Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Vermoedelijk een probleem zoals toen met Fortis: de liquiditeiten onvoldoende op elkaar afgestemd.
Als je vaste contracten verkocht hebt en die niet adequaat hebt afgedekt met hedging of gewoon eigen vaste contracten bij leveranciers, dan zit je op de blaren als de prijs door het dak gaat.
Ik las ergens dat sommige leveranciers de prijsstijging in de zomermaanden beoordeeld hebben als "we wachten nog even, tot de prijs terug zakt". En toen zakte de prijs niet...
Als Mega overkop gaat, zouden 500K Belgen op zoek moeten naar een nieuwe leverancier. En het is niet bepaald de moment om nu een energiecontract aan te gaan. Aan de reclame-uitgaven van enkele leveranciers te oordelen, zijn er wel enkele die grof geld aan het verdienen zijn.
Als je vaste contracten verkocht hebt en die niet adequaat hebt afgedekt met hedging of gewoon eigen vaste contracten bij leveranciers, dan zit je op de blaren als de prijs door het dak gaat.
Ik las ergens dat sommige leveranciers de prijsstijging in de zomermaanden beoordeeld hebben als "we wachten nog even, tot de prijs terug zakt". En toen zakte de prijs niet...
Als Mega overkop gaat, zouden 500K Belgen op zoek moeten naar een nieuwe leverancier. En het is niet bepaald de moment om nu een energiecontract aan te gaan. Aan de reclame-uitgaven van enkele leveranciers te oordelen, zijn er wel enkele die grof geld aan het verdienen zijn.
- heist_175
- Moderator
Andere delen van hun website werken wel nogData technicus schreef:Website van Mega ligt ook al buitendienst!!!

- klant worden
- tarief berekenen
Het is niet dat een website in de lucht houden de grote kost is hé

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
- Bedankt: 711 keer
Wie spreekt er over laten liggen? Facturen die binnen komen gaan in een bakje en deze worden dezelfde week betaald mits geen discussie over de betaling.
Ik ontzeg me niets want dit soort zaken zijn redelijk uitzonderlijk gelukkig. Ik heb meer problemen gehad met domiciliëringen dan met zo'n gevallen (nul) en daarom moet ik geen domiciliëringen meer hebben.
Na edit: het onderdeel domiciliëring zal toevallig ook nog werken
Ik ontzeg me niets want dit soort zaken zijn redelijk uitzonderlijk gelukkig. Ik heb meer problemen gehad met domiciliëringen dan met zo'n gevallen (nul) en daarom moet ik geen domiciliëringen meer hebben.
Na edit: het onderdeel domiciliëring zal toevallig ook nog werken

