Brandhout

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

beste forumleden,

ik ben op zoek naar brandhout voor een middelgrote open haard in (regio Antwerpen). Waar kopen jullie kwalitatief en liefst niet al te duur hout? Het is wel belangrijk dat dat dit geleverd of gestort wordt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik koop briketten van ecopower.
Wordt geleverd op 1 pallet met 1000kg op. Super praktisch omdat ze dat gewoon in de garage rijden, dus op enkele minuten ligt de hele voorraad op zijn plek.
Wel enkel te gebruiken in een gesloten haard of kachel omdat de briketten uitzetten bij het verbranden.

Vroeger kocht ik resthout bij een trappenmaker, maar daar moest ik zelf achter rijden.

Je kan stronken laten leveren, maar zelfs al zijn ze zogezegd droog, dan moeten ze nog vele maanden liggen voordat je ze goed kan branden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 15 keer

Weet je al wat je wil?
- soort hout: harde houtsoorten (beuk, eik, es, ...) of eerder zachte soorten (wilg, els, populier, ...)
- type hout: takken (van/tot welk formaat), spinthout, kernhout, ...
- droogte: net gezaagd (3-4J drogen), "halfdroog", of gebruiksklaar (en dus al helemaal droog)
- praktich: compleet voorgezaagd en gekloven (op welke maat), of geen schrik om zelf de handen uit de mouwen te steken (zagen, klieven, ...)
Al bovenstaande bepaalt wat je nodig hebt, wat de mogelijkheden zijn en dus ook de prijs etc.

bv: ga in december/januari/februari met Natuurpunt de wilgen in de beemden en op overs knotten. Dan krijg je (een deel van) het hout gratis mee.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

cadsite schreef:Ik koop briketten van ecopower. Wel enkel te gebruiken in een gesloten haard of kachel omdat de briketten uitzetten bij het verbranden.
Bedankt! Interessant... Op de website van ecopower zelf raden ze briketten aan in combinatie met open haard (wat ik heb).

Kan je uit ervaring vertellen dat Ecopower hier slechte raad geeft?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Zijn briketten dan zo eenvoudig aan te krijgen in een open haard waar veel warmte verloren gaat?
Nu moet ik wel zeggen, met een zoekopdracht op 2dehands kan je regelmatig wel eens wat op de kop tikken omdat het in de weg ligt bij iemand hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Nexus1980 schreef:
cadsite schreef:Ik koop briketten van ecopower. Wel enkel te gebruiken in een gesloten haard of kachel omdat de briketten uitzetten bij het verbranden.
Bedankt! Interessant... Op de website van ecopower zelf raden ze briketten aan in combinatie met open haard (wat ik heb).

Kan je uit ervaring vertellen dat Ecopower hier slechte raad geeft?
Ik heb die info zelf van de ecopower site.
Edit: info kwam niet van de site, maar staat op het etiket.
Afbeelding
Zelf had ik er niet bij stil gestaan omadt ik een kachel heb, dus alles is veilig gesloten.
Ik weet inderdaad uit ondervinding dat die briketten sterk uitzetten bij verbranding, dus ik zou dat zeker niet doen in een haard zonder deur.

De briketten wegen 2kg per stuk en zitten in een pak per 5. Veel dealers verkopen ze per pak, dus daar kan je er desnoods eentje kopen om te testen.

Aansteken is wel even wennen tov klassiek hout.
Laatst gewijzigd door cadsite 28 jul 2020, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Provider

cadsite schreef: https://photos.app.goo.gl/8QsQ4LmRddDdob2k7
.... Veel dealers verkopen ze per pak, dus daar kan je er desnoods eentje kopen om te testen.

Aansteken is wel even wennen tov klassiek hout.
Bedankt voor de foto. Ik begrijp je reactie dan helemaal. We hebben een open haard maar met een goed rooster ervoor en een gietijzeren « houder » onder een hoek zodat de houtblokken niet naar buiten rollen. Ik ga je tip zeker volgen en ga eens testen. Mijn vrouw heeft astma daarom heeft voorlopig briketten toch wel mijn voorkeur.

Je zegt dat het aansteken wennen is? Gebruik je aanmaakhout of hoe ga je te werk?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Die dingen worden al snel dubbel zo lang, dus kronekeln dan. Persoonlijk vertrouw ik het enkel met een glazen afsluiting.

Aansteken doe ik met een aanmaakblokje. De briketten kan je splitsen in schijfjes met een oude schroevendraaier.
Soms verzaag ik wat wegwerp paletten en kap dat in kleine latjes, dat werk nog iets sneller.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”