Energiecrisis 2022.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

woutervh schreef:Enkel dergelijke hoeveelheden warmte=energie gewoon verloren laten gaan vind ik debiel. Daar zou al 40 jaar geleden een nuttigere toepassing voor gemaakt moeten zijn.
Tja, dat is kenmerkend, steeds te laat iets bedenken om dan vast te stellen dat het quasi onmogelijk is geworden. Zelfs met het afval weet men nu nog altijd niet goed wat gedaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 9 keer

Het IEA (Internationaal Energie Agentschap) waarschuwt intussen.

Alarmfase rood voor Europese gasvoorziening
Het is alarmfase rood voor de gasvoorziening van Europa, zegt de topman van het Internationaal Energieagentschap. Er moeten volgens hem onmiddellijk drastische maatregelen komen om een groot tekort aan gas te vermijden. Maandagmorgen werd de twijfel over de Russische gasleveringen trouwens nog wat groter.

Zal Rusland donderdag de kraan van de belangrijkste gaspijpleiding richting Europa terug opendraaien? Dan eindigt normaal een geplande onderhouds-
en herstelbeurt van Nord Stream 1.
En we kunnen nog altijd niet de warmte van vandaag (33°C lokaal) opslaan voor in de winter hé.

Afin, buiten wat dromers lukt het anderen toch niet zo goed. :lol:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

Ordon schreef: In Nederland zit intussen één op drie mensen in de miserie.
Nibud luidt alarmbel: ‘Een op de drie krijgt huishoudboekje niet rond, kabinet moet wat doen’
Toch opmerkelijk dat iedereen alsmaar belastingen wil verlagen, maar als het even tegenzit, moet de overheid maar tussenbeide komen? Stem dan eens op partijen die een visie hebben hé en niet onderhevig zijn aan corporatisme.

Ik zie anderzijds chaos op luchthavens en rode/zwarte verkeersdagen op Belgische en Franse wegen.
Ik maak een ander zijn budget niet natuurlijk, maar als je geld hebt om op reis te gaan, hoe erg is het dan écht gesteld met de energiefactuur?

Ik zag dit passeren:
https://www.knack.be/nieuws/sluit-ieder ... giepremie/
‘Sluit iedereen die winkelt in de Delhaize uit van eender welke energiepremie’
Ik heb geen Knack login, dus ik kan het artikel niet lezen.
Niets tegen de Delhaize, maar ik moest toch eens glimlachen.

Nav het NBB-rapport over de energiecrisis, een voorgestelde maatregel eens in de praktijk geprobeerd:
- minder snel optrekken: mijn range ging van 700km naar 1000km :eek:
- minder snel rijden: pas vanaf meer dan 120 begint dat echt te nijpen, tot 120 schaalt dat niet zo op (8-versnellingsautomaat)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

heist_175 schreef:
Ordon schreef: In Nederland zit intussen één op drie mensen in de miserie.
Nibud luidt alarmbel: ‘Een op de drie krijgt huishoudboekje niet rond, kabinet moet wat doen’
Toch opmerkelijk dat iedereen alsmaar belastingen wil verlagen, maar als het even tegenzit, moet de overheid maar tussenbeide komen? Stem dan eens op partijen die een visie hebben hé en niet onderhevig zijn aan corporatisme.

Ik zie anderzijds chaos op luchthavens en rode/zwarte verkeersdagen op Belgische en Franse wegen.
Ik maak een ander zijn budget niet natuurlijk, maar als je geld hebt om op reis te gaan, hoe erg is het dan écht gesteld met de energiefactuur?

Ik zag dit passeren:
https://www.knack.be/nieuws/sluit-ieder ... giepremie/
‘Sluit iedereen die winkelt in de Delhaize uit van eender welke energiepremie’
Ik heb geen Knack login, dus ik kan het artikel niet lezen.
Niets tegen de Delhaize, maar ik moest toch eens glimlachen.