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
Dat wordt bancair geregeld.Dizzy schreef:Na edit: het onderdeel domiciliëring zal toevallig ook nog werken
De creditor (in dit geval: Mega) kan daar niets tegen doen.
Als een bank de regels van SDD niet zou volgen, verliezen ze hun banklicentie.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mega is ook niet correct ivm betalingstermijn. Want voor elektriciteit en gas geld dat je 15 dagen tijd krijgt om dat te betalen maar Mega stuurt na 7 dagen al een eerste herinnering.
- heist_175
- Moderator
Mega: 7 dagen na vervaldatumData technicus schreef:Mega is ook niet correct ivm betalingstermijn. Want voor elektriciteit en gas geld dat je 15 dagen tijd krijgt om dat te betalen maar Mega stuurt na 7 dagen al een eerste herinnering.
Screenshot_20211026-210145_Foxit PDF Editor.jpg
Screenshot_20211026-210133_Google.jpg
FOD: minstens 15 dagen tot vervaldatum
Je zoekt spijkers op laag water
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hou dan u commentaar voor uzelf he. Mega houdt zich gewoon niet aan de wetgeving.heist_175 schreef:Mega: 7 dagen na vervaldatumData technicus schreef:Mega is ook niet correct ivm betalingstermijn. Want voor elektriciteit en gas geld dat je 15 dagen tijd krijgt om dat te betalen maar Mega stuurt na 7 dagen al een eerste herinnering.
Screenshot_20211026-210145_Foxit PDF Editor.jpg
Screenshot_20211026-210133_Google.jpg
FOD: minstens 15 dagen tot vervaldatum
Je zoekt spijkers op laag water
- heist_175
- Moderator
Uw stelling is gewoon fout.Data technicus schreef:Hou dan u commentaar voor uzelf he. Mega houdt zich gewoon niet aan de wetgeving.
Van de FOD moet je 15 dagen krijgen tussen bekendmaking en vervaldatum.
En in de AV van Mega staat dat je 7 dagen na de vervaldatum boete moet betalen.
Ik zie geen tegenstrijdigheid?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het is maar een herrinnering, er zitten dan nog geen extra kosten bij neem ik aan. Dat zal wel mogen.
Maar Mega doet wel veel fout momenteel schijnbaar want ze halen geregeld het nieuws, het lijkt me niet zo'n goed voorteken. Ik zat vorig jaar bij Mega en overgestapt met het idee dat ik dan volgend jaar weer de welkomstkorting mee kon pakken (want de aanbieder waar ik naar overgestapt ben was iets duurder) dus ik weet het nog niet. In de UK zijn verschillende aanbieders failliet door de hoge prijzen, in Nederland is een provider zijn vergunning kwijt geraakt die een beetje hetzelfde deed als Mega met verhogen van voorschotten en aanpassingen van vast naar variabel.
