Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Petrikske schreef:
phil48 schreef:En ik kan er nog altijd niet bij dat het Westen al die extra schepen met Russisch gas en olie naar India enz verzekert.
The United States and its allies will not provide Russian vessels with insurance for the transportation of oil to prevent its transportation, U.S. President Joe Biden said.
Er zijn manieren en scenario's genoeg om die tankers te verzekeren. Je kan bijvoorbeeld op zee een hoeveelheid andere oorsprong olie bij bunkeren en mengen, een procent uit Kazachstan bijvoorbeeld, dan is het plots geen Russische olie meer dat je verscheept.

Of je neemt een andere verzekeraar dan Lloyd's of London, uit een ander land dat pro-Rusland is en niet onder de sancties valt.
Er zijn vele kleinere verzekeraars die klaar staan om een Rus graag binnen te rijven, maar wat er dan zou gebeuren bij een aanvaring en/of groot olielek. Dat zou op een totale ramp uitdraaien bij een minder liquide verzekeraar.
Lloyd's is niet de enige maar is wel de grootste, heeft hopen knowhow en is vooral erg betrouwbaar wanneer nodig.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

Petrikske schreef: The United States and its allies will not provide Russian vessels with insurance for the transportation of oil to prevent its transportation, U.S. President Joe Biden said.
Toch wel, op vraag van Biden himself wordt die ban gemilderd.

US asks Europe to tone down insurance refusals on Russian oil cargo

The Biden administration is concerned that a full insurance ban would make trade in Russian oil nearly impossible, which in turn would remove up to 8% of the world’s crude supply from the market. Indeed, that was the named objective of the ban, but the US seems to be looking for a solution that will cut of Russia’s income without cutting global supply – a difficult circle to square.

http://www.ariesmarine.eu/us-asks-europ ... oil-cargo/

Bron: Insurance Marine News, 27.06.22
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Luhansk is gevallen tvv Rusland.

Naast het subsidieren van de oorlogsmachine, wordt een deel van het vele geld dat Putin van de EU krijgt voor energie ook aan de gewone Russen gegeven via stumuli, bedoeld om hen minder de gevolgen van de sancties te laten voelen en hun steun voor Putin en de oorlog te laten toenemen.

Putin heeft zeemijnen gelegd op de handelsroutes van schepen voor graan van Oekraine naar Afrika, het Midden-Oosten en Azië - regio's die niet of minder afhankelijk zijn van Russische energie - afgesloten, en die regio's vervolgens wijsgemaakt dat het door Westerse sancties is dat zij geen graan meer krijgen. Hij biedt hen goedkoper Russisch graan aan in de plaats, in ruil voor steun aan Putin en de oorlog en voor kritiek op de sancties van het Westen.
Med
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:Putin heeft zeemijnen gelegd op de handelsroutes van schepen voor graan van Oekraine naar Afrika, het Midden-Oosten en Azië - regio's die niet of minder afhankelijk zijn van Russische energie - afgesloten, en die regio's vervolgens wijsgemaakt dat het door Westerse sancties is dat zij geen graan meer krijgen. Hij biedt hen goedkoper Russisch graan aan in de plaats, in ruil voor steun aan Putin en de oorlog en voor kritiek op de sancties van het Westen.
Dat hij het graan zou gaan gebruiken om Afrikaanse en andere arme landen aan zijn kant te krijgen was mij al langer duidelijk. En op die manier krijgt hij nog meer grondstoffen. Onlangs was op Canvas een reportage over de Wagner groep, en hoe zij opereren in CAR, en wat vervolgens ook in Mali staat te gebeuren.
En dat dit uiteindelijk niet ten goede komt van de russische burgers, maar enkel voor de happy few was ook duidelijk.

Het blijft mij verwonderen hoe weinig mensen echt weten waarover deze oorlog gaat. Nog velen denken dat dit enkel over Oekraïne gaat, nazi's en navo. En echt niet doorhebben dat dit over véél meer gaat. Ook onze manier van leven. Wij zijn dan wel (nog) niet rechtstreeks bedreigt, maar met grondstoffen kan je ook een oorlog voeren. En velen hebben nog steeds niet door dat dat ook een doel van Rusland (als handlanger van China) is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

BTW zij die denken dat de goedkopere Russische olie de Indiase overheid (en dus bevolking) ten goede komt, dwalen. Op de Nederlandse tv was er dit weekend een reportage over dit onderwerp. Het zijn daar door Russische oligarchen opgerichte privé-bedrijven die van de nieuwe situatie profiteren. De vrienden van Poetin dus.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteindelijk komt het erop neer dat WO 3 al even bezig is, maar dat deze (voorlopig) geen algehele militaire oorlog is (Oekraine ten spijt), maar dat we dus wel degelijk gaan uitkomen dat we binnenkort een wereldmacht minder (of meer) gaan overhouden. Hoe langer deze oorlog aansleept, hoe meer kans er is dat de rest van de wereld gaat plooien en Rusland (terug) een (erkende) wereldmacht wordt.

