Gezien er niet geklaagd zal worden over de overgang naar het zomeruur, zal ik hierbij mijn observaties delen van de overgang naar het zomeruur bij Infrabel en de NMBS. Want ja, als er 1 reden is waarom we vandaag überhaupt tijdzones kennen - weliswaar niet zozeer zomeruur/winteruur - is het wel de ijzeren weg!
Eerst en vooral: radiostation
DCF77 waarvan Infrabel de tijd haalt werkte perfect vannacht. Vanaf 1u CET werd
bit 16 ("upcoming change") gezet, en om 3u CEST werden bits 17 en 18 netjes omgewisseld. Waar NMBS de tijd van haalt weet ik niet, ook DCF77 of gewoon NTP/PTP of GNSS of misschien hebben ze wel een eigen Stratum 0 atoomklok staan in de Frankrijkstraat?
Nu, hoe vertaalt zich dat in een station? Wel, redelijk goed voor wat Infrabel betreft! Niet zo goed wat de NMBS betreft!
Infrabel:
De analoge stationsklokken deden om 3u CEST meteen een spurtje van 2u naar 3u, met een volledige omwenteling van de minuutwijzer terwijl de secondewijzer bleef doortikken zoals normaal. In luttele seconden was het geklaard. Ook de "grote" decoratieve stationsklok deed dat. De digitale klokken sprongen meteen over van 1:59:59 naar 3:00:00.
Hier ging Infrabel wel wat de mist in. Er was een trein die vertrok om 1u56 CET, maar tien minuten vertraagd was. Nieuw vertrekuur: 3u06 CEST.
Voor 3u CEST toonde het bord: 1u56 (bestemming)
+1u10 min. Dat had uiteraard +10 min moeten zijn.
Om 3u CEST exact werd het bord dan COMPLEET gewist en vervangen door de dienstregeling van de ochtend na de "nachtelijke onderbreking" (maw: de geplande treinen vanaf zondag 4u). Zowel op de "dot matrix" displays als de LCD-schermen. De vertraagde trein stond op dat moment evenwel aan het perron met de deuren open en zonder dat het "verrichtingen gedaan" signaal al gegeven werd. Die trein verdween dus gewoon uit het aankondigingssysteem. Hoe de conducteur dat dan afgehandeld heeft weet ik niet, maar de trein is wel gewoon nog vertrokken. De "nachtelijke onderbreking van de treindienst" was deze nacht bijgevolg ook uitzonderlijk kort, ze duurde al bij al nog geen uur.
NMBS:
Het goede nieuws, de drank/snack verkoopautomaten in concessie werkten perfect. Gezien ik niet in het bezit was van een treinticket, was een aankoop in de snackautomaat mijn legitimatie om überhaupt in het station aanwezig te mogen zijn (gelet op de Wet op de Politie van de Spoorwegen). Kort na 3u een aankoop gedaan, Apple Pay en kredietkaart werkte perfect, de MDB-communicatie tussen de Valinso-betaalterminal en de Selecta-snackautomaat evenzeer.
Ook de concessie van de bpost-pakketautomaat (met scherm) in het station bleef, visueel althans, volledig operationeel. Gezien ik geen pakket moest leveren/afhalen kon ik dit niet verder checken.
Het ging minder goed met hetgeen dat GEEN concessie is: de Windows-boitten van treinticket-verkoopautomaten. Kort gezegd: de overgang naar het zomeruur is veel te veel gevraagd van een standaard bedrijfseditie van Windows, en je kon dus geen ticket meer kopen terwijl de watchdogs aan het ingrijpen waren en de Windows-automaten een na een lieten resetten. Ik laat de beelden van verschillende automaten voor zichzelf spreken.
Tenslotte ook nog
De Lijn, die hebben buiten het station een dot-matrix bord staan met vertrektijden, en er waren nachtbussen. Wel De Lijn was totaal gebuisd, het bord gaf vertrektijden van meer dan een uur voor alle bussen, compleet out of sync. Ach ja, voor De Lijn leggen we de lat noodgedwongen ook wel een pak lager dan voor de NMBS natuurlijk.