Maar Mega doet wel veel fout momenteel schijnbaar want ze halen geregeld het nieuws, het lijkt me niet zo'n goed voorteken. Ik zat vorig jaar bij Mega en overgestapt met het idee dat ik dan volgend jaar weer de welkomstkorting mee kon pakken (want de aanbieder waar ik naar overgestapt ben was iets duurder) dus ik weet het nog niet. In de UK zijn verschillende aanbieders failliet door de hoge prijzen, in Nederland is een provider zijn vergunning kwijt geraakt die een beetje hetzelfde deed als Mega met verhogen van voorschotten en aanpassingen van vast naar variabel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 45 keer
Tinne heeft duidelijk gemaakt dat dit in België niet mogelijk is, eigenlijk heeft ze zelf gezegd dat ze niets kan doen buiten boetes opleggen na onderzoek (wat ze wel terug opstart). Ik geloof Groen nooit majamarzman schreef:in Nederland is een provider zijn vergunning kwijt geraakt die een beetje hetzelfde deed als Mega met verhogen van voorschotten en aanpassingen van vast naar variabel.

EDIT: aan het weerbericht te zien zal de verwarming vanaf maandag geactiveerd worden

- heist_175
- Moderator
Mja, als ze het overleven ga ik toch ook eventjes wegblijven bij Mega.marzman schreef:Maar Mega doet wel veel fout momenteel schijnbaar want ze halen geregeld het nieuws, het lijkt me niet zo'n goed voorteken. Ik zat vorig jaar bij Mega en overgestapt met het idee dat ik dan volgend jaar weer de welkomstkorting mee kon pakken (want de aanbieder waar ik naar overgestapt ben was iets duurder) dus ik weet het nog niet.
Er zijn geen energieleveranciers die koorknapen zijn, maar zij bakken het sinds enige tijd wel behoorlijk bruin...
- heist_175
- Moderator
https://www.theice.com/products/2799666 ... 640&span=2
Ondertussen zit de gasprijs terug op de prijs van midden september.
De futures voor Q2 en Q3 staan op hetzelfde niveau als dezelfde periode dit jaar en vanaf dan min of meer stabiel tot alvast 2023Q1 (en nog fors lager nadien).
Poetin heeft laten zien wie de baas is in gasland, toch zeker in Europa.
De overheid heeft laten zien dat ze niets kunnen doen, behalve €36 korting geven op een (fictieve?) prijsstijging van €700.
De nood aan transitie, weg van obscure regimes is nog eens benadrukt.
En een paar miljard extra is weggevloeid uit ons land. Gewoon, weg.
Ondertussen zit de gasprijs terug op de prijs van midden september.
De futures voor Q2 en Q3 staan op hetzelfde niveau als dezelfde periode dit jaar en vanaf dan min of meer stabiel tot alvast 2023Q1 (en nog fors lager nadien).
Poetin heeft laten zien wie de baas is in gasland, toch zeker in Europa.
De overheid heeft laten zien dat ze niets kunnen doen, behalve €36 korting geven op een (fictieve?) prijsstijging van €700.
De nood aan transitie, weg van obscure regimes is nog eens benadrukt.
En een paar miljard extra is weggevloeid uit ons land. Gewoon, weg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik herinner me nog dat Tinne zei in 7de dag helemaal in het begin dat de gasprijs stijging helemaal niet door Rusland is omdat we maar 4% afnemen van Rusland.
Ik maak mij zorgen bij zo mensen
Ik maak mij zorgen bij zo mensen

- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik werk in de productie van waterstof en koolmonoxide via reforming uit aardgas. Wij nemen per uur ongeveer 10% van het totale aardgasverbruik van België voor onze rekening. Ongeveer 80% daarvan gaat via Wingas zeg maar Poetin.bollegijs schreef:Ik herinner me nog dat Tinne zei in 7de dag helemaal in het begin dat de gasprijs stijging helemaal niet door Rusland is omdat we maar 4% afnemen van Rusland.
Maar uiteindelijk gaat het ook helemaal niet over wat België zou binnen nemen. Internationaal zijn de aardgasprijzen volledig door het dak gegaan. Zowel voor energie maar ook als grondstoffen voor de chemische industrie en dan denk ik aan ammoniak of koolmonoxide voor de schuimrubbers, zeg maar feedstock dus.
Wat ook niet in het verhaal naar boven komt is dat de prijs van elektriciteit ook voor een stuk gekoppeld is aan die gasprijs, maar ook de ETS, zeg maar de handel in CO2 rechten, die bangelijk duur zijn geworden. Centrales op aardgas hebben dus een dubbele kost te verwerken. Enerzijds de hoge prijs voor aardgas, maar ook de hoge ETS certificaten en dat zien we in onze eindafrekening.
Maar wat nog perverser is, is dat actoren op de elektriciteitsmarkt hun prijs conform maken met de concurrentie. Dat wil dus zeggen dat nucleaire spelers bijvoorbeeld hun elektriciteitsprijs mee laten stijgen terwijl ze eigenlijk de extra kosten van verhoogde gasprijs of ETS rechten niet hebben, maar wel door rekenen aan de verbruiker. Wij dus. 'Een studiedienst', stuur mij een PM om te weten welke, heeft uitgevogeld dat Electrabel/Engie op die manier voor 2021 een extra winst weet te maken van 1,2 miljard euro. Doorgerekend aan zowel de particuliere verbruiker als de KMO of het kleinbedrijf.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik vermoed een of andere communistisch geïnspireerde studiedienst dan.Maar wat nog perverser is, is dat actoren op de elektriciteitsmarkt hun prijs conform maken met de concurrentie. Dat wil dus zeggen dat nucleaire spelers bijvoorbeeld hun elektriciteitsprijs mee laten stijgen terwijl ze eigenlijk de extra kosten van verhoogde gasprijs of ETS rechten niet hebben, maar wel door rekenen aan de verbruiker. Wij dus. 'Een studiedienst', stuur mij een PM om te weten welke, heeft uitgevogeld dat Electrabel/Engie op die manier voor 2021 een extra winst weet te maken van 1,2 miljard euro. Doorgerekend aan zowel de particuliere verbruiker als de KMO of het kleinbedrijf.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 186 keer
Idem dus voor al wie een groene stroomcontract heeft. Ook die zouden geen gevolgen mogen hebben van de verhoogde gasprijs of ETS rechten.petrol242 schreef: Maar wat nog perverser is, is dat actoren op de elektriciteitsmarkt hun prijs conform maken met de concurrentie. Dat wil dus zeggen dat nucleaire spelers bijvoorbeeld hun elektriciteitsprijs mee laten stijgen terwijl ze eigenlijk de extra kosten van verhoogde gasprijs of ETS rechten niet hebben, maar wel door rekenen aan de verbruiker. Wij dus. 'Een studiedienst', stuur mij een PM om te weten welke, heeft uitgevogeld dat Electrabel/Engie op die manier voor 2021 een extra winst weet te maken van 1,2 miljard euro. Doorgerekend aan zowel de particuliere verbruiker als de KMO of het kleinbedrijf.
Het is net zo als bij de verzekeringsmaatschappijen: iedere aanleiding is goed om premies op te trekken, maar nooit om ze te laten zakken.
- petrol242
- Elite Poster
Inderdaad, maar daarom niet minder accuraat. Het is trouwens ook niet moeilijk om zelf de berekening te maken.PeterP schreef: Ik vermoed een of andere communistisch geïnspireerde studiedienst dan.
- heist_175
- Moderator
Als je elke scheet op de gasmarkt hier gaat posten, dan zijn we nog niet aan de nief patatjes.CCatalyst schreef:Putin heeft weer een Putin'tje gedaan. En lachen dat ze ginder doen met de EU.
Het is ook interessant om te zien wie welk bericht brengt.
Wat is het meest nieuwswaardige?
Dat de gasprijs ondertussen 40% is van de piek van 160, waar iedereen over berichtte?
Of dat de gasprijs vandaag intraday "piekte" met 15% (tov vrijdag), of intraday "max daalde" met 4% (ov vrijdag), of 6% hoger eindigde (tov vrijdag).
Of net de evoluties voor de komende kwartalen?
De data zijn er, kies zelf met welke boodschap je de bubbel wil kleuren.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Lampiris is de eerste die er al van geleerd heeft.
We gaan nu eerst een mail sturen.
En als je niet akkoord ben, kan je het met een klikje op een link weigeren.
Resultaat is nu dat het voorschot van het gas bij ons exact x3 gegaan is op 4 maanden tijd.
En wij betalen dan nog maar iets van een 120 EUR per maand.
Had al bedragen gezien op FB-groepen van 400+ EUR per maand
We gaan nu eerst een mail sturen.
En als je niet akkoord ben, kan je het met een klikje op een link weigeren.
Resultaat is nu dat het voorschot van het gas bij ons exact x3 gegaan is op 4 maanden tijd.

- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Ook juist de e-mail van Lampiris ontvangen. Ik heb steeds een lage rekening gehad. Toevallig had ik zelf vorige maand mijn voorschot uit eigen beweging opgetrokken van de 48 euro naar 75 euro. Nu is er een voorstel om daar 81,87 euro van te maken.
Wel een goede e-mail. Ze leggen het goed uit. En wie het niet wil kan op een link klikken om het voorschot niet te verhogen (en letterlijk de rekening later te krijgen).
Wel een goede e-mail. Ze leggen het goed uit. En wie het niet wil kan op een link klikken om het voorschot niet te verhogen (en letterlijk de rekening later te krijgen).
- svermassen
- Elite Poster
Klopt, op die mail is lang over nagedacht
Maar zou het dus ook moeten om het duidelijk uit te leggen.

Maar zou het dus ook moeten om het duidelijk uit te leggen.
- heist_175
- Moderator
€400 per maand is €5K per jaar, dan moet je al 55.000kWh per jaar aan gas verzetten.svermassen schreef:Resultaat is nu dat het voorschot van het gas bij ons exact x3 gegaan is op 4 maanden tijd.
Ofwel stook je dan 24/7 aan 24°, of je hebt een verwarmd zwembad of je hebt een cabrio-huis (zonder dak).
Een gemiddeld verbruik in Vlaanderen is blijkbaar 23MWh en dat kost nu €2K per jaar (of €170/maand).
- svermassen
- Elite Poster
Ja, dat dacht ik ook al.
Of dat voorschot was grandioos verkeerd berekend
Want je kan bij verschillende leveranciers je verbruik ingeven.
En als je het dan verkeerd ingeeft en ze basseren zicht daarop ...
Of dat voorschot was grandioos verkeerd berekend

Want je kan bij verschillende leveranciers je verbruik ingeven.
En als je het dan verkeerd ingeeft en ze basseren zicht daarop ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 53 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Aan welke prijs reken je?heist_175 schreef: €400 per maand is €5K per jaar, dan moet je al 55.000kWh per jaar aan gas verzetten.
Ofwel stook je dan 24/7 aan 24°, of je hebt een verwarmd zwembad of je hebt een cabrio-huis (zonder dak).
Een gemiddeld verbruik in Vlaanderen is blijkbaar 23MWh en dat kost nu €2K per jaar (of €170/maand).
Voorschotten zullen ook gas+elek zijn waarschijnlijk.
- heist_175
- Moderator
De huidige marktprijs, via MijnEnergie (let op: DPG website, openen in een incognito venster, om uw privacy te waarborgen)dupondje schreef:Aan welke prijs reken je?
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Putin is NU de duimschroeven aan het aanhalen ...
https://www.express.co.uk/news/world/15 ... deliveries
Putin launches ‘major attack on Europe’ as Russia stops gas deliveries
VLADIMIR PUTIN has stopped gas deliveries and drastically cut back on other supplies in what has been described as "a major attack on Europe."
By JAMES LEE 12:42, Wed, Nov 3, 2021 | UPDATED: 13:18, Wed, Nov 3, 2021
Since Saturday, ’state-owned Russian gas supplier Gazprom has not been delivering gas to Germany through its Yamal pipeline via Poland. And since Sunday, Putin's gas giant has only been transporting half as much gas through Ukraine to Austria and southern Germany.
en nog veel meer uitleg aangaande ...

https://www.express.co.uk/news/world/15 ... deliveries
Putin launches ‘major attack on Europe’ as Russia stops gas deliveries
VLADIMIR PUTIN has stopped gas deliveries and drastically cut back on other supplies in what has been described as "a major attack on Europe."
By JAMES LEE 12:42, Wed, Nov 3, 2021 | UPDATED: 13:18, Wed, Nov 3, 2021
Since Saturday, ’state-owned Russian gas supplier Gazprom has not been delivering gas to Germany through its Yamal pipeline via Poland. And since Sunday, Putin's gas giant has only been transporting half as much gas through Ukraine to Austria and southern Germany.
en nog veel meer uitleg aangaande ...
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 124 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Aangezien we minder CO2 gaan uitstoten, ahum, ... ook minder Russisch gas. Of zoiets.
Bron: Bloomberg

Bron: Bloomberg
...as Europe enters winter with the lowest storage levels in at least a decade.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Redelijk wat mensen die in een appartementsgebouw wonen betalen via de lasten voor de gemeenschappelijke verwarming. Een goed idee om ook dat voorschot ook op te trekken. Moet je wel zelf aan denken. Daar gaat geen mail over komen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Putin heeft gezegd dat hij de gaskraan weer volledig zal opendraaien als de EU versnelt de Nord Stream 2 pijpleiding goedkeurt. Normaal is dat voorzien voor in het voorjaar. Een versnelde goedkeuring zou inhouden dat bepaalde veiligheidscontroles sneller moeten gebeuren. Het is dus aan de lidstaten om druk uit te oefenen op de EU om versneld goed te keuren, anders minder of geen gas. Tinne van der Straeten dringt alvast aan bij de EU namens BelgiëOrdon schreef:Aangezien we minder CO2 gaan uitstoten, ahum, ... ook minder Russisch gas. Of zoiets.![]()
Volgend jaar zullen we ons gas krijgen mits goedkeuring van de herannexatie van Oekraïne door Rusland oid. In 2023 als we de herannexatie van de Baltische staten goedkeuren.
- heist_175
- Moderator
Heb je daar een bron/link van?CCatalyst schreef:Tinne van der Straeten dringt alvast aan bij de EU namens België
De Russen drijven de druk nu zo hard op, omdat er veel kans is dat de groenen in Duitsland mee in de federale regering komen. En zij zijn een heel koele minnaar van Russische druk.
Voor de slechte verstaander: in België halen we bijna geen gas uit Rusland hé.
De voorstanders van bijna 20 jaar stilstand in energiebeleid willen nu graag het debat verstoren met verwijzingen naar Russisch gas, maar België haalt geen gas in Rusland.
https://www.febeg.be/statistieken-gas

