Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Tijdens de paaspauze alvast niet :wink:
Toen was er opvang, buitenschoolse activiteiten en waren er ook kampen, al was er geen overnachting. NuKeM kan ongetwijfeld antwoorden wat hij in die periode gedaan heeft.
kampen de week voor de paasvakantie? Dacht het niet ;)à
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Het is beslist: nieuw overlegcomité morgen om 9u, vroeger dan anders.
Als het gaat over nieuwe belastingen heffen kan men gans de nacht doorvergaderen... als het gaat om leven of dood wacht men tot de volgende dag :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Mij lijkt die groep niet zo klein?
Ik denk dat je het overschat. Er is uiteindelijk altijd een oplossing te vinden, zeker nu er verlof voorzien wordt.
heist_175 schreef:Kinderen met de mama/papa mee naar een Seveso bedrijf?
Even gegoogled op een gekend Seveso bedrijf in het Antwerpse en yep, kinderopvang.
heist_175 schreef:Ik weet niet of het "scholen sluiten" verhaal epidemiologisch zoveel beter is? We riskeren dat kinderen nog steeds gaan samenhokken, hetzij op andere activiteiten, hetzij om ouders de gelegenheid te geven te (tele)werken.
Je gaat de drang van sommige ouders nooit kunnen tegenhouden, maar we weten uit het verleden dat een schoolsluiting altijd geholpen heeft tijdens een periode van hoge cijfers, EN dat de mobiliteitscijfers er enorm door zakken, wat erop wijst dat mensen de regels rond het telewerk dan wel respecteren. Zoals ik al heb gezegd is er ook een aanzuigeffect: als veel collega's thuis blijven is het voor andere - kinderloze - collega's doorgaans ook de moeite niet meer om nog te komen.
heist_175 schreef:Als de scholen sluiten en de kinderen gaan in de BKO (buitenschoolse kinderopvang) nog meer gemixt worden tussen klassen, leeftijden, gezinnen, ... tel uit de winst.
Ik denk dat je dat overdrijft. Een buitenschoolse opvang die meer kinderen telt dan een gemiddelde school, je kan ze wel op 1 hand tellen denk ik. Bovendien is opvang voor velen niet het eerste antwoord, thuisblijven/telewerk is dat wel, en het spreekt voor zich dat men geen kinderen in opvang hoeft te nemen van ouders die kunnen telewerken.
heist_175 schreef:- mondmaskers op school voor iedereen, alsook in een periferie errond (bv 150m van elke in/uitgang)
Maar het welzijn van de kinderen lijdt daar onder.
heist_175 schreef: > een volledige verplichting op telewerk, met échte controles.
Ondoenbaar, ook bij de sociale inspectie is er uitval. Door de scholen te sluiten geef je ouders-werknemers niet langer de keus om de regels rond het telewerk te overtreden.
heist_175 schreef:> compleet verbod op massa-events, zoals naar een lichtje gaan kijken in Gent etc
We weten dat dit niet vol te houden is en achteraf tot overcompensatie leidt. Bovendien is er geen bewijs dat OUTDOOR activiteiten - echt outdoor dus niet in tenten oid - tot veel besmettingen leiden. Indooractiviteiten, da's iets anders.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ordon schreef: Ja jij bent al minstens van 26 maart 2020 bezig met achterpoortjes... :lol:
Neen hè Ordon, moet ik mezelf weeral herhalen.
Je blijft bij gebrek aan argumenten de dingen maar uit hun context trekken.
Het lijkt wel een obsessie.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Als de scholen sluiten en de kinderen gaan in de BKO (buitenschoolse kinderopvang) nog meer gemixt worden tussen klassen, leeftijden, gezinnen, ... tel uit de winst.
Ik denk dat je dat overdrijft. Een buitenschoolse opvang die meer kinderen telt dan een gemiddelde school, je kan ze wel op 1 hand tellen denk ik. Bovendien is opvang voor velen niet het eerste antwoord, thuisblijven/telewerk is dat wel, en het spreekt voor zich dat men geen kinderen in opvang hoeft te nemen van ouders die kunnen telewerken.
Met dezelfde mate van toezicht & controle? Je ijlt :).
In een BKO zitten alle kinderen & "bubbels" door elkaar. In een klas worden die elke dag opnieuw netjes gescheiden.
Contacttracing in een school: klas per klas.
Contacttracing in een BKO: alles en iedereen.
Vergelijk dus niet aantal kinderen op school vs aantal kinderen in BKO, maar vergelijk een bubbel op school vs een bubbel in de BKO. En dan... oeps.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Met dezelfde mate van toezicht & controle? Je ijlt :).
Ik denk niet dat er nog veel toezicht en controle in de scholen is. Ik ga het zelf niet nagaan, maar Minister Frank VDB ging er een kijkje nemen en trof de totale chaos aan ons onderwijs.

