Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

DarkV schreef:De dame spreekt zich constant tegen;
Dat lijkt inderdaad zo, maar ik denk dat de journalist vooral dingen misbegrepen of verkeerd geinterpreteerd heeft. Of die dame het niet "toegankelijk" genoeg gemaakt heeft voor die journalist, of als het gewoon weer een haastklus was zonder kwaliteitscontrole zoals we gewend zijn van HLN, weet ik niet.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je wordt getest als je een contact had met een besmette persoon, ongeacht of je symptomen vertoont of niet.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Alle kinderen maandeklijks testen. Als ze 7 op 7 testen, zijn dat grofweg 40.000 testen per dag. Dat gaat niet lukken op dit moment in België, in geen enkel land denk ik zelfs.

Nog eens over die immunoloog Hans-Willem Snoeck (immunoloog, is al vreemd!), ik vind zijn bericht en dan bijval van OESO-topman Dirk Van Damme.

Maar verder?
Alle onderwijskoepels reageren met "we luisteren naar de virologen (wie dat is weet ik niet) in ons overlegorgaan, en voorlopig gaan de scholen gewoon weer open".

Ik denk dat ze Snoeck gewoon op TV laten komen hebben voor wat sensatie.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

Google die Vlaamse Snoeck maar eens.

Op 3 augustus toeterde hij ook al in De Morgen dat de scholen begin september openen waanzin was.

Nochtans is toen alles "rustig" verlopen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Je wordt getest als je een contact had met een besmette persoon, ongeacht of je symptomen vertoont of niet.
als je dat doortrekt dan zou na elke besmetting bijna een halve school moeten getest wordt
denk aan de contacten in de gang als je mekaar kruist tussen de lessen door.
dat zijn geen gangen va 5m breed hé

dat gebeurt echt niet, in eht beste geval een paar vriendjes en de klasgenoten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Te Koop forum

ddd schreef:Alle onderwijskoepels reageren met "we luisteren naar de virologen (wie dat is weet ik niet) in ons overlegorgaan, en voorlopig gaan de scholen gewoon weer open".
Weyts en de scholen willen gewoon open voor het welzijn van het kind (trouwens een terechte overweging) maar of dit wetenschappelijk onderbouwd is heb ik mijn twijfels over (buiten hier en daar een gok en een vooroordeel).
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
ddd schreef:Alle onderwijskoepels reageren met "we luisteren naar de virologen (wie dat is weet ik niet) in ons overlegorgaan, en voorlopig gaan de scholen gewoon weer open".
Weyts en de scholen willen gewoon open voor het welzijn van het kind .
bij weyts denk ik toch eerder aan de economie hoor,

maar hij heeft neit door dat landen die de pandemie het beste onder controle hebben er ook economisch het beste aan toe zijn.
die 2 dingen hangen samen
heist_175
Moderator
Moderator

1207 schreef:
heist_175 schreef:Je wordt getest als je een contact had met een besmette persoon, ongeacht of je symptomen vertoont of niet.
als je dat doortrekt dan zou na elke besmetting bijna een halve school moeten getest wordt
denk aan de contacten in de gang als je mekaar kruist tussen de lessen door.
dat zijn geen gangen va 5m breed hé

dat gebeurt echt niet, in eht beste geval een paar vriendjes en de klasgenoten.
Tja...
Ze testen de ganse klas en alle kinderen op buitenschoolse activiteiten: chiro, dansles, ...
Met testen bedoel ik dan: kinderen uitnodigen om getest te worden.

Perfect zal het niet zijn, dat wil ik wel toegeven.

Overigens weet ik niet hoe de klasgroepen nu kruisen in de gangen. Ik zou niet durven zeggen dat het diezelfde chaos is als in "onzen tijd". In mei was er een heel strakke discipline, dat zal nu niet meer zo strak zijn, maar chaos zou ik ook niet durven stellen.
Onze kinderen eten bv altijd in de klas...
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Met testen bedoel ik dan: kinderen uitnodigen om getest te worden.
yep
en de conctacttracing belt dan, als ma vraagt wie de besmette kleine was dan mag de contacttracing da uiteraard ni zeggen
(of is da ondertussen veranderd

Overigens weet ik niet hoe de klasgroepen nu kruisen in de gangen.
ge gaat buiten, ge loopt door een gang van 1m breed en uit de klas ernaast komen ze u tegemoet en dan wa tegen mekaar stompen (of uw lief uit die klas rap een tong draaien.
ik heb nooit een school gehad waar de gangen 3m breed waren om eerlijk te zijn
In mei was er een heel strakke discipline
,
kan zijn, maar daardoor worden doorgangen neit plots breder hé
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Er spelen zich natuurlijk wel de klassieke onderwijs-machtsspelletjes af in de achtergrond, en de relatie tussen de koepels en Ben Weyts is niet zo geweldig. De onderwijskoepels zouden niet liever hebben dan dat zij de volledige beslissingsmacht daarover krijgen, wat momenteel niet zo is. Geen enkele onderwijskoepel zal ook op zichzelf beslissen om te sluiten, want je staat voor aap als de andere grote onderwijskoepel dat niet doet en dan zakken de cijfers ook niet genoeg. Men zegt dat "de scholen een veilige omgeving zijn", wat elke industrie over zichzelf eigenlijk zegt dus. Men doet met het "onze virologen" alsof men zelf alles in de hand heeft, of kan hebben, en dat men gerust de beslissingsmacht aan hen kan overlaten, maar ik vraag me bijgevolg ook af wat ze met "onze virologen" eigenlijk bedoelen. Als dat mensen zijn die ze betalen, geldt evengoed "wiens brood men eet, diens woord men spreekt".

