netwerkprobleem - VDSL

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dEEf
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een netwerk van 12 computers. Waarvan 9 computers op het internet moeten kunnen.
Ik heb echter regelmatig problemen met de internetverbinding. Het probleem is als volgt:

Ik kan niet op het internet met 1 of meerdere van de clienten. Eerst lukt het me wel, maar later - op een willekeurig tijdstip - probeer ik een website te bezoeken en dan lukt het met niet de pagina door te krijgen. Ook pingen naar vb. www.google.be lukt dan niet meer. Het enige dat ik dan eigenlijk kan doen is afwachten. Terwijl het op vb. computer A niet lukt een pagina door te krijgen, lukt het op computer B wel. (deze twee computers staan op dezelfde switch aangesloten). Na een tijdje is het dan mogelijk dat computer A wel internet doorkrijgt, maar computer B dan niet meer.

dit is wat ik reeds zelf probeerde:

wanneer het probleem zich voordoet:
  • pingen naar eender welke client in het netwerk [OK]
    pingen naar de router [OK]
    pingen naar een webadres [NIET OK]
    pingen naar een de DNS servers van SKYNET [NIET OK]
    bezoeken van een interne webserver [OK]
    bestandsoverdracht tussen clienten [OK]
wat is er reeds gebeurd?
  • er is een technieker van belgacom langsgeweest om modem te resetten
    er is een technieker van belgacom langsgeweest om modem te vervangen
    lange tijd aan de helpdesk van skynet gehangen zonder resultaat
    alle clienten op statisch ip met juiste gateway en dns ingesteld
    alle clienten op dynamisch ip ingesteld
hoe ziet het netwerk eruit?
  • VDSL-modem ZyXel 861 met 4-port switch
    • port 1: aangesloten op d-link 8 port switch (1)
      • switchport 1: verbinding met router
        switchport 2: pc windows xp
        switchport 3: pc windows xp
        switchport 4: pc windows xp
        switchport 5: pc windows 2000
      port 2: aangesloten op d-link 8 port switch (2)
      • switchport 1: verbinding met router
        switchport 3: pc windows xp
        switchport 4: verbinding met d-link 8 port switch (3)
        • switchport 1: verbinding met d-link 8 port switch (2)
          switchport 2: pc Linux met Webserver (intern)
          switchport 3: pc Linux met Webserver (intern)
          switchport 4: pc windows 2000
        switchport 5: verbinding met d-link 8 port switch (4)
        • switchport 1: verbinding met d-link 8 port switch (2)
          switchport 2: pc windows 2000
          switchport 3: printer HP LaserJet
          switchport 4: verbinding met d-link 8 port switch (5)
          • switchport 1: verbinding met d-link 8 port switch (4)
          switchport 5: verbinding met d-link 8 port switch (6)
          • switchport 1: verbinding met d-link 8 port switch (4)

wie kan mij helpen of een hint geven naar een oplossing van dit probleem?

bedankt,

-dEEf.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Lijkt me duidelijk dat je LAN wel constant goed blijft draaien. Al eens geprobeerd als er weer een pc niet werkt, of een pc rechtreeks aan modem wel werkt? Volgens mij ligt het aan de config van je router... Kan deze meerdere clients aan, is de firmware niet beperkt tot 4 clients ofzo?

Bevat je modem toevallig geen DHCP of andere services die aanstaan en kunnen conflicteren met je router?

-edit: heb net een deel van je netwerk ff geschetst, check es of dit klopt, en als het zo is, waarom 2 routers zo hangen?

-edit2: Visio schema weg, misverstandje van mij :-) (zie posts onder)
Laatst gewijzigd door NickG 12 okt 2005, 15:58, in totaal 5 gewijzigd.
dEEf
Starter
Starter

de ZyXel 861 is een broadband router met 4 port switch. Wanneer ik statische ip´s gebruik zet ik dhcp af.

Rechtstreeks verbinden pc met router heb ik geprobeerd, dit werkte. Ik heb ook twee oude switches vervangen door nieuwe.

Ik weet niet of er een beperking is op het aantal clienten in de router. Maar ik veronderstel dat dit niet beperkt is.

Het was mss niet zo duidelijk in mijn tekst, maar de router = de modem. In het gehele netwerk is slechts 1 router aanwezig, dat is de ZyXel.
dEEf
Starter
Starter

bedankt voor je snelle reactie NickG
NickG
Elite Poster
Elite Poster

no prob, moet je toch es testen of je ZyXel 861 router meer dan 4 clients tegelijk aankan:

Zet max 4 pc's aan en check of ze kunnen surfen, zet een vijfde aan en kijk of ze alle 5 kunnen surfen. Is dit niet het geval dan kan je router toch maar 4 clients aan (kan wel , aangezien hij ook maar 4 poorten heeft) en kan je evt andere firmware flashen...

-edit: ja dEEF nu snap ik em: verbinding met router is geen extra router lol, daarom zijn schema's duidelijker...
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Belgacom limiteert bijna altijd het aantal clients in de firmware of config van hun routers (speedtouch, Netopia, Philips,..)
Welke type vdsl abbo heb je?
NickG
Elite Poster
Elite Poster

true dat belgacom limiteert, maar er is toch een Belgacom technieker langsgekomen bij hem die hem dat toch wel had kunnen uitleggen dan...
Siglo
Premium Member
Premium Member

NickG schreef:true dat belgacom limiteert, maar er is toch een Belgacom technieker langsgekomen bij hem die hem dat toch wel had kunnen uitleggen dan...
Hij heeft misschien niet getoond dat er zoveel clients aan hingen?
dEEf
Starter
Starter

heb aan de technieker uitgelegd dat ik met meerdere clienten werk en met meerdere switches.

heb net op het net gezocht naar firmware voor mijn type broadband router maar niets gevonden. Ik vind het best wel rot dat belgacom slechts 1 type VDSL-modem aanbiedt. Als ik kon kiezen zou het een SMC, D-Link of LinkSys zijn... maar ja.

Het type abonnement is VDSL-boost. Kost jaarlijks toch wel 720 euro. Zou mooi zijn als het werkt.

Het probleem houdt aan... ik heb nog niet getest met 1 per 1 aanhangen... dat is een geduldig werkje... pc´s staan namelijk verspreid.

nog ff rondkijken...
Kartouch
Pro Member
Pro Member

Staat er een releasetime ingesteld in de modem ? Hiermee bedoel ik dat de modem na 12 uur bijvoorbeeld een nieuw IP vraagt ? Zoja, kan het zijn dat bepaalde PCs een tijdje niet op het net geweest zijn en zo hun weg kwijt raken. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad omdat er 's avonds niet gesurfd werd en mijn PC daarna niet meer op het net raakte. Overdag had ik daar geen problemen mee.
Lion
Pro Member
Pro Member

Waarom plaats je de modem niet in bridge mode en plaats je daar achter dan een router die je zelf volledig in handen hebt en geen beperkingen heeft
Siglo
Premium Member
Premium Member

Tja, Belgacom laat max 4 pc's toe op vdsl boost, dus zal dat in hun firmware ook wel zo gelocked zijn neem ik aan...
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... _res_boost
dEEf
Starter
Starter

bedankt voor de nuttige antwoorden.

uiteindelijk werkt de oplossing van lion. Ik heb de VDSL-router in BRIDGE gezet en dan een LinkSys router ertussen. Op dit moment kan ik met alle computers op het internet.

Bedankt !
Lion
Pro Member
Pro Member

Zonder dank Deef
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”