EV huren voor op reis

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Omdat ik niet beschik over een auto voor verre reizen, wil ik graag eentje huren voor pakweg 25 dagen, Belgie-Zwitserland en terug. Indien mogelijk zou ik een EV willen huren bij wijze van test, om te zien of ik er eentje koop.

Ik dacht dat Krisken ervaring heeft met zo iets langere huurperiodes, en nu werkt bij een garage die ook langer verhuurt. Ik woon echter in het Oosten van het land dus benieuwd wat er mogelijk is.

Andere ideeën?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 714 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

even google?
"EV huren" en bellen?

Het gaat wel een flinke hap kosten. Dit zijn de dagprijzen van de locale verhuurder. Voor langere tijd zal er wel wat vanaf gaan, maar toch...
Afbeelding
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad,
ik wou vooral info van Krisken trouwens, en eventueel persoonlijke ervaringen.

Vond intussen ook dit bedrijf: https://www.ec-rent.be/
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Hoewel ik niet per se ervaring heb met huren van ev... Ik heb wel een maand geleden onderzocht om bv ev te huren in Portugal (was 30% goedkoper). Weet niet of het van toepassing is voor jou.

Maar waarom ik er niet voor gegaan ben:
Heel weinig publieke laadpalen
Bijna nooit laadpalen op bestemming (hotels, stranden,... )
Laadpalen zijn op rare plaatsen en geen zin om daar dan tijd door tw brengen en dus vakantie "verspillen"
Kostprijs per km tov benzine was 2-3x (ja was ook verrast, maar laden is heel duur op sommige plaatsen: kwh, laadpaal%, prijs per min.
Terugbrengen moet minstens 90% vol zijn, maar geen laadpalen in buurt, dus gegarandeerd extra kosten
Shitty auto (Renault zoe)
Range anxiety / vrijheid (vooral snelwegen zijn killers voor elektrische auto's)

Dit allemaal bij elkaar was me de 100 euro niet waard en was ik voor een normale auto gegaan. Op bestemming bleken mijn assumpties ook waar: nergens laadpalen te bespeuren behalve in middle of nowhere. Die van hotels zijn prive terrein. En het is echt duur, aan verschil benzine vs laden had ik de 100euro bijna terug.

Ik denk voor dagelijks het wel wat is en je kan heel goed inschatten... Maar voor op reis; naar mijn mening te veel bijkomende stress.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1674 keer
Bedankt: 1463 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Check eens ufodrive
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Interessant dat EV huren goedkoper kan zijn. daar had ik nog niet aan gedacht. Opladen aan palen kan misschien duur zijn, maar via de huisjes waar je verblijft kun je betere prijzen met de eigenaars onderhandelen? En we gaan naar Zwitserland met erg veel laders op onze route.
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Indien je via Duitsland naar Zwitserland rijdt is het zeker doenbaar aangezien er enorm veel betrouwbare snelladers zijn op deze route. Wel op voorhand goed uitzoeken welke laadpas voor jouw geschikt is. Ik had voor mij een Shell Recharge en Enodrive Zen en aangeschaft en de Bonnet app geïnstalleerd. Ik had een Tesla gehuurd via UFODRIVE in de UK. Hiermee kon ik zonder laadkaart laden aan de Tesla Superchargers. Voor andere laadpalen had UFODRIVE ook een laadpas van Plugsurfing and BP. Uiteindelijk had ik mijn laadpassen niet nodig, maar het gaf mij een comfortabel gevoel om ze toch bij mij te hebben om te kunnen depanneren.

Tijdens mijn roadtrip met een elektrische auto heb ik niet kunnen laden op de hotels die ik had geboekt. Dit had een grote negatieve impact op het comfort van een elektrische wagen.

Tip als je via UFODRIVE hen huurt: NOOIT een wagen huren zonder verzekering, de economische impact voor jouw indien er een schadegeval is, is te groot. Tevens ook goed alle bestaande schade aangeven. Ik heb geen problemen met hun gehad tijdens mijn huurperiode.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Gebruik maken van deelplatform voor EV? Partago is er zo eentje, werken samen met (of is eigendom van) Ecopower. Weet niet of je Ecopower klant moet zijn om er gebruik van te maken. Er zijn ook nog andere deelplatformen.
Kijk ook bij poppy.be of move2green.be of egear.be of greenmobility.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Kijk ook bij poppy.be of move2green.be of egear.be of greenmobility.
Ik betwijfel of je hiermee 25 dagen op verlof mag naar het buitenland.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bij Partago leen je een auto van particulieren.
Je kan het altijd proberen, maar de kans dat je daar een auto 25 dagen gaat kunnen lenen lijkt me klein, zeker een EV.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Heb zelfs een account bij partago maar vond echt geen optie om 25d te huren.

