De sloten in de kelders van onze appartement zijn letterlijk versleten. het zijn nog van die ronde sleutels en die beginnen nu, na 50 jaar gebruik, gewoonweg te werken op alle kelderdeuren.
Ik ben bij een slotenmaken gaan vragen of hij mij een nieuw slot kon komen installeren en viel bijna achterover van de vraagprijs: 160 € voor installatie van een nieuw slot (ik neem aan prijs van het slot inbegrepen). Aangezien ik er twee moet doen vervangen, wou hij wel een "prijske maken", zonder te verduidelijken hoeveel dat dan zou zijn (verrassing na installatie???).
Aangezien ik niet handig ben, wou ik even horen of dit "normale" prijzen zijn en of iemand die in mijn buurt woont (Zuid-Oost Brussel) dit toevallig doet voor een veel schappelijkere prijs. Dank bij voorbaat.
2 sloten vervangen in kelders appartementen
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Je moet niet speciaal handig zijn om een slot te vervangen.
Wat je nodig hebt is de diepte van het slot
Er is nogal een verschil tussen deze 3:

Verder moet je gewoon de cilinder eruit halen en de nieuwe erin steken.
Tenzij je bedoelt dat heel dit spul eruit moet?

Trouwens, als het van een appartement is, is het €160 gedeeld door het aantal appartementen, dus dan valt de kost nogal mee?
Wij hebben een tijdje geleden 2 gelijksluitende cilinders (voordeur én achterdeur) met noodopening (als er een sleutel opzit langs binnen, kan je langs buiten toch de deur openen) en 12 sleutels, gewoon Yale, dus geen veiligheidssleutels: alles tezamen €85.
Afgehaald wel, een weekje wachten.
Wat je nodig hebt is de diepte van het slot
Er is nogal een verschil tussen deze 3:

Verder moet je gewoon de cilinder eruit halen en de nieuwe erin steken.
Tenzij je bedoelt dat heel dit spul eruit moet?

Trouwens, als het van een appartement is, is het €160 gedeeld door het aantal appartementen, dus dan valt de kost nogal mee?
Wij hebben een tijdje geleden 2 gelijksluitende cilinders (voordeur én achterdeur) met noodopening (als er een sleutel opzit langs binnen, kan je langs buiten toch de deur openen) en 12 sleutels, gewoon Yale, dus geen veiligheidssleutels: alles tezamen €85.
Afgehaald wel, een weekje wachten.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Er Is 1 kelder per appartement. Ik wil gewoon een nieuw slot op mijn persoonlijke kelder en die van een buur. Misschien toch zelf proberen.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat is werkelijk 10 min werk zelfs al moet je het hele mechanisme vervangen, gewoon opmeten even naar de dhz en voila
.
Simpelste cilinder is 12 euro voor 25 euro heb je al iets betere kwaliteit maar voor een kelder voldoende.

Simpelste cilinder is 12 euro voor 25 euro heb je al iets betere kwaliteit maar voor een kelder voldoende.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als de deur vaak gebruikt wordt, zorg dan wel dat het nieuwe slotmechanisme mooi recht hangt in de oude holte, anders erodeert de metalen "stift" (waar de hendels op vast zitten) vrij snel.
Vijs dat slotmechanisme er eens uit om te zien hoeveel ruimte je hebt.
Vijs dat slotmechanisme er eens uit om te zien hoeveel ruimte je hebt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 62 keer
50 jaar mechanisme tov nu , vaak moet alles vv worden . zijn voorstel is nu niet bepaald slecht incl alle afwerking veronderstel ik
The eternal and true pessimist 

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Als het slot 50 jaar oud is dan zal dat er inderdaad uit moeten... maar deze kan je vinden in iedere DHZ (en het zijn normaal standaard afmetingen).heist_175 schreef:Tenzij je bedoelt dat heel dit spul eruit moet?
Eventueel heb je een klein houtbeiteltje nodig om het wat netjes te maken... maar je hoeft geen superman te zijn om zoiets klaar te krijgen.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
- Bedankt: 765 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Het beste is uiteraard je huidige slot mee te nemen naar de doe het zelf, daar hebben ze meettoestellen tegen de muur om je exacte maat te kennen (belangrijkste: afstand klink - centrum van cylinder, en afstand centrum cylinder - rand van slot).
Als je eentje vind die in het gat past, dan heb je max 5 minuten werk om de 2 schroeven vast te draaien, de cylinder erin te stoppen en de cylinderschroef te bevestigen. Past hij niet echt, dan mag je een beetje handig zijn om het gat aan te passen; ben je niet handig kan een slotenmaker interessant zijn.
Het ALLERbelangrijkste voor elk slot is dat het NIET uitsteekt voorbij de plaat, zeker aan de buitenkant. Ook voor een kelder is dat een kleine moeite, want de prijs verandert zelden in functie van de lengte, dus dat zou je keuze niet mogen beinvloeden.
[
Post made via mobile device ]
Als je eentje vind die in het gat past, dan heb je max 5 minuten werk om de 2 schroeven vast te draaien, de cylinder erin te stoppen en de cylinderschroef te bevestigen. Past hij niet echt, dan mag je een beetje handig zijn om het gat aan te passen; ben je niet handig kan een slotenmaker interessant zijn.
Het ALLERbelangrijkste voor elk slot is dat het NIET uitsteekt voorbij de plaat, zeker aan de buitenkant. Ook voor een kelder is dat een kleine moeite, want de prijs verandert zelden in functie van de lengte, dus dat zou je keuze niet mogen beinvloeden.
[

-
- Starter
Ik wist niet eens van zulke subtiliteiten. bedankt voor het advies