Project Tramontana (Telenet - Fluvius)
-
- Member
- Bedankt: 6 keer
Heeft er iemand nog iets gehoord over het project Tramontana? Dat is een samenwerking tussen Telenet en Fluvius om glasvezel naar de huiskamers te brengen. Geruchten doen de ronde dat het eindelijk zou gaan starten. Ik vrees wel dat het veel te laat is... Proximus en Fiberklaar staan al veel verder.
Laatst gewijzigd door IvoDeMeyer 16 jun 2022, 14:12, in totaal 1 gewijzigd.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Bij mij is er nog niets gekomen.
Ze mogen hier altijd eens Fiber steken.
Al vrees ik dat de keuzes misschien beperkt zal worden tot Telenet en Orange.
Zie kleine projecten in Genk en zo.
Ze mogen hier altijd eens Fiber steken.
Al vrees ik dat de keuzes misschien beperkt zal worden tot Telenet en Orange.
Zie kleine projecten in Genk en zo.
Laatst gewijzigd door svermassen 16 jun 2022, 11:46, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
We zitten nog maar aan 6.5% in Belgie met fiber... ruimte genoeg dus nog.IvoDeMeyer schreef:Ik vrees wel dat het veel te laat is... Proximus en Fiberklaar staan al veel verder.
Langs de andere kant waarom twee fibers in de grond steken... stop infrastructuur gewoon in een apart bedrijf (beetje zoals Fiberklaar als is Proximus wel voor een groot deel aanhouder).
-
- Member
Proximus en Fiberklaar hebben al heel wat steden aangesloten: Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt, Oostende enz.
In België zijn er ongeveer 4,2 miljoen woningen. Deze maand zullen ze aan 1 miljoen aansluitbare woningen zitten. Dat is bijna 24%. Het zal moeilijk zijn om nog klanten te vinden voor een nieuw glasvezelnetwerk. Met de docsis 4.0 technologie (verwacht in 2024) zal Telenet tot 8,5 gigabit per seconde kunnen aanbieden. Proximus gaat voor het einde van dit jaar 10 gigabit per seconde aanbieden. Volgens mij begint Telenet dus flink achter te lopen.
In België zijn er ongeveer 4,2 miljoen woningen. Deze maand zullen ze aan 1 miljoen aansluitbare woningen zitten. Dat is bijna 24%. Het zal moeilijk zijn om nog klanten te vinden voor een nieuw glasvezelnetwerk. Met de docsis 4.0 technologie (verwacht in 2024) zal Telenet tot 8,5 gigabit per seconde kunnen aanbieden. Proximus gaat voor het einde van dit jaar 10 gigabit per seconde aanbieden. Volgens mij begint Telenet dus flink achter te lopen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 18 keer
Vraag me toch af wat de glasvezels providers gaan doen met de meer landelijke gemeenten.
In steden is het vanzelfsprekend. Je doet de investering voor glasvezel aan te leggen en met relatief korte afstanden van glasvezelkabel heb je in één keer een hoop mensen bereikt die een abo kunnen afnemen. In landelijke gemeente ligt die verhouding anders. Vraag me af of de glasvezeluitrol niet op een bepaald moment gaat stagneren één keer de steden en "stedelijke" gemeentes zijn voorzien. Dan heb je zeker nog Telenet (en bijhorende COAX) nodig om een relatief groot deel van de bevolking te voorzien van gigabit internet.
In steden is het vanzelfsprekend. Je doet de investering voor glasvezel aan te leggen en met relatief korte afstanden van glasvezelkabel heb je in één keer een hoop mensen bereikt die een abo kunnen afnemen. In landelijke gemeente ligt die verhouding anders. Vraag me af of de glasvezeluitrol niet op een bepaald moment gaat stagneren één keer de steden en "stedelijke" gemeentes zijn voorzien. Dan heb je zeker nog Telenet (en bijhorende COAX) nodig om een relatief groot deel van de bevolking te voorzien van gigabit internet.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 7 keer
Die 10Gbps wil ik ze nog wel eens zien doen over de GPON dat gaat niet lukken vrees ik dacht dat daar zit een max van 2.4Gbps op en dat is niet symmetrisch.IvoDeMeyer schreef:Proximus en Fiberklaar hebben al heel wat steden aangesloten: Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt, Oostende enz.