Ik ben absoluut niet pro-Rusland (verre van zelfs), maar wel een realist en wijs genoeg om te beseffen dat hetgene we niet zien in de Media veel belangrijker is dan al die rapportages, weetjes, inzichten, ... die men via de media verspreid. (En ben ook wijs genoeg om te weten dat bovenstaande mijn eigen speculatie is, ingegeven door buikgevoel en patronen in de berichtgeving).

Heb ik schrik ? Nee, voorlopig niet ... maar ik heb ook geen enkel idee van wat er zit aan te komen, en dat baart mij zorgen, vooral op de lange termijn voor mijn kinderen. Globaal gezien zie ik vooral weer de grote conglomeraties die achter de schermen ENORME voordelen halen uit deze oorlog. Ik heb alvast in mijn hoofd voorzien dat we nog 10j de gevolgen gaan dragen, en dat dit enkel maar langer wordt zolang Rusland niet wordt kortgewiekt op alle vlakken. De enige reden waarom dat nog niet gebeurd is, zijn m.i. de winstmarges ... voorraad is er volgens mij overal genoeg :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik vind het art. niet terug,maar heb vandaag gelezen dat Turkeye een Russisch graanschip komende van uit oerkraine aan de ketting houd,dit is toch wel een nieuw feit in de laatste ontwikkelingen dacht ik.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef:Ik vind het art. niet terug,maar heb vandaag gelezen dat Turkeye een Russisch graanschip komende van uit oerkraine aan de ketting houd,dit is toch wel een nieuw feit in de laatste ontwikkelingen dacht ik.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ar-AAZbeqJ
Sasuke schreef:Heb ik schrik ? Nee, voorlopig niet ... maar ik heb ook geen enkel idee van wat er zit aan te komen, en dat baart mij zorgen, vooral op de lange termijn voor mijn kinderen.
Goh, we zijn groot geworden met het ijzeren gordijn en dat is ons ook gelukt... de kinderen van vandaag zullen het ook wel overleven (twee jaar geleden waren die nog massaal met het milieu bezig, vandaag hoor je ze niet meer ?). Met drama toestanden komen we trouwens nergens, wel met kordaat optreden.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Luhansk is gevallen tvv Rusland.
Goed zo, en laat beide partijen nu maar snel een staakt het vuren bedingen.
Laat de Russen hetgeen wat ze veroverd hebben en laat hen maar voor de kosten opdraaien om dit te herbouwen.

We gaan al genoeg moeten ophoesten aan Oekraïne om die delen van het verwoeste westelijke deel, Odessa en alles rond Kiev terug op te bouwen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Goed zo, en laat beide partijen nu maar snel een staakt het vuren bedingen.
Laat de Russen hetgeen wat ze veroverd hebben en laat hen maar voor de kosten opdraaien om dit te herbouwen.
Oh, nog geen beetje naief... geloof je nu echt wat je geschreven hebt ?

Of dacht je dat toen ze de Krim gepakt hadden het ook opgelost was :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

timmermc schreef:
Goed zo, en laat beide partijen nu maar snel een staakt het vuren bedingen.
Laat de Oekraïeners maar zelf beslissen wat ze willen doen met hun land.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik vrees dat Rusland van plan is Oekraine economisch te willen wurgen,en zal doorgaan tot ook Odessa is veroverd.Daardoor zou Oekraine nooit geen uitgang meer hebben naar de zee,en die hebben ze toch wel nodig,nu ligt de zee ginder vol met mijnen van beide kampen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer

De Oekrainers hebben zich terug getrokken omdat ze dreigden volledig omsingelt te worden door de Russen, blijkbaar is hen dat ook gelukt want ik zie nergens berichten dat er soldaten zich zouden hebben overgegeven.
Lijkt erop dat ze zich nu gaan hergroeperen en de volgende steden zullen dan vermoedelijk Sloviansk en Kramatorsk worden.

Maar verder is het ook duidelijk dat Rusland zich nu op 1 gebied aan het concentreren is ipv over een breed front aan te vallen.
Zou kunnen dat ze een nijpend tekort beginnen te krijgen aan manschappen, net zoals Oekraine.

Uit onderzoek van The Financial Times blijkt dat Russische transportschepen met gestolen Oekraïens graan hun identificatiesystemen op zee uitzetten en hun vracht op andere schepen laden.
Deze tactieken worden ook gebruikt om – in strijd met internationale sancties – het vervoer en de verkoop van Russische olie mogelijk te maken.