Nav het NBB-rapport over de energiecrisis, een voorgestelde maatregel eens in de praktijk geprobeerd:
- minder snel optrekken: mijn range ging van 700km naar 1000km :eek:
- minder snel rijden: pas vanaf meer dan 120 begint dat echt te nijpen, tot 120 schaalt dat niet zo op (8-versnellingsautomaat)

jA ...,maar nu verwacht ik toch een duidelijk kiesadvies van u ,want na zo een zin te lezen van u , vermoed ik toch sterk dat u weet welke de beste is ...? :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

Voor zover ik weet zijn verkiezingen vrij.
Kies dus zelf maar op welke partij je wil stemmen, maar wees dan consequent.
Wil je minder belastingen, wel ja, dan zal je ook minder overheid krijgen. Of dat slecht is, is meteen een ideologisch antwoord.
Maar je kan niet én lagere belastingen willen én een goeie/brede service.

En Voka maar roepen dat de belastingen te hoog zijn, om tijdens de crisis te roepen dat ze meer lekkers van die vermaledijde overheid eisten voor "hun" ondernemers. Weet wat je wil hé :).
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Voor zover ik weet zijn verkiezingen vrij.
Kies dus zelf maar op welke partij je wil stemmen, maar wees dan consequent.
Wil je minder belastingen, wel ja, dan zal je ook minder overheid krijgen. Of dat slecht is, is meteen een ideologisch antwoord.
Maar je kan niet én lagere belastingen willen én een goeie/brede service.

En Voka maar roepen dat de belastingen te hoog zijn, om tijdens de crisis te roepen dat ze meer lekkers van die vermaledijde overheid eisten voor "hun" ondernemers. Weet wat je wil hé :).
Verkiezingen zijn inderdaad vrij ....., maar een kiesadvies geven belet dat toch niet :lol: ......, krijg de indruk dat je van dat kiesadvies wilt van onderuit wilt muizen .... :lol: :wink:
Na die orakelzin (Stem dan eens op partijen die een visie hebben hé en niet onderhevig zijn aan corporatisme.) vind ik daar wel enig recht op te hebben :bdaysmile:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hopelijk geen voorsmaakje op de winter 2022:

Blijkbaar gaan door een samenloop van omstandigheden in de EU de baseload e-prijzen weer de hoogte in.
Momenteel in Frankrijk nog € 455/MWh, en in Duitsland € 360/MWh

Maar, hou je vast, de Franse futures voor 4de kwart staan, inkoopprijs!, al op € 860/MWh (€ 0,86 per kWh).
Dat in het land van de altijd beschikbare goedkope nucleair opgewekte energie. :eek:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 125 keer

Dan moet je short gaan op die futures hé ivob.

Brengt meer op dan wat liggen aanmodderen met een thuisbatterij. :lol: :lol:
In France, the government is aiming for a complete nationalization of EDF according to Prime Minister Elisabeth Borne. The French Q4 2022 contract and the August 2022 contract peaked at €815/MWh and €402/MWh.

As in Germany, the French price has largely fallen since July 7. The equivalent French price fell by 13% to 348€/MWh.
Bron: energynews Electricity prices: Forward Contracts at their highest

Voilà, op oud nieuws kan je makkelijk "virtueel" traden. 8)
De reden ligt ook voor de hand: de nationalisatie van EDF.

Of je misbruikt die informatie om mensen bang te maken, misbruikt die informatie om je dogmatisch antinucleaire visie te onderstrepen, etc...

Ge had dus nen dikke boterham kunnen verdienen door short te gaan hé ivob: 860 - 348 = 512€ winst per future contract. :wink:
Indien je op de precieze moment aan- en verkoopt toch...
En er liquiditeit is op die markt!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De verstoring, door gebrek aan Russisch gas, van de Europese energiemarkt gaat wél gestadig voort.
En neemt heel ernstige proporties aan: faillissementen.
En daar zitten er tussen die een beetje "Too big to fail" zijn...
German gas giant UNIPER is on the verge of bankruptcy. And for good reason, it was one of Gazprom’s biggest customers. The German trade union Verdi has asked Berlin to intervene quickly to save the company. The German government responded by proposing a temporary relief of company law. He also announced that the increased costs would not be passed on to consumers.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wat wij Belgen wel aan onze stok gaan hebben in de komende jaren is extra betalen voor de CO2 die die extra aardgascentrales van Tinne Van der Straeten uitbraken...
Ruim twee miljoen ton per jaar: extra uitstoot per extra aardgascentrale.
Dat zou ruim 170 miljoen euro extra zijn aan de huidige prijs voor uitstoot van CO2: per jaar en per aardgascentrale.
Echter heeft Europa beslist die prijs drastisch op te drijven in de aankomende jaren om alzo het gebruik van fossiele brandstoffen (zoals aardgas) te ontmoedigen.
Komt dus bovenop de al hoge elektriciteitsfactuur...
As a reminder, European CO2 allowances expiring in December 2022 have increased by 1.4% to 84.40 euros per ton, which may have an influence on the price of electricity. The European Parliament has also voted in favor of EUROPEAN RULES qualifying investments in gas and nuclear power plants as climate-friendly.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

