boulder schreef:
Dat heb jij erbij gesleurd.
Ik had het over de VORMING van een nieuwe regering, jij begint over het niet kunnen vallen van de Vlaamse regering, jij bent het dus die afwijkt, niet omgekeerd.
Nee hoor. Ik volg jouw narratief en in deze context was mijn opmerking geplaatst.
Jij wenst duidelijk een onafhankelijk Vlaanderen en wil dit laten uitvoeren via een stem op het Vlaams belang.
Wanneer ik dat verkeerd begrepen heb mag je het altijd rechtzetten.
Dus een Vlaanderen op dezelfde leest geschoeid als het Vlaamse Gewest maar dan zonder de andere gewestens als aanhangsel.
Mijn vraag is dus: De Vlaamse politici hebben nu al besloten dat ze gedurende 5 jaar niet van de macht verdreven kunnen worden. Een Vlaamse regering kan immers niet vallen. Wat doet je dan besluiten dat ze het anders zouden spelen als ze geen pottenkijkers van buitenaf meer moeten dulden?
En ik kan er nog aan toevoegen: de huidige leider van afwisselend de grootste Vlaamse partij staat in zijn historisch handelen er nu al om bekend dat, als het om de eigen persoonlijke macht gaat, eenmaal deze macht verkregen , tegen de eigen spelregels in, niet zomaar te willen afstaan. Wat doet je denken dat dit anders zou verlopen wanneer ze slechts met twee de macht meer moeten delen?
De bedoeling,dat hoop ik toch, van een onafhankelijk Vlaanderen is toch om het beter te doen? Ik hoop toch niet nog slechter dan de huidige situatie?
Het is niet normaal dat Franstaligen kunnen de Vlaamse partijen 'uitroken' om zo te weigeren met deze of gene partij te regeren.
Dat geeft hen dus een vetorecht, ook omgekeerd vind ik dit niet normaal.
Je blijft de feiten ontkennen.
Het zijn bij bijna iedere federale onderhandeling de Vlamingen die mekaar onderling de poten onder de stoel uitzagen.
Wanneer het er op aankomt werken de Walen juist wel goed samen.
Dat is iedere keer hun sterkte bij de onderhandelingen.
Vlamingen zijn in de meerderheid, hebben de beste economische troeven maar hun verkozenen laten zich wel iedere keer rollen door de andere kant. De schuld is dus bij de eigen verkozenen te zoeken. De andere kant doet wat ze moet doen. De eigen belangen vrijwaren. Dat is hun recht en hun plicht tov hun kiespubliek.
De meerderheid laat zich dus telkens rollen door de minderheid. Sterk van de minderheid. Een zwaktebod van de meerderheid.
Wat doet je vermoeden dat Vlaamse politici onder elkaar niet hetzelfde spelletje verder zetten, nl. mekaar het leven zuur maken ten koste van de eigen maatschappij. Of die nu het Gewest Vlaanderen of de republiek Vlaanderen heet wijzigt de spelletjes van hun beleidsmakers niet.
Zelfde lading, andere naam.
Ik mag toch hopen dat het verschil niet zal bestaan uit de toegevoegde kwaliteit van de verkozenen van het Vlaams Belang?
Het verschil is dat van die 50% van de andere taalgroep wij als kiezer daar helemaal niets over te zeggen hebben, maar ze kunnen dus achteraf wel hun veto stellen, en net zo lang rekken tot de Vlaamse partijen toegeven.
Zie hiervoor. Keer op keer sterk gespeeld van de Walen. Als Vlaming de sterkste troeven in handen hebben en de meeste kaarten en telkens het spel terug uit handen geven. En door die speelvogels, aangevuld met de troeven van het Vlaams Belang, wil jij je dan uniek laten door regeren?
Wat doet je veronderstellen dat een stel Vlaamse politici van een onafhankelijk Vlaanderen de belangen van Vlaanderen internationaal kan veilig stellen wanneer ze, als het er op aan komt, telkens het onderspit moeten delven tegen een stelletje "luie Walen"?
Er dan nog rekening mee houdend dat de voorzitter van één van de grootste Vlaamse partijen niet tegen een uitverkoop van zijn eigen Vlaanderen aan een noordelijk gelegen buurland is. Ze hebben het nog niet alleen voor het zeggen en ze willen al de boel verkopen aan de hoogste bieder.