De dag dat Weyts toch weer beslist om ze te sluiten, en dus terugkomt op eerdere uitspraken zoals hij in oktober ook deed, zullen de onderwijskoepels dat ook recupereren, zoals ze in oktober deden, en zullen ze doen alsof dat een logische zaak is die ze in overleg met "onze virologen" (zijn dat dezelfde of andere?) zelf al beslist hadden en wat Weyts enkel maar bevestigd heeft. Men zegt dan dat de scholen "een veilige omgeving zijn, maar geen eiland in de samenleving."
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 297 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Ik vermoed dat ik op CCatalyst zijn vijand lijst sta aangezien hij weigert te reageren om mijn vragen ivm de situatie in Ierland of mijn andere vragen die ik hem stel

Iemand anders die mij kan uitleggen hoe de cijfers zo zwaar kunnen dalen in Ierland als de scholen de grote motor zijn?
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Iemand anders die mij kan uitleggen hoe de cijfers zo zwaar kunnen dalen in Ierland als de scholen de grote motor zijn?
gij weet natuurlijk perfect dat er meer als 1 motor is in dit verhaal, niemand heeft ooit gezegd dat er maar 1 motor is.
in die zin is uw vraag pure politiekerszever en redelijk tendentieus of manipulatief

soit,
Ierland heeft alles dichtgegooid op het onderwijs na. En dat blijkt, in hun situatie, de cijfers naar beneden te trekken en te houden (hoop ik voor hen)
wij zaten op 25000 en hebben alles dichtgegooid op werk, school, wat stedelijke activiteiten en bepaalde lobbygroepen (tourisme en luchthaven) na.
ons cijfer is met 90% gedaald maar nog steeds te hoog. Die 4 elementen samen is trouwens ook nog teveel aangezien de cijfers terug stijgen.

school wil ik weten wat daar nu echt aan de hand is en niet de politieke zever van weyts
wat is ons wondermiddel dat Duitsland dichtgaat terwijl wij open blijven?

Duitsland volledig dicht en pak 'm beet 20 000 besmettingen per miljoen
wij niet volledig dicht maar wel met 60 000 besmettingen per miljoen inwoners
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tuurlijk weet ik dat maar voor een bepaalde user zijn de scholen de grote boosdoener en liggen ze aan de basis van dit alles. Hier is er toch een mooi bewijs dat dit niet klopt. Ondertussen zijn er de nodige versoepelingen geweest in Ierland en zijn de cijfers aan het stagneren en ondertussen ligt aan het stijgen.

En dat je eventueel tijdelijk de scholen kunt sluiten, is een optie maar dan zorg je weer voor andere problemen waar er ook nog steeds geen antwoord is opgekomen door de mensen die de scholen willen sluiten.
Laatst gewijzigd door NuKeM 17 dec 2020, 21:08, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: tuurlijk weet ik dat maar voor een bepaalde user zijn de scholen de grote boosdoener en liggen ze aan de basis van dit alles.
ik zie dat hier niemand zeggen eigenlijk
wel dat men niet kan doen alsof het onderwijs ergens in een vacuüm functioneert en corona-immuun is
20%-25 vd bevolking is rechtstreeks en fulltime bij die sector betrokken en dat zijn elke dag x duizend massabijeenkomsten. als het gaat om massabijeenkomsten dan si dat terecht 1.
da virus houdt geen rekening met plaatsen, seksclub of school, of data, 3 maart vs 24/12. Da is gewoon hetzelfde. een hoop volk samen op te kleine ruimte en te intensief is een goede zaak, leeftijd speelt geen grote rol. produceert de gastheer genoeg virus dan kan die beginnen besmetten
Ondertussen zijn er de nodige versoepelingen geweest in Ierland en zijn de cijfers aan het stagneren en ondertussen ligt aan het stijgen.
yep, dat is een logisch gevolg. de vraag is hoe diep zijn de cijfers gezakt, hoe groot zijn de versoepelingen en nu moet je zien tot welk niveau de cijfers stijgen (en hoever ze doorstijgen). Ook tussen de maatregelen genoeg tijd laten om op zijn minst een idee vh effect te krijgen.
Misschien dat ze dan opnieuw een beetje meoten verstrengen, dat is koorddansen tot aan het vaccin.

wij doen dit niet dus gaat het hier extreem en in februari zitten wij opnieuw aan die 20 000 besmettingen. ik verwijs naar weyts vandaag die al net zo tendentieus bezig is.
kinderen gevangenisbal aan de voeten van hun ouders? Hoeveel bewijs wilt ge nog hebben dat Weyts echt niet met corona bezig is. Dit lijkt vooral op wraak omdat hij de vorige congé neit wou verlengen en nu wraak wil?
quovadis schreef:En dat je eventueel tijdelijk de scholen kunt sluiten, is een optie maar dan zorg je weer voor andere problemen waar er ook nog steeds geen antwoord is opgekomen door de mensen die de scholen willen sluiten.
op talloze maatschappelijke vragen is er momenteel geen antwoord, het draait nog steeds om de ziekenhuizen, dat personeel en die hun bedden.
zolang je de pandemie niet onder controle hebt kun je gewoon niet verder, zelfs niet koorddansen en beginnen spelen met uw maatregelen (horeca terug open bv).
Laatst gewijzigd door 1207 17 dec 2020, 21:39, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Wat ik al vreesde, schijnt zeer zeer spijtig genoeg steeds meer "waarheid" te worden

"Derde golf is zich aan het voorbereiden": huisartsen en intensivisten bezorgd over stijgende cijfers"

