Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef: Hoe jonger een mondmasker hoe beter, maar je moet ook niet ontkennen dat hoe jonger een kind, hoe minder uitgebreid het sociaal netwerk is, en dan heb ik het niet enkel over schoolse kennissen, maar ook het netwerk opgedaan in buitenschoolse activiteiten.

Dat gezegd zijnde, ik merk dat je pleit voor een mondmasker op een nog jongere leeftijd dan 6 jaar, en dan zeg ik: akkoord! Elke verlaging van de leeftijd is welkom.
Alsof die mondvodden ook maar iets opbrengen.. Beter zo snel mogelijk afschaffen. De enige die iets van virussen tegenhouden zijn de FFP3 maskers.

Ofwel worden ze verkeerd gedragen, verkeerd opgezet, met handen aangeraakt... Op die manier brengen ze gewoon niets op. Dat bevestigen de cijfers perfect.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Het aantal nieuwe besmettingen in ons land zit in dalende lijn, maar infectiologe Erika Vlieghe tempert de hoerastemming. Er zijn immers de Britse coronavariant, de ongunstige evolutie in onze buurlanden en tal van Belgische families die net op vakantie in het buitenland zijn geweest.

Testen
“Met wat we nu weten, zelfs over de Britse variant, zijn er onvoldoende redenen om te denken dat de scholen de aanjager van de epidemie zijn”, aldus de infectiologe. “Maar we moeten daar heel voorzichtig in zijn. Als er (in de rest van de maatschappij, nvdr.) veel gevallen zijn, dan zijn er ook gevallen in de scholen. De cijfers volgen wat er in de maatschappij gebeurt. Ik denk dat we daar heel kort op de bal moeten kunnen spelen. Testen en snel het geweer van schouder kunnen veranderen is daarom belangrijk”, zegt Vlieghe.

Het heeft dan ook geen zin om bij stijgende cijfers met de vinger te wijzen naar één bepaalde sector, klinkt het. “We moeten op zoveel vlakken als we kunnen actie ondernemen.”

Met het einde van de kerstvakantie en de heropening van de scholen in het verschiet, roept de professor families die naar het buitenland zijn geweest dan ook op om “absoluut de quarantaine en testing te respecteren”. “We zijn in een extra staat van alertheid”, waarschuwt ze.

Versterkt weekendeffect
In eigen land blijven de coronacijfers ondertussen verder dalen. Komt dat omdat er tijdens de feestdagen minder werd getest? Vlieghe erkent dat er de laatste weken “een ondergebruik van de testcapaciteit is die recent was opgedreven”. Ze vraagt mensen die symptomen van Covid-19 vertonen zich te laten testen. “Dat is heel belangrijk. Coronatesten zijn een belangrijk element om de vinger aan de pols te houden.”

Verder wijst Vlieghe er nog op dat in deze vakantieperiode een versterkt weekendeffect te zien is. Mensen met symptomen stappen minder snel naar hun huisarts of testcentrum. “We moeten dus extra kritisch naar die cijfers kijken en daar niet te vlug hoera over roepen”, aldus nog de professor.

bron:
https://www.hln.be/binnenland/erika-vli ... ~a0b3884b/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

boonpwnz schreef:maar infectiologe Erika Vlieghe
Kanttekening: als Weyts zegt "de virologen zeggen" of "de expert zeggen", dan bedoelt hij "Erika Vlieghe zegt". Dat is zijn go-to virologe. Ze is 2 jaar jonger dan Ben en staat altijd klaar om hen preventief al een vangnet aan te bieden, zoals je hierboven beschreef. Er lijkt wel iets te groeien daar.

Jammer dat hij niet altijd doet wat zij zegt.

Erika werkt voor het Tropisch Instituut voor Geneeskunde, ver weg van al het gedoe, ver weg van de praktijk, al doet ze wel coronatesten. Geert Meyfroidt daarentegen, even oud als Erika en van dezelfde lichting KU Leuven geneeskundestudenten als Erika, staat als intensivist dagelijks aan de vuurlinie van de zieken en doden, en heeft begrijpelijk een heel ander perspectief dan Erika.
Twitter: https://twitter.com/GMeyfroidt/status/1338028267434020865
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Erika werkt voor het Tropisch Instituut voor Geneeskunde, ver weg van al het gedoe, ver weg van de praktijk,
https://www.uza.be/persoon/prof-dr-erika-vlieghe
ze staat er dus ook daar gewoon tussen