Oekraine gaat nu zoveel mogelijk graan trachten te exporteren via het spoor.
https://www.railtech.be/nl/goederenverv ... dpr=accept
Laatst gewijzigd door Petrikske 04 jul 2022, 20:47, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Petrikske schreef: Zou kunnen dat ze een nijpend tekort beginnen te krijgen aan manschappen, net zoals Oekraine.
was het probleem neit eerder dat de oekraiense artillerie neit ver geneog reikt en Rusland dus vanop afstand alles aan gort blijft schieten
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dat is zeer zeker het geval geweest, maar ondertussen is er reeds de toezegging van Joe Biden dat de US raketten zal leveren met een draagwijdte tot 160km.
https://edition.cnn.com/2022/06/26/poli ... index.html
Hopelijk word er voldoende en snel geleverd want van de Himars zouden ze er zo weinig hebben gekregen dat ze er heel spaarzaam mee moeten omspringen.
Zo zouden ze die enkel tijdens de nacht snel gebruiken dmv een 'Shoot-and-scoot tacktiek' https://military-history.fandom.com/wik ... -and-scoot

De Russen daarentegen lijken een beetje hun beste kruid verschoten te hebben.
Zo was de aanval op de supermarkt in Kremenchuk gedaan met 2 oude KH-22 raketten, dergelijke raketten werden voor het eerst gebruikt in 1962 en zijn in feite 'anti-ship missiles '
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
timmermc schreef:Goed zo, en laat beide partijen nu maar snel een staakt het vuren bedingen.
Oh, nog geen beetje naief... geloof je nu echt wat je geschreven hebt ?

Of dacht je dat toen ze de Krim gepakt hadden het ook opgelost was :bang:
En geloof je echt dat Oekraïne die zuidelijke gebieden terug kan nemen, dat zou pas naïef zijn. :-)
Ik bekijk het eerder realistisch.

- Putin is nu genoeg verzwakt zodat hij de komende decennia er niet meer durft aan te denken om een uitstapje te maken over een NATO grens heen.
- Mensenlevens tellen niet voor Poetin, niet van zijn eigen burgers en ook niet de Oekraïense.
- Reken erop dat onze ontmijners en die van andere westerse machten, zelfs al behoud Putin die twee zuidelijke provincies, op zijn minst nog 20 jaar nodig hebben om dat land te ontmijnen.
- Denk niet dat Putin een bezoekje zal maken aan Den Haag om daar te horen welke misdadiger hij is en Rusland alle voorbije en nog te verwachten kosten van zijn Oekraïens uitstapje gaat moeten ophoesten.
- De kost voor heropbouw van Oekraïne zal immens zijn zelfs zonder de verloren zuidelijke provincies, of ben je vergeten dat Ursula von der permanent stond te zwaaien voor Zelenski zijn neus met een toetredings diploma voor de EU.

Euh ja, twijfel maar niet... de centen voor heropbouw gaan wij moeten ophoesten.
Daarom... moeten ze een staakt het vuren nu bedwingen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Daarom... moeten ze een staakt het vuren nu bedwingen.
Heb je al naar Poetin gebeld ? Want "moeten" staat niet in zijn woordenboek en wees maar zeker dat hij niet op zijn lauweren gaat rusten. Bovendien zal een staakt het vuren niks veranderen aan de sancties en de hoge energieprijzen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

timmermc schreef: Euh ja, twijfel maar niet... de centen voor heropbouw gaan wij moeten ophoesten.
Dus, omdat wij die kosten zouden moeten ophoesten moeten zij hun land afstaan. Wat een erg egoistisch wereldbeeld heb jij.

Is het na de Krim en alle andere voorgaande annexaties nog niet duidelijk geworden dat Putin het hier niet bij zal laten? Gaan we zo elke 5 a 10 jaar een stuk land afstaan aan Rusland?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

timmermc schreef:Ik bekijk het eerder realistisch.

- Putin is nu genoeg verzwakt zodat hij de komende decennia er niet meer durft aan te denken om een uitstapje te maken over een NATO grens heen.
Je zegt realistisch te zijn, en komt dan met een hoop veronderstellingen af die op los zand gebouwd zijn.
Ik ben er helemaal niet zeker van dat hij voldoende verzwakt is om hem een hele tijd te doen stoppen.

Wat jij voorstelt speelt volledig in de kaart van Poetin.
Hij mag dan het gebied dat hij met etnische zuiveringen en andere oorlogsmisdaden veroverd heeft, gewoon mogen houden.
Hij krijgt tijd om zijn leger te laten recupereren, wanneer hij weer verder kan gaan met zijn brute veroveringen.

Realistisch zijn je plannen niet, wel heel Poetinvriendelijk...
Med
Pro Member
Pro Member

timmermc schreef:
En geloof je echt dat Oekraïne die zuidelijke gebieden terug kan nemen, dat zou pas naïef zijn. :-)
Ik bekijk het eerder realistisch.

