Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Wow :-o Hopelijk gaat het iets rapper.
Bij anderen dat het ook zo lang duurde?

Ter info is niet Fiberklaar maar Proximus direct die bezig is.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht gekregen dat ze fiber gaan leggen in mijn straat. Ik heb wel interesse in het abbo van mobile vikings met 500mbs upload.
Heb mail gestuurd of dit mogelijk is.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer

worden de straten van een gemeente verdeeld onder de aanbieders? zo van ok jullie nemen die en die sraten! zullen wij dan die en die straten nemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

op dit moment is het meer van wie het eerst legt die ligt en de andere gaan wrs geen zin hebben voor de zelfde investering nog eens te doen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Wie geraakt er eigenlijk nog wijs uit??? Op de info avond van fiberklaar haalde ik aan dat proximus bezig is met de uitrol van zijn eigen fiber netwerk. Dat werd ten stelligste tegengesproken door fiberklaar en door een paar aanwezigen in de zaal. En hier lees je dan dat proximus wél een eigen fiber netwerk aanlegt. Ik snap het niet meer.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sbghannibal
Pro Member
Pro Member

Brusssel bv wordt 100% door proximus aangelegd

antwerpen stad wordt door proximus aangelegd
maar de buur gemeentes worden/ staan in de startblokken voor fiber klaar.
wie is voor 49% eigenaar van fiber klaar..... proximus....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

sbghannibal schreef:Brusssel bv wordt 100% door proximus aangelegd

maar de buur gemeentes worden staan in de startblokken voor fiber klaar.
Volgens fiberklaar zijn zij eigendom van een of ander scandinavisch investeringsvehikel. Met ondertussen deltafiber in NL als zusterbedrijf en ook nog een firma in duitsland die fiber aanlegt.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member

Wie zijn de aandeelhouders van Fiberklaar?
Onze aandeelhouders zijn de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met respectievelijk 50,1% en 49,9% aandelen.
Bron: https://www.fiberklaar.be/nl/faq
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

maar de buur gemeentes worden/ staan in de startblokken voor fiber klaar.
Raar dat een paar maanden geleden proximus een info avond heeft georganizeerd in Appels, deelgemeente van Dendermonde, over de aanleg van hun fiber. www.fiberhuis.be maar veel info staat er niet (meer).
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Waar Proximus fiber ligt of binnenkort aangelegd zal worden, zal Fiberklaar niet komen. Omgekeerd geldt hetzelfde, waar Fiberklaar komt, zal Proximus niet komen.

En dat kan idd verwarrend zijn als er al bestaande projecten van Proximus zijn en toekomstige bij Fiberklaar komen. Zo is Proximus hier al een paar jaar bezig met de binnenstad (zuidkant van het station, markt, mercatorstraat, heymanplein) van Sint-Niklaas te voorzien met fiber, maar zal Fiberklaar blijkbaar de rest (noordkant station, rand van Sint-Niklaas) doen.

Idem met Gent. Centrum werd in 2017 al door Proximus voorzien van fiber, maar Oostakker/Ledeberg/Sint-Amandsberg wordt Fiberklaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Verwarrend is een understatement van jewelste. In Dendermonde krijgen we Fiberklaar, 1 straat voorbij mijn huis liggen kabels van The Last Mile. Net zoals TLM kabels heeft aangelegd in sint gillis en nog andere regio's, het centrum van Dendermonde, Sint Blazius kliniek en omliggende straten... Proximus komt hier misschien ook. Heb je nog fluvius die ook met fiber bezig zijn. Het is niet verwarrend, het is op zijn belgisch 1 grote knoeiboel.
Zie hier voor meer info https://www.glasvezel.be/dendermonde
Op de kaart zie je het gebied waar TLM actief is. Toevallig ook gebieden waar FK glasvezel in de grond zal steken.
Appels staat er ook bij. Daar waar proximus is neergestreken met zijn fiberhuis.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Knoeiboel? Wat maakt het uit?
Voor gebruiker geen ene sikkepit, want die moet toch gewoon bestellen bij een provider. Via welk medium maakt niets uit, je koopt een abonnement met specifieke specificaties.

En als je als burger zo in zit met een openliggende straat, dan onderzoek je het voor jouw specifiek geval en da's echt niet zo moeilijk. Navragen in gemeente en zij weten wie orders heeft gemaakt om te werken en dan kan je een aanvraag doen voor alles infrastructuur die ondergronds ligt.