Bron: deredactie.be
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef:
quovadis schreef: tuurlijk weet ik dat maar voor een bepaalde user zijn de scholen de grote boosdoener en liggen ze aan de basis van dit alles.
ik zie dat hier niemand zeggen eigenlijk
wel dat men niet kan doen alsof het onderwijs ergens in een vacuüm functioneert en corona-immuun is
20%-25 vd bevolking is rechtstreeks en fulltime bij die sector betrokken en dat zijn elke dag x duizend massabijeenkomsten. als het gaat om massabijeenkomsten dan si dat terecht 1.
da virus houdt geen rekening met plaatsen, seksclub of school, of data, 3 maart vs 24/12. Da is gewoon hetzelfde. een hoop volk samen op te kleine ruimte en te intensief is een goede zaak, leeftijd speelt geen grote rol. produceert de gastheer genoeg virus dan kan die beginnen besmetten
Ondertussen zijn er de nodige versoepelingen geweest in Ierland en zijn de cijfers aan het stagneren en ondertussen ligt aan het stijgen.
yep, dat is een logisch gevolg. de vraag is hoe diep zijn de cijfers gezakt, hoe groot zijn de versoepelingen en nu moet je zien tot welk niveau de cijfers stijgen (en hoever ze doorstijgen). Ook tussen de maatregelen genoeg tijd laten om op zijn minst een idee vh effect te krijgen.
Misschien dat ze dan opnieuw een beetje meoten verstrengen, dat is koorddansen tot aan het vaccin.

wij doen dit niet dus gaat het hier extreem en in februari zitten wij opnieuw aan die 20 000 besmettingen. ik verwijs naar weyts vandaag die al net zo tendentieus bezig is.
kinderen gevangenisbal aan de voeten van hun ouders? Hoeveel bewijs wilt ge nog hebben dat Weyts echt niet met corona bezig is. Dit lijkt vooral op wraak omdat hij de vorige congé neit wou verlengen en nu wraak wil?
quovadis schreef:En dat je eventueel tijdelijk de scholen kunt sluiten, is een optie maar dan zorg je weer voor andere problemen waar er ook nog steeds geen antwoord is opgekomen door de mensen die de scholen willen sluiten.
op talloze maatschappelijke vragen is er momenteel geen antwoord, het draait nog steeds om de ziekenhuizen, dat personeel en die hun bedden.
zolang je de pandemie niet onder controle hebt kun je gewoon niet verder, zelfs niet koorddansen en beginnen spelen met uw maatregelen (horeca terug open bv).
ach kom dat is al de retoriek van Ccatalyst sinds april/mei. Dat de scholen de motor zijn van dit alles.

En leeftijd speelt wel degelijk een rol. Kinderen zijn nog minder besmettelijk dan volwassen. Het is niet omdat er een zekere Dr Hyde op twitter zegt dat het niet klopt, dat ze ook de waarheid spreekt. Er zijn al meerdere experts die haar niet volgen (vb deze open brief https://osfio/49q5a/). Ook zijn er twijfels over haar expertise ivm deze ziekte en kinderen

en ik vind wel dat als je de scholen sluit dat je een alternatief moet hebben voor de schoolgaande jeugd zodat ze kwalitatief onderwijs krijgen en niet zomaar scholen dicht en trek jullie plan zoals het was in het voorjaar wat nefast is voor de zwakkere in de samenleving. Dat Weyts daar nog geen plannen heeft voor gemaakt is schandalig
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Heb hier nog steeds ruzie sinds vorige week omdat mijn ma haar knuffelcontact niet wilt beperken tot 1. Ik overdrijf zegt ze. Moet minder het nieuws lezen. Ja, zo is het makkelijk, gewoon u geen bal aantrekken van de huidige situatie.

Nog frappanter vind ik het feit dat ze deze avond naar onze dokter ging en daar haar beklag ging doen over mijn paranoia en de ruzie. Dan vertelt die dokter doodleuk dat zij ook meer contacten gaat uitnodigen op kerstavond dan toegelaten, want de overheid zegt wel dat er maar één mag maar blablabla

What the f***? Diezelfde dokter heeft enkele weken nog gevraagd of men ma wou inspringen in het WZC aangezien het daar alle hens aan dek is. Onze dokter is daar ook hoofdarts. Wel beste mensen. Ik geef ALLE hoop op dat we een derde golf gaan kunnen tegenhouden, het is zelfs gestart. En we hebben het enkel en alleen te danken aan ons eigen egoïstisch en asociaal gedrag, of gebrek aan verstand. :bang: :bang: :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: En leeftijd speelt wel degelijk een rol. Kinderen zijn nog minder besmettelijk dan volwassen.
maar een doorsneekind zie wel 10x zo veel volk als ik en mijn oude buurvrouw samen.
dat compenseert ruimschoots de uitleg dat ik besmettelijker ben
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Ach, men wil gewoon niet publiek maken hoe de vork precies in de steel zit.

Zou men het toch doen dan breekt de hel los: stigmatisering van bepaalde groepen in de samenleving...

Dus wordt er wat warm en koud geblazen.

Dat de statistici niet over deze gegevens zouden beschikken is ondenkbaar.
Met wat zouden die statistici anders aan het rekenen gaan?

Code: Selecteer alles

/dev/random

Natuurlijk niet. 8)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik zeg inderdaad sinds april, toen ik nog volledig geïsoleerd was en anderen maar naar de toenmalige wetenschap moesten verwijzen om mij terecht te kunnen wijzen, dat de scholen "de motor" zijn in het aantal besmettingen. Dat zag je toen al duidelijk als je de cijfers van verschillende landen bijeen legde. Wat ik precies bedoel met "de motor", heb ik in het verleden ook al enkele keren duidelijk gemaakt:
CCatalyst schreef: "De motor" komt van het feit dat er zoveel (rand)activiteiten zijn die door die motor hun energie krijgen. (...) Voorbeeld: een ouder vervoert een groep van 5 kinderen in een volgepakte wagen van een school naar de voetbalclub, elke dinsdag om 16u. Als de scholen sluiten, kan dat niet meer, en elk kind thuis ophalen neemt bijzonder veel tijd in beslag. De realiteit toont aan dat die kinderen zich dan ofwel individueel naar de club begeven, ofwel niet meer gaan.

