problemen Apple Pay / KBC

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het was me al opgevallen dat er beroepsbetalingen die dus van mijn business rekening moesten gebeuren toch van een andere privérekening gingen.
Vervelend maar misschien had ik me telkens vergist van betaalkaart.
Maar nu weet ik pertinent zeker dat ik aan een parkeerautomaat met mijn telefoon betaald heb met de juiste kaart van de businessrekening, want dat staat zo ook in de historiek van de Wallet. Maar het bedrag is dus wel weer van mijn privérekening gegaan.
Ik heb contact genomen met KBC (Live). Na enkele keren lang op een wachtmuzieklijn gezet te zijn om nadien de lijn te verbreken, krijg ik bij een nieuwe poging iemand doorgeschakeld die doodleuk zegt dat zij enkel verantwoordelijk is voor Mobile Pay en dat ze mij voor Apple Pay niet kan helpen en opnieuw werd de lijn verbroken.
Toen kreeg ik hun tevredenheids-enquete aan de lijn. "Kies een waardering tussen 0 en 10 en sluit af met het hekje". Als ik daar mijn ontevredenheid wil uitdrukken met een nul-score krijg ik als antwoord dat dat een ongeldige keuze is... (1 werd wel aanvaard, maar niet op alle vragen).

Heeft iemand zoiets al meegemaakt (en ik heb het niet over de slechte support van KBC) ?
Waar kan ik terecht als KBC geen oplossing biedt? Ik vermoed niet dat Apple Pay ergens wel support biedt?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

R2D2 schreef:Als ik daar mijn ontevredenheid wil uitdrukken met een nul-score krijg ik als antwoord dat dat een ongeldige keuze is... (1 werd wel aanvaard, maar niet op alle vragen).
Waarde klant wordt erop gewezen dat "0" niet "tussen 0 en 10" ligt. "10" ook niet, maar als commerciële geste aan de klant is het toch mogelijk om deze score te geven dmv het indrukken van 10; bij het ingeven van het eerste getal "1" zal het systeem de score 10 registeren.
R2D2 schreef: Waar kan ik terecht als KBC geen oplossing biedt? Ik vermoed niet dat Apple Pay ergens wel support biedt?
Enkel bij de bank. In de historiek, komen de laatste 4 cijfers van de virtuele kaart overeen met die van uw KBC-Business Pro debetkaart? Als u op de three dots duwt, en nota neemt van de laatste 4 cijfers van uw Device Account Number, en vervolgens dit nummer voor de virtuele kaart van KBC-Plus debetkaart opvraagt, is het hetzelfde nummer?

Ik zou zeker ook eens proberen om de KBC-Business Pro debetkaart te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik ga even verder in dit topic i.p.v. een nieuw te openen:

Apple Pay bij KBC als particulier met een plusrekening, de kaartlimieten voor Apple pay zouden dezelfde moeten zijn als ingesteld voor de fysieke kaart.
Klinkt logisch en is te beheren via de KBC app of KBC touch.

Toch ervaar ik consequent een probleem met mijn aan Apple Pay gekoppelde MasterCard gold: grote bedragen (ik vermoed vanaf €500) betalen via Apple Pay lukt zowel online als offline niet via Apple Pay maar wel met de fysieke MasterCard.

Dus online of aan de betaalterminal krijg ik de melding dat de betaling is geweigerd. Maar als ik dan de fysieke kaart gebruik, door dus de betaalmethode MasterCard online te gebruiken of door de fysieke kaart in de betaalterminal te steken, dan lukt het wel.

Dit heeft me al redelijk wat gedoe opgeleverd vooral online, mislukte of dubbele boekingen.. en ik vind het gewoon onbetrouwbaar.

Steeds als ik KBC hier op wijs verwijzen ze me door naar de uitgever van de kaart: Worldline.. daar zegt men doodleuk dat ze niets weten en niets kunnen zien.

Ik vermoed dat ik gewoon niet in contact kan komen met een persoon dat technisch meer weet, of dat er ergens een limiet verstopt zit, al dan niet door een foute configuratie.
Apple verwijst uiteraard door naar de bank.. maar laat wel weten dat andere banken dit oplossen door boven een bepaald bedrag een pincode te vragen. Ik vermoed dus dat het daar ergens misgaat.

Iemand nog ervaring met grotere betalingen die wel of niet lukken?
Ik kan het helaas zelf niet zoveel testen maar ik probeer het wel als ik de kans krijg.