- Mensenlevens tellen niet voor Poetin, niet van zijn eigen burgers en ook niet de Oekraïense.
- Reken erop dat onze ontmijners en die van andere westerse machten, zelfs al behoud Putin die twee zuidelijke provincies, op zijn minst nog 20 jaar nodig hebben om dat land te ontmijnen.
- Denk niet dat Putin een bezoekje zal maken aan Den Haag om daar te horen welke misdadiger hij is en Rusland alle voorbije en nog te verwachten kosten van zijn Oekraïens uitstapje gaat moeten ophoesten.
- De kost voor heropbouw van Oekraïne zal immens zijn zelfs zonder de verloren zuidelijke provincies, of ben je vergeten dat Ursula von der permanent stond te zwaaien voor Zelenski zijn neus met een toetredings diploma voor de EU.

Euh ja, twijfel maar niet... de centen voor heropbouw gaan wij moeten ophoesten.
In plaats van een "realistische" kijk, zie ik vooral een egoïstische en naïeve kijk.

- Over een nato grens heen heeft hij nooit aangedurfd. Ook niet voor deze oorlog.
- Mensenlevens tellen niet voor Putin, maar blijkbaar ook niet voor u, aangezien u maar gaat beslissen over de levens van de Oekraïners en onder welk een regime zij moeten gaan leven.
- Het grootste deel van de ontmijners ginder zijn Oekraïners zelf.
- Die kost voor de heropbouw zal nog decennia langer duren zonder die zuidelijke en oostelijke provincies. Of vergeet je gemakshalve' maar dat de toegang tot havens, een groot deel van de staalindustrie, een deel van de graanindustrie net in die gebieden ligt? Samen met gasvoorraden?
- Je kan natuurlijk ook kiezen om een land dat geplunderd is geweest, enorm véél schade, zowel economisch als materieel als in levens, zijn plan te laten trekken. Dan stort je dat land voor decennia in de armoede. Elk poging sinds oranjerevolutie in 2004 om het land democratischer te maken zou teniet gedaan worden.

Euh ja, twijfel maar niet... de centen aan Rusland vanuit het westen zullen blijven vloeien, zeker indien Rusland het gedeelte van Oekraïne zal kunnen behouden met het staal, gas en overige kostbare grondstoffen daar. En zo zal het westen de militaire macht van Rusland opnieuw opbouwen. Misschien is dat hetgeen u wil aangezien u applaudiseerd voor de russische "overwinning" van Luhansk?
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Wat stel jij dan voor dat realistischer lijkt.
Hem blijven verdrijven van iedere centimeter Oekraïense grond en elke dag dat het voortduurt honderden doden aan beide zijden erbij? Tot iedere Oekraïner uitgeput op de grond ligt? Ga je daarop wachten?

Nu reeds is de grote winnaar gekend, het is de NATO die uit zijn eigen as is verrezen en er meteen wat extra landen zonder veel inspanning heeft bijgekregen. Op een presenteerblaadje dan nog, met dank aan Putin.
Rusland is nu militair heel ernstig gekwetst dankzij die Oekraïense helden, zodanig zelfs dat wij de komende decennia weinig last van Putin zullen hebben. Zijn tanks gaan niet meer over onze grenzen kunnen rollen tot in Brussel en dat was de bedoeling toch, hem daarvan weerhouden.

Het afmaken van dat regime laat je beter verder over aan de Russische bevolking en dat kan plots snel gaan. De USSR had precies geteld drie dagen nodig om de geschiedenisboeken te halen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Dit artikel vat perfect samen wat een mogelijk vervolg is van deze oorlog. Putin zijn gang laten gaan is geen optie. Met wat we nu weten had een "no-fly" zone misschien toch een betere optie geweest.
Het ziet er in elk geval niet naar uit dat Putin ook maar 1 cm veroverd gebied zal prijsgeven bij onderhandelingen terwijl het overleven van Oekraïne zonder toegang tot de Zwarte zee en de grondstoffen van het verloren gebied ook niet evident is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Die 'no-fly' zone ware inderdaad geen slechte keuze geweest, wel explosief...
Zou nu ook kunnen dat het toch tot een conflict zou kunnen komen buiten de landsgrenzen van Oekraine.
Ik denk hierbij aan de schepen met gestolen graan, en aan de situatie met Wit-Rusland waar Loekasjenko nu laat verstaan dat hij eraan denkt om Europese hoofdsteden aan te vallen.
Poetin z'n zin geven is inderdaad geen optie meer, maar hoelang gaan we nog wachten voor er daadwerkelijk iets word ondernomen, hoeveel sanctiepaketten liggen er nog op de plank?
De Amerikanen zouden ook bereid zijn om mensen naar Oekraine te sturen om te adviseren/trainen etc.. toch weer een stapje dichter richting 'boots on the ground'.
Med
Pro Member
Pro Member

timmermc schreef:Wat stel jij dan voor dat realistischer lijkt.
Hem blijven verdrijven van iedere centimeter Oekraïense grond en elke dag dat het voortduurt honderden doden aan beide zijden erbij? Tot iedere Oekraïner uitgeput op de grond ligt? Ga je daarop wachten?