Er liggen nu ook al eeuwen 2 kabels onder de grond, coax en telefoon. En niet in elk huis is beiden binnen. Dus als je een abonnement wilt, sluiten ze aan op wat er ligt, of trekken ze het juiste binnen.

Omdat u de bomen door het bos niet ziet, niet boos zijn he. Ik woon niet in Vlaanderen en heb de hele situatie mee.
Ik ken de situatie zelfs in Frankrijk en ik woon er niet. EN GELOOF ME, daar is het nog moeilijker om eenduidige alle info te vinden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Belgissschenaap schreef:Knoeiboel? Wat maakt het uit?
Voor gebruiker geen ene sikkepit, want die moet toch gewoon bestellen bij een provider. Via welk medium maakt niets uit, je koopt een abonnement met specifieke specificaties.
Daar sla je de bal compleet mis. FK biedt nu 5 ISP's aan op hun fiber netwerk. 1 ISP spreekt mij aan qua prijs en snelheid. Ik laat fiber van FK binnen brengen. Er gaan ongetwijfeld nieuwe ISP's bijkomen via fiber. Stel dat er een prijsbreker op de markt komt met belachelijke lage prijs maar die ziet uitsluitend een samenwerking met Fluvius of TLM zitten? Nog maar een extra fiber aansluitinkje in huis halen om van die prijsbreker gebruik te kunnen maken? Of helemaal geen gebruik van kunnen maken omdat fluvius of TLM geen interesse hebben om hier fiber aan te leggen?
BTW: een open gebroken straat is het minste van mijn zorgen.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Een opengebroken straat misschien niet, maar nieuw aangelegde oprit 2 x gaan openbreken?
Dacht het niet.
Stiekem hoop ik ook op een evolutie op het 5G netwerk.
Als ik nu op 4G al dezelfde snelheden heb als op TN.
Maar ja, mobiel zal nog altijd een pak duurder blijven natuurlijk.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

svermassen schreef:Een opengebroken straat misschien niet, maar nieuw aangelegde oprit 2 x gaan openbreken?
Minder verharde opritten he ;)
Of we moeten eens wat meer toekomstgericht denken. Wachtbuizen kosten niets, zeker niet als je nieuwe verharding doet.
Zeker als ze hem eens moeten openen voor een eerste fiber of andere nutsleidingen, meteen 1 60mm wachtbuis plaatsen waarin je verschillende telco leidingen kan steken.
Dit gaat dan enkel over je persoonlijke aansluiting, openbreken van opritten tot aan straatkant hoort er wel bij. Dat is meestal publieke grond. Iets met rooilijn of stoepen en zo ;)
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

svermassen schreef:Stiekem hoop ik ook op een evolutie op het 5G netwerk.
Als ik nu op 4G al dezelfde snelheden heb als op TN.
Dat is leuk voor nicheproducten (tadaam), gsm gebruik, als noodoplossing als je bedraad netwerk problemen ondervind,....

Het is echter geen alternatief voor coax/vdsl en al helemaal niet voor fiber:
-eens massaal gebruikt zal de snelheid als een pudding ineen vallen (ja ook op 5g, vanwege congestie op de totale beschikbare bandbreedte)
-gemiddeld genomen is je latency & jitter, van best naar slechtst: fiber < coax < vdsl < 5g < 4g
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Ik ben recent verhuisd, en bij gebrek aan een stijgleiding voor VDSL2 ben ik gedwongen om Fiber te nemen als ik bij Proximus wil blijven ipv naar Telenet te moeten overstappen.

Aangezien ik een kind van de 21e eeuw ben en lineaire media compleet achterhaald is heb ik dus enkel maar een internet abonnement nodig.
Helaas vind daar ik op hun website geen duidelijke informatie over. Bij de keuze van een pack krijg je wel promo's, en kan je de speed boost nemen, maar ik vind nergens informatie over een internet-only abonnement op fiber.

Weet iemand van jullie soms of je dat uberhaupt via de website kan bestellen, en zoja achter welke obscure link of knop dat verborgen zit.
Of ben ik verplicht om dat via een winkel te regelen?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 132 keer
Provider

https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/pa ... ereen.html

Uw adres ingeven en als er fiber mogelijk is, krijgt ge de fiber versies te zien.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ok, ik snap nu waarom ik enkel de niet-fiber abo's zie. Als ik ingelogd ben kent die enkel mijn oud (facturatie?) adres, en ik vermoed dat daarop geen fiber beschikbaar is.