Aankoop bij Mediamarkt, betalen aan de receptie van een hotel en online bij KLM betalen via Apple Pay: alledrie geweigerd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

macamba schreef:Steeds als ik KBC hier op wijs verwijzen ze me door naar de uitgever van de kaart: Worldline..
Klopt. Zij besteden het beheer van de kredietkaarten uit. KBC doet enkel de marketing/werving.
macamba schreef:daar zegt men doodleuk dat ze niets weten en niets kunnen zien.
Als het effectief aangeboden is moet Worldline wel degelijk kunnen zien waarom zij het geweigerd hebben.

Als ze niets kunnen zien, is het mogelijks nooit aangeboden.

Als je bij een fysieke terminal dat bedrag probeert, krijg je dan vrijwel direct de "betaling geweigerd" (wat erop wijst dat er geen aanbieding gebeurt) of duurt het enkele seconden en dan pas weigert hij?
macamba schreef:Aankoop bij Mediamarkt, betalen aan de receptie van een hotel en online bij KLM betalen via Apple Pay: alledrie geweigerd.
Mediamarkt zie ik niet meteen het probleem, hier is het interessant om te weten of de weigering direct kwam of niet.

Receptie hotel + KLM (die mogelijks aanrekent in NL): https://support.apple.com/nl-be/HT207435
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de info & analyse.

Worldline kan zogezegd niets zien (de eerstelijnssupport van een extern callcenter alleszins niet).

De weigering duurt 1-2 seconden, zelfde tijd als dat je normaal akkoord krijgt.

In België, Spanje en Duitsland inderdaad fysiek mislukt, online bij KLM dat dat niet werkt (net als bij Eurostar ook vaak gedoe) dat maakt Apple Pay dan wel onbetrouwbaar qua acceptatie.

Het straffe is dat het wel goed werkt met kaarten die zijn uitgegeven door Revolut en N26 dus ergens zit het dan toch mis bij worldline.

Of zou het doelbewust zijn aangezien Apple een bepaald % claimt dat ze op die grote betalingen teveel moeten afstaan?

Ik ga nog eens aandringen bij worldline en misschien komt er hier nog iets uit als meer mensen dit aan de hand hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ligt dus niet aan een setting op het Apple Pay toestel of de terminal.

In dat geval kan de weigering liggen bij:
- Acquiring bank (bank van handelaar)
- Betaalnetwerk
- TSP
- Issuing bank (Worldline)

Acquiring bank heeft geen incentive om de transactie te weigeren, zij betalen niets extra voor de Apple Pay transactie, zij weten (in theorie) ook niet welke BIN bij Apple Pay hoort en welke niet, enkel het betaalnetwerk weet dat.

Het betaalnetwerk, Mastercard/Visa/..., heeft ook geen incentive, integendeel.

De TSP is de middle man die het "virtuele kaartnummer" van Apple Pay valideert en aan het betaalnetwerk laat weten wat het "echte" kaartnummer is. Kan me niet inbeelden dat die dit zouden weigeren, zij beoordelen de transactie anders niet.

Kan eigenlijk enkel maar Worldline zijn, die idd wel een incentive heeft gezien zij moeten afstaan aan Apple en niets extra mogen (of kunnen) aanrekenen aan de handelaar. Dat zou wel een kortzichtige reactie zijn, gezien Apple Pay transacties quasi gegarandeerd fraudevrij zijn en dus een veel lager risico op chargeback meebrengen wat de kost verantwoordt. Maar goed, kortzichtigheid waarbij men niet verder kan kijken dan een cijfertje is zeker niet vreemd aan het Belgisch/Franse financiele wereldje.

Ze zouden iig zeker moeten zien waarom het geweigerd wordt indien de transactie niet door een van de andere spelers geweigerd is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 15 jun 2022, 13:35, in totaal 1 gewijzigd.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Dit motiveert mij om hier mee aan de slag te gaan. Hopelijk zijn er meer mensen die dit willen testen zodra ze eens een grotere uitgave gaan doen.

Het zou me echt niet verrassen dat men dit “per ongeluk” tegenwerkt of verkeerd heeft ingesteld waardoor betalingen mislukken.