Nu reeds is de grote winnaar gekend, het is de NATO die uit zijn eigen as is verrezen en er meteen wat extra landen zonder veel inspanning heeft bijgekregen. Op een presenteerblaadje dan nog, met dank aan Putin.
Rusland is nu militair heel ernstig gekwetst dankzij die Oekraïense helden, zodanig zelfs dat wij de komende decennia weinig last van Putin zullen hebben. Zijn tanks gaan niet meer over onze grenzen kunnen rollen tot in Brussel en dat was de bedoeling toch, hem daarvan weerhouden.

Het afmaken van dat regime laat je beter verder over aan de Russische bevolking en dat kan plots snel gaan. De USSR had precies geteld drie dagen nodig om de geschiedenisboeken te halen.
Het realistische is te luisteren naar hetgeen Oekraïne wil, en dit 100% steunen. Niet zoals jij een beetje egoistisch zijn en hen vertellen wat zij moeten doen!
Niet halfslachtig zoals nu gebeurt, met af en toe eens enkele artillerie en enkele tanks. Niet met eerst Litouwen te zeggen dat zij bepaalde goederen mogen blokkeren, en daarna onder druk van Duitsland toch te vragen om "beperkt" door te laten.
Net die halfslachtige houding van verschillende regeringen geeft Putin de indruk dat dra de eensgezindheid en daarmee ook de sancties zullen afbrokkelen. En daarom zal hij ook zijn hele arsenaal uitputten vooraleer op te geven. Hij hoopt dit te bekomen vooraleer hij zonder militair materieel zit.

"last hebben van Putin (Rusland)" is niet enkel afhankelijk van zijn militair vermogen. Dat is naïef denken. Zijn invloed in Afrika kan hij kopen met graan (inclusief het Oekraïnse graan) en zogenaamde veiligheid, vooral voor dictators daar. En hij wordt betaald in ontginningsrechten. Ben jij echt zo naïef om te denken dat hij die grondstoffen ook niet tegen ons zal gebruiken? Net zoals hij het graan gebruikt, zijn gas en olie gebruikt?
Die NS2 is niet om het arme Europa te helpen, maar om te kunnen gebruiken als economisch wapen.

Niemand wil een oorlog tot in Moskou. Ook de Oekraïners niet. Maar vooraleer de Russische bevolking iets zal ondernemen tegen het regime moet de positie van Putin wel verzwakt worden. En dat lukt niet met hem zijn "overwinning" te geven zoals jij wil. En dat weten de Oekraïners beter dan wie ook.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Putin zal pas echt onderhandelen als blijkt dat de olie prijzen ineens terug sterk gaan dalen,en de EU meer en meer alternatieven heeft voor de Russische gas.(Die pijpleidingen kan hij niet zomaar richting China en India leggen,dat is een zeer dure bedoening)
Dat is gewoon zo als de inkomsten erg beginnen te dalen zullen de sancties en de andere problemen die deze oorlog met zich meebrengt echt beginnen zwaar door te wegen voor Rusland.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

At the Ukraine Recovery Conference in Lugano Denys Shmyhal, Ukraine's PM presented an infographic demonstrating which countried agreed to help restore which Ukrainian regions/cities.

U.S. and Turkey will restore Kharkiv, Czech Republic, Finland and Sweden will aid Luhansk, Belgium will work on Mykolayiv, Sveden and the Netherlands will bebuild Kherson, while Switzerland will help Odesa.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Med schreef:
Het realistische is te luisteren naar hetgeen Oekraïne wil, en dit 100% steunen.
Doe ik ook. Maar niet teveel hé. Of voel jij je dan zo gretig om dit land bij de EU te halen?
Om wat oligarchen die de miljarden die de wereld aan Oekraïne geeft voor een deel in eigen zak of aan een nieuw miljardairs jacht te laten verdwijnen? Of armtierige Russen uit de oostelijke en zuidelijke delen van dit vroegere tweede grootste Warschaupact land blijvend bij de EU voegen. Ik moet geen doos van Pandora bij ons. Laat dit maar een fata morgana zijn.