België heeft Londen afgelopen woensdag gered van black-out: Britten betaalden recordprijs
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_95626004
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ik onthoud dus vooral
De Britten moesten voor die stroom wel een recordprijs van 9.724,54 pond per megawattuur betalen, zowat 5.000 procent meer dan op een normale dag
= zo'n 23 euro cent per KW wat ze nu op een normale dag betalen (met de energie crysis)
gemiddeld van het afgelopen jaar (dus grotendeels voor de crisis prijzen) was dit zo'n 21 eurocent
gemiddeld betaalden de Britten het afgelopen jaar 178 pond per megawattuur.
Wat voor mega winsten maakt de Belgische/Franse energie sector dan niet in ons land ? (met de zogezegde kosten van 300% die ze hier voorspellen)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cyberbug schreef:Wat voor mega winsten maakt de Belgische/Franse energie sector dan niet in ons land ? (met de zogezegde kosten van 300% die ze hier voorspellen)
Zo snap je makkelijker waarom de sector zo gebrand is om de afhankelijkheid van hen te beschermen en mensen niet teveel zelf energie te laten opwekken. Die energie wordt dan nog eens als "eigen" benoemd maar in feite betalen we een Franse multinational.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Is het geen goed idee om elektriciteit goedkoper te maken zodat we in de winter meer elektrisch i.p.v. op gas verwarmen ?
Ik heb airco, ben van plan die als verwarming te gebruiken i.p.v. mijn gasketel.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

Abusimbal schreef:Is het geen goed idee om elektriciteit goedkoper te maken zodat we in de winter meer elektrisch i.p.v. op gas verwarmen ?
Hoe denk je dat een groot deel van de elektriciteit opgewekt wordt? :-)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Natuurlijk ook met gas maar ook met andere.
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Ik heb nog niet eenvoudig kunnen checken wat nu goedkopere is voor mij.
Via airco verwarmen of gas.
Iemand een idee hoe je dat eenvoudig kunt checken ?
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer

Op tweakers is daar een heel topic over. Zoek even op lucht-lucht warmtepomp
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef:Natuurlijk ook met gas maar ook met andere.
https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit
Ik heb nog niet eenvoudig kunnen checken wat nu goedkopere is voor mij.
Via airco verwarmen of gas.
Iemand een idee hoe je dat eenvoudig kunt checken ?
De eenvoudige methode:
Neem het aantal kWh dat je jaarlijks verbruikt aan gas om te verwarmen.
Deel dit aantal kWh door de COP (tijdens het stookseizoen!) van de L/L WP die je wenst te gebruiken voor verwarming.
Vermenigvuldig deze uitkomst met de all in kWh prijs van je energiecontract en weeg dat af tegen je huiidge gasrekening (voor verwarming).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bij mij zal het mazout en/of pellets blijven of worden deze winter … ben alleen nog ff aan het wachten op de ideale moment om mazout te kopen.

De pellets moet ik nog een kachel voor (laten) plaatsen, de kleinere ruimtes doen we wel met elektrische bijverwarming.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer

Hier ook... Stook al 10j met pellets en in mei pellets besteld zodat ik 2jaar toekom.. Ze waren al een pak duurder dan vorig jaar maar ondertussen zijn ze weeral veel duurder geworden.. Door die pellets en de zonneboiler komen we met 250m3 gas toe voor warm water.. Elektriciteit via zonnepanelen en nog terugdraaiende teller dus de energiekosten blijven hier behapbaar..
Ik betaal wel bijna 800e prosumententarief met een opbrengst van ongeveer 5500kwh van mijn panelen. Ze liggen pal oh oosten en de omvormers waren oversized want dat zou beter zijn voor de levensduur en dus ook mijn prosumententarief..