Het virus verspreidt zich niet enkel in de scholen, maar ook in die randactiviteiten, en evenzeer in al het vervoer en al de logistiek ertussen, waarbij telkens heel veel volwassenen betrokken zijn. Dat is dus "de motor", de motor die, wanneer die stopt, ook al de rest errond laat stoppen, en waarin het virus een uitstekend vehikel gevonden heeft om zich te verspreiden. De reden dat ik dus vraag om die schoolmotor stil te leggen, is omdat de impact zoveel groter is dan de scholen zelf.
1207 heeft dus volledig gelijk en heeft begrepen dat ook mijn "motor" niet enkel draait op de scholen zelf. Fysiek contactonderwijs is de spinner van de motor, het kritieke punt, maar je hebt ook bladen nodig, en die zijn onder meer de grote mobiliteit en randactiviteiten die ontstaan als de scholen open zijn met fysiek contactonderwijs.
* Als je de spinner stillegt, dan stoppen - zoals hierboven uitgelegd - de bladen ook met draaien en valt de motor volledig stil.
* Laat je de spinner draaien maar haal je een of meerdere bladen eruit, de situatie van vandaag dus, dan draait de motor nog maar de snelheid neemt exponentieel af met het aantal verwijderde bladen.
* Als je alle bladen eruit haalt valt de motor volledig stil. Als er geen mobiliteit mogelijk is, is er immers ook geen fysiek contactonderwijs mogelijk.
* De motor heeft tenslotte ook nog brandstof nodig: als geen kind het virus binnenbrengt in de klas, zal de motor niet kunnen draaien, als er 1 of 2 kinderen zijn, draait ze heel slecht, als het er meer worden, begint het te vlotten. Hoe sneller ze kan draaien, hoe efficiënter ze wordt, en hoe minder brandstof ze nodig heeft om haar huidige snelheid te kunnen behouden.

"De motor" van de scholen, dat is dus niet alleen het fysiek contactonderwijs zelf maar ook de grote mobiliteit en randactiviteiten die in een omgeving met SARS-CoV-2 ontstaan als de scholen open zijn met die vorm van onderwijs, en die rechtstreeks en onlosmakelijk een verband houden met het feit dat heel veel kinderen samentroepen op een heel kleine oppervlakte. De grote potentiële kracht van "de motor" is te visualiseren als het verschil tussen een maandag 31 augustus en een dinsdag 1 september op een gemiddelde gemeenteweg. Die toegenomen drukte is de bijdrage die de motor in amper enkele weken kan geven aan de verspreiding van het coronavirus.

We kunnen vandaag perfect onderwijs organiseren zonder motor, zonder mobiliteit, met afstandsonderwijs. Dat is wat ik vraag, want onderwijs is een mensenrecht, maar fysiek contactonderwijs is dat niet. De redenen dat dat niet gebeurt, zijn quasi enkel emotioneel van aard, terwijl er mensen sterven en bedrijven (uitgesteld) over de kop gaan. Omdat een kleine groep mensen in de samenleving geen inspanningen wil doen, moet een grote groep lijden, emotioneel of economisch. De lasten worden ongelijk verdeeld, wat je voor een maand wel nog kan bolwerken, maar niet voor maanden aaneen zonder een perspectief te bieden aan zij die de zwaarste lasten moeten dragen. Het jammere, maar menselijke gevolg daarvan is dat de regels meer en meer genegeerd worden. Wat ook voorspeld was.

Vandaag zie ik in de wetenschap dat de consensus meer dan ooit is dat de rol van de scholen veel groter is dan aanvankelijk aangenomen. Ik ben natuurlijk blij dat de rollen omgekeerd zijn en dat ik het vandaag ben die maar gewoon hoef te verwijzen naar de wetenschappers, maar dat geeft me geen gevoel van voldoening. Gadeslaan hoe minachtend de politici omgaan men mensenlevens, en hoe bewust verkeerde keuzes gemaakt worden ook al zijn de feiten gekend, en hoe men achteraf de handen probeert te wassen in onschuld (Beke, De Block, straks ook Weyts) is niet goed voor het gemoed en de gevoelens tov de mensen die moeten instaan voor onze gezondheid, en ik merk dat de frustratie binnen de bevolking toeneemt. Ook nu zie ik opnieuw, voor de derde keer maar liefst, dat men de realiteit aan het negeren is, tegen wanhopige oproepen van het moegetergde medisch personeel in om nu in te grijpen voor het weer te laat is. De koppige coach, wiens carrière aan een zijden draadje hangt, verandert na de rustpauze nog steeds niet van strategie, terwijl het scorebord 0-2 toont in het nadeel en de fans fluiten in de tribune.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 dec 2020, 00:39, in totaal 6 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar over welke consensus heb je het? Dr Zoe Hyde haar epistel waar er al genoeg tegenkanting tegen is of Dr Snoeck die ook al tegenkanting kreeg van Van Gucht en Molenberghs?

Even uw theorie projecteren op Ierland. De motor is daar blijven draaien want de scholen bleven open en dus alles rond de scholen bleef ook actief zoals verplaatsingen,... Ook waren de besmettingen er en toch zakken de cijfers enorm. Dat kan toch niet volgens uw theorie.

En ivm afstandsonderwijs: kom eens met concrete voorstellen af voor de lagere jaren van het basisonderwijs. Hoe zou dit moeten verlopen? Hoe ga je de kinderen opvangen van ouders die moeten gaan werken omdat hun bedrijf gewoon open is en er geen thuiswerk mogelijk is? Hoe vang je die op? Het is gemakkelijk om te zeggen we sluiten de boel maar dan moet je ook met een alternatief komen om kwalitatief onderwijs aan te bieden voor alle leerlingen en niet enkel voor de “bemiddelde” leerlingen.