Ons doel is gehaald, de NATO is aan een heropstanding toe, sterker dan ooit en we gaan sneller dan voorzien van alle fossiel bevrijd zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Provider

Mannekes toch.
Ik ben blij dat bij sommigen toch de Euro begint te vallen...
Rusland zal krijgen wat het wil, Luhansk en Donetsk. Eventueel een doorgang naar de Krim.
Wat hebben al die maanden oorlog opgeleverd? Veel Russische en Oekraïnse doden en een deel van een land dat aan gort is geschoten. Elke dode (zowel Russisch als Oekraïens) is er één te veel. Wereldeconomie die in elkaar duikt. Voedselcrisis, energiecrisis... Denken jullie nu echt dat de situatie ook maar enigszins anders zou zijn mochten we Oekraïne nog meer bewapenen? Het enige resultaat is meer nog meer doden en nog meer schade.
Ja, ik zit in het kamp dat gelooft dat Poetin helemaal niet uit is/was op volledig Oekraïne veroveren, toch zeker niet in bezettingsvorm. Dat hij hoopte op een snelle Russisch-gezinde omwenteling geloof ik wel, maar kan hij nu wel op zijn buik schrijven. Hoe sneller deze oorlog ten einde is (lees Luhansk en Donetsk onder Russisch-gezinde controle staan), hoe sneller het bloedvergieten gaat stoppen. Dat Oekraïne zich zwaar bewapent buiten deze gebieden en Odessa probeert te vrijwaren. En daarna aan de onderhandelingstafel. En ja, ook onderhandelen met het mes op de keel is onderhandelen, om bloedvergieten te vermijden. En niet blijven oproepen om meer en zwaardere wapens onder het sprookje van Rusland (en Russisch gezinden, die ook Oekraïners zijn) eruit te knikkeren. Soms is een realiteit wat ze is, niet hoe je zou willen dat ze is
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

woutervh schreef: Rusland zal krijgen wat het wil, Luhansk en Donetsk. Eventueel een doorgang naar de Krim.
Dat wilden ze niet
het doel was overduidelijk regimechange en installeren van een lokale moskougezinde dictator.
waarom anders Kiev aanvallen?
Oekraïne is niet het 1e land dat aangevallen werd door Poetin
Hoe sneller deze oorlog ten einde is (lees Luhansk en Donetsk onder Russisch-gezinde controle staan), hoe sneller het bloedvergieten gaat stoppen. Dat Oekraïne zich zwaar bewapent buiten deze gebieden en Odessa probeert te vrijwaren.
nu spreek je je tegen
enerzijds ben je tegen verdere bewapening van Oekraïne omwille vd doden en nu pleit je om Oekraïne toch verder te bewapenen om bv odessa te beschermen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Provider

1207 schreef:het doel was overduidelijk regimechange en installeren van een lokale moskougezinde dictator.
waarom anders Kiev aanvallen?
Druk zetten, inderdaad proberen heel snel de situatie te beslechten door een moskougezinde regimewissel.
Maar juist, jullie geloven dat die kolonnes stil stonden door de slechte Chinese banden...
1207 schreef:nu spreek je je tegen
enerzijds ben je tegen verdere bewapening van Oekraïne omwille vd doden en nu pleit je om Oekraïne toch verder te bewapenen om bv odessa te beschermen.
Ik heb het over hergroeperen op grondgebied dat niet geclaimd wordt door de volksrepublieken Luhansk en Donetsk. (Nieuwe) grenzen trekken.
Al hun energie inzetten op het vrijwaren van hun toegang tot de zwarte zee. Daar waar nu (nog) geen Russische troepen zijn. Stellingen innemen en dan naar de onderhandelingstafel om deze situatie te beslechten. Blijven wapens vragen om de Russen buiten te knikkeren levert niets op en leidt enkel tot meer bloedvergieten
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Ik heb het over hergroeperen op grondgebied dat niet geclaimd wordt door de volksrepublieken Luhansk en Donetsk. (Nieuwe) grenzen trekken.
Al hun energie inzetten op het vrijwaren van hun toegang tot de zwarte zee. Daar waar nu (nog) geen Russische troepen zijn. Stellingen innemen en dan naar de onderhandelingstafel om deze situatie te beslechten. Blijven wapens vragen om de Russen buiten te knikkeren levert niets op en leidt enkel tot meer bloedvergieten
Voila, dat moet er nu gebeuren sie.
Nog verder laten escaleren brengt niks meer op.

Wij hebben er een nieuwe beresterke NATO bij gewonnen en zijn onze knikkende knietjes kwijt indien een 'uitstapje' van Putin in onze richting zelfs maar als gedachte bij hem zou opkomen.
Nu is het zaak om verder Putin zijn nek dicht te knijpen met sancties zodat zijn industrieën gewoon stilvallen, en daar zijn we hard mee bezig. Alleen vraagt dit nog wat geduld, uitschakelen van omwegen en een absolute vastberadenheid van ons om deze veldslag te winnen.
De genadeslag gaan de Russen dan in eigen huis wel afmaken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Hoe sneller deze oorlog ten einde is (lees Luhansk en Donetsk onder Russisch-gezinde controle staan), hoe sneller het bloedvergieten gaat stoppen.
Geloof je nu echt dat de oorlog gaat stoppen als Rusland Luhansk en Donetsk onder controle hebben :bang:
woutervh schreef:Dat Oekraïne zich zwaar bewapent buiten deze gebieden en Odessa probeert te vrijwaren.
En in de volgende zin spreek je jezelf al tegen... Rusland gaat inderdaad niet stoppen (en zal verder gaan naar Odessa en andere regio's).
woutervh schreef:Blijven wapens vragen om de Russen buiten te knikkeren levert niets op en leidt enkel tot meer bloedvergieten
Dat is het schrijnende aan oorlog... hadden we ons destijds overgegeven aan Hitler waren er ook minder doden geweest... ook een prima idee dus ?
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

