Even een beetje achtergrond info:
Toen we aan het bouwen waren werden we dood gesmeten met de ketel van Atag "Blauwe Engel". Dat was de ketel van het moment zei iedereen, en na een beetje huiswerk te doen, leek dit ook allemaal zo te zijn.
In het begin werkte dit fantastisch, door de warmtewisselaars kan je eigenlijk alle kranen een hele dag open laten staan op warm water, dat bleef warm water

Maar, tot 3 jaar geleden de gemeente besliste een aanpassing te doen aan het waterzuiveringsstation. Er ging een maand hard water door de kranen komen, wat uiteindelijk bijna 6 maand is geworden! We merkte dit onmiddellijk, omdat we geen ontkalker hebben. We hebben het water laten testen bij de bouw, en deze bevatte eigenlijk zelfs bijna te weinig kalk. Dus dat had totaal geen nut!
Maar dus na deze 6 maanden zijn ook de issues begonnen. Een bad vullen, dat ging niet meer volledig. Na x aantal tijd douchen, koud water.
Lang verhaal kort: die warmtewisselaar is volledig verkalkt, en het probleem met onze prachtige ketel is: half die ketel moet vervangen worden: 1200 - 1500€ kosten. Ondertussen hebben ze al 1 pomp moeten vervangen en een .. (ben de naam vergeten), incl werkuren al 900€.
Dus de vraag stelt zich: als we die warmtewisselaar laten vervangen, moeten we eigenlijk ook een ontkalker laten zettten (is vermoeden, zal het water nog eens moeten laten testen). Maar ook al zit er maar een klein beetje kalk in, na x aantal jaren gaan we hetzelfde issue hebben.
Dus was ik aan het denken om een nieuwe ketel te plaatsen, deze keer met het oog dat alles vervangbaar is op een goedkope, makkelijke manier. Deze gasketel dient namelijk voor warm water kranen + verwarming (vloer en radiotoren boven).
Maar is het nu nog wel een geschikt moment daarvoor? Ik lees dat in NL ze al bezig zijn voor de mensen hoger te belasten indien ze nog met GAS stoken.. Iemand een idee wat hier op korte termijn zou kunnen gebeuren met onze groene regering? Want ik ga geen +2k investeren in iets wat binnen 3 jaar totaal afgestraft zal worden.
PS. mogelijke voorstellen voor een ketel zijn altijd welkom, of tips.