En uw riedeltje over geen inspanningen willen leveren. Zeg me 1 inspanning dat ouders met kinderen niet zouden leveren dat mensen zonder kinderen wel leveren. Dit is gewoon onzin.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef:"De motor" komt van het feit dat er zoveel (rand)activiteiten zijn die door die motor hun energie krijgen. (...)
Dit is trouwens niet enkel zo met de scholen maar met alles... netjes op je werk aan je eigen bureau zitten, in de horeca aan je eigen tafeltje, op verlof op een strand alleen, ... zijn ook allemaal dingen die niet meteen rampzalig zijn. Het zijn steeds alle activiteiten en contacten errond die het probleem vormen en dat is met de scholen niet anders.
quovadis schreef:En ivm afstandsonderwijs: kom eens met concrete voorstellen af voor de lagere jaren van het basisonderwijs. Hoe zou dit moeten verlopen? Hoe ga je de kinderen opvangen van ouders die moeten gaan werken omdat hun bedrijf gewoon open is en er geen thuiswerk mogelijk is? Hoe vang je die op? Het is gemakkelijk om te zeggen we sluiten de boel maar dan moet je ook met een alternatief komen om kwalitatief onderwijs aan te bieden voor alle leerlingen en niet enkel voor de “bemiddelde” leerlingen.
Denk je dat het virus daar wakker van ligt of dit eenvoudig is of niet ?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tuurlijk niet maar het fundament van ons samenleving is wel het onderwijs en daar wordt op deze manier wel heel lichtzinnig mee omgesprongen vind ik
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Weten we toch al de prijs van de diverse vaccins. 8)
vaccin_prijs.jpg
Bron: VRTNWS
Staatssecretaris voor Begroting Eva De Bleeker (Open VLD) heeft de prijzen van de verschillende coronavaccins online gezet waarvoor ons land heeft ingetekend. Dat deed haar communicatieteam in een tweet die intussen is verwijderd. Oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang vragen zich nu af wat de juridische gevolgen kunnen zijn van het schenden van de geheimhoudingsclausules in de contracten met de vaccinproducenten.
Nu nog afwachten wat er werkt. :lol:

Iceke mag als eerste. :judge:
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Het is gemakkelijk om te zeggen we sluiten de boel maar dan moet je ook met een alternatief komen.
wat is onze oplossing voor die talloze andere maatschappelijke problemen?

we zitten nog steeds in hetzelfde schuitje als op pakweg 10 maart
er komt iets op ons af, er is geen controle en we laten begaan. nog steeds spitst de hoofddiscussie zit toe op bureaucratie, welke taskforce kun je nog oprichten, zwarte pieten (steden die mekaar verwijten terwijl vlaanderen quasi 1 dorp is) en politieke onzin. Dit of dat moet en zal blijven omdat politicus x dat wil en de realiteit blijven ontkennen tot het laat is, zie augustus-september-oktober.
Dit geldt dus net zo goed voor ministers die zaventem openhouden, die taskforces oprichten waar niemand weet wat die doen of de burgemeesters en hun festiviteiten

eerst de pandemie onder controle krijgen en onze combinatie van onderwijs, nog massaal rondcrossen voor werk, dingen als luchthaven en amusement (koopzondagen en kerstactiviteiten) is teveel vh goede.
Enkel de vriendelijke raad voor meer telewerk, niet reizen of wegblijven van kerstactiviteiten volstaat overduidelijk niet,

en ja, het zal dus de 3e keer zijn.
alleen onderwijs nog open kun je uitproberen, en ik ben fan daarvan, maar wat in Ierland werkt hoeft niet persé hier te werken.
+ dan zit je natuurlijk nog steeds met andere maatschappelijke problemen. problemen die net zo belangrijk zijn als dat lagere schoolkind dat een paar weekjes langer thuis zit (opgesloten zwakkeren, geweld in talloze gezinnen, financiële drama's,...).
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

CCatalyst schreef:We kunnen vandaag perfect onderwijs organiseren zonder motor, zonder mobiliteit, met afstandsonderwijs.
Zoals hierboven al gezegd, wat met het crèches (laat me die er maar even bij sleuren), kleuteronderwijs en de eerste jaren van het lager onderwijs? Ook via afstandsonderwijs? Good luck.

Los van het primaire leed van de kinderen toch nog maar eens het leed van de (egoïstische :roll: ) ouders toelichten:
Nu, alles kan, mensen kunnen verlof(stelsels) nemen en goed afspreken met de baas of zelfs ontslag nemen (oei opzegtermijn).
De realiteit is echter niet zo flexibel en evident, maar dat ontgaat jullie (en de regering soms) blijkbaar. Niet iedereen heeft een job waarin hij direct vervangbaar/misbaar is of met flexibele deadlines. En als we ons gewoon verlof dan alsnog kunnen (of moeten) opnemen dan zitten we zonder verlof voor de vakanties of komende golven. Onbetaald is natuurlijk ook een optie als de baas dat toelaat, maar natuurlijk ook niet optimaal.
Ik zie de kinderlozen al staan springen om het werk van de ouders erbij te nemen :)

Als er dan al één ouder voor de zorg van de kinderen kan instaan (we vergeten de grootouders even, dat mag nu niet en niet iedereen heeft die luxe), dan moet de andere ouder soms nog in datzelfde huis kunnen werken. In mijn geval onmogelijk => ik moet uitzondering vragen om toch naar het werk te mogen om ongestoord te kunnen werken.

