Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Ik ben wel ten zeerste niet alleen geïnteresseerd maar zelfs geïntegreerd door de waarden als burger in deze samenleving die voor u wel belangrijk zijn ... :!:
Ik veronderstel dat je 'geintrigeerd' zal bedoelen :wink:

Wat betreft die elementen waar ik het grondig oneens ben. Dat is nochtans al een paar keer aangehaald. Nooit of te nooit zal ik een ondermijning van de solidariteit waarop onze sociale zekerheid is gebaseerd in vraag stellen. Ongeacht iemand zijn gedrag, blijft die recht hebben op alle zorg die iedereen in dit land geniet. Wij hebben het recht niet om iemand moreel te gaan veroordelen en dan uit te sluiten van die solidariteit.
Dat is een heel gevaarlijk pad dat je anders zou gaan bewandelen.
Dank voor de correctie van de schrijffout, Petrol en uw toelichting is zeer duidelijk.

Ik blijf evenwel van mening dat aan rechten ook bepaalde verplichtingen verbonden zijn. Als lid van een samenleving hebben we rechten en plichten. Dat is de basis van een samenleving.

Ik kan heel goed begrijpen dat iemand in een moment van zwakte de corona regels aan zijn laars lapt. Moet die daarom direct op de brandstapel. Uiteraard niet. Verdient die een 2° kans: wat mij betreft, absoluut ja.

Ik kan zelfs nog aanvaarden dat iemand een 2° keer onbezonnen of onwetend iets aan zijn laars lapt of denkt dat hij het allemaal niet moet naleven.
Dan volgt een strengere straf.

Indien iemand volhardt in de boosheid, goed geïnformeerd zijnde over de maatregelen en tot 4 en 5 x betrapt wordt, dan is er m.i. sprake van onwil, een gebrek aan sociale verantwoordelijkheidszin, etc.

Die mag wat mij betreft, voelen wat hij gedaan heeft. Dus financieel bij opname, alles zelf betalen naast de boetes.

Zo werkt het ook in de rechtspraak. Iemand die voor de rechter komt wegens serieuze snelheidsovertreding en die in zijn X aantal jaren lange carrière als bestuurder geen voorgaanden heeft, die zal ook helemaal anders behandeld worden dan iemand die al enkele diefstallen op zijn conto heeft, die al eens veroordeeld is voor slagen en verwondingen, etc. Ja op een bepaald moment kan het gedaan zijn met rijden wegens intrekking van rijbewijs.

Als we nu echt in een situatie komen van medische keuzes maken omwille van overbelasting van de zorg, dan zou het voor mij kunnen dat diegenen die al herhaaldelijk betrapt zijn op ernstige nalaltigheid en overtredingen, laatst in de rij mogen aanschuiven. Dit is trouwens geen unicum in de geneeskunde. Iemand die al een nieuwe lever gehad heeft wegens cirrose door alcoholmisbruik en er nadien lust op verder pinteliert, tja die zal ook geen 2° keer moeten aankloppen, laat staan vooraan in de rij gaan staan.

Nogmaals, iedereen heeft recht op gezondheidzorg maar dit impliceert wat mij betreft ook ergens een eigen engagement,niet?

"Geen rozen zonder doornen zoals een spreekwoord zegt" ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik blijf evenwel van mening dat aan rechten ook bepaalde verplichtingen verbonden zijn. Als lid van een samenleving hebben we rechten en plichten. Dat is de basis van een samenleving
maar jij wil mensen afrekenen op jouw setje zelfopgelegde veel strengere regels. dat kan natuurlijk niet.
Jij zit gedrag te veroordelen dat perfect toegelaten is, die mensen wil je dan blijkbaar afstraffen maar hoe moeten ze weten hoe jouw setje regels er concreet uit ziet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

koenraaddeconinck schreef:Nogmaals, iedereen heeft recht op gezondheidzorg maar dit impliceert wat mij betreft ook ergens een eigen engagement,niet?.
Yep, en de rijken al wat rapper dan de minder bedeelden:
https://www.hln.be/buitenland/br-voorzi ... ~af6fbb76/

https://www.hln.be/buitenland/ophef-in- ... ~ad5df873/
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef:Jij zit gedrag te veroordelen dat perfect toegelaten is, die mensen wil je dan blijkbaar afstraffen maar hoe moeten ze weten hoe jouw setje regels er concreet uit ziet?
Inderdaad, kijken we recent dan zie ik...

- Wintergloed / koopzondagen; toegelaten
- Reizen naar het buitenland; toegelaten
- Vanmorgen op de overvolle tram in Antwerpen; toegelaten

Alle drie voorbeelden welke zijn toegelaten maar waarbij je enige bedenkingen kan hebben... dus we gaan iemand die vanmorgen in Antwerpen op een overvolle tram zat dan maar uitsluiten van medische zorg ? (of doen we dat enkel voor die vakantie ganger al was die misschien veiliger).
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik denk dat sommigen lezen wat ze willen lezen. Of soms tussen de lijntjes lezen. Koenraaddeconinck heeft volgens mij nooit beweert dat mensen die Wintergloed bezoeken, op reis gaan, .... zwaarder gestraft moeten worden. Hijzelf vindt dat de overheid hierin te kort schiet. Ik ook trouwens. Mensen die overtredingen begaan moeten gestraft worden. En gradueel naar mate de ernst van de overtreding of aantal overtredingen.

De mensen die bijvoorbeeld het vertikken om de maatregelen op te volgen nadat ze uit een rode zone komen, kunnen in mijn ogen niet genoeg gestraft worden. Zij zijn een pest voor de maatschappij en absoluut geen meerwaarde.
De mensen die wel goedschiks alles hebben gevolgd kunnen evenwel op onbegrip rekenen van mij aangezien er wel werd afgeraden om naar rode zones te reizen. Maar moeten deze gestraft worden? Neen. Ik kan enkel hopen dat de tijd hen meer gezond verstand geeft en/of ze in het vervolg solidair willen zijn met de rest van de maatschappij.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Pengu schreef:Ik denk dat sommigen lezen wat ze willen lezen. Of soms tussen de lijntjes lezen. Koenraaddeconinck heeft volgens mij nooit beweert dat mensen die Wintergloed bezoeken, op reis gaan, .... zwaarder gestraft moeten worden. Hijzelf vindt dat de overheid hierin te kort schiet. Ik ook trouwens. Mensen die overtredingen begaan moeten gestraft worden. En gradueel naar mate de ernst van de overtreding of aantal overtredingen.
.
en wat doe je met den Antwerp vandaag?
Volgens den antwerp houden ze zich aan alle regels, zelfs in samenspraak met de proleague.
in de realiteit komt een nieuwe werknemer uit rusland en die weigert in quarantaine te gaan

Vercauteren landt gisteren en loopt vandaag al de hele dag buiten rond, ipv zichzelf op te sluiten.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Pengu schreef: De mensen die bijvoorbeeld het vertikken om de maatregelen op te volgen nadat ze uit een rode zone komen, kunnen in mijn ogen niet genoeg gestraft worden. Zij zijn een pest voor de maatschappij en absoluut geen meerwaarde.
Ja, maar je kan niet ontkennen dat al die maatregelen zeer arbitrair genomen zijn. We wonen begot allemaal in een rode zone.

