Racisme ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Dizzy schreef:Het gaat dus om het woord "onze" en niet over "cultuur".
Het wordt hier hoe langer, hoe zotter.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: Het klopt dat we onverdraagzamer geworden zijn.
Inderdaad, vooral diegenen die ten alle tijde politieke correctheid willen uitstralen, zelfs tot in het absurde, en het onderscheid niet meer maken tussen een grapje over flietjes of een onschuldige traditie zoals zwarte piet en bewust racisme...

Vroeger noemde men zo iemand een azijnpisser.
Maar dat mag vandaag ook al niet meer zeker...
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

petrol242 schreef:
sky schreef: BV: Meisjes die in sommige Brusselse wijken niet meer in korte rok durven lopen omdat ze bedreigd worden omdat de mensen die daar wonen in hun land van herkomst niet de gewoonte hebben om daar vrouwen in korte rok te zien.
Maar wel eerlijk zijn hé. Dat mag gerust naar overal uitgebreid worden en naar alle lagen van de bevolking en niet alleen mensen met een ander land van herkomst.
Dat snap ik niet, kan je uitleggen wat je bedoelt met dat het naar overal mag worden uitgebreid?

Bedoel je dat de kritiek niet enkel moet gelden op margi's van buitenlandse cultuur, maar dat iedereen even erg moet boeten voor slecht en crimineel gedrag naar anderen (vrouwen of mannen, whatever) toe?

Tuurlijk datte, wie heeft ooit beweerd van niet?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

woutervh schrijft: ...Met als resultaat een natuurlijke evolutie tot één gezamenlijke maatschappij en cultuur...

Erg mooie gedachte, duidelijk vorm gegeven ook in de Startrek reeksen van weleer die hopen "trekkies" hebben opgeleverd. Teilhard de Chardin heeft evenzeer de wenselijkheid ervan duidelijk gemaakt, maar tegelijkertijd erbij verteld dat ieder van ons als een soort Christus door het leven zou moeten gaan om dit ideaal te kunnen bereiken... :-(
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

duizend schreef:
Azijn gaat beledigd zijn en alle pissers van andere substanties ook, je speelt met vuur :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

yep en voor je het weet word je gedagvaard door Uniazijn
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
Bedankt: 727 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef:
Dizzy schreef:Het klopt dat we onverdraagzamer geworden zijn.
Inderdaad, vooral diegenen die ten alle tijde politieke correctheid willen uitstralen, zelfs tot in het absurde, en het onderscheid niet meer maken tussen een grapje over flietjes of een onschuldige traditie zoals zwarte piet en bewust racisme...

Uiteraard zijn het vooral de anderen die fout zijn, wij toch niet, onmogelijk. Wij hebben het monopolie op wat juist is. Dat hadden we al en dat zullen we behouden. Iedereen die klaagt over ons monopolie is een politieke correcte of azijnpisser. Vrouwen die voor hun rechten opkomen zijn gewoon manhatende kutwijven met (te) veel praat want mannen zijn van nature niet gewelddadig. Het is net dat superioriteitsgevoel dat het probleem is.

Ik ben zelf geen scherpslijper en ik kan met veel lachen. Racisme is echter een strafbaar feit en dus niet onschuldig, laat staan grappig. Het grapje van flietjes is onschuldiger dan wat de man in het filmpje toonde en mogelijk onbewust maar het duidt op een gebrek aan inlevingsvermogen/evolutie. Bovendien is het al zodanig afgezaagd dat je je moet afvragen of een gebrek aan humor niet eerder het probleem is. Het is hetzelfde als de grappen met de hooooooond. Ja, dat was een goeie, meer dan 30 jaar geleden, nu is dat afgezaagd.

Dat het vaak onbewust gebeurt heb ik ook al meermaals aangegeven. Veel mensen zijn zich van geen kwaad bewust en zijn gewoon zo dwaas. Als men hen er echter op wijst dan is het bij sommigen wel ineens defensief van azijnpissers etc... je kan je dan toch afvragen hoe onbewust het is? De man uit het filmpje wordt al snel goedgepraat want het zou uit woede zijn (alsof dat wat uitmaakt). Hij herhaalt zijn uitspraken echter en hij gebruikt de woorden bewust omdat hij verdomd goed weet dat ze raken. Zijn woede is dus inderdaad de oorzaak... van zijn eerlijkheid of gebrek aan controle maar niet van zijn onschuld. Hij noemt de vrouw meermaals HET probleem van de maatschappij maar iemand die een opmerking maakt over gevaarlijk rijgedrag is uiteraard een probleem voor de maatschappij maar niet de chauffeur in kwestie met zijn superieur rijgedrag :bang:

Weet je wat echt steeds minder mag, iemand racist noemen :)
Je wordt al snel van vanalles beschuldigd terwijl je enkel opkomt tegen iets dat wettelijk verboden is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Onder de nazi bezetting had je de Gestapo. Anno 2021 heb je de GedaPo ofte GedachtenPolitie. Alle foute gedachten moeten en zullen gesanctioneerd worden.
Dizzy, zoals hier zo vaak al gebleken is: je lult gewoon uit je nek
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 04 maa 2021, 15:09, in totaal 2 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Jack Daniels schreef:yep en voor je het weet word je gedagvaard door Uniazijn
:lol:

De unie van azijnbottelaars zal ongetwijfeld 'gekwetst' zijn, alsook de vereniging voor patiënten met nierstenen, die vinden dat de verwijzing naar 'pissen' echt niet door de beugel kan, gezien dit voor hen letterlijk en figuurlijk een zeer pijnlijke zaak is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster

Nee Jack, hij verdedigt de "onverdraagzaamheid" van de (zelfverklaarde) Verdraagzamen... :-D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:Nee Jack, hij verdedigt de "onverdraagzaamheid" van de (zelfverklaarde) Verdraagzamen... :-D
Nu je het zegt. Had ik geeneens bij stil gestaan. :-D
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Precies allemaal vroeger ook veel naar Urbanus gekeken... :banana: :angel:

"Pas op het publiek is ook veel onverdraagzamer geworden dan vroeger.Vroeger kon ik vertellen wat dat ik wou, en de mensen altijd beleefd 'ehuhuhuhe'. Tegenwoordig moet ik al mijn grappen eerst 16 keer filteren door de onderbroek van moeder Theresa eerdat ik er mee naar buiten mag komen. Altijd maar kritiek en vergiftigde lezersbrieven in de krant.
Ik zat onlangs in een radioprogrammaatje voor kinderen. En ik had daar zo voor die kindertjes ter plekke een verhaaltje verzonnen.
"Janneke loopt door de tuin en hij vindt daar een peer. En hij had die opgeraapt, en daarin gebeten. En in die peer zat een wesp. En die had in zijn lip gestoken, en daarvan had Janneke een gezwollen lipke. En Janneke al jankend naar zijn moeder: "Ma, mijn peer staat in brand. Aaaaaahiaaaaa!"

En die kinderen: "PFT! Wat een oubollige kul van de jaren 70 is dat! F*ck you!"

Ik ging daar af als een gieter, en dat was nog niet het ergste. Plots een hoop razende telefoons van gechoqeerde luisteraars.

*Trrrrrriiiiing*
"Urbanus! Racist! Hebt gij er niet aan gedacht jongen, dat onze zwarte medemens heel zijn leven met zo gezwollen lippen moet rondlopen!? Daar hebt ge.."
Urbanus: "Sorry, ge hebt daar wel een punt, maar zover had ik het niet gezocht hoor. Maar ok, die dikke lippen gaan eruit, weg met die lippen."

*trrriiiing*
"Met de dierenbescherming.
Urbanus wat heeft die wesp u misdaan? Iedere keer wordt dat beestje in een verkeerd daglicht gesteld. Het is de taak van de wesp om alle rotzooi op te ruimen in de natuur. Ge moet niet doen, alsof ge van een wesp dikke lippen krijgt.."

"Ok die wesp gaat er uit wat.."
*Trrrrrriiiiing*

"Met de verenigde fruithandelaren.

Meneer Urbanus is het niet erg genoeg dat onze appeloogst ieder jaar mislukt gaat ge ook ons peer in diskrediet brengen bij de jeugd? Altijd maar spotten met het inlands fruit. Zout ge niet beter lachen, met die stom ingevoerde Spaanse pruimen, die hier onze markt komen ondermijnen aan dumpingprijzen? Hè! Altijd ma.."

"Ok ok ik maak er een pruim van het.."

*triiiingggg*
"Met de stichting: de Jannekes.

Urbanus wij mensen met de voornaam Janneke nemen het niet langer dat al die stomme verhaaltjes van u altijd maar beginnen met Janneke dit Janneke zus Janneke zo. Kunt gij eens geen andere voornaam verzinnen voor uw flauwekul: Joop, Dirk, Frans, Ingrid, Margeau, Frans..."
"Ok! Ik maak er Ingrid van ma maar!

Ik heel dat verhaal aangepast om de mensen tevreden te stellen:
Ingrid loopt door de tuin ze vindt daar een stom ingevoerde spaanse pruim zat daar helemaal geen wesp op zij daarin gebeten*krsh* en naar haar moeder: 'Ma, mijn pruim staat in brand. aaaahihaaaa!'

Die kinderen: "yaaaahaaaaaaahiaaa!"

Subtiel! Subtiel! verschrikkelijk... "
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Looooollll
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, de koning van de belegen moppen moet het gaan redden :roll:

Als je opmerkingen over strafbare feiten onverdraagzaam begint te noemen, tja. :roll:

Zeg gewoon waar het op staat, wij willen racistisch kunnen zijn als wij dat willen want DAT is de kern van de zaak.

En gedachtepolitie gaat over gedachten, die zijn nog altijd even vrij. Als je je echter in de maatschappij begeeft gelden er regels. Als jij die niet wenst te volgen moet je niet janken over de consequenties.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

In plaats van ruzie te maken, kunnen we beter gewoon vaststellen dat selectieve kritiek en selectieve waarden en normen velen het verkeerde keelgat inschieten.

Dat komt niet omdat we elkaar haten, maar omdat er opgekropte gevoelens naar boven komen.

Niet heel toevallig waarschijnlijk net zoals bij de man in het filmpje in kwestie. Hij schijt die vrouw niet uit omdat zij een opmerking maakte, hij schijt die vrouw uit om duust en één redenen waarvoor hij nog geen 'closure' heeft gehad, plus het feit dat zij hem (naar zijn eigen berekeningen) net genoeg heeft getriggerd om de poorten van opgekropte frustratie volledig open te zetten. Niet excuserend, alleen maar observerend en verklarend, is mijn insteek hier.

Waarom exact zíj zijn shitstorm te verduren kreeg, ik heb geen idee of dat komt omdat hij haar een Marokkaanse kuthoer vindt, of hij dat ter volledigheid gewoon nadien heeft bijgeslingerd in een poging om haar zo hard mogelijk te kwetsen in zijn vlagen van verbaal geweld.

Enkelingen vinden het niet fair dat gekleurde margi's ongestrafd vrouwen kunnen lastigvallen terwijl de heer die schittert in het gelinkte videospektakel zware gevolgen draagt voor zijn uitbarsting. Die mensen uiten hierover hun frustratie. Akkoord, het is een whataboutism, want het ging hier enkel over die gekke meneer die slim genoeg is om samenstellingen van lelijke woorden te maken. Dan heb je anderen die de slinger terugketsen omdat die volgens hen te ver is doorgeslagen, want als gekleurde margi's geen vrouwen mogen lastigvallen, dan toch niemand zeker? En weeral is dit een whataboutism, want daarover ging het wéér niet.

Iedereen heeft het gevoel dat er irrelevante whataboutisms worden bijgesleurd en niemand neemt de discussie nog serieus. Fijn.

Wat we echter weer vergeten is dat we elk geval APART moeten bekijken. Laat de whataboutisms buiten elk van die aparte discussies, want het kan misschien interessant zijn, het is beter om die andere onderwerpen een aparte discussie te gunnen, puur op zich. Hierdoor ontwapenen we de mensen die graag een discussie ontsporen door te generaliseren en te overdrijven.

APARTE DISCUSSIE over meneer de Antwerpenaar met een vuile mond: is hij raciest? Als hij iemand een Marokkaanse kuthoer noemt, waarom niet, eh? In de strikte zin van het woord valt iemand beledigen door diens afkomst of ethniciteit erbij te betrekken onder racisme.

APARTE DISCUSSIE over gekleurde margi's van machoculturen die vrouwen lastigvallen: dat mag niet getolereerd worden. Wat is een geschikte straf? Wat is de juiste aanpak om dit te ontraden en hen dit af te leren? Geen enkel idee, ik speel niet graag met vuur meer.

APARTE DISCUSSIE over dat vrouwen van niemand hoeft te pikken geviseerd, gediscrimineerd of seksueel geïntimideerd/misbruikt te worden. Volledig akkoord, niemand hoeft die van eender wie te pikken! Of het vrouwen of mannen zijn, rijken of armen, albino of letterlijk zwarte neger. Niemand van iemand. Helaas gebeurt het nog veel, zelfs onder de inheemsen. Vooral onder margi's en oubolligen der geest. Ik weet dat ik hiermee generaliseer, maar moet ik het rijksregister uitprinten en bij elke lijn erbij schrijven of ze wel of niet anderen lastigvallen op de genoemde wijzes? Dat lijkt mij te ver gaande.

APARTE DISCUSSIE over zwarte piet. Jammer, maar aangezien ik merk dat die discussie is overgewaaid uit NL (gruwel) en de VS (gruwelgruwelgruwel) en ik pértinént tegen geïmporteerde culturele issues ben, heb ik liever dat de oplossing ontstaat puur vanuit onze eigen cultuur en hoe wij dat zien. Ik heb persoonlijk megahard het schijt dat wij het OK vinden dat we én problemen én de daarbij ontstane oplossingen gewoon 1 op 1 importeren vanuit landen die een (volgens mij) compleet andere cultuur hanteren in de maatschappij. Dat doet mij zodanig gruwelen dat ik niet blij kan zijn hoe de pietkwestie hier beslecht is geweest. Als we dat nu puur uit onszelf hadden gedaan, waarom niet. Maar ik wil niet onze cultuur opzijschuiven en die uit NL en de VS importeren. Dat gebeurt al veel te vaak en maakt onze identiteit kapot. Los van de pietkwestie. Dat is mijn persoonlijk stokpaardje trouwens, veel mensen die afgeven op de Walen, maar als het aan mij ligt, dan zal ik stante pede een embargo opwerpen tegen de import van cultuur uit NL en de VS. Ik háát ze zo, met hun betweterigheid en hun dikkenekkerigheid. Bah. De Walen zijn tenminste zo nuchter en bescheiden en warm als hoe ik échte Vlamingen zie. Ja, no true Scotsman, ik besef het hard genoeg, maar dat doet niks af van mijn buikgevoel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
persoonlijke aaval verwijderd
Dizzy schreef:Ja, de koning van de belegen moppen moet het gaan redden :roll:
Ik was nog van plan om te schrijven dat Dizzy zeker niet met die Urbanus mop ging kunnen lachen. Ik had het beter wél geschreven. Dizzy, ge zijt nen triestigaard.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Voor je met een mop kan lachen moet je ze wel eerst (willen) begrijpen natuurlijk :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

JamesEarlGray, ik ben het voor 90% met u eens. Men moet mensen en situaties individueel beoordelen en het op een hoop gooien wat totaal losstaande zaken helpt de discussie niet.

Dat de man vooral uit frustratie handelde gaf ik ook al aan. Wie reageert nu zodanig op een al bij al kleine oorzaak? De man heeft een kort lontje en is daardoor ineens de rem kwijt op zijn frustraties. "Marokkaanse kuthoer" lijkt me vrij duidelijk maar in België is racisme niet altijd zo helder. Over uw collega zijn pasgeboren zoon "nog een aap die we aan een koord in een boom moeten hangen" is bvb niet erg genoeg :roll: Het is voor sommigen zelfs grappig.

Je hebt ook gelijk dat het ene het andere niet goedmaakt. Mishandeling/discriminatie/racisme is fout en strafbaar en het maakt niet uit wie het doet of welke kleur men heeft. Wat men eraan kan doen vraag je je terecht af? Wel doen alsof er niets aan de hand is, zal zeker niet helpen net zoals van mensen die het probleem aankaarten het probleem maken.

Dat het probleem zeer groot is, is ook geen reden om erover te zwijgen maar net het omgekeerde. Het benoemen van problemen kan net een manier zijn om enige zelfreflectie te bekomen maar ik besef maar al te goed dat dit voor velen een onhaalbare inspanning is... voor zichzelf. Vaak zijn ze wel briljant in het benoemen bij anderen.

Je hebt ook gelijk dat je zegt dat veel van "onze" cultuur helemaal niet zo van ons is maar gewoon overgenomen van elders, vaak zelfs enkel uit commerciële overwegingen. De sint wordt veel meer bedreigd door santa claus en Halloween en wat nog allemaal dan door de roetpiet. Ik vind echter dat we de pietenzaak niet zo slecht hebben aangepakt en in ieder geval beter dan in NL. De sint is er nog altijd en ook de pieten lopen nog rond, ze lijken nu gewoon iets minder op slaven en dat was toch niet waar het echt om ging, alé bij mij toch niet. Kinderen merken er al helemaal niets van, die willen de pakjes en de snoep, het zijn sommige ouders die zich een slaaf ontnomen voelen :roll:

Ik herinner me ook een liedje waarin men zingt van wie goed is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Dit heeft men blijkbaar aangepast omdat kinderen slaan bij de meerderheid is doorgedrongen als een weinig educatief project. Waarschijnlijk zijn er ook mensen die nog altijd vinden dat ze hun kinderen eens harder mogen tonen hoezeer ze gelijk hebben, maar ik ken ze gelukkig niet. Ook hier bestaat er wetgeving tegen kindermisbruik en ik zou het even dwaas vinden om mensen die tegen kindermisbruik ageren als azijnpissers te benoemen.

En over Urbanus dit: ik had al zijn platen. Als kind kon ik er hard mee lachen maar nu besef ik dat sommige van de grappen over hun tijd zijn. Sommigen mensen evolueren, anderen blijven liever hangen of geraken niet vooruit. Het is wat het is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Niet (meer) kunnen lachen met Urbanus zijn grappen is inderdaad een evolutie... achteruit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Niet meer kunnen lezen is ook een signaal :lol:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Een verwijzing naar iemand zijn nationaliteit is dus per definitie racistisch? Als die gewoon kuthoer had gezegd was er niets aan de hand geweest, of wat? Italiaanse spaghetti vreter is dan ook racistisch?
Wat die liedjes betreft. Ik ken die van Urbanus niet niet dadelijk, maar misschien is het probleem niet zozeer de tekst, maar het feit dat de mensen niets meer verdragen van elkaar, en van elke mug een olifant willen maken.

Als in de VS een blanke agent een anders kleurige die weerspannig is neerschiet is het racisme als diezelfde agent een blanke weerspannige neerschiet is er geen vuiltje aan de lucht.

Als een bepaalde groep het N-woord gebruikt dan is dat cool, als een blank het N-woord gebruikt dan is het plots racisme.

Waarmee ik dus wil zeggen dat er dikwijls 2 maten en 2 gewichten zijn, je kan niet verwachten dat je au sérieux genomen worden als je zelf een woord gebruikt dat voor jou in de mond van iemand anders racistisch is.

Het is niet omdat de ene een andere kleur heeft dan de andere, dat alles die ene zegt of doet per se racistisch is voor de andere of dat die andere dat per se als racistisch moet opnemen, want die richting gaat het precies wel uit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
persoonlijke aanval verwijderd
Dizzy, gij kunt precies niet lachen met dingen of moppen waar anderen dubbel geplooid liggen van het lachen. Is het OK om te stellen dat een koffietafel na een begrafenis voor jou een toppunt van humor is? Want afgaande op al jouw reacties hier op het forum moet dat daar bij jou thuis een hele droeve, deprimerende toestand zijn. Er mag daar alleen gelachen worden als het met jouw goedkeuring is.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 04 maa 2021, 17:11, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Hier, in 't stad, zeggen we "een kat een kat noemen"...
Maar deze dame legt het allemaal veel beter uit nog:
https://www.tijd.be/opinie/column/benoe ... 79269.html
Laatst gewijzigd door wied 04 maa 2021, 17:18, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:Hier, in 't stad, zeggen we: "een kat een kat noemen"...
Maar deze dame legt het allemaal veel beter uit nog
Bedankt voor de link. Helder geschreven artikel.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@ JamesEarlGray : Tussen de bagger door is me je vraag even ontgaan. Het ging over dat doortrekken van geweld tegen vrouwen. Er worden bepaalde aspecten uitvergroot, waarmee ik tegelijk niets wil minimaliseren. Wat ik probeerde te stellen is dat geweld tegen vrouwen overal voorkomt. Dat staat volledig los van de problematiek rond racisme maar vrouwen worden nogal eens vaak onterecht in die ridderlijke retoriek mee gesleurd.

De ongelijkheid tussen man en vrouw is overal aanwezig en niet alleen in wijken met een allochtone achtergrond. Misschien is alles wel wettelijk geregeld, alhoewel, maar de maatschappelijke praktijk toont een heel ander beeld. Ik heb daar de voorbeelden aangehaald en gepoogd een beetje de hypocrisie achter de "Wij hebben respect voor onze vrouwen en zij niet" mentaliteit willen doorprikken, maar dat is blijkbaar niet goed begrepen omdat men alleen maar leest wat men wil lezen.

Heel de hetze rond het filmpje is voor mij geen gegeven. Dat is wat dat het is. Net zoals de zwarte pieten discussie of de Jommekes, of de Kuifjes of een Urbanus die wel heel hard naar rechts neigt. Het feit dat ik Amanda Gorman en Marieke Lucas Rijneveld heb aangehaald en dat het debacle daar rond voor mij toch ook de wenkbrauwen heeft doen fronsen, wordt gewoonweg niet gelezen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

sky schreef:Een verwijzing naar iemand zijn nationaliteit is dus per definitie racistisch? Als die gewoon kuthoer had gezegd was er niets aan de hand geweest, of wat? Italiaanse spaghetti vreter is dan ook racistisch?
Wat die liedjes betreft. Ik ken die van Urbanus niet niet dadelijk, maar misschien is het probleem niet zozeer de tekst, maar het feit dat de mensen niets meer verdragen van elkaar, en van elke mug een olifant willen maken.
Tijdje terug was er een interview met urbanus op TV... waar ze nogal snel hem de mond wouden snoeren eerst maar hij eigenlijk zei waar heel deze discussie op neervalt...
"Wij" als blanke vlaming moeten constant alles inleveren, op eieren lopen, etc etc, terwijl er over ons gesteamrolled wordt met alles wat het zonlicht niet kan verdragen.

Ik zal eens kijken of ik dat interview nog ergens terugvind.

EDIT: De backup die ik toen gemaakt had lijkt verdwenen te zijn, maar de "aflevering" zelf van toen op canvas staat wel nog op youtube:
Laatst gewijzigd door GuntherDW 04 maa 2021, 17:56, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Ik herinner me ook een liedje waarin men zingt van wie goed is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Dit heeft men blijkbaar aangepast omdat kinderen slaan bij de meerderheid is doorgedrongen als een weinig educatief project. Waarschijnlijk zijn er ook mensen die nog altijd vinden dat ze hun kinderen eens harder mogen tonen hoezeer ze gelijk hebben, maar ik ken ze gelukkig niet. Ook hier bestaat er wetgeving tegen kindermisbruik en ik zou het even dwaas vinden om mensen die tegen kindermisbruik ageren als azijnpissers te benoemen.
Typisch voorbeeld, jij vindt dat de tekst “de roe krijgen” niet meer kan in een liedje.
Jij geeft er een betekenis aan en koppelt de gedachte dat iemand die dat liedje zingt, automatisch ook zijn kinderen slaat.

Anderzijds heeft de roe krijgen andere betekenissen

De roe wordt vaak als strafwerktuig gezien, waarbij er soms mee achterna gezeten of geslagen werd, maar vaker nog werd een roe in een schoen gestoken ten teken van straf of als teken dat men te oud was om cadeautjes te krijgen.

Mooi voorbeeld van een onverdraagzaam iemand die reageert uit een te politiek correcte onwetendheid...
... aka azijnpissers
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

wied schreef:Hier, in 't stad, zeggen we "een kat een kat noemen"...
Maar deze dame legt het allemaal veel beter uit nog:
"Een kat een kat noemen.", is gewoon een algemene uitdrukking, die zelfs gelijkaardige versies heeft in andere talen (bijv. Spaans : "Llamar al pan "pan" y al vino "vino" (brood brood noemen en wijn wijn))

Ik ben het volledig met haar eens.
Zaken niet mogen benoemen is een intellectuele muilkorf, want problemen die je niet mag benoemen, die lijken niet te bestaan.

Wat Dizzy betreft, ik vind het niet alleen een zuurpruim, hij vindt ook dat zijn normen de normen voor iedereen moeten zijn, hetzelfde geldt voor die vrouw die zich zo druk maakte over de "flietjes" van de Chinees.
Dizzy zegt om de haverklap "racisme is strafbaar", maar hij doet precies alsof hij daarbij de rechter is.
In een rechtsstaat is het niet aan één individu om te oordelen wat racisme is, anders leef je in een dictatuur.
Dus, ja, er zullen altijd zuurpruimen zijn, het probleem is als die denken dat ze hoofdinquisiteur zijn, en denken als enige in staat te zijn te bepalen wat racisme is of godbetert "goede smaak" (zoals bij de Urbanus mop).
petrol242 schreef:Wat ik probeerde te stellen is dat geweld tegen vrouwen overal voorkomt.
Ongetwijfeld, maar het is een waarheid als een koe dat er in moslimlanden meer geweld tegen vrouwen is, en vrouwen er minder rechten hebben.
Ik weet niet waarom je dat onder de mat wilt vegen.
In Saudi-Arabië bijvoorbeeld was het groot nieuws dat vrouwen met de auto zouden mogen rijden.
Dat zegt toch genoeg over hoe sommige landen hun vrouwen behandelen?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

GuntherDW schreef: Ik zal eens kijken of ik dat interview nog ergens terugvind.
https://www.hln.be/showbizz/passage-urb ... ~aa876931/
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb een link naar de "volledige" uitzending in m'n post gezet, zodat je de volledige context krijgt in plaats van enkel wat de krant eruit haalt.
De backup van toen heb ik ook teruggevonden maar dit is iets beter natuurlijk :p

Het punt waar het over ging toen begint 14 minuten in.
Met timecode :
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Ik heb daar de voorbeelden aangehaald en gepoogd een beetje de hypocrisie achter de "Wij hebben respect voor onze vrouwen en zij niet" mentaliteit willen doorprikken, maar dat is blijkbaar niet goed begrepen omdat men alleen maar leest wat men wil lezen.
Ik hoop niet dat ze met hun kritiek op het vrouwonvriendelijk gedrag van sommige margi's direct impliceren dat hun eigen gedrag wél respectvol is. Hebben ze dat eigenlijk ooit beweerd?

Dezelfde denkfout die wordt gemaakt bij mensen die ritueel slachten afkeuren uit dierenvriendschap maar ondertussen zelf vlees en zuiven blijven eten alsof dat wél diervriendelijk is. Iemand die kritiek geeft op ritueel slachten met de argumentatie dat het dierenleed veroorzaakt zonder in te zien dat hun eigen vleesconsumptie bijdraagt tot massaal veel dierenleed, is hypocriet of gewoon onwetend. Ik eet vlees, ik wéét dat het dierenleed veroorzaakt. Als ik afgeef op ritueel slachten, is dat omdat ik maatschappelijke en wettelijke uitzonderingen voor religieuzen niet door de beugel vind kunnen, niet omdat het zogezegd wreder is dan waar ik zelf schuldig aan ben. Soit, afgeweken van het punt.

Over de discussie van vrouwonvriendelijk gedrag door bepaalde margi's, mensen kunnen daar terecht kritiek over hebben zonder zelf vrij te zijn van zonden. Het enige dat ze aan de kaak stellen is dat specifiek gedrag, zeer nauw afgelijnd. Dat kan liggen aan hun superioriteitsgevoel, of omdat ze vinden dat dat strikt afgelijnd gedrag niet past in wat zij aanvaardbaar vinden, zonder meteen een totaalsom te maken over hoe respectvol zij naar vrouwen toe zijn.

Dus: vind jij dat mensen die op een andere manier onrespectvol omgaan met vrouwen of anderzijds vrouwen geen respect toedragen niet in staat mogen zijn kritiek te uiten op anderen hun verschillend onrespectvol gedrag? Indien ja, amai dat beperkt de kansen nogal ferm, want wie is volledig vrij van zonden? Indien nee, wat bedoel je dan wel?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

JamesEarlGray schreef: Ik hoop niet dat ze met hun kritiek op het vrouwonvriendelijk gedrag van sommige margi's direct impliceren dat hun eigen gedrag wél respectvol is. Hebben ze dat eigenlijk ooit beweerd?
Word ik hier nu in de rubriek "margi's" ingedeeld?
Ik kan jullie in elk geval garanderen dat ik geen vrouwen sla.
En ja, er is wel degelijk een verschil in attitude tussen autochtone en sommige allochtone bevolking.
Logisch ook, in veel landen (vooral moslimlanden) hebben vrouwen bijlange niet dezelfde rechten als mannen, en krijgen ze zelfs de schuld als ze verkracht worden.
Dus ja, er is wel degelijk een verschil in mentaliteit.
JamesEarlGray schreef:Dezelfde denkfout die wordt gemaakt bij mensen die ritueel slachten afkeuren uit dierenvriendschap maar ondertussen zelf vlees en zuiven blijven eten alsof dat wél diervriendelijk is.
Ik eet met veel plezier vlees, maar ik vind dat niet hypocriet.
Er is immers een verschil tussen leed dat er altijd zal zijn zolang je vlees van natuurlijke oorsprong eet (het labovlees zou dit niet meer hebben), maar dat betekent toch niet dat als je iets hebt om te verdoven, en daarmee het leed te beperken, dat je dat niet moet toepassen.
Daarom vind ik onverdoofd slachten barbaars.
Vergelijk het met een tandarts, daar zal ook altijd wel wat pijn komen bij kijken, maar een tandarts die zonder dat de patiënt dat wil, zomaar tanden trekt zonder verdoving is een barbaar.
JamesEarlGray schreef:Dat kan liggen aan hun superioriteitsgevoel, of omdat ze vinden dat dat strikt afgelijnd gedrag niet past in wat zij aanvaardbaar vinden, zonder meteen een totaalsom te maken over hoe respectvol zij naar vrouwen toe zijn.
Het is niet alleen dat, Dizzy en co verwijzen om de haverklap naar het strafbaar zijn van racisme.
Wel, vrouwen mishandelen is dat ook.
Vrouwenbesnijdenis is vrouwenmishandeling.
Gearrangeerde huwelijken zijn ook een vorm van mishandeling.
Maar moet het verbazen dat ik hen daar niet over hoor?
Dan heet het plots niet meer van "dat is strafbaar", dan is het van "wij zijn een multicultuur, en elk heeft zijn normen en waarden.".
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boulder schreef:Wel, vrouwen mishandelen is dat ook.
Dan heet het plots niet meer van "dat is strafbaar", dan is het van "wij zijn een multicultuur, en elk heeft zijn normen en waarden.".
Ach, om het dichter bij huis te brengen... Wat vind je van de "besnijdenis" bij mannen dan?
Ik vind het evenzeer mishandeling tenzij het echt medisch nodig lijkt te zijn. (tip: in de meeste gevallen is het dat niet).

Hier in ons land wordt het minder gedaan dan in andere landen, maar het blijft weldegelijk een issue.
Het wordt evenzeer onverdoofd gedaan etc. Tenzij je er zelf voor kiest of voor medische redenen zie ik niet in waarom het zou gedaan moeten worden.
Het is zelfs beter qua gevoel voor beide, je hebt geen tonnen lube nodig e.d. bijvoorbeeld :p.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

GuntherDW schreef: Het is zelfs beter qua gevoel voor beide, je hebt geen tonnen lube nodig e.d. bijvoorbeeld :p.
Tijd voor een nieuw topic? :angel:
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Word ik hier nu in de rubriek "margi's" ingedeeld?
Ik kan jullie in elk geval garanderen dat ik geen vrouwen sla.
En ja, er is wel degelijk een verschil in attitude tussen autochtone en sommige allochtone bevolking.
Logisch ook, in veel landen (vooral moslimlanden) hebben vrouwen bijlange niet dezelfde rechten als mannen, en krijgen ze zelfs de schuld als ze verkracht worden.
Dus ja, er is wel degelijk een verschil in mentaliteit.

Ik eet met veel plezier vlees, maar ik vind dat niet hypocriet.
Er is immers een verschil tussen leed dat er altijd zal zijn zolang je vlees van natuurlijke oorsprong eet (het labovlees zou dit niet meer hebben), maar dat betekent toch niet dat als je iets hebt om te verdoven, en daarmee het leed te beperken, dat je dat niet moet toepassen.
Daarom vind ik onverdoofd slachten barbaars.
Vergelijk het met een tandarts, daar zal ook altijd wel wat pijn komen bij kijken, maar een tandarts die zonder dat de patiënt dat wil, zomaar tanden trekt zonder verdoving is een barbaar.

Het is niet alleen dat, Dizzy en co verwijzen om de haverklap naar het strafbaar zijn van racisme.
Wel, vrouwen mishandelen is dat ook.
Nee Boulder, niet gij. Ik had het over wat-vrouwgelijkheid-betreft cultureel achtergestelde andersgekleurden die het leven van voorbijwandelende vrouwen verpesten in Brussel.

En tuurlijk is er een verschil. Niemand ontkent dat. De vraag is echter: is dat verschil groot genoeg om hen te kunnen indelen in het kamp van de slechteriken, en de inheemse vrouwonvriendelijken in het kamp der goedzakken? Waar wordt de lijn getrokken? Het antwoord op die vraag is voor veel mensen zeer verschillend en dat is wat petrol volgens mij bedoelt: het is niet omdat ge niet uitsteekt wat die bruinzakken allemaal durven doen en zeggen tegen vrouwen dat uw gedrag automatisch voldoende vrouwvriendelijk is. Wat IS 'voldoende vrouwvriendelijk' eigenlijk? Goeie vraag, maar zeer moeilijk antwoord voor sommigen.

Over onverdoofd slachten: ja dat is wreed en barbaars. Maar dieren fokken, die gans hun leven opsluiten in erbarmelijke omstandigheden en hen dan zonder verder omkijken gewoon vermoorden, is dat het beste wat jij kan opbrengen als het gaat om dierenleed vermijden? Er is nog een gigantische stap die je nog verder kan zetten: geen vlees of zuivel meer eten. Want wat is dieren kweken anders dan hetzelfde als wat we deden met mensen tijdens slavernij? Om hen nadien ook nog eens van kant te maken, in stukken te snijden en op te eten. Brrr.

