hoi,
ik zou een laptop(je) willen aanschaffen om als GPS te laten werken tijdens onze buitelandse reizen. Wie heeft ervaring met deze toepassing, tips, GPS ontvangers, minimale configuratie enzovoort. Tevens ook om foto's op te slaan tijdens de reis.
alvast bedankt.
jan
Laptop, GPS. Wie heeft ervaring?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik heb een Bluetooth-ontvanger, dus die moet ik in principe via een virtuele COM-poort aan een laptop met Bluetooth-functionaliteit moeten kunnen hangen. Het enige is dat je dan ook een applicatie nodig hebt die daar mee om kan gaan. In principe is dat elke applicatie die een NMEA-compatibel apparaat aan kan sturen. Ik dacht dat Route 66 dat bvb kan. Alleen weet ik niet hoe leuk het is om een routeplanner te gebruiken als navigatiesysteem. Je pijltje zal dan wel op de kaart mee verschuiven, maar gesproken aanwijzingen en een 3D-weergave zullen er zelden bij zijn.
Alleen al om die redenen heb ik én een notebook én een PDA
Alleen al om die redenen heb ik én een notebook én een PDA

- svenska
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 74 keer
Microsoft Mappoint is ook een goed en uitgebreid pakket.In principe is dat elke applicatie die een NMEA-compatibel apparaat aan kan sturen. Ik dacht dat Route 66 dat bvb kan.
Ik werk met de Mappoint Europe 2004 versie.
Ben wel geen bezitter van een gps module.
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 46 keer
die software, laat die ook toe om op voorhand waypoints in te geven en zo een route op te slaan? Ik heb bv roadbooks waar de gps-waypoints bij staan. Ik hoe niet zo nodig een routeplanner maar een 'echte' GPS . Ik heb dit jaar zo een klein ding Garmin 60Cs gebruikt , een fijn toestel maar je kan de punten niet ingeven door mideel van cijfers in te typen, enkel door te navigeren op de kaart en zo op te slaan, dit is echter zoooo omslachtig dat ik een andere oplossing zoek. Ik weet wel ongeveer wat ik wil wat het toestel moet kunnen maar je kan dat niet zo eenvoudig neerschrijvenIk heb ook een GPS ontvanger (er staat Navilock op) op mijn laptop hangen, het werkt via USB en de software die ik gebruik is Alturion.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat is geen probleem, je tikt gewoon de naam in en dan kan je die als tussenpunt aanduiden, die functie vind ik heel handig, ik voeg regelmatig zo een paar tussenpunten in en dan berekent die alles en klaar is kees.jan28 schreef: die software, laat die ook toe om op voorhand waypoints in te geven en zo een route op te slaan? Ik heb bv roadbooks waar de gps-waypoints bij staan. Ik hoe niet zo nodig een routeplanner maar een 'echte' GPS . Ik heb dit jaar zo een klein ding Garmin 60Cs gebruikt , een fijn toestel maar je kan de punten niet ingeven door mideel van cijfers in te typen, enkel door te navigeren op de kaart en zo op te slaan, dit is echter zoooo omslachtig dat ik een andere oplossing zoek. Ik weet wel ongeveer wat ik wil wat het toestel moet kunnen maar je kan dat niet zo eenvoudig neerschrijven
-
- Premium Member
Dat is juist hét probleem vind ik, ik wil geen namen intikken maar zelf gekozen punten, GPS waypoints in cijfers intikken. Dat mis ik bij de huidige toestellen, zij zijn bijzonder geschikt voor verkeer naar steden enzo maar niet in de natuur. Ik heb hele routes in cijfers en wil deze ingeven in de GPS om dan terplaatse de GPS track als controle op het roadbook gebruiken.AnD schreef:Dat is geen probleem, je tikt gewoon de naam in en dan kan je die als tussenpunt aanduiden, die functie vind ik heel handig, ik voeg regelmatig zo een paar tussenpunten in en dan berekent die alles en klaar is kees.jan28 schreef: die software, laat die ook toe om op voorhand waypoints in te geven en zo een route op te slaan? Ik heb bv roadbooks waar de gps-waypoints bij staan. Ik hoe niet zo nodig een routeplanner maar een 'echte' GPS . Ik heb dit jaar zo een klein ding Garmin 60Cs gebruikt , een fijn toestel maar je kan de punten niet ingeven door mideel van cijfers in te typen, enkel door te navigeren op de kaart en zo op te slaan, dit is echter zoooo omslachtig dat ik een andere oplossing zoek. Ik weet wel ongeveer wat ik wil wat het toestel moet kunnen maar je kan dat niet zo eenvoudig neerschrijven