feit blijft dat sommige overtheidsexperten al veel te diep in die politieke onzin zitten en zich daar succesvol hebben laten manipuleren om (onverantwoord) beleid te verdedigen en mee het publiek te manipuleren.
Ranst en vlieghe horen daar jammer genoeg bij.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:ze staat er dus ook daar gewoon tussen
ITG en UZA werken dan ook samen. Maar op UZA zit ze ook niet op de COVID-afdeling, dat zit onder longziektes. Iemand als Meyfroidt voert letterlijk de oorlog. Dat gezegd zijnde, ik val de persoon van Vlieghe niet aan op dat preventief vangnet voor Weyts na, wel het feit dat Weyts zich baseert op mensen die hem napraten, en niet naar wie een andere mening levert, om dan te beweren "de virologen zeggen".
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Twitter: https://twitter.com/apsmunro/status/1337426764189020160 Kwam als reactie op de thread van Dr Zoe Hyde.

edit:
Twitter: https://twitter.com/apsmunro/status/1345711472270303232 Hier gaat ie verder maar dan over de nieuwe variant en dat er mssn nieuwe maatregelen moeten komen: zoals vb in Engeland secundair sluiten en basisscholen openhouden
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: ITG en UZA werken dan ook samen.
so?
uza werkt met dozijnen andere universiteiten en ziekenhuizen samen.
Maar op UZA zit ze ook niet op de COVID-afdeling,
dat was uw bewering ook niet.
eerst werkt ze er er niet en nu werkt ze niet met covid-patienten?
Heo kunt gij da nu weten?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

boonpwnz schreef:Het aantal nieuwe besmettingen in ons land zit in dalende lijn, maar infectiologe Erika Vlieghe tempert de hoerastemming.
Verder wijst Vlieghe er nog op dat in deze vakantieperiode een versterkt weekendeffect te zien is. Mensen met symptomen stappen minder snel naar hun huisarts of testcentrum. “We moeten dus extra kritisch naar die cijfers kijken en daar niet te vlug hoera over roepen”, aldus nog de professor.

bron:
https://www.hln.be/binnenland/erika-vli ... ~a0b3884b/
En terecht dat ze de hoera-stemming tempert. Let's wait and see ... Tegen volgend weekend zullen we al meer weten. Let's keep our fingers crossed;
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: dat was uw bewering ook niet.
eerst werkt ze er er niet en nu werkt ze niet met covid-patienten?
Heo kunt gij da nu weten?
Omdat dat niet haar afdeling is, patiënten liggen ofwel op intensieve of op de corona-afdeling dewelke beheerd wordt door longziekten, dat laatste zo kort mogelijk om de druk te verlichten.

Je gaat haar geen interviews horen geven uit de vuurlinie. Ze staat er immers niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Je gaat haar geen interviews horen geven uit de vuurlinie. Ze staat er immers niet.
ze zal inderdaad geen pampers van covidpatienten op de ic vervangen, al betwijfel ik of andere diensthoofden dat ook doen maar daar gaat het niet om.

ze staan ALLEMAAL, op hun manier, in de vuurlinie. Zelfs de statistici die in juni al perfect konden uitrekenen dat we in november op een moordende piek zouden uitkomen (die mannen hadden ook gewoon gelijk)

ze met mekaar te vergelijken in 1 of ander ranglijstje, als het doel is om neerbuigend te kunnen doen over deze of gene persoon, is misplaatst.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:ze met mekaar te vergelijken in 1 of ander ranglijstje, als het doel is om neerbuigend te kunnen doen over deze of gene persoon, is misplaatst.
Mijn punt is dat iemand als een Meyfroidt zeker niet minder recht van spreken heeft omdat hij geen diensthoofd is. Maar die is persona non grata bij Weyts. Het is over Weyts dat ik neerbuigend doe.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
CCatalyst schreef: Je gaat haar geen interviews horen geven uit de vuurlinie. Ze staat er immers niet.
ze zal inderdaad geen pampers van covidpatienten op de ic vervangen, al betwijfel ik of andere diensthoofden dat ook doen maar daar gaat het niet om.
Natuurlijk doen ze dat niet. Dit is werk voor verpleegkundigen, laat staan voor een medisch diensthoofd. Je hebt dus duidelijk geen feeling met de dagelijkse praxis in de zorg ... Ik speel ook niet graag op de man, net zoals jij. Maar ook bij mij ligt de bal nu op de penalty stip ...
1207 schreef:ze staan ALLEMAAL, op hun manier, in de vuurlinie. Zelfs de statistici die in juni al perfect konden uitrekenen dat we in november op een moordende piek zouden uitkomen (die mannen hadden ook gewoon gelijk)

ze met mekaar te vergelijken in 1 of ander ranglijstje, als het doel is om neerbuigend te kunnen doen over deze of gene persoon, is misplaatst.
[/quote]

