WLAN ineens traag : oorzaak netwerkkaart?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
witte!
Pro Member
Pro Member

hallo,

Ik heb het volgende probleem..

Netwerkje thuis met 2 pc's.
1 pc is wired aangesloten, andere pc is wireless..

Alles ging goed tot ik afgelopen weekend mn wireless kaart er even uit moest halen om een andere kaart bij te duwen.

Sindsdien gaat het internet via de wireless verbinding maar tegen 120kbyte/sec terwijl het beneden nogaltijd tegen 700kbyte/sec gaat.

De signaal sterkte: uitstekend
Snelheid: 54,0mbps
Status: verbonden

Ik heb al geprobeerd van drivers opnieuw te installeren van de wlankaart maar dit hielp echter niets.
Ook prutsen met instellingen lukte niet.

Heb dit nog eens voorgehad met een gewone netwerkkaart..
Als ik deze netwerkkaart in mn pc stak ging het netwerk ook maar tegen 120kbyte/sec. Alsk dan andere netwerkkaart erin stak ging die terug vlot naar de 700kbyte/sec..
Vreemd.
Dit heeft volgens mij iets te maken met de instellinge van de netwerkkaart en/of de drivers..
Aan iets anders ligt het dus duidelijk niet.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt

groeten
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Misschien een te simpel voorstel?

Ooit al eens problemen met hardware, na een (systeem herstel in WindowsXP) Terug OK.
Naar een datum systeem herstellen waar je dat probleem nog niet had.

Tenzij je kaart welke je er uit had door statische ontlading defect is. Indien daar een mosfet zou inzitten.
Eerst altijd het metaalgedeelte van print eens tegen de massa van de PC houden, vóór terug te plaatsen.

Speciaal armbandje met aardings weerstand gebruiken.
Maar daar zal het nu wel te laat voor zijn. :cry:

Scroll naar onder links solderen&antistatic. (vind je op positie 4)
Contactarmband Art. 9-342
Textiel armband, allergievrij, met krulsnoer en drukknop/klemaansluiting
1MegOhm veiligheidsweerstand. Vlgs DIN EN 100 015/1
Afbeelding
mr_willes
Plus Member
Plus Member

Blue-Sky schreef: Speciaal armbandje met aardings weerstand gebruiken.
Maar daar zal het nu wel te laat voor zijn. :cry:

Scroll naar onder links solderen&antistatic. (vind je op positie 4)
Contactarmband Art. 9-342
Textiel armband, allergievrij, met krulsnoer en drukknop/klemaansluiting
1MegOhm veiligheidsweerstand. Vlgs DIN EN 100 015/1
Of gewoon de stekker in de voeding laten zitten en zorgen dat je met 1 hand of met je arm (zonder kleding) leunt op de rand van je kast, dit op het moment dat onderdelen uit de pc gaat halen of in de pc gaat plaatsen.

edit: ik heb verder geen idee wat het snelheidsverschil kan zijn, de enige verandering is de hardware swap. Vandaar zou ik zeggen hardware probleem, maar als je aangeeft dat je deze problemen al eerder gehad hebt in je netwerk met 2 andere NIC's zou ik zeggen dat het een probleem is met instellingen. Verder ken ik alleen de basisbegrippen van draadloze verbindingen dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
Laatst gewijzigd door mr_willes 22 nov 2005, 16:25, in totaal 1 gewijzigd.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Check ook eens of de nieuwe kaart geen conflict geeft met je wlan kaart. Niet dat het een probleem zou mogen geven tegenwoordig maar gebruiken ze hetzelfde IRQ?

En wat voor iets is die nieuwe kaart? Misschien zendt die ruis op de frequentie van uw wlan. Probeer eens om de nieuwe kaart uit te schakelen in hardware management en als dat niet helpt ze even uit de computer halen en zien of het een verschil maakt.
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

De router resetten, als je met een router werkt tenminste
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
witte!
Pro Member
Pro Member

-* Resette van de router helpt niet..

-* Systeemherstel kan ik niet doen kheb ondertusse essentiële dinge voor school geinstalleerd en alsk die instellinge allemaal opnieuw ga moeten doen laat ik het liever zo.

-* Ik heb geen kaart bijgestoke had mij ff verward met pc beneden.
Ik heb de kaart eruit gehaald om te kijken naar het serie nummer omdat ik wou probere om de wlan onder linux aan de praat te krijgen.

-* Toen ik de kast open heb gedaan heb ik de knop van de voeding op 0 gezet zoals ik altijd doe.
Voor de rest hebk niks mis gedaan.
Als de kaart kapot zou zijn zou hij nietmeer werke ofwel?

Groeten
witte!
Pro Member
Pro Member

Heb trouwens de indruk dat het surfen zelf nogaltijd even snel gaat maar alsk begin te downloade start hij tegen 350kbyte/sec en zakt dan helemaal tot 95kbyte/sec...

Heel vreemd :-(
mr_willes
Plus Member
Plus Member

Mogelijk heeft het er niets mee te maken, maar ik heb er zelf gisteren een probleem met een draadloze verbinding mee opgelost. Dit was wel een ander probleem, namelijk dat de verbinding er af en toe uit lag. Ik ben daarna aan het zoeken geweest naar tweaks voor een draadloze verbinding en werd meestal verwezen naar het aanpassen van de MTU.

De MTU is de maximale grootte van een te versturen pakketje. Deze kun je opzoeken door het volgende uit te voeren op de pc die problemen heeft (ik ga er van uit dat je ip adres van je router 192.168.1.254 is): in een dos prompt op de trage machine geef je het commando "ping -f -l 1500 192.168.1.254" (zonder "). Krijg je dan de melding:

"Packet needs to be fragmented but DF set."

dan betekent het dat je MTU-size te hoog is. Probeer dan een lagere waarde (bijv. 1400) "ping -f -l 1400 192.168.1.254". Op het moment dat je de melding:

Reply from 192.168.1.254: Bytes=**** time=*ms TTL=**

krijgt is je MTU goed of te laag, probeer zo erachter te komen wat je maximale MTU waarde is (waarbij je dus nog een reply krijgt).

(In mijn voorbeeld bleek de MTU ingesteld te moeten worden op 1272).

Als je de waarde weet moet je dit ingeven in de registry. Open de registry met regedit.

Ga naar de key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{adapterid}

:!: {adapterid} kom ik zo even op terug :!:

Maak binnen {adapterid} een nieuwe D-WORD value aan met als naam: MTU en geef hier als decimaal getal je waarde in (bijv. 1272). Na een herstart is de MTU actief.

{adapterid} kun je vrij gemakkelijk achterhalen door van tevoren even te kijken welk ip adres je hebt gekregen op je draadloze verbinding (in een dosprompt het commando "ipconfig" opgeven) en even de verschillende adapterid's door te lopen welke dit ipadres bevat.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, of mocht er iets niet kloppen laat het weten dan kan ik kijken of ik het kan verduidelijken/oplossen.

Succes!
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”