Je gaat me niet vertellen dat er nog veel toezicht is. Laat staan dat er nog veel opgestoken wordt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Met dezelfde mate van toezicht & controle? Je ijlt :).
Ik denk niet dat er nog veel toezicht en controle in de scholen is. Ik ga het zelf niet nagaan, maar Minister Frank VDB ging er een kijkje nemen en trof er de totale chaos aan.
Qua extrapolatie kan dat wel tellen :lol:.

Klassen worden apart gehouden op de speelplaats, in de refter,... Voor de zoveelste keer heb je geen flauw benul waar je over praat. Nogmaals wanneer ben je voor het laatst in contact gekomen met een basisschool? Laat staan heb je enige notie van hoe het er aan toe gaat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Klassen worden apart gehouden op de speelplaats, in de refter,...
Ik denk dat uw "extrapolatie" niet meer gewicht heeft dan die van de Minister van Gezondheid, eerlijk gezegd.

Temeer omdat je ons al hebt laten weten dat je voornamelijk bezorgd bent om de belastingen die je zou moeten betalen als je moet thuis blijven voor de kinderen. Iemand anders hier is vooral bezorgd dat hij de deadlines van zijn werkgever niet meer zou kunnen nakomen. Dat er chaos in de scholen is, dat is dan het probleem van de leerkrachten.

Dat is een andere drijfveer dan die die de Minister van Gezondheid heeft, die het welzijn en de gezondheid van de kinderen en leerkrachten vooropstelt, en niet de stemmen van de ouders, want stemmen heeft deze man nooit nodig gehad om Minister te mogen zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 14:23, in totaal 2 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

duizend schreef:Voor de Ordon twisted minded.
Nee, corona is geen griep, dat staat er niet, lees opnieuw :lol:
Straffe "bijdrage" aan deze thread.
Volledig naast de kwestie: zoals gewoonlijk...
En effe op de man spelen: zoals gewoonlijk...
duizend schreef:Tot vandaag houden de vaccins minstens 50% van de besmettingen tegen.
Dat stond ook in jouw fabeltjeskrant zeker?
duizend schreef:
Ordon schreef: Ja jij bent al minstens van 26 maart 2020 bezig met achterpoortjes... :lol:
Neen hè Ordon, moet ik mezelf weeral herhalen.
Je blijft bij gebrek aan argumenten de dingen maar uit hun context trekken.
Het lijkt wel een obsessie.
Weeral een "straffe bijdrage" aan deze thread.
Volledig naast de kwestie: zoals gewoonlijk...
En nogmaals op de man spelen: zoals gewoonlijk...

Eerst doen alsof je een grote profeet bent.
duizend schreef:Maar bijna iedereen zoekt achterpoortjes als er een maatregel uitkomt, deze thread staat er bol van, tja dan werkt het niet he.
En dan blijkt dat je zelf de maatregelen omzeilt.
duizend schreef:Oh maar ik rij niet met onze wielerclub.

Ik ging een toertje doen op de dijk, en heb dat op mijn facebook gepost da mag toch
en de rest van de wielerclub hebben dat gelezen da mag toch ook
en die kregen ineens ook elk afzonderlijk goesting om te gaan rijden, was niks georganiseerd aan, ik heb niet opgeroepen om mee te gaan

We hebben uit veiligheid minstens 5 meter afstand gehouden toen we mekaar toevallig tegenkwamen, we zijn toch goe bezig hé
Je bent hypocriet ten top duzend.