Veel ‘als’en en van het minste probleem zit je in de problemen en MOET je de taak van bv. een fulltime kleuterjuf combineren met die van je (fulltime) job (en daarnaast nog eens fulltime ouder, maar dat is standaard en ok natuurlijk).
Neem daarbij nog eens dat kinderen hun humeur na lang thuis blijven er niet beter op wordt en ze dat met je zullen ‘delen’.
Er zijn er niet veel die dat kunnen voor zo lang.
1207
Elite Poster
Elite Poster

iedereen lijdt en de overheid?

vandaag komen de ministers uiteraard fysiek samen, incl. personeel en kabinetten, om te vergaderen. Online werkt blijkbaar niet :)
men heeft een taskforce opgericht om chronische patienten te zoeken. er zijn geen databanken om chronische patienten te vinden. Naar de mutualiteit bellen en de computers vragen om die lijsten uit te spuwen? Enkel aidspatiënten nemen aidsremmers volgens mij, hetzelfde gaat op voor heel wat andere chronische ziektes met heel specifieke medicatie. Cozo, zieken kennen die database, screenen is ook te moeilijk blijkbaar

huisartsen worden overspoeld met vragen voor negatieve coronatesten. Kun je als overheid niet publiek zeggen dat het nu echt neit de tijd is om zich met die onzin bezig te houden? of eerst een taskforce oprichten om dat te bespreken? want zonder zo'n negatieve test un je natuurlijk niet naar portugal vliegen

de belangrijkste vraag
hoeveel pizza's werden er gisteren teveel besteld tijdens de slimste mens? en waar heeft men huwelijksfeestjes opgedoekt?
heist_175
Moderator
Moderator

1207 schreef:
heist_175 schreef: Met testen bedoel ik dan: kinderen uitnodigen om getest te worden.
yep
en de conctacttracing belt dan, als ma vraagt wie de besmette kleine was dan mag de contacttracing da uiteraard ni zeggen
(of is da ondertussen veranderd

Overigens weet ik niet hoe de klasgroepen nu kruisen in de gangen.
ge gaat buiten, ge loopt door een gang van 1m breed en uit de klas ernaast komen ze u tegemoet en dan wa tegen mekaar stompen (of uw lief uit die klas rap een tong draaien.
ik heb nooit een school gehad waar de gangen 3m breed waren om eerlijk te zijn
Tijdens de eerste lockdown, of net erna, toen de scholen open mochten, gingen klasgroepen één voor één naar buiten. Er waren geen kruisingen in de gang.
Ondertussen zal het niet meer zo strict zijn, maar het is niet correct om de gebouwindeling als enige argument te gebruiken. Directies en schoolteams zijn heus creatiever dan dat.
CCatalyst schreef:Ik zeg inderdaad sinds april, toen ik nog volledig geïsoleerd was en anderen maar naar de toenmalige wetenschap moesten verwijzen om mij terecht te kunnen wijzen, dat de scholen "de motor" zijn in het aantal besmettingen. Dat zag je toen al duidelijk als je de cijfers van verschillende landen bijeen legde.
En de cijfers geven u keer op keer ongelijk. Ik wil het nog wel eens herhalen, voor de hardhorigen :)
- mei/juni: scholen beperkt open en sterk dalende curve
- juli/augustus: veel kinder- en jeugdkampen zonder noemenswaardige incidenten
- november: nauwelijks invloed van schoolsluiting en schoolheropening
19/10: daling van versnelling op besmettingen ingezet (19/10 realiseerde % minder stijging dan 17/10)
4/11: netto afname van besmettingen
16/11: vertraging van de daling ingezet (17/11 daalde minder hard dan 16/11)
13/12: netto toename van besmettingen

Dus droom rustig verder over uw motor, het onderwijs is alvast niet de motor die je aan het zoeken bent :).

Er is een overdaad aan data om de beperkte invloed van kinderen te staven.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201217_98105407
Kind in gezin vaker slachtoffer dan bron van besmetting
Het aantal bevestigde besmettingen stijgt het sterkst bij de kinderen jonger dan tien jaar. Met de cijfers groeit de ongerustheid over de rol van de kinderen en de scholen bij de versnelling van de epidemie. Nieuwe data over wie door wie (en waar) besmet raakt in Vlaanderen, tonen aan dat kinderen en jongeren niet massaal verdere besmettingen veroorzaken.
Uit de analyse van ‘besmettingskoppels’ blijkt dat kinderen jonger dan tien jaar veel vaker besmet raken door dertigers (vermoedelijk hun ouders) dan door leeftijdsgenoten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201217_98100160
Zijn kinderen nu plots wel de motor van de epidemie?
Het aantal besmettingen in België is in een week tijd met 9 procent gestegen. Morgen kondigt Sciensano een stijging van meer dan 10 procent aan.

Maar in welke mate is dat het gevolg van besmettingen bij kinderen? In België ­werden afgelopen week bijna 1.400 besmettingen meer opgemerkt dan een week eerder. Bijna 250 daarvan zitten bij de kinderen en jongeren. Meer dan 80 procent van de stijgende cijfers is dus te wijten aan de volwassen bevolking.
Bovendien worden bij kinderen en jongeren nog altijd veel minder besmettingen vastgesteld. Bij kinderen zijn er bijna drie keer minder besmettingen per 100.000 ­inwoners.
Maar min-10-jarigen krijgen niet bovengemiddeld vaak een positief resultaat. In die groep ligt de positiviteitsratio lager dan in alle andere leeftijdsgroepen. Een hogere positiviteitsratio zou betekenen dat bovengemiddeld veel infecties niet gedetecteerd worden. De cijfers wijzen er dus niet op dat bij kinderen meer besmettingen worden gemist dan in de rest van de bevolking, ­integendeel. Dat is al de hele herfst zo.
Afbeelding

En mijn vraag is telkens opnieuw: hoeveel data heb je nog nodig om in te zien dat scholen niet de motor zijn, maar dat het probleem elders zit?
Zowel in anekdotiek, als in use cases als in terugblikkend op een ganse periode, komt telkens terug naar boven dat het niet kinderen zijn en niet de scholen zijn.
Kijken de schoolbashers wel naar de data?
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Tijdens de eerste lockdown, of net erna, toen de scholen open mochten, gingen klasgroepen één voor één naar buiten. Er waren geen kruisingen in de gang.
Ondertussen zal het niet meer zo strict zijn, maar het is niet correct om de gebouwindeling als enige argument te gebruiken. Directies en schoolteams zijn heus creatiever dan dat.
trek het open
onze maatschappij is op gene enkele manier ingericht om op 1,5m afstand van mekaar te kunnen functioneren. trek dat zo breed als ge wilt en natuurlijk zorgt dat voor problemen en besmettingsgevaar. Ook ziekenhuizen zitten met dat structureel en bouwkundig probleem waar niemand iets kan aan doen.

