Youtube

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Wat erger ik me toch kapot aan dat platform.
Ik had gisteren mijn bracelet ontvangen voor Tomorrowland, had er kort filmpke van gemaakt en op youtube gezet; ong 56 seconden meende ik.
De radio was aan het spelen er staat dus 56 sec muziek bij.
En lap, ze zijn er weer mee hunne bullshit van auteursrechten claim lol. Belachelijk is het. :bang: :bang: :evil: :evil:

Met andere woorden; alles wat ik op Tomorrowland ga filmen , ik kan er niks van op Youtube zetten zzzzz of ik kan het wel doen maar je kan je account mss kwijt raken of wordt geblokkeerd in meerdere landen. Op deze manier is er nieveel meer aan.

Je kan dus ook nooit nog een filmpke maken van bv in een dancing zonder dat gezeik te krijgen, onvoorstelbaar.

Of je wil een mooie complicatie maken van je weekje op reis gaan, moede er weer een heleboel uitlaten.

Ik erger me kapot aan zulke dingens.

Ook HD versie verwerken duurt nu nog steeds, echt heel lang allemaal.

Je hebt vimeo wel maar daar zit volgens mij niet zovele volk.
Tttsss
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik erger me dan weer blauw aan de bakken reclame die je over je heen krijgt gestort.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Eigenaardige ergernis.
Je wilt een filmpje online zetten met inhoud waar jij geen rechten op hebt en youtube blokkeert dat.
Het was natuurlijk veel beter geweest mochten ze dat laten staan en jij een claim aan je broek krijgt. :roll:
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Het staat er nog; wel in 2 landen geblokkeerd.
Het mag blijven staan.

Niettemin is het belachelijk man, filmpke duurde ong 56 sec lol en omdat er wat muziek bezig is op de radio krijg je dan zulke nonsens.
Ik verdien daar ook niks aan als ik iet op youtube zet ze, ben geene vlogger ofzo of die daar 50000 en meer fans heeft.

Is puur voor de fun en voor wat kameraden en ook omdat je het in volledige kwaliteit hebt staan.
Als ik bv filmpke doorstuur via whatsapp of telegram of signal, het is een ramp, enorme kwaliteitsverlies, ook op facebook heel wat kwaliteitsverlies altijd.
Op deze manier kan je niks meer tonen als je bv uitgaat want ho zeg, er wordt muziek gedraaid. zzzz.
Laatst gewijzigd door philippe_d 04 jul 2022, 08:43, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Tttsss
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat is niet leuk, maar youtube voert gewoon uit wat hen opgelegd wordt.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Petrikske schreef:Ik erger me dan weer blauw aan de bakken reclame die je over je heen krijgt gestort.
Er zijn oplossingen voor praktisch elk platform om zonder reclame te kijken. :) Ik heb niks tegen af en toe eens een streep reclame van 5 seconden die je kan skippen maar van de week stond de addblocker uit en was het iets van 20 seconden. Voor een clipje van een minuut vind ik dat nu er ook wel over. :)

Wat het muziek gedoe betreft, er zijn mensen die hun geluid zo hard vervormen om toch maar hun clips er op te kunnen krijgen. Lijkt mij ook niet helemaal logisch. HLN die pikken van overal wat en dat mag altijd wel blijven staan. Och ja.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is dat wat ik bedoel hé, wil je snel een klein clipje kijken is het merendeel een reklameblok dat je eerst moet slikken.
En om nu op alle apparaten bepaalde zaken te gaan installeren of instellen gaat me beetje ver.
Op de Windows desktop gebruik ik een adblocker maar op de smartphone heb ik niets geinstalleerd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Unicorn1 schreef: Het staat er nog; wel in 2 landen geblokkeerd.
Het mag blijven staan.
Laat me raden… Rusland en Belarus ? :p
Dus geen probleem toch ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zolang je niet monetized valt het nog relatief mee. Als je dat wel doet pakt men meteen uw revenue af voor de hele video in kwestie.