Er is maar één oplossing die al bewezen heeft te werken: de zeer strenge lockdown. (en dus niet het halfslachtige regime waarin we nu zitten en onze economie, onze cultuur en onze moraal om zeep helpt omdat iedereen er toch de kantjes van afloopt). Zo een strenge lockdown heeft het voordeel dat het perspectief biedt omdat het snel resultaat oplevert.

En wat de vaccinaties betreft: wat een schande dat de campagne zo traag verloopt. Als er nog dagelijks tientallen mensen sterven, honderden besmetgeraken en in de ziekenhuizen terechtkomen, dan is die zachte en voorzichtige uitrol totaal misplaatst en getuigt vooral van onkunde en veel paraplu trekken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Ah, maar da's voetbal, blijkbaar hebben die helemaal andere regels...
Kijk maar eens hier naar dit filmpje:
https://www.hln.be/antwerp/lamkel-ze-ma ... ~a2d5d41e/

Eén of andere voetballer (of rapper?) komt toe, geen mondmasker, wordt ontvangen door iemand aan de poort (uiteraard ook zonder mondmasker) met een mooi handje en nog net niet kameraadschappelijk over de schouder trekken. Die hebben precies niet veel last van de zogezegd lockdown.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:We wonen begot allemaal in een rode zone.
Het is inderdaad soms een beetje grappig... iemand die nog naar z'n werk gaat en 's avonds thuiskomt komt evenzeer uit een rode zone als iemand die terug komt van vakantie (die heeft dan misschien nog tijdens de dag in de buitenlucht gezeten terwijl die werknemer samen binnen zat met z'n collega's). Gaan we dus mensen die 's avonds van hun werk terugkomen ook 10 dagen in quarantaine zetten :lol:
R2D2 schreef:En wat de vaccinaties betreft: wat een schande dat de campagne zo traag verloopt. Als er nog dagelijks tientallen mensen sterven, honderden besmetgeraken en in de ziekenhuizen terechtkomen, dan is die zachte en voorzichtige uitrol totaal misplaatst en getuigt vooral van onkunde en veel paraplu trekken.
Het is droevig alle excuses te moeten aanhoren... totaal incompetent deze regering :bang:

En ondertussen in de pers komen verkondigen dat we volgende maand misschien al gaan versoepelen :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Iemand zorg ontzeggen kan je neit zomaar, waar trek je de lijn. Ook naar andere aandoeningen.

Maar dit is wel een goed alternatief voor bv wie op een lockdown feestje zat: https://sporza.be/nl/2021/01/05/na-lock ... 853701925/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

DarkV schreef:- Wintergloed / koopzondagen; toegelaten
Velen hebben hier al gewezen op de mentale/psychische effecten van steeds binnen te zitten. Wintergloed kan je zien als een tegemoetkoming daaraan. Wintergloed loopt op de laatste benen en heeft nooit tot een zichtbaar causale stijging van de cijfers geleid, integendeel de cijfers bleven verder zakken, ook na de beruchte drukke dagen. Superspreading vereist slecht verluchte indoor ruimtes. Er is wereldwijd nooit bewezen superspreading gevonden op een evenement dat volledig outdoor plaatsvindt (= ook zonder afdak). Het transport er naartoe is een andere zaak natuurlijk, maar nogmaals, geen stijging gezien.

Koopzondagen hetzelfde, daarvan heeft VDB zelf gezegd dat het niet bijdraagt en dat hij dat enkel maar eens verboden heeft om de mensen eens goed angst aan te jagen.
DarkV schreef:- Reizen naar het buitenland; toegelaten
Ze schuilen zich achter de EU, maar ze kunnen gerust verplichten dat je een negatieve test moet voorleggen bij binnenkomst zoals NL. Ik vermoed dat ze de capaciteit niet hebben om zoiets te organiseren.
DarkV schreef:- Vanmorgen op de overvolle tram in Antwerpen; toegelaten
Dat is inderdaad het enige wat de watertoets doorstaat. Het is en blijft de schuld van De Lijn. Maar De Lijn is natuurlijk in handen van de overheid, dus het is mee de schuld van de overheid. De manier waarop de overheid hiermee omging is ook wraakroepend. Overheid: "Het zijn weer die vermaledijde soldenshoppers!" De Lijn: "Euh nee, dit zijn allemaal scholieren die je vandaag weer hebt laten opdraven". Overheid: "ah, oei, euh..." (loopt weg).
DarkV schreef:Het is droevig alle excuses te moeten aanhoren... totaal incompetent deze regering :bang:

En ondertussen in de pers komen verkondigen dat we volgende maand misschien al gaan versoepelen :bang:
Dat klopt.
woutervh schreef:Ah, maar da's voetbal, blijkbaar hebben die helemaal andere regels...
Inderdaad, voor voetbal is men veel soepeler. Zonder dat er een wetenschappelijke basis bestaat voor zo'n verschillende aanpak.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Brood en spelen, weet je :-D
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Wintergloed loopt op de laatste benen en heeft nooit tot een zichtbaar causale stijging van de cijfers geleid, integendeel de cijfers bleven verder zakken, ook na de beruchte drukke dagen.
Na 9 maanden weten we nog steeds niet waar en hoe besmettingen exact verlopen... we blijven maar in het wilde weg gokken dus dergelijke uitspraken hebben weinig waarde voor mij.
CCatalyst schreef:Superspreading vereist slecht verluchte indoor ruimtes. Er is wereldwijd nooit bewezen superspreading gevonden op een evenement dat volledig outdoor plaatsvindt (= ook zonder afdak).
Oh, maar gaan skiën (of wandelen in de Ardennen) mag niet (en nee dat is geen synoniem voor apres-ski) ?
CCatalyst schreef:Ze schuilen zich achter...
Als het fout gaat is het de schuld van iemand anders, gaat het goed dan staan ze op de eerste rij...
CCatalyst schreef:De Lijn: "Euh nee, dit zijn allemaal scholieren die je vandaag weer hebt laten opdraven". Overheid: "ah, oei, euh..." (loopt weg).
Het verhaal over de scholieren kennen we ondertussen al... dat is een speciale soort die immuun is (en het virus is zelfs zo slim dat het de leeftijd op je paspoort kan lezen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Na 9 maanden weten we nog steeds niet waar en hoe besmettingen exact verlopen... we blijven maar in het wilde weg gokken dus dergelijke uitspraken hebben weinig waarde voor mij.
Jawel, dat weten we wel.