En de cijfers geven u keer op keer ongelijk. Ik wil het nog wel eens herhalen, voor de hardhorigen :)
opnieuw vergeet je het elementje tijd
versoepel je op pakweg 1 juni, ik zeg maar wat, dan zie je het effect van die versoepeling pas 3 à 4 weken later.
versoepel je op 1 juni moet je dus niet met cijfers van 4 of 5 juni afkomen. Moet je eigenlijk direct kijken naar 1 juli (besmettingen/opnames)

in juni/juli zagen biostatistica de bui trouwens hangen en uiteindelijk zaten ze er een week naast wat de piek in november betreft.
opnieuw het tijdselement.
niet veel incidenten in de zomer? dagelijks gingen zomerkampen dicht, da's een feit en hoe erg je dat vindt is persoonlijk.

nu hopen op het rustpunt kerstvakantie in de hoop dat de stijging stilvalt of stagneert? Verschuif je het probleem enkel in de tijd natuurlijk, een weekje of 2 als je voor de rest niets verandert.

cijfers stijgen dus zijn we verkeerden te soepel bezig, dat is een heel eenvoudig simpel objectief en vaststaand feit. Uiteindelijk ook het enige dat er toe doet als uw prioriteit de zorg is.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef:En mijn vraag is telkens opnieuw: hoeveel data heb je nog nodig om in te zien dat scholen niet de motor zijn, maar dat het probleem elders zit?
Het heeft ook helemaal geen zin om een groep mensen of activiteiten uit onze maatschappij te gaan af toetsen tegen de stijgingen en dalingen van het aantal besmettingen om dan eventueel een schuldige te gaan aanduiden of net te gaan zeggen dat de problemen elders zitten. Een maatschappij en het menselijk gedrag zitten wel iets complexer in elkaar.
Het is dus naïef om te zeggen dat de scholen geen probleem vormen. Een school is veel meer dan een verzameling jonge kinderen.

Het virus komt van alle kanten de intieme sfeer binnen waar het ongeremd zijn gang kan gaan. Zelfs als kinderen een klein aandeel vormen in de besmettingen en besmettelijkheid, blijft de school een extern contact, net zoals de werkvloer of de winkel of die ongeoorloofde contacten,... Eén besmetting is genoeg om een hele familie plat te leggen. Dat is de dynamiek achter deze pandemie.

De onkunde en zelfs de onwil om mensen uit elkaar te houden is de motor achter deze pandemie. En waar en wie dat ook mag zijn is uiteindelijk een overbodige discussie waar zelfs de experten niet uit zijn maar die telkens naar voren worden geschoven om toch maar die consensus te kunnen maken.
heist_175
Moderator
Moderator

1207 schreef: opnieuw vergeet je het elementje tijd
versoepel je op pakweg 1 juni, ik zeg maar wat, dan zie je het effect van die versoepeling pas 3 à 4 weken later.
versoepel je op 1 juni moet je dus niet met cijfers van 4 of 5 juni afkomen. Moet je eigenlijk direct kijken naar 1 juli (besmettingen/opnames)
Ik vergeet het element tijd niet en volgens mij kloppen uw tijdschema's niet.

Ik vergeet het element tijd niet.
Scholen werden half mei terug geopend, zij het in beperkte mate. Nadien nog eens in juni. Dat heeft nergens geleid tot meer besmettingen, want tot in juli is het aantal besmettingen blijven dalen.
Scholen werden gesloten (herfstvakantie) op 31/10, de piek in besmettingen was 3 dagen later wat aantoont dat de schoolsluiting niet tot een terugval geleid heeft. De dag dat de scholen terug openden (16/11) zien we de daling in het aan besmettingen afnemen, opnieuw onmogelijk te linken aan de schoolheropening diezelfde dag.
Besmettingen stagneerden op 13/12, 4 weken na de schoolheropening. Onmogelijk te linken aan schoolheropening, want de tijdlijnen komen niet overeen. Ondertussen gaan de stijgingen verder, volgend op een periode waarin gans het secundair in examenperiode was.
En dan de cijfers per leeftijdsgroep: zie hoger.

Tijdschema's:
Besmettingen manifesteren zich na 1-2 weken (vandaag besmet, over 1-2 weken pas getest wegens symptomen), hospitalisaties na 3-4 weken (vandaag besmet over 3-4 weken in het ziekenhuis).

(edit: DDT fawt)
Laatst gewijzigd door heist_175 18 dec 2020, 09:16, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe dan ook @petrol vind ik dat CCatalyst heel makkelijk over het feit gaat van afstandsonderwijs of thuiswerk en dat vind ik eigenlijk onacceptabel.

