Ik heb op een oude pc (p166, 48mb ram) Linux gezet, nl. Damn Small Linux, wat een afgeleide is van Knoppix en op zijn beurt weer Debian.
Het enige waar die pc voor gebruikt gaat worden, is wat factuurtjes aanmaken en wat brieven typen.
Ik zoek dus een tekstverwerker en een spreadsheet met de mogelijkheid van templates te maken.
Ik heb al geprobeerd van OpenOffice te downloaden, maar dan krijg ik rpm files en ik krijg ik niet geinstalleerd.
rpm commando vindt 'm nie.
Debian zou normaal gezien met apt-get moeten werken (heb ik ergens gelezen), maar dat commando kent 'm ook niet.
Iemand een idee hoe ik OO geïnstalleerd kan krijgen, of mss een andere tekstverwerker en spreadsheet met de genoemde mogelijkheden?
Office voor Linux
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Normaal gebruikt debian geen rpm files.Lukse schreef:Ik heb op een oude pc (p166, 48mb ram) Linux gezet, nl. Damn Small Linux, wat een afgeleide is van Knoppix en op zijn beurt weer Debian.
Het enige waar die pc voor gebruikt gaat worden, is wat factuurtjes aanmaken en wat brieven typen.
Ik zoek dus een tekstverwerker en een spreadsheet met de mogelijkheid van templates te maken.
Ik heb al geprobeerd van OpenOffice te downloaden, maar dan krijg ik rpm files en ik krijg ik niet geinstalleerd.
Debian zou normaal gezien met apt-get moeten werken (heb ik ergens gelezen), maar dat commando kent 'm ook niet.
Iemand een idee hoe ik OO geïnstalleerd kan krijgen, of mss een andere tekstverwerker en spreadsheet met de genoemde mogelijkheden?
en bij debian doe je gewoon apt-get install <package>, apt-cache search <query>, handig om de naam te vinden van uw package.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
openoffice op een p166, 48mb ram is om problemen vragen, abi word is wat lichter en kan je misschien nog draaien. Alle het ging vroeger nog redelijk op p 200 met 64 ram. Openoffice is nu op 3000+/1gig en 2600/512mb nog traag.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik denk dat je van source zal moeten beginnen compilen, good luck met openoffice, bij mij duurde het een 5 uur @ P-M 1.6 GHz 
Als je op OOo downloaden van Belnet gaat kijken dan krijg je de linux binaries, dus probeer eens, maar ik vrees er inderdaad ook voor :/ .

Als je op OOo downloaden van Belnet gaat kijken dan krijg je de linux binaries, dus probeer eens, maar ik vrees er inderdaad ook voor :/ .
Als ge DSL gebruikt moet je apt(itude) eerst enablen vooraleer dat werkt. DSL is namelijk nooit bedoeld geweest om als distro te functioneren, enkel als LiveCD normaal gezien. Maar moet zeggen dat wij nu ook aan't prullen zijn om DSL op een machine aan de praat te krijgen (embedded op een 512Mb CF kaartje).Lukse schreef:Ik heb op een oude pc (p166, 48mb ram) Linux gezet, nl. Damn Small Linux, wat een afgeleide is van Knoppix en op zijn beurt weer Debian.
Als je in de grafische shell start en je klikt ergens met de rechtermuisknop ga je in dat menu "enable apt" terugvinden. Klik dit aan en de packages dpkg, apt e.a. worden geinstalleerd. Daarna ga je naar een terminal en doe je eerst "apt-get update" en dan "apt-get install openoffice".
Via de commandline doe je het zo:
Code: Selecteer alles
rxvt -rv -T "DSL Apt and Dpkg Restore" -e sudo dpkg-restore
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Heb eerst geprobeerd van abiword te installeren met ne package file, ma die zegt da de MD5 nie klopt.
Al een aantal keer gedownload, maar constant die error.
Toen eens apt enabled, en gezocht op abiword.
Die stond er dus bij.
Ne apt-get install abiword -> error (weet nie meer welke)
Toen de source van abi afgehaald.
De configure geeft fouten, volgens mij omda er gene compiler opstaat?
apt-get install cpp gedaan, laatste versie is geinstalleerd zegt 'm
apt-get install gpp gedaan -> geinstalleerd
Configure zegt:
checking for g++... no
checking for c++... no
checking for.......
...
...
checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ compiler cannot create executables
Alles als root uitgevoerd.
M'n raam staat al open, straks ligt er ne p166 te creperen op de inrit...
Edit:
Ne apt-get install openoffice geeft ook error, iets van no installation candidate
Ne apt-get install dialog heeft just ne hoop zitten te verwijderen, waardoor ik nie meer in menne gui kom.
Linux wordt gebruiksvriendelijker zeggen ze dan, ge kunt nog nie eens simpel een prog installen.
Ma het zal wel aan mij liggen...
Al een aantal keer gedownload, maar constant die error.
Toen eens apt enabled, en gezocht op abiword.
Die stond er dus bij.
Ne apt-get install abiword -> error (weet nie meer welke)
Toen de source van abi afgehaald.
De configure geeft fouten, volgens mij omda er gene compiler opstaat?
apt-get install cpp gedaan, laatste versie is geinstalleerd zegt 'm
apt-get install gpp gedaan -> geinstalleerd
Configure zegt:
checking for g++... no
checking for c++... no
checking for.......
...
...
checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ compiler cannot create executables
Alles als root uitgevoerd.
M'n raam staat al open, straks ligt er ne p166 te creperen op de inrit...