Scholen open => cijfers omhoog
Scholen dicht => cijfers omlaag

Natuurlijk telkens met wat vertraging voor het effect.

En dat ligt aan de scholen maar niet enkel aan de scholen, het ligt ook aan de mobiliteit die scholen veroorzaken - het crazy verschil tussen 31 augustus en 1 september (zoals je gezien hebt op die foto van De Lijn gisteren) - en aan het feit dat open scholen voor sommigen het excuus zijn om de regels rond telewerk te negeren.

Van Wintergloed heb ik geen foto's gezien van zo'n bussen of treinen. Wie zou er ook met een bus naar Wintergloed gaan, de mensen gaan met hun gezin dus de meeste nemen de wagen want dat is dan goedkoper/sneller en de grootste publieke parking ligt handig juist naast het begin van het parcours zoals ik zelf heb nagegaan.
DarkV schreef:Oh, maar gaan skiën (of wandelen in de Ardennen) mag niet (en nee dat is geen synoniem voor apres-ski) ?
Dat was perfect veilig. Gesloten op basis van een stijgend aantal besmettingen hebben ze het iig niet! Teveel overlast misschien?
DarkV schreef:Het verhaal over de scholieren kennen we ondertussen al... dat is een speciale soort die immuun is (en het virus is zelfs zo slim dat het de leeftijd op je paspoort kan lezen).
Inderdaad. Het virus houdt volgens de overheid rekening met imaginaire en arbitraire grenzen die het niet overschrijdt.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Van Wintergloed heb ik geen foto's gezien van zo'n bussen of treinen.
de beelden vd overrompeling daar heb ej wel gezien
net zoals in brussel, koopzondagen, zaventem ettelijke keren.

Dat was perfect veilig. Gesloten op basis van een stijgend aantal besmettingen hebben ze het iig niet! Teveel overlast misschien?
als men eht sluit is het neit veilig, bv de overrompeling in de hoge venen onlangs

DarkV schreef: Inderdaad. Het virus houdt volgens de overheid rekening met imaginaire en arbitraire grenzen die het niet overschrijdt.
maar jij gebruikt blijkbaar ook zulke imaginaire grenzen
openlucht is neit safe
bewijs is de skivakantie vorig jaar
da's bijna allemaal semi-openlucht en toch raakte heel Europa besmet
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:als men eht sluit is het neit veilig, bv de overrompeling in de hoge venen onlangs
Ik heb inderdaad wel wat volk gezien in de Hoge Venen maar niemand die in iemands anders nek aan het ademen was (althans niet op TV).

De koopzondagen en Wintergloed gaven een heel wat drukker beeld dan de Hoge Venen.
1207 schreef:openlucht is neit safe
Dat is appelen met peren vergelijken... toen was niemand zich bewust van het virus, dat zijn we vandaag wel (al gaan niet alle mensen hier verstandig mee om).

Ik geloof dus niet dat (ski) vakanties nu plots een enorm risico zijn (tenzij het aanschuiven in Zaventem).
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 13 keer

koenraaddeconinck schreef: Als we nu echt in een situatie komen van medische keuzes maken omwille van overbelasting van de zorg, dan zou het voor mij kunnen dat diegenen die al herhaaldelijk betrapt zijn op ernstige nalaltigheid en overtredingen, laatst in de rij mogen aanschuiven.
U doelt op de 'feestvierders' in Brussel ?

Man hou toch op... 2650 gewone en IC 'corona' patienten over heel het land. Op 52.500 potentiele ziekenhuisbedden. Amper 5% van de totaal beschikbare zorg dus.

En mensen als u blijven maar mekkeren over 'keuzes maken in de zorg'. U beseft toch dat u, en iedereen die zo blijft doorgaan, ondertussen al 100'en 'rand doden' op hun geweten hebben van patienten die al MAANDEN hun NOODZAKELIJK zorgen niet kregen of waarvan de controle consultaties NIET konden doorgaan 'wegens corona'.

En als u toch zo tekeer wil gaan tegen 'opzettelijk onverantwoord gedrag' dan verwijs ik u graag door naar de ghetto's van onze grootsteden waar de 'moeilijk bereikbare groepen' al maanden gewoon hun zin doen. En ja die 'groepen' blijven ook nog steeds het grootste aandeel in de ziekenhuizen.

Maar ik weet het, dat is politiek niet correct om dat te zeggen, en het blijft voor de media veel interessanter om dagelijks sensationeel en tegelijk negatief uit de hoek te komen. Is het niet met verdraaide cijfers, dan is het wel met complete leugens zoals het artikel over de 'doodstrijd tegen Covid' van Jeremy Clarkson... Simpelweg de grootste onzin die gretig door alle media verspreid werd.

