Degelijke netwerkkabel voor buiten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sabina
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Midden 2020 hebben we netwerkkabels naar ons tuinhuis laten leggen, zo kan altijd iemand ongestoord werken.
nu na het vriesweer is er echter al een kabel defect.

Nu blijkt dat de elektricien geen kabel heeft gebruikt die geschikt is voor in de grond te gebruiken.
Zijn uitleg: in een wachtbuis had hij niet verwacht dat zulks nodig was, dus heeft gewoon binnenbekabeling gebruikt.

Na wat zoekwerk van mezelf kom ik nu op volgende eisen:
Grondkabel omhulsel
Cat 6
Koper kabels
Gevuld met een gel tegen het vocht

Zelf vind ik dan volgende:
https://www.se.com/ww/en/product/downlo ... P6UPEJ3RBK

Maar nu zegt de elektricien dat hij deze niet kan bestellen bij de groothandel.

Kunnen jullie nog enkele voorstellen doen van goede en degelijke kabel?
Hoe zit het eigenlijk met afscherming? Daar vind ik ook veel uitleg van terug, maar weet niet of dat nodig is.
De stroom ligt in een andere wachtbuis (gelukkig heeft die daar wel een grondkabel gebruikt)

Als ik een prijs indicatie kan vinden is dat ook welkom als controle, want de afspraak met de elektricien is dat hij de kabel koopt en vervangt en wij enkel de meerprijs betalen tussen de nieuwe kabel en de vorige factuur.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sabina schreef:
Zelf vind ik dan volgende:
https://www.se.com/ww/en/product/downlo ... P6UPEJ3RBK

Maar nu zegt de elektricien dat hij deze niet kan bestellen bij de groothandel.
Ikzelf leg fiber, en dan een media converter waar die uitkomt.

Qua ethernet heb ik wel goede ervaringen met de ToughCable, maar die is CAT5e.

Monoprice #15398 is een reputabel merk, maar zal misschien te veel zijn.

Je vindt zaken van Schneider Electric ook gewoon op Amazon en andere verkopers, mag je het niet zelf kopen van hem?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als u elektricien naar zijn groothandel belt en daar telefonisch outdoor utp cat 6 vraag zullen ze die wel kunnen leveren. Elke professionele groothandel moet dit zelf kunnen leveren anders kan hij beter een andere groothandel zoeken. General cable heeft goede outdoor kabels en anders naar bekende merken gaan zoals nexans, draka, at&t, excel networking, panduit.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Gigamedia C6U4PPEDC1 bv, minder dan 1 eur/meter.

Maar ook een gewone kabel moet tegen vrieskou kunnen, zou de wachtbuis niet verschoven zijn zodat de kabel beschadigd is? Als dat zo is wordt het wel een uitdaging om de nieuwe kabel door dezelde buis te leggen.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 79 keer
Te Koop forum

Hier liggen al jaren 2 UTP-kabels in een wachtbuis (110mm) voor POE-buitencamera's. Heb afgelopen zomer 1tje moeten vervangen omdat er muizen in de buis waren geraakt die 1 van de kabels blijkbaar lekker vonden en doorgepeuzeld hadden. Anders geen problemen.

Ik vermoed ook eerder een probleem van beschadiging door verschuiving ofzo ...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer

Hier ook al jaren gewone netwerkkabel in een buis zitten onder de grond. Is het niet eerder een probleem met de connectoren die een slecht contact geven?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wachtbuizen is mooi in theorie maar in de praktijk komt er meestal water in.
Er wordt op de ribbelbuis getrapt, bijgevolg scheur en door de hoge grondwaterstand in de winter komt er water in.
Om nog maar te zwijgen van de bovengrondse uiteinden die niet correct afgeschermd worden tegen (slag)regen, verbindingsstukken, ...

Niet elke kabel kan even goed tegen vocht, veelal is een grondkabel te herkennen aan z'n zwarte kleur.

Als je elektricien geen buitenkabel kan bestellen... dan maak je toch de afspraak proberen maken dat jij kabel bestelt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sabina
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Dank voor de tips

De elektricien wil zelf aankopen omwille van de btw

Heb hem de tips doorgegeven

maar vergis ik me dat het type kabel met gel blijkbaar zeldzaam is?
CCatalyst schreef:
Ikzelf leg fiber, en dan een media converter waar die uitkomt.

Qua ethernet heb ik wel goede ervaringen met de ToughCable, maar die is CAT5e.
Mijn kennis is afkomstig van youtube en google... is de cat5e een groot verschil in praktijk?

En fiber lijkt me voor een atechnisch iemand net te hoogtechnologisch?
Data technicus schreef:Elke professionele groothandel...
Probleem is dat we weinig keuze hadden in elektriciens
er moest 50 meter gegraven worden en dat schrikt blijkbaar velen af...
SpecialK schreef: Maar ook een gewone kabel moet tegen vrieskou kunnen, zou de wachtbuis niet verschoven zijn zodat de kabel beschadigd is? Als dat zo is wordt het wel een uitdaging om de nieuwe kabel door dezelde buis te leggen.
pfuhu schreef: Ik vermoed ook eerder een probleem van beschadiging door verschuiving ofzo ...
Hoe kan ik dat nakijken? Dan zou er al een rioolcamera aan te pas komen?
De buis is pas voorzien, uitgegraven tot 60 cm diep.
De andere netwerkkabels werken, op dit moment, nog
lithion schreef:Hier ook al jaren gewone netwerkkabel in een buis zitten onder de grond. Is het niet eerder een probleem met de connectoren die een slecht contact geven?
Als test heeft hij de prize op de defecte kabel afgeknipt.
Dan heeft hij een test gedaan en zegt dat de onderlinge kabels in kortsluiting zitten
honda4life schreef:Wachtbuizen is mooi in theorie maar in de praktijk komt er meestal water in.
Er wordt op de ribbelbuis getrapt, bijgevolg scheur en door de hoge grondwaterstand in de winter komt er water in.
Om nog maar te zwijgen van de bovengrondse uiteinden die niet correct afgeschermd worden tegen (slag)regen, verbindingsstukken, ...

Niet elke kabel kan even goed tegen vocht, veelal is een grondkabel te herkennen aan z'n zwarte kleur.
We vrezen inderdaad dat er water is ingekomen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 35 keer

Let gewoon op dat de kabel een PE buitenmantel heeft, dat is al genoeg. Ook telenet en proximus gebruiken kabel met deze mantel voor ondergrondse aansluitingen, een gel zit daar niet in hoor.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Sabina schreef: En fiber lijkt me voor een atechnisch iemand net te hoogtechnologisch?
Glasvezel kan ook absoluut niet tegen water dus als het probleem een wachtbuis vol water + beschadigde kabelmantel is, gaat fiber je niet helpen.
Sabina schreef: Hoe kan ik dat nakijken? Dan zou er al een rioolcamera aan te pas komen?
Beetje aan de kabel aan één kant trekken en kijken of die aan de andere kant meebeweegt. Liggen de andere kabels in dezelfde buis? Indien ja zou ik een switch zetten en gewoon die kabels gebruiken :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

SpecialK schreef: Glasvezel kan ook absoluut niet tegen water dus als het probleem een wachtbuis vol water + beschadigde kabelmantel is, gaat fiber je niet helpen.
Uiteraard, als dat het probleem is maakt het niet uit, maar dan ligt je probleem uiteindelijk ook elders. De voordelen van fiber voor outdoor is dat afstand en eventuele interferentie ergens onderweg veel minder een zorg zijn, daarom dat ik het gebruik behalve indien PoE nodig is, dan gebruik ik een ToughCable.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Heb je er al over nagedacht dat voor dat geld je vast ook een goedkopere draadloze oplossing kan voorzien?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”