We hebben een 10j geleden in ons huis jaar per jaar bijna overal lucht lucht wp laten leggen het idee was te verwarmen in tussenseizoen maar daar ben ik snel van terug gekomen.. Stel je even voor dat je 1500m3 gas verbruikt, dat zijn 15.000kwh..dat is heel veel geld.. Daarnaast hadden we het idee dat je veel minder de warmte kunnen vasthouden.. Wanneer je die warmtepomp bij te koude temp gebruikt is de cop slecht... Ons huis is redelijk maar niet super geïsoleerd... Dus als je in die situatie zit zou ik eerst denken nog meer isoler voordat je met iets anders begint..

Tom
Laatst gewijzigd door tom35 26 jul 2022, 22:40, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Sasuke schreef:De pellets moet ik nog een kachel voor (laten) plaatsen, de kleinere ruimtes doen we wel met elektrische bijverwarming.
Ga voor Piazzetta, de Rolls Royce onder de pelletkachels. Is het enige merk dat de warme lucht onderaan uit blaast. Alle andere merken blazen de warme lucht langs boven. Neem dual power toestel. Kan je probleemloos 2 (aangrenzende) ruimtes mee verwarmen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer

Jack Daniels schreef:
Sasuke schreef:De pellets moet ik nog een kachel voor (laten) plaatsen, de kleinere ruimtes doen we wel met elektrische bijverwarming.
Ga voor Piazzetta, de Rolls Royce onder de pelletkachels. Is het enige merk dat de warme lucht onderaan uit blaast. Alle andere merken blazen de warme lucht langs boven. Neem dual power toestel. Kan je probleemloos 2 (aangrenzende) ruimtes mee verwarmen.
Yep, wij hebben een inbouw piazetta mp973, daar warmen we de open keuken woonkamer en hall-badkamer mee op.. Die piazzetta heeft 2 ventilatoren en eentje daarvan hebben we opgesplitst naar de inkomhall en badkamer op eerste verdiep... Dat kon bij ons omdat we de kanalen via de garage konden laten lopen.. Al die kanalen zijn wel geïsoleerd natuurlijk..

We hebben vorig jaar voor ongeveer 1000e alles verwarmd..
Ik geef toe de badkamer zit ingesloten en is niet tot 21 gr verwarmd.. Zo lang vertoef je daar toch niet in..
De woonkamer was altijd lekker warm, minstens 21gr savonds.. Ik werkte veel thuis dus die kachel draaide de hele dag door..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef:
Ik betaal wel bijna 800e prosumententarief met een opbrengst van ongeveer 5500kwh van mijn panelen. Ze liggen pal oh oosten en de omvormers waren oversized want dat zou beter zijn voor de levensduur en dus ook mijn prosumententarief..
Tom
Dat begrijp ik niet.
Een zwaardere omvormer jaagt juist je prosumententarief naar omhoog. Waarom is dit dan beter voor het prosumententarief?
En met een PV-installatie betaal je nu, juist door een zware omvormer, zelfs nog 14,5 c€/kWh voor je eigen opgewekte stroom.