Is het gevolg van zo'n dominante platformen te hebben. In de oorspronkelijke filosofie van het internet was het antwoord: begin uw eigen videoplatform. Maar dat betekent dat je ook gevonden moet worden in Google die ook eigenaar is van... juist, YouTube, en geen redenen heeft om andere platformen hoog te laten ranken in de zoekresultaten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik men addblocker op yt maar moet ook zeggen voor onderweg betaal ik wel voor yt music. Ik heb dus echt weinig reclame
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Unicorn1 schreef:H
Is puur voor de fun en voor wat kameraden en ook omdat je het in volledige kwaliteit hebt staan.
Als ik bv filmpke doorstuur via whatsapp of telegram of signal, het is een ramp, enorme kwaliteitsverlies, ook op facebook heel wat kwaliteitsverlies altijd.
Old school filmje op GDrive, OneDrive,... zetten en een link doorsturen via WhatsApp of mail?
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
Unicorn1 schreef: Het staat er nog; wel in 2 landen geblokkeerd.
Het mag blijven staan.
Laat me raden… Rusland en Belarus ? :p
Dus geen probleem toch ?
Klopt.
Idd, niettemin blijf ik het belachelijk vinden dat je daar gezever rond krijgt.
Tttsss
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

cadsite schreef:Eigenaardige ergernis.
Je wilt een filmpje online zetten met inhoud waar jij geen rechten op hebt en youtube blokkeert dat.
Het was natuurlijk veel beter geweest mochten ze dat laten staan en jij een claim aan je broek krijgt. :roll:
Er is nogal een verschil tussen muziek streamen of uitzenden en toevallig een stukje van een liedje dat te horen is op de achtergrond terwijl jijzelf er nog doorheen praat. Bij dat laatste is de muziek voor niemand bruikbaar.
Ook zit hier 0,0 commerciële of andere financiële motieven achter.

Dit is gewoon een overijverig algoritme dat geen risico's neemt en/of achtergestelde wetgeving voor dit soort situaties.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

MaT schreef: Er is nogal een verschil tussen muziek streamen of uitzenden en toevallig een stukje van een liedje dat te horen is op de achtergrond terwijl jijzelf er nog doorheen praat. Bij dat laatste is de muziek voor niemand bruikbaar.
Datzelfde is ook van toepassing voor films, series en computerspelletjes waarbij ook muziek gebruikt wordt, die kan je ook niet rippen en hergebruiken toch moet ook daarop auteursrecht betaald worden.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bij films, series en games zijn er echter wel commerciële en financiële belangen gemoeid.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

MaT schreef:Bij films, series en games zijn er echter wel commerciële en financiële belangen gemoeid.
Dat is irrelevant.
Zelfs al maak jij een artistieke kortfilm, zonder dat je ooit denkt uit de kosten te komen, dan nog moet je rekening houden met auteursrecht.
De wet maakt geen onderscheid tussen een megaproductie van Disney/Netflix, een kleine filmmaker die iets maakt en zijn film gratis verspreidt of een amateuristisch YouTube-filmpje.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En dat is het probleem.
Amateur videos die duidelijk geen intentie hebben om doelbewust muziek te verspreiden zouden vrijgesteld moeten worden van auteursrechten. De wet is hier veel te streng in.
Bron
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Tot het uw muziek is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik erger mij eerder aan de kwaliteit van de reclames die ik krijg. Start nu met beleggen, koop mijn pdf pure oplichterij.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

56sec ook he, niet de volledige song, ze kunnen die dus ook niet gaan rippen want wat ben je nu met een song die al bezig was en slechts 56sec duurde en je hoort me ook nog beetje lawaai maken tijdens de song.

Ik speel world ofwarcraft en ik heb daar ook al met de smartphone en via programmake de boel opgenomen waar je bv het beste dit of dat kan farmen of hoe je een quest moet doen of waar dit of dat zit, daar is er dan geen probleem mee.

Ik ga nu naar Tomorrowland , ik maak zelf filmpke daar dan met de smartphone, ik betaal meer dan 100€ om die of die artiest te zien al kom ik in de 1ste plaats voor het gewoon eens mee te maken enzo.... die gasten verdienen ook geld aan mij maar ho zeg, ik mag stukjes niet of bijna niet op youtube zetten, te zot voor woorden.

Ben nog beetje dj geweest dikke 20-25 jaar geleden, ik heb thuis ruim meer dan 10000 songs liggen, meer dan 300 vinyl platen, alles origineel gekocht toen, die hebben verdomd schoon geld verdiend ze. Ik heb een fortuin uitgegeven toen, mijn pree ging er goed door.

