Dag iedereen,
Ik kom even ten rade; want na dagenlang lezen van verschillende posts heb ik het een aantal twijfels over wat wel en niet mogelijk is.
We hebben een vakantie huis in de ardennen & deze beheer ik op afstand door via portforwarding een aantal items te benaderen; raspberries over ssh, pc over rdp of vnc, domotica. Terplekke heb ik een aantal unifi access punten, pvr etc.
Ik wil van de portforwarding af en een wat meer geconsolideerd beheer te hebben van mijn omgeving → unifi controller & usg, en unifi APs & switch.
Dus is het de bedoeling om de USG achter de BBOX te plaatsen; een nieuwe PPPoE sessie op te zetten vanuit de USG; en hier wat portforwarding toe te passen om beheer toe te laten en op termijn en VPN te gebruiken.
Wat werkt?
Achter de BBOX blijft dus enkel de USG, en achter de USG komt de rest, switch, controller, ap’s raspberries, domotika, pvr, ip cams etc.
Een tweede PPPoE sessie opzetten lukt. Ik krijg een 109.x.x.x adress. De BBox heeft een 81.x.x.x adres.
Ik heb de ip range op de BBox veranderd naar 192.168.2.0 veranderd. Enkel de smartmeter zit er nog achter via de BBox Wifi. Er is een ethernet coppeling vanuit een switch poort van de bbox naar de wan poort van de USG.
Wat lukt achter de USG? Surfen lukt probleemloos, unifi controller doet z’n ding.
Wat mij niet lukt is deze vanuit de buitenwereld te benaderen (via de 109.x.x.x adres). Al mijn pogingen om ingestelde portforwarding naar de controller, of naar een webserverke krijgen een time out. Ik heb een ddns client die draait op de usg die mij de 109.x.x.x adress bevestigde, dat ook bevestigd is wanneer je via internet vraagt vanuit welk ip adres je surft.
Vraag; waarom kan geraak ik niet tot mijn usg? De manier waarop de portforwarding werk lijkt nochthans vrij eenvoudig.
Dus; kam iemand mij bevestigen dat er geen inwaartse beperkingen zijn op dat ip 109.x.x.x adressen zijn (en dus dat mijn probleem waarschijnlijk een usg config issue is?).
Ik dacht op afstand nog even een workaround te maken door de unifi controller met één wifi connectie achter de BBox te laten in de 192.168.2.x range, en de andere bekabelde in de 192.168.1.x range te laten om deze via beide kanten te kunnen benaderen. Ik geraak nog op de BBox via remote op de 81.x.x.x adres om aanpassingen op afstand nog te doen… maar ook deze port forwarding timed nu uit.
Iemand een idéé? Alvorens ik nogmaals 1ste lijn support krijg die me zegt dat er een stikker aan de achterkant van de bbox is, die mij een vast ip adres wenst te verkopen of mij verteld dat ik publiek wifi zelf kan instellen op de bbox…
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes, LaurentK
BBox & USG PPPoE wat zie ik over het hoofd?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
Beste welke poorten probeer je to port forwarden?
Hallo, bedankt voor je reaxtie.
Op de BBox staat 8443 open naar 8443 van de wifi interface van een Raspberry met de unifi controller (op 192.168.2.80.
Op de USG is deze ook geforward naar de Eth01 interface van dezelfde rapsberry, met adres 192.168.1.80 (8443 ook).
Daarnaast is een poort 4940 gemapped met een webserver, poort 80 op de lan, naar een 192.168.1.40 als ip adres.
Bedankt om mee te denken.
Mvg,
Laurent
Op de BBox staat 8443 open naar 8443 van de wifi interface van een Raspberry met de unifi controller (op 192.168.2.80.
Op de USG is deze ook geforward naar de Eth01 interface van dezelfde rapsberry, met adres 192.168.1.80 (8443 ook).
Daarnaast is een poort 4940 gemapped met een webserver, poort 80 op de lan, naar een 192.168.1.40 als ip adres.
Bedankt om mee te denken.
Mvg,
Laurent