- AnD
- Elite Poster
Op de kaart zelf kan je ze ook opgeven, je cursor er zetten en dan aangeven dat dat een waypoint is. Ik zal je vorig antwoord niet tegoei gelezen hebbenjan28 schreef:Dat is juist hét probleem vind ik, ik wil geen namen intikken maar zelf gekozen punten, GPS waypoints in cijfers intikken. Dat mis ik bij de huidige toestellen, zij zijn bijzonder geschikt voor verkeer naar steden enzo maar niet in de natuur. Ik heb hele routes in cijfers en wil deze ingeven in de GPS om dan terplaatse de GPS track als controle op het roadbook gebruiken.AnD schreef:Dat is geen probleem, je tikt gewoon de naam in en dan kan je die als tussenpunt aanduiden, die functie vind ik heel handig, ik voeg regelmatig zo een paar tussenpunten in en dan berekent die alles en klaar is kees.jan28 schreef: die software, laat die ook toe om op voorhand waypoints in te geven en zo een route op te slaan? Ik heb bv roadbooks waar de gps-waypoints bij staan. Ik hoe niet zo nodig een routeplanner maar een 'echte' GPS . Ik heb dit jaar zo een klein ding Garmin 60Cs gebruikt , een fijn toestel maar je kan de punten niet ingeven door mideel van cijfers in te typen, enkel door te navigeren op de kaart en zo op te slaan, dit is echter zoooo omslachtig dat ik een andere oplossing zoek. Ik weet wel ongeveer wat ik wil wat het toestel moet kunnen maar je kan dat niet zo eenvoudig neerschrijven

-
- Premium Member
Bedoel je scrollen op de kaart en zo het punt aanduiden?AnD schreef:Op de kaart zelf kan je ze ook opgeven, je cursor er zetten en dan aangeven dat dat een waypoint is. Ik zal je vorig antwoord niet tegoei gelezen hebbenjan28 schreef:track als controle op het roadbook gebruiken.AnD schreef:Dat is geen probleem, je tikt gewoon de naam in en dan kan je die als tussenpunt aanduiden, die functie vind ik heel handig, ik voeg regelmatig zo een paar tussenpunten in en dan berekent die alles en klaar is kees.jan28 schreef: neerschrijven
Want als het dat is ben ik niets vooruit. Ik wil gewoon de cijferkes intikken (zoals vroeger op de 'echte' GPS) want van de streken waar ik kom en de weggetjes die ik rij zijn niet altijd kaarten , laat staan dat de wegen en kruispuntjes er op staan. Wij rijden niet van dorp naar dorp maar van punt naar punt en dat munt kan dan een boom, rots of iets dergelijk zijn.
Zo werkt een Garmin 60CS ook daar heb ik dit jaar meegewerkt maar dat werkt absoluut niet gemakkelijk, de streek zoeken en dan eindeloos inzoomen om de plek te vinden en deze dan opslaan. Dat kan toch de bedoeling niet zijn hé. Wie helpt ons verder.
ps voor foto"s moet je hieronder zijn
Dat een tijdje geleden eens getest. Enorm user onvriendelijk programma vond ik. Zitten echt vervelende zaken in ... Zoals je bestemming ingeven. Een normaal programma zou je de gemeente input kunnen intypen, en dan een dropdown zien van de steden. Nee, eerst moet je die vervelende dropdown naar beneden forceren, en dan typen. arg.Lukse schreef:Hmm, blijkbaar gebruik ik toch Alturion...
Ik zag enkel referencie's dat het de Belgise tom tom is. Mechien op een PDA, maar vanop een PC/Laptop lijkt dit programma me enorm user onvriendelijk.
- AnD
- Elite Poster
Dat heb ik toch niet bij die van mij, ben je wel zeker dat dat Alturion is ?Arqentus schreef:Dat een tijdje geleden eens getest. Enorm user onvriendelijk programma vond ik. Zitten echt vervelende zaken in ... Zoals je bestemming ingeven. Een normaal programma zou je de gemeente input kunnen intypen, en dan een dropdown zien van de steden. Nee, eerst moet je die vervelende dropdown naar beneden forceren, en dan typen. arg.Lukse schreef:Hmm, blijkbaar gebruik ik toch Alturion...
Ik zag enkel referencie's dat het de Belgise tom tom is. Mechien op een PDA, maar vanop een PC/Laptop lijkt dit programma me enorm user onvriendelijk.
Of je had misschien een oude versie ?
Idd, het was Alturion. Ik heb geen idee meer van de versie nummer, het is al een tijdje geleden.AnD schreef:Dat heb ik toch niet bij die van mij, ben je wel zeker dat dat Alturion is ?
Of je had misschien een oude versie ?
Ik heb zitten rondzoeken naar een alternatief. CoPilot had veel goede reviews maar is precies enkel US & Canadese maps.