Straks ga je jezelf nog geloven dat je "goed" bezig bent...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Klassen worden apart gehouden op de speelplaats, in de refter,...
Ik denk dat uw "extrapolatie" niet meer gewicht heeft dan die van de Minister van Gezondheid, eerlijk gezegd.

Temeer omdat we weten dat je voornamelijk bezorgd bent om de belastingen die je zou moeten betalen als je moet thuis blijven voor de kinderen. Iemand anders hier is vooral bezorgd dat hij de deadlines van zijn werkgever niet meer zou kunnen nakomen. Dat is een andere drijfveer dan die die de Minister van Gezondheid heeft, die het welzijn en de gezondheid van de kinderen vooropstelt.
En hier gaan we weer. Je maakt weer conclusie die op niets slaan. Je probeert weer zaken in te vullen waar je geen flauw benul van hebt. Voor de zoveelste keer al hier in het topic.
Je hebt geen idee hoe het er aan toe gaat in de basisscholen. Je hebt geen idee waar ik om bezorgd ben. Je hebt geen idee waar Nukem zich zorgen om maakt,.... Dus stop met het wel te pretenderen. Nogmaals wanneer ben je de laatste keer in contact gekomen met een basisschool of hoe er aan toe gaat? Er zijn ook nog véél scholen waar er helemaal geen chaos is en waar alles normaal verloopt. Die hoeven echt niet allemaal gesloten worden. Nee je wil liever de schoolbubbels nog veel meer mengen in BKO bubbels :bang:

Ik heb geen last van de belastingen want ik wel perfect thuis werken. Maar het is niet omdat ik daar geen last van heb dat er veel anderen niet in zo'n situatie kunnen zitten. Er zijn genoeg meldingen in de pers gekomen van mensen die plots veel meer belastingen moesten betalen
Laatst gewijzigd door quovadis 02 dec 2021, 14:31, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef: Ik denk niet dat er nog veel toezicht en controle in de scholen is. Ik ga het zelf niet nagaan, maar Minister Frank VDB ging er een kijkje nemen en trof de totale chaos aan ons onderwijs.

Je gaat me niet vertellen dat er nog veel toezicht is. Laat staan dat er nog veel opgestoken wordt.
Het gaat echt anders.
Mijn kinderen krijgen nog elke dag gewoon les, mijn vrouw geeft ook elke dag les (deels in/voor een klas, deels online).
Scholen sluiten niet omdat er geen leerlingen meer zijn, wel omdat er te weinig leerkrachten zijn om klassen apart te houden.

Dus ja: sluit de scholen maar en prop de kinderen van allerhande bubbels, gezinnen, ... tezamen in de BKO.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Scholen sluiten niet omdat er geen leerlingen meer zijn, wel omdat er te weinig leerkrachten zijn om klassen apart te houden.
Zoals blijkt uit de open brief, de noodkreten vanuit het onderwijs, de polshoogteneming door de Minister van Gezondheid, is de situatie niet langer houdbaar door een steeds grotere uitval van leerkrachten. Scholen die nu nog niet aan de beurt zijn, zijn dat straks wel. De positiviteitsratio binnen de leeftijdgroep 0-9 is 24,6% - bijna 1 op 4 dus - dat is extreem hoog en nog een stijging tov vorige week. Ze worden dan wel - doorgaans - niet ziek, maar ze geven het wel door. Het is ook duidelijk uit de conclusie van biostatisticus Molenberghs dat zij de motor zijn van de huidige golf, en bij uitbreiding de pandemie.

Ik zie eigenlijk niet in hoe men, geconfronteerd met al deze gegevens, morgen niet kan overgaan tot de sluiting van de scholen tot aan de kerstvakantie. Temeer omdat Jan Jambon nu zelf de sluiting van de binnenactiviteiten vraagt, nadat hij ze eerder deze week eerst nog wou versoepelen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De experts stellen voor om de scholen 10 dagen te sluiten, horeca dicht om 20:00 uur en max met 5 personen thuis afspreken...
Tegenwoordig spreken we ook van een 'afkoelingsperiode'.