De dag van vandaag verdienen ze het meeste volgens mij door te gaan optreden op festivals en de meesten maken het zich dan nog makkelijk door de usb stick erin te poefen terwijlde meesten vroeger live draaiden.

Pat Krimson bv stond live te draaien in den Etcetera. Veel resspect voor en die maakte zelfs een klein foutje (niet zo onlogisch als je met ander materiaal alweer moet gaan draaien). Gewoon top , maar nu klagen en zagen maar verdienen bakken geld door usb stick in te steken en te doen alsof.

Dan heb ik zoiets van, wrm dan zo idioot doen over een filmpke die ik maak van 56sec lang om mijn doos en bracelet te tonen die ik heb ontvangen en op de achtergrond de muziek aan stond?

Maar bon, kga daar verder niet over door zeuren, het filmpke staat er wel nog maar ik ga bekijken hoe ik zoiet in de toekomst kan aanpassen of kan vermijden.
Mijn punt is dat men er rekening mee moet houden ivm die 56sec en mijn filmpke over de bracelet ging en niks anders etc...

Ook betaal ik maandelijks 12€ voor youtube, vooral nu omdatik het veel gebruik, dagelijks zelfs. Via de smartphone ook vaak nu. Geen zin in reclame shit.
Tttsss
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

MaT schreef:Amateur videos die duidelijk geen intentie hebben om doelbewust muziek te verspreiden zouden vrijgesteld moeten worden van auteursrechten. De wet is hier veel te streng in.
We zijn hier weer de verkeerde conclusies aan het trekken. Unicorn1 heeft al aangegeven dat het geen claim is waarbij hij zijn video zou moeten deleten. Het is een claim waarbij de rechtenhouder niet wil dat zijn muziek nog in Rusland te horen is, en daarom de video in Rusland laat blokkeren.

Mijn dochter maakt vrij veel kindervideo's (blijkbaar doen kinderen onderling een video-edit wedstrijd) waarin een hoop commerciële muziek gebruikt wordt. Er is nog geen enkele take-down request gekomen. Wel al een tiental meldingen dat de video door de keuze van de rechtenhebbende geblokkeerd is in Rusland (en soms ook Belarus). Daarbij staat ook expliciet bij dat er geen probleem is en dat je zelf ook niets moet doen.

Volgens mij moet er al manueel een claim gebeurende van een rechtenhebbende vooraleer er gedreigd wordt met copyright-strikes. Er zijn sommige artiesten die berucht zijn hierom. Kijk naar educatieve muziek-kanalen zoals bvb Rick Beato, en af en toe kom je daar wel zoiets tegen waarbij ze dan melden dat ze de muziek niet mogelijk laten horen om die reden. Er zijn ook al diverse video's te vinden die de hele problematiek aan de kaart stellen en verdedigen waarom het zo belachelijk is, maar nogmaals, dat gaat maar om uitzonderingen. EDIT: in dat geval zijn de 'targets' van de claims overigens wél creators die geld verdienen aan hun YouTube kanaal maar waarbij de muziek gebruikt wordt voor educatieve doeleinden.

De strafste die ik hoorde was van Woody Piano Shack, die ineens een copyright claim kreeg van een video waarin hij wat demo-riffs van een oude Roland synth liet horen. De claim bleek van een of andere obscure Indische artist te komen. Wat bleek, die artist had gewoon zelf die demo-riff van Roland gepikt en gebruikt in zijn song. Blijkbaar is Roland zelf dan ook ter hulp gesprongen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Klopt, de algoritmes houden geen enkele rekening met verzachtende omstandigheden of fair use.

Dat is waarom bv US politie soms het bevel krijgen (of zelf spontaan doen) om muziek te spelen tijdens interventies, zodat de omstaanders / betrokken partijen de filmpjes niet op youtube kunnen zetten.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Ook van mijn reizen monteer ik de leukste beelden aan elkaar en ik zet er een muziekske onder en hup, weeral dat geleuter van rechten dit en dat.

Ik hoef er geen geld aan verdienen, als je geld wil verdienen op youtube moede zeer veel volgers hebben en die ook blijven kijken en weetk nog allemaal.
Der zijn er die daar echt enorm veel mee verdienen.

