Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef: Ik las ergens dat Oekraïne met dat nieuwe tuig héél precies de munitiedepots tot vuurwerk kan omtoveren.
Op een van de Telegram kanalen dat ik volg zie je sinds een klein week inderdaad het ene na het andere Russische munitiedepot dat in de vlammen opgaat.
Heb dit ook gelezen,die preciesie munitie is er natuurlijk voor,ben wel verrast dat men terug de aanvoer wil aanvallen terwijl Rusland eigenlijk vlakbij is men is inderdaad wel bevreesd dat het niet alleen bij de Donbas zal blijven dat is ook mijn idee .
Ik denk zelfs dat het niet zal stoppen met Oekraine alleen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er gaan zelfs geruchten dat Oekraine een groot tegenoffensief aan het voorbereiden is.
Maar ja...'geruchten' in oorlogstijd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

Duitsland en nu ook Frankrijk zijn alvast vrij zeker van het "gerucht" dat Rusland tijdens het aankomend jaarlijks onderhoud van Nord Stream (1 weliswaar) een excuus gaat vinden om ze maandenlang stil te leggen. Rusland zou ongeduldig worden inzake de sancties en wil ze via haar EU stromannen laten opheffen.

Anderzijds lijkt Putin te houden van het "verrassingseffect" en voert hij IMHO doorgaans niet uit wat er in de Westerse media al voorspeld wordt.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

je kan natuurlijk zo geen weg met dat gas,dat moet langs bestaande pijpleidingen en de EU is een zeer goede betaler,beter dan China en India want die krijgen gas tegen solden prijzen.
Natuurlijk is het mogelijk dat Putin alles afsluit maar of dat voor hem en zijn budget een goede zaak is daar ben ik niet zo zeker van.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef:Natuurlijk is het mogelijk dat Putin alles afsluit maar of dat voor hem en zijn budget een goede zaak is daar ben ik niet zo zeker van.
Sinds de Europese energiebedrijven hem in Rubles betalen (ze hebben zelfs de toestemming van de EU daarvoor niet afgewacht - zo gretig waren ze) heeft hij zijn rekening toch ferm zien toenemen? Hij zal wel wat financiele reserve hebben ondertussen om de EU ff te laten panikeren en sancties te laten terugdraaien? En indien niet kan hij zich zelf nog wel "bedenken," maar hij heeft het voordeel dat hij alleen beslist - de EU beslist met velen die onder elkaar verdeeld zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Toestemming van de EU afwachten! Heeft iemand hier één ogenblik gelooft dat Duitsland zijn eigen industrie/economie om zeep zou laten brengen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 714 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Rekenen en logisch denken is genoeg om te beseffen dat Putin door zijn speciale operatie het aantal landen dat klant wil blijven en de hoeveelheid ze willen afnemen sterk daalt en die trend gaat structureel verder door de versnelde omschakeling naar alternatieven.

Bovendien kost zo'n speciale operatie ook een speciale duit, of dat nu in roebels is of wat dan ook, iemand moet het betalen. Daar komen nog de sancties bij. Als hij zijn nieuwe gebied wil gebruiken dan zal hij ook nog eerst moeten repareren wat hij kapotgeschoten heeft.

Dalende inkomsten en stijgende uitgaven maakt in de economie zelden meer winst :lol:

Bij geen enkele oorlog heb je winnaars, die zitten eerder aan de kant van de wapenverkoop en de begrafenissector.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Provider

Dizzy schreef: ... en de hoeveelheid ze willen afnemen sterk daalt en die trend gaat structureel verder door de versnelde omschakeling naar alternatieven.
Welke versnelde omschakeling naar alternatieven? Bedoel je dan het opnieuw opstarten van steen- en bruinkool centrales? Dat zou ik nu niet echt graag als trend zien eerlijk gezegd...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:Toestemming van de EU afwachten! Heeft iemand hier één ogenblik gelooft dat Duitsland zijn eigen industrie/economie om zeep zou laten brengen?
Niet direct maar ook zij moeten switchen en zullen dat doen.