Edit :evenementen onmiddellijk stop zetten
heist_175
Moderator
Moderator

Dat niet alleen hé :)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211202_94808938
leerlingen zouden het best een zelftest doen vooraleer naar school te komen.
Er komt als het van de experts afhangt een mondmaskerplicht vanaf zes jaar.
Alle buitenschoolse activiteiten indoor stoppen en outdoor enkel bij weinig drukte.
Indoor niet-professionele sporten worden verboden, professioneel sporten kan nog doorgaan zonder publiek.
Alle indoor groepsactiviteiten schrappen.
Alle grote bijeenkomsten met meer dan 200 personen verbieden.
Kerstmarkten kunnen slechts onder strikte omstandigheden doorgaan.
Winkelen nog laten doorgaan met zo weinig mogelijk mensen tegelijk.
Eindelijk maatregelen die effect kunnen hebben.

Maar dit is dus GEMS, dat zijn (nog) geen beslissingen hé.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef: Dat niet alleen hé :)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211202_94808938
Paywall...

Niemand een link naar een gelekt GEMS advies? :lol:
Laatst gewijzigd door Ordon 02 dec 2021, 15:00, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Mooi, maar vroege sluitingsuren ben ik geen voorstander van, want dan is het veel drukker op de uren dat men wel open mag zijn. Zie NL, zie Frankrijk. Sluit het dan gewoon helemaal.

Soit, we zullen zien wat er morgen uit de bus komt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

CCatalyst schreef:en het spreekt voor zich dat men geen kinderen in opvang hoeft te nemen van ouders die kunnen telewerken.
Kijk, ik zou zo graag alles van jou filteren waar je het over de scholen hebt wegens totaal onbegrip.
Uw blik is zodanig bekrompen, en dit zinnetje vat gewoon perfect samen waar uw denkbeeld hapert...

Hoezo spreekt het voor zich dat kinderen niet in de opvang moeten als ouders kunnen telewerken?
Dit lukt misschien als uw kinderen 12+ zijn, maar dat is het dan ook.

De mijne zijn 8, 5 en 2. Echt heel veel succes om met zulke kinderen te telewerken!

En nee, wij hebben er indertijd inderdaad geen rekening mee gehouden om werk en 3 kinderen op dagelijkse basis te combineren. Daarvoor bestaan al 200 jaar scholen. Kinderen krijgen een opleiding, vriendjes, sociale structuur, wij verdienen de centjes.
Liefde, normen en waarden worden in vrije tijd uitgewisseld.
Ik zie ze doodgraag, zou al mijn tijd eraan opofferen, maar daarmee komt geen brood op de plank.

Wij (persoonlijk) lopen al van eind september op de toppen van onze tenen (quarantaines, corona, windpokken, luchtweginfecties, ...) Waar we beiden onze job (vrouw leerkracht, kan dus onmogelijk telewerken, ik dus telewerken + kinderen) zo goed mogelijk trachten te combineren.

Dus stop nu toch aub eens met bashen op ouders! Jij denkt dat je het allemaal voor elkaar hebt van achter uw pc, maar dat is een kaakslag voor degene die in de realiteit staan!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

petrol242 schreef:De experts stellen voor om de scholen 10 dagen te sluiten
Ik mag hopen dat dit dan meteen tot na de Kerst vakantie is... of gaan we binnen 10 dagen nog terug even lekker samen zitten ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Typisch, het advies lekken zodat er veel protest kan komen en dan morgen de boel afzwakken tot iets dat op niets trekt en nog minder zal helpen :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: De mijne zijn 8, 5 en 2. Echt heel veel succes om met zulke kinderen te telewerken!
Waar een wil is, is een weg. Als het echt niet lukt, heeft u het recht om verlof te vragen.
woutervh schreef:Daarvoor bestaan al 200 jaar scholen.
Nergens biedt de overheid een garantie dat zij scholen voorziet. Scholen zijn ook niet verplicht. Er is enkel een leerplicht, de overheid heeft het op zich genomen om onderwijs te bieden, maar zij is daarin niet de enige. Als er een pandemie ontstaat die via de scholen verspreidt wordt, is het de plicht van de overheid om haar scholen te sluiten. De overheid moet de belangen van de bevolking balanceren.

