Vreemde reacties hier...
Splitter schreef:- moet elke kamer zijn eigen buis naar de unit hebben? (voor 3 kamers zou dat namelijk al helemaal een uitdaging kunnen worden en daar zit net de badkamer tussen)
Vanaf je unit vertrekken 4 buizen:
1. naar buiten om verse lucht aan te zuigen
2. naar buiten om vuile lucht uit te blazen
3. om de verse lucht je woning in te brengen
4. om de vuile lucht uit je woning te halen
Voor buis 3 en 4 vertrek je dus elk met 1 grote buis en vertak je onderweg naar de verschillende ruimtes. Elke kamer heeft een aansluiting op ofwel de aanvoer ofwel op de afvoer: de vochtige ruimtes (badkamer, keuken, toilet, waskot, ...) op de afvoer, de andere kamers op de aanvoer. Je hebt dus binnen 2 buizen lopen naar de unit (met enkele vertakkingen), niet 1 per kamer.
De ventielen van de kamers worden op een debiet ingesteld om die kamer te kunnen bedienen én om er voor te zorgen dat de aan- en afvoer in het hele huis in balans is (evenveel aanvoer als afvoer). Dat is dan ook de reden dat je, als je meer wil ventileren tijdens het douchen, alles harder moet draaien: meer lucht eruit = meer lucht er in.
Belangrijk is ook dat de lucht kan circuleren in je huis. Volgens de normen moet er onderaan je binnendeuren een spleet van minstens 1 cm zijn tussen deur en vloer.
Splitter schreef:- maakt het uit of die unit centraal staat?
Bij ons staat die op zolder. Dat lijkt me net eenvoudiger omdat je dan maar 1 richting uit moet. Je moet natuurlijk wel ergens de buizen kunnen wegwerken.
Splitter schreef:- maakt zo een unit veel lawaai?
- of maken de buizen misschien een vervelend geluid?
Je hebt 3 bronnen van lawaai:
- Enerzijds heb je het lawaai van de unit zelf. Wij hebben op onze unit (Zehnder ComfoD 350, nogal populair model) 3 standen. Wij draaien meestal in de laagste stand en dat is voldoende (we hebben een CO2-meter en die geeft meestal goede waarden aan). Dan hoor je de unit zelf niet in de andere ruimtes. Tijdens het douchen of als er veel volk binnen is zetten we die een stand hoger, wat meer lawaai maakt maar nog steeds doenbaar is. Stand 3 is goed hoorbaar (maar zelden nodig). Je hebt ook units die traploos kunnen geregeld worden.
- De lucht. Wij hebben van die simpele metalen ventielen, en zeker op de hoogste standen hoor je de luchtverplaatsing. Naar verluid heb je betere ventielen die dit probleem een stuk verhelpen.
- De buizen, enerzijds door het doorgeven van trillingen van de unit en anderzijds door het overbrengen van geluid van andere kamers (overspraak). Ook hier zijn oplossingen voor: kunststof buizen zouden dit probleem minder hebben, en er zijn dempers die je net achter de unit plaatst om trillingen te voorkomen. Ook kan je dempers achter de ventielen steken. Hier is het dus belangrijk dat je installateur van wanten weet. Wij hebben dempers achter de ventielen gestoken in de slaapkamers en dat helpt een heel pak om geluid te dempen.
Splitter schreef:ik had al 1 iemand over de vloer, maar die beweerde dat de unit perfect op het zoldertje boven de gang geplaatst kan worden... door een luikje van 50x50.
met een unit van 72x76x56 (even kort gerekend lijkt het mij dan dat geen enkel deel van die unit erdoor zou gaan dus mijn vertrouwen daalt dan al gelijk)
Ventilatie is verplicht in nieuwbouw of grondige renovatie, en met rede. Je doet het ook voor je eigen gezondheid, dus zeker als je je huis goed isoleert en luchtdicht maakt maak je de juiste keuze. Het systeem recupereert ook de warmte, wat beter is voor je energiefactuur dan een raam open zetten.
Maar aanzie het ook voor wat het is: je gaat er je huis niet (veel) mee verkoelen want daarvoor is het debiet gewoon te klein. Een te warme slaapkamer moet je mitigeren met andere oplossingen (b.v. zonnewering aan de buitenkant). Het is geen airco hé, het zorgt enkel voor gezonde binnenlucht.
Ook wij hadden in de winter een te droge binnenlucht, maar de oorzaak is niet de ventilatie. De lucht is droog omdat er minder vocht in de buitenlucht zit en je die binnen dan nog eens verwarmt. Als je stopt met ventileren haal je natuurlijk minder vochtarme buitenlucht naar binnen, maar dat probleem heb je even goed met een open raam. Je kan dat oplossen/verbeteren met een enthalpie warmtewisselaar in je ventilatieunit, die ook het vocht in de lucht (deels) recupereert. Maar waarschijnlijk voeg je best ook nog vocht toe (met een luchtbevochtiger, of een ouderwets kommetje met water op de verwarming).
Op stand 1, waar het bij ons meestal op draait, is het energieverbruik bij ons best laag (20 watt geloof ik). Die standen worden ook afgeregeld door de installateur, en dat heeft dus zeker ook impact. Ook problemen met onderdruk e.d. lijken mij vooral een kwestie van slechte installatie en/of inregeling.