Eerst kernenergie afschaffen en nu poetin die de kraan dichtdraait?
Ineens zitten de duitsers weer met steenkolen te klooien, milieu zegt dank u

Slim zijn ze niet geweest in deze maar het blijven duitsers. Die gaan geen 3 decennia over energie zagen en zeveren gelijk wij.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De duitse groenen zouden inderdaad willen gaan voor steenkool centrales die er nog zijn in Duitsland.Het is mij niet gekend waarom men er niet aan denkt de kern energy terug volledig actueel te maken,in Duitsland.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef:
Dizzy schreef: ... en de hoeveelheid ze willen afnemen sterk daalt en die trend gaat structureel verder door de versnelde omschakeling naar alternatieven.
Welke versnelde omschakeling naar alternatieven? Bedoel je dan het opnieuw opstarten van steen- en bruinkool centrales? Dat zou ik nu niet echt graag als trend zien eerlijk gezegd...
Ach, de Duitsers zijn te naïef geweest door de Russen te vertrouwen en in te zetten op economische samenwerking. Die fout gaan ze niet opnieuw maken.

Nu hebben ze inderdaad een probleem dat ze met wat ze hebben moeten oplossen. De Duitsers weten echter inderdaad van aanpakken en zullen het roer wel omgooien en inderdaad dat zal geen 20 jaar duren zoals hier. De schadelijkheid van de steenkool zal de druk op hernieuwbare alternatieven nog groter maken en dus de omschakeling nog versnellen. Het is jammer maar ja, wie had gedacht dat de agressor zo agressief ging zijn en zo onredelijk. Nogmaals, een goede les.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

Zou blijkbaar miljarden gaan kosten en enkel maar een fractie van het gasverbruik verminderen.

Die miljarden wil men liever in hernieuwbare energie pompen ipv en in hernieuwbaar, en in kernenergie tegelijkertijd.

De huidige brandstofstaven kunnen maar gebruikt worden tot december '22 (max maart '23 als men nu minder gebruikt), en nieuwe laten maken zou 12-15 maanden duren. Dus zouden sowieso enkele maanden stil liggen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:De schadelijkheid van de steenkool zal de druk op hernieuwbare alternatieven nog groter maken en dus de omschakeling nog versnellen.
Ik hoop dat je gelijk krijgt...
Maar ik vrees ervoor dat men vooral het deksel op de neus zal krijgen dat gans dat "hernieuwbare alternatieven"-riedeltje een sprookje zal blijken en we gewoon opnieuw aan de kolen/aardgas/fossiele brandstoffen gaan. Het is immers niet omdat je genoeg herhaalt dat hernieuwbare energie HET alternatief is en tegengehouden wordt door kern- en andere energie, dat het daarom waarheid wordt.
We gaan weer slecht weer krijgen in het weekend en goed weer in de week, zoals in de jaren 90. De reden ben ik vergeten, maar het had iets te maken met de luchtvervuiling in het Ruhrgebied :bdaysmile:
Med
Pro Member
Pro Member