Waarom heb je het dan zo moeilijk met posts hier in dit topic die aansluiten op wat de virologen voorspellen ?
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:
1207 schreef:
CCatalyst schreef: Waarom heb je het dan zo moeilijk met posts hier in dit topic die aansluiten op wat de virologen voorspellen ?
mja
150 000 passagiers op zaventem zonder enige controle maar dan insinueren, met het machtsargument van je dokterstitels, dat stijgende cijfers de schuld van pubers is die een pizza bestellen?
ben ik de enige die het daar lastig mee heeft?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
koenraaddeconinck schreef:
1207 schreef:
CCatalyst schreef: Waarom heb je het dan zo moeilijk met posts hier in dit topic die aansluiten op wat de virologen voorspellen ?
mja
150 000 passagiers op zaventem zonder enige controle maar dan insinueren, met het machtsargument van je dokterstitels, dat stijgende cijfers de schuld van pubers is die een pizza bestellen?
ben ik de enige die het daar lastig mee heeft?
@1207, laat ons aub alles in proportie blijven plaatsen.

Ik begrijp dat je het met het bestellen van aantallen pizza's, bestellingen bij traiteurs, bakkers etc. moeilijk hebt. Ze kunnen m.i. wel een teken aan de wand zijn ... Soit.

Die 150.OOO passagiers op Zaventem: ook ik word hier kotsmisselijk van.

En men hoeft niemand te viseren. Wel diegenen waarvan openlijk en objectief bewezen is dat ze elementaire maatregelen niet naleven. Die kunnen m.i. niet genoeg geviseerd worden.

Wat is belangrijk? De cijfers: aantal nieuwe besmettingen op dagbasis (waarvan ik ten zeerste betreur dat men nu met gemiddelde %ages speelt) ipv. de ruwe data die mensen veel meer zeggen én de IZ- opnames (waarvoor hetzelfde geldt als eerder vermeld; nl. waarom geen ruwe data?).. Dat zijn m.i. 2 belangrijke indiciatoren.

Ik kan me vinden in de stelling van velen hier op forum, zeker als het over bejaarden gaat: "sterven de meeste door of met corona". Dit blijft een moeilijke, eeuwige discussie.

Laat ons gewoon zien hoe de cijfers er eind deze week zullen uitzien, niet? Dat zal alleszins al iets zeggen over de reizen tijdens de kerstvakantie of het verhoogd contact van familieleden met mekaar binnenshuis in de winter-, cq. feestperiode.

Doe daar nog een 3-tal dagen bij en je kunt ook iets zeggen over school / werkhervattingen na vakantie.

De realiteit is en blijven de cijfers met het aantal nieuwe besmettingen en ziekenhuisopnames, zeker op IZ.

Je kan blijven alles in statistieken gieten, gissen naar oorzaken maar het aantal besmettingen en IZ- opnames, zijn wat ze zijn. En je kan deze niet ontkennen. Nogmaals, je kan niet ziende blind zijn en horende, doof.

Laat ons gewoon allen, zeer zeer zeer nederig hopen dat geen derde golf op ons afkomt. Waarom? Omwille van het menselijk leed, niet alleen fysiek, ook economisch, etc.

Laat ons - en sorry voor de hoofdletters - MENSELIJK EN EMPATHISCH blijven en mekaar het beste wensen. Laat het ons mekaar gunnen dat we zo vlug mogelijk van deze vervelende situatie af geraken. De realiteit is: " dit vraagt een inspanning, burgerzin, gezond verstand etc. van ons allen."

Wat kunnen we in 's hemelsnaam bij aanvang van dit nieuwe jaar mekaar nog meer toewensen dan dat we asap weer kunnen naar het "vroegere normaal"?

Laat ons daar aub SAMEN voor zorgen. En OK, sommigen hebben het zelf niet in de hand daar waar ze gemanipuleerd worden door werkgevers die thuiswerk fnuiken. Maar als we samen zoveel mogelijk inspanningen leveren, als iedereen zijn steentje bijdraagt en bij elke daad eens denkt aan de weerslag voor anderen / de maatschappij: dan geraken we er met zo weinig mogelijk menselijk schade. Noem me naïeveling, idealist, misbakken pastoor, om het even wat: maar dit is wat ik ons allen wens ...