Dat is niets nieuws, in de 200 jaar naar waar jij verwijst werden de scholen al meermaals gesloten om allerhande redenen, waaronder ook al eens door een pandemie. Toen moesten de ouders ook naar oplossingen zoeken. Dat is nu niets anders. Wat ons stoort, is hoe men nu job, deadlines, geld, bovenop het welzijn van de kinderen zet, en men totaal geen alternatief in de schuif heeft liggen als de scholen eens moeten sluiten. Dat is WEL anders dan vroeger.
woutervh schreef:Waar we beiden onze job (vrouw leerkracht, kan dus onmogelijk telewerken, ik dus telewerken + kinderen) zo goed mogelijk trachten te combineren.
Als de vrouw leerkracht is, zie ik eigenlijk niet in hoe zij thuis niet kan instaan voor de opvang tijdens een schoolsluiting.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
Wat ons stoort, is hoe men nu werk, job, geld, bovenop het welzijn van de kinderen zet. Dat is WEL anders dan vroeger.
dat je het welzijn van de kinderen schaadt door de scholen te sluiten, vergeet je maar even?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: dat je het welzijn van de kinderen schaadt door de scholen te sluiten, vergeet je maar even?
Dat is een fabeltje, want kinderen geven zelf aan dat ze de school helemaal niet missen als die sluit, maar wel hun vrienden. Daaraan kan tegemoet gekomen worden door outdoor-activiteiten verder toe te laten.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: dat je het welzijn van de kinderen schaadt door de scholen te sluiten, vergeet je maar even?
Dat is een fabeltje, want kinderen geven zelf aan dat ze de school helemaal niet missen als die sluit, maar wel hun vrienden. Daaraan kan tegemoet gekomen worden door outdoor-activiteiten verder toe te laten.
Sorry maar wat voor onzin verkondig jij hier soms? Voor de zoveelste keer: wanneer heb je het laatst contact gehad met de leefwereld van een basisschool?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Sorry maar wat voor onzin verkondig jij hier soms? Voor de zoveelste keer: wanneer heb je het laatst contact gehad met de leefwereld van een basisschool?
Dat kwam van een leerkracht, die dus vermoedelijk wel contact heeft met de leefwereld van een school?
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
woutervh schreef:Daarvoor bestaan al 200 jaar scholen.
Nergens biedt de overheid een garantie dat zij scholen voorziet. Scholen zijn ook niet verplicht.
Think again.
Als ouder heb je de keuze om leerplicht te interpreteren naar thuisonderwijs, de overheid heeft de plicht scholen aan te bieden.
https://www.vlaanderen.be/leerplicht-en-schoolplicht

Het keuzerecht is aan de kant van de ouders, de aanbodplicht langs de kant van de Vlaamse overheid.

De rest van wat je schrijft over telewerk, onderwijs en lagere school kinderen thuis is zodanig van de pot gerukt, dat het pure cinema is.
Alsof een leerkracht kan lesgeven en tegelijk de eigen kinderen kan animeren. :bang:
Laatst gewijzigd door heist_175 02 dec 2021, 15:33, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:de aanbodplicht langs de kant van de Vlaamse overheid.:
Kan je mij tonen waar er precies staat dat de overheid dat onderwijs moet invullen met scholen/contactonderwijs, en dat dat niet mag met bijvoorbeeld afstandsonderwijs?

