"
Vraagstuk: Een trein van 100m lang, rijdt met een snelheid van 60km/u voorbij. Hoe lang duurt het voordat de trein voorbij is?
"
Ik dacht aan volgende, maar mijn kind kan mijn uitleg precies niet goed volgen:
lengte: 100m
snelheid: 60km/u --> 60 000 m/u
-> 100/60 000= x u?
--> 1/600= x 1u
---> 1/600= x 60min
----> 1/600= x 3600 sec
------> x= 3600/600= 6sec
mijn (minstens zo slimme echtgenote zegt):
* 60km/1u= 60 000m/60min= 1 000m/1min = 1 000/60sec= 100m/6 sec
anders gezegd: hij rijdt 60km/u= 1km op 1 minuut, 100 meter is dan 0,1 minuut= 6sec
beide berekeningen zijn m.i. juist, maar wat is nu de beste om het kind aan te leren?

 
					 
  
 





 

 
  
 


 .  Er zal wel een reden voor zijn om in de leerjaren eenvoudig terug te leren rekenen, mij lijkt het evenwel ook handiger om direct met de onbekende 'x' te werken en van daar uit het vraagstuk te structureren en trachten op te lossen.
  .  Er zal wel een reden voor zijn om in de leerjaren eenvoudig terug te leren rekenen, mij lijkt het evenwel ook handiger om direct met de onbekende 'x' te werken en van daar uit het vraagstuk te structureren en trachten op te lossen.





 
 