woutervh schreef: We gaan weer slecht weer krijgen in het weekend en goed weer in de week, zoals in de jaren 90. De reden ben ik vergeten, maar het had iets te maken met de luchtvervuiling in het Ruhrgebied :bdaysmile:
Sprookjes zijn er om te geloven blijkbaar. De zware industrie zet niet vrijdagsavonds alle ovens af, en start die niet op op maandag morgen. Die blijven constant draaien. En dat het weer daar dan ook weer onmiddellijk op zou reageren? Tja....
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is ook hetzelfde als in putteke winter je verwarming af te zetten het 's nachts.
Dit verbruikt bij ons meer dan deze op 18 graden te laten staan.
Ik zal niet zeggen zeggen als je een week weg bent of zo.
Maar in de andere gevallen blijft die op staan.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Men zal in Duitsland zeker een afschakel plan samen stellen die rekening houd met het soort bedrijven, maar ik vrees als Belg,en ook Nederlander(Ik kom er veel) dat er een solidariteit zal gevraagd worden van Beide landen voor Nederland zal dit dan terug gas oppompen worden en voor Belgie zoveel mogelijk besparen om een % aan een ander EU land te kunnen geven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef:
Dizzy schreef:De schadelijkheid van de steenkool zal de druk op hernieuwbare alternatieven nog groter maken en dus de omschakeling nog versnellen.
Ik hoop dat je gelijk krijgt...
Maar ik vrees ervoor dat men vooral het deksel op de neus zal krijgen dat gans dat "hernieuwbare alternatieven"-riedeltje een sprookje zal blijken en we gewoon opnieuw aan de kolen/aardgas/fossiele brandstoffen gaan. Het is immers niet omdat je genoeg herhaalt dat hernieuwbare energie HET alternatief is en tegengehouden wordt door kern- en andere energie, dat het daarom waarheid wordt.
We gaan weer slecht weer krijgen in het weekend en goed weer in de week, zoals in de jaren 90. De reden ben ik vergeten, maar het had iets te maken met de luchtvervuiling in het Ruhrgebied :bdaysmile:
Helaas is de klimaatverandering ook geen riedeltje of sprookje maar keiharde realiteit. Die realiteit is nog erger dan de strapatsen van een voorbijganger als Putin. We worden nu met de neus op de feiten gedrukt en geconfronteerd met het feit dat we veel te lang getalmd hebben en teveel vertrouwen gegeven aan mensen die dat niet waard zijn. Nu komen beide problemen samen en zitten we met de gebakken peren.

Hernieuwbare energie is geen sprookje maar een feit en de meest logische oplossing/alternatief op termijn. Het is onze eigen fout dat we zolang zijn blijven vastklampen aan vervuilende fossiele brandstoffen en dat we ook verzuimden om onze kerncentrales ofwel te vervangen ofwel te vernieuwen. Nu is de tijd op.

Ik lees vandaag dat door de droogte de rivieren opdrogen en ongeschikt worden voor transport, dat oogsten mislukken of onmogelijk worden in bepaalde plaatsen maar een paar jaar geleden was men jongeren die dit aanklaagden belachelijk gemaakt door mensen die dachten dat het allemaal sprookjes waren. Ik hoop dat ze langzaam wakker worden.

De mens kan schade veroorzaken maar tegenover de natuur stelt hij nog altijd niets voor. De natuur kan ons veel sneller en veel grondiger wegvegen als een lastig insect. In Pepinster is dat besef er al.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

STeenkoolcentrales hun CO2 uitstoot is hoger maar bij gascentrales is er altijd wel ergens een lek in de keten waardoor er veel methaan de lucht in wordt geblazen wat zelfs veel erger zou zijn dan steenkool. Welke van de 2 is het ergste natuurlijk.

In alle geval om on topic te blijven. Er zijn beelden opgedoken van een opgeblazen munitiedepot en er zou een tegenoffensief opgestart zijn. De Russen echter vertellen iets anders. Waarheid zal wel ergens weer in het midden zitten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Duitse soldaten planden op eigen houtje aanslag op brug die van enorme strategische waarde is voor de Russen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220711_97988198

Als je het verhaal leest dat hun moeder ze met de auto tot bij de kazernes bracht alwaar ze gingen inbreken omdat ze zelf geen rijbewijs hebben.
Er worden in Hollywood slechtere scripts verfilmd..

Maar stel je voor moest het ze gelukt zijn. :eek:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Volgens de Russen is er niets opgeblazen maar ging het om een geplande test van de vuurwerkshow voor de start van de Gentse feesten. We moeten niet te snel oordelen want het zou waar kunnen zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

De test was in elk geval bijzonder geslaagd.
De volgende keer vind ik dat Poetin persoonlijk op die test mag toezien, en die veiligheidsperimeter hoeft niet te ruim te zijn. :wink:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Eurozone mag zich steeds meer zorgen beginnen maken.

Chinese vraag voor Europese luxegoederen neemt enorm af maar Europese importkosten energie stijgen halsoverkop => enorme toename handelstekort.
Inflatie die door de politici binnen de ECB veel te laat aangepakt wordt, om nog niet te zeggen totaal incompetent.
De EUR, die ooit 1.50 USD waard was, is vandaag nog maar 1 USD waard, en straks nog minder.
Economie die post-COVID veel trager op gang komt dan die van de VS.