Walgelijk gewoon.
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV
openlucht is NIET 100% veilig, wie dat beweert kan mee op de koffie bij De Block, Beke en co.

nu goed,
nadat we klaar waren om te vaccineren gaan de commissies, comités, ministers, regeringen, taskforces, agentschappen, vaccindiensten,... deze week samenzitten of het neit misschien iets sneller kan.

straks krijg je inderdaad de situatie dat Pfizer rapper levert als dat we vaccineren
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: de beelden vd overrompeling daar heb ej wel gezien
net zoals in brussel, koopzondagen, zaventem ettelijke keren.
Slechts 1 van de zaken die je noemt is een probleem, Zaventem. En dat - opnieuw - door de schuld van de regering die geen twee keer kan nadenken.
1207 schreef:als men eht sluit is het neit veilig, bv de overrompeling in de hoge venen onlangs
Er is bij ons geen verband tussen wat men sluit/open houdt en hoe veilig het is. Wat twee weken lang gesloten was en de cijfers nu nog doet dalen, dat heeft men gisteren gewoon weer geopend alsof er niets aan de hand is.
1207 schreef:openlucht is neit safe
Ja, en allemaal opgedaan in Kitzloch Ischgl.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Er is bij ons geen verband tussen wat men sluit en hoe veilig het is.
er is inderdaad in geen enkele economische sector enig probleem, dat weten we al sinds april-mei.
alles is extreem veilig en nergens krijgt het virus een kans om een ravage aan te richten
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

heist_175 schreef: Tot nader order wordt het loon van alle PVDA mandatarissen afgetopt op €2K netto en wordt de rest aan de partij geschonken.
De partij wordt dan wel beter van veel cumuls ed, maar de persoon zelf niet.
Zo lang het niet terug naar de Staat gaat, zie ik daar weinig voordelen in.
Ik weet niet wat er goed aan is om geld te steken in een communistische partij.
Blijkbaar zetten ze zelfs druk bij gewone militanten om ook een groot deel van hun loon af te staan aan de partij... https://newsmonkey.be/militant-bij-de-c ... de-partij/
heist_175 schreef:@vaccineren in Israel
Israël is zo goed bezig (los van het feitelijk apartheidsregime dat ze ook voor vaccinatie voeren) omdat de corrupte Netanyahu nog wil kunnen versoepelen vóór de nieuwe verkiezingen in het voorjaar.
Je mag er zoveel negatieve 'spin' aan geven als je wil, zij doen ten minste door met hun vaccinaties.
Corrupt zijn ze hier zeker niet minder dan elders, maar ze zijn dan nog eens zo traag als een schildpad.
heist_175 schreef:@vaccineren in BE
Het moet wel pikken voor de Vlaamse regering dat zelfs Wallonië sneller gaat dan Vlaanderen :).
In Vlaanderen worden deze week ongeveer 6.700 bewoners van woonzorgcentra gevaccineerd. In Brussel zijn dat er zo’n 4.000, in Wallonië 12.000.
Zelfs met 12.000 stelt het niets voor, straks mogen ze bellen naar Pfizer dat ze moeten stoppen met leveren, de diepvriezers zitten vol...
heist_175 schreef:https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_97399674
Tot dusver namen onderzoekers aan dat kinderen – zeker de jonge kinderen onder 10 jaar – minder besmettelijk zijn dan tieners of volwassenen.
U mag er mijn vorige posts op nakijken, ik heb nooit gezegd dat ik blindelings die bewering geloofde dat kinderen geen belangrijke rol zouden spelen in die verspreiding.
Het enige dat ik gezegd heb is dat ik begrijp dat er een maatschappelijk belang is om de scholen open te houden, maar dat men dat dan ook eerlijk moet zeggen.
heist_175 schreef:Iemand die naar de data kijkt, hoe verfrissend tussen alle dogma's :).
Dogmatisme kan men mij niet aanwrijven, anders moet je eens echt mijn posts lezen, en niet die stroman die je ervan maakt...

Ik stel mij bijvoorbeeld al lang de vraag, waarom men kinderen geen mondmaskerplicht geeft.
Men doet zo precies alsof kinderen allemaal kasplantjes zijn.
Nochtans leren die wel fietsen, en die vallen die wel eens.
En als die leren lopen, vallen die ook zoveel keer.
En als het winter is, worden die ingeduffeld, en krijgen een muts op.
Iedereen vindt dat normaal, het hoort erbij, maar een mondmasker, dat zou dan plots een groot probleem zijn...
CCatalyst schreef:Superspreading vereist slecht verluchte indoor ruimtes.
Dus als de cijfers weer goed zijn, gaan we de restaurants en cafés toch niet heropenen, want er is te weinig ventilatie?

Er scheelt toch echt iets aan de logica.
WC thuis: verboden voor meer dan alleen het knuffelcontact.
Winkels heropenen? Zet maar openbare toiletten, daar gaat maar 50 man per dag op...

Werken op ruime afstand in het kantoor? Levensgevaarlijk vanwege de aerosolen.
Cijfers zijn wat beter? Dan doen we de horeca weer open, we hebben net onderhandeld met de aerosolen dat ze zich koest gaan houden...

En iedere keer de redenering: de cijfers zijn niet gestegen, dus dat is veilig.
Er is gewoon geen enkel bewijs voor om het even wat, want na 10 maanden weten ze nog altijd niet waar mensen besmet geraken, dus dan moeten ze ook niet beweren dat iets heel veilig is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:DarkV
openlucht is NIET 100% veilig, wie dat beweert kan mee op de koffie bij De Block, Beke en co.
Niets is 100% veilig maar als ik mag kiezen tussen skiën of wandelen in de Hoge Venen en in Antwerpen op een tram stappen dan weet ik het wel.
1207 schreef:deze week samenzitten of het neit misschien iets sneller kan.
We zijn vandaag dinsdag... je zou dus denken aan donderdag of vrijdag reeds starten, nee... we spreken weeral over maandag ! Nu ja, waarschijnlijk komt er maandag iemand tot het besef dat men eerst moet gaan ontdooien en dat maandag dus waarschijnlijk nogmaals donderdag of vrijdag volgende week zal zijn :bang:

Wat mij betreft mag deze regering meteen opstappen :!:
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:[
Niets is 100% veilig
blij dat je het toegeeft. binnen- en buiten is gevaarlijk
buitenactiviteiten schort je dus ook best op.
Wat mij betreft mag deze regering meteen opstappen :!:
Beke in het journaal
er liggen blijkbaar 60 000 vaccins in de ijskast omdat Pfizer nog niet heeft bevestigd dat ze komende weken zullen leveren :)
Pfizer heeft vandaag bevestigd ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Pengu schreef:Ik denk dat sommigen lezen wat ze willen lezen. Of soms tussen de lijntjes lezen. Koenraaddeconinck heeft volgens mij nooit beweert dat mensen die Wintergloed bezoeken, op reis gaan, .... zwaarder gestraft moeten worden. Hijzelf vindt dat de overheid hierin te kort schiet. Ik ook trouwens. Mensen die overtredingen begaan moeten gestraft worden. En gradueel naar mate de ernst van de overtreding of aantal overtredingen.