Edit:
Ne apt-get install openoffice geeft ook error, iets van no installation candidate
Ne apt-get install dialog heeft just ne hoop zitten te verwijderen, waardoor ik nie meer in menne gui kom.
Linux wordt gebruiksvriendelijker zeggen ze dan, ge kunt nog nie eens simpel een prog installen.
Ma het zal wel aan mij liggen...

-
- Pro Member
maar allee, da pcke kan er zelf nix aan doen 
het prob is softwarematig, ge mut eerst ne compiler installe.
ikzelf werk ni me debian achtige linux, maar probeer is:
apt-get install gcc
apt-get install gccc++
ofzo anders searchen voor gcc en/of c++: apt-get search <bla>

het prob is softwarematig, ge mut eerst ne compiler installe.
ikzelf werk ni me debian achtige linux, maar probeer is:
apt-get install gcc
apt-get install gccc++
ofzo anders searchen voor gcc en/of c++: apt-get search <bla>
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Zie eerst dat je een goeie sources.list hebt (in /etc/apt/)
Zoek is op het inet naar een goeie debian sources.list
doe dan:
$sudo apt-get update
$sudo apt-cache search abiword
$sudo apt-get install (de gevonden abiword)
greetz,
Nob
doe dan:
$sudo apt-get update
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
Nob, dien update,... heb ik gedaan
Toen zei 'm iets van depend on blabla
Kheb toen geprobeerd van ne apt-get install van al die dependencies(?) en toen heeft 'm dus ne hoop zitten verwijderen, en heb ik dus gene wm meer.
Zeon, dien dsl was op 10min of zo geinstalleerd, en ma 100mb of zo, daarom da ik die gepakt heb.
Ma kzal eens ne standaard debian installeren.
Eerst een isoke van ne gig downloaden zeker?
Ne hoop rommel apps die dan geinstalleerd worden en die toch nooit gebruikt worden?
Edit:
Snik, ik wel gewoon linux daarop da vlot werkt, met ne tekstverwerker en spreadsheet die templates ondersteunen.
Zo moeilijk kan da toch nie zijn?
Mss da er andere distro's zijn die ik kan proberen, ma ik ga geen 5CD's downloaden en installeren as da nie nodig is.
Toen zei 'm iets van depend on blabla
Kheb toen geprobeerd van ne apt-get install van al die dependencies(?) en toen heeft 'm dus ne hoop zitten verwijderen, en heb ik dus gene wm meer.
Zeon, dien dsl was op 10min of zo geinstalleerd, en ma 100mb of zo, daarom da ik die gepakt heb.
Ne hoop rommel apps die dan geinstalleerd worden en die toch nooit gebruikt worden?
Edit:
Snik, ik wel gewoon linux daarop da vlot werkt, met ne tekstverwerker en spreadsheet die templates ondersteunen.
Zo moeilijk kan da toch nie zijn?
Mss da er andere distro's zijn die ik kan proberen, ma ik ga geen 5CD's downloaden en installeren as da nie nodig is.
- Ofloo
- Elite Poster
en upgrade ook als je dan toch bezig bentNob schreef:Zie eerst dat je een goeie sources.list hebt (in /etc/apt/)
doe dan:
$sudo apt-get update
greetz,
Nob
apt-get update && apt-get upgrade, dan "y" beantwoorden om zaken opnieuw te installeren.
-
- Elite Poster
Het gemakkelijkste is dan een netinstall image downloaden van 100mb en dan tijdens die install kan je kiezen wat je wil installen of niet.Lukse schreef: Eerst een isoke van ne gig downloaden zeker?
-
- Elite Poster
probeer eens na het booten
je kan ook altijd van wm verwisselen
root@blabla : xorgsetup
root@blabla : startx
xwmconfig
probeer eens UBUNTU LINUX...heel gemakkelijk voor een beginner
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... openoffice
http://nl.openoffice.org/nieuw-in-2.html

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... openoffice
http://nl.openoffice.org/nieuw-in-2.html

- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
Download gewoon de net-install, een 100 MB ofzo en je kan er alles mee installeren via netwerk, veel makkelijker en alleen downloaden wat je nodig hebt. Debian Base install is in een klein half uur gedaan, en als je kiest voor een Dekstop systeem dan is X ook geinstalleerd, dan installeer je nog de WM die je wil (vb apt-get install fluxbox) en je kan werken met een volledige distro.Lukse schreef:Zeon, dien dsl was op 10min of zo geinstalleerd, en ma 100mb of zo, daarom da ik die gepakt heb.
Deze is dan een 500 MB ofzo.
Het is logisch dat een kleine distro niet zo handig werkt als een waar al de nodige tools in zitten.
- Ofloo
- Elite Poster
Ik weet niet of je het weet maar debian is niet een iso van 1gig maar is 2 dvd 's groot, maar "Officiële businesscard images voor de "stable" release" is maar 40mb..Lukse schreef:Zeon, dien dsl was op 10min of zo geinstalleerd, en ma 100mb of zo, daarom da ik die gepakt heb.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Je had eens bij DSL dit commando geprobeerd:
apt-get build-essential
Dit zijn de meeste compilers die worden geïnstalleerd om de rest van de programma's te installeren, zo is dit toch bij Debian en Ubuntu en ik denk dat het dan ook zo voor DSL is omdat het daarop gebasseerd is.
apt-get build-essential
Dit zijn de meeste compilers die worden geïnstalleerd om de rest van de programma's te installeren, zo is dit toch bij Debian en Ubuntu en ik denk dat het dan ook zo voor DSL is omdat het daarop gebasseerd is.