De politici, zowel nationaal als Europees, doen alsof er niets aan de hand is, voor hen is er ook (voorlopig) niets aan de hand: hun bedje is gespreid en de domme fouten die ze maken als gevolg van complete incompetentie voor hun job schuiven ze rustig af op anderen die er niets mee te maken hebben. Voor de burger ziet het er wel wat anders uit allemaal. Zonder snelle herpakking - en hoe zou dat gebeuren in een constante dreiging van energietekorten - begint de EU serieus economische pluimen te verliezen. Men zal met aankomende verkiezingen wel weer eventjes cadeautjes gaan uitdelen, de simpele Europese burger laat zich gemakkelijk genoeg omkopen om nog maar eens voor dezelfden te stemmen die nochtans alle problemen veroorzaakt hebben, maar dat zal dan weer met geld geleend zijn van vijf generaties in de toekomst en de Euro zal het voelen...

Gelukkig dat de Amerikanen nog volop importeren van ons, en ook steeds meer (het enige waar een zwakke Euro goed voor is). Keer op keer is dat de de enige regio waar we standvastig op kunnen vertrouwen. Dat sommigen de rug willen toekeren aan de transatlantische relatie - de enige handelsrelatie die consistent voordelig is voor de EU - dat snap ik niet.

Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

We weten niet zoveel af v/d situatie in China maar er zouden daar ook al betogingen zijn en protesten (riskant want in China kan je daarmee alles verliezen ook je leven) het zou gaan over de zeer strenge maatregelen bij Corona,de bevolking zou het stilaan niet meer nemen .
Ook begint de wereld op te merken dat het Chinese vaccin blijkbaar niet zo van een goede kwaliteit zou zijn t.o.v. het Westers vaccin die echt wel toptech. is.

Wat Duitsland betreft,dat is een land waar ik nogal veel vertrouwen in heb en die op korte termijn heel wat kunnen realiseren als het er op aankomt,kijk maar eens wat de Duitse ingineurs in WO 2 niet allemaal voor elkaar hebben gekregen.
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Eurozone mag zich steeds meer zorgen beginnen maken.
...
Gelukkig dat de Amerikanen nog volop importeren van ons, en ook steeds meer (het enige waar een zwakke Euro goed voor is). Keer op keer is dat de de enige regio waar we standvastig op kunnen vertrouwen. Dat sommigen de rug willen toekeren aan de transatlantische relatie - de enige handelsrelatie die consistent voordelig is voor de EU - dat snap ik niet.
De EU (in hoofdzaak sterkhouders Duitsland en Frankrijk) hadden van meet af aan net voor Euroaziatische integratie moeten gaan in plaats van als een hersenloze chiwawa aan de leiband te lopen van een Angelsaksisch imperium in verval. Het is te laat voor het opstarten van voldoende bijkomende nucleaire capaciteit of openen van voldoende (bruin)koolmijnen om de winter door te komen zonder een verpauperde koudlijdende mensenmassa die in opstand dreigt te komen. (Op vlak van hernieuwbare energie is er nog een behoorlijk lange weg te gaan.) De enige oplossing om de winter door te komen zonder tekorten op vlak van energie en betaalbare voeding is door toenadering te zoeken met Rusland. De vraag is echter in welke mate zoiets nog mogelijk is. Het zelfvoorzienende Rusland heeft de EU totaal niet nodig. Rusland wacht vanuit een comfortabele positie rustig haar tijd af tot de EU ten onder gaat aan incompetentie (Von der Leyen, Baerbock, ...), hoogmoed en arrogantie.
Afbeelding
EU_sanctions.jpg
(43.52 KiB) Nog niet gedownload
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bijna grappig deze reactie van uw eigen dromen voor werkelijkheid nemen.