Ga met zo'n leiders naar den oorlog. Maar ja dat zal wel in hun genen zitten zeker? Hun voorouders hadden daar ook een handje van weg.
Het pensioendossier is verknoeid door de bende die nu aan de macht is, zo eenvoudig is het.
Er is niets eenvoudig aan het pensioendossier.
Wat hebben ze dan, volgens jou, precies verknoeid?
De vorige Vlaamse regering, met de toen grootste Vlaamse partij aan het stuur heeft niets gedaan in dit dossier.
Het dossier is zeker nog niet af en ook geen voorbeeld van lange termijn visie maar men heeft al kleine stappen vooruit gezet. Klein maar meer dan de vorige federale regering, met de NVA mee aan boord, heeft bereikt.
Diegene die nu zit te roepen dat het een ramp is heeft, toen hij de kans had, niets in dit dossier bereikt.
De andere roepetoeter is er nog niet eens in geslaagd ooit maar enige verantwoordelijkheid in eender welk federaal of gewestelijk dossier aan te gaan. Iedere keer dat ze de kans krijgen stellen ze zo'n onrealistisch eisen dat zelfs hun bloedbroeders niet met hen in zee durven gaan.
Dat is uiteraard ook hun eigen doel. Risicoloos roepen langs de kant en nooit zelf verantwoordelijkheid opnemen. Een cordon rond jezelf leggen en dan de anderen daar de schuld van geven.
Jij begint graag over de opdeling en over de kosten daarvan.
Hoe groot bedragen de kosten van het stelselmatig geen of ondermaatse akkoorden sluiten, zodat de problemen niet aangepakt worden?
Het pensioendossier is een perfect voorbeeld daarvan.
Euh neen. Ik ben niet de voorstander van de opdeling. Dat ben jij.
Dus ja zeg het eens.
Jij bent voor opsplitsing. Ik ben voor het stoppen van het opsplitsen van bevoegdheden met als gevolg nog meer politici, kabinetten administratie. Het laatste lijkt me logisch gezien eenvoudiger uit te voeren en goedkoper. Minder administratie, overheden, politici, parlementen, kabinetsmedewerkers kosten niet meer maar minder. Jij wil de moeilijke onzekere weg zonder voorgaande. Dan is het minste wat men kan vragen dat men eerst aantoont dat dit een goedkopere en meer efficiënte oplossing is.
Er zijn heel veel kiessystemen, demagogen doen dan alsof het onze het enige democratische is.
Welk kiessysteem heb je dan voor ogen en hoe wil je bekomen dat dit in een nieuwe grondwet verankerd kan worden?
Je zit in ons rechtssysteem. Vandaar uit zal je, toch als je het op democratische wijze wenst te doen, moeten vertrekken en wijzigen.
Niet volgens een systeem dat nu elders van toepassing is.
Formeel niet, maar het is zo uitgehold dat het nauwelijks iets voorstelt.
Dat is dus niet de fout van het systeem an sich maar van de mensen die het hebben uitgehold.
Met dezelfde politici wens je dus een nieuw pad in te slaan. Welk systeem hebben ze je dan voorgesteld in het nieuwe onafhankelijke Vlaanderen? Of hebben ze daar nog met geen woord over gerept?
Wettelijk is het niet eens toegelaten om een bindend referendum te houden, omdat de belgicistische partijen dit tegenhouden.
Tot daar uw verhaaltje.
Mijn verhaaltje?
Dat staat zo verankerd in de grondwet. Dat is mijn "verhaaltje" niet.
Nogmaals, je wenst dus een pad te gaan bewandelen tegen je eigen grondwet in? Geen probleem maar zeg het dan. Je hebt het al meermaals zo laten uitschijnen.
ivob schreef:Voor jou is de grondwet waarschijnlijk maar een vodje papier waar volgens de waan van de dag al dan niet rekening mee moet gehouden worden?
Je verzint van alles, puur getrol dus.
Argumenten zijn op dus de verwijten beginnen weer.

De hokjesetiketten liggen al bij de drukker
Ik verzin de grondwet niet. Het is niet omdat je je eigen grondwet niet kent of wenst te negeren dat dit verzonnen is.