Maar dan zouden er meer meldingen moeten zijn die dit bevestigen of juist tegenspreken zodat we weten of dit een individuele of algemene issue is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

macamba schreef: Maar dan zouden er meer meldingen moeten zijn die dit bevestigen of juist tegenspreken zodat we weten of dit een individuele of algemene issue is.
Ik heb geen kredietkaarten van Worldline meer, dus kan het niet testen. Heb zelf geen problemen met grote bedragen en Apple Pay, maar dus wel met andere kaartuitgevers.

Wat je beschrijft zou echt wel "typisch" Worldline zijn - al dan niet gestuurd door de grootbanken - maar goed dat is geen bewijs natuurlijk. Toen ik nog een kaart van hen had waren ze ook al ultra-gierig oa met hun Spaar&Pluk programma.

Heb je eigenlijk al eens geprobeerd met een KBC-debetkaart (Maestro)? Deze worden door KBC zelf uitgegeven/beheerd.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

De meeste grote uitgaven gebeuren via de kredietkaart ivm garantie of (reis)verzekering. Nog niet met KBC geprobeerd maar ik zal het zeker eens proberen als de kans zich voordoet.

Winkelpersoneel van bijv Mediamarkt, Krefel etc die gaan dat toch vaker aan de hand hebben dat ze zien dat die Apple Pay betalingen mislukken. Misschien gaan we daar nog reactie van zien.

Worldline heeft er alleszins “geen verklaring voor” ze kunnen zogezegd niets zien en schuiven het af naar een lokaal probleem bij de handelaar.. feit dat de betaling 10 seconden later dan wel lukt met de fysieke kaart is dan steeds toeval.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Update: eindelijk nog eens tijd gehad om Worldline te bellen en wat research te doen:

Probleem: Apple Pay transacties aan een fysieke terminal worden geweigerd met KBC MasterCard Gold. De limieten zijn oké, geen blokkeringen. Met de fysieke kaart lukt de transactie wel.

Idee dat het vaker voorkomt in het buitenland (NL, Spanje, Duitsland).
Kan het ook niet vaak en veel testen natuurlijk want ik doe geen wekelijkse grote uitgaven. Online werkt de kaart meestal wel goed via Apple Pay.

Worldline gebeld: medewerker kon zien dat de transactie wegens “veiligheidsredenen” geweigerd was en daarna inderdaad wel door is gegaan met de fysieke kaart. €200 voor een hotel in Nederland.
Meer kon hij niet zien of zeggen, verwijst door naar de bank en naar Apple. Na wat aandringen en mij niet willen laten afschepen werd de medewerker steeds onvriendelijker en wilde zo rap mogelijk zich er vanaf maken.

Dus nu maar eens bij KBC en Apple melden. Ik vermoed een verkeerde configuratie bij worldline & partners.

Ik heb in Nederland effectief gezien dat mensen soms als extra veiligheid de betaling moeten bevestigen met een code op hun iPhone of Apple Watch, dus bovenop de standaard check door Face ID, Touch ID of de knop op Apple Watch.

Nog een vraag: bestaan er banken in België waarbij je NIET met worldline te maken heb? Dan zou ik graag van bank wisselen want dit is natuurlijk gewoon degoutant aangezien ze bakken met geld verdienen aan die kredietkaarten maar klanten dan totaal niet serieus nemen als ze een onderbouwde vraag hebben.. nochtans hebben ze er wel baat bij als dit betrouwbaar werkt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

macamba schreef:
Nog een vraag: bestaan er banken in België waarbij je NIET met worldline te maken heb? Dan zou ik graag van bank wisselen want dit is natuurlijk gewoon degoutant aangezien ze bakken met geld verdienen aan die kredietkaarten maar klanten dan totaal niet serieus nemen als ze een onderbouwde vraag hebben.. nochtans hebben ze er wel baat bij als dit betrouwbaar werkt.
beobank en misschien Europabank (als is die laatste wel een dochterbank van Crelan die wel Worldline gebruikt, dus ik sluit niet uit dat ze misschien switchen/al geswitcht zijn naar Worldline).

Geen van beiden heeft echter Apple Pay :P
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Hier Apple Pay met KBC. Ik betaal wel eigenlijk enkel met Maestro.

Ik heb hier al twee dingen kunnen achterhalen waarom Apple Pay soms niet werkt en fysieke Maestro kaart dan wel:
- Onmiddellijk geweigerd bij aanbieden van Apple Pay: dan heeft handelaar enkel Bancontact en geen Maestro.
- Geweigerd nadat terminal eerst wel lijkt door te gaan met processing: de handelaar zijn printer is niet OK op de terminal. Bvb: printerklepje staat open of er zit geen papier in de printer.