De mensen die bijvoorbeeld het vertikken om de maatregelen op te volgen nadat ze uit een rode zone komen, kunnen in mijn ogen niet genoeg gestraft worden. Zij zijn een pest voor de maatschappij en absoluut geen meerwaarde.
De mensen die wel goedschiks alles hebben gevolgd kunnen evenwel op onbegrip rekenen van mij aangezien er wel werd afgeraden om naar rode zones te reizen. Maar moeten deze gestraft worden? Neen. Ik kan enkel hopen dat de tijd hen meer gezond verstand geeft en/of ze in het vervolg solidair willen zijn met de rest van de maatschappij.
Dat is perfect wat ik bedoel Pengu. Zeer veel dank voor uw perfecte toelichting.

inderdaad, meerderen op dti forum lezen enkel wat ze willen lezen en al wat niet in hun kraam past, wordt gewoon ongenuanceerd bekritiseert of afgeschoten. Niet dat dit me ergert maar ik vind het wel betreurenswaardig.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:
DarkV schreef:Na 9 maanden weten we nog steeds niet waar en hoe besmettingen exact verlopen... we blijven maar in het wilde weg gokken dus dergelijke uitspraken hebben weinig waarde voor mij.
Jawel, dat weten we wel.

En dat ligt aan de scholen maar niet enkel aan de scholen, het ligt ook aan de mobiliteit die scholen veroorzaken - het crazy verschil tussen 31 augustus en 1 september (zoals je gezien hebt op die foto van De Lijn gisteren) - en aan het feit dat open scholen voor sommigen het excuus zijn om de regels rond telewerk te negeren.
Echt waar man :).
Je blijft gewoon het cijfermateriaal willens-nillens negeren. De cijfers stegen al in augustus en in september pas "sneller" lang na de schoolopeningen. Je verzint gewoon een causaal verband.
En opnieuw: als het OV een probleem is, grijp daar dan in, maar leg niet mordicus alle scholen plat omdat het voor sommigen die met OV komen niet veilig kan. (hoeveel % komt met OV?)

Hetzelfde gaat overigens op voor het skiën:
DarkV heeft gelijk dat skiën veilig kan. Op reis gaan en skiën bevat helaas niet enkel op de latten staan, maar ook horeca etc. En dat is al wat minder veilig natuurlijk. En dan zwijgen we maar over de après-ski.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Provider

CCatalyst schreef:
Jawel, dat weten we wel.

Scholen waren open vanaf mei tot aan de grote vakantie. Toen zijn de cijfers niet beginnen stijgen. Ook zijn de scholen terug open gegaan na de herfstvakantie maar zijn de cijfers ook niet beginnen stijgen.

En hoe zit het nu met de vertraging. Volgens u kon je de sluiting van de scholen al zien in de cijfers na 2 dagen. Maar omgekeerd zou er dan wel enige vertraging zijn :nono:

En we gaan dus 1,2 miljoen kinderen opsluiten omdat sommige werknemers zich niet aan de telewerkregels houden :bang:
heist_175
Moderator
Moderator

quovadis schreef:En we gaan dus 1,2 miljoen kinderen opsluiten omdat sommige werknemers zich niet aan de telewerkregels houden :bang:
En/of omdat sommige kinderen met het OV komen.
Veel zotter moet het niet worden natuurlijk :bang: .
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:
Scholen waren open vanaf mei tot aan de grote vakantie. Toen zijn de cijfers niet beginnen stijgen.
Dat is natuurlijk niet waar, ze zijn opengegaan op 18 mei ipv 1 mei, een goede maand later waren ze alweer dicht, er waren examens, de opening was gefaseerd, het was mooi en warm weer, er was geen import, en het virus was weinig aanwezig in de samenleving. Allemaal zaken die niet het geval zijn nu.
quovadis schreef:Ook zijn de scholen terug open gegaan na de herfstvakantie maar zijn de cijfers ook niet beginnen stijgen.
Dat is gewoon feiten en Sciensano ontkennen.
quovadis schreef:En hoe zit het nu met de vertraging. Volgens u kon je de sluiting van de scholen al zien in de cijfers na 2 dagen. Maar omgekeerd zou er dan wel enige vertraging zijn :nono:
Je verwijst naar de herstvakantie. Ik heb me toen laten pakken door de gewijzigde teststrategie waarover niets van info gepubliceerd werd. Jij hebt toen evenzeer fout beweerd dat het niet de scholen konden zijn omdat de daling voor de herfstvakantie begon, terwijl die daling gewoon aan een forse afname van het aantal testen lag. Maar in jouw voordeel: dat wist jij toen ook niet.
quovadis schreef:En we gaan dus 1,2 miljoen kinderen opsluiten omdat sommige werknemers zich niet aan de telewerkregels houden :bang:
Ik zie anders niet in hoe we de drang van sommigen om naar hun kantoor te gaan kunnen stilleggen. Ben Weyts negeert de vragen van de leerlingen, leerkrachten en vakbonden maar gaat wel in op jullie vraag om jullie kinderen niet rond jullie te hebben wanneer jullie thuis werken (iets wat in veel EU landen momenteel niet het geval is) omdat jullie zeggen dat jullie je anders niet kunnen concentreren. En toch zijn er dan nog ouders die naar het kantoor trekken voor hun niet-essentiele job omdat ze geen opvang moeten doen, wat meteen een aanzuigend effect heeft op de niet-ouders om naar het kantoor te komen, en gaan die cijfers weer omhoog.

Waarom toch? Blijf nu toch eens in uw kot. En als je je niet aangesproken voelt: jammer dan van de rotte appels.
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:En hoe zit het nu met de vertraging. Volgens u kon je de sluiting van de scholen al zien in de cijfers na 2 dagen. Maar omgekeerd zou er dan wel enige vertraging zijn :nono:
Je verwijst naar de herstvakantie. Ik heb me toen laten pakken door de gewijzigde teststrategie waarover niets van info gepubliceerd werd. Jij hebt toen evenzeer fout beweerd dat het niet de scholen konden zijn omdat de daling voor de herfstvakantie begon, terwijl die daling gewoon aan een forse afname van het aantal testen lag. Maar in jouw voordeel: dat wist jij toen ook niet.
Je hebt die drogreden eerder al aangehaald.
De teststrategie wijzigde eind oktober, voor de scholen toegingen voor de herfstvakantie. En daar is uitvoerig (ook in dit topic) over gediscussieerd.

Overigens zien we sinds 24/12 terug een afname van de daling in het aantal gevallen.
Ik hou me aanbevolen waarom ook dit weer te linken is aan de scholen :).