Die gaste van the dailey drop out die moeten verdomd mooi geld verdienen, hun werk is steeds pranks uitvoeren.
Tttsss
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Je snapt het niet hé...
't Is niet omdat je er geen geld aan (wilt) verdient dat je gratis muziek mag publiceren. Dat doet er niet toe.
Als je muziek wilt gebruiken moet je er voor betalen. Zo simpel is het.
Leuk? neen. Logisch? helemaal.
Als het toch maar "een muziekske" is. Maak het dan zelf, dan doe je wat je wilt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Er is ook een pak rechtenvrije muziek natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik moet wel zeggen op twitch heb je automatisch een strike aan je been. Maar dat is nog een heel ander platform dan youtube.

De oplossing die Twitch toepast als je 1 seconde copyright muziek draait is je VOD volledig muten. Je krijgt er ook minder reclame inkomsten van. Dat vind ik nog bruusker dan wat youtube doet.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Je snapt het niet hé...
't Is niet omdat je er geen geld aan (wilt) verdient dat je gratis muziek mag publiceren. Dat doet er niet toe.
Als je muziek wilt gebruiken moet je er voor betalen. Zo simpel is het.
Leuk? neen. Logisch? helemaal.
Als het toch maar "een muziekske" is. Maak het dan zelf, dan doe je wat je wilt.
Ze draaiden het op de radio , helemaal niet aan gedacht ook toenk mijn filmpke maakte van amper 56sec lol.
Radio zenders betalen er toch voor ook?
En stel ik nu straks die song koop, dan nog veranderd er niks.
Tis belachelijk man, sry. Heeft geen reet te maken met iets aan te bieden vaniemand anders omdat die song al bezig was en slechts 56sec is inplaats van meer dan 3 minuten, niemand kan daar wat mee doen.

Soit: belangrijkste is dat youtube het toch laat staan en daarmee is de kous af.
Tttsss
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

De radio betaalt om het aan jou te laten horen.
Als jij datzelfde nummer dan gaat gebruiken in een filmpje om te publiceren (het kan hen geen reet schelen hoe groot jouw publiek is, want dat kan instant veranderen) dien je zelf de rechten af te kopen.
Hoe verdien jij jouw brood?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Gisteren een factuur van 275€ in de bus voor een foto op mijn website waar ik geen rechten op had.
FF een reverse picture search in google en die foto was idd van Reuters.(in 2014 geplaatst op mijn site en idd ook ergens aanwezig rond die tijd op de Reuters site)
Zuur geld, maar compleet gerechtvaardigd van hun kant imho.
't Is maar dat je het weet, vandaag content verspreiden waar je geen rechten op hebt kan je 10 jaar later onnodig veel geld kosten :angel:
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat is exact de reden waarom ik, als verantwoordelijke voor de website van onze club, zo streng ben op aangeleverde content. Vele jaren terug kreeg ik nogal eens een "kopietje" dat ergens afgehaald was (krantenartikel, pdf e.d.). Ondertussen weet men dat enkel eigen content geplaatst wordt maar ik hoorde toen ook het argument "dat het niet zo erg is want enkel voor clubverband".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Er is een afspraak tussen YouTube en SABAM waarbij rechten automatisch afgedragen worden aan de belanghebbenden. Dat is handig, want dat "ontzorgt" jou de ellende van muziek individueel te licentiëren. De kosten van het gebruik van die muziek worden gecompenseerd via een pre-roll reclame op je publicatie.

Als je dat wilt vermijden heb je 3 opties:
- Eigen composities gebruiken
- Rechtenvrije muziek gebruiken (bijvoorbeeld via de YouTube audio library of liedjes die expliciet zo gemarkeerd zijn, zoals bvb die van Duitse producer TheFatRat)
- Licenties aankopen bij diensten zoals Artlist.io, AudioJungle, Bensound, Epidemic Sound, ...

Bij die laatste optie zijn er verschillende verkoopmodellen, maar je moet bij elk van die de URL's opgeven van de videos waarin je hun muziek gebruikt zodat zij die kunnen uitsluiten van de copyright-bot. Royalty Free betekent overigens niet per sé "Free" :-).

Hetzelfde geldt voor afbeeldingen en ook daar heb je dezelfde opties:
- Eigen foto's/afbeeldingen gebruiken
- Rechtenvrije muziek gebruiken (Pixabay, Pexels)
- Licenties aankopen (iStock, Getty Images, ...)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”