Op het netwerk van fiberklaar moet dit wel mogelijk zijn maar denk niet dat proximus 2 verschillende types gaat aan bieden.
Met dociss 3.1 is het al mogelijk om tot 10gbps te gaan (nu denk ik ook wel dat dit telenet niet overal zal lukken, bij dociss 4.0 is dit ook symmetrisch mogelijk.
Verder blijft nog wel de vraag wat nut heeft het voor consumenten om over de 1gbps te gaan ik heb hier al een niet standaard router (EDPNET fiber xl) die door link aggregation min of meer nut zou hebben bij een snelheid hoger dan 1 gbps maar dan nog zou ik daar waarschijnlijk niet extra voor betalen.
-
- Member
Als ik kijk naar de kaart op de site van Proximus dan zie ik dat men al heel wat landelijke gemeenten heeft aangesloten of binnenkort gaat aansluiten: Maldegem, Adegem, Eeklo, Aalter, Deinze, Erpe-Mere, Diest, Olen, Stabroek enz. Het zal dus een relatief klein deel zijn dat overblijft.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Kan zeker, gewoon switching apparatuur vervangenPhiliper schreef:
Die 10Gbps wil ik ze nog wel eens zien doen over de GPON dat gaat niet lukken vrees ik dacht dat daar zit een max van 2.4Gbps op en dat is niet symmetrisch.

https://en.wikipedia.org/wiki/10G-PON
Telenet zijn docsis is ook VERRE van symetrisch hoor.Asymmetric 10G-PON is specified as XG-PON1: 10 Gbit/s downstream and 2.5 Gbit/s upstream (nominal line rate of 9.95328 Gbit/s downstream and 2.48832 Gbit/s upstream).
Symmetric 10G-PON is also proposed as XG-PON2 with 10 Gbit/s upstream, but would require more expensive burst-mode lasers on optical network terminals (ONTs) to deliver the upstream transmission speed. Another symmetric 10G-PON standard is XGS-PON (ITU-T G.9807.1, approved 2016-06-22).
Framing is "G-PON like" but uses different wavelengths from G-PON (using a WDM to separate them)[4] so that G-PON subscribers can be upgraded to 10G-PON incrementally while GPON users continue on the original OLT. The G-PON standard is G.984.[5] This compares to the IEEE 802.3av standard for 10G-EPON based on Ethernet, which has standardised upstream rates of both 1Gbit/s and 10Gbit/s.[6] The 10 Gigabit PON wavelengths (1577 nm down / 1270 nm up) differ from GPON and EPON (1490 nm down /1310 nm up), allowing it to coexist on the same fibre with either of the Gigabit PONs.[7]
En natuurlijk heb ik liever geen gedeeld medium zoals bij fiberklaar, maar toch zeker liever glas dan koper hoor. Inherent beter medium.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Bij de landelijke gemeenten via fiberklaar is het ook verre van 100% (het is enkel de rode zone op de kaart)IvoDeMeyer schreef:Als ik kijk naar de kaart op de site van Proximus dan zie ik dat men al heel wat landelijke gemeenten heeft aangesloten of binnenkort gaat aansluiten: Maldegem, Adegem, Eeklo, Aalter, Deinze, Erpe-Mere, Diest, Olen, Stabroek enz. Het zal dus een relatief klein deel zijn dat overblijft.
Als de aansluiting veel te duur is voor wat het opbrengt zal het njet worden.
Conclusie: in steden gaan er 2 fibers liggen, in de afgelegen gebieden geen

-
- Member
Als ik naar de site van Fiberklaar ga, dan zie ik daar heel wat landelijke gemeenten tussen staan. Die krijgen overal glasvezel.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
Meh, we zien wel.
Ze moeten ergens beginnen, dus eerst waar ze meeste rendement op halen. Dan kunnen ze langzaam aan uitwijken naar minder commercieel interessante gebieden. Het is idd zeer spijtig voor velen, maar eigenlijk best begrijpelijk. Ik ben nog optimistisch over de lange termijn.
