Misschien heeft / bedenkt hier nog iemand een goeie oplossing voor het volgende:
Ik heb 6 zonneschermen (langs de buitenkant). Deze hangen op +- 80 graden en 160 graden (als je noorden op 0 graden neemt), op 2 hoogtes (beneden/boven verdieping), gebaseerd op Somfy Connexoon. Dat in HA krijgen is geen probleem (Overkiz integratie)
Ik had deze graag automatisch laten sluiten in de tijdspanne dat de zon in het raam zit. Weliswaar niet als bewolkt is, want dan heb je weinig warmte productie aan vensters. Ook mogen ze open blijven als de binnen temperatuur < bvb 23c is.
Temperatuur sensoren binnen heb ik al, dus daar maakte ik al gebruik van, maar het grootste probleem is en blijft vinden wanneer de zon in het raam zit, maar dan ook weer het niet sluiten van de schermen als het bewolkt is. Origineel was ik af gegaan op het weersbericht, maar da's ook verre van ideaal.
Er hangt buiten ook nog een Philips Hue Outdoor sensor, die wel lux waarden kan geven, maar da's voor de volledige gevel, dus ook niet ideaal

Ik heb me ook nog een Xiaomi Mi Light Sensor besteld om daar wat mee te gaan spelen - idee is om daar het scherm te sluiten als het > een zekere hoeveelheid lux gaat + temperatuur, en dan terug te openen +8 uur later (of rond zonsondergang).
Iemand nog leuke ideeen? Of andere oplossingen?