timmermc schreef: Nu is het zaak om verder Putin zijn nek dicht te knijpen met sancties zodat zijn industrieën gewoon stilvallen, en daar zijn we hard mee bezig. Alleen vraagt dit nog wat geduld, uitschakelen van omwegen en een absolute vastberadenheid van ons om deze veldslag te winnen.
De genadeslag gaan de Russen dan in eigen huis wel afmaken.
Vergeet hier wel niet, Putin zijn nek dicht knijpen, is ook de EU hun nek dichtpitsen door de sancties.
Dat gaat enkel hard terugkomen, wacht maar af in het najaar en voorjaar 2023.
Dan gaat het niet alleen over de voorraden gas, olie, ...
Maar vooral ook grondstoffen, ... die dan wel eens deels op of moeilijk leverbaar kunnen zijn.
Nu is er nog veel van er is nog genoeg, maar het zit gewoon vast.
Maar ondertussen vallen ook de producties in die landen deels stil.
Ook omdat ze deels van de import van de EU afhankelijk zijn of omdat er geen fabriek meer is.
En wat gaat de EU dan doen, nog meer sancties, welke blijven dan nog over ...

Zoals hier al een paar zeiden, dat zal nog jaren duren.
En uiteindelijk uitdraaien in een soort van grondstof-oorlog.
Wie dan de dikste heeft, zal aan het kortste eind trekken.
Wat echter enorm opvalt, is dat wij als EU, toch een serieuze import van die 2 landen hebben.
En dus niet alleen voor gas en olie.

De EU gaat zich moeten heruitvinden en grondstoffen en dergelijke zelf produceren.
Maar dat gaat niet van het ene op het andere jaar vrees ik.
Eer dat dit zich stabiliseert, zijn we jaren verder.

En ondertussen zit onze regering bezig met die flauwe onzin hoe we toch maar een liter naft kunnen besparen :bang:
Maar dat terzijde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:De EU gaat zich moeten heruitvinden en grondstoffen en dergelijke zelf produceren.
Die grondstoffen zijn hier vaak niet beschikbaar. En als ze wel beschikbaar zijn, kan het jaren duren eer de infrastructuur klaar is om ze te ontginnen.

We zullen vooral weer veel meer uit de VS moeten importeren. Zoals vroeger eigenlijk. Met dat verschil dat het Witte Huis niet noodzakelijk nog veel langer een betrouwbare partner zal zijn voor Europa (momenteel wel nog).
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Das waar, import vanuit de VS kan ook nog grotendeels.
Maar dan moet daar de productie dat ook aankunnen natuurlijk.

Dat denk nu toch wel, die staan echt niet achter Rusland.
Maar je weet maar nooit met de VS. :lol:
Maar goed dat den andere geen President meer is, want dan was het zeker een ander verhaal.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Wat we nu moeten we doen is van een lokaal probleem een geopolitieke oplossing zoeken. Als we nog langer eenzijdig en onbewust gaan handelen van het komt wel in orde dan gaan we snel een probleem hebben.

Zoals velen hier zeggen niet Alleen Rusland maar ook China is bezig met deze grondstoffen oorlog. China koopt heel Afrika op en wees maar gerust die edelmetalen dat daar uit mijnen gehaald worden is bestemd voor China en niet voor ons...
China bouwt daar zelfs wegen :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:Das waar, import vanuit de VS kan ook nog grotendeels.
We zullen er wel voor betalen, want dankzij de incompetentie van de politici binnen de ECB is de Euro straks weer minder waard dan de dollar. Vandaag al het laagste peil in 20 jaar (op 1 dag alweer 1,3% gedaald, 1 EUR is nog amper 1,03 USD waard).

Goed voor het Amerikaans toerisme bij ons (niet goed voor de Europeaan die naar ginder reist) en goed voor onze export (heden ten dage vooral luxeproducten). Maar de gewone Europeaan zal straks nog (veel) meer mogen betalen dan vandaag al het geval is.