M.i. is één ding duidelijk: iedereen zijn inspanning is absoluut noodzakelijk. Zo lang er zijn die niet het minste gering gezond verstand hebben om het belang van afgekondigde maatregelen te onderkennen, zullen we in de problemen blijven. Ook wat mondmaskers betreft. Ik versta de scepsis van velen. Maar laat ons hier echt ELKE strohalm gebruiken. Baten ze niet, ze zullen ook niet schaden ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Natuurlijk schaden die wel...
Vraag maar eens aan je arts of tandarts.
Net zoals het "blijf in uw kot" meer schaadt dan baat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: ben ik de enige die het daar lastig mee heeft?
Explosieve uitbraken worden vandaag vastgesteld in Antwerpse gemeentes door de nieuwe variant. Ben Weyts: "de scholen gaan kost wat kost open".

Heb je het daar lastig mee?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

iceke schreef:Natuurlijk schaden die wel...
Vraag maar eens aan je arts of tandarts.
Onze tandarts droeg altijd al een mondmasker. En die maakt daar geen punt van...
Wat is er juist schadelijk aan?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Foutief gebruik van mondmaskers geven problemen.
(weer typische iceke redenering :-D Jaarlijks sterven er vele mensen tijdens het eten door verstikking... Ik zou stoppen met eten, levensgevaarlijk!)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Wat heeft dat daar in hemelsnaam mee te maken ?
Je kent ondertussen mijn redenering hé.. mondmaskers helpen niet, geen contact hebben met mensen binnen helpt, goed verluchten helpt, uw poten wassen helpt en een beetje verstand hebben en de risico's inschatten helpt nog veel meer, het in't belachelijke trekken helpt alvast niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:mondmaskers helpen niet
Dus als je hoest met of zonder mondmasker vliegt er volgens jou exact dezelfde hoeveelheid virus in het rond ?

Of is het 1, 5, 10, 25, ... procent minder ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Who cares ? Hoest in uwen ellenboog...
Ik hoest niet in iemands anders zijn gezicht...maar blijf jij maar lekker geloven dat een mondmasker helpt en iedereen ziek geworden is omdat ze in elkanders gezicht gehoest hebben... je gaat er ver mee komen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Omtrent de mondmaskers. Bron hln.be

Avrox en Defensie hullen zich in stilzwijgen. Ze kunnen of willen niet verklaren wat er exact aan de hand is met de mysterieuze referentie. En dat heeft ook de aandacht getrokken van de politie. In juni opende het parket van Brussel een onderzoek naar de deal. De anticorruptiediensten van de federale politie voeren dat onderzoek uit. Vlak voor de kerstvakantie was het nog steeds niet afgerond. Volgens onze info kreeg de politie eind augustus al een tip over de referentie van Avrox. Als die effectief vals zou zijn en gefabriceerd werd om te kunnen meedingen naar de overheidsopdracht, dan is dat valsheid in geschrifte. Vanaf dat moment is er sprake van fraude binnen een openbare aanbesteding. De juridische gevolgen daarvan zouden groot zijn. Aangezien noch Avrox noch Defensie klaarheid wil scheppen, is het aan justitie en politie om het mysterie te ontrafelen. Wordt vervolgd?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Who cares ?
Bizar... je zegt dat het geen enkele zin heeft maar je antwoord niet op een zeer eenvoudige vraag ?
iceke schreef:maar blijf jij maar lekker geloven dat een mondmasker helpt en iedereen ziek geworden is omdat ze in elkanders gezicht gehoest hebben
Ik denk niet dat ik dat ergens beweer... maar alle beetjes helpen volgens mij (dus ook een mondmasker ook al is het maar voor x procent).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Vooral de eigen fantasietjes geloven :)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201225_95742227
Over maskers en muilkorven
In maart en begin april klonken de virologen, de epidemiologen en de infectiologen stellig: het zou geen zin hebben om op openbare plaatsen mondmaskers te dragen. In mei verdedigden diezelfde experts wél de mondmaskerplicht op plekken waar het onmogelijk is voldoende afstand te houden. De mondmaskers kregen een ‘sleutelrol’ bij de exitstrategie uit de eerste lockdown. Een bocht die kan tellen.
De waarheid is dat dit voorjaar niemand de waarheid over het beschermend effect van mondmaskers kende. Het nut van mondmaskers voor wie zorgt voor besmette personen, is altijd onbetwist geweest.
Maar over een algemeen gebruik, op publieke plaatsen, gaf de wetenschappelijke literatuur in de lente nog geen uitsluitsel. Er was geen bewijs dat een algemene mondmaskerplicht infecties zou voorkomen, al is dat iets anders dan bewijs van de afwezigheid van een effect, klonk het eind maart in een invloedrijk commentaarstuk in The Lancet.
Pas in de zomer werd duidelijk in welke situaties maskers wel een verschil maken voor de verspreiding van sars-CoV-2, en waar niet. Tijdens de eerste golf waren er dus grote twijfels, en dat leidde tot veel discussie onder de experts.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik heb hier een hele tijd geleden regelmatig herhaald dat er iets niet klopte in het verhaal "de cijfers dalen, dus we doen het goed, en de maatregelen werken", of "de cijfers stijgen, we houden ons niet aan de maatregelen, of de maatregelen werken niet".
Ik heb toen meermaals geschreven dat we iets misten in het verhaal.
Blijkbaar heb ik gelijk gekregen, want nu beginnen ze toch meer te letten op mutaties, die dan (veel) besmettelijker zijn.
En voor alle duidelijkheid: ik pleitte toen en nu nog altijd niet om zomaar alle maatregelen naast zich neer te leggen, maar wel om niet zomaar te denken dat het op- en neergaan van de curve enkel en alleen door het al dan niet succesvol volgen van de maatregelen veroorzaakt wordt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Blijkbaar heb ik gelijk gekregen, want nu beginnen ze toch meer te letten op mutaties, die dan (veel) besmettelijker zijn.
Ook dit moet je met een korrel zout nemen... de plost stijging in de regio Duffel/Lier is namelijk in een WZC... tja, eens het daar binnen zit zit je al snel aan 50 a 100 extra besmettingen. Dat het hier dus sneller gaat dan in andere regio's (zonder besmettingen in een WZC) lijkt me logisch en niet meteen gerelateerd aan een mutatie (waarmee ik niet ontken dat ze niet bestaan).

