Amai, zo veel replies en nog geen 1 keer iets of wat deftige informatie gelezen.
Tikken van uw HDD komt meestal omdat uw schijf te weinig (heel soms te veel) stroom krijgt. Check met zo'n moederbord-monitor programmatje eens je voltlijnen, voor HDD's zijn de 12V belangrijk ... als die soms wat minder geeft (de exacte toegelaten afwijking weet ik nietvanbuiten), dan weet je dat het daaraan ligt. Ofwel nieuwe voeding kopen, ofwel uw HDDs en andere componenten beter verdelen over uw rails.
En er is maar 1 ding dat uw schijven kapot doet gaan, en dat is de temperatuur (*). Ik heb hier 2 120GB SATA Maxtors insteken, dat waren de eerste 2 120Gb sata's hier in België (of 't zal toch ni veel schelen), en die werken nog perfect. Allebei een S.M.A.R.T. status van 80% (de andere 83%). Let wel, dat zijn al schijven die CONTINUE draaien van sinds ik ze gekocht heb eh, m'n pc staat niet veel af...
En hoe komt dat dat die schijven nog werken? Omdat ze idle 19°C worden, en stressed misschien 22°C. (in de zomer is 't iets hoger natuurlijk). Er blazen 2 80mm enermax 12V coolers rechtstreeks coole buitenlucht op die schijven, pic:
M'n 3 250Gb schijven (in dezelfde kast) worden ook iets van een 20°C, en daar verwacht ik ook geen problemen mee...
* NATUURLIJK kunt ge pech hebben met een HDD met productiefout, maar da's eerder uitzondering ...