Dit gaat nog altijd over mensen en niet iedereen is geschikt om afstandsonderwijs te doen en niet iedereen is geschikt om thuiswerk te doen maar dat vergeet jij natuurlijk @CCatalyst :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ik vergeet het element tijd niet.
Scholen werden half mei terug geopend, zij het in beperkte mate. Nadien nog eens in juni. Dat heeft nergens geleid tot meer besmettingen, want tot in juli is het aantal besmettingen blijven dalen.
klopt
in combinatie met andere maatregelen bleek dat het cijfer naar beneden te halen tot een plateau van pakweg 100 besmettingen per dag. Zo herinner ik het me dus schiet me neit af als het er maar 75 waren :). Eigenlijk nog te hoog als je eerlijk bent.
Er lag toen ook veel meer plat als vandaag,

de huidige maatregelen zorgen er voor dat ons plateau nu 20x zo hoog is als in mei/juni.
Als je met 80 besmettingen per dag al zo weinig marge hebt?
op onderwijs, geadviseerd telewerk en kerstactiviteiten na (lichtfeest of koopzondag) ligt alles plat terwijl de cijfers echt gewoon nog een pak lager moeten.

mensen gaan op doktersbezoek, vaak terugbetaald door de ziekenkassen, voor een papiertje om te kunnen vliegen.
dat ge daar als minister van volksgezondheid niet keihard op ingrijpt is onbegrijpelijk en ontgaat me volledig.

boon
denk aan gehandicapten die al sinds maart fysiek opgesloten zitten
mentaal gehandicapten die niemand zien en neit begrijpen waarom, op deze moment zonder vooruitzicht op wat dan ook. Hou dat in het achterhoofd als ge op uw kind let terwijl ge in de hof gezellig een vuurke met hem stookt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef: denk aan gehandicapten die al sinds maart fysiek opgesloten zitten
mentaal gehandicapten die niemand zien en neit begrijpen waarom, op deze moment zonder vooruitzicht op wat dan ook. Hou dat in het achterhoofd als ge op uw kind let terwijl ge in de hof gezellig een vuurke met hem stookt.
tuurlijk is dit ook een groot probleem, ik hoop dat er daar ook dringend iets aan gedaan wordt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er komt rottigheid naar boven die al bestond voor de pandemie. En dan denk ik aan het laptopverhaal bijvoorbeeld of de vereenzaming van mensen of hoe we met velen op het scherp van de snee zitten en dat er niet veel mag gebeuren of je eindigt in den dieperik.

Hoe erg het ook is voor gehandicapten, voor de ouderen, voor de zorg, voor de kinderen en jongeren, voor bijna iedereen van ons,... ik steek die problematiek helemaal niet weg, maar een virus doet wat het doet. Infecteren, vermenigvuldigen en terug infecteren. Het één slaagt er al wat beter in dan een ander, maar het is wat het is.

@1207: zelfs het aanvaarden van 70 besmettingen per dag zijn er 70 te veel. Er is na de eerste golf de cruciale fout gemaakt dat je dat kan handhaven en daarmee kan leven,maar spijtig genoeg is dat niet gebleken. Elke broeihaard moet onmiddellijk en consequent ingedijkt worden. Op het ogenblik dat dat mogelijk was is dat niet gebeurd en daar dragen we nu de zware gevolgen van.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

Allez, één achtergestelde groep krijgt dan toch zijn verdiende kerstcadeau.

Minister van Armoedebestrijding Karine Lalieux (PS) maakt 500.000 euro vrij om sekswerkers te ondersteunen. Die hebben het door de coronacrisis sociaal en financieel extra moeilijk, zegt de PS-minister.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik had ze liever iets anders geven, maar ik ga u nu niet de pap in de mond geven om te zeggen wat :angel:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Misschien kan je bij hen die consumptiecheques uitgeven. :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boonpwnz schreef:Hoe dan ook @petrol vind ik dat CCatalyst heel makkelijk over het feit gaat van afstandsonderwijs of thuiswerk en dat vind ik eigenlijk onacceptabel.
Het virus is nu eenmaal "onacceptabel"... al de rest is emotioneel gedoe waar we totaal niets aan hebben nu.

Blijven ontkennen dat meer dan één miljoen kinderen (en volwassenen om hen te vervoeren) die iedere dag vrolijk laten rondhuppelen (grotendeels zonder mondmasker) geen probleem vormen is gewoon ronduit dom !

IEDERE groep van mensen die constant in beweging is en veelvuldige contacten heeft IS een probleem... kinderen zijn hier niet anders in.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
@1207: zelfs het aanvaarden van 70 besmettingen per dag zijn er 70 te veel. Er is na de eerste golf de cruciale fout gemaakt dat je dat kan handhaven en daarmee kan leven,maar spijtig genoeg is dat niet gebleken. .
met alle respect
maar gewoon blind en in een rotvaart alles versoepelen is geen aanpak, beleid of wat dan ook.
daarna 2 maand dezelfde discussie gelijk hier nu en die erop neerkomt dat elke sector roept dat het zeker niet aan hen ligt. Ook op dit forum is elke kijk richting onderwijs direct een schuldverhaal. niemand wil schuldig zijn dus is hun sector altijd veilig.

het is hard
Enkel nog werk, gedeeltelijk de school en 2 à 3 vrije tijdsdingetjes lopen momenteel, toch blijf je op 2000 besmettingen zitten en stijgt het weer.
Dat is dus te soepel en je moet de schroeven aandraaien anders ga je terug richting 25000 besmettingen en 2000 op de ic.
wat is het laaghangend fruit? de luchthaven? de koopzondagen en andere vrijetijdsactiviteiten?

telewerk blijft een probleem en daarvoor kijk ik niet naar de kleine zelfstandige. Vandaag het topoverleg rond corona bv. Ik vermoed dat, om ecologische redenen, de groenen uiteraard allemaal netjes met Trein en Bus naar Brussel afzakken zeker?

Ik verwacht geen maatregelen, zelfs het goede voorbeeld geven is teveel gevraagd voor onze politici. Ik verwacht ook neits rond de onzin vd negatieve coronatest. een gezonde gaat naar den dokter, betaalt 25 euro, krijgt 15 euro terug vd mutualiteit en kan dan in Brussel de vlieger naar Griekenland pakken.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”