Wanneer je aan verwarming 15.000 kWh gas verbruikt zal bij gelijke omstandigheden een WP uiteraard geen 15000 kWh verbruiken maar slechts gedeeld door de COP. Een goede L/L WP zal een groot deel van de tijd rond COP4 zitten. Bij een gunstig energiecontract en een deel via de zonnepanelen zou je dan niet meer aan verwarming betalen dan met pellets aan de huidige prijs.
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Vraag mij af als je nu een bestaande woning koopt, wat je het best zou nemen? Toch voor een woning met mazoutketel gaan die je dan ooit (na beter isoleren) vervangt door een warmtepomp of toch gaan voor een lage EPC woning met nog gas.
De gas prijzen lijken mij toch voor lange tijd (minstens enkele jaren), extreem hoog te zullen blijven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hangt van je budget af en hoe laag je de bestaande woning kan inkopen.
Als je in de mogelijkheid bent beter aan een zo laag mogelijke aankoopprijs verwerven, strippen en zelf grondig (laten) isoleren.
Je krijgt er ook nog eens allerlei premies voor.
Bij een woning geïsoleerd voor de verkoop, en waar de renovatie toch goed wordt doorgerekend, ben je als koper nooit zeker of de naisolatie goed werd uitgevoerd.
Afhankelijk van de oriëntatie van de woning zoveel mogelijk PV op het dak en elektrisch verwarmen (WP). Of indien niet mogelijk hybride op gas of gas. Mazout voor verwarming gaat er over enkele jaren toch volledig uit. En je zit nog eens met de ruimingskosten voor de mazouttank.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat me opvalt is dat iedereen over verwarmen bezig is maar veel minder over isolatie. Dat lijkt me wel de basis. Wat voor zin heeft het "goedkoop" te verwarmen als de warmte niet binnen blijft? isolatie is dan ook nog vaak zelf te installeren tegen een schappelijke prijs.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef:Mazout voor verwarming gaat er over enkele jaren toch volledig uit. En je zit nog eens met de ruimingskosten voor de mazouttank.
Vraag mij af of men daar niet op gaat terug komen. Gas (door gasprijs) of warmtepomp (door slechte isolatie) zijn dikwijls geen optie waardoor mensen naar hout- of pelletkachel gaan. Dan lijkt mij mazout nog beter voor het milieu momenteel.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer

Dizzy schreef:Wat me opvalt is dat iedereen over verwarmen bezig is maar veel minder over isolatie. Dat lijkt me wel de basis. Wat voor zin heeft het "goedkoop" te verwarmen als de warmte niet binnen blijft? isolatie is dan ook nog vaak zelf te installeren tegen een schappelijke prijs.
Als huurder heb je daar geen inspraak in...als eigenaar kan dat wel maar niet iedereen kan op 1.2.3. paar 10k vrijmaken voor betere isolatie.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

@Avenger 2.0:
En hoe je ook wenst te verwarmen, isolatie is nooit een slechte investering. Dat is wel een zekerheid.
Het is een eenmalige investering die lang rendeert.
Net zoals, indien mogelijk, PV een investering op de (middel)lange termijn is.
Iedere kWh die je voor altijd kan besparen door hem niet nodig te hebben en iedere kWh die je zelf kan produceren is winst voor de lange termijn.
Iedere kWh die je extra nodig hebt door geen of slechte isolatie blijf je keer op keer nodig hebben en betalen.
Zowel bij gas, mazout, pellets blijf je afhankelijk van de prijszetting door derden en onvoorspelbare geopolitieke situaties.
Het enige wat je bij isolatie (en eventueel investeren in HE) moet doen is kiezen voor de korte pijn en in het begin doorbijten en voor jezelf durven te belsissen voor de langere termijn.
Al de rest is een keuze voor uitstel en de lange pijn.
Wanneer iedereen dat doorkrijgt en op hetzelfde ogenblik achter hetzelfde begint aan te hollen is het uiteraard meestal al te laat.

Investeren in een eigen woning is ook een investering voor de langere termijn.
En dan is de staat van de woning niet die de doorslag geeft maar de locatie, locatie, locatie en de aankoopprijs.
Je kan beter een totaal verwaarloosde en slechts uitgeruste woning aan een interessante prijs aankopen en het vrijgekomen budget dan steken in zelf optimaal te (laten) isoleren en voor te bereiden op de zuinigste technieken dan in een op het eerste zicht redelijke woning aan een hogere prijs, op een mindere locatie en doorlopende vaste kosten die je zelf niet in de hand hebt. De hogere prijs beperkt je budget voor goede renovatie, het is later duurder om de doorlopende kosten nog te minimaliseren of terug te draaien en een mindere locatie krijg je al helemaal niet meer gekeerd.

