Solidariteit werkt inderdaad in twee richtingen, zoals beschreven door DARKV. It always takes two to tango.DarkV schreef:Die solidariteit werkt in twee richtingen... trouwens je krijgt een gratis vaccin, je soladiriteit geef je dus zelf op door dat te weigeren.petrol242 schreef:En euh, mensen hun ziekenhuisfactuur zelf doen betalen gaat de pandemie indijken? Dat zou wel eens een averechts effect kunnen hebben, buiten het verwerpelijke idee om het solidariteitsprincipe in onze sociale zekerheid op de schop te nemen.
Als je geen brandverzekering hebt moet je ook niet wenen als je voor alles zelf moet opdraaien (wees blij dat de brandweer nog steeds zal komen).
En verder: ik heb het gehad met de "oneindige solidariteit". Ook solidariteit kent grenzen. Solidariteit wil zeggen dat je zelf ook bijdraagt tot de samenleving op één of andere manier. Alleen "krijgen", dat kan niet. De absolute vrijheid, bestaat ook niet.
Deel uitmaken van een SAMENleving is "geven en krijgen" en "ook rechten hebben zowel als plichten". Alleen "geven" en "plichten" staat in de meesten hun vocabularium niet meer. Het "krijgen" en "hebben van rechten" evenals de maximale uitputting ervan, is het enige waar ze aan denken. Dit zijn anti-sociale persoonlijkheden ofte ziekelijke egoïsten. Helaas wordt dit in onze samenleving ook nog eens getolereerd onder de noemer "assertiviteit".
Warme samenleving waar we naartoe gaan.
En verder: iedereen heeft het recht om inderdaad over zijn eigen lot te beslissen maar dan moet je er soms gevolgen bij nemen.
Ik heb de vrijheid om morgen te zeggen dat ik tegen 250 per uur over de autostrade ga racen. Tja, het is dan ook logisch dat ik opdraai voor eventuele onaangename gevolgen. Ik heb het recht om morgen te zeggen dat ik stop met werken. Tja, dan moet ik het met veel minder euro's doen en misschien zelf zonder maar dan hoef ik niet te klagen en te open op solidariteit van anderen. Als ik me niet laat vaccineren terwijl er geen medische tegenindicatie is, is dat mijn volste recht. Is het dan ook niet logisch dat ik daarvan de gevolgen moet dragen: ziekenhuiskosten integraal betalen of thuis rustig uitzieken ... Ik zie het probleem niet.
Tegenwoordig heeft men het alleen maar over rechten, rechten en nog eens rechten. Dit is het zoveel failliet van onze samenleving die eigenlijk al failliet is.
Zelf aan alles uw voeten vegen en ervan uitgaan dat andere er maar moeten voor opdraaien. Walgelijk !