Wie gaat toenadering zoeken bij een partner die opnieuw TOTAAL onbetrouwbaar gebleken is en niet vies is van agressie en zelfs dreigt met kernwapens? Duitsland heeft dat pad lang bewandeld en zie hoe ze ervoor bedankt zijn :lol:

Het "zelfvoorzienende Rusland" is nog zo'n goeie, het is gemakkelijk zelfvoorzienend te zijn als je in niets voorziet en mensen hun plan maar moeten trekken. Klagers stuur je naar Siberië waar ze zelfvoorzienendheidscursussen kunnen volgen of je strooit iets in hun onderbroek, ze moeten maar niet zo'n nazi's zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://indianexpress.com/article/trend ... l-8018695/

Puppet on a string, of is hij echt de baas van het "military industrial complex"!?
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

gumibear schreef:Het zelfvoorzienende Rusland heeft de EU totaal niet nodig. Rusland wacht vanuit een comfortabele positie rustig haar tijd af tot de EU ten onder gaat aan incompetentie (Von der Leyen, Baerbock, ...), hoogmoed en arrogantie.
Boek maar snel een ticket richting Rusland, daar zijn we tenminste vanaf dan.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
gumibear
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 2 keer

wied schreef:https://indianexpress.com/article/trend ... l-8018695/

Puppet on a string, of is hij echt de baas van het "military industrial complex"!?
Die is intussen al enkele dagen oud maar je mond valt er wel van open. Had daar gestaan: "Ik handig het presidentschap over aan mijn cokesnuivende zoon die er lustig op los poept met prostituees" had hij dat zonder verpinken afgelezen. Een seniele president aan het hoofd van een tanend rijk die nauwelijks weet wat hij zegt met of zonder teleprompter... . Biden heeft niks in de pap te brokken en is er enkel om de schijn van een democratie op te houden. Een soort van secretaris aan het onthaal van een gebouw die wordt vervangen door een volgende secretaris wanneer het volk niet meer content is.
De oplossing voor de exploderende energieprijzen is zo simpel als het maar zijn kan. Rond de tafel gaan zitten met Rusland, hier en daar een toegevingske, Nord Stream 2 opendraaien et voila! Easy peasy lemon squeezy.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.demorgen.be/nieuws/denazifi ... ~bd85d28f/

De Russische president Vladimir Poetin noemde in februari ‘denazificatie’ van Oekraïne een van de primaire doelen van de Russische ‘operatie’. Volgens journalist Aleksandra Garmazjapova (33) uit Boerjatië is het tijd dat Rusland de hand in eigen boezem steekt. ‘Poetin herinnert er met zijn inval in Oekraïne aan hoe minderheden in Rusland leven.’
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

gumibear schreef:Die is intussen al enkele dagen oud maar je mond valt er wel van open.
Mijn mond valt dan eerder open van de leugens en bedriegerij die komt vanuit het Kremlin.
Het klopt dat Biden er soms naast zit als hij een prompter moet aflezen, ik heb wel begrip voor z'n leeftijd en de druk waar hij nu mee moet omgaan.
Maar bij momenten als hij los uit het hart z'n ding kan doen is het er regelmatig onverbloemd 'boenk erop'.

Maar hij zal inderdaad weinig kunnen realiseren maar dat kon Obama ook niet, en de knop indrukken wanneer hij zin heeft zit er zeker niet in.
En laat ons hopen dat die terrorist in het Kremlin dat zeker niet kan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Biden heeft het voordeel dat hij na een oranje clown komt, onder die lat kan je moeilijk duiken.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Amerikanen dulden geen andere superpower (lees China) naast zich op het wereldtoneel! Daarom moeten we die Rus zelf kunnen aanpakken...
Med
Pro Member
Pro Member

gumibear schreef:Het zelfvoorzienende Rusland heeft de EU totaal niet nodig. Rusland wacht vanuit een comfortabele positie rustig haar tijd af tot de EU ten onder gaat aan incompetentie (Von der Leyen, Baerbock, ...), hoogmoed en arrogantie.
Zelfvoorzienend,
- maar kunnen zelfs niet zonder westerse turbines om hun gas te distribueren.
- maar kunnen geen precisiewapens maken zonder westerse technologie.
- zelfs een MacDonald kopiëren lukt niet eens.
- Alle gas- en olievelden werken met westerse onderdelen.
- hun militaire industrie is grotendeels stilgevallen.
- binnenlandse industrie valt langzaam stil, nieuwe autoverkoop is amper nog bestaande
- zelfvoorzienende nieuwe wagenontwerpen, zonder airbags, zonder gordelspanners, zonder abs,... gewoonweg terug basic Lada's uit het toenmalige Oostblok.
....

