Gaming monitor

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Door black friday was ik eens aan het uitkijken naar een nieuwe gaming monitor. Heb zelf een 23" plat scherm met een redelijke response time maar dan zie ik al die nieuwe dingen staan... 27", 144Hz, 165 Hz, 1080p, QHD...

Ik raak er eigenlijk niet goed meer aan uit. Waarschijnlijk het beste af met 27"144HZ QHD niet curved. Of toch nog gaan voor een 1080p met 144Hz? Al moet ik wel eens nagaan of zo'n 27" ding nog op mijn bureau past. LG 27GL850 Ultragear is een kanshebber of zijn er nog anderen in dezelfde prijsklasse? In reviews lees ik wel vaak een negatief punt over IPS glow... Iemand die dat echt als storend ervaart? Kost anders wel genoeg voor dat scherm.

1080p schermen in 144Hz zijn wel een stuk betaalbaarder.

Freesync ondersteuning en G-sync compatible... Is dit een noodzaak/vereiste voor een goed scherm?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Als je voor een 27" monitor gaat neem dan zeker één met QHD resolutie, ze noemen dat ook wel 1440p. 27inch / 1440p is de ideale verhouding. Ga je lager in resolutie dan kun je de pixels bijna tellen.

Hoe hoger het aantal Hz hoe vloeiender je de beelden gaat waarnemen. Het verschil tussen een 60Hz en 90Hz/120Hz display is duidelijk zichtbaar, nog hoger is het verschil minder. De computer moet de framerates wel kunnen aanleveren.

Freesync/G-sync is in principe geen noodzaak maar lost screentearing op. Dit krijg je wanneer de gpu een hogere framerate uitstuurt dan je monitor kan weergeven. De vsync optie van de videokaart driver lost dit gedeeltelijk op door de frequentie van de monitor te matchen met de framerate (lock) maar geeft als nadeel een hogere lag (inputlag).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Oh, die Hz schaalt redelijk goed mee op hoor, ik merk het verschil tussen 120 en 240Hz zeer goed, wel op AFPS games, waar elke nanoseconde telt.

Zelfs Windows is veel rustiger en minder vermoeiend voor de ogen op 240Hz.

Kwa resolutie en schermdiagonaal, de DPI is gemakkelijk berekend of staat in de specificaties, hoe hoger hoe scherper uw beeld.

Tenzij je AAA onderdelen koopt, heb je weinig aan 240/360Hz, zelfs m’n RTX2080Ti vult maar nét de 240 Hz, op 1920x1080 dan nog. 120/144Hz is een mooi compromis, zeker voor alle andere games dan AFPS.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Op reddit/monitors zag ik geregeld de LG 27GL83A als suggestie voor zij die naar een LG 27GL850 vroegen.

Ik heb sinds een goeie maand deze: AOC Q3279VWFD8 (31.5" 75Hz IPS QHD 8+2bit) voor €219. Zeer content van, zeker komende van een oudere, fletse 21.5" 60Hz TN 1080p. De contrast-ratio ligt rond de 1300:1 volgens reviews, wat ook een stukje beter is dan zo rond de 1000:1 voor IPS. De 10bit (8bit + 2bit compressed "FRC") aan kleurenpracht doet ook deugd want die fletsheid stoorde me steeds bewuster. Ik nam genoegen met 75Hz ipv hoge framerates wegens budget en omdat je bij multiplayer gaming eigenlijk toch het meeste voordeel haalt uit geluidsherkenning -- maar vooral omdat ik 1440p QHD wou om mijn ogen te sparen (minder scrollen). 27" was mijn oorspronkelijke doel maar de extra grootte van 31.5" is eigenlijk zeer welkom. Tekst is voor mij nog scherp genoeg op die grootte (paneel heeft ook standaard RGB pixelstructuur). Ik weet niet of mijn nVidia GTX970 gebruikt maakt van de Freesync mogelijkheid maar het herspelen van oudere games heeft nog geen problemen gegeven.

IPS glow is als een zeer lichte schijn op een gladde verflaag. Enkel aan de randen (van je scherm of kijkhoeken) ga je dat opmerken bij donkere beelden. Voor mij is IPS glow vele malen beter dan de enorme gammashift van TN panelen. VA panelen ken ik niet maar heb ik steeds vermeden gezien ze nogal gevoelig zijn voor ghosting en andere effecten, ondanks hun hoge contrast-ratio (meestal 3000:1). Eigenlijk zijn de dure Samsung Odyssey panelen de enige VA panelen die daarin wel goed scoren, geloof ik.

Er bestaat ook "BackLight Bleed" waar de randen van het schermpaneel niet goed aansluiten met de behuizing en er een (meestal miniem) beetje licht naast het paneel zichtbaar is. BLB kan bij alle types panelen voorkomen (behalve OLED) maar met dezelfde vignettering van IPS glow aan de randen heeft dat een versterkend effect, vermoed ik.

BLB kan net als de kleur-uniformiteit van het paneel en de hoeveelheid dode/foutieve pixels verschillen van monitor tot monitor, zelfs bij dure modellen. Je kan dus nooit zeker zijn dat je scherm vrij van gebreken zal zijn -- wat men de "silicon lottery" noemt.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Er zijn tal van reviews op YT van bekende en minder bekende "reviewers".

Eerst en vooral: welke spellen speel je, en is het "competitief".
Daarmee bedoel ik: als je single player spellen speelt, dan is eigenlijk de eye candy voor mij heel erg belangrijk en dan schroef ik alles op ultra met DLSS en RTX op en is mijn 144fps bijna niet meer haalbaar, zelfs niet met mijn 3090. Dus daar zit je dan met je 144Hz scherm :)
Of speel je games als Valorant en CS, waarbij elke extra latency het verschil kan maken tussen een kill of gekilled worden. Dan is dat ook enkel een terechte opmerking als je Global Elite bent of Radiant, anders is er meer werk aan jezelf dan aan je scherm.

Nu los daarvan zou ik inderdaad zoals de rest hier al zei, gaan voor een scherm van 1440p - 27" en 144Hz.
IPS vind ik persoonlijk belangrijk omdat ik goeie kleuren wil (fotobewerking). Vroeger had je dan al wat meer latency in deze schermen, maar tegenwoordig zijn de scores een mix. Een IPS, VA en TN paneel staan door elkaar in de lijst. Maar weet dus dat de kleurechtheid op een IPS beter is dan een TN.

G Sync enkel belangrijk als je NVIDIA wil aanhouden de komende tijd. Anders kijken naar Freesync met GSync compatibiliteit. Dan kan je ook met AMD kaarten overweg. GSync is echter wel beter dan Freesync wanneer je FPS onder je HZ van je scherm komen, deze zal dan stuttering tegengaan.
Dus als je idd voor een 144Hz kiest en veel ultra wil spelen in Single Player, dan zou ik voor Gsync kiezen.

Ik heb al enkele jaren nu de Asus ROG PG279Q en ben daar echt wel tevreden van. Maar zoals ik zei: er zijn reviews genoeg te vinden, kijk welk budget je wil kopen, welke GPU je hebt, welke type spellen je wil spelen, en op basis daarvan ga je naar tweakers en selecteert op prijs en diegene die dan interessant zijn, daarvan zoek je reviews op.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Probleem bij mij is vooral dat ik ook een beetje future proof wil gaan... Momenteel enkel World of Tanks en dan heb je al die poespas niet nodig, maar als ik morgen weer fps'en ga spelen is dat wel zeer interessant en kan het wat langer mee gaan. Nu, WOT is ook gediend met een breder scherm. :)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”