Er zijn nog geen geconsolideerde data na 26/12...

https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/tpRKB
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
Dat is natuurlijk niet waar, ze zijn opengegaan op 18 mei ipv 1 mei, een goede maand later waren ze alweer dicht, er waren examens, de opening was gefaseerd, het was mooi en warm weer, er was geen import, en het virus was weinig aanwezig in de samenleving. Allemaal zaken die niet het geval zijn nu.
jij stelt scholen open => cijfers stijgen. Ik zeg dat dit niet klopt en toon het ook aan. Redelijk simpel toch.
CCatalyst schreef: Dat is gewoon feiten en Sciensano ontkennen.
De feiten:
sinds week 43 zijn de cijfers beginnen zaken. En ze zijn lichtjes gestegen in week 51 en 52 waarna ze weer zijn beginnen zaken. Dus opnieuw zijn de cijfers niet beginnen stijgen na schoolopening
https://ibb.co/4MnyHWN
CCatalyst schreef: Je verwijst naar de herstvakantie. Ik heb me toen laten pakken door de gewijzigde teststrategie waarover niets van info gepubliceerd werd. Jij hebt toen evenzeer fout beweerd dat het niet de scholen konden zijn omdat de daling voor de herfstvakantie begon, terwijl die daling gewoon aan een forse afname van het aantal testen lag.
Awel mijn bewering klopt toch, het lag niet aan de scholen ;-)
CCatalyst schreef:
Ik zie anders niet in hoe we de drang van sommigen om naar hun kantoor te gaan kunnen stilleggen. Ben Weyts negeert de vragen van de leerlingen, leerkrachten en vakbonden maar gaat wel in op jullie vraag om jullie kinderen niet rond jullie te hebben wanneer jullie thuis werken (iets wat in veel EU landen momenteel niet het geval is) omdat jullie zeggen dat jullie je anders niet kunnen concentreren. En toch zijn er dan nog ouders die naar het kantoor trekken voor hun niet-essentiele job omdat ze geen opvang moeten doen, wat meteen een aanzuigend effect heeft op de niet-ouders om naar het kantoor te komen, en gaan die cijfers weer omhoog.
Waarom toch? Blijf nu toch eens in uw kot. En als je je niet aangesproken voelt: jammer dan van de rotte appels.
Waar heb ik ooit gezegd dat ik de scholen wil openhouden omwille van geen concentratie bij het werk? Ik wil de scholen ophouden om de kinderen hun ontwikkeling niet te ontzeggen, om de zwakste kinderen te beschermen, om ervoor te zorgen dat er niet nog meer leerachterstand is,...
En Ben Weyts overlegt nochtans steeds met de vakbonden dus als je zo'n uitspraken doet, gelieve die dan wel te staven met bronnen.

De drang stillegen door korter op de bal te spelen, door meer te controleren,... niet door 1,2 miljoen kinderen te straffen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: jij stelt scholen open => cijfers stijgen. Ik zeg dat dit niet klopt en toon het ook aan. Redelijk simpel toch.
Nee, je toont het niet aan, en je ontkent wat Sciensano zegt. Allez, wat gaat het zijn als de cijfers straks stijgen? Het zullen dan de solden zijn zeker. Een beetje zoals de overheid die de volle bussen op de solden steekt en nadien door De Lijn nota bene teruggefloten wordt met de melding dat het wel degelijk scholieren zijn.
quovadis schreef: De feiten:
sinds week 43 zijn de cijfers beginnen zaken. En ze zijn lichtjes gestegen in week 51 en 52 waarna ze weer zijn beginnen zaken. Dus opnieuw zijn de cijfers niet beginnen stijgen na schoolopening
Nu ontken je zelfs al de nieuwe teststrategie. En wat je ook ontkent is dat het tijdens de schoolweken nooit beneden de 2k gezakt is, een cijfer dat veel te hoog ligt en in de eerste golf nooit zelfs gehaald is.
quovadis schreef: Awel mijn bewering klopt toch, het lag niet aan de scholen ;-)
De daling lag initieel aan de gewijzigde teststrategie waarbij plots heel anders getest werd, en nadien aan het effect van de verlengde herfstvakantie. Wanneer het ene in het andere precies overgegaan is weet volgens mij niemand.
quovadis schreef:Waar heb ik ooit gezegd dat ik de scholen wil openhouden omwille van geen concentratie bij het werk?
Er zijn er hier die dat gezegd hebben. Nogmaals, als je je niet aangesproken voelt, jammer dan van de rotte appels
quovadis schreef:Ik wil de scholen ophouden om de kinderen hun ontwikkeling niet te ontzeggen, om de zwakste kinderen te beschermen, om ervoor te zorgen dat er niet nog meer leerachterstand is,...
We hebben die discussie al gevoerd, ik blijf er bij dat ik je niet geloof als je zegt dat het om leerachterstand te doen is, een probleem dat al veel langer bestaat en waar je toen evenmin wakker over lag als nu. Nu tot daar, jij zal het verschil daar ook niet in maken, het is veel erger dat hetzelfde geldt voor Ben Weyts. Die man is enkel bezig met z'n herverkiezing en ouders van kansarmen stemmen toch geen N-VA.
quovadis schreef:niet door 1,2 miljoen kinderen te straffen
Over het lager onderwijs spreek ik me niet uit, maar in het middelbaar straf je ze meer door ze geen afstandsonderwijs te bieden. Dat is het verhaal dat je steevast krijgt als je naar de leerlingen en leerkrachten luistert ipv Ben "leerachterstand" Weyts.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Eenvoudig is het niet maar waarom sluit men in andere landen dan wel scholen... of zijn wij weer slimmer ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Waarom wij zo traag vaccineren?

Het ligt aan... (een lijst van de drogredenen)

* Het Europees aankoopbeleid, waardoor er te weinig vaccins zijn.
* Pfizer die niet genoeg kon leveren
* De logistieke moeilijkheden van het op -79°C te bewaren.

En dan vergelijken ze graag met Nederland.
Alleen, ze kiezen natuurlijk hun voorbeeld zeer selectief.

Wat moeten we denken van Portugal?
Niet echt een superrijk land, heeft ook gekocht via het Europese aankoopbeleid, kan voorlopig ook enkel met het Pfizer vaccin werken.
En hoe is de stand?
Op dit moment zijn daar al 32.000 personen gevaccineerd, hier zaten we aan 700.
Het zijn dus gewoon drogredenen, want die Portugezen hebben dezelfde aankoopprocedure gevolgd, ze hebben ook alleen het Pfizer vaccin dat goedgekeurd is, qua temperatuursprobleem zal het al zeker niet makkelijker zijn in Portugal, en de vaccins komen van hier in Puurs...