Als ik "een ander adres testen" selecteer word ik automatisch uitgelogd en kan ik mijn huidig adres ingeven waarop wel fiber beschikbaar is en krijg ik mooi het fiber abo te zien met 350/50.

Thx Fallshirmjaeger :beerchug:

edit1: Het bestelscherm is er blijkbaar niet echt op voorzien dat fiber zelf aansluiten geen optie is. Ik ben heus niet van plan om op een ladder te kruipen en gaten te boren in mijn buitenmuur ... :bang:

Alsook kom ik nergens een optie tegen om mijn snelheid te boosten tot 1Gbps, is dat dan enkel voor de packs?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
NiVanc
Starter
Starter

Wij zijn momenteel met een renovatie bezig en Proximus is onze binnen aansluiting komen installeren. Er werd nog geen fiber naar binnen gebracht maar ik zou mijn woning nu wel willen voorzien op een eventuele glasvezelaansluiting aangezien de modem 25 meter verder zal komen te liggen dan de aansluiting.

Kan iemand mij zeggen welk type kabel ik daar het best voor voorzie?
||| Ocin ||| @NiVanc ||| Here's to the crazy ones |||
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon een wachtbuis installeren van de straatkant, echt tot aan de grens, en de plek waar die modem dan zal komen.
  • Ideaal wachtbuis 60mm, rood geribte buitenkant, zwarte gladde binnenkant.
  • Als je paar euro wilt besparen, pak dan een geribde elektriciteitsbuis van minimaal 25mm
    (groen is voor telecom en pak je best, louter zodat ze in toekomst weten dat deze bedoeld is voor telecom)
PS. Zorg dat je voldoende wachtbuizen legt, of je wachtbuizen voldoende capaciteit hebben voor de toekomst.
Bvb telenet, of een andere beter fiber ooit. Beter preventief te werken als we het hebben over wachtbuizen
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

NiVanc schreef:Wij zijn momenteel met een renovatie bezig en Proximus is onze binnen aansluiting komen installeren. Er werd nog geen fiber naar binnen gebracht maar ik zou mijn woning nu wel willen voorzien op een eventuele glasvezelaansluiting aangezien de modem 25 meter verder zal komen te liggen dan de aansluiting.

Kan iemand mij zeggen welk type kabel ik daar het best voor voorzie?
Trekbuis van 18mm met trek draad in is ideaal. Dan kan de technieker de glasvezel kabel trekken tot waar jouw modem en ontp komt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Niet bij mezelf maar wel gezien in een héél recent aangesloten woning, fiber Proximus speedtest.net : 950Mbps down, 95Mbps up.

Blijkbaar nog niet artificieel gecapt op de lagere snelheden conform abonnementsformule...

Pff ik wil ook die snelheden ... hier nog 100/30 op VDSL
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 20 keer

De woning die we gaan verhuren heeft sinds vandaag een fiber aansluiting! Jammer genoeg is het een Proximus Fiber netwerk hier in de straat. Dus een GPON oplossing met Proximus beperkingen. Zou liever een echt FTTH gezien hebben zoals fiberklaar en anderen het vaak doen.

Afbeelding
-*-
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
maar de buur gemeentes worden staan in de startblokken voor fiber klaar.
Volgens fiberklaar zijn zij eigendom van een of ander scandinavisch investeringsvehikel. Met ondertussen deltafiber in NL als zusterbedrijf en ook nog een firma in duitsland die fiber aanlegt.
Fiberklaar is een JV tussen Proximus (49.9%) en EQT (51.1%)
EQT is in Duitsland actief als "Deutsche Glasfaser", in Scandinavië als "Global Connect" (waar ze sedert 2013 al glasvezel aanleggen), in Nederland als "Deltafiber".
  • - In het akkoord met EQT is voorzien dat Proximus nà de volledige aanleg - door de aankoop van 2 aandelen - de meerderheid verwerft in Fiberklaar.
    - En ze hebben ook een optie om een bijkomende 10% te verwerven.
In Wallonië is er een analoge constructie (JV) tussen Proximus (49.9%) en Eurofiber (51.1%)
bron: https://www.proximus-cdn.com/dam/jcr:43 ... update.pdf