Dat is de ambitie, en ze doen het beter dan bijv. Wallonië, dus mocht dat federaal gebleven zijn stonden ze waarschijnlijk op het niveau van Wallonië.
Ze hebben op verschillende vlakken die ambitie al mogen waarmaken. Niet gehinderd door Wallonië noch eender welk ander buitenland.
Het niveau van o.a. het onderwijs en gezondheidszorg was net van een betere kwaliteit toen het nog volledig federaal was.
Men kreeg de eigen bevoegdheid en de feiten zijn dat men deze ambitie niet kon en kan waarmaken.
Wat doet je denken dat een onafhankelijk Vlaanderen, met een extra historische schuldenberg van een splitsing op zijn bult, dan wel kan wat het nu niet kan waarmaken? Heb je ergens een nieuwe partij op het oog? Andere politici dan de huidige Vlaamse generatie? Zoniet zal je het toch met dezelfde moeten doen. Onafhankelijk of niet.
Als niemand van de partijen tevreden is, en ook de economen niet, en de vakbonden niet, dan ben je een prutsregering.
Dan ben je daar helemaal niets mee.
Euh neen. Dan heb je maar bereikt wat er uit een consensus te halen was. Dat noemt men nu eenmaal regeren met meerdere partijen.
Wanneer je streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen met één partij aan de macht zonder vrije controle van de media, economen, partijen zal het uiteraard op sommige vlakken veel eenvoudiger vooruit gaan. Maar dan leef je in een andere wereld.
Aan de zijlijn vrijblijvend commentaar geven is gemakkelijk. En niets mis mee want ieder zijn taak. Maar wanneer je zelf moet gaan onderhandelen, regeren en verschillende standpunten moet gaan samenvoegen tot één geheel is het een heel ander verhaal.
Talrijke economen, journalisten,.... hebben de switch al gemaakt van hun oorspronkelijk beroep naar regeringsdeelname.
Wat ze vroeger in alle vrijheid en niet gebonden door allerlei tegenstrijdige belangen konden schrijven hebben er maar weinigen in de praktijk kunnen brengen. Om één paar voorbeelden aan te halen: wat heeft Siegfried Bracke echt kunnen betekenen voor Vlaanderen?
Wat heeft Johan van Overtveldt in zijn politieke carrière kunnen bewerkstelligen van wat hij daarvoor predikte in Knack en Trends?
Wel verschil heeft professor Rik Torfs kunnen bewerkstelligen?
Dat ze er zlef beter van geworden zijn staat buiten kijf. Hun meerwaarde in de politiek is me nog altijd niet duidelijk.
Een federale kieskring, je bedoelt nog eentje erbij?
Neen. Eén kieskring voor iedereen die opkomt voor het federaal parlement.
Lijkt me de logica zelve dat je kan kiezen voor iedereen die het land wenst te besturen, ongeacht zijn woonplaats en de taal die hun spreken.
En schaf in één beweging de senaat en de provincies af.
Op welke manier zou dat de zaken efficiënter maken?
Je gelooft je eigen sprookjes.
Ik denk dat het eerder een sprookje is dat er ook maar één partij al een werkbaar en betaalbaar plan heeft om van Vlaanderen een succesvol werkbaar geheel te maken. Eerder chaos en uitzichtloosheid.
Men mag me altijd bewijzen dat dat voorgerekend plan er is. Dan zal ik het aandachtig doornemen en er mijn mening over geven. Maar dat kan nu niet want niemand die het kan of wil tonen.
Men mag me ook altijd met cijfers bewijzen dat dit de wil is van de meerderheid van de inwoners van dit land, of zelfs van ieder gewest.
Wanneer dit zo is wijzigt de situatie en kunnen we er nog eens opnieuw over de pro's en contras beginnen.
Tot het zo ver is ben je gewoon een volger van de dromen van twee partijvoorzitters (waarvan er slechts één in het openbaar nog zegt dat het uitvoerbaar is).
Niets mis mee maar tussen dromen en iets daadwerkelijk uitvoeren is een groot verschil. Wanneer men wakker schiet is de droom meestal over.
Behalve voor wie verder ligt te slapen en geen rekening meer wil houden met de realiteit en zijn obstakels.