Maar uiteindelijk zal je toch zelf de knoop moeten doorhakken.
Sol Invictus!
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

Avenger 2.0 schreef:
ivob schreef:Mazout voor verwarming gaat er over enkele jaren toch volledig uit. En je zit nog eens met de ruimingskosten voor de mazouttank.
Vraag mij af of men daar niet op gaat terug komen. Gas (door gasprijs) of warmtepomp (door slechte isolatie) zijn dikwijls geen optie waardoor mensen naar hout- of pelletkachel gaan. Dan lijkt mij mazout nog beter voor het milieu momenteel.
Dat lijkt niet zo, dat is gewoon zo.

https://www.ecopedia.be/pagina/mazout-g ... -brandhout
Open haard 840
Houtkachel geïnstalleerd voor 2000 760
Kolenkachel (oud) 450
Houtkachel geïnstalleerd na 2000 380
Kolenkachel (modern) 240
Accumulatiekachel (bv. speksteekkachels) 95
Kachels geïnstalleerd vanaf 2017 52
Pelletkachel 29
Verwarming op stookolie 1.9
Verwarming op aardgas 1.2

Stookolie is dus 1,5x vervuilender dan gas. Een pelletkachel waar sommigen vol trots van zeggen dat het niet vervuilt is 24x vervuilender dan gas of 15x vervuilender dan stookolie. Een kapklare boom waarvan het hout dan nog eens enkele jaren moet nadrogen staat er niet op 5 jaar dus het argument dat pellets CO2-neutraal zijn is dikke onzin. Hoe dan ook, ik heb ook boter op het hoofd en stook ook vervuilend. Liever dat dan dat mijn kinderen in de kou zitten of ik moet werken met verkleumde vingers. Dat ze maar snel Nord Stream 2 opendraaien en de huidige kaste van ivorentorenpolitiekers naar een goelag in Rusland sturen.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Je leest het artikel toch compleet fout ? Voor het milieu is hout stook beter, enkel voor de longen van de mens is het blijkbaar andersom.

Als men dus kijkt naar het milieu, dan is een pellet kachel beter. Of het duurzaam is, das nog een andere kwestie … de fabel dat pellets enkel gemaakt worden van de restproducten uit de normale houtkap geloof ik ook niet meer.
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je kan het ook positief bekijken, met slechtere longen zal je minder lang moeten verwarmen. Als je geluk hebt is er nog energie over voor de crematie :lol:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ach ... dat fijn stof ... volgens mij is het verschil tussen mazout/gas of pelletkachel toch een non-discussie wanneer je buiten op straat in smog, uitlaatgassen of sigaretten rook rondloopt ? :p

Ik begrijp heus ook wel dat het kiezen is tussen Pest of Cholera, maar dan kies ik eerder voor het milieu dan voor 'potentiële' longproblemen. Meer nog ... mijn ouders hebben altijd met hout of kolen verwarmd ... en rookten als ketters ... ik hoop dat ik even oud wordt als hen.
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

gumibear schreef:

Dat lijkt niet zo, dat is gewoon zo.

....

Stookolie is dus 1,5x vervuilender dan gas. Een pelletkachel waar sommigen vol trots van zeggen dat het niet vervuilt is 24x vervuilender dan gas of 15x vervuilender dan stookolie. Een kapklare boom waarvan het hout dan nog eens enkele jaren moet nadrogen staat er niet op 5 jaar dus het argument dat pellets CO2-neutraal zijn is dikke onzin. Hoe dan ook, ik heb ook boter op het hoofd en stook ook vervuilend. Liever dat dan dat mijn kinderen in de kou zitten of ik moet werken met verkleumde vingers. Dat ze maar snel Nord Stream 2 opendraaien en de huidige kaste van ivorentorenpolitiekers naar een goelag in Rusland sturen.
Je post dan ook waarden die alleen één deel van het geheel belichten: fijnstofuitstoot.
En dan alleen nog rekening houden met de verbranding van het eindproduct (dus niet de gehele keten) en geen rekening houden met de aanwezigheid van een fijnstoffilter op het rookkanaal.

Je kan dan net zo goed wat waarden geven die een impact hebben op het klimaat (CO2) en dan staan gas en stookolie plots weer bovenaan het lijstje (in negatieve zin), met stookolie als negatieve topper.