Een decreet/wet, want een pagina op de website van de Vlaamse overheid heeft geen wetgevende kracht.
heist_175 schreef:Alsof een leerkracht kan lesgeven en tegelijk de eigen kinderen kan animeren. :bang:
Zoals gezegd, als het niet kan, heeft men recht op verlof.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 15:34, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Alsof een leerkracht kan lesgeven en tegelijk de eigen kinderen kan animeren. :bang:
Dat is niet wat je zei, je zei dat een thuislesgevende leerkracht perfect op kinderen kan passen.
En nu zeg je net het omgekeerde.
Misschien eerst eens nadenken voor je iets post? Ofwel kan het, ofwel kan het niet.
Welke stelling ga je verdedigen (zonder kennis ter zake natuurlijk)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Dat is niet wat je zei, je zei dat een thuislesgevende leerkracht perfect op kinderen kan passen.
Als ze geen afstandsonderwijs moet geven kan dat perfect. Leerkracht LO of stage?

Als dat niet kan, is er een recht op verlof, en dan kan ze het dus ook.

Laat je mij nog weten waar dat staat dat de overheid verplicht het onderwijs in scholen moet geven en niet via andere vormen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:
Dat is niet wat je zei, je zei dat een thuislesgevende leerkracht perfect op kinderen kan passen.
En nu zeg je net het omgekeerde.
Misschien eerst eens nadenken voor je iets post? Ofwel kan het, ofwel kan het niet.
Welke stelling ga je verdedigen (zonder kennis ter zake natuurlijk)?
En aanvullend (los van de rest van uw gezever), momenteel zijn er GEEN leerkrachten op overschot.
Dus als je nu al de leerkrachten zelf gaat laten verlof nemen om op hun eigen kinderen te passen, vallen er 23 andere zonder leerkracht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: Dus als je nu al de leerkrachten zelf gaat laten verlof nemen om op hun eigen kinderen te passen, vallen er 23 andere zonder leerkracht.
Als ze besmet of ziek wordt ook. Het is net om dat te vermijden dat we dit doen.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:Laat je mij nog weten waar dat staat dat de overheid verplicht het onderwijs in scholen moet geven en niet via andere vormen?
Als jij laat weten wanneer je nog eens in een school bent geweest, of contact hebt gehad met mensen met kinderen?
:beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Als jij laat weten wanneer je nog eens in een school bent geweest, of contact hebt gehad met mensen met kinderen?
Niet. Daarom dat ik mij altijd beroep op mensen die dat wel hebben. Zoals dus onder meer de leerkracht die schrijft dat kinderen de school echt niet missen, maar wel hun vrienden. En de open brief van eerder deze week die boekdelen spreekt.

Ouder zijn betekent niet dat je een moreel overwicht hebt in deze discussies, want we hebben gezien wat de echte drijfveren zijn bij sommigen hier: geld, belastingen, deadlines, brood (of meerdere broden) op de plank. Niet het welzijn van het kind, dat getuigt uit hoe deze mensen soms met leerkrachten omgaan.

Waar staat dat nu dat het onderwijs in scholen moet georganiseerd worden en niet via een alternatieve vorm?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

CCatalyst, niet iedereen heeft recht op dat verlof (mijn vrouw bv. niet volgens haar HR afdeling).
En, maar één ouder mag daar tegelijkertijd gebruik van maken. Als je enkele kleine actieve kotters hebt is dat op je eentje haast niet mogelijk (laat staan om in hetzelfde huis te telewerken, net zoals telewerken vanuit een kleuterklas niet gaat).
Ben Weyts zijn koppigheid is nu een beetje mijn enige hoop.
Je zou er goed aan doen je uitspraken m.b.t. de sluiting van de scholen wat te nuanceren of herlezen met uitgeputte ouders in het achterhoofd trouwens, ze waren lachwekkend in het begin, maar nu beginnen ze pijnlijk te worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:CCatalyst, niet iedereen heeft recht op dat verlof (mijn vrouw bv. niet volgens haar HR afdeling).
Het is wettelijk voorzien. Graag had ik hier meer details/reden over gehad waarom zij geen aanspraak zou kunnen maken op een wettelijk voorzien verlof, wel vanuit de kennis dat HR niet het belang van de werknemer dient, maar dat van de werkgever.
NuKeM schreef:En, maar één ouder mag daar tegelijkertijd gebruik van maken.
Klopt, en dat moet toch ook volstaan met het gemiddelde van 1.8 kinderen per gezin. Wie nog zeven zonen heeft gemaakt zal sowieso al een andere ondersteuningsweefsel klaar hebben liggen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Sorry maar wat voor onzin verkondig jij hier soms? Voor de zoveelste keer: wanneer heb je het laatst contact gehad met de leefwereld van een basisschool?
Dat kwam van een leerkracht, die dus vermoedelijk wel contact heeft met de leefwereld van een school?
gaat over iemand in het ASO dus secundair onderwijs. En 1 leeraar :lol:

Je weet toch dat er een verschil is tussen secundair onderwijs en basisonderwijs?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: gaat over iemand in het ASO dus secundair onderwijs. En 1 leeraar :lol:
Die open brief van de Leuvense scholen, dat is ook maar 1 stad he. Ach, niets om rekening mee te houden. En die 100+ scholen die al gesloten zijn, dat zijn maar 100+ scholen.

De ouders zullen wel bepalen hoe het onderwijs georganiseerd moet worden want de leerkrachten krijgen veel te veel verlof.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: gaat over iemand in het ASO dus secundair onderwijs. En 1 leeraar :lol:
Die open brief van de Leuvense scholen, dat is ook maar 1 stad he. Niets om rekening mee te houden. De ouders zullen wel bepalen hoe het onderwijs georganiseerd moet worden want de leerkrachten krijgen veel te veel verlof.
Die Leuvense scholen gaat over de Leuvense scholen. Niet die in De Haan, Kortrijk, Geraardsbergen, Zelzate, Hasselt, Mol,...

En het verschil tussen de kinderen in de basisschool en secundair onderwijs ga je gewoon negeren. Dus uw bron ivm fabel riedeltje die je hier te pas en onpas gebruikt is dus 1, ja 1 leraar uit het ASO :lol:
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:Waar staat dat nu dat het onderwijs in scholen moet georganiseerd worden en niet via een alternatieve vorm?
https://www.vlaamsparlement.be/nl/parle ... en-vorming
De Vlaamse Overheid is volledig bevoegd voor de organisatie van het onderwijs in Vlaanderen.
Hip hoi.

Uit uw "niet" kunnen we wel veilig concluderen, aangevuld met de anekdotiek van een leerkracht secundair onderwijs (terwijl de sluiting voorgesteld door de GEMS over lager onderwijs gaat), dat je raaskalt als je het over onderwijs etc hebt.
Gelukkig is daar ook een website over: https://www.raaskalderij.be
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: De Vlaamse Overheid is volledig bevoegd voor de organisatie van het onderwijs in Vlaanderen.
Ik ken de bevoegdheidsverdeling ook wel, maar dat was de vraag niet. Waar staat dat het onderwijs ahv contactonderwijs in scholen MOET georganiseerd worden en niet via alternatieve vormen? Dat moet dan toch ergens in een Vlaams decreet staan? Webpagina's zijn geen decreten he.

Ik denk dat je leerplicht niet goed snapt of te breed ziet. De leerplicht bepaalt nergens dat contactonderwijs de enige vorm van onderwijs mag zijn. Het houdt zich integendeel bijzonder summer over hoe leerplichtig onderwijs georganiseerd moet worden, want dat ligt gevoelig en daar is zwaar over gevochten geweest indertijd.
heist_175 schreef:Uit uw "niet" kunnen we wel veilig concluderen, aangevuld met de anekdotiek van een leerkracht secundair onderwijs (terwijl de sluiting voorgesteld door de GEMS over lager onderwijs gaat), dat je raaskalt als je het over onderwijs etc hebt.
Dus eigenlijk zeg je nu dat de mensen waar ik mij op baseer en waar ik naar verwijs, leerkrachten en onderwijsexperten, raaskallen? Maar de ouders, niet gehinderd door deadlines en geld, zullen eens gaan zeggen hoe het onderwijs zich moet organiseren?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 dec 2021, 16:02, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Als je uw oordeel baseert op 1 leerkracht, ga dan maar werken bij HLN of VTM.
Wil je beleid voeren, zou ik toch breder kijken :).
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”