Beste optie lijkt een leaf voor 28d voor 900 euro maar die kun je geen 3 keer na mekaar snelladen denk ik he. Dan lopen ze warm.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 30 keer
Provider
Te Koop forum

Jack Daniels schreef:Gebruik maken van deelplatform voor EV? Partago is er zo eentje, werken samen met (of is eigendom van) Ecopower. Weet niet of je Ecopower klant moet zijn om er gebruik van te maken. Er zijn ook nog andere deelplatformen.
Partago is een coöperatie, alle leden samen zijn eigenaar. Er is samenwerking met andere coöperaties in die zin dat je als coöperant van van de partner-coöperatie (bv. Ecopower) je geen coöperant van Partago moet worden. Bij Partago mag je ook naar het buitenland rijden. Je betaalt per uur en per km.

Poppy en Greenmobility zijn free-float deelplatformen, je kan het gebruik overal beëindigen zolang het binnen hun zone is (in casu Gent, Antwerpen en/of Brussel + parking luchthaven). Zou het moeten nakijken maar denk dat beide niet toelaten dat je naar het buitenland gaat + beperkt in aantal dagen reservatie (wel pakketten van paar dagen denk ik).

Move2green positioneert zich niet als "deelplatform" maar eerder als (oa.) short-lease en renting. Is misschien wel interessante optie.

Egear is een communitye-platform dat info deelt maar die hebben geen auto's of services bij mijn weten.

Je kan ook eens kijken bij Battmobility, of particulier autodeelplatformen zoals Dégage.
cadsite schreef:Bij Partago leen je een auto van particulieren.
Je kan het altijd proberen, maar de kans dat je daar een auto 25 dagen gaat kunnen lenen lijkt me klein, zeker een EV.
Niet rechtstreeks bij particulieren maar bij de coöperatie dus (met particulieren als eigenaar van de coöperatie). En zijn enkel EV's :-)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Taaner242 schreef:Niet rechtstreeks bij particulieren maar bij de coöperatie dus (met particulieren als eigenaar van de coöperatie). En zijn enkel EV's :-)
Oh ja, sorry. Ik verwarde partago met Dégage.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ben hier in Italië met m'n Tesla model 3, nu al 2 nachten voetganger op Monte Iseo en de auto laten staan op een privé parking met 52% SoC op het vasteland.
Die zal nog een dagje of 2 blijven staan, en wanneer we vertrekken rijden we halverwege richting Venetië en zal ik dan een SuC gebruiken of op bestemming een laadpaal, want normaal moeten we er geraken en 10-20% overhouden. Heb een elektrische step meegenomen in geval de laadpaal wat verder is dan voorzien.

We combineren traag laden aan EnelX laadpalen op plaatsen die we bezoeken gedurende meerdere uren en proberen dan vol te laden tot 100% SoC gezien we dan toch weer enkele km doen om tot aan onze finale bestemming, hotel e.d. te geraken. Daarmee doe ik niks mis met de batterij gezien die vlot weer naar de 90% gaat.
Tesla SuC of andere fast chargers gebruiken we exclusief tenzij niet anders mogelijk voor langere trajecten.

Tot nu toe was erg verwonderd dat dit vlot lukte en er ook effectief telkens een plaats vrij was aan de laadpalen van bv. EnelX. Voorlopig kan ik dus niet klagen in het noorden van Italië, vermoedelijk is dat in het zuiden nog wat anders.

We zijn via Frankrijk (Besançon) gereden om dan via Zwitserland via de simplon tunnel Italië binnen te rijden. 's Ochtends om 7u30 vertrokken en om 21u aangekomen aan Lago Maggiore, 4x geladen met een SuC, maar met 3x zou het ook geluk zijn, maar we hadden nog war tijd over eer we de trein op gingen in Brig.

Het eerste half jaar in 2019 dat ik 'm had wat range anxiety gehad, maar uiteindelijk lach ik echt de mensen weg met hun range anxiety want ik ben er zonder problemen mee tot in Londen, Parijs, Barcelona, Côte d'Azur, Texel (NL), midden Zwitserland en nu Italië mee geraakt. Volgend jaar plannen we naar Kroatië te gaan.

M'n meest schrikwekkende bestemming met toch wel wwat range anxiety was vorig jaar Wit-Rusland, toen naar de hoofdstad Minsk gereden via Grodno en terugweg via Brest. Uiteindelijk zijn er wellicht in heel dat land meer publieke laadpalen dan in België... (te checken) En was m'n range anxiety ongegrond. Het was een ander type anxiety als je merkt dat je gevolgd wordt door ??? Wie zal het weten...

Tot nu toe dus van m'n Tesla zeer tevreden, en ik denk dat meer en meer merken in de buurt komen zoals o.a. VW en Kia, Hyundai.

Renault, Mercedes, Opel, Peugeot en BMW staan bv. qua range achter die merken vind ik.
speciall
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef: 25 jul 2022, 09:02 Gebruik maken van deelplatform voor EV? Partago is er zo eentje, werken samen met (of is eigendom van) Ecopower. Weet niet of je Ecopower klant moet zijn om er gebruik van te maken. Er zijn ook nog andere deelplatformen.
Je moet niet klant zijn van Ecopower.
Partago is geen eigendom van Ecopower, maar een eigen cooperatieve vennootschap.
Je kan je aansluiten als klant.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”