Ik weet niet of je hier iets mee bent.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 39 keer

Probeer anders eens met Bonsai? Hebben een banklicentie maar zijn geen echte bank (ze koppelen met je KBC rekening). Een Mastercard krijg je er gratis en voor elke betaling met die Mastercard planten ze bomen.
Werkt met Google Pay en Apple Pay en niet via Worldline.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

ahrand schreef:voor elke betaling met die Mastercard planten ze bomen.
Werkt met Google Pay en Apple Pay en niet via Worldline.
Voor elke 10 betalingen (zonder minimumbedrag) planten ze een boom, In Madagascar dan wel. :eek:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat specifiek om een issue met MasterCard, soms het is makkelijker om deze te gebruiken voor borg of voor de extra verzekering / krediet kort gebruiken als je iets voorschiet ofzo..

Ik werk inderdaad ook met Maestro via KBC en nog wat kaarten bij N26 & REVOLUT dat werkt allemaal prima.

Maar dus juist de MasterCard van KBC / Worldline die niet betrouwbaar werkt.. en dan zo afgescheept worden terwijl die kaarten een goudmijn voor ze zijn. Degoutant noem ik het.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Franse (grote) firma's en normale klantvriendelijkheid, dat gaat niet samen. Het is een cultureel verschijnsel van (zware) minachting voor klanten dat werknemers institutionaliseren en aan elkaar doorgeven. Carrefour hetzelfde. Fnac hetzelfde. Switch hetzelfde (en je ziet wat er van gekomen is). Ik zeg niet dat ze overdreven klantvriendelijk moeten doen, maar nu is het echt wel overdreven klantonvriendelijk.

Goed dat ze nu wel toegeven dat ze de transactie tenminste kunnen zien, zodat ze je niet overal meer moeten laten zoeken. En "veiligheidsredenen" is echt wel een beslissing van Worldline, want KBC houdt zich niet bezig met zo'n operationele aspecten van de kaarten.

Welke "veiligheidsredenen" dat moge zijn is mij een raadsel gezien een Apple Pay transactie de facto veiliger is dan een card present transactie. Misschien bedoelen ze "veiligheid van onze woekerwinsten"?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Franse (grote) firma's en normale klantvriendelijkheid, dat gaat niet samen. Het is een cultureel verschijnsel van (zware) minachting voor klanten dat werknemers institutionaliseren en aan elkaar doorgeven. Carrefour hetzelfde. Fnac hetzelfde. Switch hetzelfde (en je ziet wat er van gekomen is). Ik zeg niet dat ze overdreven klantvriendelijk moeten doen, maar nu is het echt wel overdreven klantonvriendelijk.

Goed dat ze nu wel toegeven dat ze de transactie tenminste kunnen zien, zodat ze je niet overal meer moeten laten zoeken. En "veiligheidsredenen" is echt wel een beslissing van Worldline, want KBC houdt zich niet bezig met zo'n operationele aspecten van de kaarten.

Welke "veiligheidsredenen" dat moge zijn is mij een raadsel gezien een Apple Pay transactie de facto veiliger is dan een card present transactie. Misschien bedoelen ze "veiligheid van onze woekerwinsten"?
Ik ben het echt voor 200% eens met bovenstaande. Zo herkenbaar. En inderdaad, dit soort sabotage komt ze nog goed uit ook.
En dan vinden ze het gek dat binnen een aantal jaren steeds meer mensen overstappen naar Fintech banken.
Zelf aangenaam verrast door Revolut, na Curve, Bunq en N26 waar de ervaringen ook prima waren: it just works.

Nog even meegeven dat ik een braaf type klant men met het doel om mee te werken aan een oplossing door het netjes te vragen zonder te zeuren voor compensatie of dat soort “getrol”. Het moet gewoon correct zijn natuurlijk maar ik sta nog nergens op de zwarte lijst ;-)
Door vastberaden en vriendelijk te blijven bereik je uiteindelijk meer natuurlijk.

Maar als ik zoveel betaal voor een pakket bij KBC vind ik dat ik als klant ook mag verwachten dat het werkt zoals het hoort.
Nu de reactie van KBC eens afwachten, redelijk vertrouwen in.. anders Apple eens proberen of op zoek gaan naar een soort ombudsman, uit principe dan maar.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”