De rolverdeling is:
  • In Brussel zal Proximus 100% van de glasvezel aanleggen.
  • In Vlaanderen en Wallonië neemt Proximus de "dicht bevolkte" gebieden voor zijn rekening (2.2 M huizen).
  • In de "minder bevolkte" gebieden (medium dense area's) zal Fiberklaar (1.5M) en de Waalse JV (0.5M) de glasvezel aanleggen.
  • voor de "dun bevolkte" gebieden is er nog niets bekend, die vallen wsl uit de boot (dat zijn ook nog eens 1.8 M huizen) :oops:
Jack Daniels schreef:Wie geraakt er eigenlijk nog wijs uit??? Op de info avond van fiberklaar haalde ik aan dat proximus bezig is met de uitrol van zijn eigen fiber netwerk. Dat werd ten stelligste tegengesproken door fiberklaar en door een paar aanwezigen in de zaal. En hier lees je dan dat proximus wél een eigen fiber netwerk aanlegt. Ik snap het niet meer.
Volgens mij niet zo moeilijk:
  • - Proximus doet de centra (meestal op de gevels).
    - Fiberklaar komt waar Proximus niet komt.
The Last Mile is hierbij niet betrokken.
Volgens mij is dit een "kleinschalig" privé initiatief (vzw opgericht in 2017), en is beperkt tot Dendermonde (de thuisstad van de vzw), Sint-Niklaas, Wetteren, Gent en Kortrijk (waar ze vooral scholen aansluiten).
Ik begrijp wel dat het voor een Dendermondenaar iets complexer is, gezien je nu Proximus, Fiberklaar en The Last Mile hebt :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Thé last Mile mag je schrappen , prijzen zijn absurd en als je hun kabels ziet liggen in Lebbeke, pas je gelijk.

Dat fiberklaar maar gas geeft :)
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bartman
Elite Poster
Elite Poster

deze foto vandaag genomen in een klein stadje in de deelstaat Beieren. Hier begint men nog pas met vdsl

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet nu al dat het grandioos veel gezeik gaat opleveren met Proximus, maar ik heb toch de stap gewaagd om Internet Maxi Fiber aan te vragen in mijn nieuw appartement.

De reden dat ik weet dat het miserie gaat opleveren is dat 1) ze mij tijdens de bestelling de optie aanboden om het 'snel' zelf te installeren terwijl er helemaal nog geen fiber in mijn appartement aanwezig is, en 2) er geen stijglijn aanwezig is om VDSL2 te nemen (als fallback). :bang:

Ik ben benieuwd of standaard elke technieker die Fiber komt plaatsen voorzien is van een ladder of hoogtewerker. :|
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Pas op ze, bij proximus hebben ze wel een heel goed team documentatie. Maar geen garantie dat ze juiste info zullen hebben, maar je kan er nog van verschieten.

Hier kwamen ze af en had de techniekers kaarten mee gekregen met instructies van de jaren 60 met echt fijne detailering waar de kabel zou liggen. En ze lag er ook perfect. Wel veel graafwerk gehad die man. Hij heeft die koffie van ons meer dan verdiend en die was graag gegeven.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

proxmus is hier ook al een tijdje bezig met ondergrondse kabels te leggen en de stoep is al even snel terug gedicht. Van folders met vraag wie intersse heeft nog niets van gezien dus indien er voor kiezen wordt hun stoep dan opnieuw opgebroken? Op andere plaatsen hangen de bakjes aan de gevels
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

Belgissschenaap schreef:Hier kwamen ze af en had de techniekers kaarten mee gekregen met instructies van de jaren 60 met echt fijne detailering waar de kabel zou liggen
En hier trok een proximus tech de kabel van mij uit in de ROP... :roll: ervaringen verschillen I guess... dag zonder internet, had ik geen SLA waren het er 2.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is er iemand die enig zicht heeft hoe gemeenten / straten waar fiber aangelegd wordt, geslecteerd worden?

Gebeurt dat ad random of gelden bepaalde criteria ... ?