Maar we moeten niet naïef zijn dat dit er allemaal snel komt. Geduld zal heel belangrijk zijn, na al jaren achter te lopen op andere landen.
Ze moeten ergens beginnen, dus eerst waar ze meeste rendement op halen. Dan kunnen ze langzaam aan uitwijken naar minder commercieel interessante gebieden. Het is idd zeer spijtig voor velen, maar eigenlijk best begrijpelijk. Ik ben nog optimistisch over de lange termijn.
Maar we moeten niet naïef zijn dat dit er allemaal snel komt. Geduld zal heel belangrijk zijn, na al jaren achter te lopen op andere landen.
-
- Pro Member
Ik bedoelde eigenlijk "echt" landelijke gemeenten. De meeste gemeentes van de lijst ken ik niet goed, maar Olen, Diest en Eeklo vind ik toch geen echt landelijke gemeenten meer. Pak eerder dan de dorpen errondIvoDeMeyer schreef:Als ik kijk naar de kaart op de site van Proximus dan zie ik dat men al heel wat landelijke gemeenten heeft aangesloten of binnenkort gaat aansluiten: Maldegem, Adegem, Eeklo, Aalter, Deinze, Erpe-Mere, Diest, Olen, Stabroek enz. Het zal dus een relatief klein deel zijn dat overblijft.

Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Member
Dan spreek je echt over een heel klein deel dat overblijft. Maar de kans is inderdaad groot dat men daar geen glasvezel zal leggen.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
Ik denk wel dat dat op termijn zal komen, zeker in Vlaanderen.IvoDeMeyer schreef:Dan spreek je echt over een heel klein deel dat overblijft. Maar de kans is inderdaad groot dat men daar geen glasvezel zal leggen.
Heel lange termijn.
Gewoon telefoon lijnen niet meer herstellen, maar dan vervangen door glasvezel. Op een bepaald moment zullen ze geen koper meer in de grond steken.
Steken en vergeten, amper nog onderhoud of kopzorgen aan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
@IvoDeMeyer
Ik vrees dat dit niet direct "een klein deel" betreft (Proximus 70% dekking tegen eind 2028, mogelijks Fiberklaar ingegrepen)
Op mijn locatie is bv. binnen de ring eind 2022 fiber door Proximus gepland maar enkel binnen de ring (en blijkbaar ontbreken zelfs aldaar nog enige wijken als de website van het BIPT "up to date" is); maar de deelgemeentes (van de stad) ontbreken geheel in het verhaal en de xdsl verbindingen in deze deelgemeenten laten op diverse locaties "veelal/frequent te wensen over"
-> 5G en/of Fluvius zullen mogelijks een oplossing moeten bieden in "de landelijke gemeentes/dorpen)?
Ik vrees dat dit niet direct "een klein deel" betreft (Proximus 70% dekking tegen eind 2028, mogelijks Fiberklaar ingegrepen)
Op mijn locatie is bv. binnen de ring eind 2022 fiber door Proximus gepland maar enkel binnen de ring (en blijkbaar ontbreken zelfs aldaar nog enige wijken als de website van het BIPT "up to date" is); maar de deelgemeentes (van de stad) ontbreken geheel in het verhaal en de xdsl verbindingen in deze deelgemeenten laten op diverse locaties "veelal/frequent te wensen over"
-> 5G en/of Fluvius zullen mogelijks een oplossing moeten bieden in "de landelijke gemeentes/dorpen)?
-
- Pro Member
Goh een heel klein deel is dit toch niet hoor. Per oppervlak wel een pak minder inwoners, maar in totaal wel substantieel hoor. Het gaat bvb. ook over residentiele weken buiten de centra, niet alleen landbouwomgevingen etc.IvoDeMeyer schreef:Dan spreek je echt over een heel klein deel dat overblijft. Maar de kans is inderdaad groot dat men daar geen glasvezel zal leggen.
Hier in Mol gaan ze bvb. 80% van de woningen voorzien. Ik vind die 20% dat niet voorzien wordt wel substantieel. Incl heel de Europawijk wordt voorlopig overgeslagen.
