar oud dus niet de eerste die ik zou uitkiezen als ik zo'n keuze had :lol:
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Helemaal off topic maar de laatste nieuwe Stromer kost 12.140 euro... :eek:

Dan geef ik liever 35.000 euro aan een betaalbare e-Peugeot uit om eerlijk te zijn.

Aan de andere kant, mijn vorige Ford Fiesta ging voor 'amper' 19k over in mijn handen en dat was een alles op en aan model.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”