Feit blijft dat we nog steeds enorm weinig weten over het ontstaan van de besmettingen en er dan ook van moeten uitgaan dat alle beetjes helpen (zelfs een vel keukenrol zal nog altijd iets tegenhouden indien je besmet bent en dat is beter dan niets).
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: een vel keukenrol zal nog altijd iets tegenhouden indien je besmet bent en dat is beter dan niets).
yep maar dat is drogreden natuurlijkj
een mondmasker helpt geen 100% dus is het volstrekt zinloos, nutteloos, overbodig, de aankoop pure geldverspilling terwijl de overheid er ook nog eens een melkkoe van maakt om eraan te verdienen
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Want jij kent maatregelen die wél 100% werken :)?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, 2 jaar op een berg wonen, eigen groenten kweken en melk drinken van uw eigen koe. En er vooral niet afkomen. 8)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef:
boulder schreef:Blijkbaar heb ik gelijk gekregen, want nu beginnen ze toch meer te letten op mutaties, die dan (veel) besmettelijker zijn.
Ook dit moet je met een korrel zout nemen... de plost stijging in de regio Duffel/Lier is namelijk in een WZC... tja, eens het daar binnen zit zit je al snel aan 50 a 100 extra besmettingen.
Blijkbaar vonden ze het toch niet zo gewoon, want ze dachten direct aan een superverspreider (die Sint).
Maar het feit is dat ze nu precies toch wat verder beginnen kijken dan het simplistische "de cijfers stijgen, dus de regels worden onvoldoende gevolgd".
DarkV schreef:Feit blijft dat we nog steeds enorm weinig weten over het ontstaan van de besmettingen
Wordt het in dit land eigenlijk wel onderzocht?
Ik hoor na 10 maanden nog altijd veel gegis en veronderstellingen.
ddd schreef:Ja, 2 jaar op een berg wonen, eigen groenten kweken en melk drinken van uw eigen koe. En er vooral niet afkomen. 8)
Met een week of 6 zou dat toch moeten voldoende zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als iedereen dat doet wel ja. Maar je gaat er moeten blijven zitten tot het beestje de wereld uit is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:Ook dit moet je met een korrel zout nemen... de plost stijging in de regio Duffel/Lier is namelijk in een WZC... tja, eens het daar binnen zit zit je al snel aan 50 a 100 extra besmettingen.
Klopt, het gaat telkens over specifieke clusters in een specifieke regio. Vooralsnog weliswaar.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
DarkV schreef:Ook dit moet je met een korrel zout nemen... de plost stijging in de regio Duffel/Lier is namelijk in een WZC... tja, eens het daar binnen zit zit je al snel aan 50 a 100 extra besmettingen.
Klopt, het lijkt over specifieke clusters te gaan in een specifieke regio. Vooralsnog weliswaar.
Maar zo begint het altijd, natuurlijk.
Het is ook begonnen met een 'locaal' virus in Wuhan of omstreken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Het is ook begonnen met een 'locaal' virus in Wuhan of omstreken.
Idd, het punt is dat een overheid die lessen getrokken heeft uit het verleden bij machte is om te vermijden dat dat puntje op de kaart weer een grote vlek wordt. In het bijzonder door maatregelen te nemen die de mobiliteit tegengaan ipv maatregelen die de mobiliteit nog zouden versterken.