Maar het gaat hier om het bestrijden van de energiecrisis in 2022 en op welk soort brandstof voor verwarming je bij de renovatie van een woning het best inzet. Dat is louter een economisch gegeven.
Je kan, als je nog jong genoeg bent, uiteraard ook vol inzetten op verwarmen met stookolie en dat als lange termijnvisie beschouwen omdat je dan waarschijnlijk, als je maar genoeg medestanders vindt, over een tiental jaren bijna geen verwarming meer zal nodig hebben. Gewoon dus als korte termijn overgangsregeling. :P
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Sasuke schreef:... mijn ouders hebben altijd met hout of kolen verwarmd ... en rookten als ketters ... ik hoop dat ik even oud wordt als hen.
Het typische argument dat je steeds ziet opduiken. Een statistisch onbetekenisvol gegeven gebruiken en extrapoleren naar een heel ander niveau. Ja, je kan oud worden door ongezond te leven maar je kans is wel opmerkelijk kleiner. Bovendien kan je nooit weten hoeveel langer ze zouden geleefd hebben zonder dat roken en stoken.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gumibear schreef:Dat ze maar snel Nord Stream 2 opendraaien en de huidige kaste van ivorentorenpolitiekers naar een goelag in Rusland sturen.
Je gelooft nu toch echt zelf niet dat Nord Stream 2 de problemen gaat oplossen. Putin zal wel een technisch defect uit zijn duim zuigen om ook deze plat te leggen :lol: Heb mij altijd al afgevraagd waarom ze zo opvallend liegen, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die dat toch nog geloven :bang:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef:
Sasuke schreef:... mijn ouders hebben altijd met hout of kolen verwarmd ... en rookten als ketters ... ik hoop dat ik even oud wordt als hen.
Het typische argument dat je steeds ziet opduiken. Een statistisch onbetekenisvol gegeven gebruiken en extrapoleren naar een heel ander niveau. Ja, je kan oud worden door ongezond te leven maar je kans is wel opmerkelijk kleiner. Bovendien kan je nooit weten hoeveel langer ze zouden geleefd hebben zonder dat roken en stoken.
Statistisch gezien is het tegendeel dan al even onbetekenisvol hé :-) Maar ik ben ook geen Uil en besef ook wel dat het niet goed is hoor ... alleen .. als je moet kiezen ... :(
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
Bedankt: 717 keer
Provider
Te Koop forum

Vandaag 3 balken van elk 3 meter naar het containerpark gebracht. Ze zijn ooit behandeld (met carbolineum vermoed ik) en behoorlijk verrot.
Samen was dat 50 kg. Ik heb hiervoor €9 moeten betalen.
En dan versteld staan dat mensen hun kachel gebruiken om deze rommel in te verbranden ipv dure gas aan te kopen. :bang:
't Is dat ik dat principieel niet in mijne kachel wil draaien dat ik dat niet doe, maar het wordt wel behoorlijk aantrekkelijk gemaakt.

Ik heb enkele maanden geleden een vaste prijs voor gas afgesloten, dus dat zal duur zijn, maar ik weet wel ongeveer waaraan ik me kan verwachten.
Van vorig jaar had ik nog een halve pallet (ongeveer 500 kg) briketten staan en ik heb me vorige week een pallet hout (2m³gestapeld) aangeschaft. Dat zal wel volstaan om de weinige momenten dat ik thuis ben aangenaam te maken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

cadsite schreef:Vandaag 3 balken van elk 3 meter naar het containerpark gebracht. Ze zijn ooit behandeld (met carbolineum vermoed ik) en behoorlijk verrot.
Samen was dat 50 kg. Ik heb hiervoor €9 moeten betalen.
En dan versteld staan dat mensen hun kachel gebruiken om deze rommel in te verbranden ipv dure gas aan te kopen. :bang:
't Is dat ik dat principieel niet in mijne kachel wil draaien dat ik dat niet doe, maar het wordt wel behoorlijk aantrekkelijk gemaakt.
Gekke mensen op dit forum. Liever 9 euro ophoesten en een rit naar het containerpark plannen dan hun principes opgeven. Voor 9 euro en een paar dagen/weken gratis warmte in huis zet ik mijn principes maar al te graag opzij. En met 50 kilo kun je toch een dag of 3 stoken, volledig gratis. Maar wie ben ik met mijn achterlijke principes?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 27 jul 2022, 17:52, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

recentste verhoging wegens Gazprom kraan weer beetje meer toegedraaid ...
:roll:
https://www.hln.be/geld/energie-weldra- ... ~ac58b6a3/
:!: Geen + artikel , voluit te lezen