Kortom: de regering liegt ons wat voor.

https://24.sapo.pt/atualidade/artigos/d ... BmSOLNOatY
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: Nee, je toont het niet aan, en je ontkent wat Sciensano zegt. Allez, wat gaat het zijn als de cijfers straks stijgen? Het zullen dan de solden zijn zeker. Een beetje zoals de overheid die de volle bussen op de solden steekt en nadien door De Lijn nota bene teruggefloten wordt met de melding dat het wel degelijk scholieren zijn.
Waar ontken ik ook maar iets dat Sciensano zegt?

Terugkerende reizigers, regels niet gevolgd tijdens de kerstvakantie, thuiswerkregels niet volgen...

CCatalyst schreef: Nu ontken je zelfs al de nieuwe teststrategie. En wat je ook ontkent is dat het tijdens de schoolweken nooit beneden de 2k gezakt is, een cijfer dat veel te hoog ligt en in de eerste golf nooit zelfs gehaald is.
Waar ontken ik dit allemaal?
CCatalyst schreef: De daling lag initieel aan de gewijzigde teststrategie waarbij plots heel anders getest werd, en nadien aan het effect van de verlengde herfstvakantie. Wanneer het ene in het andere precies overgegaan is weet volgens mij niemand.
nee idd dus je weet niet waar het aanligt (behalve dan aan de scholen volgens u).
CCatalyst schreef: We hebben die discussie al gevoerd, ik blijf er bij dat ik je niet geloof als je zegt dat het om leerachterstand te doen is, een probleem dat al veel langer bestaat en waar je toen evenmin wakker over lag als nu. Nu tot daar, jij zal het verschil daar ook niet in maken, het is veel erger dat hetzelfde geldt voor Ben Weyts. Die man is enkel bezig met z'n herverkiezing en ouders van kansarmen stemmen toch geen N-VA.
Geloof wat je wil maar stop met zaken uit te vinden over wat ik denk. En stop met dit te posten. Dit is niet de 1ste keer dat ik je dit vraag. Hou je bij feiten ipv te verzinnen wat ik denk.
CCatalyst schreef: Over het lager onderwijs spreek ik me niet uit, maar in het middelbaar straf je ze meer door ze geen afstandsonderwijs te bieden. Dat is het verhaal dat je steevast krijgt als je naar de leerlingen en leerkrachten luistert ipv Ben "leerachterstand" Weyts.
Je spreekt je wel uit over het lager want je wil alle scholen sluiten zonder enig verschil tss kleuter, basis, secundair, hoge school/unief. Mssn tijd om eens wat onderscheid te maken tussen al deze ;-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Terugkerende reizigers, regels niet gevolgd tijdens de kerstvakantie, thuiswerkregels niet volgen...
Afbeelding
quovadis schreef: nee idd dus je weet niet waar het aanligt (behalve dan aan de scholen volgens u).
De daling lag initieel aan de gewijzigde teststrategie waarbij plots heel anders getest werd, en nadien aan het effect van de verlengde herfstvakantie. Wanneer het ene in het andere precies overgegaan is weet volgens mij niemand.
quovadis schreef:Je spreekt je wel uit over het lager want je wil alle scholen sluiten zonder enig verschil tss kleuter, basis, secundair, hoge school/unief. Mssn tijd om eens wat onderscheid te maken tussen al deze ;-)
Het is niet alsof we die luxe hebben jammer genoeg. Dat hadden we in september nog wel, maar met een minister van onderwijs die geen fan is van "allerhande ideetjes" en de cijfers bleef ontkennen had dat geen zin.
boulder schreef:Kortom: de regering liegt ons wat voor.
Het wordt gewoon even weinig competent aangepakt als de crisis zelf. Ze willen het altijd allemaal zelf doen, met hun eigen mannetjes die via nepotisme aangeduid worden, en dan gaat het altijd mis want dat zijn mensen die gewoon geen ervaring hebben met zo'n opdrachten. Ipv eens uit te besteden aan een private firma die ervaring heeft met grootschalige logistieke projecten, en die zijn er genoeg in ons land. Zo steun je ook de economie nog wat.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:[

Het is niet alsof we die luxe hebben jammer genoeg. Dat hadden we in september nog wel, maar met een minister van onderwijs die geen fan is van "allerhande ideetjes" en de cijfers bleef ontkennen had dat geen zin.

Nochtans doet de minister dat wel maar jij niet ;-). Hij legt andere regels op voor verschillende leeftijden en dat is maar een goede zaak ook. Want ik vraag me nog steeds of hoe je kinderen van 1ste leerjaar gaat leren schrijven, lezen via thuisonderwijs
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Hij legt andere regels op voor verschillende leeftijden en dat is maar een goede zaak ook. Want ik vraag me nog steeds of hoe je kinderen van 1ste leerjaar gaat leren schrijven, lezen via thuisonderwijs
Was het maar waar. Het zou al zoveel geholpen hebben mocht hij ingegaan zijn op de smeekbede van de vakbonden om de mondmaskerplicht op school toch te verlagen tot 10 jaar, op zich al een compromis want er zijn ook leerkrachten die het in de hele lagere school willen zien. Ja, dat ze die dan op de bus weer mogen afdoen, dat is een feit, maar daar heeft hij dan ook niets over te zeggen. Over scholen heeft hij het wel te zeggen.

Helaas, mondmaskers vallen ook in de categorie van "allerhande ideetjes waarvoor we ons moeten hoeden" voor Ben "ik neem het risico" Weyts :-(.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

koenraaddeconinck schreef: Als we nu echt in een situatie komen van medische keuzes maken omwille van overbelasting van de zorg, dan zou het voor mij kunnen dat diegenen die al herhaaldelijk betrapt zijn op ernstige nalaltigheid en overtredingen, laatst in de rij mogen aanschuiven. Dit is trouwens geen unicum in de geneeskunde. Iemand die al een nieuwe lever gehad heeft wegens cirrose door alcoholmisbruik en er nadien lust op verder pinteliert, tja die zal ook geen 2° keer moeten aankloppen, laat staan vooraan in de rij gaan staan.
.
Je somt eigenlijk mooi het probleem op : wat is het nut van iemand een nieuwe lever te laten betalen als je hem niet van zijn drankmisbruik afhelpt ?
Levens redden doe je niet met een avondklok, mondmasker, hoge boette of het wegnemen van zijn burgerrechten(waar jij dus voor pleit) levens ga je vooral redden door mensen aan te sporen om gezonder te gaan leven en in te grijpen daar waar het echt fout loopt.
Het loopt hier niet fout na 10h 's avonds, het loopt hier niet fout omdat er geen mondmaskers gedragen worden, het loopt niet fout omdat de boetes te laag zijn... waar het vooral fout loopt is de gedachte dat je dat virus klein krijgt met 2 spuiten en dan wegkijkt daar waar de doden vallen.
Als je minder lijken in de kist wil en minder planten in het AZ, dan moet je vooral niet focussen op met wat men nu bezig is, maar vooral meer op de maes pilsen, de marlborro's en de ronald mc donaldsen in deze wereld... daar is veel meer resultaat te boeken dan te focussen op dat viruske die de Maes, marlborro of mc verslaafden dat laatste duwke geeft.

En voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen iemand die elke dag na zijn werk met een pak friet en zijn sixpack voor den tv in slaap valt, maar laat mij dan ook mijn werk doen, mijnen hond uitlaten op het uur dat ik het wil, afspreken met de mensen die ik wil, gaan fietsen/wandelen/skiën waar en wanneer ik het wil of gvd op een bankske in't park mijn bokes op eten.
Dat viruske is mijn probleem niet, dat viruske is vooral het probleem van die met zijn pak friet voor den tv.
Dus nee, blijf in uw kot en bestel bij de afhaal Chinees is niet de oplossing, ga wandelen in de hoge venen is de oplossing, leef actief is de oplossing, wees gelukkig is de oplossing,ga sporten is de oplossing, werk is de oplossing(alé voor mij toch ;-) ) ......
heist_175
Moderator
Moderator

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Hij legt andere regels op voor verschillende leeftijden en dat is maar een goede zaak ook. Want ik vraag me nog steeds of hoe je kinderen van 1ste leerjaar gaat leren schrijven, lezen via thuisonderwijs
Was het maar waar. Het zou al zoveel geholpen hebben mocht hij ingegaan zijn op de smeekbede van de vakbonden om de mondmaskerplicht op school toch te verlagen tot 10 jaar, op zich al een compromis want er zijn ook leerkrachten die het in de hele lagere school willen zien. Ja, dat ze die dan op de bus weer mogen afdoen, dat is een feit, maar daar heeft hij dan ook niets over te zeggen. Over scholen heeft hij het wel te zeggen.

Helaas, mondmaskers vallen ook in de categorie van "allerhande ideetjes waarvoor we ons moeten hoeden" voor Ben "ik neem het risico" Weyts :-(.
Smeekbede ... :)
Een voorstel van ACOD, veel verder is het niet gegaan.
En is dat dan plots hét grote verschil? Mondmaskerplicht voor 10 & 11 jarigen (+/- 160K leerlingen)?

Je hebt zelfs niet door dat uw eigen logica keer op keer faalt, tegengesproken door publiekelijk bekende cijfers van sciensano
- piek werd bereikt 3 dagen na de schoolsluiting wegens herfstvakantie ('t zijn zeker de scholen :bang: )
- cijfers bleven dalen als de scholen weer open gingen na de (verlengde) herfstvakantie, ondanks overvloedig aanwezige 'brandstof' om "de motor" van de besmettingen blijvend te doen draaien
- pal in de kerstvakantie (scholen al 6-7 dagen volledig toe) stijgen de cijfers terug
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

iceke schreef:Je somt eigenlijk mooi het probleem op : wat is het nut van iemand een nieuwe lever te laten betalen als je hem niet van zijn drankmisbruik afhelpt ?
Levens redden doe je niet met een avondklok, mondmasker, hoge boette of het wegnemen van zijn burgerrechten(waar jij dus voor pleit) levens ga je vooral redden door mensen aan te sporen om gezonder te gaan leven en in te grijpen daar waar het echt fout loopt.
Het loopt hier niet fout na 10h 's avonds, het loopt hier niet fout omdat er geen mondmaskers gedragen worden, het loopt niet fout omdat de boetes te laag zijn... waar het vooral fout loopt is de gedachte dat je dat virus klein krijgt met 2 spuiten en dan wegkijkt daar waar de doden vallen.
Als je minder lijken in de kist wil en minder planten in het AZ, dan moet je vooral niet focussen op met wat men nu bezig is, maar vooral meer op de maes pilsen, de marlborro's en de ronald mc donaldsen in deze wereld... daar is veel meer resultaat te boeken dan te focussen op dat viruske die de Maes, marlborro of mc verslaafden dat laatste duwke geeft.

En voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen iemand die elke dag na zijn werk met een pak friet en zijn sixpack voor den tv in slaap valt, maar laat mij dan ook mijn werk doen, mijnen hond uitlaten op het uur dat ik het wil, afspreken met de mensen die ik wil, gaan fietsen/wandelen/skiën waar en wanneer ik het wil of gvd op een bankske in't park mijn bokes op eten.
Dat viruske is mijn probleem niet, dat viruske is vooral het probleem van die met zijn pak friet voor den tv.
Dus nee, blijf in uw kot en bestel bij de afhaal Chinees is niet de oplossing, ga wandelen in de hoge venen is de oplossing, leef actief is de oplossing, wees gelukkig is de oplossing,ga sporten is de oplossing, werk is de oplossing(alé voor mij toch ;-) ) ......
Vreemde redenering. Je bent tegen de regels van de overheid die te streng zouden zijn maar pleit daarna doodleuk voor strengere overheidsregels voor andere zaken :bang:

Eigenlijk wil je gewoon uw zin doen en gebruik je fouten van anderen om uw eigen zin te kunnen blijven doen.

Ik volg u dat de overheid meer mag inzetten op preventie en dat gebeurt ook steeds meer. Ook ziekenfondsen vormen zich om tot preventieinstellingen waarbij het voorkomen van gezondheidsproblemen voorop staat.

Privébedrijven kan je niet zomaar beperken en het is nog altijd de klant die zelf kiest hoe gezond hij leeft. Als we elke ongezonde voeding moeten verbieden zou dit een enorm gevolg hebben, ook economisch en ook voor de werknemers in die sectoren. De frituren sluiten zou in die redenering goed zijn maar duidt tegelijk aan hoe onrealistisch het is. Als je weet dat zelfs roken, dat geen enkel nut heeft en enkel doden veroorzaakt, niet verboden is dan weet je het wel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”