Het zou wel heel dom zijn als de overheid net het tegenovergestelde zou doen, en bv mensen uit dat getroffen gebied met een volgepakte bus zou vervoeren naar een grote stad als Antwerpen om daar onderwijs te volgen of er te gaan werken, terwijl ze weet heeft van een zeer besmettelijke explosieve variant. Dat zou betekenen dat de overheid na 9 maanden nog altijd niets geleerd heeft, en kan je je openlijk afvragen wat er eigenlijk mis is met die overheid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Welke maatregelen dan concreet?
Die gemeenten in quarantaine voor een week? Niemand er in of er uit?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:een mondmasker helpt geen 100% dus is het volstrekt zinloos, nutteloos, overbodig, de aankoop pure geldverspilling
Dus airbags, autogorderls, brandmelders, CO2 detectors, helmen, ... zijn ook volstrekt zinloos, nutteloos, overbodig, de aankoop pure geldverspilling :bang:

We gebruiken het niet want het is niet 100% veilig wil ik hierbij nomineren tot de domste uitspraak van 2021 :roll:
boulder schreef:Wordt het in dit land eigenlijk wel onderzocht?
Ik hoor na 10 maanden nog altijd veel gegis en veronderstellingen.
In andere landen dan wel ? Het is gewoon een globaal probleem dat men niet weet hoe en hoe snel mensen besmet worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: In andere landen dan wel ? Het is gewoon een globaal probleem dat men niet weet hoe en hoe snel mensen besmet worden.
zo ongeveer elk modern westers ontwikkeld land doet het wel beter als wij

wat doen wij?
blunderne hé

vaccin? 1 spuit zal wel genoezg zijn en nu denkt men blijkbaar om vaccins te combineren. Als je kosten wil besparen zou ik ze ineens aanlengen met water (als we dan toch bezig zijn)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Welke maatregelen dan concreet?
Die gemeenten in quarantaine voor een week? Niemand er in of er uit?
Nee, quarantaine gaat hier niet. Dezelfde maatregelen die ervoor gezorgd hebben dat er een sterke afname was tijdens de kerstvakantie. Ja, die maatregelen kunnen een uitbraak binnen een WZC helaas niet vermijden, dat weten we, daarvoor moeten we rekenen op het gezond verstand van het WZC zelf. Ze kunnen wel vermijden dat er plots 10 WZC's met zo'n uitbraak worstelen, en niet alleen WZC's.
1207 schreef:vaccin? 1 spuit zal wel genoezg zijn en nu denkt men blijkbaar om vaccins te combineren. Als je kosten wil besparen zou ik ze ineens aanlengen met water (als we dan toch bezig zijn)
Het blijft voorlopig toch bij 2 hoor wat betreft vaccins die dubbel toegediend moeten worden. De studies inzake de meerwaarde van een enkele shot zijn niet overtuigend. Uiteraard twijfel ik er niet aan dat men in een paniekreactie die studies meteen aan de kant zal schuiven wanneer de overheid voor de derde keer geconfronteerd zou worden met haar eigen falen. Goed wetende dat dat aan de kant schuiven wel eens het vierde falen zou kunnen zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Het blijft voorlopig toch bij 2 hoor wat betreft vaccins die dubbel toegediend moeten worden.
Het blijft bij twee... maar eraan beginnen lijkt een moeilijke opgave te zijn in België :bang: Er zijn verschillende landen die ondertussen aan meer dan een miljoen vaccinaties zitten... wij zijn het nog steeds aan het bekijken hoe we het nu het beste doen (want we gaan leren van de andere landen)... totale incompetentie op alle vlakken !
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”