Rusland heeft op dit moment inderdaad een meeropbrengst van zijn gas en olie. Maar enkel daarop kan een land niet bestaan. Rekeningen voor bedrijven die militair materieel opknappen worden niet betaald en wilden stoppen, dus maakt Putin een wet om hen te verplichten.
Medische kosten voor gewonden lopen op, uitbetalingen van smartegeld loopt op. Vergoedingen voor militairen die nooit nog kunnen werken lopen op. En dat is voor tientallen jaren, niet nu. Werkt corruptie en zwartwerk in de hand.

Het is wel duidelijk dat u geen VS liefhebber bent (ik ook niet trouwens) maar heb toch nog meer vertrouwen in de VS als in Rusland of China. En wil me niet blindelings binden aan landen die gewoon (willen) nemen wat zij denken zich te kunnen toeëigenen.

Edit: Putin's dochter gaan nu de omschakeling leiden :beerchug:
https://www.themoscowtimes.com/2022/07/ ... ole-a78282
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

@Med: mooi verwoord en ik deel uw mening.

The head of the Iran Ministry of Foreign Affairs did not confirm the sale of military equipment to the Russian Federation, including unmanned aerial vehicles, assuring that Tehran avoids any steps that could lead to further escalation in Ukraine

Recall that on July 12, the U.S. National Security Advisor to the President, Jake Sullivan, said that the Russian Federation asked Iran to provide hundreds of combat drones in an accelerated manner.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Med, mooie verwoording van onze Westerse propaganda. Ik neem de helft voor waarheid 8)
Med
Pro Member
Pro Member

woutervh schreef:@Med, mooie verwoording van onze Westerse propaganda. Ik neem de helft voor waarheid 8)
Wouter, op die manier kan je natuurlijk alles maar gaan wegzetten als "westerse propaganda", als het u niet goed uitkomt.
U mag van mij gerust nieuwsberichten uit Rusland tonen die het tegendeel beweren.

En uit interesse, welke helft neem jij dan niet als waarheid?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef:@Med, mooie verwoording van onze Westerse propaganda. Ik neem de helft voor waarheid 8)
De helft, dat kunnen we helaas niet van de Russische propaganda zeggen... maar nu ben ik waarschijnlijk een nazi die heropgevoed moet worden :lol:
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Toevallig niemand dat werk kan aanbieden of weet voor een Oekraïense vluchteling rond centrum Antwerpen? ons huisbewoonster is al maanden koortsachtig op zoek! Ze is laaggeschoold en is de NL/ENG niet machtig. I know.. dat maakt het moeilijk.

Als je iets weet mag je zeker een PM sturen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Med schreef: En uit interesse, welke helft neem jij dan niet als waarheid?
De bovenste :lol:
Nee, dat zijn alle "nieuwsfeitjes" die wij te zien krijgen. Doet me een beetje denken aan alle Chinese rariteiten van zo'n 10 jaar terug...
De Russen doen ook aan ruimtevaart, hebben ook glonass, hebben kernonderzeeërs, kernenergie, atoombommen, ... Tot vorig jaar geraakten de Amerikanen zonder de Russen zelfs niet meer in de ruimte. Ze maken hun eigen vliegtuigen, straaljagers, luchtafweer,...
Dus dat zij zelf geen turbines zouden kunnen maken, of geen hamburger kunnen bakken, of olie en gasvelden die werken met westerse onderdelen, of dat hun militaire industrie of industrie in het algemeen is stilgevallen. Of ze enkel maar onveilige lada's meer kunnen maken.
Ja, dat neem ik allemaal met een grote korrel zout. Daarvan neem ik aan dat daar voor een half deel waarheid in schuilt, maar veelal om propaganda reden aan ons wordt voorgeschoteld.
Med
Pro Member
Pro Member

@woutervh : zoals ik al eerder zei, zo kan je alles wel wegzetten als "westerse propaganda" als je weigert te kijken naar cijfers die uit RU zelf komen. Want die zijn er echt wel.

Dus zeg ik nu al sorry om 0% van u nog te geloven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”