Zou ook graag stap naar PX fiber zetten maar volgens de klantendienst van Px heb je 2 mogelijkheden: ofwel zou het in mijn geval nog anderhalf à 2 jaar kunnen duren maar aan de andere kant kan dat ook zijn, zo zeggen ze, dat volgende week / maand al een briefje in de bus valt dat men start met de werken.
Op welke basis de selectie gebeurt, kon me mij niet zeggen.

Onze straat wordt in 2 gesneden door een gewestweg. De kant richting centrum heeft al maanden fiber. Aan onze kant nog geen fiber ondanks het feit dat die weg 2 jaar geleden volledig opgebroken geweest is voor vernieuwingswerken :bang: Men had dan toch ook fiber kunnen leggen om de rand van de stad mee te bedienen?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat de beslissing vooral commercieel is waarbij dichtbevolkte steden met rijwoningen voorrang krijgen tov platteland.
En steden met een groter aandeel aan huidige klanten voorrang tov steden waar telenet de overhand heeft. Of juist andersom om klanten weg te snoepen.

Wie zal het zeggen.

Proximus' wegen zijn ondoorgrondelijk.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

Zullen heel veel factoren zijn.
- Potentiële klanten
- Beschikbare vergunning
- Afhankelijkheden van externe factoren
- Beschikbaarheid van kabelleggers in die regio
- Spreiden van regio's om fiber aansluiters niet in 1 regio te overbelasten en andere regio te weinig etc
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan dus nog lang wachten worden ...

Nogmaals, 3 jaar geleden lag de gewestweg open die onze straat in 2 snijdt en had men glasvezel gemakkelijk kunnen doortrekken ook als doorsteek naar de randgemeenten.

Dit kan nog jaren duren dus terwijl hier heel wat buren problemen hebben met TN. VDSL is voor ons geen optie wegens storingen.

Destijds heeft PX hier een 7- tal klanten verloren. Maar ja, die terug winnen is voor hen niet voldoende om fiber uit rollen uiteraard ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier op een verkaveling van 64 woningen zat gros van in het begin al op TN.
Reden, de brakke snelheden en veel problemen bij de aansluitingen toen.
Zeer erg voor, toen, een nieuwe verkaveling.
En in de straten errond is het niet veel beter.
Jaren terug hebben ze wel wat inspanningen gedaan waardoor de snelheden nu zijn wat ze moeten zijn.
Nu zullen de meesten nog op TN of Orange zitten en die ga je ook nog moeilijk overtuigd krijgen.
Ben hier eens benieuwd als de inschrijvingen er ook zijn, hoeveel dat erop intekenen.
Maar die %, is gewoon een vertekend beeld.
Die die nu op PxS zitten, moeten toch mee.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ten vroegste vanaf september start Proximus met XGS-PON in Antwerpen, Brussel, Gent, Luik en Namen.
De rest volgt in 2023.
bron: https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... r-pon.html
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 366 keer
Bedankt: 119 keer
Te Koop forum

Inderdaad nice raf1

https://www.proximus.be/dam/jcr:3641b71 ... ~cache.pdf
• Fiber XGS-PON: the Proximus Fiber XGS-PON solution is an ITU-T G.9807.x based 10 Gigabit Passive
Optical Network solution.
• XGS-PON: 10 Gigabit-capable Symmetric Passive Optical Network.

4 Planning
The present addendum has been communicated to the BIPT in order to become effective in the course of the
third quarter of 2022 – as of September at the earliest (1). As from then, an OLO will be able to order the new
XGS-PON service as described in this addendum.
In a first phase, the XGS-PON technology and the related muligigabit profile will only be available in 5 cities:
Antwerpen, Brussels (19 communes), Gent, Liège and Namur.
A launch across the complete PON network is foreseen in the course of 2023
6 Profiles
One XGS-PON multigigabit profile will be added to the existing profile portfolio. An overview of all profiles on
Shared and Single VLAN that will be available as of the launch targeted in the third quarter of 2022 can be
found in the table below:
Access Type Speed (down/up)
Type 0 50/10 Mbps
Type 1 150/50 Mbps
Type 2 500/100 Mbps
Type 3 1/0,5 Gbps
Type 4 (XGS-PON profile) 8,5/1,5 Gbps2

2 As the product is still in development and testing with very high speeds did not start yet, the maximum down- and upstream
speeds of the new Type 4 profile at launch date might differ from the maximum speeds as shown in the table. Note that in general
all PON speed profiles are always up to, without guarantee that the max speed is reached at all times
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer