Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

We zijn nu exact twee weken na de heropening van de scholen. Van Gucht zei dat het effect van de terugkeerders nu geen wezenlijke invloed meer hebben, het overgrote deel is ondertussen al twee keer getest. Wat er vandaag en de komende dagen gebeurt is dus het gevolg van de heropening van de scholen in brede zin: ook de extra mobiliteit sinds 4 januari (bewezen door de mobiele operatoren) en de werknemers die weer naar hun kantoor afzakken omdat dat zoveel gemakkelijker is als de de scholen open zijn, vallen onder het effect van de heropening van de scholen.

De daling afname positiviteitsratio neemt jammer genoeg nog verder af van 0.9% naar 0.7%. Het gemiddelde aantal gevallen is vandaag weer boven de 2k geklommen. Dankzij de kerstvakantie hadden we dat voor het eerst in lang onder 2k gekregen, maar die inspanning lijken we nu verloren, terwijl een verlenging van die kerstvakantie die positieve trend mogelijks had kunnen bestendigen.

De Britse variant is ook in de eerste twee scholen vastgesteld. Zij gaan nu dicht, maar ongetwijfeld niet nadat er nog leerlingen besmet geraakt zijn in de school.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 09:49, in totaal 1 gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

De besmetting gebeurde buiten de school, bevestigt de burgemeester van Kontich Bart Seldeslachts (N-VA). “We weten over wie het gaat. Het gaat om mensen die terugkeerden uit vakantie en niet in quarantaine zijn gegaan.”

Burgemeester Metsu, die zelf kinderen heeft op OLFA, is verontwaardigd. “Dit is te betreuren”, zegt hij in De ochtend op Radio 1. “Die mensen dragen een verpletterende verantwoordelijkheid.”
Uit het artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210118_92667692

Een gezin die zich niet heeft gehouden kan nu eens gaan bezinnen over hun egoïstisch gedrag. Als ze door de gemeenschap worden uitgesloten dan kan me dat echt geen bal schelen. Wie zijn gat verbrand, moet op de blaren zitten.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Provider

CCatalyst schreef:Wat er vandaag en de komende dagen gebeurt is dus het gevolg van de heropening van de scholen in brede zin: ook de extra mobiliteit sinds 4 januari (bewezen door de mobiele operatoren) en de werknemers die weer naar hun kantoor afzakken omdat dat zoveel gemakkelijker is als de de scholen open zijn, vallen onder het effect van de heropening van de scholen.
sorry maar deze zaken hebben niets te maken met schoolheropeningen. Dit gaat over mensen die de regels niet volgen en daarvoor gaan we echt geen honderdduizenden kinderen straffen. Hoe verkeerd zijn we dan bezig
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: sorry maar deze zaken hebben niets te maken met schoolheropeningen. Dit gaat over mensen die de regels niet volgen en daarvoor gaan we echt geen honderdduizenden kinderen straffen. Hoe verkeerd zijn we dan bezig
Moeten honderdduizenden volwassenen dan gestraft worden, enerzijds met ziekte en mogelijks dood, of anderzijds met het verlengen van economische maatregelen, omdat we niet de voorzorgen hadden willen nemen die andere landen wel namen?

We hebben de discussie al eindeloos gevoerd, en ik blijf bij mijn punt: er zit een grens aan de prijs die betaald mag worden om de scholen open te houden. Zoals andere ontwikkelde landen aangetoond hebben: het mag en moet niet ten koste gaan van alles, inclusief mensenlevens en mensen die aan hun spaargeld moeten raken om nog eten op de plank te krijgen en de godganse dag niet weten wat gedaan. Dat is hoofdzakelijk gebaseerd op het feit dat Sciensano aangetoond heeft dat de middelbare scholen de voortrekkersrol gespeeld hebben in de tweede golf, het feit dat afstandsonderwijs een deel kan opvangen (een optie die veel mensen in technische werkloosheid niet hebben) en het feit dat de leerlingen daar zelf vragen achter afstandsonderwijs. Als je nu, vandaag, ingrijpt kan je het beperken tot de middelbare scholen. Als je wacht gaan ook de basisscholen in de klappen gaan delen.

Wat mij ook zorgen baart is de toegenomen mobiliteit sinds 4 januari, het sprong meteen terug op het niveau van voor de kerstvakantie. Dat lijkt aan te tonen dat de strengere controles op het telewerk geen enkele indruk maken. Het sluiten van de scholen lijkt echt de enige manier om een aantal mensen met niet-essentiele kantoorjobs nu toch eens in hun kot te laten blijven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 10:12, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Pleit je er nu voor om alle WZC's te sluiten, omdat er een uitbraak in een WZC was?
Voka/VBO gaan u graag zien komen met een argumentatie om alle bedrijven te sluiten omdat er ergens een bedrijf met een uitbraak zit?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Pleit je er nu voor om alle WZC's te sluiten, omdat er een uitbraak in een WZC was?
Afsluiten voor bezoekers, ja. Mijn hart breekt voor die mensen en hun familie :cry: Maar dat is de zware prijs die zij moeten betalen omdat we de scholen openhouden. Als kinderen en hun ouders via de scholen binnen enkele weken volop rondlopen met de nieuwe variant, is het onverantwoord dat zij nog een WZC zouden bezoeken. Zelfs indien de bewoners gevaccineerd zijn, want het is nog altijd onvoldoende duidelijk wat de bescherming is tegen de nieuwe variant.

Het WZC zelf sluiten omdat er een uitbraak is? Nee, dat niet, daarvoor is het al te laat eenmaal men de uitbraak vaststelt. Je mag er dan van uitgaan dat 100% van de bewoners besmet is, vaak in de gemeenschappelijke ruimtes of door verpleegkundigen die het virus van kamer tot kamer gaan rondbrengen, en de beste plaats om ze te behandelen (voor zover de toestand nog niet ICU-waardig is) is in het WZC, niet bij anderen thuis waar ze nog meer mensen kunnen besmetten.

Het voornaamste verschil tussen WZC en school is de populatie: die op een school is doorgaans veel groter, een uitbraak heeft daar meer tijd nodig (dagen tot weken), waardoor sluiten wel zinvol is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 10:24, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Je vergeet er wel nog enkele:
- Je pleit ervoor om alle scholen te sluiten, ongeacht of er een besmetting dan wel uitbraak is. Hoe zie je dat dan bij WZV of bedrijven? Allen toe omdat er ergens een uitbraak is (kan 100km verder zijn).
- Personeel van WZC mag besmet blijven werken, bij scholen moet besmet personeel in isolatie & mogelijks besmet (bv risicocontact) in quarantaine
- Contact tussen (mogelijks besmet) personeel en bewoners is sowieso close, in scholen (behalve kleuter) is er altijd afstand tussen personeel en kinderen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
Moeten honderdduizenden volwassenen dan gestraft worden, enerzijds met ziekte en mogelijks dood, of anderzijds met het verlengen van economische maatregelen, omdat we niet de voorzorgen hadden willen nemen die andere landen wel namen?

We hebben de discussie al eindeloos gevoerd, en ik blijf bij mijn punt: er zit een grens aan de prijs die betaald mag worden om de scholen open te houden. Zoals andere ontwikkelde landen aangetoond hebben: het mag en moet niet ten koste gaan van alles, inclusief mensenlevens en mensen die aan hun spaargeld moeten raken om nog eten op de plank te krijgen en de godganse dag niet weten wat gedaan. Dat is hoofdzakelijk gebaseerd op het feit dat Sciensano aangetoond heeft dat de middelbare scholen de voortrekkersrol gespeeld hebben in de tweede golf, het feit dat afstandsonderwijs een deel kan opvangen (een optie die veel mensen in technische werkloosheid niet hebben) en het feit dat de leerlingen daar zelf vragen achter afstandsonderwijs. Als je nu, vandaag, ingrijpt kan je het beperken tot de middelbare scholen. Als je wacht gaan ook de basisscholen in de klappen gaan delen.

Wat mij ook zorgen baart is de toegenomen mobiliteit sinds 4 januari, het sprong meteen terug op het niveau van voor de kerstvakantie. Dat lijkt aan te tonen dat de strengere controles op het telewerk geen enkele indruk maken. Het sluiten van de scholen lijkt echt de enige manier om een aantal mensen met niet-essentiele kantoorjobs nu toch eens in hun kot te laten blijven.
En dalen de cijfers in Nederland en Duitsland dan zoveel meer als bij ons (oprechte vraag want ik heb de cijfers niet meteen gevolgd in Ned en Dui)? En ik ben nog altijd zeer benieuwd naar uw uitleg over de situatie die er in Ierland is geweest in Oktober en November ;-)

je kan idd tijdelijk gedeeltelijk kunt overschakelen op afstandsonderwijs in het secundair onderwijs. Daar is nog niemand tegen geweest voor zover ik hier alles gelezen heb.

Dank je dat nu plots wel een stuk genuanceerders schrijf dat gewoon alle scholen sluiten :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Je vergeet er wel nog enkele:
- Je pleit ervoor om alle scholen te sluiten, ongeacht of er een besmetting dan wel uitbraak is. Hoe zie je dat dan bij WZV of bedrijven? Allen toe omdat er ergens een uitbraak is (kan 100km verder zijn).
Ik pleit op basis van de huidige cijfers voorlopig enkel om de middelbare scholen te sluiten, op basis van de voortrekkersrol die ze volgens Sciensano spelen. Vandaag. Als dat niet zou gebeuren, en de situatie verslechtert verder, dan moeten ook de lagere scholen op een bepaald moment dicht, omdat ze de maatschappij eerder "volgen" volgens Sciensano. De reden is dezelfde als die van andere ontwikkelde landen die dat deden: het voorzorgsprincipe. We hebben in Golf 1 en Golf 2 al gezien hoe snel het virus van regio naar regio kan springen. Wachten tot er een uitbraak is lijkt me dan ook zinloos, dat is de feiten achterna hollen.

Wat de bedrijven betreft pleit ik er in de eerste plaats voor dat de huidige regels nageleefd gaan worden, wat momenteel nog steeds niet het geval is. Er lopen vandaag veel te veel mensen onnodig rond op de werk- of kantoorvloer. De tweede meerwaarde van een schoolsluiting zit daarin: veel (veel = niet alle) ouders-werknemers en/of hun werkgevers gaan niet meer kunnen kiezen of ze de regels overtreden of niet. Ook hier geldt wat ik al eerder zei: middelbare scholen hebben tenminste voor een deel de optie van afstandsonderwijs, een elektriciteitscentrale of chemische installatie heeft dat niet (of beter: je wilt dat niet).

Er mag op school theoretisch dan wel afstand zijn tussen personeel en kinderen (voor zover dat gerespecteerd wordt, iets wat m.i. onmogelijk is om altijd te doen), kinderen kunnen het evengoed van andere kinderen krijgen, en vervolgens het gezin aansteken. Dat is wat ze in Engeland gezien hebben.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Nu zal twel niet meer anders kunnen. Nadat de reizigers al 2x voor problemen zorgen (skireizen in italie, en nu de engelse variant), gaan de scholen weer dicht moeten. Geven we weer de problemen door naar de volgende generatie, daar zijn we goed in. :bang:
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Nu zal twel niet meer anders kunnen. Nadat de reizigers al 2x voor problemen zorgen (skireizen in italie, en nu de engelse variant), gaan de scholen weer dicht moeten. Geven we weer de problemen door naar de volgende generatie, daar zijn we goed in. :bang:
Ergens lijkt me dat ook "logisch", al vind ik het zeker even jammer dat de maatschappij zo geworden is.

Tijdens de interviews voor kerstdag op de luchthaven waren er allemaal "zakenreizigers" die naar Alicante of Tenerife gingen, met hun partner en kinderen in touw. Toen heb ik al opgemerkt dat ik niet wist dat Alicante en Tenerife plots zo'n zakencentra geworden waren, met kerstmis en nieuwjaar dan nog, en dat het onredelijk is om te denken dat mensen die toen al logen, bereid zouden zijn om achteraf eerlijk een PLF in te vullen en 7 dagen thuis te blijven van werk/school. Dat zou nogal haaks staan op alles wat we kennen van menselijke psychologie.

Ik weet niet of ik nu verbijsterd of cynisch moet zijn als ik vaststel dat er - opnieuw - mensen zijn die toch weer geloofden dat iedereen heel eerlijk zou zijn? In het bijzonder iemand als VDB die toch echt wel heel naïef kan overkomen per momenten.

Daarom dat ik toen al gepleit had om, uit voorzorgsprincipe, de kerstvakantie te verlengen. Omdat je er jammer genoeg moet van uitgaan dat mensen gaan liegen, en het is heel jammer dat je aan zoiets moet toegeven. Maar het alternatief is wat we nu lijken te krijgen omdat de vakantie niet verlengd werd, en dat alternatief is nog minder wenselijk. Zoals we in Golf 2 ook zagen: als Ben de scholen niet wil sluiten, sluiten ze uiteindelijk zichzelf wel, en het is nu al raak.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Het probleem met deze affaire is dat het aantoont hoe 'makkellijk' het is om via de school een besmetting door te geven. Uiteraard is de school geen oorzaak, noch een schuldige. Dat laatste ligt volledig bij de onverantwoordelijke ouders die de maatregelen & sociale plichten volledig naast zich hebben gelegd met deze gevolgen, laat ons nu maar eerst hopen dat een quarantaine en overlast aan testen het enige is dat dit gaat veroorzaken !

Maar ... scholen dicht, en dit had niet kunnen gebeuren ... dat kun je niet ontkennen.

Dus ja, de politiek moet kleur bekennen:
* Ofwel doe je het goed: Grenzen dicht, controles aan ALLE grenzen met testcentra en verplichte opvolging, verplichte quarantine ..
* Ofwel ... scholen dicht, horeca dicht, winkels dicht, ...

We gaan er anders niet uitgeraken, ook niet met die spuit ...

PS: Ik heb ook liever optie 1 dan optie 2, maar ik pleit er wel voor dat er op zijn minst IETS gedaan wordt !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:Dus ja, de politiek moet kleur bekennen:
* Ofwel doe je het goed: Grenzen dicht, controles aan ALLE grenzen met testcentra en verplichte opvolging, verplichte quarantine ..
Ik lag dit weekend plat op m'n buik van het lachen toen ik onze minister Vandenbroucke hoorde vertellen dat hij de grenzen waterdicht ging maken... door mensen extra papiertjes te laten invullen :bang: :bang: :bang:

Wanneer gaan we ook eens iets doen met die papiertjes !?
bambipower schreef:Nadat de reizigers al 2x voor problemen zorgen (skireizen in italie, en nu de engelse variant)
Beetje simplistisch... de Britse variant zat hier trouwens in November al binnen (en dat kan evenzeer door internationaal vracht transport dan door "plezierreisjes").
Laatst gewijzigd door DarkV 18 jan 2021, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:Zoals we in Golf 2 ook zagen: als Ben de scholen niet wil sluiten, sluiten ze uiteindelijk zichzelf wel, en het is nu al raak.
Nee, ze sluiten zichzelf niet. Waar er een lokale uitbraak is, wordt hard ingegrepen en over twee weken heropenen de betrokken scholen gewoon weer.
Dat is van een totáál andere orde dan dogmatisch alle scholen willen sluiten omdat er hier en daar uitbraken zijn.
Sasuke schreef:Maar ... scholen dicht, en dit had niet kunnen gebeuren ... dat kun je niet ontkennen.
Verbod op niet-essentiële reizen dat inging vóór de kerstvakantie en/of verplichte hotelquarantaine bij terugkeer, dan was het ook niet gebeurd.

Had men in maart alle WZC's gesloten, dan waren het geen corona-sterfhuizen geworden. Op die manier kan je alles bewijzen...
Laatst gewijzigd door Didymus 18 jan 2021, 11:25, in totaal 2 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Ik lag dit weekend plat op m'n buik van het lachen toen ik onze minister Vandenbroucke hoorde vertellen dat hij de grenzen waterdicht ging maken... door mensen extra papiertjes te laten invullen :bang: :bang: :bang:

Wanneer gaan we ook eens iets doen met die papiertjes !?
Dat is idd de politieke incompetentie en wereldvreemdheid die ons met Golf 2 opgezadeld heeft en straks met Golf 3 (Golf 1 vergeef ik ze nog). Maar daar stopt het niet bij: nu begint fase 2 van de incompetentie: zien dat het aan het helemaal mislopen is en niet weten wat ze nu moeten doen behalve "afwachten" :roll:

Dat de reizigers de regels aan hun laars lappen is idd hun schuld alhoewel het hen ook heel gemakkelijk gemaakt werd. Dat de kerstvakantie uit voorzorg niet verlengd geweest is om het probleem dat we vandaag hebben te voorkomen, dat is de schuld van Weyts. Dat we nu voor een situatie staan die snel verslechtert en men weer niet weet wat men nu moet doen omdat men geen "Plan B" klaar heeft, is de schuld van de regeringen, en niet van de burgers.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Dat is van een totáál andere orde dan dogmatisch alle scholen willen sluiten omdat er hier en daar uitbraken zijn.
Waarom doen we dat dan ook niet met de Horeca en bedrijven... gewoon lekker samen zitten en als het fout gaat even sluiten.

Ik denk dat het duidelijk is dat je op die manier gewoon achter de feiten aanloopt en zorgt voor extra verspreiding.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Omdat we de maatschappelijke rol van de scholen in deze fase veel belangrijker achten dan de horeca bijvoorbeeld?

Als Weyts naar sommige onheilsprofeten zou luisteren, dan zijn er minstens 3 verloren schooljaren: het vorige, het huidige en het volgende uiteraard ook nog, want minderjarigen worden niet gevaccinneerd en zullen dus potentiële verspreiders blijven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Omdat we de maatschappelijke rol van de scholen in deze fase veel belangrijker achten dan de horeca bijvoorbeeld?
Het gaat niet enkel over de horeca. Scholen openhouden betekent extra zieke mensen, extra doden, en extra economische schade, tot mensen die in hun spaargeld moeten graaien om te kunnen overleven toe. Scholen gaan niet ten koste van alles, iets wat andere ontwikkelde landen wel al door hebben. Wie denkt van wel, die is pas dogmatisch bezig.

Dat Weys per se de middelbare scholen wil openhouden in deze fase, dat is ook enkel dogmatisch:
* wetende dat dat voortrekkers waren van de vorige golf volgens Sciensano
* wetende dat een deel (een deel = niet alles) opgevangen kan worden door afstandsonderwijs - een luxe die werknemers die technisch werkloos zijn niet hebben
* wetende dat de meerderheid van de leerlingen, op basis van een bevraging, zelf vragen achter afstandsonderwijs
* en wetende dat een open school voor sommige (sommige = niet alle) ouders-werknemers het excuus is om de regels rond het telewerk aan hun laars te lappen, waardoor de besmettingen van de scholen naar de werkvloer kunnen verspreiden
Didymus
Elite Poster
Elite Poster

Scholen sluiten betekent meer leerachterstand, kindermisbruik en psychische problemen, extra economische schade door dalende productiviteit van thuiswerkende ouders, tot meer tijdelijke werkloosheid voor wie niet thuis kan werken en dus zelfs toegenomen armoede.

Scholen sluit je als aller, allerlaatste en dat is iets wat men 100 jaar begreep tijdens de uitbraak van de Spaanse griep en dat was bovendien een virus dat wild om zich heen greep bij de 20 tot 40-jarigen i.p.v. 85-plussers.
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Dat Weys per se de middelbare scholen wil openhouden in deze fase, dat is ook enkel dogmatisch:
* wetende dat dat voortrekkers waren van de vorige golf volgens Sciensano
* wetende dat een deel (een deel = niet alles) opgevangen kan worden door afstandsonderwijs - een luxe die werknemers die technisch werkloos zijn niet hebben
* wetende dat de meerderheid van de leerlingen, op basis van een bevraging, zelf vragen achter afstandsonderwijs
* en wetende dat een open school voor sommige (sommige = niet alle) ouders-werknemers het excuus is om de regels rond het telewerk aan hun laars te lappen, waardoor de besmettingen van de scholen naar de werkvloer kunnen verspreiden

Stel je misschien ook voor om alle slachthuizen en bakkers in europa 3 weken te sluiten omdat er ergens allicht wel een bakker en een slachthuis geconfronteerd werden met een corona uitbraak?

ik heb eventjes je opsomming aangevuld
* wetende dat ouders, al-dan-niet bewust, slechts 1 laptop voor de kinderen hebben ook al hebben ze meer dan een kind
* wetende dat afstandsonderwijs niet zaligmakend is.
* wetende dat corona slechts 1 van deze zovele ziektes is
* wetende dat... hier iedereen steeds weer blind voor alle argumenten blijft zijn dogma herhalen, zal ik dat ook doen.

JA: sommige leerlingen kunnen perfect afstandsonderwijs aan.
Ja sommige leerlingen VRAGEN om afstands onderwijs.
NEE: dat is niet steeds 100% een overlappende doelgroep. Er zijn ook leerlingen die zeggen graag aan afstandsonderwijs te doen omdat ze dan op de playstation kunnen als de leeraar zaagt.
En NEE : de ouders kunnen daar geen toezicht op houden, die moeten namelijk zelf telewerken...
Om dan maar te zwijgen van het feit dat iedereen zijn huisvuilnis komt afzetten bij "jos-de-telewerkende-huisvuilman"
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Scholen sluiten betekent meer leerachterstand, kindermisbruik en psychische problemen, extra economische schade door dalende productiviteit van thuiswerkende ouders, tot meer tijdelijke werkloosheid voor wie niet thuis kan werken en dus zelfs toegenomen armoede.
Ik denk dat meerdere memo's gemist hebt.

Opvang voorzien is een noodzaak en logisch voor ouders die niet thuis kunnen werken, dat argument vervalt dus al meteen. Laat het duidelijk zijn: als ik pleit om de scholen te sluiten, bedoel ik ook dat er opvang voorzien moet worden voor kinderen van ouders die niet kunnen thuiswerken.

Kindermisbruik en psychische problemen: dat is onderwerp van onderzoek, maar je argument alsof de scholen open zouden moeten blijven opdat kinderen tenminste niet misbruikt moet worden, dat klopt niet. Dat is ook de rol niet van de scholen. Dan is er duidelijk iets anders mis, en met het scholen open argument verdoezel je dat laatste alleen maar, laat staan dat je het probleem echt aanpakt.

Extra economische schade door dalende productiviteit: iedereen moet inspanningen leveren, zoals al zo vaak gezegd. Ik vind het zorgwekkend dat je "presteren" en "competitiviteit" boven de welzijn van een kind plaatst. Als een ouder wat minder productief is omdat een kind thuiszit, is dat normaal en moet daar begrip voor opgebracht worden. Het omgekeerde nastreven, wat jij lijkt te doen, getuigt van een maatschappijbeeld van een "survival of the fittest", waarin het kind wegmoet omdat ik anders niet kan presteren en ik mijn promoties niet kan binnenhalen. Nee, dank u, voor dat beeld pas ik.

Meer leerachterstand: ik zou zeggen, vraag het eens aan de leerkrachten, je zal een ander verhaal horen.

En 100 jaar geleden tijdens de Spaanse griep waren de scholen evenzeer gesloten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 12:08, in totaal 1 gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Didymus schreef:Omdat we de maatschappelijke rol van de scholen in deze fase veel belangrijker achten dan de horeca bijvoorbeeld?
En denkt het virus daar hetzelfde over ? Wat wij denken/vinden is bij een pandemie niet relevant... maar blijkbaar gaat dat er moeilijk in en denken sommige nog steeds dat je met een virus kan onderhandelen over wie het al dan niet mag besmetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef: NEE: dat is niet steeds 100% een overlappende doelgroep. Er zijn ook leerlingen die zeggen graag aan afstandsonderwijs te doen omdat ze dan op de playstation kunnen als de leeraar zaagt.
En er zijn ook leerlingen die afstandsonderwijs waarderen omdat ze leren zelf werk te plannen (en dit dus niet in het eerste jaar hoger onderwijs moeten doen) en/of merken hoe fijn het is om dieper in te ‘zoomen’ op leerstof die ze echt interessant vinden (bron). Dat zijn positieve ervaringen die je hen ontzegt als je dogmatisch het fysiek contactonderwijs blijft nastreven.

Wat voor veel leerlingen, zeker de iets oudere, ook positief is, is dat ze wat langer kunnen slapen en bijgevolg niet doodmoe les moeten volgen. De wijzigende hormonenhuishouding van een adolescent zorgt ervoor dat zij positief gebaat worden door wat later in de dag te kunnen beginnen, zoals wetenschappelijk al terdege aangetoond, lang voor er van COVID sprake was.

Ja, natuurlijk zijn er die het ook doen voor de PlayStation, ik ga niet gaan vragen dat je dat "bewijst", ik ben ook jong geweest. Maar gaan zij dan het lot mogen bepalen van de anderen die wel grote voordelen ondervinden van afstandsonderwijs?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 12:16, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
Meer leerachterstand: ik zou zeggen, vraag het eens aan de leerkrachten, je zal een ander verhaal horen.

En 100 jaar geleden tijdens de Spaanse griep waren de scholen evenzeer gesloten.
die ene leerkracht waar je vorige keer al over gepost hebt?

En ja er is een grote leerachterstand door de lockdown:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/22 ... n-scholen/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: En ja er is een grote leerachterstand door de lockdown:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/22 ... n-scholen/
Artikel is gedateerd. Zoals de leerkracht aanhaalt: doordat heel wat activiteiten weggevallen zijn dit semester is in haar school alles weer bijgewerkt, tot leervoorsprong toe, maar ten koste van het welzijn van de kinderen. Ik zie niet in waarom ze zou liegen, zoals je lijkt te suggereren. Let wel: het betreft bij haar een secundaire school uiteraard, over lagere scholen (waar jouw artikel over gaat) spreek ik me niet uit, en als ik nu spreek over het sluiten van de scholen, betreft dat voorlopig enkel de secundaire scholen. Als Weyts niets doet én de situatie verder verslechtert, zullen helaas ook de lagere scholen weer dicht moeten.

Je bent uiteraard vrij om die leerkracht te besmeuren omdat haar ervaring je niet aanstaat, maar ik had graag een update/stand van zaken van de leerachterstand na het eerste semester gezien. Het valt me iig op dat ik geen enkele leerkracht gezien heb die schrijft dat leerachterstand wel een probleem is, ook niet als reactie op die leerkracht.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Een niet gedatteerd artikel (vandaag gepost) https://www.hln.be/onderwijs/lezen-en-r ... ~a3d73ee1/
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Een niet gedatteerd artikel (vandaag gepost) https://www.hln.be/onderwijs/lezen-en-r ... ~a3d73ee1/
Weer ene die met iets over de lagere school afkomt.

Ik zal m'n punt nog eens herhalen:
CCatalyst schreef:... Let wel: het betreft bij haar een secundaire school uiteraard, over lagere scholen (waar jouw artikel over gaat) spreek ik me niet uit, en als ik nu spreek over het sluiten van de scholen, betreft dat voorlopig enkel de secundaire scholen. Als Weyts niets doet én de situatie verder verslechtert, zullen helaas ook de lagere scholen weer dicht moeten. ...
Maw: als je leerachterstand wil vermijden in de lagere school, kan je best nu de middelbare scholen sluiten. Middelbare scholen lijken om een plethora aan redenen enerzijds minder gevoelig voor leerachterstand en anderzijds beter in staat om leerachterstand weg te werken.

Toen ik in het middelbaar zat, en dat zal voor sommigen hier ook gelden, waren er enkele jaren een resem stakingen van leerkrachten die soms een tijd konden aanhouden. Ja, dat duurde niet zo lang als een lockdown, MAAR, er was toen ook geen afstandsonderwijs, er was gewoon geen onderwijs. Die "achterstand" werd ook elk schooljaar weer weggewerkt, ik kan me zelfs niet herinneren dat iemand daar toen bezorgd over was, de overtuiging was (en is) dat middelbare scholen flexibel genoeg zijn om dat op te kunnen vangen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Mijn zoon kan geen stage doen voor de kokschool 5de middelbaar. En dan heeft hij de helft van zijn praktijklessen niet. Hij kan wel al bearnaisesaus maken, maar mayonaise heeft hij nog niet geleerd. Als je de helft van je praktijk mist, loop je achterstand op.

Mijn andere zoon is in de zorgsector. Dat gaat iets beter... maar ook hij heeft stages gemist, en mist praktijk.

Toch logisch, als er school wegvalt... dat leerlingen achterstand oplopen? Daar is zelfs geen studie voor nodig.
En wsl zijn er richtingen, waar leerlingen er minder last van hebben. Minder last, maar nog steeds last
de koe zegt boe
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Graag duidelijk zijn dus als je zegt dat de scholen toe moeten, maar je enkel het middelbaar bedoelt. Je kan evengoed zeggen dat de winkels toe moeten en achteraf afkomen dat je eigenlijk alleen de viswinkels bedoelde ofzo...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Mijn zoon kan geen stage doen voor de kokschool 5de middelbaar. En dan heeft hij de helft van zijn praktijklessen niet. Hij kan wel al bearnaisesaus maken, maar mayonaise heeft hij nog niet geleerd. Als je de helft van je praktijk mist, loop je achterstand op.
Ik heb bijzonder veel respect voor de studiekeuze van jouw zoon waar hij snel werk zal vinden, maar de restaurants zijn niet open, dus stages zijn hier gewoon geen optie, jammer genoeg.

Wat praktijklessen betreft, heb ik al gezegd dat het perfect kan dat je, doorheen het schooljaar, je groepjes van 2 of 3 (telkens dezelfde leerlingen) naar school laat komen voor een practicum. Zij zullen dan de les missen die tijdens die sessies via afstandsonderwijs gegeven wordt, dus de school moet die opnemen en ter beschikking stellen achteraf, en vragen kunnen via email gesteld worden.

Je kan geen groep van 20-30 man een practicum laten volgen zonder gevolgen, wat helaas vandaag nog altijd gebeurd, maar groepjes van 2 of 3 (telkens dezelfde leerlingen) is een perfect compromis.
NuKeM schreef:Graag duidelijk zijn dus als je zegt dat de scholen toe moeten, maar je enkel het middelbaar bedoelt. Je kan evengoed zeggen dat de winkels toe moeten en achteraf afkomen dat je eigenlijk alleen de viswinkels bedoelde ofzo...
Wat ik zeg: op basis van de huidige cijfers, en op basis van de studie van Sciensano inzake de rol van de scholen waaruit blijkt dat middelbare scholen voortrekkers zijn inzake besmettingen, zie ik inderdaad enkel een noodzaak om middelbare scholen te sluiten op dit ogenblik. Ik denk ook dat zo'n sluiting voor de middelbare scholen minder ingrijpend is dan voor de lagere scholen, omwille van vele redenen hierboven al gepost. Voor kinderen van ouders die niet kunnen thuiswerken (een beoordeling die de overheid zal maken, een "attestje" van de werkgever zal dus niet volstaan) moet de overheid opvang voorzien tijdens de schooluren.

Als Weyts dit niet doet, en de situatie blijft verslechteren, dan zal het jammer genoeg ook nodig zijn om de lagere scholen te sluiten. Wanneer dat kantelpunt bereikt zou worden weet ik niet, dat hangt volledig af van de evolutie, maar het zal niet morgen of deze week zijn. Dit is omdat Sciensano aangetoond heeft dat de lagere scholen de maatschappij volgen inzake besmettingen. Als het virus zich als een bosbrand aan het verspreiden is in de maatschappij, zullen ook de lagere scholen er niet meer aan ontsnappen, dat heeft Sciensano duidelijk gemaakt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Ccatalyst. Je bekijkt het wel iets te simpel, denk ik. Mijn kinderen krijgen zelfs al hulp op zondag van hun leraars. Klassen nog verder gaan splitsen, zodat de leraar nog meer werk krijgt, is niet haalbaar. Zowel voor de leerlingen, maar voornamelijk voor de leraars. Die draaien zich nu al in alle bochten. Respect voor hen, die mensen zitten nu al op hun tandvlees.

Meer leraars kan helpen, maar tegen ze dat hier in belgie in orde zouden hebben, zijn we wsl 2030
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Ccatalyst. Je bekijkt het wel iets te simpel, denk ik. Mijn kinderen krijgen zelfs al hulp op zondag van hun leraars. Klassen nog verder gaan splitsen, zodat de leraar nog meer werk krijgt, is niet haalbaar. Zowel voor de leerlingen, maar voornamelijk voor de leraars. Die draaien zich nu al in alle bochten. Respect voor hen, die mensen zitten nu al op hun tandvlees.
Ik heb het met "splitsen" enkel maar over practica, omdat je inderdaad niet via afstandsonderwijs kan leren hoe je mayonaise moet maken. Ik beweer ook niet dat het allemaal zonder inspanningen zou gaan, iedereen moet een inspanning leveren in deze tijden.

Het is belangrijk dat die practica gegeven worden, maar dat moet ook veilig gebeuren. Volgens mij is dat mogelijk - of beter: kan je het risico op onnodige besmettingen minimaliseren - als je niet langer met een grote groep werkt, maar wel met een klein groepje van steeds dezelfde leerlingen.

Dat kan dan ook inhouden dat de practica korter qua tijdsduur kunnen zijn, de leerkracht kan zich immers volledig concentreren op die 2 of 3 leerlingen zonder een oog te moeten houden op 28 andere leerlingen. Een practicum dat anders een uur in beslag neemt kan zo al gauw herleid worden tot een halfuur. De leerkracht zal zo ook veel sneller in de mot krijgen wanneer een leerling iets niet snapt, en kan dus meteen remediëren, ipv dat later nog te moeten doen.
heist_175
Moderator
Moderator

Dus 28 leerlingen in 1uur, ga jij verdelen over 9 groepen van 3 leerlingen telkens een half uur en dus 5u?
Je snapt zelf toch wel dat zoiets niet kan?
Er zijn nu al massaal veel leekrachten te kort en jij gaat de bestaande lesopdrachten nog eens ver5voudigen?

Probeer nog eens, maar nu met een realistischer idee, ongeacht de data natuurlijk.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Het is voor leerkrachten nu al springen en behelpen. Maar hé, laat ze nog wat meer doen.
Althans, de leerkrachten die het goed menen. Jammer genoeg zijn er ook die gewoon geen hol uitsteken nu ze niet meer naar de klas moeten.

Wat ook te snel vergeten wordt is dat het allemaal te doen is voor leerlingen die goed mee kunnen en waarvan de ouders extra verduidelijking kunnen geven.
Goed dat ik nog wat over gehouden heb aan mijn wiskunde lessen, maar ik vraag me af hoe veel andere kinderen het moeten oplossen als ze vergelijkingen voor hun neus krijgen en hun ouders kunnen niet helpen. :?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Dus 28 leerlingen in 1uur, ga jij verdelen over 9 groepen van 3 leerlingen telkens een half uur en dus 5u?
Je snapt zelf toch wel dat zoiets niet kan?
Dat kan wel, de praktijkleerkracht begint om 9u en eindigt om 16u, en heeft alle leerlingen gezien die dag, inclusief ochtend, middag en lunchpauzes. Het is geen kwestie van lesopdrachten vereenvoudigen, het gaat hier over het geven van lesopdrachten die anders niet eens gegeven zouden kunnen worden. De praktijkleerkracht is anders technisch werkloos. Compensatie zit hem in het feit dat het practicum ook veel efficiënter gedoceerd kan worden, en dat de leerkracht meteen kan nagaan of de materie begrepen is ipv achteraf nog extra tijd te moeten steken in remediëring.

Waar het schoentje wringt, dat is het feit dat het theoretische afstandsonderwijs parallel doorgaat met die praktijklessen (ipv gescheiden), je kan geen hele dag afstandsonderwijs opzeggen omdat de leerlingen telkens een halfuurtje naar school gaan, dat zou inderdaad niet kunnen. De lessen moeten dus opgenomen worden en de leerlingen zullen die de dag zelf nog moeten inhalen, vragen stellen via chat of email. Dat is niet ideaal, maar het is wel haalbaar, iedereen moet een inspanning leveren. In het hoger onderwijs is die praktijk overigens volledig ingeburgerd, het helpt om te leren plannen en zelfredzaam te worden.

Ik zie dat het "dat is onmogelijk, het kan niet gedaan worden"-virus al weer snel de kop opsteekt, maar dat is zever, waar een wil is is een weg, dat hebben we genoeg gezien de voorbije maanden. Leerkrachten zijn op dat vlak nog het meest flexibel, iets waar we idd dankbaar voor mogen zijn.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Die leerkrachten geven wel 8u per dag les voor corona. 8u per dag maal 5 is dan 40uur les geven per dag? Hoedoededa
de koe zegt boe
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:Dat kan wel, de praktijkleerkracht begint om 9u en eindigt om 16u, en heeft alle leerlingen gezien die dag, inclusief ochtend, middag en lunchpauzes.
Een praktijkleerkracht heeft wel meer dan 1 klas ingeroosterd op 1 dag hé.
Gaan we praktijkleerkrachten 24/7 laten werken in uw fantasietje? Of gaan we plots, deus ex machina, 5 keer zoveel praktijkleerkrachten vinden?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Die leerkrachten geven wel 8u per dag les voor corona. 8u per dag maal 5 is dan 40uur les geven per dag? Hoedoededa
9u-9u30: 3 leerlingen
9u30-10u: 3 leerlingen
10u-10u30: 3 leerlingen
10u30-10u45: pauze
10u45-11u15: 3 leerlingen
11u15-11u45: 3 leerlingen
11u45-12u15: 3 leerlingen
12u15-13u: middagpauze
...
tegen 16u15 heeft hij er dan 36 gezien, wat al een behoorlijke klas is. Veronderstellende dat er 24 man in een klas zit, kan hij die dag dus nog 12 leerlingen van een andere klas zien.

Maar ik denk dat er ergens een misverstand is. Ik heb het hier over lessen die anders gewoon niet gegeven kunnen worden bij een strikte sluiting van de scholen, in welk geval de leerkracht technisch werkloos is. Dus het alternatief is ze niet geven.

Waar zit de compensatie dan voor die extra uren? Enerzijds in de kortere practica, anderzijds in de meer persoonlijke aanpak waardoor je achteraf minder of niet moet remediëren, en ook in het feit dat de theorie samen met de practica gegeven wordt, wat anders niet het geval is.

Dat laatste betekent uiteraard een extra inspanning voor de leerlingen, maar iedereen moet een inspanning leveren. De inspanning voor de praktijkleerkracht is dat hij geen "vrije uren" meer heeft maar dag in dag uit praktijk zit te geven, weliswaar met het voordeel van veel rustigere lessen die m.i. ook meer belonend zullen aanvoelen voor de leerkracht. En met minder noodzaak aan remediëring achteraf.
heist_175
Moderator
Moderator

De Chinezen kunnen nog iets van u leren, voor de inrichting van hun kamp voor de Oeigoeren :).
Ik wil niet op de man spelen, maar je hebt eerder al blijk gegeven van een totaal gebrek aan kennis over hoe scholen georganiseerd zijn. Uw voorstel is zelfs niet grappig, wel gewoon hopeloos.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ik wil niet op de man spelen, maar je hebt eerder al blijk gegeven van een totaal gebrek aan kennis over hoe scholen georganiseerd zijn. Uw voorstel is zelfs niet grappig, wel gewoon hopeloos.
Het is jammer dat er nog altijd mensen zijn die denken "dit kan niet, het is onmogelijk". Dat zijn de mensen die roepen vanop de zijlijn, veelal met de persoonlijke verwijten erbij.

Dank aan de mensen die in deze crisis blijk gegeven hebben om wel flexibel te zijn, en oplossingen te vinden die anderen onmogelijk achten. Dat zijn de ware helden van deze crisis, de leerkrachten en de zorgsector dus voorop, dat zijn mensen die een weg vinden, omdat ze er ene willen vinden. Dat ze ondergewaardeerd worden, is helaas hun lot.

De financiele sector bengelt met het schaamrood op de wangen helemaal achteraan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 jan 2021, 13:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”