Energie weldra nóg duurder: “Verwacht 600 euro voor gas en 350 euro voor stroom te moeten opleggen” ( Op reeds bestaande prijs ... :eek: )

MIJNENERGIE
Er komt maar geen einde aan de prijsstijgingen voor energie. De broeierige julimaand en de blijvende onzekerheid rond de gasbevoorrading uit Rusland stuwen de stroomprijzen naar ongekende hoogtes. Een analyse van Mijnenergie.be op basis van de evoluties op de energiebeurzen wijst op een nieuwe stijging van het onderdeel energiekosten op de elektriciteitsfactuur met bijna 42%. Daarmee zou de recordkoers van afgelopen maart sneuvelen. Voor aardgas zal je eveneens fors meer betalen

Korte quote uit artikel :

Wat is het effect op jouw stroomfactuur?
Wanneer we één van de populairste energiecontracten aanpassen aan de huidige indexering, dan stijgt de jaarprijs bij een gemiddeld verbruik begin augustus met 310,45 euro voor elektriciteit en maar liefst 588,15 euro voor aardgas. De geschatte jaarfactuur voor elektriciteit loopt op die manier op tot ongeveer 1.773,33 euro, voor aardgas gaat het om 2.648,61 euro.

Door Kurt Deman, in samenwerking met Mijnenergie 27-07-22, 13:01 Laatste update: 14:04
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Sasuke schreef:Je leest het artikel toch compleet fout ? Voor het milieu is hout stook beter, enkel voor de longen van de mens is het blijkbaar andersom.
Just ter info:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... en#p732990

Stoken is nooit goed, het is gewoon verbranden (al dan niet goed, met of zonder vuil hout). Dat bomen terug groeien maakt mij eigenlijk niet uit (dat duurt imo toch te lang aan het tempo dat we zouden stoken). Brandstof en gas worden ook natuurlijk gevormd als we lang genoeg wachten, is het daarom dan ook duurzaam?
Fijn stof (en ook de andere rotzooi die tijdens verbranding vrij komt) heeft zeker ook een effect op de gezondheid en zeker op die van kinderen:
https://www.vmm.be/lucht/fijn-stof/bloo ... -fijn-stof
https://www.maguza.be/gezond/p/artikel/ ... -fijn-stof

Dus nee, als je stookt i.p.v. bv. gas te gebruiken, dan ben je niet alleen inefficienter bezig, maar ook ongezonder. En, ik twijfel zeer sterk of het beter is voor het milieu. Stoken = enkel naar je centen kijken = egoïstisch.

De overheid zou ipv premies beter belastingen heffen op en boetes geven aan al wie onefficiënt energie verbruikt (bv. stoken in een niet geïsoleerde woning zou onbetaalbaar moeten worden). Helaas is het enkel geld dat mensen meestal aanzet tot verandering. Helaas wordt de overheid door de mensen verkozen. Helaas zijn politiekers zwakkelingen die voor de goede zaak niet tegen hun kiesvee in durven gaan. Het ziet er niet goed uit.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Tot voor de mensen aan de rand van de maatschappij die dat niet kunnen betalen hè NuKeM ? Die moeten dan maar verkleumen volgens jou ?

In mijn situatie … ik ga nu toch geen gas laten installeren hoor. En voor PV moet ik eerst mijn dak vernieuwen (wat ik niet ga doen omdat we in 2024 gaan verbouwen) en gezien de isolatie niet top is, ga ik ook geen warmtepomp plaatsen.

Dus zelfs al heb je de middelen (mijn situatie) is het nog altijd niet iets dat even evident is voor iedereen. Alternatief dat ik wel zou goed vinden is dat de regering een (lange) uitfaseringsperiode doet met stimulans voor vernieuwing als je kan aantonen dat je voorheen met een ‘slechte’ energiebron minimaal 50% in je verwarming voorzag.

PS: en aangezien dat diemaatregelen enkel voor particulieren tellen zou ik daar zelfs niet van kunnen genieten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”