Hoe sneller we in de ondertussen onvermijdelijke recessie terecht komen, hoe eerder we erdoor zijn, laat dus maar komen.
boonpwnz schreef:China koopt heel Afrika op en wees maar gerust die edelmetalen dat daar uit mijnen gehaald worden is bestemd voor China en niet voor ons...
Dat China maar niet vergeet dat ze ginder vroeg of laat buiten gesmeten kunnen (en zullen) worden, zoals ze met de Europeanen indertijd ook gedaan hebben.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De persoon of organisatie die jaren geleden reeds verkondigde dat WW3 een oorlog om grondstoffen zou zijn heeft helemaal gelijk gekregen.
Wat betreft de oorlog in Oekraine is het nu wel echt dansen op een hele slappe elastiek qua beleidsvoering.
Wat ga je doen, de boot afhouden, talmen of eerder doordrukken en een tand bijsteken?
Elke beslissing zal hoe dan ook een minder fraaie keerzijde hebben.
Maar ik denk dat de Nato een hele tijd geleden een bepaalde richting is uitgegaan en die weg is zo smal dat er geen weg terug vrees ik.
Deels vermoed ik ook dat deze beslissing werd genomen vanwege de gruwelijkheden die op ons aller netvlies staan gebrand, we kijken vaak terug
naar de geschiedenis van oude oorlogen waar ook gruwelijke misdaden werden begaan ter vergelijk maar er is hierbij wel het grote verschil dat de feiten uit het verleden meestal niet geweten waren tot na het einde van het conflict, zeker als we kijken naar bv WW2.
En laat ons nu in de huidige tijd de kracht van media, en zeker de sociale media niet onderschatten.

Wat ik voor de huidige situatie voel is dat we te weinig doen voor het conflict ter plaatse.
We zouden eigenlijk back to the roots moeten gaan, terug naar de oertijd... jij hebt aardappelen, ik heb bonen en tomaten kunnen we iets regelen hier.
Met z'n allen samen handelen en de agressor hier niet bij betrekken, is een utopie ik weet het want de wereld is zo egoistisch dat er steeds maar weer achterpoortjes zullen worden gebruikt voor de snelle winst.
Ik kan mij aanpassen aan corona, ik hoef niet zonodig op vakantie, ik kan mij aanpassen aan de oorlog want ik moet niet zonodig op vakantie/restaurant en de auto gebruik ik slechts sporadisch, maw ik kan primitief leven en heb daar geen problemen mee als het maar ten goede kan komen van de medemens.

Wel blijf ik het jammer vinden dat onze beleidsmakers destijds niet de beslissing namen om door te drukken, dit heeft geleid tot *tig duizenden extra doden en dat raakt me toch.
Ik heb nu immers het gevoel dat wanneer het de foute kant uitgaat voor Oekraine dat er straffer spul op de bestelbon komt te staan en dat vind ik toch tenenkrommend.
Breng de boodschap over aan Poetin, we zijn het beu en het moet stoppen of we komen tussen in full force.

maw... het word hoog tijd voor een ultimatum. (my 2 cents..)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Rusland haalt nogal wat troepen weg uit Syrie maar ook zeker en vast in de regio grens met China laat dat nu de streek zijn waar de meeste grondstoffen te vinden zijn ik vraag mij af of China aan de verleiding zal kunnen weerstaan als blijkt dat Rusland echt wel veel moet inzetten tegen oekraine.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef:
woutervh schreef:Hoe sneller deze oorlog ten einde is (lees Luhansk en Donetsk onder Russisch-gezinde controle staan), hoe sneller het bloedvergieten gaat stoppen.
Geloof je nu echt dat de oorlog gaat stoppen als Rusland Luhansk en Donetsk onder controle hebben :bang:
Neen, maar als de Russisch gezinden dat aan de rest van het forum kunnen wijsmaken, gaan ze het zeker niet laten...

Van zodra ze die 2 provincies hebben, gaan ze de rest van het Zuiden pakken, en dan in één front naar Kiev.
En als Oekraïne veroverd is, is het de beurt aan een ander land, misschien Moldavië.

Enkel een naïeveling denkt dat Rusland van plan is te stoppen.
Petrikske schreef:Breng de boodschap over aan Poetin, we zijn het beu en het moet stoppen of we komen tussen in full force.

maw... het word hoog tijd voor een ultimatum. (my 2 cents..)
Dat werkt natuurlijk alleen maar als je ook bereid bent om het dreigement uit te voeren.
Ook NAVO is op die manier, het is niet omdat artikel 5 zegt dat een aanval op één lid een aanval op iedereen is, dat je beschermd bent.
Als de Russen denken dat je uiteindelijk niet veel zult durven doen, dan gaan ze die rode lijn met veel plezier overschrijden.
Volgens mij gaat de NAVO blijven proberen te schipperen, maar het zal Rusland zijn dat uiteindelijk doelbewust de rode lijn overschrijdt om te zien of NAVO effectief zijn dreigementen durft waar te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”