Beste,
Iemand een idee hoe elektrische laadpalen aangelegd worden in appartementsgebouwen?
Ik zal kort de situatie beschrijven:
- Een appartementsgebouw dat tussen 2 straten ligt (straatA: hoofdingang van ons gebouw, onze parking verlaat je echter via straatB).
- Er is een soort van parkeerplein voorzien: private eigendom, bovengronds, afgesloten met een poort.
- Kabels trekken naar de parkingplaatsen vanuit de algemene meter van het gebouw is moeilijk/duur: meer dan 50 meter en grondwerken en dan nog moeilijke werken om de kabel in de gemene delen tot aan de meter te krijgen.
Kortom: dit gaat wel wat geld kosten.
Hoe doet men dit in zulke situaties?
Kan Fluvius bvb een aansluiting voorzien die getrokken wordt vanuit StraatB (onze algemene meter heeft echter als installatieadres straatA!), een aparte meter voorzien (die dan buiten op onze parking tegen de muur hangt) en vandaar naar private laadpalen op de parkings gaat? Dit gaan véél minder moeilijke werken zijn dan vanuit onze algemene meter te komen.
Iemand die weet hoe dit gedaan wordt, hier ervaring mee heeft?
Heb dezelfde vraag ook gesteld via een webformulier van Fluvius.
Alvast bedankt!
Aanleg laadpalen appartementsgebouw
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
Typisch zijn er 2 mogelijke oplossingen.
- Wetende dat de individuele meters vaak beneden opgesteld staan kan er daar een afsplitsing gemaakt worden naar de individuele parkeerplaats van elke bewoner. Dit heeft het voordeel dat de bewoner het zelf direct betaald en zelf verantwoordelijk is voor gedoe met het capaciteitstarief. Een verzwaring kan vaak afgewend worden indien goed laadmanagement, hetzij de auto laad iets trager (1F16A of 1F32A 147 à 293KM/8u).
- De VVE kan laadpalen voorzien met tracking per gebruiker (duurder per paal) en extra admin voor de VVE. De VVE moet dan de installatie voorzien en mogelijks de aansluiting laten verzwaren bij meer als een paar wagens. Tevens moet er een akkoord gevonden worden over de afschrijving van de laad infra. (Waarom moeten niet EV rijders meebetalen etc...)
In jullie geval is een 2e aansluiting aan de overkant van de straat wellicht een optie, maar ook niet gratis en tegen stevig vermogen niet gegarandeerd dat je dat krijgt...
Stel dat je een aansluiting van 3x80A regelt. Dan kan er binnen 8 uur 2200 KM geleden worden. (dat is 5 auto's aan volle AC snelheid of 15 auto's aan trage snelheid 147 KM/8u) Over hoeveel auto's spreken we?
- Wetende dat de individuele meters vaak beneden opgesteld staan kan er daar een afsplitsing gemaakt worden naar de individuele parkeerplaats van elke bewoner. Dit heeft het voordeel dat de bewoner het zelf direct betaald en zelf verantwoordelijk is voor gedoe met het capaciteitstarief. Een verzwaring kan vaak afgewend worden indien goed laadmanagement, hetzij de auto laad iets trager (1F16A of 1F32A 147 à 293KM/8u).
- De VVE kan laadpalen voorzien met tracking per gebruiker (duurder per paal) en extra admin voor de VVE. De VVE moet dan de installatie voorzien en mogelijks de aansluiting laten verzwaren bij meer als een paar wagens. Tevens moet er een akkoord gevonden worden over de afschrijving van de laad infra. (Waarom moeten niet EV rijders meebetalen etc...)
In jullie geval is een 2e aansluiting aan de overkant van de straat wellicht een optie, maar ook niet gratis en tegen stevig vermogen niet gegarandeerd dat je dat krijgt...
Stel dat je een aansluiting van 3x80A regelt. Dan kan er binnen 8 uur 2200 KM geleden worden. (dat is 5 auto's aan volle AC snelheid of 15 auto's aan trage snelheid 147 KM/8u) Over hoeveel auto's spreken we?
-
- Elite Poster
Bedankt voor je reactie!
Het parkeerplein is gedeeld met een ander appartementsgebouw: dus 2 VME's betrokken voor 1 parkeerplein (de ene kant is onze VME, de andere kant is eigendom van de andere VME).
Ik ben momenteel de enige die een EV gaat voorzien volgende jaren. Echter: er zijn zeker nog 8 andere bewoners van de 20 die volgende jaren een EV gaan moeten voorzien (want ook zij hebben een bedrijfswagen en gaan dus met zelfde vraag geconfronteerd worden gedurende volgende jaren).
MIjn parkeerplaats is mijn eigendom, maar natuurlijk worden de gemeenschappelijke delen beheerd door de VME.
Het parkeerplein is gedeeld met een ander appartementsgebouw: dus 2 VME's betrokken voor 1 parkeerplein (de ene kant is onze VME, de andere kant is eigendom van de andere VME).