Dus nee, volkomen niet akkoord met jouw stelling dat dieren fokken, gans hun leven gevangen houden en dan vermoorden significant minder erg is op vlak van dierenleed dan hen onverdoofd slachten. Jezus, het lijkt wel alsof je gewoon met je hakken in het zand wilt tegenstribbelen zonder effectief te reflecteren over wat je hier neertypt. Ik had meer verwacht. (En nee ik ben geen veganist, zelf geen vegetariër, maar ik besef tenminste wél wat ik hiermee op mijn geweten haal. Nu kan je zeggen, wat maakt dat uit? Awel, het verschil tussen mij en u is dat ik tenminste niet hyprocriet ben! Daar zijn die dieren vet mee, maar ik win wel een discussie. :-D)

Dizzy zal (wat ik vermoed) genoeg uithalen naar 'hun' slechte normen en waarden als hij spreekt op een forum vol van 'zulke' mensen (hooo jee, ik wil niet polariseren, maar probeer daarin maar eens te slagen). Jij behoort niet tot dat doelpubliek, dus spreekt hij je enkel aan op wat jij eventueel fout doet. Nogal wiedes, nee? Maar ik heb een stérk vermoeden dat Dizzy het wangedrag van andere culturen daarmee niet goedpraat of onder de mat probeert te schuiven, ook al lees jij dat daar in. Zoals ik zei: het ging hier over een man die marokkaanse kuthoer riep en gestraft werd. Dat iemand anders de daders van femme de la rue wilt bijsleuren geeft in feite iedereen carte blanche om er eender wat bij te sleuren, en iedereen sleurt er uiteraard iets anders bij zodat niemand nog akkoord gaat. Vandaar mijn initiële kritiek: stop met dingen erbij te sleuren en loop case per case af, mooi gescheiden en apart.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Amen !

Anyway ... het initiële topic is wat mij betreft afgehandeld. Dat het gebruik van ‘Marrokaans kutwijf’ als racisme wordt ‘benoemd’ is dus wel degelijk voor discussie vatbaar en ik hoef me helemaal niet beschaamd voelen als ik dus niet ‘mee’ ben met de Woke meute :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

1 positief iets aan dit topic. Ik had nog nooit van "woke" gehoord maar nu ben ik weer mee. Enfin, komt erop neer dat we, als we voor iets geen benaming hebben, gewoon iets nieuws uitvinden. Woke, metoo, BLM, 1 pot nat. Woorden die niks willen zeggen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

GuntherDW schreef:Ach, om het dichter bij huis te brengen... Wat vind je van de "besnijdenis" bij mannen dan?
Ik vind het evenzeer mishandeling tenzij het echt medisch nodig lijkt te zijn. (tip: in de meeste gevallen is het dat niet).
Wat mij betreft is dat ook mishandeling, zij het dat veel minder zware fysieke gevolgen heeft.
Bij vrouwenbesnijdenis wordt het vrouwelijk genot weggenomen (letterlijk weggesneden), of zwaar verminderd, wat heel goed past in die culturen waar men vrouwen onder de knoet wil houden.
Er zijn meisjes die nadien incontinent worden, het zijn echt barbaarse toestanden.

Globaal gezien ben ik tegen het opdringen van religie aan je kinderen.
Als iemand echt overtuigd christen, moslim of jood wil worden (of nog iets anders, ik ga ze niet allemaal opnoemen), zou dat moeten op latere leeftijd gebeuren, op een leeftijd waar iemand al zelf kan beslissen of hij of zij wel tot die club wil behoren.
Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar het moment dat ik atheïst geworden ben -en dat noem IK nu "woke" zijn- is toen ik mijn plechtige communie ging doen.
Toen ben ik over al die rommel gaan nadenken, en mij afvragen of ik wel tot die clan wilde behoren.
JamesEarlGray schreef:En tuurlijk is er een verschil. Niemand ontkent dat. De vraag is echter: is dat verschil groot genoeg om hen te kunnen indelen in het kamp van de slechteriken, en de inheemse vrouwonvriendelijken in het kamp der goedzakken?
Niet elk individu noodzakelijkerwijze, maar het is een feit dat die landen van waaruit ze komen, vaak zelfs in de wetgeving vrouwen- en homodiscriminatie hebben staan.
Denk aan Saudi-Arabië, waar tot voor kort vrouwen niet met de auto mochten rijden.
En islam kent ook de scheiding tussen mannen en vrouwen in het openbaar leven, de sharia is één groot discriminatiefestijn.
Het is ook een feit dat als je de top 10 van landen bekijkt waar vrouwen meest in gevaar zijn, dat daar 9 niet-Westerse landen instaan, en bijna allemaal met een grote moslimbevolking (zie : https://poll2018.trust.org/)
Het enige Westerse land dat in die lijst staat is de USA, maar dat is dan net het toonbeeld van de multiculturele smeltkroes.
Als die mensen dus naar hier komen, dan moeten we toch niet verschieten dat zij anderen normen en waarden met zich meebrengen?
JamesEarlGray schreef:Waar wordt de lijn getrokken? Het antwoord op die vraag is voor veel mensen zeer verschillend en dat is wat petrol volgens mij bedoelt: het is niet omdat ge niet uitsteekt wat die bruinzakken allemaal durven doen en zeggen tegen vrouwen dat uw gedrag automatisch voldoende vrouwvriendelijk is. Wat IS 'voldoende vrouwvriendelijk' eigenlijk? Goeie vraag, maar zeer moeilijk antwoord voor sommigen.
Maar het komt wel neer op goedpraten.
Het is niet omdat er ook wel mannen zijn die fysiek aangevallen worden door vrouwen, dat we kunnen ontkennen dat bij fysiek geweld mannen veel meer betrokken zijn.
Het is geen 50-50, het is misschien 90-10.
Ik ben er absoluut voorstander van dat men ook mannen die door hun partner geslagen worden, op een even ernstige manier behandelt als omgekeerd, maar dat doet niets af van de verhoudingen die er zijn.
JamesEarlGray schreef:Maar dieren fokken, die gans hun leven opsluiten in erbarmelijke omstandigheden en hen dan zonder verder omkijken gewoon vermoorden, is dat het beste wat jij kan opbrengen als het gaat om dierenleed vermijden?
Je bent wel heel rap met je conclusies.
Vraag is of ik veel in de pap te brokken heb over de omstandigheden waarin die dieren gekweekt worden, en neen, ik ga het niet laten om vlees te eten omwille daarvan.
Jij vindt het wreed om een dier te doden, maar in de natuur gebeurt er niets anders.
Idem ditto met zuivel, nooit een natuurdocumentaire gezien waarbij bijv. een vos eieren gaat stelen om de inhoud ervan op te peuzelen?
Je kunt zo beschaafd zijn als je wilt, maar uiteindelijk zijn we nog altijd dieren, en om te leven hebben we lucht, voedingsstoffen, enz. nodig.
Als dieren op een deftige manier worden gekweekt, wat is er dan zo onbeschaafd aan?
In de natuur krijg je een leeuw die een prooi met zijn klauwen verscheurt, om die dan op te peuzelen.
Dan vind ik het fokken toch veel minder wreed, op voorwaarde natuurlijk dat ze ze niet in te kleine kooien stoppen, en dieren die nood hebben aan wat ruimte die ook krijgen.
Het probleem is dat je dat niet weet over elk stuk vlees dat je in je bord krijgt.
JamesEarlGray schreef:Er is nog een gigantische stap die je nog verder kan zetten: geen vlees of zuivel meer eten. Want wat is dieren kweken anders dan hetzelfde als wat we deden met mensen tijdens slavernij?
We kunnen ook doen zoals vroeger, in het wild laten lopen er dan op jagen.
Is dat dan zoveel beschaafder?
En mensen vergelijken met dieren vind ik er wat over.
Tot slot, zwarten hielden ook slaven, het is dus niet "wij".
JamesEarlGray schreef:Dus nee, volkomen niet akkoord met jouw stelling dat dieren fokken, gans hun leven gevangen houden en dan vermoorden significant minder erg is op vlak van dierenleed dan hen onverdoofd slachten.
Het is geen of-of verhaal, die dieren die onverdoofd geslacht worden, hebben geen leven van vrijheid gekend...
JamesEarlGray schreef:Jezus, het lijkt wel alsof je gewoon met je hakken in het zand wilt tegenstribbelen zonder effectief te reflecteren over wat je hier neertypt. Ik had meer verwacht.
Ik hoef toch niet met elke emotionele mode mee te doen?
Het is niet dat je een debat gewonnen hebt, omdat de ander je ongelijk geeft...
JamesEarlGray schreef:(En nee ik ben geen veganist, zelf geen vegetariër, maar ik besef tenminste wél wat ik hiermee op mijn geweten haal.
Dat vind ik nu net heel hypocriet, je voelt je beter omdat je zogezegd meer informatie hebt, maar je leeft er niet naar.
JamesEarlGray schreef:Dizzy zal (wat ik vermoed) genoeg uithalen naar 'hun' slechte normen en waarden als hij spreekt op een forum vol van 'zulke' mensen
Is dat zo?
Ik zie dat daar niet in.
Ik zie hem geen kwaad woord over islam zeggen, zelfs als die homo's discrimineren, antijoods zijn, enz.
Nooit heb ik daar een woord van kritiek gelezen.
Ik geloof niet dat iemand op een ander forum plots andere stokpaardjes heeft.

En als ik het niet veel over dat incident uit dat filmpje heb, is het gewoon omdat ik daar mij moeilijk kan over uitspreken, we weten niet wat er aan voorafgegaan is, dus ga ik ook niet zomaar een kant kiezen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boulder schreef:
GuntherDW schreef: Bij vrouwenbesnijdenis wordt het vrouwelijk genot weggenomen (letterlijk weggesneden), of zwaar verminderd, wat heel goed past in die culturen waar men vrouwen onder de knoet wil houden.

... Het argument van "genot verminderd" is ook bij mannen het geval hoor. Op dat stukje vlees dat ze wegsnijden zitten tonnen nerve endings waardoor het ook bij een man en stuk minder makkelijk/genot geeft.

Het is bij vrouwen inderdaad wel anders, maar minimaliseer het leed bij mannen ook niet. Daarbij heb je natuurlijk ook het nadeel dat je bij je vrouw/vriendin (of man/vriend natuurlijk) meer "moeite" moet doen... wat voor beiden ook nadelig kan zijn.
Alsook heb je daardoor meer kans op bepaalde infecties en dingen als frictie wondes omdat het "gewoon open in de lucht ligt te bengelen".
Die uitdroging is ook niet goed dus.

Bij beiden is het dus niet "zomaar" "een stukje vel" dat men wegsnijdt.

Maar we gaan zoals ik eerder al zei net iets té offtopic / niet echt in de sfeer van UB hier met deze discussies me dunkt :P
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

GuntherDW schreef:... Het argument van "genot verminderd" is ook bij mannen het geval hoor. Op dat stukje vlees dat ze wegsnijden zitten tonnen nerve endings waardoor het ook bij een man en stuk minder makkelijk/genot geeft.
Ik wil hier absoluut niets minimaliseren.
Alleen weet ik dat dit ook los van het seksuele, bij vrouwen vaak zware gevolgen heeft (incontinentie, , want bij sommigen wordt ook een deel van de schaamlippen weggesneden.
Het is echt chirurgie, die geen enkel nut heeft, behalve dan de vrouwen onder de knoet houden door ze hun seksueel genot af te pakken.

Dit zijn mogelijke gevolgen :
[*]Extreme pijn
[*]Complicaties ten gevolge van de ingreep tijdens de zwangerschap en de bevalling
[*]Hevige bloedingen, soms met de dood als gevolg
[*]Verhoogde kans op moedersterfte (infibulatie)
[*]Verhoogde kans op HIV-infectie
[*]Verhoogde kans op foetusdood
[*]Pijn bij het zitten en lopen
[*]Moeilijkheden en hevige pijn bij verlating van menstruatiebloed
[*](brand) pijn bij het plassen
[*]Urineweginfecties en incontinentie
[*]Pijn tijdens de geslachtsgemeenschap
[*]De infectie kan uitbreiden naar de eileiders/eierstokken, dit kan tot onvruchtbaarheid leiden.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”