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
heist_175 weet dit want hij heeft het zelf al vermeld, maar Nederland exporteert laagcalorisch gas, en welke gascentrale draait er op laagcalorisch gas? Niet dat het uitmaakt, want Nederland verdwijnt binnenkort uit die grafiek, en zal in eerste instantie ook overschakelen op Noorse import (en later Russische import). Waarom hij dat er nu niet bij vermeldt, geen idee.
Qatar blijft, maar het probleem is dat hun gas per schip komt dus bij de minste kink in de kabel, in de eerste plaats problemen in het Suez-kanaal, stopt de bevoorrading. Er is dus nood aan een stabiele aanlevering per pijpleiding, en dan is er 1 antwoord: Rusland komt in de plaats van Nederland en zal ook de bijkomende capaciteit nodig voor de nieuwe gascentrales (als die er komen) voorzien.
Nord Stream 2 komt aan in Duitsland, vanaf daar komt er een aansluiting via Nederland naar België. Reeds in aanbouw door onder meer, jawel, Engie, die er alle belang bij heeft dat haar investering ook rendeert. De puzzel wordt steeds duidelijker, niet?
Qatar blijft, maar het probleem is dat hun gas per schip komt dus bij de minste kink in de kabel, in de eerste plaats problemen in het Suez-kanaal, stopt de bevoorrading. Er is dus nood aan een stabiele aanlevering per pijpleiding, en dan is er 1 antwoord: Rusland komt in de plaats van Nederland en zal ook de bijkomende capaciteit nodig voor de nieuwe gascentrales (als die er komen) voorzien.
Nord Stream 2 komt aan in Duitsland, vanaf daar komt er een aansluiting via Nederland naar België. Reeds in aanbouw door onder meer, jawel, Engie, die er alle belang bij heeft dat haar investering ook rendeert. De puzzel wordt steeds duidelijker, niet?
- heist_175
- Moderator
Ik heb alleen datavan de huidige gasmarkt, waar Rusland voor België dus niet/nauwelijks in voorkomt.
Wat de toekomst brengt, is koffiedik kijken: Noorwegen, Algerije, Qatar, Australië, ...
Volgens de PDF die hierboven staat, bestaat de link tussen Duitsland en België al, dus de bronnen voor Duitsland, kunnen ook de bronnen voor BE worden.
Idem FR en NL overigens.
Zoals ik al zei: de toekomst zal het uitwijzen

Wat de toekomst brengt, is koffiedik kijken: Noorwegen, Algerije, Qatar, Australië, ...
Volgens de PDF die hierboven staat, bestaat de link tussen Duitsland en België al, dus de bronnen voor Duitsland, kunnen ook de bronnen voor BE worden.
Idem FR en NL overigens.
Zoals ik al zei: de toekomst zal het uitwijzen

- petrol242
- Elite Poster
Het aardgas dat wij op de reformers (SMR) voor de productie van waterstof en koolmonoxide gebruiken (bijna 10% van alle aardgas in België) komt via Duitsland uit Rusland. De hoofaanvoerder is Wingas jointventure tussen Wintershall en jawel, Gazprom.