Ik ben momenteel de enige die een EV gaat voorzien volgende jaren. Echter: er zijn zeker nog 8 andere bewoners van de 20 die volgende jaren een EV gaan moeten voorzien (want ook zij hebben een bedrijfswagen en gaan dus met zelfde vraag geconfronteerd worden gedurende volgende jaren).
MIjn parkeerplaats is mijn eigendom, maar natuurlijk worden de gemeenschappelijke delen beheerd door de VME.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Toevallig net met de heraanleg van de parking van een kleine VME bezig. Ik raad je aan om met een goede voorbereiding naar de algemene vergadering te gaan.
1. Laat eerst een firma als http://www.stroohm.be komen voor een totaal offerte voor de gehele parking. Laat ook door een electricien een offerte maken voor versterkte stopcontacten (3.7 kw) prijs is fractie van een echte laadpaal en voor de meeste auto's meer dan genoeg.
2. Pols goed bij de bewoners of er echt wel interesse is in laadinfrastructuur. Nog lang niet iedereen is overtuigd van electrisch rijden (of ze laden via werk of cafetaria-plan e.d.).
3. Laat zeker iemand van Fluvius langskomen en de mogelijkheden en kosten overlopen voor het eventueel verzwaren van het net (verzwaringen kunnen ook geweigerd worden!). Ga zeker niet uit van de richtprijzen die je op het internet vind, hier ben ik de mist ingegaan
1. Laat eerst een firma als http://www.stroohm.be komen voor een totaal offerte voor de gehele parking. Laat ook door een electricien een offerte maken voor versterkte stopcontacten (3.7 kw) prijs is fractie van een echte laadpaal en voor de meeste auto's meer dan genoeg.
2. Pols goed bij de bewoners of er echt wel interesse is in laadinfrastructuur. Nog lang niet iedereen is overtuigd van electrisch rijden (of ze laden via werk of cafetaria-plan e.d.).
3. Laat zeker iemand van Fluvius langskomen en de mogelijkheden en kosten overlopen voor het eventueel verzwaren van het net (verzwaringen kunnen ook geweigerd worden!). Ga zeker niet uit van de richtprijzen die je op het internet vind, hier ben ik de mist ingegaan

SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
De rest van de bewoners meekrijgen gaat hier het grote probleem zijn:
- Mensen met een privé auto die bijna niet rijden (denk niet dat die echt zo bezig zijn met elektrisch rijden).
- Mensen van 78 jaar die net een nieuwe auto gekocht hebben.
- Enz.
Ik trek me op aan het feit dat ik gisteren iemand sprak die een EV heeft en niet kan laden thuis, die vertelde me: gewoon goed plannen en af en toe openbaar laden, dat lukt me perfect.
Ik denk dat mijn beste keuze misschien nog is om op 1F/16A te gaan laden. Zo heel veel kilometers doe ik ook niet meer (sinds Corona is er echt veel veranderd).
- Mensen met een privé auto die bijna niet rijden (denk niet dat die echt zo bezig zijn met elektrisch rijden).
- Mensen van 78 jaar die net een nieuwe auto gekocht hebben.
- Enz.
Ik trek me op aan het feit dat ik gisteren iemand sprak die een EV heeft en niet kan laden thuis, die vertelde me: gewoon goed plannen en af en toe openbaar laden, dat lukt me perfect.
Ik denk dat mijn beste keuze misschien nog is om op 1F/16A te gaan laden. Zo heel veel kilometers doe ik ook niet meer (sinds Corona is er echt veel veranderd).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Correct.gunmaster schreef:Typisch zijn er 2 mogelijke oplossingen.
Maar je kan er ook voor kiezen de private aansluitingen en de laadpaalafslutingen volledig afzonderlijk te houden.
De installatiekost wordt dan alleen verhaald op de eigenaren van de laadpalen en eveneens evenredig verdeeld.
Het beschikbaar vermogen om te laden komt dan niet van de huisaansluiting maar wordt wel verdeeld volgens het principe van het smart charging network. Vb. => https://alfen.com/nl-be/ev-oplaadpunten ... ng-network
Voordeel is dat je dan met lagere tarieven kan werken dan via het thuisnetwerk.
Het fysiek adres doet er dan niet toe want je krijgt een afzonderlijk EAN nummer per aansluiting.
Je bent ook niet noodzakelijk om op het beheersvoorstel van de beheerder in te gaan en kan je eigen laadkaart activeren op de eigen laadpaal.
Voor de totaalinstallatie kan je inderdaad beter eerst een offerte vragen aan een firma zoals Stroohm (werken o.a. ook met het Alfen smart charging network).
Dan heb je een idee waar je aan toe bent en hoeveel gebruikers er minimaal moeten zijn om het betaalbaar te houden.
Naast Fluvius moet ook de energieleverancier (indien het een laadplein betreft) in het verhaal betrokken worden.
Maar dat is normaal gezien de taak van de beheerder.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.