UDM problemen.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 832
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Hoi mensen, ik krijg helaas geregeld last van haper momentjes op het internet.

snelheid is altijd goed maar youtube filmpjes blijven geregeld hangen, spelletjes zoals Second Life krijgen random haper momenten(chatlag).

Heb ik alles wel goed ingesteld? Deze krijgt een mac passtrough op de E router.

Ik weet niet wat er in de max tcp segment waarde hoort:

Ik heb enkel Smart queue opstaan omdat de upload bizar laag is bij telenet.

Afbeelding
Afbeelding
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Waarom heb je zo'n rare up/download snelheid opgegeven... geef eens de correcte cijfers van je abonnement op (en zet smart queues uit).

Begin trouwens eens eerst met een speedtest rechtstreeks aan de modem.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 832
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ehh, Smart queue moet je altijd instellen op de reële snelheid.
Niet de opgegeven snelheid van de ISP die je nooit haalt.

De correcte gegevens staan op mijn onderschrift.
Het uitschakelen van smart QOS verhielp het probleem niet.
Alsook is de snelheid probleemloos, het lijkt meer op random packet loss.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 947
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Als je denkt aan packetloss, probeer dan eens een tool zoals pingplotter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Garpenlov schreef:Ehh, Smart queue moet je altijd instellen op de reële snelheid.
Niet de opgegeven snelheid van de ISP die je nooit haalt.
Dus jou reële snelheid is 33 Mbits downstream en 0 Mbps upstreal :eek: Als dit zo is dan zou ik toch maar eens dringend contact opnemen met TN want dan is er iets anders aan de hand.

Nu op zich is dit het probleem niet want volgens mij worden die cijfers enkel in het dashboard gebruikt om aan te geven hoeveel procent je gebruikt van je bandbreedte.

Wel lees ik regelmatig de aanbeveling van UBNT om Smart Queues uit te schakelen... zelf heb ik het ook niet aanstaan (hier staat er trouwens gewoon 200/20 bij de snelheden).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5896
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

test je bekabeld of over wifi ?
indien wifi: dan kan het zijn dat je verbinding geregeld even uitvalt en dat de oorzaak is (staat het internet vol van)
maar ook, zoals reeds aangehaald, zou ik je waardes correct invullen - hoewel smart Q noch oorzaak, noch oplossing zal zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 832
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

DarkV schreef:
Garpenlov schreef:Ehh, Smart queue moet je altijd instellen op de reële snelheid.
Niet de opgegeven snelheid van de ISP die je nooit haalt.
Dus jou reële snelheid is 33 Mbits downstream en 0 Mbps upstreal :eek:
Ik begin te vermoeden dat je nog nooit een UDM gebruikt hebt.

Enkel bij upstream isQOS ingeschakeld, omdat 40mbps enorm laag is voor 9 mensen in één huis.
De reële snelheid is iets van een 34mbps.
Hier moet je altijd onder blijven, anders krijg je bufferbloat.

Als er een nul ingevuld wordt, dan is het uitgeschakeld. Beetje een rare manier, maar dat is unifi algemeen.

Het probleem is niet verholpen bij het uitschakelen van Smart QOS.


Splitter: Ik gebruik ethernet. Heb al eens een andere kabel geprobeerd voor WAN, maar geen succes helaas.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Garpenlov schreef:Ik begin te vermoeden dat je nog nooit een UDM gebruikt hebt.
Mmm... ik heb hier nochtans zowel een UDM Base als UDM Pro staan.
Garpenlov schreef:Het probleem is niet verholpen bij het uitschakelen van Smart QOS.
Heb je al getest rechtstreeks op je modem ?
Garpenlov schreef:Hoi mensen, ik krijg helaas geregeld last van haper momentjes op het internet.
Enkele dagen geleden verloor ik iedere 5 a 6 ping... de anderen waren prima.

Heb uiteindelijk het betreffende AP herstart en het probleem was opgelost.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2120
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Welke firmware heb je ?
Heb je de UDM al herstart (waarschijnlijk wel, maar ik zag het niet in je posts)
Zie je dingen in de logs/events ?
Is dit enkel op 1 device ?

Ubiquiti heet een troubleshooting document.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/2 ... ity-Issues
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 832
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Het probleem is intussen "opgelost", MSS clamping gaf problemen.

Door de MTU handmatig op 1500 te zetten (1472 + 28), werkt alles stabiel.

6.2.26
1.9.3

Vreemde situatie, maar de UDM staat nogal bekend voor rare kuren.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”