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 142 keer
Dat is ook zo. Wie tweed is, is altijd verliezer ...IvoDeMeyer schreef:Proximus en Fiberklaar hebben al heel wat steden aangesloten: Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt, Oostende enz.
TN heeft nog één voordeel: de uitrol van fiiber bij PX maakt dat het enkel voor de 'happy few' is. Ikzelf zou nog 2 jaar moeten wachten.
Heel eenvoudig: wie eerst is met fiber zal mij als klant hebben zeker omdat TN hun netwerk compleet versleten is. Het ligt er al ettelijke decennia met als resultaat: corrosie, roest, verouderde technologie etc.
Eén ding kan hen nog redden: de traagheid van PX. Ikzelf zou bv. nog 2 à 3 jaar moeten wachten vooraleer ik ooit fiber van Px voor mijn deur zie passeren ... Vroeger was TN de niet te verslaan, nu lijkt het idd erop alsof de kaarten totaal omgekeerd ligeen.
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 186 keer
- Contacteer:
Waar kan je zien of en wanneer er glasvezel komt op je adres ?
Het kaartje van bipt werkt niet (2 pc's 2 browsers)
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
Kaart laad amper en er komen geen overlays,
De andere werken perfect maar de VDS kaart geeft aan dat ik 100mbit op VDSL zou moeten halen, maar in werkelijkheid is dit 50/10mbit.
Het kaartje van bipt werkt niet (2 pc's 2 browsers)
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth
Kaart laad amper en er komen geen overlays,
De andere werken perfect maar de VDS kaart geeft aan dat ik 100mbit op VDSL zou moeten halen, maar in werkelijkheid is dit 50/10mbit.
Greetz cyberbug

-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Beide partijen hebben nog steeds geen akkoord gevonden. Bovendien komt er een onderzoek van de mededingingsautoriteit.IvoDeMeyer schreef:Heeft er iemand nog iets gehoord over het project Tramontana? Dat is een samenwerking tussen Telenet en Fluvius om glasvezel naar de huiskamers te brengen. Geruchten doen de ronde dat het eindelijk zou gaan starten. Ik vrees wel dat het veel te laat is... Proximus en Fiberklaar staan al veel verder.
"De kabelaar Telenet en de elektriciteitsnetbeheerder Fluvius sloten vorig jaar een intentieovereenkomst om samen glasvezel uit te rollen in Vlaanderen, al zijn die onderhandelingen nog niet rond."
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... s/10396584
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
- Bedankt: 63 keer
Mijn gevoel is dat de deal Telenet - Fluvius niet deugt.
Fluvius zit met Telenet vast (en omgekeerd) in een lange termijn lease constructie voor het netwerk van Fluvius.
Een netwerk dat veroudert en moet geupgrade worden, ook met fiber to home.
Maar waarbij dat elk zo een beetje de hete aardappel doorschuift naar de ander.
Telenet zonder fiber redt het niet.
Fluvius zonder Telenet, ik weet niet...dat zal nog wel gaan zeker?
Geen idee wat netwerk-beheer (data) vertegenwoordigt voor Fluvius op het geheel.
Maar gemeenten die zonder Telenet-inkomsten (via Fluvius) komen te zitten, is dat niet het probleem?
Fluvius zit met Telenet vast (en omgekeerd) in een lange termijn lease constructie voor het netwerk van Fluvius.
Een netwerk dat veroudert en moet geupgrade worden, ook met fiber to home.
Maar waarbij dat elk zo een beetje de hete aardappel doorschuift naar de ander.
Telenet zonder fiber redt het niet.
Fluvius zonder Telenet, ik weet niet...dat zal nog wel gaan zeker?
Geen idee wat netwerk-beheer (data) vertegenwoordigt voor Fluvius op het geheel.
Maar gemeenten die zonder Telenet-inkomsten (via Fluvius) komen te zitten, is dat niet het probleem?
Laatst gewijzigd door jutuiz 21 jun 2022, 08:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 142 keer
Een geuk voor TN dat de uitrol van fiber bij PX zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer traag vooruit gaat.